دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴ - Nov 24, 2003
پيام كتبي پادشاه اردن به رئيس جمهوري
001746.jpg
مروان المعشر وزير امور خارجه اردن ديروز در ديدار با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري، پيام كتبي عبد الله دوم پادشاه اردن را به رئيس جمهوري تقديم كرد.
رئيس جمهوري در اين ديدار،  عدم  تحقق  طرح هاي  صلح  در فلسطين  اشغالي  را پايبند نبودن رژيم  صهيونيستي  به  مقررات  بين المللي  و توافقات  و ناديده  گرفته شدن  حق واقعي  ملت  مظلوم  فلسطين  و دولتهاي  منطقه  دانست  و اظهار اميدواري  كرد: بابه  رسميت  شناخته  شدن  حقوق  حقه  مردم  فلسطين  و بازگشت  همه  آوارگان  به سرزمين  اشغال  شده شان  شاهد صلح  پايدار در منطقه  باشيم .
رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  با تبيين  موضع  تهران  در قبال حوادث  عراق ، اوضاع  امروزعراق  را براي  عراقيها، اشغالگران  و كشورهاي  منطقه  خطرناك  خواند و سياستهاي  خشونت آميز آمريكا را موجب  توسعه  خشونت  در عرصه  بين المللي  ارزيابي  كرد.
رئيس  جمهوري  تداوم  اشغال  عراق  را موجب  تشديد اختلافات  قومي و طايفه اي دانست  و با ابراز اميدواري  نسبت  به  واقعي  بودن  واگذاري  قدرت  به  عراقي ها، تبادل نظر همسايگان  عراق  براي  برگزاري  انتخابات  و روي  كار آمدن  دولت برآمده  از مردم  در عراق  را مفيد دانست .
وزير امور خارجه  اردن  نيز در اين  ديدار با اشاره  به  سفر اخير و علاقمندي  پادشاه  و مقامات  كشورش  به  گسترش  روابط با جمهوري  اسلامي ايران،از  سفر مقامات  و هيأت هاي  كارشناسي  اردن  در ماه هاي  آينده  به  ايران  براي  بهره گيري  مطلوب  از فضاي  كنوني  روابط ياد  كرد و گفت : تهران  - امان  در زمينه  مسايل  عراق  خواستار حفظ تماميت  ارضي  و وحدت  در اين  كشور هستند.
وزير امور خارجه  اردن،  سياست  كشورش  در خصوص  مسايل  عراق  را تشريح  كرد و گفت : اردن  معتقد است  عراق  بايد به  كشوري  قدرتمند كه  در صلح  با همسايگان  زندگي  كند، مبدل  شود.
از محتواي پيام پادشاه اردن گزارش رسمي منتشر نشده است،اما گفته مي شود اين پيام مربوط به مسايل عراق است.

ديدگاه
نگاهي به سخنان بوش و قطعنامه عليه ايران
جنگ افروزي به بهانه دمكراسي
پرويز اسماعيلي
نرون، امپراتور خودكامه روم كه خيالپردازانه خود را شاعر بي بديلي مي دانست و در سال ۶۴ ميلادي شهر رم را يكپارچه به آتش كشيد تا با مشاهده منظره واقعي آن چكامه سرايي كند، در اوج وهم و هنگام مرگ به اطرافيان خود مي گفت: «نگرانم كه دنيا با مرگ من عجب هنرمندي را از دست داده است»!
سخنراني اخير جورج بوش در مورد دمكراسي جهاني و بويژه دمكراسي در جهان اسلام را نيز از همين زاويه بايد مهم ديد و به تحليل نشست. به خصوص آنجاكه او گفت: «اميد بشريت به ما معطوف شده است و ما مسئوليت منحصر به فرد تأمين آزادي و دمكراسي در جهان را برعهده داريم.»
مرور رويكردهاي دولت آمريكا در نيم قرن اخير و همچنين سالهاي گذشته و دقت در بحران هايي كه اينك جهان خسته ما را به دنبال خود مي كشد؛ نشان مي دهدكه گرچه دمكراسي ماحصل آرمان و تجربه تاريخي بشر براي گريز از جنگ است، اما امروز رئيس جمهور آمريكا سناريوي جنگ افروزي به بهانه دمكراسي  را براي هدم و به سلطه كشيدن اين دستاورد عملياتي كرده است. سناريوي وحشتناكي كه اگر اجازه تحقق يابد «دهكده جهاني» را به شهر رم سال ۶۴ ميلادي مبدل و نرون جديدي را متولد خواهد نمود.
در دو قرن اخير جنگ آفريني با رويكرد «هزينه كمتر و سلطه پايدارتر» ماهيتي نرم افزاري تر يافته است. جنگ هاي ايدئولوژيك، بيولوژيك، صنعتي، الكترونيك، جنگ رواني و جنگ سرد، تا جنگ اطلاعاتي و فرهنگي نهايتاً جنگ عليه تمدن ها و اخيراً جنگ به بهانه دمكراسي در همين راستا در خدمت قدرتها تئوريزه شده اند.
دمكراسي، قالبي كلاسيك دارد و خاستگاهي كهن در آرمانهاي انساني.مطالعات تطبيقي دمكراسي ها در نقاط مختلف جهان نشان مي دهد كه ظهور مكاتب و نمونه هاي مختلف از مردمسالاري حاصل ويژگي هاي آئيني و بومي مختلف است و امروزه دهها مدل دمكراسي به صورت مكتب محور چالش هاي فكري و آكادميك است. علاوه بر اين با مطالعه «دمكراتيك شدن» هر جغرافيا و ملتي، علت هاي متفاوتي را در ظهور آن رصد مي كنيم. از جمله هيچ علت واحدي منشأ همه دمكراسي ها نبوده، هيچ عامل واحدي براي تكامل دمكراسي در كشورها و ملت هاي مختلف يافت نمي شود، مردمسالار شدن هر جغرافيا حاصل تركيب علت هاي بومي است، تركيب اين علت ها نيز دمكراسي هاي بومي و متفاوتي تصوير مي كند و خاستگاه ايجاد دمكراسي و منبع و مقصد آن در هر كشور و ملت متفاوت با ديگري است.
سخنان بوش و عملكرد دولت وي نشان مي دهد كه اگر فوكوياما و هانتينگتون با نظريه هايي چون پايان تاريخ و جنگ تمدن ها بسترساز ايدئولوژيك آمريكا در گسترش سلطه جهاني بوده اند، اكنون نيز دكترين جنگ به بهانه دمكراسي  محور عمليات اين بلوك قدرت طلب قرار گرفته تا سرنوشت جامعه جهاني را نيز «يكجانبه» رقم بزند!
سردمداران دولت آمريكا و لابي پشت صحنه صهيونيسم خود را نخستين و بهترين رژيم دمكراتيك دنياي نوين مي دانند و درپي سازگاري مسير توسعه جهاني با معيارهاي آن هستند. اما افكار عمومي جهان سابقه اين مدعيان پاسداشت دمكراسي  را به خصوص در دوران جنگ سرد و در حمايت از خشن ترين ديكتاتورها به بهانه مقابله با كمونيسم بسيار وحشتناك مي دانند، بوش و امثال او خود را مامور مي دانند تا جهان را متناسب مؤلفه هايي كه هر روز براي دمكراسي آمريكايي تعريف مي كنند آرايش دهند. لذا هر دمكراسي مقاومي كه ارزش هاي متفاوتي با منافع آمريكا را تعريف كند، به دمكراسي هدف تبديل مي شود.
همچنان كه فحواي سخنان بوش نمودار ساخت، جدي ترين رقيب يا هدف در جنگ به بهانه دمكراسي ها، دمكراسي تازه سربرآورده و بسيار مقاوم و قدرتمند اسلامي است. الگويي كه از ايران آغاز شده و صرفنظر از اراده آمريكا در حال توسعه در ميان ملت هاي مسلمان است. كشورهاي اسلامي هم فارغ از خواست ملت هاي خود نمي توانند و بارها اعلام كرده اند تسليم دمكراسي موردنظر آمريكا نخواهند شد. تجربه هايي چون افغانستان و عراق هم ثابت كرد كه اشغال نظامي نيز ارزش هاي مسلمانان را به انقياد نمي كشاند، بلكه دمكراسي اسلامي يا مردمسالاري ديني را به لحاظ پشتوانه فطري و وحياني خود مدلي مقبول تر مي انگارند. قطعنامه اخير كميته سوم سازمان ملل در رد محكوميت وضعيت حقوق بشر و دمكراسي در ايران كه به ابتكار كانادا كه هنوز خود را از ماجراي مرگ زهرا كاظمي خشمگين مي داند و با حمايت آمريكا و اسرائيل به تصويب رسيد، به نوعي تكراركننده همان سخنان بوش درمورد دموكراسي است. يعني شايد براي نخستين بار است كه در تاريخ صدور چنين قطعنامه هايي، بخشي از آن با تكرار بعضي از ادعاهاي گروه هايي سياسي داخلي متعرض قانون حاكم بر انتخابات كشورمان قابل انطباق باشد، بدون اينكه توجهي به پيشتاز بودن جمهوري اسلامي ايران در حاكميت مردمسالاري در خاورميانه داشته باشد.اما در اينجا بايد به كساني كه انگيزه آمريكا براي اعطاي دمكراسي به كشورهاي مسلمان از طريق فشار و جنگ و اشغال را خيرخواهانه مي پندارند، بايد پرسيد آيا واقعاً دوستان آمريكا در منطقه مثل عربستان و كويت به دمكراسي رهنمون شدند؟ آيا واقعاً منافع آمريكا ايجاب مي كند كه در مناطق اسلامي كشورهاي مستقل و دمكراسي بر پايه آرا و خواست حقيقي مردم به بار نشيند؟ و در اينصورت غرب چگونه خواهد توانست منابع سرشار منطقه را به غارت ببرد؟!
به آن فعالان سياسي وطني كه استمداد از آمريكا يا اروپا يا سازمانهاي بين المللي را براي آسانتر شدن معيارهاي به گزيني شركت در انتخابات را در دستور كار گروه هاي خود قرار داده اند، بايد گفت: استمداد يا اعتماد به آنان و به معيار گرفتن ارزش ها و منافع ايشان در روند اصلاح و توسعه امور كشور، رفتاري اسلامي، ملي، آگاهانه و غيرتمندانه و روشنفكرانه نيست. مگر اينكه تاريخ و حافظه تاريخي ملت را ناديده بگيريم، يا اينكه دل سپرده بيگانه باشيم نه دين و آئين و ايران و ملت.

گفت و گوي دانشجويان با رئيس قوه قضاييه
رئيس  قوه قضاييه ، درپاسخ  به  انتقادهايي  درخصوص  روند رسيدگي  به  پرونده مرگ  زهرا كاظمي گفت : دشمن  هميشه  درصدد بوده  كه  نهادهاي  جمهوري  اسلامي  را مقابل  هم  قرار دهد و تلاش  مي كند تا دستگاه هاي  امنيتي  و اطلاعاتي  را كه  مانع نفوذ و توطئه هاي  آنان  است  تضعيف  كند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه آيت الله   هاشمي  شاهرودي  شنبه  شب ، در جمع  نمايندگان  تشكل هاي  دانشجويي  دانشگاه  تهران  گفت:  من  توصيه هاي  لازم  را انجام  داده ام  ولي  قاضي  در انشاء حكمش  مستقل  است  و بايد خودش  به  حكمي برسد و چنانچه  اشتباهي  صورت گرفته  باشد، مراحل  بعدي  بررسي  و رسيدگي  وجود دارد.
رئيس  قوه  قضاييه  در پاسخ  به  گلايه  برخي  دانشجويان  از برخورد نامناسب ضابطان  گفت : نمي شود فردي  را كه  جرمي انجام  داده  است  بيش  از مجازات  جرمش  با او برخورد شود، حقوق  شهروندي  او بايد حفظ شود و من  در بخشنامه هاي  مختلف  اين  را به مسئولان  ذيربط گفته ام .
رئيس  قوه  قضاييه  در پاسخ  به  دانشجويي  كه  اظهار داشت ، در ايام  بازداشت نمي توانسته  است  با وكيلش  ملاقات  كند، گفت : از سياست هاي  ديگر توسعه  قضايي كه  به  پيشنهاد قوه  قضاييه  در مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  به  تصويب  رسيده  است ، حق  داشتن  وكيل  در همه  مراحل  پرونده  در بازجويي  است .
رئيس  قوه  قضاييه  درباره  پرونده هاي  مطبوعات  گفت : دادگستري  طبق  قانون  اساسي  و عادي ، اگر شكايتي  از هر فرد و دستگاه  و نشريه اي  انجام  گيرد، رسيدگي  نمايد و اگر جرمي  انجام  گرفته  است ، حكم  قانوني  آن داده  شود.
رئيس  قوه  قضاييه  درادامه  افزود: در دستگاه  قضايي  مكانيزم هاي  نظارتي بسيار شديد شده  و در همين  چند سال  با پانصد مورد تخلف  در دادگستري ها وواحدهاي  قضايي  برخورد شده  كه  كم  سابقه  و بي سابقه  بوده  است .

ديدار اعضاي حزب اعتدال و توسعه با آيت الله هاشمي رفسنجاني
اعضاي شوراي مركزي و دفتر سياسي حزب اعتدال و توسعه عصر روز گذشته با آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت ملاقات نمودند. در اين نشست دكتر نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه ضمن بيان گزارشي از عملكرد اين حزب ديدگاه ها و نظريات حزب اعتدال و توسعه را درمورد چشم انداز بيست ساله كه اخيرا پس از تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام به تأييد مقام معظم رهبري رسيده است، ارائه نمود و اظهار داشت:  تحقق اهداف چشم انداز و تجهيز منابع لازم براي آن تنها از طريق وفاق ملي بر بستر اعتدال و دوري از افراط گري ها امكان پذير است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين جلسه اظهار نمودند كه آنچه كه مورد انتظار و علاقه جامعه است حركت عقلاني بر مبناي اعتدال است و ابراز ديدگاه هاي احزاب و صاحب نظران درمورد چشم انداز مي تواند بسيار مفيد باشد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت با اشاره به سابقه شكل گيري برنامه چشم انداز گفت كه براي كار روي اين برنامه مي بايست الزامات چشم انداز به ويژه در زمينه مسايل سياست خارجي و داخلي و بسترهاي فرهنگي مطالعه و تدوين گردد. همچنين جهت تدوين راه كارهاي اجرايي و اهداف كمي مي بايست همانگونه كه در برنامه ايران ۱۴۰۰ ديده شده بود بررسي هاي ميداني توسط هريك از دستگاه هاي اجرايي جداگانه صورت پذيرد و سپس تلفيق شود.
اين مراسم با اقامه نماز جماعت به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني و صرف افطار اعضاي حزب اعتدال و توسعه در حضور وي به پايان رسيد.

خبرهاي كوتاه
* قوه قضاييه اعلام كرد: در سال نهضت خدمت رساني به مردم و در ادامه ديدارهاي حضوري و مردمي، حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي روزهاي پنجشنبه هر هفته در تهران با هموطنان ملاقات خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي اين قوه، ملاقات مردمي با رئيس قوه قضاييه پيش از اين روزهاي پنجشنبه هر هفته در دفتر ملاقاتهاي مردمي شهر مقدس قم صورت مي گرفت كه به منظور تسهيل و تسريع فرايند ديدارها، دفتر ملاقاتهاي مردمي در تهران به اين امر اختصاص يافته است.
براساس اين گزارش هموطنان مي توانند براي تعيين وقت ملاقات، همه روزه از ساعت ۸ الي ۱۴ با شماره تلفن هاي ۶۴۶۸۵۵۷ ، ۶۴۶۷۷۳۱ و ۶۴۶۴۴۳۲ تماس حاصل كنند تا زمينه ملاقات آنان با رئيس قوه قضائيه فراهم گردد.
* وزير كشور با اشاره به برهم زدن تجمعات كه اخيراً در شهر قم به وقوع پيوست، گفت: در آستانه برگزاري انتخابات نبايد چنين اتفاقاتي را شاهد باشيم. شوراهاي تأمين مأمور شده اند، مسايل را با جديت پيگيري كنند ودستگاه ها مكلف شده اند با عوامل اين ماجراها برخورد كنند.

آمريكا مدعي دستگيري تعدادي جنگجوي ايراني در عراق شد
سخنگوي ارتش آمريكا در عراق مدعي شد كه تعدادي «جنگجوي ايراني» را در عراق دستگير كرده است.
به گزارش راديو آلمان از بغداد، واحدهاي نظامي انقلاب به رهبري آمريكا در عراق اعلام كردند كه بيش از ۳۰۰ جنگجوي خارجي را در اين كشور دستگير كردند. در باره اين خبر يكي از سخنگويان ارتش آمريكا گفت كه بيشتر دستگيرشدگان از سوريه و ايران هستند.
آمريكا بارها مدعي شده است كه نيروهاي جنگجو در عراق از طريق مرزهاي ايران و سوريه به اين كشور وارد مي شوند و ايران به كرات اين موضوع را تكذيب كرده و آن را نوعي توجيه براي
عدم كارآمدي آمريكا در مواجهه با حوادث عراق خوانده است.

الوطن ادعا كرد
پيام رساني اردن ميان ايران و آمريكا
روزنامه الوطن به نقل از منابع اردني نوشت: ملك عبدالله دوم درصدد انتقال ديدگاه ايرانيان به جورج بوش درباره از سرگيري دوباره گفت وگوها ميان تهران و واشنگتن است.
به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ عربستان به نقل از اين منابع مدعي شد: ديدار مروان المعشر، وزير امور خارجه اردن از ايران آن هم پيش از سفر ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن به آمريكا در برگيرنده اين مطلب است كه پادشاه اردن مي خواهد ديدگاه ايراني ها براي از سرگيري گفت وگوهاي دوباره با واشنگتن را در سفر خود به آمريكا به جورج بوش ارائه دهد.

واكنش ايران به قطعنامه مجمع عمومي ملل متحد
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  با اشاره  به  ابراز خرسندي  وزير امور خارجه كانادا از تصويب  قطعنامه اي  ضد ايران  در سازمان  ملل  اظهارداشت : اقدامي  كه كانادا انجام  داد - ارائه  قطعنامه  ضد ايران  در مجمع  عمومي - با انگيزه هاي سياسي  و فارغ  از دغدغه هاي  حقوق  بشري  بود.
به گزارش ايرنا حميد رضا آصفي  ديروز اين  موضوع  را در جريان  يك  مصاحبه  مطبوعاتي و در پاسخ  به  سئوال  يكي  از خبرنگاران  عنوان  كرد و افزود: اين  قطعنامه  تحريف  واقعيات  و تحولات  ايران  بود و براي  مصارف  داخلي  طراحي  شده  بود.وي  اضافه  كرد: اين  قبيل  اقدامات  مداخله  جويانه  ناكارآمد است  و ناكارايي  خود را نشان  داده  است .
بانيان  اين  قطعنامه  و كساني  كه  به  آن راي  مثبت  دادند چشمان  خود را بر روي  واقعيات  بستند تا انگيزه هاي  سياسي و غيراخلاقي  خود را به  نمايش  گذارند.آصفي  تأكيد كرد كه  اين  قطعنامه  از نظر جمهوري  اسلامي  ايران  بي ارزش و كاملا مردود است .
بانيان  اين  قطعنامه  و كساني  كه  به  آن راي  مثبت  دادند چشمان  خود را بر روي  واقعيات  بستند تا انگيزه هاي  سياسي و غيراخلاقي  خود را به  نمايش  گذارند.
آصفي  تأكيد كرد كه  اين  قطعنامه  از نظر جمهوري  اسلامي  ايران  بي ارزش و كاملا مردود است .
وي  در ارتباط با همكاريهاي  ايران  و آژانس  انرژي  اتمي  گفت : در آژانس دو رويكرد وجود دارد كه  يكي  واقع  بينانه  و منطبق  بر جمع گرايي  است  و ديگري  كه  رويكرد آمريكا و معدود كشورهاي  ديگر است  كه  فارغ  از واقعيات  عمل  مي كند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ادامه  داد: آمريكا چون  بازي  را باخته  و درانزوا قرار گرفته  به  دنبال  بر هم  زدن  بازي  است  و اين  غيرقابل  قبول  است .
فكر مي كنيم  توافق  تهران  كليد حل  و فصل  مسائل  در آژانس  و مبناي  تصميم گيري  و عمل  است  و مشخص  شده  كه  چه  كار بايد كرد.
وي  در ارتباط با مناسبات  ايران  و اروپا اظهار داشت : روابط ما با اروپايي ها وارد مرحله  جديدي  شده  است  و مذاكرات  سازنده اي  داشته ايم .
يكي  از خبرنگاران  پرسيد كه  «پل  برمر» - حاكم  آمريكايي  عراق  - ازمذاكره  با ايران  در مورد مسائل  مرزي  خبر داده است  در اين  مورد چه  نظري داريد؟ آصفي  پاسخ  داد: در مورد مسائل  امنيتي  مذاكراتي  با انگليسي ها داشته ايم  اما هيچ  مذاكره اي  بر سر امنيت  مرزها با آمريكا نداشتيم  و نمي دانم  چرا اين  مسئله  را مطرح  كرده  است .

ديدار فرزندان  شهدا با مقام  معظم  رهبري
تهران  - واحد مركزي  خبر: صدها تن  از فرزندان  شهدا ديروز ميهمان  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي بودند .در اين  مراسم  يكي  از فرزندان  شهدا آياتي  از كلام الله  مجيد را قرائت  كرد و دو تن  ديگر از فرزندان  شهدا به  قرائت  سروده هاي  خود پرداختند.
سپس  دو سرود در وصف  حضرت  علي (ع) و قدس  شريف  به  وسيله  گروه  سرودفرزندان  شهدا اجرا گرديد.
حاضران  در اين  مراسم  همچنين  نماز مغرب  و عشا را به  امامت  حضرت  آيت الله  خامنه اي  اقامه  و سپس  روزه  خود را به  همراه  مقام  معظم  رهبري  افطار كردند.
پس  از مراسم  افطار حضرت  آيت الله  خامنه اي  ضمن  ابراز خرسندي  از حضور در جمع  فرزندان  شهدا و اظهار ارادت  و اخلاص  به  آنان  خطاب  به  فرزندان شهدا خاطر نشان  كردند پدران  شما بهنگام  نياز كشور به  مردان  شجاع  وفداكار جان  خود را نثار كردند و بدون  هيچ گونه  مبالغه اي  بر گردن  اين كشور و ملت  حق  حيات  دارند.
ايشان  افزودند شما بايد به  پدران  خود افتخار و مباهات  كنيد زيراآنان  مرگ  خود را كه  سرنوشت  محتوم  همه  انسانها است  در مسير سعادت انسانيت  قرار دادند و توانستند مسير طولاني  و در برخي  مواقع  آرزوي  دست نيافتني  به  اعلي  عليين  را به  سرعت  و در سن  جواني  طي  نمايند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  با اشاره  به  بروز قابليتها و استعدادها وكارآمدي  فرزندان  شهدا در عرصه هاي  مختلف ، لزوم  بهره برداري  مناسب  و صحيح  از سرمايه  بسيار ارزشمند جواني  را خاطرنشان  و تأكيد كردند پس از پيروزي  انقلاب  اسلامي  يك  نسل  جوشان  و پرشور جوان  در حركت  تاريخي جامعه  شكل  گرفت  كه  بركات  آن در طول  سالهاي  گذشته  نصيب  كشور و ملت شده  است  و در آينده  هم  كشور از بركات  اين  نسل  بهره مند خواهد شد.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با اشاره  به  قابليت ها و استعدادهاي  مادي  ومعنوي  كشور عرصه  كنوني  را عرصه  مجاهدت  و تلاش  براي  كشور برشمردند وخاطرنشان  كردند برخلاف  تصور بدخواهان  كه  تلاش  دارند كشور را به دوران  ركود و جمود قبل  از انقلاب  بازگردانند ملت  ايران  زنده  است  وبه  بركت  نسل  جوان  پرشور مسير خود را با قدرت  ادامه 
خواهد داد.
دراين  مراسم  حجت  الاسلام  والمسلمين  رحيميان  نماينده  ولي  فقيه  ورئيس  بنياد شهيد ضمن  ارائه  گزارشي  از موفقيتهاي  فرزندان  شهدا درعرصه  هاي  مختلف  گفت  در ميان  فرزندان  شهدا سه  هزار دانشجو، ۶۰۰ طلبه ، ۲۹ حافظ كل  قرآن ، ۱۵ قاري  ملي  و بين المللي ، ۲۴۵ دكتراي  تخصصي پزشكي ، ۷ فوق  تخصص  پزشكي ، ۲۰ شاعر، ۷۹ هنرمند، ۵۵ دانشجوي  نمونه ملي  و شاهد، ۹ صاحب  مدال  در المپيادهاي  كشوري  و جهاني ، ۸۰ قهرمان كشوري  و ۱۹ قهرمان  آسيايي  و جهاني  در رشته هاي  ورزشي  حضور دارند.

يك كيلومتر آزادراه يك ميليارد تومان هزينه دارد
هزينه احداث يك كيلومتر آزادراه در ايران اعلام شد.
به گزارش قلم سبز ايران، آخرين آمارهاي ارايه شده نشان مي دهد هزينه احداث هر كيلومتر آزادراه به يك ميليارد تومان رسيده است.هزينه بالاي ساخت آزادراه منجر به اين شده است كه عمليات اجرايي احداث آنها با كندي مواجه گردد.در حال حاضر ساخت ۱۷۰۰ كيلومتر آزادراه در دستور كار قرار دارد اما نبود منابع مالي كافي مانع از آن شده كه پيشرفت فيزيكي عمليات اجرايي متناسب با برآوردهاي صورت گرفته باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |