دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۷ - Dec 8, 2003
رييس جمهوري:
مقاومت بدنه دولت درباره خصوصي سازي از بين رفته است
002366.jpg
سيد محمد خاتمي، رييس جمهوري ايران در گفت وگويي طولاني با خبرگزاري دانشجويان ديدگاههاي خود درباره شرايط اقتصاد كشور و كارنامه دولت در بخش هاي گوناگون را تشريح كرد.
وي در اين گفت وگو اعلام كرد: بررسي ها نشان مي دهد، مقاومت بدنه دولت نسبت به فروش سهام شركتهاي دولتي از بين رفته است.
رييس جمهوري تاكيد كرد: خصوصي سازي و فروش سهام شركتهاي دولتي از سوي دولت براي كسب در آمد نيست،  بلكه رويكردي است براي كوچك كردن دولت، مشاركت مردم و رشد پايدار.
وي درباره عدم تحقق ۲ هزار ميليارد تومان از در آمدهاي پيش بيني شده در بودجه ۱۳۸۲ كه منجر به كسري بودجه شده گفت: دولت مي توانست مازاد درآمدهاي نفتي كشور را هر سال به اقتصاد تزريق كند تا كسري بودجه ايجاد نشود، اما اين كار را نكرد.
آقاي خاتمي درباره هدفمند شدن يارانه ها توضيح داد: دولت تلاش مي كند سرعت در هدفمند شدن يارانه ها را فداي كاهش فشار بر بخش هاي كم درآمد جامعه كند. ما ترجيح داده ايم تا سر حد امكان تور اجتماعي بزرگتري داشته باشيم تا بخش هاي آسيب پذير را در اين تور حفاظت كند.
رييس جمهوري در باره تحقق عدالت اجتماعي و توزيع عادلانه ثروت پس از انقلاب اسلامي گفت: محاسبه هاي انجام شده نشان مي هد«ضريب جيني» به عنوان يك شاخص توزيع ثروت بين بخش هاي جامعه در سالهاي پس از انقلاب نسبت به قبل بهبود قابل توجهي داشته است.
وي درباره قاچاق كالا توضيح داد: دولت براي كاهش يا حذف ورود كالاهاي مجاز از راههاي غيرمجاز، از ابزار كاهش نرخ تعرفه استفاده مي كند تا اقتصاد رقابتي شود وانگيزه قاچاق كاهش يابد. اين كه بخش هايي از حكومت و جريانهاي سياسي در قاچاق كالا دست داشته باشند براي من قابل قبول نيست.
رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش كه راهكارهاي اجرايي تبديل ايران به مهمترين قدرت اقتصادي و سياست منطقه از اهداف اعلام شده دولت و موارد ذكر شده در چشم انداز بيست ساله نظام كدامند گفت: ايران كشوري بالقوه توانا و ثروتمند و داراي امتيازات منحصر به فرد است و مهمترين سرمايه ما نيروي انساني جوان و شايسته ما است. ايران همه ابزارهاي رشد سريع اقتصادي را دارد. هدف از چشم انداز بيست ساله ترسيم چارچوب كلاني است كه اين توان و قوه را به فعل تبديل خواهد كرد.

درصورت عدم كاهش مصرف
جيره بندي بنزين در سال آينده حتمي است
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: در صورتي كه راهكارهايي از جمله بهبود سيستم حمل و نقل عمومي شهري، بهينه سازي مصرف سوخت، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و ديگر موارد اجرا نشود، سهميه بندي توليد داخل و مقدار محدودي هم واردات بنزين براي سال آينده حتمي است.
حسين كاشفي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: مقدار واردات به ميزان ارز مصوب مجلس و ظرفيت هاي اسكله ،  انبارها، خطوط لوله و تلمبه خانه ها بستگي دارد.
وي گفت: توسعه حمل و نقل عمومي كاري است كه مي شود ظرف ۳ تا ۴ ماه باقي مانده سال انجام شود، ولي اين كار بايد از همين الان شروع شود.
كاشفي اظهار داشت:  اگربخواهيم سهميه بندي نشود، بايد اقدامات ديگري از جمله هدفمند كردن يارانه ها و اصلاح قيمت حامل هاي انرژي و راهكارهايي همانند گازسوزكردن خودروها و جمع آوري خودروهاي فرسوده را اجرا نماييم.
وي از بين دو سناريوي سهميه بندي و افزايش قيمت به ۲۰۰ تومان، سهميه بندي را عملي تر و موثرتر دانست و گفت: با افزايش قيمت به ۲۰۰ تومان ،مصرف مهار و كنترل نمي شود؛ البته ممكن است براي چند ماهي مصرف كاهش يابد، اما همچنان مشكل باقي خواهد ماند.
قائم مقام مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: با سهميه بندي تا حدودي مساله قاچاق نيز حل خواهد شد.

تعرفه هاي بيمه به طور متوسط ۱۰ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: شوراي اقتصاد روز شنبه به رياست سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور تشكيل جلسه داد.
در ابتداي اين جلسه، درخواست وزارت بازرگاني درخصوص تعيين روش توزيع كالابرگ مرحله دوازدهم بين اتباع خارجي مقيم ايران مطرح شد و اعضاي شوراي اقتصاد با توزيع كالابرگ در مرحله جديد صرفا بين اتباع خارجي مقيم ايران كه كارت هويت از وزارت كشور اخذ كرده باشند و همچنين دانشجويان و طلاب خارجي مقيم ايران، موافقت كرد.
اعضاي شوراي اقتصاد پس از بررسي درخواست وزارت امور اقتصادي و دارايي و پيشنهاد ستاد كنترل و بررسي قيمت ها، درخصوص اصلاح جدول تعرفه هاي ماده ۱۱ آيين نامه اجرايي قانون بيمه اجباري، تعرفه هاي جديد بيمه اجباري را تعيين نمودند. براساس اين مصوبه ميانگين تعرفه هاي بيمه در مقايسه با تعرفه هاي موردعمل در سال گذشته، حداكثر ۱۰ درصد افزايش مي يابد.

صد شركت برتر سال ۸۱ همان صد شركت سال ۸۰ هستند
گروه اقتصادي: روابط عمومي بيمه ايران در نمابري از رسانه هاي گروهي دعوت كرده بود تا روز گذشته در گردهمايي صد شركت برتر سال ۸۱ شركت كنند و از چگونگي توفيق اين سازمان هاي موفق آگاه شوند.
در جريان اين نشست مسئولان مربوطه اعلام كردند كه نمايندگان حاضر صد شركت برتر سال ۸۰ هستند. اما برخلاف اعلام قبلي شركتهاي برتر سال ۸۰ در اين گردهمايي شركت داشتند و از اعلام اسامي شركتهاي برتر سال ۸۱ خبري نبود.
زماني كه از مسئولان مربوطه در اين مورد سئوال شد پاسخ دادند كه در اين مورد اشتباهي رخ داده است ولي تاكيد كردند كه صد شركت برتر سال ۸۱ نيز همان شركتهاي سال ۸۰ هستند.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي در مراسم افتتاحيه در سخناني اعلام كرد: با توجه به اينكه صورتهاي مالي بيانگر فعاليت هاي بنگاه هاي اقتصادي است، صاحبان بنگاه ها بايد در زمينه اطلاع رساني در اين زمينه سريع تر عمل كنند.
مهندس فلاح، اطلاع رساني را مهم ترين وسيله براي رقابتي  عمل كردن بخشهاي مختلف اقتصادي دانست وتاكيد كرد كه اطلاع رساني در مورد فعاليت هاي مالي دير ارائه مي شود.

گفتگوي امروز
هشدار؛ سودجويان در كمين هستند
گروه اقتصادي: روابط عمومي سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات ضمن هشدار به شهروندان در مورد پرداخت هرگونه وجهي جهت شركت در قرعه كشي هاي كاذب، اعلام كرد: به منظور جلوگيري از فرصت طلبي برخي افراد سودجو كه با تبليغات غيرقانوني اقدام به قرعه كشي كالاها از جمله خودرو و لوازم خانگي مي نمايند، توسط بازرسان بازرگاني استان آذربايجان شرقي و اداره كل تعزيرات اين استان از فعاليت ۵ شركت به علت رعايت نكردن مقررات تبليغاتي و نبود هرگونه كالاي تبليغ شده براي قرعه كشي جلوگيري و اين شركت ها را ملزم به استرداد وجوه دريافتي نموده و از چاپ و توزيع اوراق قرعه كشي آنان ممانعت شد.در اين راستا پرونده دو شركت ديگر نيز به علت دريافت وجه بابت قرعه كشي خودرو، سيم كارت تلفن همراه و رايانه و همچنين تقلب در كسب، گرانفروشي و نداشتن پروانه كسب جهت صدور حكم نهايي به مراجع قضايي ارسال شده است.با مهندس بهرامي معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات گفت و گو كرده ايم.
***
* سازمان بازرسي و نظارت براي جلوگيري از انجام تبليغات و قرعه كشي غيرقانوني سودجويان چه اقدامي كرده است؟
- با توجه به عدم ارتباط مستقيم موضوع با اين سازمان، هماهنگي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي جلوگيري از انتشار آگهي هاي غيرقانوني در جرايد و فرم هاي قرعه كشي در كيوسك هاي روزنامه فروشي، پيشنهاد به وزارتخانه مذكور جهت تدوين ضوابط و آيين نامه هاي قرعه كشي، اطلاع رساني به مسئولان ذيربط و هماهنگي با مراجع قضايي و انتظامي براي استرداد مبالغ اخذ شده از مردم در برخي استان ها از جمله اقدامات سازمان بازرسي و نظارت مي باشد.
* اسامي شركت ها در آذربايجان شرقي و شركت هايي كه پرونده آن ها به دادگاه ارجاع شده چيست و چه ميزان كلاهبرداري نموده اند؟
- با توجه به عدم اعلام نتيجه پرونده هاي ارسالي به مراجع قضايي، بيان اسامي شركت ها مقدور نمي باشد.
* متولي اصلي جلوگيري از انجام چنين سوءاستفاده هايي چه سازمان يا سازمان هايي هستند؟
- متولي جلوگيري از چاپ و نشر آگهي هاي غيرقانوني، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رسيدگي به تخلفات كلاهبرداري مطابق ماده ۳ قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب به عهده مراجع قضايي و انتظامي است.
* با توجه به سوابق قبلي چنين سوءاستفاده هايي چه راهكارهايي براي جلوگيري از تكرار اين موارد در نظر گرفته شده است؟
- رفع خلاءهاي قانوني در برخورد با جرايم كلاهبرداري، رسيدگي سريع به پرونده هاي متخلفان و اطلاع رساني مناسب از طرف جرايد و رسانه ها راهگشاي بسياري از اين گونه معضلات خواهد بود.

توليد برق در ايران ۱۰ درصد افزايش يافت
وزير نيرو از افزايش  ۱۰ درصدي  توليد برق  در كشور در هشت  ماه  نخست  سال جاري  خبر داد.
حبيب الله  بيطرف  ديروز در گفت  و گو با ايرنا گفت : در هشت ماه  نخست  سال  جاري  در مجموع  ۴/ ۱۰۳ ميليارد كيلووات  ساعت  برق  در نيروگاه هاي  كشور توليد شد كه  اين  ميزان  نسبت  به  برق  توليدي  در مدت  مشابه  سال گذشته  (۹۴ ميليارد كيلووات  ساعت ) ۱۰ درصد ترقي  كرد. وي  افزود: در اين  مدت  ميزان  مصرف  انرژي  الكتريكي  نيز ۱۰ درصد افزايش يافت  كه  در مقايسه  با متوسط مصرف  آن در ۱۰ سال  گذشته  سه  درصد رشد نشان داد و اين  امر نشان  از رشد شديد مصرف  برق  در ايران  دارد.

تا دو سال ديگر
ايران به قدرت نخست پتروشيمي خاورميانه تبديل مي شود
گروه اقتصادي: محمدرضا نعمت زاده مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران ديروز در گفتگو با خبرنگاران اعلام كرد: ايران تا دو سال ديگر به قدرت نخست پتروشيمي در خاورميانه تبديل مي شود.
وي تاكيد كرد: توليد محصولات پتروشيمي ايران در حال حاضر ۸/۰ درصد كل توليد دنيا است و تا دو سال ديگر اين ميزان به دو درصد توليد جهان افزايش مي يابد و توليدكنندگان منطقه را پشت سر خواهيم گذاشت.
وي توليد محصولات پتروشيمي ايران را در سال جاري حدود ۱۵ تا ۱۶ ميليون تن اعلام كرد و افزود: كل توليد كشور تا پايان برنامه چهارم به ۵۰ ميليون تن افزايش مي يابد و از كل توليد كشور پيش بيني مي شود ۶ تا ۷ ميليارد دلار به خارج از كشور صادر شود.وي در گزارش سفر اخير خود به تركيه گفت: در اين سفر بحث هايي در مورد خريد شركت پتروشيمي «بتكيم» كه ۳۰ درصد بازار مصرف تركيه را برعهده دارد انجام شد و در حال بررسي اين پيشنهاد هستيم.
وي همچنين به برنامه پتروشيمي ايران براي حضور در بازارهاي چين، هند و در صورت امكان اروپا اشاره كرد و افزود: براي بررسي اين بازارها از مشاوره كارشناسان آلماني و فرانسوي سود خواهيم جست.

با تصويب شوراي اقتصاد
وام مسكن اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و قضات دادگستري افزايش يافت
گروه اقتصادي: روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: شوراي پول و اعتبار در جلسه مورخ ۱۵/۹/۸۲ در خصوص اعطاي تسهيلات بانكي به اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي و افزايش سقف تسهيلات مسكن قضات تصميمات جديدي را اتخاذ كرد. براساس مصوبه جديد شورا، اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي با داشتن مدرك تحصيلي دكتري (Ph.D) مي توانند از تسهيلات مسكن به ميزان يكصد و پنجاه ميليون ريال در شهر تهران و يكصد ميليون ريال در ساير شهرها با حداقل نرخ سود بخش مسكن استفاده نمايند و مابه التفاوت حداقل نرخ سود بخش مسكن تا نرخ ۱۵ درصدي توسط دولت در بودجه سنواتي تأمين و پرداخت مي گردد.
همچنين اعضاء هيأت علمي جانباز و آزاده با تحصيلات دكتري (Ph.D) مي توانند علاوه بر استفاده از سقف تسهيلات فوق الذكر از نرخ سود تسهيلات مسكن مربوط به جانبازان، موضوع قانون تسهيلات مسكن به جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي استفاده نمايند و در صورت ازدواج اعضاء هيأت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي با تحصيلات دكتري (Ph.D) و هر يك از فرزندان تحت تكفل آنها مبلغ پنج ميليون ريال قرض الحسنه توسط بانكها پرداخت مي شود.
شوراي پول و اعتبار در اين جلسه سقف تسهيلات اعطايي مسكن به قضات داراي مدرك تحصيلي دكتري (Ph.D) در تهران را همانند اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي با مدرك تحصيلي دكتري با رعايت ساير شرايط، يكصد و پنجاه ميليون ريال تعيين نمود. همچنين براساس مصوبات اين جلسه سقف تسهيلات اعطايي مسكن قضات با سابقه خدمت ۵ سال به بالا يكصد ميليون ريال و باسابقه خدمت ۲ تا ۵ سال شصت ميليون ريال تعيين گرديد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۸
۱۴۳۳
۶۷۵۱۳۱
توسعه معادن روي ايران
۲
۵۳۴۶
۲۷۲۴۸
شهد ايران
۸۵-
۵۸۶۴
۵۹۱۴۸
مارگارين
۲۴-
۵۹۵۱
۳۲۰۷۲
صنعتي بهشهر
۳۹۹-
۹۶۱۶
۱۰۵۱۷۹
لبنيات پاك
۳-
۱۷۱۵
۲۱۱۹۸
بيسكويت گرجي
۲۰۴
۵۱۰۰
۶۱۴۸۸
پارس مينو
۵۷-
۳۱۵۱
۲۰۰۸۸
توليدي مهرام
۱۷۰
۳۵۸۳
۱۸۱۴۰
ايران مرينوس
۱۲۰۵-
۳۹۸۰۵
۶۷۸۷۸
افست
۱۱
۱۸۹۹۳
۵۵۵۵۸
نفت پارس
۱۸۰
۴۷۷۲۵
۷۹۴۵
نفت بهران
۶۷
۹۷۹۳
۳۳۰۱۰
پتروشيمي فارابي
۱۴۶-
۹۳۵۶
۴۸۶۳۲
صنايع شيميايي ايران
۲۶۹۳-
۱۵۰۰
۲۰۰۰
صنايع شيميايي سينا
۳-
۸۵۰۴
۸۹۶۲۳
پتروشيمي خارك
۲۳۷-
۲۲۵۹۷
۳۶۶۸۱
پتروشيمي اصفهان
۶۸-
۷۱۴۶
۲۶۳۴۱۷
پتروشيمي اراك
۱۱۱-
۱۰۴۱۳
۱۱۲۰۴۲
پتروشيمي آبادان
۷-
۱۲۹۰۱
۱۴۵۳۳
داروسازي جابرابن حيان
۹-
۶۸۸۱
۵۸۸۸۷
كيميدارو
۱۵۰
۱۴۱۹۵
۱۰۷۹۹
دارويي رازك
۶۳
۹۱۷۹
۲۲۸۳۱
پارس دارو
۲۵
۲۳۷۲۶
۷۴۹۵
داروسازي سينا
۳۲
۲۶۶۷
۱۷۰۰۴
كف
۲۶
۳۰۰۸
۱۷۶۷۳
پاكسان
۶۰
۲۰۷۲
۲۶۵۱۰
گلتاش
۴۹-
۳۵۳۳
۱۳۲۹۲
توليدي لاستيك دنا
۳۴
۱۱۹۷
۵۴۳۴۶
درخشان تهران
۷۸۷-
۱۷۲۳۸
۱۶۶۷۰
گاز لوله
۴۴-
۴۸۰۰
۴۹۵۶۰
فرآورده هاي نسوز ايران
۱-
۵۸۶۱
۲۲۷۲۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۴-
۳۳۸۴
۱۱۳۰۹
توليدي كاشي تكسرام
۸۷۹
۴۵۳۴۹
۱۲۲۷۵۵
سيمان تهران
۶۹
۵۳۰۷۱
۱۲۷۷۰
سيمان كرمان
۶۹
۲۸۷۷۰
۲۰۳۴۷
سيمان فارس و خوزستان
۵۱۵
۲۳۵۱۶
۲۰۶۳۲۶۶
سيمان شرق
۱۱۰۹
۲۳۲۹۱
۵۱۰۰۰۰
سيمان خزر
۱۳۱-
۴۴۰۱۶
۳۷۶۱۱
حق تقدم سيمان سپاهان
۱۷۴۲
۳۶۵۸۹
۷۹۹۹۸
سيمان شاهرود
۱-
۵۸۳۴۳
۵۲۱۷۵۳
سيمان بهبهان
۵۰۵
۱۳۱۷۴
۶۰۰۱۰
سيمان كارون
۱۵۳
۴۹۵۴
۳۷۹۷۰
لوله و ماشين سازي ايران
۹۷
۴۴۹۳
۱۰۸۶۴۲
صنعتي سپاهان
۳۳۸-
۲۵۰۱۷
۱۱۷۴۱
آلومتك
۵۹-
۴۱۲۷
۲۷۶۳۹۱
ماشين سازي اراك
۲۵۰-
۸۴۳۸
۲۸۹۷۱۴
صنايع آذرآب
۴
۱۸۱۱
۲۸۷۷۴
بسته بندي ايران
۳۲-
۲۰۱۹
۲۷۴۳۰
آبسال
۶۴
۷۰۸۰
۲۱۳۵۹
ايران ترانسفو
۵۲-
۵۰۰۶
۱۰۰۱۰
كابلسازي ايران
۱۱۳-
۴۰۵۴
۲۸۱۹۰۳
ايران خودرو ديزل
۱۱۶-
۷۴۷۲
۴۱۵۱۰
بانك كارآفرين
۱۱۳
۳۳۱۳
۱۷۷۰۳۸۶
سرمايه گذاري البرز
۲۳۹-
۵۸۰۰
۵۶۲۳۸۸
توسعه صنايع بهشهر
۶۸-
۴۴۰۳
۷۱۳۷۲۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۲-
۲۵۷۴
۳۰۶۶۲۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۵
۱۸۴۸
۱۴۴۲۷۶
سرمايه گذاري ملت
۲۲-
۶۱۴۰
۵۳۷۱۴۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۵-
۵۹۹۲
۵۲۰۶۹
سرمايه گذاري رنا
۱-
۴۹۱۶
۲۳۲۰۵
حق تقدم سرمايه گذاري رنا
۱-
۶۴۵۶
۱۲۴۶۳۶۸
سرمايه گذاري غدير
۳
۳۹۹۲
۲۶۲۰۹۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲۶
۴۶۲۲
۱۳۸۸۳۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳۴
۳۱۹۱
۳۶۶۱۹
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۵۰-
۱۸۴۵
۷۴۵۰۱۱
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۷
۲۱۵۶
۲۱۳۹۰
سرمايه گذاري صنعت نفت

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۹۰۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۴۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۵۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۴۱

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |