دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۰ - Dec 1, 2003
توصيه مقام معظم رهبري
همه جا،فضاي معطر بسيجي به وجود آوريد
002048.jpg
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ، ظهر ديروز در ديدار جمعي  از فرماندهان  بسيج ، هفته  بسيج  را به  ملت  ايران  تبريك  گفتند و خاطرنشان  كردند: بسيج  در مفهوم  حقيقي  خود، يعني  سمت  و سو دادن  و فعال  كردن  همه  نيروهاي  شاداب  و با نشاط و پراميد كشور در جهت  اهداف  والاي  نظام  جمهوري  اسلامي در تمامي عرصه ها.
حضرت  آيت  الله  خامنه اي  بسيج  را، شجره  طيبه  برومندي  خواندند كه  به فرموده  امام  راحل  عظيم الشان ، روز به  روز ريشه دارتر مي شود و شاخ  و برگش  در دل  جوانان  مومن  و ديگر قشرهاي  ملت  ايران ، گسترده تر مي گردد.
ايشان  به  بسيجي ها توصيه  كردند: در محيط كار، مدرسه ، حوزه ، دانشگاه ، عرصه  سازندگي  و خدمات  اجتماعي ، محيطهاي  ورزشي  و يا هر محيط ديگر كه  فعاليت  مي كنيد، با رفتار و گفتار خود، فضاي  معطر بسيجي  بوجود آوريد و روحيه  و بينش  و تفكر صحيح  را، به  اطرافيان  منتقل  كنيد.
در اين  ديدار، سرتيپ  حجازي  فرمانده  بسيج ، گزارشي  از فعاليتهاي نيروي  مقاومت  بسيج  بيان  كرد.

رئيس جمهور هفته بسيج را به نيروهاي واقعي بسيجي تبريك گفت
هيات دولت، صبح و بعدازظهر ديروز به رياست حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي ـ رئيس جمهور ـ جلسه تشكيل داد.
به گزارش ايسنا، در ابتداي اين جلسه، رئيس جمهور با گراميداشت هفته بسيج و تبريك اين هفته به همه نيروهاي واقعي بسيجي اظهارداشت: بسيج از يادگارهاي امام (ره) است و واقعا هم اين ابتكار بسيار مناسب بود، بسيج دربرگيرنده همه مردم است و مراد از بسيجي يعني كسي كه ايمان و آمادگي فداكاري براي دين و مصالح كشور را دارد.
رئيس جمهور افزود: تلقي ما اين است كه بسيجي كسي است كه هر كار و وظيفه اي كه بر عهده مي گيرد، به بهترين وجه و كمترين چشمداشتي انجام مي دهد.
رئيس جمهور با بيان اينكه تفكر بسيجي مي تواند در تمامي عرصه ها فوايد بسيار داشته باشد، گفت: همانگونه كه شاهد بوديم در جنگ نابرابر ما با دشمن روحيه بسيجي و حضور بسيج بسيار مؤثر بود؛ هم نيروهاي عادي بسيجي و هم فرماندهان بسيجي واقعا فداكارانه و بدون هيچ چشمداشت براي دفاع از كشور، فداكاري و افتخار كسب كردند.
وي در ادامه گفت: بسيج متعلق به همه ملت، متعلق به رهبري و متعلق به كل نظام است و جفاست اگر كساني بخواهند اين نيروي عظيم را در حد خواسته هاي گروهي خودشان پايين بياورند و طبيعي است كه جريان بسيج متوجه و هوشيار است. در ادامه اين جلسات، لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور مطرح و تعدادي از تبصره هاي آن به تصويب رسيد و ادامه بررسي به جلسات بعد موكول شد.

ديروز در گفت وگوي مطبوعاتي مطرح شد
تازه ترين مواضع مجمع روحانيون مبارز درباره مسائل سياسي كشور
حجت الاسلام محمد مقدم دبير اولين كنگره سراسري مجمع روحانيون در كنفرانس مطبوعاتي مجمع روحانيون مبارز گفت: در پي تغيير اساسنامه مجمع روحانيون، در جهت آشنايي هواداران و اعضاي جديد مجمع برگزاري يك كنگره سراسري ضرورت داشت.
به گزارش خبرنگار سرويس سياسي همشهري وي افزود: در اين كنگره به دنبال اين هستيم كه جايگاه مجمع روحانيون در انتخابات آتي مجلس و رياست جمهوري چه مي باشد. وي تأكيد كرد در اين كنگره مسائل مجمع به طوركلي مطرح مي شود و شرايط حضور بيشتر مردم در انتخابات آتي، طرح مشكلات و راهكارهاي مناسب براي حل آنها در دستور كار ما در طي اين كنگره قرار دارد. وي در پاسخ به سئوالاتي پيرامون رابطه مجمع روحانيون و جبهه مشاركت گفت: ما اصلاح طلبي را صرفا در چهارچوب قانون اساسي و ارزش ها قبول داريم. احزابي كه در گفتار و عمل با چهارچوب قانون و نظام مشكل دارند مسلما نمي توانند همكاري خود را با مجمع ادامه دهند.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد اختلاف عميق و ريشه اي بين جبهه مشاركت و مجمع روحانيون گفت: اظهارات كروبي در مورد حزب مشاركت در مجلس كه از آنها با عنوان حزب يك شبه ياد كرد و ساير اختلافات، به عنوان مواضع مجمع روحانيون مي باشد. و با وجود چنين اختلافاتي هرگز با مشاركت ائتلاف نخواهيم كرد. دعوت ما از حزب مشاركت هم براي حضور در اين كنگره به معناي برخي تعاملات با آنها مي باشد و به هيچ وجه به معناي ائتلاف با آنها نمي باشد. ما نمي توانيم اختلاف سليقه اي موجود را ناديده بگيريم. تلاش مجمع روحانيون به عنوان يك مجموعه روحاني اين است كه گروه هاي دوم خردادي را كه همسو با اهداف اصلاح طلبانه برمبناي قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي و پايبند به انديشه ها و مواضع امام خميني مي باشند را زير يك مجموعه سازماندهي كند. مجمع روحانيون در انتخابات سابق مجلس گروه هايي را به خود نزديك ديد و با آنها ائتلاف كرد ولي ممكن است نقطه مشتركي براي ائتلاف ما با آنها در اين انتخابات وجود نداشته باشد و با آنها ائتلاف نكنيم.
وي در پايان تأكيد كرد تلاش مجمع و اعضاي آن و به ويژه آقاي كروبي اين است كه فضاي غوغاسالاري را بشكند و در يك فضاي تفاهم آلود به موفقيت هايي برسند.
بسياري از مسائل مثل لوايح دولت اگر در جو متشنج مطرح شوند نتيجه معكوس مي دهند لذا در اين زمينه و در زمينه انتخابات آتي و تعامل با شوراي نگهبان، يك تعامل منطقي و روشن تا به اين لحظه ايجاد شده است و بسياري از مشكلات موجود را ميانجيگري هاي شخصي آقاي كروبي تا به حال حل كرده است.
اولين كنگره مجمع روحانيون مبارز پنج شنبه ۱۳ آذر در سالن اجتماعات اردوگاه شهيد باهنر تشكيل خواهد شد.
توضيح حجت الاسلام مقدم
دبير اولين كنگره مجمع روحانيون مبارز پس از پايان جلسه مطبوعاتي ديروز، درباره بخشي از اظهارات خود در جمع خبرنگاران مبني بر «ائتلاف با مشاركت هرگز» توضيح داد.
حجت الاسلام مقدم در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه مجمع روحانيون مبارز در انتخابات مجلس هفتم، حاضر است با همه گروه هاي پايبند به چارچوب هاي قانون اساسي و آراي امام(ره)، ائتلاف كند، افزود: ازاين رو درصورتي كه گروه ها و احزاب اعم از جبهه مشاركت در اين مسير حركت كنند، امكان ائتلاف با آنها وجود خواهد داشت.

سخنگوي وزارت خارجه:
تحريم هاي تازه در كار نيست
سخنگوي وزارت امور خارجه ديروز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي تازه ترين مسائل مربوط به سياست خارجي ايران را تشريح كرد.
حميدرضا آصفي در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري در مورد اين كه آيا خبر مصاحبه با دانشمندان هسته اي ايران توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي صحت دارد يا خير گفت: همكاريهاي ما با آژانس در چارچوب پارلمان و پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي خواهد بود و ما تا ماه فوريه اطلاعات لازم را به آژانس مي دهيم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا احتمال تغيير رويه و اعمال فشار از سوي اروپايي ها وجود دارد يا خير اظهار داشت: تصور نمي كنيم هيچگونه فشار غيرمنطقي بر ايران اعمال شود.
آصفي در مورد بند هشت قطعنامه شوراي حكام مبني بر اين كه در صورت تخلف ايران در آينده، اين موضوع به اين شورا و سپس پس از تشخيص به شوراي امنيت مي رود تصريح كرد: بند هشت قطعنامه موضوع جديدي ندارد زيرا آژانس هر زمان كه بخواهد مي تواند تشكيل جلسه دهد، ما نيز هيچ نگراني از آينده نداريم چون از نوع همكاريهايمان مطمئن هستيم.
آصفي درباره شيوه برخورد جمهوري اسلامي با پنج كشور ژاپن ، استراليا ، نيوزيلند ، كره جنوبي و كانادا كه موضع مناسبي در قبال پرونده هسته اي ايران در شوراي حكام اتخاذ نكردند گفت: به هر حال برخي كشورها به گونه اي كه مورد نظر ما بود عمل نكردند و ما اميدواريم در آينده نزديك اين امر را جبران كنند تا فضاي مناسبي ايجاد شود.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا موضوع اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران در گفت و گوهاي توني بلر نخست وزير انگليس و جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا مطرح شده است گفت: ما خبر تاييد شده اي در اين زمينه نداريم و بر عكس ،اخبار ديگري دريافت كرده  ايم. جك استراو بر عزم و اراده انگليس بر گسترش روابط با ايران تاكيد كرده و انگليس در مذاكرات شوراي حكام هم موضع مثبتي داشته است.
آصفي در مورد موضوع ارجاع ميدان گازي آرش به ديوان بين المللي لاهه تصريح كرد: رفتن به ديوان لاهه بايد براساس رضايت دو طرف باشد كه فعلا در دستور كار جمهوري اسلامي ايران قرار ندارد.
وي در پاسخ به پرسش موضوع پرونده نفتي استات اويل گفت: وزارت خارجه و وزارت اطلاعات گفت وگوهاي لازم را با طرف نروژي انجام داده اند كه بعدا نتايج آن اعلام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا موضوع آزادي ديپلمات هاي ايراني در بند رژيم صهيونيستي در مذاكرات تبادل زندانيان اسرائيلي و لبناني مطرح شده است خاطرنشان كرد: در اين مورد ما از تمام امكانات خود نزد لبناني ها و سوريها، دبيركل سازمان ملل و پارلمان اروپا استفاده كرديم و اعتقاد داريم اين چهار نفر زنده هستند و رژيم صهيونيستي بايد در قبال افكار عمومي دنيا پاسخگو بوده و سرنوشت آنان را مشخص كند.
آصفي در خصوص گفت و گوهاي ايران و مصر در روزهاي اخير تاكيد كرد: ما و مصر در مسير درستي در حال حركت هستيم و موضوعات عميقي دو كشور را به هم ارتباط داده و علايق و نگرانيهاي مشتركي داريم كه اين مسير را بايد گام به گام ادامه داد.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:
اروپايي ها خواستار سرمايه گذاري در طرح هاي هسته اي ايران هستند
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اروپايي ها خواهان سرمايه گذاري در انرژي هسته اي ايران هستند و در مذاكراتي كه با پارلمان اروپا داشته ام نظر آنها در اين باره كاملا مثبت بوده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري ميردامادي افزود: اكنون كه ايران پروتكل الحاقي را پذيرفته است اروپا مخالفتي با برنامه هاي هسته اي ايران ندارد.
وي همچنين در پاسخ به سئوالي درباره اينكه آيا اروپايي ها در اين باره به تعهدات خود عمل خواهند كرد يا همچون گذشته كارشكني مي كنند؟ تاكيد كرد: ايران تاكنون در انرژي هسته اي بايكوت بوده و ما خودمان توانسته ايم اين تكنولوژي را به دست  آوريم. ضمن اينكه ما NPT و پروتكل الحاقي را هم پذيرفته ايم و اين موجب شده كه شرايط تغيير كند.
وي تاكيد كرد: برخلاف آمريكا، اروپا برنامه اش تعامل مثبت با ايران است و اگر ما فعاليتي نكنيم آنها هم به تعهداتشان وفادارند.
ميردامادي همچنين درباره قرارداد آلمان و فرانسه با ايران براي ساخت نيروگاه هسته اي پيش از انقلاب و بازپس دهي سرمايه ايران گفت: اين سرمايه گذاري در يورو دوف فرانسه بوده و در زمان نخست وزيري ژاك شيراك انجام شده است. وي افزود: مبلغ اين قرارداد هم يك ميليارد دلار بوده و اصل آن در سال ۶۵ در سه نوبت به ايران بازپرداخت شد.

سه ماده ديگر از لايحه ساختار نظام تامين اجتماعي تصويب شد
نمايندگان مجلس در جلسه ديروز مواد ۹ و ۱۰ و ۱۱ لايحه ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي را تصويب كردند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري براساس ماده ۹ اين لايحه به منظور كاهش آثار سوء احتمالي سياست ها و برنامه هاي اقتصادي و توسعه اي بر وضع رفاه تامين اجتماعي مردم و جلوگيري از واردآمدن هرگونه شوك و ضربه ناشي از سياستهاي فوق، متولي نظام جامع تامين اجتماعي در تصميمات اقتصادي بخصوص در مذاكرات مربوط به تعيين حداقل دستمزدها مشاركت و در شوراها و مجامع ذيربط با حق راي شركت خواهند كرد.
ماده ۱۱ نيز مقرر مي كند اتخاذ سياست هاي يارانه اي به منظور هدفمندكردن يارانه ها با استفاده از نظام هاي اصلاحاتي جامع و منسجم كشور مانند طرح كد ملي و يا نظام مالياتي كشور صورت گيرد به نحوي كه به تدريج يارانه اعطايي به خانواده هاي پردرآمد كاهش يافته و يا حذف گردد و ميزان يارانه اعطايي به خانواده هاي كم درآمد افزايش يابد.
نمايندگان پس از بررسي ماده ۱۱ رسيدگي به بقيه مواد را مسكوت گذاشته و بررسي ماده ۱۶ را در اولويت قرار دادند.

دو كره اي در عراق كشته شدند
دو شهروند كره  جنوبي  ديروز در تيراندازي  در نزديكي  شهر تكريت  عراق  كشته  و دو نفر ديگر زخمي  شدند.
به  گزارش  رويتر از سئول  يك  مقام  وزارت  امور خارجه  كره  جنوبي  در تماسي  تلفني  ضمن  اعلام  اين  مطلب  گفت:  هويت  قربانيان  و زخمي هاي  اين  تيراندازي  هنوز مشخص  نشده  است  اما گفته  مي شود آنها از كاركنان  برق  و در استخدام  يك  شركت  آمريكايي  بوده اند.
ارتش  آمريكا در عراق  اعلام  كرد سه  غير نظامي  در حمله  به  كاروان  نظاميان  آمريكايي  در جنوب  تكريت  كشته  شدند.
به  نظر مي رسد شهروندان  كره  جنوبي  نيز جزو اين  قربانيان  هستند.
يكي  از سخنگويان  نظامي  آمريكا در تكريت  به  مليت  قربانيان  اين  حمله  اشاره  نكرد.

براي گفت و گو با مقامات كشور احمد چلبي به ايران آمد
احمد چلبي  عضو شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  ديروز  در راس  هيأتي  براي  گفت وگو با مقامات  ايران  از طريق  مرز بين المللي  خسروي  وارد قصرشيرين  شد.
به گزارش ايرنا چلبي كه  به  هنگام  ورود به    ايران  مورد استقبال  فرماندار قصرشيرين  و جمعي  از مسئولان  استان  كرمانشاه  قرار گرفت  در نشستي  با فرماندار قصرشيرين  در مرز خسروي  در خصوص  تسريع  روند اعزام  زايرين  ايراني  عتبات  عاليات  و افزايش  تعداد زايرين  از طريق  مرز خسروي  به  مذاكره  پرداخت .
چلبي  در اين  نشست  بر افزايش  تعداد زايرين  ايراني  عتبات  عاليات  از طريق  مرز بين المللي  خسروي  تأكيد كرد.
عضو شوراي  حكومت  دولت  انتقالي  عراق  و رئيس  كنگره  ملي  كشور عراق  پس  ازديدار با فرماندار شهرستان  قصرشيرين  براي  گفت وگو و ديدار با مقامات  كشورمان  راهي  تهران  شد.

تظاهرات هزاران بسيجي در برابر لانه جاسوسي امريكا
هزاران بسيجي ديروز با اجتماع در برابر سفارتخانه سابق آمريكا (لانه جاسوسي) با سردادن شعارهاي ضدآمريكايي، خواستار خروج اشغالگران از عراق شدند.
002052.jpg
002050.jpg

به گزارش خبرنگار همشهري بسيجيان كه جمعيت آنها حدود پانزده هزار نفر بود سپس به سخنان رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گوش كردند ودر حين سخنراني وي بارها از اظهارات ضدآمريكايي وي با شعار الله اكبر حمايت كردند.
فرمانده سپاه در اين مراسم، هدف لشكركشي امريكا به عراق را اسلام زدايي از منطقه ارزيابي كرد و گفت: بسيجيان خواستار خروج نيروهاي اشغالگر امريكايي و انگليسي از سرزمين مقدس عراق هستند و زماني صلح و آرامش در منطقه ايجاد مي شود كه نيروهاي اشغالگر و بيگانه از منطقه خارج شوند.
سرلشكر صفوي در بخش ديگري از سخنانش گفت: اكنون جدال بين استكبار و صهيونيسم با جهان اسلام در حال نزديك شدن به نقطه كانوني خود است. وي همچنين از گسست در طرح هاي آمريكا براي نفوذ در خاورميانه خبر داد و گفت: در حال حاضر كشورهاي عربي در منطقه به هويت هاي غيردلخواه آمريكا تبديل شده اند.

گفت وگوي خرازي با كوفي عنان درباره عراق و همكاري ايران با آژانس انرژي اتمي
وزير امورخارجه ايران در تماس تلفني با دبيركل سازمان ملل متحد گفت: هيچ طرحي در عراق بدون توجه به نظرات مردم و رهبران مذهبي عراق و همسايگان اين كشور قابليت اجرايي ندارد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، در مكالمه تلفني خرازي و كوفي عنان، پيرامون آخرين وضعيت عراق و همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي تبادل نظر شد.
براساس اين گزارش، دبيركل سازمان ملل متحد با استقبال از همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي از شفافيت و همكاري سازنده ايران در اين خصوص تقدير كرد.

معرفي حقوقدانان جديد شوراي نگهبان به مجلس
آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه مجددا دو حقوقدان را براي عضويت به عنوان حقوقدان شوراي نگهبان به مجلس معرفي كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، دكتر محمدهادي صادقي و دكتر سيد فضل الله موسوي دو حقوقدان جديدي مي باشند كه به جاي محمدرضا عباسي فرد حقوقدان سابق شوراي نگهبان معرفي شده اند.
محمدهادي صادقي رئيس فعلي دانشكده حقوق دانشگاه شيراز و سيد فضل الله موسوي نيز عضو هيات علمي دانشكده حقوق دانشگاه تهران است كه تا به حال دو مرتبه به مجلس معرفي شده است.
آيت الله هاشمي شاهرودي در اين نامه تاكيد كرده است انتظار است مجلس محترم عنايت بيشتري در مورد انتخاب يكي از دو نفر مذكور مبذول دارد.
در همين راستا مهدي كروبي رئيس مجلس پس از جلسه علني مجلس اظهار اميدواري كرد كه يكي از افراد پيشنهادي رئيس قوه قضاييه اين بار انتخاب شود.

در راهروهاي مجلس
* جلسه علني ديروز مجلس به علت غيبت و تأخير تعدادي از نمايندگان در زمان مقرر به حد نصاب نرسيد و با حدود يك ساعت تأخير آغاز شد.
اين امر موجب شد رئيس مجلس شوراي اسلامي به منشي هاي جلسه دستور دهد علاوه بر اينكه از حقوق نمايندگان غايب و تأخير كننده كسر شود، اسامي آنها پيش از ورود به دستور از تريبون مجلس قرائت و به روزنامه ها و نشريه هاي محلي اين نمايندگان جهت درج و آگاهي مردم اعلام شود.
* يك منبع آگاه پارلماني از قصد فراكسيون مشاركت مبني بر عدم رأي اعتماد به دو حقوقدان پيشنهادي رئيس قوه قضائيه به مجلس براي عضويت در شوراي نگهبان خبر داد. وي تأكيد كرد: مخصوصا بعد از اين كه آيت الله شاهرودي موسوي را براي بار دوم به مجلس معرفي كرد، مشاركتي ها تصميم گرفته اند به هيچ يك از اين دو رأي ندهند.
* در پي دعوت كميسيون ويژه بررسي عملكرد دادستان و دادگستري تهران از سعيد مرتضوي دادستان تهران اعلام شد كه مرتضوي در جلسه دوشنبه هفته آينده اين كميسيون حاضر خواهد شد.
در همين زمينه محسن آرمين مخبر كميسيون ويژه گفت از حضور مرتضوي در جلسه كميسيون و همچنين حضور خبرنگاران استقبال مي كنيم ولي به نفع مرتضوي است كه خبرنگاران در جلسه حاضر نباشند. چون جلسات مستمر است و مرتضوي فقط مي خواهد يك جلسه حاضر شود.
انصاري راد رئيس كميسيون اصل نود گفت من در اين زمينه مصاحبه نمي كنم چرا كه اينها همه بازي است.
* محمدرضايي نماينده بيجار از طرح تحقيق و تفحص از موزه، كتابخانه و مركز اسناد مجلس خبر داد و گفت قرار است در جلسه كميسيون فرهنگي اين بحث مطرح شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |