دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۷
عبور پلي استيشن از ديوار چين
001116.jpg
شركت سوني اعلام كرده است كه دستگاه بازي خود، پلي استيشن ۲ را به زودي به كشور چين خواهد برد.
فروش اين كنسول بازي در چين از روز بيستم دسامبر آغاز خواهد شد و سوني انتظار دارد بازار گسترده  اين كشورو به خصوص همزماني آن با بازار داغ پايان سال، سود خوبي عايدش كند.
پلي استيشن ۲ سوني در چين با قيمتي برابر ۱۹۸۸ يوآن معادل ۲۴۰ دلار عرضه خواهد شد، اين در حالي است كه قيمت اين دستگاه بازي هم اكنون در آمريكا حدود ۱۷۹ دلار است. همزمان با شروع فروش پلي استيشن ۲ در چين دو عنوان بازي چيني نيز براي اين دستگاه عرضه خواهد شد

ويندوز شاخ دراز
001110.jpg
ساعت پنج صبح روز ۲۷ اكتبر، كريس سل مشغول آماده شدن براي سخنراني در كنفرانس PDC بود. هفت هزار برنامه نويس كه هر كدام سهمي در توليد محصولات مايكروسافت داشتند، از سراسر كشور گرد هم مي آمدند تا با سيستم عامل جديد مايكروسافت آشنا شوند. كريس تصور مي كرد كه مشكلي پيش آمده و حدس زد كه بيل گيتس پشت خط باشد ولي در كمال تعجب متوجه شد مادربزرگ ۷۰ ساله اش از فارگو تماس گرفته تا از او سؤال كند؛ آيا مي تواند بر روي رايانه قديمي خانه، ويندوز لانگ هورن نصب كند و يا مجبور است سيستم جديد و سريعتري بخرد؟ گرچه كريس هم جواب اين سؤال را به درستي نمي دانست ولي خوشحال بود كه حتي مادربزرگش به محصولات آنها تا اين اندازه اهميت مي دهد.
مدتي است كه جو ضدمايكروسافت در دنياي نرم افزار به راه افتاده است. طرفداران لينوكس روز به روز بيشتر مي شوند. فشار بر روي مايكروسافت و مديرعامل مشهور شركت براي آشكار كردن كد ويندوز نيز بسيار زياد شده است. اما حقيقت اين است كه سرسخت ترين طرفداران لينوكس نيز با نگراني منتظر ورود لانگ هورن هستند. حداقل در مورد سيستم عامل كاربران(cdient) برتري مطلق هنوز با ويندوز است و به احتمال زياد تا چند سال آينده نيز تغييري در اين وضع به وجود نخواهد آمد.
يك هفته پس از برگزاري كنفرانسPDC سايتeweek.com دست به نظرسنجي بزرگي زد. در اين نظرسنجي از بازديدكنندگان سؤال شده بود؛ در صورتي كه مايكروسافت موفق نشود تا سال ۲۰۰۶ ويندوز لانگ هورن را روانه بازار كند، آيا آماده اند به سراغ سيستم عامل هاي مكينتاش ويا لينوكس بروند؟ اگر قرار باشد با جو ضدمايكروسافتي كه در حال حاضر در جهان نرم افزار به وجود آمده نتيجه نظرسنجي را پيش بيني كنيم، احتمالا لينوكس بيشترين شانس را براي تصاحب جايگاه ويندوز خواهد داشت. اما در نهايت حدود چهل درصد از شركت كنندگان در راي گيري، گزينه انتظار براي سيستم عامل جديد مايكروسافت را انتخاب كردند و حدود سي درصد نيز به گزينه مربوط به لينوكس راي دادند.
اساس توسعه ويندوز لانگ بر چهار عامل اساسي استوار است:
۱-امنيت 
-۲ فايل سيستم جديد
-۳ رابط گرافيكي جديد
۴-وب 
۵ -سرويس جديد
ويندوز لانگ هور ن كه احتمالا طي سال هاي آينده تغيير نام خواهد داد، بدون شك سرنوشت شركت مايكروسافت كه  زمينه فروش سيستم عامل هاي غيرسروري را رقم خواهد زد. اگر نگاهي به گذشته داشته باشيم متوجه مي شويم هيچ گاه مايكروسافت با پروژه اي تا اين حد و اندازه روبه رو نبوده است. تاكنون سابقه نداشته ۳ سال قبل از عرضه نسخه نهايي ويندوز نگارش هاي آزمايشي آن آماده باشد و هزاران كارشناس كار رفع خطا را با اين فاصله زماني آغاز كرده باشند.نگاه دوباره به محورهاي اساسي توسعه ويندوز لانگ هورن و قرار دادن امنيت در بالاي اين فهرست به خوبي مشخص مي كند؛ مايكروسافت ديگر از انتقادهاي مربوط به ضعف امنيتي اين سيستم عامل به تنگ آمده و حاضر نيست حتي با واگذار كردن مسووليت بعضي قسمت هاي ويندوز به شركت هاي ديگر، راه حل مناسبي براي اين مشكل بزرگ پيدا كند. به طور مثال بر اساس وعده ها، ۷I I S همراه ويندوز لانگ هورن ارائه خواهد شد كه كار تهيه آن به طور كامل در شركتي مجزا و تقريبا بدون دخالت مايكروسافت انجام شده است. اين نشانه ها كه بر اساس آن مايكروسافت حاضر شده نرم افزار سرويس دهنده وب خود را به شركت ديگري واگذار كند به خوبي حكايت از تغيير و تحولات در آينده ويندوز دارد.
در مورد فايل سيستم جديد كه يكي از برگ هاي برنده اصلي بيل گيتس در مواجهه با لينوكس خواهد بود، حرف و حديث بسيار است. با استفاده از اين فايل جديد كه بهWinFS مشهور است كل داده هاي رايانه شما در جداولي شبيه جداول بانك اطلاعاتيSQL ذخيره مي شوند و به اين ترتيب سرعت بازخواني و جستجو در ميان داده ها تا ميزان زيادي بالا مي رود. هالوي يكي از شركت كنندگان كنفرانس PDC و متخصص طراحي بانك هاي اطلاعاتي مي گويد: تيمSQL ، كار فوق العاده اي در طراحي WinFS و Yohun (نام جديد(SQL انجام داده اند. مطمئنا اين ويژگي، بزرگترين برگ برنده مايكروسافت در مقابل رقبا خواهد بود. اما ايده به وجود آوردن چنين فايل سيستمي در اصل متعلق به مايكروسافت نيست. اولين بار مهندساني كه سيستم عاملBeos را حدود هفت سال قبل طراحي كردند از اين ايده براي ذخيره و تعيين سطح دسترسي به فايل ها استفاده كردند. بعدها اين نوع ذخيره كردن فايل ها در اواركل نيز مورد استفاده قرار گرفت. طبق روال، مايكروسافت نيز ايده فوق العاده طراحانBe را براي بهبود سيستم عامل خود به كار برد و گرچه  توان پياده كردن آن را براي ويندوزxp نيافت ولي بالاخره آن را براي ويندوز لانگ هورن عملي كرد.
گذشته از>WinFS ، رابط جديد گرافيكي ويندوز به نامAvalon كه البته افراد انگشت شماري به صورت دقيق در جريان پيشرفت هاي آن هستند، احتمالا آغازي براي نسل جديد رابط هاي گرافيكي ويندوز خواهد بود.
فن آوري استفاده شده درAvalon شباهت زيادي باFlash خواهد داشت و اساس توسعه آن نيز بر سيستم گرافيكيVector نهاده شده است. اين خبر حتي اگر تمام كاربران ويندوز را خوشحال كند ولي مديرعامل شركت مايكرومديا را به شدت به تشويش انداخته است. با پخش شدن چند شباهتAvalon با ،Flash >سهام مايكرومديا چندين واحد در بازار بورس سقوط كرده و سايتInternet.com نيز خبر از تشكيل جلسات متعدد در شركت مايكرومديا داده است.
با به كارگيري رابط گرافيكي جديد، احتمالا شما به يك كارت گرافيكي۳D احتياج خواهيد داشت و مجبوريد كارت گرافيكي قديمي را كنار بگذاريد. در نسخه ۴۰۵۱ كه براي آزمايش، در ميان برنامه نويسان پخش شد رابط جديد گرافيكي ويندوز به صورت كامل وجود ندارد و مايكروسافت فعلا علاقه اي به صحبت كردن در اين مورد ندارد. البته وجودSidebav و قرار گرفتن ابزاري در صفحه اصلي ويندوز براي دسترسي به اخبار از طريق XML تقريبا قطعي خواهد بود.
ويندوز لانگ هورن اولين سيستم عاملي خواهد بود كه به صورت كامل بر روي فريمNet. ارائه مي شود. گرچه مايكروسافت در مورد ويندوز سرور ۲۰۰۳ نيز همين وعده را داده بود ولي مسوولان مايكروسافت وعده دادند آن را براي ويندوز لانگ هورن عملي خواهند كرد. فن آوريNet. امكان استفاده توسعه دهندگان نرم افرازي را از پديده جديدي كه مايكروسافت آن را به نامIndigo نام گذاري كرده فراهم مي كندIndigo . امكان ارتباط ميان برنامه هاي ويندوز را با روشي كاملا نوين فراهم مي كند.
IE(مرورگر اينترنت) ويندوز لانگ هورن به گفته كساني كه آن را امتحان كرده اند يك موفقيت بزرگ است. اين مرورگر به صورت خودكار، صفحات تبليغاتي را حذف مي كندو هوشمندانه تراز نسخه هاي فعلي عمل مي كند. البته طبق گفته هاي گزارشگر شبكهZdnet شباهت عجيب آن با مرورگر Safari شركت اپل حيرت انگيز است.
مايكروسافت روزهاي بسيار سختي را تا مرحله نهايي توليد لانگ هورن پيش رو خواهد داشت. عرضه ويندوز لانگ هورن كه اگر بر اساس برنامه، در سال ۲۰۰۶ صورت بگيرد شروعي خواهد بود براي عرضه نسل جديدSQLserver و نسل جديدVisual studie با اسم رمزWhidbey به راستي مي توان حدس زد در صورت شكسته لانگ هورن مايكروسافت، با مشكلاتي بسيار جدي در عرضه نرم افزارهاي ديگر خود مواجه بشود.
هر چند براي قضاوت، بسيار زود است ولي به نظر مي رسد با وجود اينكه هفته هاي اخير اخبار چندان خوشي در مورد مايكروسافت به گوش نرسيده و علي رغم تكذيب رسمي بيل گيتس، گوگل نيز هيچ گونه همكاري با اين شركت نداشته ولي آينده براي ويندوز و مايكروسافت روشن باشد.

افتتاح اولين اپل فروشي در خارج از آمريكا
شركت آمريكايي اپل اولين فروشگاه خود در ژاپن را افتتاح كرد. اين فروشگاه درواقع اولين فروشگاه شركت اپل در خارج از خاك آمريكا به شمار مي آيد.
اين فروشگاه بزرگ پنج طبقه، توسط بخش ژاپني شركت اپل اداره مي شود و آخرين محصولات نرم افزاري و سخت افزاري اين شركت در آن به فروش خواهد رسيد.

جستجو در كتابخانه  به كمك ربات
گروهي از محققان ژاپني رباتي ساخته اند كه با دريافت يك سري دستورالعمل از اينترنت به افراد كمك مي كند تا از راه دور به صورت مجازي به جستجوي كتاب دركتابخانه بپردازند.
اين ربات كه ابعادي حدود ۵۰ در ۴۵ سانتيمتر دارد، داراي چرخ است و مجهز به دوربين ديجيتال و دست وبازوي مكانيكي است. هدف اين پروژه كه هنوز درمرحله تحقيقاتي به سر مي برد آن است كه به كساني كه نمي توانند به كتابخانه بروند كمك كند تا به جستجوي كتاب پرداخته و احيانا در صورت نياز يكي از اين كتب را از قفسه برداشته و ورق بزند.

پروژه خطرناك
ساخت بمب افكن بدون سرنشين كه قابليت كنترل از راه دور را دارد و قادر است هر نقطه اي را روي كره زمين در كمتر از ۲ ساعت مورد هدف قرار دهد، آخرين و تازه ترين پروژه مشترك وزارت دفاع و نيروي هوايي آمريكا به شمار مي آيد.
اين بمب افكن رباتيك با سرعتي ۸ برابر صوت پرواز مي كند و با يك سوختگيري مناسب قادر است به تمامي اهداف مورد نظر روي كره خاكي دست يابد.
۱۰ شركت بزرگ و غول پيكر، طرف قرارداد اين پروژه عظيم مي باشند و پيش بيني مي شود ساخت چنين ربات پرنده اي حداقل تا سال ۲۰۲۵ ميلادي طول بكشد.

آلبوم فتوشاپ
001112.jpg
نگارش ۰.۱ نرم افزار آلبوم فتوشاپ ساخت شركتAdobe ، خيلي زود طرفداران بسياري پيدا كرد و مورد توجه كاربران ويندوز قرار گرفت. اين نرم افزاركار ذخيره سازي، بسته بندي و آلبوم كردن عكس هاي شخصي را بسيارساده مي كند و همچنين از طريق آن مي توان به سادگي عكس هاي دلخواه را روي اينترنت فرستاد و يا آنها را براي الصاق به نامه هاي الكترونيك بهينه كرد. نگارش ۲ اين نرم افزار اخيرا وارد بازار شده است وعلاوه بر قابليت هاي نسخه قبلي، مي تواند تصاوير را به تلفن همراه نيز ارسال كند.
همزماني ورود اين نرم افزار به بازار با پايان سال سبب شده است كه از آن به عنوان هديه اي مناسب براي كريسمس ياد شود.

نمايشگري براي نابينايان
001114.jpg
شركتUniplan هفته گذشته خبر از ساخته شدن يك نمايشگر جديد مخصوص نابينايان و كم بينايان داد. اين نمايشگر به كساني كه مشكل بينايي دارند كمك مي كند تا توسط يكسري سوزن هاي چيده شده در سطح نمايشگر و برجستگي و فرورفتگي هاي حاصل شده توسط اين سوزن ها تصوري از يك تصوير در ذهنشان ايجاد شود.
اين نمايشگر افقي تصاوير و حروف را با بالا بردن و يا پايين آوردن اين سوزن ها مي سازد. در سطح اين نمايشگر بيش از سه هزار سوزن به فاصله يك ميليمتري هم جاي داده شده اند كه به فرد نابينا كمك مي كنند تا با لمس  آنها دركي از تصوير به دست آورد. داده هاي ورودي اين نمايشگر از يك رايانه به دست مي آيد.

آي تي شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |