چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۹
آي تي شهر
Front Page

فوتبال زيبا
فيفا ۲۰۰۴
001196.jpg

پاييز هر سال تمام علاقه مندان بازي هاي رايانه اي ورزشي تنها منتظر يك خبر هستند. انتشار نسخه جديد بازي فيفا شركتE.A كه يكي از قديمي ترين توليدكنندگان بازي هاي رايانه بر روي كنسول هاي بازي مختلف مانندPlay Station و همينطور رايانه هاي شخصي است به طور سنتي بازار بازي هاي رايانه اي ورزشي را قبضه كرده است. آخرين محصول پرطرفدار اين شركت، فيفا۲۰۰۴ است كه امروز به صورت مفصل به بررسي آن مي پردازيم.
ه ماه قبل از انتشار رسمي بازي فيفا ۲۰۰۴ خبري منتشر شد كه بسياري از مخاطبان بازي فيفا را خوشحال كرد. شركتKonami بالاخره تصميم گرفت بازيSoccer را تحت رايانه هاي شخصي و سيستم عامل ويندوز قابل استفاده كند و آن را هر چه زودتر به بازار عرضه كند. اين خبر مسوولانEA را به شدت تكان داد و متوجه شدند براي بردن اين رقابت بايد كيفيت بازي به حدي باشد كه رقيب بزرگ و قديمي آنها يعنيKonami را شكست دهد.
اولين نكته اي كه در فيفا ۲۰۰۴ توجه را به خود جلب مي كند قرار گرفتن تيم هاي جديد و ليگ هاي دسته دوم كشورهايي مانند ايتاليا و انگليس استEA . در طي روند پيشرفت بازي فيفا تمام سعي خود را براي منع قانوني مشكلاتي مانند استفاده از نام بازيكنان مطرح، تيم هاي دسته اول و حتي امكان طراحي چهره بازيكنان را انجام داده. مي توان گفت فيفا ۲۰۰۴ كامل ترين نسخه از نظر شباهت تيم ها و نام بازيكنان نسبت به مدل واقعي به شمار مي رود. اين كار باعث مي شود علاقه مندان بيشتري در كشورهاي مختلف جهان سراغ اين بازي بروند. گرچه بعضي از كاربران رايانه تصور مي كنند در مورد يك بازي تنها گرافيك حرف اول و آخر را مي زند وليEA ثابت كرده است طراحي و برنامه ريزي براي بازي بسيار فراتر از طراحي گرافيكي است.
اولين باري كه به طور آزمايشي بازي را آغاز كنيد مطمئنا از شباهت عجيب چهره بازيكنان با نمونه واقعي شگفت زده خواهيد شد. البته در حال حاضر طراحي هاي دقيق فقط درمورد بازيكنان مطرح و سطح اول اروپا انجام شده است. اگر در اين بازي آزمايشي به صورت اتفاقي بين شما و يا حريفتان گلي رد و بدل شد حتما سري به قسمت صحنه هاي آهسته بزنيد. بعد از ديدن امكانات اين قسمت آرزو خواهيد كرد در حين ديدن بازي هاي واقعي در تلويزيون نيز به اين امكانات دسترسي داشته باشيد. به راحتي مي توان ادعا كرد صحنه هاي آهسته را با هر سرعت دلخواه از تمام زاويه هاي ممكن مي توانيد مشاهده كنيد و اگر بخواهيد براي ماندگار شدن، آنها را ذخيره كنيد.
001194.jpg

EA مدت زيادي تلاش كرد تا بالاخره مجوز درج نام بازيكنان به پيراهن آنها همراه با تبليغات رسمي آنها را به دست آورد. در حال حاضر مي توان گفت فيفا ۲۰۰۴ كامل ترين بازي در سري فيفا است كه نه تنها از نظر گرافيك و چهره بازيكنان بلكه از نظر داشتن اطلاعات ليگ ها و نقل و انتقال بازيكنان بسيار، به روز و موثر عمل كرده است.
در سري فيفا از مدت ها پيش امكان انتخاب شرايط آب و هوايي وجود داشت اما انتخاب اين شرايط در روند بازي تغييري ايجاد نمي كرد. در حال حاضر اگر بدانيد شرايط آب و هوايي تاثيرات بيشتري در بازي دارد تعجب خواهيد كرد. اگر شرايط بازي را در آب و هوا باراني انتخاب كنيد در انتهاي نيمه اول مشاهده مي كنيد لباس تمام بازيكنان آلوده به گل و لاي شده و قطرات باران بر سر و روي آنها كاملا قابل تشخيص است. توجه به جزئيات تا اين اندازه قابل تحسين است.
در مورد تماشاچيان متاسفانه هنوز وضعيت چندان قابل قبول نيست. استفاده از تصاويرbitmap باعث شده حركت تماشاچيان غيرواقعي به نظر برسد و هرچند در نسخه جديد وضعيت از سري قبل بسيار بهتر شده ولي نتيجه چندان قابل توجه نيست.
در مورد طراحي استاديوم ها بايد گفت مهندسانEA آثار فوق العاده اي را خلق كرده اند. شباهت استاديوم هاي ورزشي، با نمونه هاي واقعي به دليل دسترسي به نقشه هاي اصلي معماري آنها بي نظير است. مطمئنا EA در مورد طراحي استاديوم ها نهايت دقت را به كار برده و بعيد است امكان بهتر كردن آنها در نسخه بعدي وجود داشته باشد.
همانند گذشته جان ماتسون و الي مك كويست ، گزارشگران موفق بازي هستند، البته آنان در نسخه جديد شوخي هاي تازه اي را به گزارش خوداضافه كردند. در مورد اين دو گزارشگر بايد گفت تصور بازي فيفا بدون وجود جان  و الي براي بسياري از علاقمندان اين رشته ورزشي غير ممكن است. موزيك هاي جديدي براي منوها انتخاب شده اند و در ابتداي پخش موسيقي نيز نام خواننده و مشخصات آهنگ بر روي صفحه درج مي شود.
001192.jpg

اما منوها با اينكه از نظر ظاهري قويتر شده اند از نظر كاربردي پيشرفت معكوس داشته اند. هم اكنون سريعترين رسيدن به يك بازي آزمايشي و دوستانه بيش از پنج مرحله است. در پاره اي اوقات نيز كاربر در ميان منوهاي مختلف و پيچيده سرگردان مي شود.
يكي از امكاناتي كه به تازگي به فيفا اضافه شده است به نامCareer معروف است: در اين گزينه شما مي توانيد يك تيم را انتخاب كنيد و در طي يك فصل آن را به صورت كاملا واقعي مديريت كنيد. امكان دريافت امتياز كه به معني درآمد بيشتر است، به شما كمك مي كند تا به روش هاي گوناگون تيم خود را در طي مسابقات بهبود دهيد و شايد تعدادي بازيكن خريد وفروش كنيد.
اما يكي از نكات مهمي كه هميشه منتقدان فيفا به آن اشاره كرده اند نحوه بازي و كنترل بازيكنان است. از جهاتي اين مشكل هنوز به صورت كامل حل نشده است. به طور مثال هنگامي كه شما دكمه S را براي پاس دادن فشار مي دهيد درمواقع مختلف اتفاقات مختلفي مي افتد. گاهي اوقات پاس كوتاه و در مواقعي پاس در عمق دفاع ارسال مي شود. در مورد حركت بازيكنان با دكمه هايArrow نيز به خصوص در حركات تركيبي هنوز مشكلاتي به چشم مي خورد. اين مسايل در كنار هم باعث شده تمامي كارشناسان از EA توقع داشته باشند هرچه زودتر مشكلات مربوط به كنترل و نحوه بازي را حل كنند. اكثر منتقدان نحوه بازي را بزرگترين نقطه ضعف فيفا مي دانند و عقيده دارند روزي اين مشكل به صورت جدي بر فيفا و EA تاثير خواهد گذاشت.
البته مشكلاتي مانند گل زدن از بيرون محوطه جريمه كه در نسخه هاي قبلي به ندرت اتفاق مي افتاد هم اكنون حل شده ولي نقص هاي بزرگي مانند تك به تك كردن بازيكن با ارسال يك پاس در عمق، هنوز به قوت خود باقي مانده است.
فرصت بازي كردن، با نسخه جديد فيفا را از دست ندهيد. فيفا ۲۰۰۴ شايد بازي رويايي شما نباشد ولي مطمئن باشيد درنهايت از آن لذت خواهيد برد. براي اطلاع يافتن از آخرين اخبار و دريافت اطلاعات بيشتر در اين مورد حتما سري به سايت۴۴۰.ea.com 2www.fifa بزنيد.
حداقل امكانات لازم براي اجراي بازي:
۱-رايانه با پردازنده با سرعت حداقل ۸۰۰ مگاهرتز۱۲۸
۲- مگابايت حافظه رم
۳- كارت گرافيكي سه بعدي با حافظه ۳۲ مگابايتDirectx
۴-نسخه ۱/۸

آي تي ايراني
001198.jpg
هفته گذشته حادثه جنجال برانگيزي در صحنه آي تي ايران اتفاق افتاد. قضيه از اين قرار بود كه در مراسم اختتاميه جشنواره وب و نشريات الكترونيك كه در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي به مدت پنج روز برقرار بود، نمايندگان وب لاگ نويسان به شدت، به ناديده گرفته شدن از سوي مسوولان جشنواره اعتراض كردند. در طول برگزاري جشنواره يك غرفه صدمتري به صورت رايگان دراختيار چند وب لاگ نويس مطرح قرارداده شده بودكه به نمايندگي از خيل عظيم وب لاگ نويسان ايران در جشنواره حضور داشته باشند. به گفته مسوولان اين غرفه، حضور وب لاگ نويسان باعث جذب مخاطبان بيشتري به اين جشنواره شده بود و تعداد بازديدكنندگان را به نحو موثري افزايش داده بود ولي در نهايت، در مراسم اختتاميه هيچ گونه تقدير و تشكري از كساني كه رونق زيادي به جشنواره داده بودند به عمل نيامده بود. اعتراض وب لاگ نويسان كه نماينده آنها آقاي طاهري مدير وب لاگ راهرو مدرسه بود، در نهايت به خروج آنها از سالن منتهي شد و حرف و حديث هاي بسياري را به وجود آورد.
البته طرف ديگر قضيه يعني مسوولان برگزاركننده جشنواره نيز اعتراض وب لاگ نويسان را بي پاسخ نگذاشتند و جوابيه مفصلي در سايت مخصوص جشنواره(intwebfest.com) منتشر كردند. البته درحال حاضر سايت موردنظر ظاهرا توسط مديران آن تعطيل شده گرچه سايت جشنواره در طول برگزاري آن نيز تقريباً هيچ فعاليت مثبتي جز انتشار جوابيه مديران به وب لاگ نويسان نداشت.
اما فيلترينگ سايت ها نيز بازهم در سرفصل اخبار فن آوري اطلاعات در ايران قرار گرفت. در آخرين اظهارنظر، دكتر زارعيان، مديركل روابط عمومي شركت مخابرات در گفت وگو با ايسنا گفت: سايت هايي كه خارج از ليست - به اشتباه - فيلتر مي شوند، با اطلاع مديران سايت، توسط امور مشتركين ارتباطات ديتا، قابل پيگيري هستند.
به گفته دكتر زارعيان، بعضي ازISP ها بدون دستور مخابرات اقدام به فيلتركردن بعضي سايت ها مي كنند كه در صورت انعكاس اين اخبار به شركت مخابرات، امكان پيگيري و رفع سانسور از آنها فراهم مي شود.
اغلب ابهام هايي كه برسر راه فيلتر كردن سايت ها توسط مخابرات وISPها به وجودآمده است، هنوز برطرف نشده. حتي سيستم فيلترها و نحوه سانسور به صورت كاملاً شفاف به اطلاع كاربران اينترنت در ايران نرسيده است.
در پاره اي اوقات مشاهده شده كه به جاي فيلترشدن آدرس يك سايتIP آن فيلتر شده. به همين دليل آدرس هاي ديگري كه محتواي آنان با سايت موردنظر هيچ شباهتي نداشته خود به خود و بدون دليل موجه، سانسور شده اند.
گاهي اوقات يك سايت با استفاده از خدمات يكISP مورد فيلتر قرار گرفته و با استفاده از يك كارت ديگر به راحتي مي توان آن را مشاهده كرد. به هر ترتيب آنچه مشخص است اين است كه مخابرات بايد هرچه زودتر هماهنگي هاي لازم را به عمل آورده و راهكارهاي مناسب براي آسيب نديدن سايت ها و به خصوص سايت هاي ايراني را مشخص كند.

|  آي تي شهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  سفر و طبيعت  |   طهرانشهر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |