يكشنبه ۹ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۳۹- Nov. 30, 2003
گفت و گو با سون گوران اريكسون
انگليسي بودن مشكل است
اتحاديه فوتبال انگليس با به خدمت گرفتن سون گوران اريكسون استحاله اي بزرگ را تجربه كرد، مردي كه سرانجام توانست به تمام دغدغه هاي ملي در اين كشور خاتمه دهد و رنگي جديد بر چهره ناتوان انگليس بنشاند. اكنون مرد صورت يخي با ستيز دشوار ديگري روبرو است: موفقيت در يورو ۲۰۰۴ و راهيابي به جام جهاني ۲۰۰۶.
001648.jpg

آقاي اريكسون، قريب سه سال است كه در انگليس مشغول به مربيگري هستيد.
شغل فوق العاده اي است، يك حرفه بزرگ و مهم. وقتي كه آن را مي پذيرفتم مي دانستم كه كار بزرگي در پيش روي دارم، اما فكر نمي كنم به درستي اهميتي كه تيم ملي براي مردم دارد را به درستي درمي يافتم.
ميليون ها نفر فوتبال را پي مي گيرند و البته تيم ملي براي انگليسي ها، اهميت ويژه اي دارد. در چنين شرايطي، شروع كار نيز دشوار است، پيش تر فوتبال انگليس را خيلي جدي دنبال نمي كردم، بنابراين براي شناخت بازيكنان بايد بازيهاي زيادي را مي ديدم و به نقاط زيادي سفر مي كردم. با اين وصف راهيابي به جام جهاني، بردن چند بازي در شرق دور و بعد صعود به مرحله نهايي جام ملتهاي اروپا باورنكردني مي نمود! بهترين بخش حرفه ام در اين دوران به جام جهاني بازمي گردد. اگرچه فراتر از مرحله يك چهارم نهايي نرفتيم اما تجربه بزرگ و فوق العاده اي بود.
در آن روزها كدام لحظه بيش از سايرين برايتان لذت بخش بود؟
(با خنده) شكست دادن آرژانتين آن قدرها هم بد نبود. در حقيقت خيلي خوشحالم كرد. پس از آن هم پيروزي پنج بر يك در مونيخ برايم خاطره آفرين بود.
هنگام ورود شما، انگليس روزهاي سختي را تجربه مي كرد. گلن هادل و كوين كيگان تيم را ترك كرده بودند. رسانه ها جوي به وجود آورده بودند كه مربيگري در انگليس را ناممكن مي نمود و حالا شما بر همه مشكلات فائق آمده ايد. چه سري دركارتان نهفته است؟
نه، به نظرم رام كردن مطبوعات انگليس، كنارآمدن با آنها غيرممكن است. اينجا به روزنامه ها با ديدي مهم نگريسته مي شود. فكر مي كنم بايد هميشه سعي كنيد رابطه  اي خوب با آنها برقرار كنيد. اما روزي كه مسابقه بدي را پشت سر گذاشته ايد، با موج شديد انتقادات روبرو مي شويد. با اين وجود مشكلي با اين جنبه كار آنها ندارم چون فكر مي كنم منصفانه باشد، به هرروي اين وجه ديگر كار است.
... و دخالت آنها در زندگي خصوصي...
اوه. بله.
شما اولين مربي خارجي انگليس هستيد و اين حتي كارتان را دشوارتر مي كند.
بله. اما فراموش نكنيد ما تيم فوق العاده اي داريم و اين كمي به من كمك مي كند!
با اين همه فشار روحي چگونه كنار مي آييد؟
خب. اين به ذهنيت و شخصيت مربي بستگي دارد. من آدم عصبي نيستم و حتي شب قبل از مسابقات هم راحت مي خوابم. فقط بعد ازبازي دچار مشكل مي شوم كه خيال مي كنم، آن هم به خاطر افزايش آدرنالين است!
... و در جريان بازي؟ شما هميشه خيلي آسوده به نظر مي رسيد.
گمان نمي كنم ديدن يك مربي عصبي كمكي به بازيكنان كند. بنابراين حتي اگر درونم در جوش و خروش باشد، سعي مي كنم خودم را آرام نشان دهم. تراپاتوني (مربي ايتاليا) را درنظر بگيريد. تماشاي حركات او چه روي نيمكت نشسته باشد و چه ايستاده، به تنهايي ارزش خريدن بليت را دارد. من نمي توانم چنين رفتاري انجام بدهم چون اخلاقم فرق مي كند.
به زودي قرعه كشي مرحله مقدماتي جام جهاني آلمان و مرحله نهايي جام ملت هاي اروپا انجام مي شود. تيم خاصي هست كه دوست نداشته باشيد با آن روبرو  شويد؟
001646.jpg

(با خنده) اگر از يورو ۲۰۰۴ حرف مي زنيد، آلمان، فرانسه، ايتاليا و پرتغال ميزبان بازيها، دست كم روي كاغذ، حريفان سرسختي به نظر مي رسند، هلند را هم بايد به ياد داشت. اينها در راه جام جهاني هم مي توانند رقيبان قدرتمندي باشند.
اغلب گفته مي شود انگليس برابر تيم هاي خاص بهتر بازي مي كند. موافقيد؟
خوب، بايد بگويم از زماني كه من به اينجا آمده ام اين داستان برقرار بوده. برابر آلمان، آرژانتين و تركيه دو بار به ميدان رفته ايم و همواره بسيار بسيار عالي بوده ايم، اما مقابل مقدونيه و يونان در خانه به دردسر افتاديم.
چرا اين گونه است؟
نمي دانم، شايد به ذهنيت ربط پيدا كند ولي خب، شايد هم عادي باشد. هر بازيكن حرفه  اي مي داند كه بازيهاي ملي بسيار سخت  است و بايد در اوج باشيد تا در آنها پيروز شويد. اين وهم كه با حريف ساده اي روبرو هستيد مي تواند بر نتيجه تاثير بگذارد. همچنين دشوار است كه به طور مداوم با تمام آمادگي در بازيهاي مختلف ظاهر شويد.
چگونه بازيكنانتان را تهييج مي كنيد؟ تكنيك ويژه اي به كار مي بريد؟
وقتي با تركيه در استانبول روبه رو مي شويد، نيازي به تحريك كردن مردانتان نداريد. اين دشواري زماني رخ مي نمايد كه مسابقه اي نه چندان مهم يا رويارويي با تيمي كوچك را پيش رو داريد. البته در مسابقات دوستانه هم سعي مي كنيم با ديدي حرفه اي وارد زمين شويم و مبارزه كنيم.
تيم انگليس آميزه اي است از بازيكنان منچستر يونايتد، ليورپول و آرسنال، تيمهايي كه رقيباني بزرگ به شمار مي روند اما انگار در اردوي شما همه به خاطر يك چيز مبارزه مي كنند: انگليس. چگونه به اين جو رسيده ايد؟
اينجا من با بچه هاي فوق العاده اي كارمي كنم. وقتي كه آنها كنار هم هستند تمام آنچه را به باشگاه ها بازمي گردد فراموش مي كنيم و تنها روي آنچه در پيش داريم متمركز مي شويم. ديدن بازيكني از منچستر يونايتد در كنار يك آرسنالي كه در حال غذاخوردن با هم هستند خيلي لذت بخش است. آنها بازيكنان باهوشي هستند.
هم اكنون ديويد بكهام در رئال مادريد بازي مي كند. علاوه بر او تنها اوون هارگر يوز (بايرن مونيخ) است كه در خارج از انگليس بازي مي كند.
فكر نمي كنيد بايد بر تعداد آنها افزوده شود؟
نمي دانم، اما كسب تجربه در كشورهايي نظير اسپانيا و آلمان نمي تواند بر سطح كيفي بازي شما تاثير منفي بگذارد بلكه شما رابه بازيكني بهتر تبديل مي كند. اما امروزه بازيكنان انگليسي بسيار گرانقيمت هستند و خريدن آنها سخت است. به هر روي بازي در ليگ برتر يا لاليگاي اسپانيا تفاوت چنداني ندارد.

وضعيت نظارت بر داوري اسفبار است
001640.jpg
معراج مژده - حسين عسگري يكي  از داوران  پيشكسوت  فوتبال  گفت : چگونگي  نظارت  بر كار داوران  فوتبال اسفبار است .
داوري  در فوتبال  ايران  مرده  است  و در اين  راه  همه  دست اندركاران  اين  رشته  از رئيس  فدراسيون  گرفته  تا يك  تماشاگر ساده  مقصر هستند.
وي  تأكيد كرد: اين  افتضاح  است  كه  در يك  بازي ، داور از اخراج  بازيكن خاطي  پرهيز كرده  و دقايقي  بعد بازيكن  بي گناهي  را از زمين  اخراج  مي كند ودر همان  بازي  يك  پنالتي  را نگرفته  و به  جاي  آن يك  حركت  ساده  مدافع  را به عنوان  خطاي  پنالتي  اعلام  مي كند.
اين  داور بازنشسته  افزود: متاسفانه  هيچ  كس ، حتي  رئيس  فدراسيون  نيز به نوع  عملكردها نظارت  نداشته  و بعضا اين  داوران  از طرف  ناظر بازي  نمره  ۵/ ۸نيز دريافت  مي كنند كه  اسفبار است .
عسگري  اظهار داشت : تا چه  زماني  مي خواهيم  تنها به  اين  نكته  اكتفا كنيم كه  اشتباه  جزيي  از داوري  است  و داوران  حق  اشتباه  كردن  دارند.
وي  ادامه  داد: مگر باشگاههاي  ما سالانه  حداقل  يك  ميليارد تومان  هزينه مي كنند كه  با يك  اشتباه  داور همه  را به  باد دهند؟ مگر زحمات  حداقل  ۱۰۰نفر آدم  در يك  باشگاه  امر بي ارزشي  است  كه  ما با اشتباهات  خود با آن بازي مي كنيم ؟عسگري  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  براي  خروج  از اين  بحران  بايد چه  نوع راهكاري  را اتخاذ كرد؟ گفت : اول  همه  بايد براي  رفع  مشكلات  داوري  دست  به دست  هم  دهيم .
چرا كه  در صورت  تداوم  چنين  داوري هايي  هرچه  اعتبار در دنياداريم، از بين  خواهد رفت .
وي  ادامه  داد: براي  اولين  گام  فدراسيون  فوتبال  بايد امكانات  لازم  براي ارتقاي سطح  داوري  كشور را فراهم  كرده  و بر كار داوران  نظارت  مستمر داشته باشد.
مسئولان  بايد با اتخاذ راهكارهاي  مناسب ، ضمن  بها دادن  به  داوران ، آنها را با علم  روز اين  رشته  آشنا كنند.
اين  پيشكسوت  داوري  خاطر نشان  كرد: داوران  نيز بايد با اطلاع  كامل  ازحساسيت  كار خود، براي  آگاهي  و استفاده  از آخرين  قوانين  داوري  جهان  تلاش كنند.
عسگري  با مهم  و تاثيرگذار خواندن  نقش  رسانه ها در ارتقاي سطح  داوري گفت : مطبوعات  و به طور كلي  رسانه هاي  ورزشي  ما بايد به طور مداوم  عملكرد داوري را نقد كنند و هيچگاه  از نقد منصفانه  غافل  نشوند.
وي  با انتقاد از كميته  داوران  فدراسيون  فوتبال  كه  مانع  نقد عملكرد داوران  بوسيله  رسانه ها مي شود، گفت : بدليل  دنبال  كردن  چنين  سياستها و اتخاذچنين  راهكارهايي  است  كه  داوري  فوتبال  در ايران  روز به  روزاز علم  روز دنيا عقب  مي افتد. عسگري  افزود: بدون  نقد منصفانه ، قطعا اشتباهات  زير خاكستر باقي  مانده و در آينده  نزديك  آتش  آن دامنگير همه  ما خواهد شد.

سايه روشن
ايتاليا در انديشه جام ملت ها
001642.jpg

معراج مژده - تيم ملي ايتاليا در مرحله نهايي جام ملت هاي اروپا دست كم به نيمه نهايي مي انديشد.
جيوواني تراپاتوني سرمربي تيم ملي ايتاليا در مصاحبه با روزنامه «گازتا دلا اسپورت» در اين باره گفت: در حال حاضر ما جزو ۴ تيم برتر اروپا هستيم.
چند بازيكن جوان من رشد قابل توجهي داشتند، در ضمن مربيان شاغل در سري A انتخاب هاي من را در تيم ملي افزايش داده اند. زامبروتا، پيرلو و كامورانزي از جمله اين بازيكنان هستند.
آتزوري سالهاست كه در جام ملت ها و جام جهاني نمايش خوبي نداشته. امسال ايتاليايي ها انتظار بيشتري از تيم ملي كشورشان دارند و اگر اين تيم در پرتغال نتيجه لازم را به دست نياورد، آينده  تراپاتوني به خطر خواهد افتاد. اما سرمربي تيم ملي ايتاليا به اين موضوع اعتقاد ندارد:« آينده من روي نيمكت به نتايج تيم ملي ايتاليا در يورو ۲۰۰۴ بستگي ندارد. اگر روزي هم آنها تصميم به جدايي بگيرند، نمي دانم چه كسي جانشين من خواهد بود. شايد كاپلو يا ليپي روي نيمكت بنشينند.
تراپاتوني در مورد توپ طلاي اروپا گفت: مالديني سزاوار اين عنوان است، اما نبايد توتي را نيز فراموش كرد. او رقيب سرسختي است. براي بازيكن سال فيفا هم من به روبرتو كارلوس، اليوركان و رائول راي داده ام.
001638.jpg

«پارك كي ون» ديگر بهانه اي ندارد
علي شاكري: رقابت هاي واليبال باشگاهي در چند سال اخير هميشه يك «چشم» كم داشت، چشمي كه در چهره سر مربي تيم ملي تبلور مي يافت و مي توانست با حضورش در روي سكوها بازيكنان را به تكاپوي بيشتر وادارد. هميشه انتخاب مربيان باشگاهي بطور فصلي براي تيم ملي و گزينش بازيكنان حرف و حديث زيادي به همراه داشت و هر انتخاب جامعي هم زير سئوال بود. خوشبختانه دو سالي است كه تيم ملي و سرمربي آن بدون وابستگي باشگاهي از استقلال كافي براي گزينش بازيكنان برخوردار است و هيچ انگي نمي توان به آن چسباند! البته «پارك كي ون» از هنگامي كه مسئوليت تيم ملي ايران را پذيرفت، هيچگاه اين فرصت را پيدا نكرد تا خود باارزيابي رقابت هاي باشگاهي بازيكنان مورد نيازش را در پست هاي مختلف گلچين كند. نخستين بار است كه سرمربي جديد تيم ملي با شناخت نسبي كه از ملي پوشان واليبال ايران در دو ميدان مهم آسيايي پيدا كرده است، خود با تماشاي بازيهاي ليگ برتر مي تواند دست به انتخاب بازيكنان برتر بزند. ديگر هيچ بهانه اي براي «پارك كي ون» در مقابل منتقدين نمي ماند و او نمي تواند در مقابل كاستي ها همه كاسه وكوزه ها را بر سر ديگران و آناني كه بازيكنان را به اردو فرا خوانده اند، بشكند. حالا خوشبختانه او فرصت كافي را هم در اختيار دارد و درست در هفته هايي پس از اتمام مرخصي به ايران برگشته است كه ليگ برتر و تيم ها و بازيكنان كاملا در جريان بازيها جا افتاده  اند.
رضايت از بازيها، نارضايتي از ملي پوشان
«پارك كي ون» طي همين چند هفته از ورودش به ايران از سطح كيفي بازيها و درخشش تيم ها در مقابل مدعيان ابراز تعجب كرد، اما نتوانست نارضايتي خودش را از شاگردانش در تيم ملي پنهان كند. ستارگان بزرگي كه در برابر فروغ چشمگير جوانان كم آورده و حتي «پارك كي ون» را وادار به اعتراف كرده اند. واقعيت آنكه در اين فصل از رقابت هاي ليگ برتر ايران، جوانان با يافتن جايگاهي مناسب در بدنه تيم ها بهترين فرصت را براي دگرگوني در تيم ملي و تزريق خون تازه در رگهاي آن براي سرمربي و مسئولان واليبال فراهم آورده اند. جواناني كه حضورشان با تيم ملي در مسابقات مقدماتي المپيك آتن و كسب تجربه لازم مي توانند در بازيهاي آسيايي ۱۹۹۶ دوحه موفقيت هاي بدست آمده در «بوسان» و «تيان جين» را تداوم بخشند.
محرك قوي
ليگ برتر واليبال ايران اگر چه از همان شروع بازيها با به جا گذاردن نتايج غيرمنتظره همه نگاهها را متوجه خود ساخت، اما حضور «پارك كي ون» از هفته پنجم گرمي و شور ديگري به بازيها به خصوص به جوانان بخشيد و آنها براي پوشيدن پيراهن تيم ملي بزرگسالان و جلب نظر سرمربي روز به روز بهتر جلوه مي كنند. روند رو به رشد كنوني در نزد جوانان اين اميدواري را مي دهد كه واليبال ايران همچنان به توسعه خود ادامه دهد.
بانوان همدان و دوچرخه سواري
بانوان  دوچرخه سوار همداني  خواستار احداث  محل هاي  ويژه  براي  بانوان جهت  انجام  تمرينات  و پرداختن  به  اين  ورزش  مفرح  و شادي  بخش  شدند.
آنها مي گويند: تا زمان  احداث  اين  محل ها مي توان  شرايط را براي  ركاب  زدن  در خيابان هاي  سطح  شهر همدان  فراهم  كرد.
آنان  افزودند: به دليل  نبود جايگاه  ثابت  براي  انجام  تمرينات  روزمره ، مي شود از خيابان هاي  فاقد ترافيك  استفاده  كرد.
اين  عده  اضافه  كردند: در حال  حاضر اغلب  دختران  با توجه  به  اينكه  رشته دوچرخه سواري  مهارت  خاصي  نمي خواهد و با چند جلسه  تمرين  مي شود به  طور كامل آن  را فرا گرفت ، به  اين  ورزش  روي  مي آورند.
ساناز احمدي  در ايـن باره  گفت : اداره  تربيت  بدني  فعاليت  بانوان  دوچرخه  سوار را در سطح  شهر ممنوع  اعلام  كرده  و اين  امر باعث  كاهش  تعداد ورزشكاران  در اين  رشته  شده  است .
وي  افزود: رشته  دوچرخه  سواري  بانوان  نيز همانند آقايان  فاقد پيست است،  با اين  تفاوت  كه  آقايان  مي توانند در سطح  شهر ركاب  بزنند.
احمدي  اظهار داشت : به  نظر من  دوچرخه  سواري  با پوشش  كامل  و رعايت  شئونات  اسلامي، هيچ  اشكالي  ندارد.

سايه روشن
حرمت ورزش
001644.jpg
محمدرضا منصوريان
از استاد «منصور مهديزاده» قهرمان اسبق كشتي جهان اين جمله را شنيدم كه گفت: ورزش بستر عدالت در اجتماع است و براي رعايت حقوق واقعي توده هاي مردم، بهترين پديده در اجتماع است.
وي با انتقاد شديد از اينكه چرا امروز بعضي ها فقط به فكر خودشان هستند و از عقايد و برنامه هايي كه فقط حرمت ورزش را خدشه دار مي سازد پشتيباني مي كنند اين را هم اضافه كرد كه: هر كس طبيعتاً از موفقيت خود شادمان مي شود، اما فلسفه من اين است كه اشخاص بدون توجه به پيروزي يا شكست، بايستي براي «راستي و درستي» كار كنند.
با شنيدن اين جملات دليرانه از زبان مهديزاده به اين فكر افتادم پس بدون دليل نيست كه در كشورهاي پيشرفته اكثريت كساني كه در مسير خدمت به ورزش هستند، هنوز هم بر الگوهاي قديمي اصرار مي ورزند، در حالي كه ما در كشورمان اين گونه عمل نمي كنيم!
در تصوير حقيقي ورزش كشور اين خلأ احساس مي شود و آناني كه مي كوشند اين فاصله را باز هم بيشتر كنند، دوستان ورزش نيستند.
اين درست است كه دگرگوني و تحول در ورزش ما بايد به سرعت انجام گيرد، ولي اين بدان معنا نيست كه نخواهيم يا نتوانيم از انديشه ها و تجربيات مردان بزرگ ورزش استفاده كنيم.
معني «راستي و درستي» در لابلاي سخنان مهديزاده يعني اينكه با كمال تأسف در زمينه رعايت حقوق پيشكسوتان و مردان بزرگ ورزش در مرحله كمال نيستيم. و اين يعني آنكه هرگز عدالت واقعي در ورزش را رعايت نكرده ايم، و از اين هم بدتر هيچ گاه به درستي اجازه نداده ايم اين عده عليرغم توانايي هاي بالايشان در كوشش هاي روزمره مان سهيم و شريك باشند، در حالي كه اين گونه اعمال در عدالت و انصاف نيست.
يكي از اميدواركننده ترين سرفصل هاي موفقيت در ورزش اين است كه افراد درگير با آن بتوانند بهترين شرايط تجربه را ايجاد كنند. اين گونه است كه مي توان به اوج خوشبختي رسيد. مهيا ساختن شرايط مطلوب و شايسته و بهره مند شدن از حسن تدبير و مديريت صحيح پيشكسوتان ورزش زمينه اصلي تبلور استعدادها و همت ملي است.

ورزش
ادبيات
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |