شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۵
گزارش اول
ميني بوس سلامتي هم آمد
يك ميني بوس براي جمعيت تهران
001026.jpg
آزاده بهشتي 
ابتدا به سبك آدم هاي متمدن منتظر چراغ سبز عابر پياده مي مانيم و بعد هم به ميني بوس سلامتي نزديك مي شويم. ورود به ميني بوسي كه پارك شده و قرار است وسيله اي ايستا و سرپناهي براي حل مشكلات باشد .
شايد آنچه بيش از همه برا ي رهگذران جالب توجه باشد توقف يك ميني بوس در پياده رو خيابان وليعصر باشد، اتفاقي كه تنها زمان تصادف و خروج در مسير وسايط نقليه از مسير حركتشان در خيابان مي تواند رخ دهد. اما تعجب نكنيد ميني بوس سلامتي، سالم است.درب ميني بوس با فشار سختي باز مي شود، اين هم نكته جالبي است. از پله ميني بوس كه بالا مي روي، به رسم هميشه نه از راننده خبري است، نه صندلي هاي به صف شده و رديفي براي نشستن. از تمام اجزاي داخلي ميني بوس تنها قسمتي كه براي نشستن راننده در نظر گرفته شده سالم مانده بود.
شهر سلامتي براي ابراز وجود، تمام صندلي هاي مسافران را از جا كنده بود. دو ميز، چند صندلي چوبي و دو مرد كه مسووليت ميني بوس را بر عهده دارند تنها اشيا و افراد آن محسوب مي شوند.
محيط تاريك و فضاي گرفته مدخل ميني بوس در بعدازظهر ابري پاييز برخلاف ظاهر خارجي آن كه سفيد و آراسته به شعارهايي بود، ورودت را با ترديد مواجه مي كرد. اينجا شهر سلامتي است اما...
از مشكلات خانوادگي تا زمين خوردگي كودكانه 
تيترهاي روزنامه هاي صبح را كه ورق مي زني آنچه بيش از همه جلب توجه مي كند، آمار و ارقام ارائه شده از سوي سازمان هاي مختلف در مورد ميزان سلامتي در ميان مردم، به ويژه ساكنان كلان شهرهاست.
افزايش روز افزون آمار مبتلايان به ايدز، هپاتيت و در اين چند روز اخير تبليغات براي تزريق واكسن سرخجه و سرخك، همچنين روان پريشي هاي ناشي از فشارهاي زندگي در شهرهاي بزرگ كه بيشترين دليل در دعواها و نزاع افراد است، افزايش كودك آزاري و آسيب هاي روحي و رواني ناشي از اختلافات خانوادگي ضرورت توجه همگان به موضوع سلامت جمعي را چند برابر كرده است. در راستاي حل اين مشكلات سازمان هاي درماني و بهداشتي به ويژه سازمان بهزيستي اقدام به تاسيس مراكز مشاوره و درمان در اين زمينه كرد كه موفقيت هاي نسبتا خوب و چشمگيري را نيز در زمينه ارائه مشاوره هاي رواني و درماني به خانواده ها و بيماران داشته است.
ابتكار اين سازمان، در چند هفته اخير شكل نابغه مآبانه اي به خود گرفته است. به طوري كه اين سازمان در راستاي افزايش كارايي اين مراكز و حل مشكلات افراد جامعه، ميني بوسي را در ضلع جنوب شرقي خيابان وليعصر، انقلاب تعبيه كرده است.
اين ميني بوس كه عنوان شهر سلامتي بر آن حك شده،  ابتكاري است كه درحال حاضر تنها درتهران و آن هم به صورت سيار،  راه اندازي شده است.
در حقيقت اين وسيله نقليه مانند كاركرد هميشگي خود دائم در سفرهاي درون شهري شركت نمي كند تا هم مشكلات ترافيك افزايش نيافته و هم آلودگي كاهش يابد، بلكه اين ميني بوس به صورت دوره اي در مراكز اصلي شهر براي مدت زماني متوقف خواهد شد، اين را يكي از مسوولاني كه در ميني بوس است،  مي گويد.مددكاري كه در ميني بوس سلامتي خدمت رسان مردم است، معتقد است: كاركرد اين ميني بوس براي شهروندان علاوه بر هدايت آنان به مراكز مشاوره اي و درماني، ارائه كمك هاي اوليه به آسيب هاي سطحي و جسمي است كه ممكن است براي شهروندان اتفاق بيفتد.
از من بپرسيد، شهر سلامتي 
بعد از نصب كيوسك هاي زردرنگ «از من بپرسيد» كه سازمان ترافيك براي جلوگيري از سردرگمي شهروندان انجام داد، ابتكار حركت گاه به گاه ميني بوس سازمان بهزيستي در شهر تهران، انديشه برداشتن گام  كوچك اما محكمي به سمت پيوستن به كشورهاي پيشرفته و حل مشكلات جامعه را در ذهن قوت مي بخشد.
هرچند ميزان مراجعه به ميني بوس سازمان بهزيستي به اندازه مراجعه به كيوسك هاي اطلاع رساني نيست اما چيزي هم در ارائه خدمات به شهروندان كم ندارد. حتي به جرات مي توان گفت ضرورت آن بيش از نصب كيوسك هاي اطلاع رساني است.
در ابتدا قرارگرفتن در فضاي ميني بوسي كه شكل و شمايلي فراتر از يك وسيله نقليه به خود گرفته است، جالب و حتي خنده دار باشد اما درحقيقت ضرورت آن پس از مشاهده افرادي كه به آنجا مراجعه مي كنند، كاملاً محسوس است.
مشكلات زندگي در شهرهاي بزرگ انكارناپذير است، اما كمك به حل آنها بهترين راهي است كه مي تواند در مقابل اين مشكلات قد علم كند.
بيشترين دلايل درگيري هاي خياباني، خانوادگي و حتي براي برخي از افراد بي اطلاعي از بيماريهايي كه در آنها نهفته است ناشي از شلوغي، ترافيك و آلودگي هواست. اما در مقابل اين مسائل ارائه راهكارهايي از سوي مسوولان و سازمان هاي مختلف محركي براي كاهش اينگونه مسائل است.
بسياري از شهروندان هنگام عبور از مقابل ميني بوس سازمان بهزيستي بسيار متعجب مي شوند و حتي با خنده برخورد مي كنند. اما آن عده كه با برنامهآشنا هستند يا به طور تصادفي گذرشان به اين وسيله افتاده است،  معتقدند اين كار كمك بسزايي به حل مسائل مختلف مي كند.
انتقال احساساتي نظير آرامش، امنيت و در برخي موارد زيبايي و كاستن از چهره خشن و خشك شهر و ارائه چهره اي فانتزي، تعريفي است كه برخي از شهروندان با مشاهده اين ميني بوس به آن رسيده اند.
اين دسته از افراد جامعه معتقدند؛ در كنار حركت، عجله و بوقهاي پياپي ماشين ها، مشاهده وسيله نقليه اي كه ساكت و بي صدا با نصب تراكتها و شعارهايي مثل مددكاري، شهر سالم، سلامتي، مشاوره و... ايستاده است احساس امنيت و آرامش را در ميان افراد رواج مي دهد و حتي در برخي موارد در مقابل عجله وشتاب آنها مي ايستد و افراد را وادار به ايستادن و توجه به مساله اي مهم به نام سلامتي جمعي مي كند.

شهرسلا متي
001028.jpg
از خيابان وليعصر به سمت جنوب خيابان كه حركت مي كني، در فضاي مقابل تئاتر شهر، ضلع جنوب شرقي خيابان وليعصر، ميني بوس سفيدرنگي كه تابلوي «شهر سلامتي» را يدك مي كشد، متوقف شده است، چند قدم آن سوتر چادر برزنتي راه راهي نصب شده كه بي ربط به ميني بوس سلامتي نيست.
شهر سلامتي در حقيقت ابتكار جديد سازمان بهزيستي براي ارائه خدمات مختلف در شهر پرحادثه اي به نام تهران است.

اعتياد نوجوانان تحت تاثير وراثت
001030.jpg
اخيرا كشف شده كه خطر گرايش به اعتياد در دوره نوجواني بيشتر از ساير دوره هاي سني است.
به گزارش ايسنا بر اساس نتايج حاصل از اين پژوهش، يكي از عوامل خطرزاي گرايش به سوءمصرف مواد، دوره نوجواني است.
در دوره نوجواني همرنگي با همسالان در اوايل آشنايي به اوج مي رسد و نوجوان خود و رفتارهاي خود را از طريق واكنش همسالان ارزيابي مي كند.
گفتني است عوامل خطرزا در گرايش به مواد در نوجواني تحت تاثير وراثت، خانواده، شخصيت، محيط و نگرش هاي فرهنگي شكل مي گيرد و والدين بايد در اين دوران توجهات خاصي نسبت به نوجوانان خود داشته باشند.

كلاس هاي آموزش بهداشتي
001032.jpg
اين همه گفتند و شنيديم بسياري از اختلافات همسران جوان به علت نداشتن شناخت كافي از مقتضيات و نيازهاي جنسي خود و همسرانشان است. بالاخره دانشگاه علوم پزشكي تهران به فكر افتاد. براي نخستين بار، همسران جوان را پيش از آنكه وارد زندگي شوند با مسايل جنسي آشنا كند.
نخستين دوره كلاس هاي آموزشي بهداشت جنسي ويژه همسران جوان در محل اين دانشگاه، در ۲۲ آذرماه برگزار مي شود.
در اين دوره مباحثي همچون فيزيولوژي و آناتومي زن و مرد، تفاوت هاي جنسي زن و مرد، بهداشت جنسي، پيشگيري از بارداري اضطراري و مهارت هاي ارتباطي براي حل مشكلات خانوادگي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

تهران و ۱۰ درصد تلفات حوادث رانندگي
001034.jpg
۱۰ درصد تلفات ناشي از حوادث رانندگي در كشور به تهران اختصاص دارد.
دكتر بهبهاني در گفت وگو با ايسنا تلفات حوادث رانندگي را در كل كشور به ترتيب ۲۰ هزار كشته و ۱۴۰ هزارنفر مجروح ذكر كرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ظرفيت كنوني معابر اين شهر را بر اساس طول و عرض آنها حدود يك ميليون دستگاه خودرو با سرعت متوسط ۴۰ كيلومتر در ساعت اعلام كرد و اظهار داشت: در حال حاضر بيش از دو ميليون دستگاه خودرو در معابر تهران حركت مي كنند كه در صورت توزيع مساوي در معابر، سرعت متوسط آنها به ۲۷ كيلومتر در ساعت مي رسد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |