دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۷ - Dec 8, 2003
اللَّجَاجَهُ تَسُلُّ الرَّأْيَ.
ستيز، تدبير را باطل كند.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
مشك سياه مجمره گردان خال تو
اي آفتاب آينه دار جمال تو
كاين گوشه نيست در خور خيل خيال تو
صحن سراي ديده بشستم ولي چه سود
برگزيدگان پنجمين جشنواره موسيقي جوان معرفي شدند
گروه نوروز انديمشك جايزه نخست بخش سنتي را به دست آورد
همچنانكه انتظار مي رفت گروه موسيقي سنتي انديمشك توانست جايزه نخست گروه نوازي بخش موسيقي سنتي پنجمين دوره جشنواره موسيقي جوان را به خود اختصاص دهد تا بار ديگر حضور جدي و تأثيرگذار افراد و گروههاي شهرستاني را شاهد باشيم.
به گزارش خبرنگار همشهري از مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره موسيقي جوان كه شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد، داوران گروههاي «چكاد» از تهران و مهرگان از مشهد را شايسته رتبه دوم و سوم دانستند.
در اين بخش همچنين از گروه مهرباني از تهران، گروه «همنوازان» از زنجان و مسعود جمشيدي از گروه ارغنون، از قم و ميلاد موسوي از تهران قدرداني ويژه به عمل آمد.
در بخش موسيقي علمي روز يا (پاپ) گروه سرمد از تهران رتبه نخست را به دست آورد و گروه شيمشك از تبريز و گروه «آذرخش» از تهران رتبه هاي دوم و سوم را به دست آوردند. در همين بخش از گروه نغمه به دليل ابتكارات در كار با سازهاي آگوستيك تقدير به عمل آمد.
در بخش موسيقي جهاني نيز گروه هاي دوئت، وارنژه و «تريوز» از تهران رتبه هاي اول تا سوم را به دست آوردند.
پنجمين جشنواره موسيقي جوان در سه بخش سنتي، روز و كلاسيك و با حضور ۴۹ گروه و ۱۸ داور مورد ارزيابي قرار گرفت.

همزمان با تهران
جشنواره فيلم فجر در بعضي استان ها برگزار مي شود
معاون  سينمايي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : براي  نمايش  آثار، حاضريم  مقررات  جشنواره  فيلم  فجر را تغيير دهيم .
بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن  ماه  برگزار مي شود.
«محمدمهدي  حيدريان» در گفت  و گو با ايرنا خاطرنشان  كرد: اطلاعات  ارائه  شده ، حكايت  از حضور بسياري  از محصولات داخلي  در جشنواره  فجر امسال  دارد كه  اين  موضوع  مي تواند سبب  تغييراتي  درقواعد اين  رويداد شود.
وي  توضيح  داد: منتظر سنجش  كيفي  توليدات  ارائه  شده  به  جشنواره  هستيم  وآمار نشان  مي دهد فيلمهايي  كه  از كيفيت  لازم  براي  حضور در بخش  مسابقه برخوردار باشند، بيش  از ۲۰ اثر مقرر هر سال  است  كه  براي  تغيير مقررات  جاي نگراني  نيست .
براساس  مقررات  جشنواره  فيلم  فجر، به  ۲۰ اثر اجازه  حضور در بخش  مسابقه ايران  داده  مي شود.
معاون  وزيرارشاد به  بخش  بين الملل  جشنواره  فيلم  فجراشاره  كرد و گفت :كميته هاي  تخصصي  بخشهاي  مختلف  جشنواره ، تشكيل  شده  و كارشناسان  و مسئولان اين  رويداد، تلاش  جدي  خود را براي  ارتقاي  سطح  گزينش  و حضور آثار خارجي  دربعد كمي  و كيفي  معطوف  كرده اند.
حيدريان  جايگاه  بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر را به  دليل  تقارن  بابيست  و پنجمين  سالگرد انقلاب  اسلامي  با اهميت  خواند و افزود: اين  ويژگي انرژي  جديدي  در كيفيت  برپايي  جشنواره  امسال  ايجاد مي كند.
وي  خاطرنشان  كرد: چنانچه  استانها از آمادگي  لازم  براي  مشاركت  درجشنواره  فيلم  فجر برخوردار باشند، اين  رويداد در برخي  از استانها نيز برگزار خواهد شد.

ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران امروز افتتاح مي شود
ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران امروز با نمايش ۱۸۷ اثر از ۱۳۸ هنرمند در محل موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح مي شود.
اين دوسالانه توسط انجمن هنرمندان نقاش ايران با همكاري مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا ۱۸ دي ماه آينده برگزار مي شود و به برگزيدگان آن جوايزي چون تنديس دوسالانه، بورس مطالعاتي فرانسه، لوح افتخار و سكه بهار آزادي اهدا خواهد شد.
اين دوسالانه را علاوه بر هفت داور ايراني، داوراني از چين، هلند، هنگ كنگ و امريكا قضاوت مي كنند.
گفتني است نفرات برگزيده دوسالانه ششم طي مراسمي فردا در موزه هنرهاي معاصر تهران معرفي خواهند شد.

۲ فيلم بهرام بيضايي در جشنواره كارگردانان جوان
دو فيلم «سفر» و «عموسيبيلو» از ساخته هاي بهرام بيضايي پس از سال ها در ايران به نمايش درمي آيد.
به گزارش ايسنا، اين فيلم ها قرار است در بخش جنبي دومين جشنواره كارگردانان جوان سوني به نمايش درآيد.
فرامرز بهشتي، مدير دومين دوره اين جشنواره، روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار سينمايي ايسنا، همچنين از نمايش آثار ديگري از كارگردان هاي عضو هيأت انتخاب و داوري اين جشنواره در بخش جنبي جشنواره خبر داد.
دومين جشنواره كارگردانان جوان سوني، از ۱۸ تا ۲۰ دي ماه با نمايش آثار برگزيده در سينما فلسطين برگزار مي شود.
رخشان بني اعتماد، ناصر تقوايي، مجيد مجيدي، بهمن فرمان آرا، بهرام بيضايي، خسرو سينايي، رضا ميركريمي، حسن يكتاپناه، فرامرز بهشتي و سعيد ابراهيمي فر اعضاي هيأت انتخاب و داوري اين جشنواره را تشكيل مي دهند.

جشنواره فيلم رشد در كرمان آغاز شد
سي و سومين جشنواره بين المللي فيلم رشد با حضور نمايندگان ۲۲ كشور جهان، معاون آموزش و پرورش، دبير جشنواره و تني چند از مسئولين استان و روساي آموزش و پرورش استان هاي ديگر، براي اولين بار در كرمان روز گذشته كار خود را شروع كرد.
به گزارش خبرنگار  ما رحمت الله محرابي، دبير جشنواره بين المللي رشد شعار سي و سومين جشنواره فيلم رشد را دانش در آيينه تصوير عنوان كرد وگفت: يكي از مهم ترين خصوصيات اين جشنواره كمك به رشد كمي و كيفي فيلم هاي رشدي و تربيتي و استفاده از اين فيلم ها در كل كشور بوده است.
وي افزود: در سال هاي اخير با آمار رو به رشدي در فيلم ها ي آموزشي كشور مواجه هستيم و امروزه حداقل نزديك به ۱۰ برابر توليدات علمي و آموزشي به جهت حمايت از توليدكنندگان فيلم ها، افزايش يافته است.
مدير كل دفتر تكنولوژي كشور، خارج كردن اين جشنواره از شهر تهران را مهم ترين ويژگي اين دوره جشنواره دانست و گفت: توجه به ابعاد بين المللي جشنواره باعث شد كه امسال حضور فيلمسازان و توليدكنندگان فيلم هاي مختلف كشورهاي اروپايي و  آفريقائي چشمگيرتر شود.
وي افزود: در سي و سومين دوره جشنواره بين المللي رشد علاوه بر ايران، كشورهاي آرژانتين، آلمان، كانادا، آمريكا، اتريش، اسپانيا، استراليا، اسكاتلند، انگليس، ايتاليا، برزيل، غنا، مصر، مكزيك، هلند، يوگسلاوي، كرواسي، هند، ژاپن و بلژيك شركت داشته اند و آخرين دستاوردهاي علمي و آموزشي خود را به معرض نمايش مي گذارند.

خرمشاهي:
تاريخ قرآن به بررسي نزول وحي مي پردازد
بهاءالدين خرمشاهي، پژوهشگر و مترجم سرشناس كه اخيرا كتاب «درآمدي به تاريخ قرآن» از او منتشر شده است گفت: تاريخ قرآن يكي از علوم قرآني است و به سرگذشت نزول قرآن و چگونگي نزول وحي به حضرت نبي اكرم (ص) مي پردازد.وي كه به مناسبت هفته كتاب در شهر كتاب ابن سينا سخن مي گفت، افزود: اين كتاب را ريچارد دبل نوشته است و توسط مركز ترجمه قرآن به زبان هاي خارجي منتشر شده است.روز شنبه علاوه بر خرمشاهي، احمد پژمان و حامي در برنامه ديدار با اهل قلم و هنرمندان شركت كرده بودند.روز يكشنبه نيز منيرو رواني پور، بابك تختي و فريبرز عرب نيا با دوستداران كتاب ديدار كردند و فردا ع. پاشايي، رامين جهانبگلو، فرمان فتحعليان، شمس لنگرودي و حافظ موسوي در فرهنگسراي ابن سينا با علاقه مندان كتاب ديدار مي كنند. مهمانان روز سه شنبه اين برنامه توران ميرهادي، عطا بهمنش و روز چهارشنبه خسرو معتضد، محمدرضا شريفي نيا، پارسا پيروزفر، سيامك انصاري و ليلي رشيدي خواهند بود.

توضيح
گفت وگوي همشهري با محمدعلي كشاورز در صفحه ۱۵ روزنامه ديروز با دو اشكال چاپ شد. نخست اينكه عكس ها، سياه و سفيد شده است و دوم اينكه پرسش ها و پاسخ ها با حروف يكسان چاپ شده و گاهي تشخيص آن ها از يكديگر دشوار است.
از بروز اين اشكال ها متاسفيم و از خوانندگان گرامي پوزش مي خواهيم.

نگارستان
ظرف و صدف
002386.jpg
۱- نام هنرمند: مارسل بروترز Marcel Broodthaers
۲- تولد: بروكسل ۱۹۲۴ / وفات: كولون ۱۹۷۶
۳- سبك هنرمند: دادائيسم (اين سبك پس از جنگ جهاني دوم و براي نشان دادن پوچي ارزش هاي موجود و اخلاق انساني بنا نهاده شد و مقدمه اي بر مكتب سوررئاليسم بود.)
۴- زندگينامه هنرمند: كليه كارهاي «بروترز» مقصودي كنايه آميز دربر داشت. موضوع هايي كه او انتخاب مي كرد، مهم و تفكربرانگيز بود. مردم كشورش كارهاي او را دوست داشته و ستايش مي كردند.
۵- نام اثر و مشخصات اثر: «روغن داغ كن و صدفها»! /۵-۱۹۶۴ / ظرف آهني + زرين + صدف خوراكي / ۱۲ * ۵/۳۰ سانتي متر. مقصود هنرمند از اين اثر؛ نشان دادن وضعيت معيشتي مردم طبقه متوسط كشور بوده است، چرا كه وضعيت زندگي مردم طبقه متوسط در بلژيك در آن روزگار خوب نبود. اين ظرف (روغن داغ كن، نشانه مملكت و «صدفها» نشانه مردم بلژيك (در طبقه متوسط) هستند. در ظرف: فشار مشكلات بر گرده مردم است! نكته جالب ديگر اينكه ظرف مذكور، يكي از ظروف قديمي تهيه غذا در بلژيك است.
۶- محل نگهداري اثر: گالري تت / لندن

بهارستان
چون به نماز مي ايستي
بلندتر مي نمايي
چون به نماز مي ايستي
تمام خود را به خدا مي سپاري
و من تمام تو را نماز مي برم
شگفت بت پرستا كه منم!
علي موسوي گرمارودي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
بلوا
احمد قوام كه از اواسط تابستان ۱۳۲۱ و پس از سقوط دولت سهيلي به نخست وزيري  ايران تحت اشغال انتخاب شده بود، كوشش مي كرد با برقرار كردن رابطه خوب با متفقين زمينه تضعيف موقعيت محمدرضا شاه جوان را فراهم آورد.
از جمله كارهاي او براي تأمين  اين هدف انتشار اسكناس هايي بود كه نيروهاي اشغالگر نياز داشتند.  اين اقدام باعث افزايش قيمت ها مي شد. مردم كه در شرايط ناگوار آن روزها با كمبود نان و گراني مواد غذايي روبرو بودند و دستمزدهاي ناچيزشان براي گذراندن زندگي كافي نبود، آماده اعتراض شدند. قانون ماليات بر در آمدي كه دكتر ميلسپو مستشار آمريكايي امور مالي وضع كرد بر شدت بحران افزود. سرانجام روز ۱۷ آذرماه -روزي چون امروز- گروه زيادي از دانشجويان، دانش آموزان و اصناف در ميدان بهارستان در اعتراض به اين شرايط گردهم آمدند. شاه موقعيت را براي مداخله و بهره برداري از اين تظاهرات آرام در جهت تضعيف دولت قوام مناسب ديد و عوامل دربار مردم را تشويق كردند كه به محوطه مجلس وارد شوند. گفتگوي مردم با نمايندگان كم كم به مشاجره كشيد و سرانجام درگيري آغاز شد. گروهي از نمايندگان مجلس مورد حمله قرار گرفتند. بازار تهران تعطيل شد و جمعيت خشمگين به ساختمان مجلس شوراي ملي هجوم آورد. ميزها و صندلي هاي صحن مجلس شكسته شد و اموال آن به تاراج رفت. از سوي ديگر گروهي به چپاول مغازه هاي خيابان نادري، شاه آباد، اسلامبول و لاله زار مشغول شدند و آشوب، شهر را گرفت به طوري كه خانه قوام السلطنه به آتش كشيده و غارت شد. قوام كه مي دانست ارتش عمداً براي فرونشاندن بلوا اقدام نمي كند، سرتيپ قدر فرماندار نظامي و سرپاس رادسر رئيس شهرباني را بركنار كرد و سپهبد امير احمدي را با اختيار كامل به سمت فرماندار نظامي و فرمانده سپاه مركز و سرتيپ عبدالعلي اعتماد را به رياست شهرباني برگزيد. وي همچنين دستور داد تمامي روزنامه ها و مجلات پايتخت توقيف و گروهي از روزنامه نگاران و مخالفان دولت بازداشت شوند. كمي بعد با كمك نيروهاي انگليسي اوضاع شهر آرام شد. شريدان، مستشار وزارت خواربار روز ۲۰ آذر اعلام كرد هر كس محتكري را معرفي كند معادل ۲۰ درصد ارزش اموال احتكار شده پاداش مي گيرد. سپهبد امير احمدي چند روز بعد به پاس اقدام قاطعش در سركوب اغتشاش به وزارت جنگ رسيد. مجلس شوراي ملي روز ۳ دي ماه لايحه پيشنهادي دولت را براي لغو امتياز همه مطبوعات كشور و اعمال شرايط تازه براي نويسندگان و مديران نشريات، تصويب كرد. اما دولت هاي متفقين كه مي ديدند با تضعيف وضعيت ارتش اوضاع داخلي ايران از مهار خارج مي شود، بين قوام و شاه دومي را انتخاب كردند و دولت قوام سرانجام روز ۲۴ بهمن سقوط كرد.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
ماندن
گفت: سلام!
گفتم: سلام!
معصومانه گفت: مي ماني؟
گفتم: تو چطور؟
محكم گفت: هميشه مي مانم!
گفتم: مي مانم.
روزها گذشت. روزي عزم رفتن كرد. گفتم: تو كه گفته بودي مي ماني؟!
گفت: نمي توانم! قول ماندن به ديگري داده ام، بايد بروم!
فريناز مقيمي

گشتي در دنياي خبرها
فرود بدون چرخ
لندن: يك خلبان جوان و تازه كار نيروي هوايي انگليس، يك جنگنده تورنادو را بدون چرخ روي باند، فرود آورد.اين خلبان به هنگام فرود متوجه شد كه چرخ هاي هواپيما باز نمي شود به همين دليل چند ثانيه پيش از فرود، موتور هواپيما را خاموش كرد و با سرعت ۳۶۰ كيلومتر در ساعت روي باند فرود آمد.
فرار از ازدواج اجباري
منچستر: چندماه قبل يك دختر ۱۷ ساله پاكستاني به دليل خوردن مايع سفيد كننده در بيمارستان بستري شد. وي كه مي دانست پدرش او را مجبور به ازدواج اجباري با يك پسر پاكستاني خواهد كرد، مقدار زيادي مايع سفيدكننده مصرف كرد تا خودكشي كند.اما پس از مرخص شدن از بيمارستان، اين دختر نوجوان ديگر ديده نشد و پليس احتمال مي دهد كه پدرش او را به قتل رسانده باشد.البته پدر ۴۸ ساله اين اتهام را رد كرده است.
رفيق كلاهبردار
لندن: يك حسابدار در انگليس به جرم كلاهبرداري از ۱۲ دوست صميمي اش دستگير شد.اين حسابدار ۴۸ ساله از دوستان صميمي خود خواست تا پس اندازهاي خود را در اختيار وي قرار دهند تا او براي آنان در بانك هاي خارجي سرمايه گذاري نمايد و سودي كلان نصيبشان شود.او در مجموع مبلغ ۴۳۰ هزار پوند از دوستانش گرفت اما به جاي سرمايه گذاري در بانك هاي خارجي، اين مبلغ را صرف خريد خانه و گذراندن تعطيلات خارج از كشور كرد.
سقوط درخت كريسمس
پراگ: سقوط يك درخت كريسمس ۳۱ متري در يكي از پررفت و آمدترين ميادين شهر پراگ ۴ مجروح بر جاي گذاشت.وزش شديد باد باعث شد تا اين درخت كريسمس روي يك مركز خريد سقوط كند كه براثر اين سانحه دو نفر از شهروندان دچار شكستگي استخوان شدند و دو نفر ديگر نيز پس از درمان سرپايي بيمارستان را ترك كردند.
كولاك در آمريكا
بوستون: اولين كولاك زمستاني زندگي را در شمال شرق آمريكا مختل كرد.به گزارش خبرگزاري ها ارتفاع برف در اين منطقه بالغ بر ۳۰ سانتيمتر است. بارش ۵/۲ سانتيمتر برف در هر ساعت ديروز پرواز هواپيماها و حمل و نقل مسافران را ساعت ها به تعويق انداخت و ده ها نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست دادند.
عاقبت شوخي كردن
كوآلالامپور: پليس مالزي، يك دانشجوي ۱۹ ساله را به جرم صحبت كردن درمورد ربودن يك فروند هواپيماي مسافربري دستگير كرد.
اين دانشجو كه به همراه خانواده اش در يك هواپيما مشغول پرواز بود به شوخي خطاب به مادرش گفت: اگر در فرودگاه تاكسي وجود نداشته باشد مجبور خواهد شد كه هواپيما را با تفنگ خود بربايد.
از قضا يكي از ميهمانداران كه اين مكالمه را شنيد، موضوع را به خلبان اطلاع داد و او نيز در تماس با برج مراقبت از نيروهاي امنيتي كمك خواست.
به همين دليل پس از فرود هواپيما، پليس اين مرد جوان را دستگير كرد.
شليك به مأموران راهنمايي و رانندگي
بلگراد: رانندگان در شهر بلگراد با كمبود فضا براي توقف خودروهايشان مواجه هستند به همين دليل اغلب در پياده روها و يا به صورت دوبله پارك مي كنند.
اخيرا پليس راهنمايي و رانندگي بلگراد تعداد مأموران خود را جهت برخورد با اين گروه از رانندگان متخلف افزايش داده اما اين اقدام پليس با واكنش بسيار منفي رانندگان متخلف مواجه شده است.چند روز قبل پس از اينكه مأموران پليس دو راننده متخلف را به جرم پارك دوبله جريمه كردند، آن دو راننده پس از پاره كردن برگ جريمه به سوي مأموران چند گلوله شليك كردند كه خوشبختانه گلوله ها تنها كلاه يكي از مأموران را سوراخ كرد و او از مرگ حتمي جان سالم بدر برد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۲دقيقه

گل و گياه
شقايق صورتي
002384.jpg
نام علمي: Papaver Somniferum
خانواده: PAPAVERACEAE
گياهي است يكساله، كاملا مقاوم و سريع الرشد كه بلندي آن ۷۵ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
برگها سبز مايل به خاكستري با لوبهاي تخم مرغي شكل و گلهاي آن فنجاني شكل، منفرد، بزرگ به طول و عرض ۱۰ سانتي متر به رنگهاي قرمز، صورتي، ارغواني و سفيد بوده كه در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران»

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |