دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰ - Dec 1, 2003
مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ.
هر فريب خورده اي را سرزنش نتوان كرد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
خرقه جايي گرو باده و دفتر جايي
در همه دير مغان نيست چو من شيدايي
از خدا مي طلبم صحبت روشن رايي
دل كه آيينه شاهيست غباري دارد
گزارش نيويورك تايمز از شايعه خريد گرانترين اثر هنري جهان از موزه هنرهاي معاصر تهران
روزنامه نيويورك تايمز در شماره ۲۸ نوامبر ۲۰۰۳ خود گزارشي از شايعه فروش گرانترين تابلوي تاريخ هنر جهان كه متعلق به موزه هنرهاي معاصر تهران است به چاپ رساند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نيويورك تايمز نوشت: طي روزهاي گذشته محافل هنري جهان از شايعه بسيار داغي مبني بر فروش يكي از تابلوهاي متعلق به موزه هنرهاي معاصر تهران به قيمت بسيار سرسام آور ۱۰۵ ميليون دلار به خود لرزيد. اين اثر با نام «نگاره هاي زمين سرخ پوستان» يكي از آثار آبستره اكسپرسيونيستي «جكسن پولاك» است كه در سال ۱۹۵۰ خلق شده است.
طبق شايعات پخش شده در محافل هنري، خريدار اين اثر بسيار ارزشمند ديويد گفن، مدير يكي از كمپاني هاي هاليوود است، در حالي كه وي مكررا اين شايعه را تكذيب كرد و طي هفته گذشته رسما اعلام كرد: من هيچ پيشنهادي به موزه هنرهاي معاصر تهران نداده ام و هيچ تماسي تاكنون با آنها نداشته ام.از سوي ديگر عليرضا سميع آذر، رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران، در مصاحبه با نيويورك تايمز تصديق كرده است كه پيشنهاد خريد اين اثر به قيمت ۱۰۵ ميليون دلار به موزه هنرهاي معاصر تهران داده شده است، اما اين پيشنهاد از سوي موزه هنرهاي معاصر تهران با مخالفت روبرو شده است. موزه هنرهاي معاصر تهران كه در سال ۱۹۵۶ تأسيس شده است مالك ۴۰۰ اثر برجسته هنري از «پيكاسو» گرفته تا «اندي وارهول» است كه اكثر آنها در انبار موزه نگهداري مي شوند و اين موزه از نمايش عمومي آنها خودداري مي كند.
بدون در نظر گرفتن موانع قانوني موجود بر سر انجام چنين معامله اي سميع آذر طي هفته گذشته رسما اعلام كرده است، موزه هنرهاي معاصر هيچ گونه تمايلي به از دست دادن اين اثر گرانبها ندارد.
اگر شايعه فروش اثر مورد بحث به قيمت ۱۰۵ ميليون دلار به حقيقت بپيوندد اين اثر تبديل به گرانبهاترين اثر نقاشي تاريخ مي شود زيرا اين ركورد در حال حاضر در دست تابلو «پرتره دكتر گاچت» اثر ونسان ون گوك با قيمتي معادل ۵/۸۲ ميليون دلار است. «پرتره دكتر گاچت» در سال ۱۹۹۰ در حراج كريستي نيويورك معامله شد.
احتمال انجام اين معامله از اين جهت با قوت زياد در محافل هنري جهان مطرح شد كه ديويد گفن پيش از اين هم توانسته بود با موزه هنرهاي معاصر تهران معاملاتي از اين دست انجام دهد. اين مجموعه دار همان فردي است كه در سال ۱۹۹۴ تابلو «زن شماره ۳» اثر ويلهلم دكونينگ را با باقي مانده هاي كتاب معروف به شاهنامه طهماسبي بر روي باند فرودگاه وين معاوضه كرد. گفن در حال حاضر سه اثر از جكسن پولاك خريداري كرده است و به دنبال تكميل مجموعه خود است.

از ۱۱ تا ۱۶ آذرماه در سالن رودكي و تالار وحدت
جشنواره موسيقي جوان برگزار مي شود
پنجمين جشنواره موسيقي جوان موضوع گروه  نوازي از يازدهم تا شانزدهم آذرماه در سالن رودكي و تالار وحدت برگزار مي شود.
دكتر محمد سرير دبير پنجمين جشنواره موسيقي جوان درباره تفاوت اين دوره  با دوره هاي گذشته گفت: براي اولين بار در اين جشنواره تصميم گرفتيم كه شركت كنندگان در قالب گروه به اجراي برنامه بپردازند كه در واقع به نوعي تك نوازي نيز در آن ملحوظ شده است و به همين خاطر محور جشنواره را گروه نوازي گذاشته ايم. در اين جشنواره ۴۹ گروه در سه بخش سنتي، جهاني و علمي روز براي شركت در مرحله اجرايي از ميان يكصد گروه شركت كننده پذيرفته شده اند و به رقابت مي پردازند.
وي افزود: تفاوت ديگر اين دوره با دوره هاي قبلي، حضور داوران جوان در كميته هاي داوري اين جشنواره است. با اين كار جوانان نگاه ويژه اي نسبت به داوري در اين جشنواره خواهند داشت و از طرف ديگر داوران جوان نيز كم كم براي مسئوليت هاي بزرگتر آتي آماده مي شود.
برپايه همين گزارش در اين دوره جشنواره موسيقي جوان از ۶۰ گروه متقاضي در بخش موسيقي سنتي ۱۶ گروه از شهرهاي تهران، انديمشك، مشهد، همدان، اصفهان، قم، كرمان، زنجان، اراك و اردبيل و از ۳۰ گروه متقاضي در بخش موسيقي جهاني، ۱۸ گروه از تهران، كرج، اصفهان، تبريز، شيراز و از ۲۵ گروه متقاضي در زمينه موسيقي علمي روز ۱۵ گروه از تهران، تبريز، اهواز، اصفهان، سمنان و اروميه انتخاب شده اند.
دكتر سرير در اين باره گفت: با وجودي كه گمان مي كرديم متقاضيان موسيقي روز بسيار زياد باشند اما تنها ۲۵ گروه اعلام آمادگي كردند و به نظر مي آيد علمي بودن موسيقي گروههاي شركت كننده و نت نويسي براي قطعات از حضور بسياري گروهها در اين جشنواره كاسته است. در بخش موسيقي علمي روز، انواع موسيقي هاي راك، بلوز، جاز، و پاپ جاي گرفته اند و با توجه به علاقه مندي جوانان به اين بخش از موسيقي مناسب است در جهت ارتقاي كيفي اين بخش و آموزش مباني موسيقي به علاقه مندان آن تلاش شود.
وي گفت: روز اول جشنواره به نشست داوران با جوانان شركت كننده اختصاص دارد.
از روز دوم گروههاي بخشهاي مختلف به اجراي برنامه خواهند پرداخت. روز دوم جشنواره به بخش موسيقي علمي روز، روز سوم به موسيقي جهاني و روز چهارم به موسيقي سنتي اختصاص دارد. اختتاميه اين جشنواره نيز روز شانزدهم آذرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

شهرداري تهران مجتمع سينمايي احداث مي كند
گروه شهري: شهرداري تهران يك مجتمع سينمايي چند منظوره در منطقه ۱۱ شهر تهران احداث مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، اين مجتمع با وسعت ۲ هزار مترمربع شامل چهار سالن جمعا با ظرفيت ۶۵۰ نفر در ضلع جنوبي مجتمع تفريحي - ورزشي رازي احداث مي شود.بنابراين گزارش اعتبار در نظر گرفته شده براي اين مجتمع سينمايي ۵/۱ ميليارد تومان است كه مي تواند به نوعي كمبود شديد فضاهاي فرهنگي تفريحي منطقه ۱۱ را جبران كند. خبرنگار ما مي افزايد: اين مجتمع سينمايي به گونه اي طراحي شده است كه علاوه بر نمايش فيلم امكان نمايش ويدئويي، اجراي تئاتر و موسيقي و برپايي همايشهاي تخصصي را نيز دارد.

چشم انداز سينماي ايران و افغانستان در آلمان
مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  از برپايي  چشم انداز فيلم هاي  كوتاه و مستند ايران  و افغانستان  در برلين  خبر داد.
اين  رويداد هنري  به  منظور انعكاس  زندگي  روزمره  و پيشرفت  زندگي شهرنشيني  در تهران  و كابل  از ۱۳ تا ۲۴ آذر ماه  در پايتخت  آلمان برگزار مي شود.
فيلم هاي  مستند بچه هاي  ساكت  از عبدالرحمن  عالمي ، پنجره هاي  گمشده از مسعود بخشي ، خواجه  غلطان  ولي  از مهرداد گودرزپور، روزنامه  از محمد علي  صفورا و اميد به  بازگشت  از فريبا جمالي  نعمتي  در چشم انداز سينماي  مستند ايران  به  نمايش  درمي آيد.
به  گزارش  روابط عمومي مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، برپايي  نشست هاي  تخصصي  نقد و بررسي  از برنامه هاي  جنبي  چشم انداز سينماي  كوتاه  و مستند ايران  و افغانستان  است .

دانه هاي ريز برف فيلم هنري سالونيكا
فيلم  سينمايي  «دانه هاي  ريز برف» ساخته  عليرضا اميني  جايزه  بهترين فيلم  هنري  جشنواره  بين المللي  «سالونيكا» از يونان  را دريافت  كرد.
چهل  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  سالونيكا از سوم  آذر در يونان آغاز شده  و ديروز پايان  يافت.
به  گزارش ايرنا، كارشناسان  پيش بيني  مي كنند كه فيلم  دانه هاي  ريز برف  با توجه  به  استقبال  گسترده  علاقه مندان  و كسب  عنوان فيلم  برگزيده  هيات  داوران  و يا منتخب  مردم ، جايزه  دوم  تماشاگران را نيز دريافت  كند.«جعفرپناهي» كارگردان  ايراني  و به  همراه  فيلمسازاني  از كشورهاي روسيه ، چين ، آمريكا، مصر، سوئيس ، اعضاي  هيات  داوران  جشنواره  سالونيكا هستند.
فيلمهاي  «گاگومان» ساخته  محمد رسول اف ، «طلاي  سرخ» ساخته  جعفر پناهي ، «پنج  عصر» ساخته  سميرا مخملباف  و «نفس  عميق» ساخته  پرويز شهبازي  در بخش «افق هاي  تازه» جشنواره  سالونيكا حضور داشتند.

علي رفيعي بستري شد
002026.jpg
دكتر علي رفيعي كارگردان نمايش «در مصر برف نمي بارد» به دليل عارضه قلبي در بخش ويژه بيمارستان «مهراد» بستري شد.
به گزارش خبرنگار هنري «مهر» صبح ديروز (يكشنبه ۹ آذر) دكتر علي رفيعي در اثر عارضه قلبي در بخش ويژه بيمارستان «مهراد» بستري شد.
پرستار ويژه اين بخش علت اين بستري شدن را بيماري قلبي دانست و گفت: در حال حاضر وضعيت جسمي بيمار خوب است؛ دو روز پيش اين بيمار «آنژيوگرافي» شد. امروز براي قلب بيمار «بالن» گذاشته ايم و او از نيم ساعت پيش در بخش «پست كد» اين بيمارستان بستري شده است.
دكتر رفيعي از هفته گذشته در حال انتخاب بازيگر براي نمايش جديد خود «يرما» بود و تصميم داشت بزودي تمرينات اين نمايش را براي اجرا در بيست ودومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر آغاز كند.

نگاره هاي شاهنامه در مجموعه فردوس
نمايشگاه نقاشي هاي قهوه خانه اي استاد منصور وفايي از صحنه هاي شاهنامه در نگارخانه مجموعه فرهنگي هنري فردوس برپا مي شود.در اين نمايشگاه كه از ۸ تا ۱۸ آذرماه جاري برگزار مي شود، ۲۳ اثر ارزشمند استاد وفايي ارائه شده است.
از جمله كارهاي ماندگار استاد وفايي نقاشي ۱۰ تابلوي مربوط به شاهنامه است كه در حال حاضر در تالار فردوسي دانشگاه تهران نصب شده است. در سال ۷۲ نيز به سفارش وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي ۶۰ تابلو از آغاز دوره اساطير تا پايان دوره پهلواني توسط اين هنرمند به تصوير درآمده است كه هم اكنون در اختيار شهرداري تهران است تا با توجه به مضامين تابلوها به شهر توس ارائه شود.

عرفان در موزه امام علي
سلسله درسهاي عرفان نظري و عملي با عنوان «از راه تا راز» از امروز تا پايان آذرماه در موزه امام علي(ع) برگزار مي شود.
سخنران اين مباحث دكتر سيديحيي يثربي است كه همه روزه در تالار اجتماعات اين موزه در ساعت ۱۶ به ايراد سخنراني مي پردازد.
علاقه مندان مي توانند جهت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۲۰۱۷۴۷۱ تماس بگيرند.

بهارستان
خواب ديده ام كه بي تو مي گريستم
مأمني نمانده بود
نازكاي شاخه اي شكسته بود و مرغ خسته اي
كه زخم بر گلوي تشنه داشت اورنگ خضرائي

نگارستان
002024.jpg
هركول
۱- آنتوان بوردله Antoine Bourdelle
۲- تولد: مونتابان ۱۸۶۱ / وفات: وسينت ۱۹۲۹
۳- سبك هنرمند: پيرو سبك «رودين» بود.
۴- زندگينامه هنرمند «آنتوان»: شاگرد «آگوست رودين» بود. او علاوه بر پيروي از استادش و خلق تنديس هايي زيبا با موضوعهاي آزاد: از سبك «گوتيك» و «هنرمندان يونان باستان» نيز براي پيكرتراشي الهام مي گرفت. براي نقاشي نيز از تصاوير «عهد قديم» استفاده مي كرد. تنديس هاي ساخت او با تنديسهاي هنرمندان هم دوره اش متفاوت بود. نوعي وقار و زيبايي؛ تناسب و آزادي در پيكره ها ديده مي شد.
۵- نام تنديس و مشخصات آن: «هركول» / ۱۹۰۸ / گچ / ۵/۹۷ * ۲۴۸ سانتيمتر /
هركول را در حال كشيدن كمان مي بينيم. تنديس، زيبا، باوقار و تحسين برانگيز است. نوعي جسارت و اعتماد به نفس در چهره هركول ديده مي شود.
۶- محل نگهداري تنديس: موزه بوردله / پاريس.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
مدرس
۹ سال از دستگيري و تبعيد سيدحسن مدرس، روحاني سرشناس و سياستمدار نامدار دوره هاي مختلف مجلس شوراي ملي مي گذشت. مأموران شهرباني رضاشاهي، به تازگي او را از تبعيدگاهش در خواف به كاشمر منتقل كرده و به زندان شهرباني انداخته بودند. در چنين روزي در سال ۱۳۱۶ گروه ويژه اي از مأموران شهرباني تهران وارد كاشمر شدند و يكراست به اقامتگاه مدرس رفتند. كسي به درستي نمي داند چرا اين گروه مأموريت يافته بودند مدرس را به قتل برسانند. بنا براعترافات مأموران در دادگاهي كه پس از شهريور ۱۳۲۰ و سقوط رضاشاه تشكيل شد، آن ها ابتدا به مرحوم مدرس سم خوراندند. آنگاه مدرس به نماز و نيايش ايستاد. مأموران، دقايقي بعد، از آن جا كه هنوز اثر سم را در او نمي ديدند بر سرش ريختند و او را به شكلي بي رحمانه و فجيع خفه كردند.
سيد حسن مدرس حدود سال ۱۲۵۰ خورشيدي در روستايي نزديك اردستان متولد شد. وي پس از تحصيل در شهرضا، اصفهان و عراق مدتي در اصفهان به تدريس علوم ديني پرداخت تا اين كه از سوي علماي نجف به نمايندگي دوره دوم مجلس شوراي ملي انتخاب شد و به تهران آمد. در دوره سوم مجلس، نماينده مردم تهران بود. پس از كودتاي ۱۲۹۹ و در دوره قدرت گرفتن سردار سپه، از آن جا كه او را براي ايجاد امنيت فردي مفيد مي دانست، چندي محتاطانه از او حمايت كرد. اما در جريان تغيير سلطنت از قاجار به پهلوي، با نشستن رضاخان بر اريكه قدرت مخالف بود. مدرس پس از تغيير سلطنت هم چندي كوشيد با استفاده از سازوكارهاي پارلماني «مشروطه» را حفظ كند. اما رضاشاه به تدريج كه قدرتش مستقر مي شد، مجلس را هم مهار كرد و در انتخابات مجلس هفتم عملاً جز نامي از مجلس باقي نگذاشت. ماجراي معروف اعتراض مدرس به رئيس شهرباني هم به همين انتخابات مربوط است. شايع بود كه مدرس به او گفته است: «كاري به ۱۴ هزار رأيي كه مردم در دوره قبل به من دادند ندارم، آن يك رأيي كه خودم به خودم دادم چه شد؟» اندكي پس از همين انتخابات مدرس دستگير و به خواف تبعيد شد.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
دلي بي قرار
پير گفت: «چه نشسته اي مغموم اي جوان!؟!»
نوازنده گفت: «انباني از نت داشتم، دزد برد.»
پير گفت: «سازت كه هست... پس چه غم!؟!»
نوازنده گفت: «چه سود!؟... بدون نت ، اين ساز، بي نواست.»
پير گفت: «نه چنين است كه تو گويي. پيداست كه از راز اين ساز بي خبري!؟»
نوازنده گفت: «چه مي شنوم؟!... صحبت از سر نهان است در دل اين ساز؟!»
پير گفت: «آري ... سر نهان.»
نوازنده گفت: «بگو كجاست! ... لب به سخن بگشاي زود، كه گوهر است. كلامت اي پير مراد.»
پير گفت: «گوشي شنوا داري از قرار. اما كافي نيست.»
نوازنده گفت: «صبرم تمام شد و پرده از راز برنداشتي آخر. ببين كه چگونه آشفته ام كردي اي پير! اي حرمت روزگار.»
پير گفت: «خوب است اين آشفتگي، براي شروع. خوب است. قدم در راه گذاشته اي انگار.»
نوازنده گفت:« حال بگو ديگر چه كنم!؟»
پير گفت:« ساز بردار و از نهان دل بنواز... دلي بي قرار مي خواهد اين اسرار... دلي بي قرار مي خواهد... دلي بي قرار...»
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
تأخير پرماجرا
دهلي نو: تأخير ۳۳ ساعته يك پرواز باعث مرگ يكي از مسافران شد. اين مسافر، مردي هندي بود كه قصد داشت با هواپيما از بمبئي به نيويورك سفر كند. اما هنگامي كه مسافران سوار هواپيما شدند، پليس اعلام كرد، تعدادي از آن ها با گذرنامه تقلبي وارد هواپيما شده اند و به همين دليل بايد هويت تمام مسافران شناسايي شود.
به همين دليل آنها سه ساعت در داخل هواپيما معطل شدند.پس از آن پليس، مسافران را به هتل انتقال داد چون پرواز، ۳۳ ساعت به تأخير افتاده بود.
از قضا اين مرد در هتل محل اقامت خود دچار سكته قلبي شد و جان باخت.
احتمالا فرزندان اين مرد از شركت هواپيمايي يا پليس تقاضاي غرامت خواهند كرد.
زيرا معتقدند، اگر پرواز تأخير نداشت، پدرشان از دنيا نمي رفت.
ليوان بدشانسي
بانكوك: سه سال قبل يك جهانگرد آ لماني براي سپري كردن تعطيلات خود عازم تايلند شد. وي در حين بازديد از يك معبد ليواني نقره اي يافت و آن را به عنوان يادگاري به خانه برد.اما وي ديروز اين ليوان را به همراه يك نامه عذرخواهي براي وزارت فرهنگ تايلند باز پس فرستاد.در بخشي از اين نامه آمده است: از زماني كه اين ليوان را از معبد برداشتم با بدشانسي هاي پي درپي چه در زندگي شخصي و چه در زندگي كاري خود مواجه شده  ام به همين دليل اين ليوان را به معبد بازمي گردانم تا شايد بدشانسي از من دور شود.
ماجراي قبض هاي جريمه
هليفكس: چندي پيش يك راننده خانم در آمريكا كه ۲۲۹ قبض جريمه رانندگي خود را نپرداخته بود، محكوم به پرداخت ۱۰۲۳۵ دلار به عنوان جريمه معوقه شد.
وي در يك مقطع زماني دو ساله به دليل اينكه درآمد خوبي داشت هر روز خودرواش را در محل توقف ممنوع پارك مي كرد.
به همين دليل به طور مداوم جريمه مي شد اما به قبض هاي جريمه توجه نمي كرد. به همين دليل جريمه هاي ۱۵ دلاري وي چند برابر مي شد.به هر حال ديروز وي در دادگاه حاضر شد و با گريه و زاري از قاضي پرونده خواست تا به وي تخفيف دهد.با توجه به اينكه وي مبلغ ۶۸۶۰ دلار صرف هزينه هاي دادگاه كرده بود، قاضي حاضر شد اندكي به او تخفيف دهد. اما به هر حال او بايد براي هر برگ جريمه ۱۵ دلاري حدود ۳۰ دلار جريمه بپردازد.
ترجمه پارس سگ
توكيو: دانشمندان چيني اخيرا گردن بندي را به بازار عرضه كرده اند كه ويژه سگ ها ست. اين گردن بند داراي نرم افزاري است كه صداي پارس سگ را به زبان انسان ترجمه مي كند البته به كمك يك كامپيوتر كوچك دستي.قيمت كل اين گردن بند و دستگاه كامپيوتر تنها ۱۰۰ دلار است. و از طريق آن مي توان مفاهيم ساده اي از نوع پارس سگ دريافت.
هديه براي حيوانات خانگي
واشنگتن: در آمريكا بيش از ۳۵۰ ميليون حيوان خانگي وجود دارد و ۶۲ درصد از شهروندان اين كشور صاحب حيوان خانگي هستند.
نكته جالب اينكه صاحبان اين حيوانات به طور مداوم براي آنها هديه تهيه مي كنند. نتايج تازه ترين نظرسنجي  حاكي از آن است كه ۹۰ درصد اين افراد قصد دارند براي حيوانات خود هديه كريسمس تهيه كنند و اغلب آنان بيش از ۵۰ دلار صرف خريد هديه خواهند كرد.
از جمله هداياي جالب براي حيوانات كارت هاي تبريك خوراكي است كه حيوانات مي توانند اين كارت هاي لذيذ را بخورند.همچنين اسباب بازيهاي متنوعي در قالب آدامس در فروشگاههاي حيوانات به فروش مي رسد كه پرطرفدارترين آن ها، آدمك جورج بوش است.
جنجال هتل يخي
آلاسكا: رئيس اداره آتشنشاني آلاسكا عمليات ساخت هتل يخي اين منطقه را متوقف كرد اما سازنده اين هتل دست بردار نيست و قصد دارد به هر قيمتي اين ساختمان يخي را بنا كند.صاحب اين پروژه قصد داشت هتلي يخي با ۷ اتاق بنا كند كه هزينه دو شب اسكان در آن براي هر نفر در حدود ۴۳۰ دلار در نظر گرفته شده بود.
رئيس اداره آتشنشاني به دلايل امنيتي، اين پروژه را متوقف كرد اما صاحب پروژه اعلام كرده است عمليات ساختماني را ادامه خواهد داد. او اينگونه استدلال مي كند كه قصد خلق يك اثر هنري را دارد و هدف او تنها ساختن هتل و كسب درآمد نيست.
وي مي گويد: من مي خواهم يك مجسمه يخي غول پيكر بسازم و هيچ  كس نمي تواند مانع از انجام اين كار شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۵۶ دقيقه

گل و گياه
فرفيون
002022.jpg
نام علمي: Euphorbia griffighii
خانواده: EUPHORBIACEAE
گياهي است دائمي با ساقه محكم و افراشته كه در ابتداي رويش به رنگ سبز مايل به قرمز است. برگ هاي آن نيزه اي تا خطي شكل به رنگ سبز تيره كه در پايين قرمز مي شوند. گلها كه در اوايل تابستان ظاهر مي شوند نارنجي - قرمز با برگ فنجاني مي باشند. حداكثر بلندي گياه يك متر و گستردگي آن به ۵۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: اين گياه نيازمند محل آفتابي با خاك مرطوب با زهكش خوب مي باشد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه در اوايل بهار يا تابستان، تقسيم در بهار يا اوايل پاييز و يا كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |