چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۹
دو بيماري سرخك و سرخجه
ريشه كني خطر در ايران 
سنت كمك به دردمندان و نيازمندان در ايران قدمتي ديرينه دارد و سازماندهي آن پديده اي نسبتا نو محسوب مي شود. تشكيلا تي كه كمك هاي مردم را جمع آوري كند و به آنها سامان ببخشد و استراتژي يا استراتژي هايي براي رساندن كمك ها به مردم طراحي كند و آن را اجرا كند، بنابه طبيعت فردگراي ايراني، كمتر ديده شده است.
برخي ابتكارات مثل جشنواره غذاي موسسه محك اما جاي تقدير دارد.
001204.jpg
نشميل تبريزي 
گرچه درميان بيماري هايي كه به مساعدت و توجه عمومي براي درمان و پيشگيري از آنها محتاجيم سرخك و سرخجه اهميت فوق العاده اي دارند ،امامفروض است كه اين بيماري ها با يك تلا ش عمومي ريشه كن مي شوند و روزنامه ها فقط بايد تلا ش كنند به سراغ آنچه بروند كه از سوي برنامه ريزان مغفول مانده است :هپاتيت ب رادر نظر بگيريد و ايدز را . اين نبود عزم براي رسيدن به نتيجه در اطلاع رساني درباره بيماري هاي جدي(كه عمدتا جزو بيماري هاي رفتاري اند) به وضوح مشهود است و سكوت پاس داشته مي شود ا ما در هر صورت البته بديهي است كه پرداختن به موضوعي مثل سرخك و سرخجه حتما در اين روزها از پرداختن به مساله شپش واجب تر است.
گروه درمانگاه
واكسيناسيون سرخك و سرخجه، طرح داغ پيشگيري در اين روزهاست. اين واكسيناسيون سراسري از ۱۵ آذر ماه به مدت سه هفته براي ۳۳ ميليون ايراني بين ۵ تا ۲۵ ساله انجام خواهد گرفت. با توجه به جمعيت ۱۷ ميليوني دانش آموزان، ۶۰ درصد گروههاي هدف اين طرح، در مدارس هستند و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و جهاد كشاورزي از مهمترين نهادهاي مشاركت كننده در اين طرح هستند كه ضمن تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان، يك ميليون و نيم معلم وكارگر هم تحت پوشش اين طرح قرار گرفته اند.
طبق آمارهاي جهاني انجام اين واكسيناسيون سراسري هر ساله از ابتلاي ۸۰ ميليون نفر و مرگ و مير ۵/۴ ميليون نفر پيشگيري مي كند كه البته موفقيت اين واكسيناسيون وابسته به پوشش همزمان بيش از ۹۰ درصد گروههاي هدف است.
در اجراي اين طرح تمامي هزينه هاي عملياتي برعهده وزارت بهداشت بوده و وزارت آموزش و پرورش هيچ گونه هزينه اي براي اين منظور در نظر نگرفته است. بد نيست بدانيد سرخك و سرخجه از قرن ۱۸ در آلمان شناسايي شدند . ويروس سرخجه برعكس ويروس سرخك در محيط سريع از بين مي رود و از طريق قطرات تنفسي قابل انتقال است. فصل اين بيماريها در اوايل بهار و اواخر زمستان است. سرخك يك بيماري ويروسي است كه بيشتر در كودكان ديده مي شود اما در سالهاي اخير شاهد افزايش سرخك به ويژه ميان نوجوانان هستيم. ويروس سرخك قابل انتقال به ديگران از طريق تنفس و هواست. در برخي بيماريهاي ويروسي از قبيل سرماخوردگي، زماني كه فردي عطسه مي كند، ويروس، افرادي كه تا ۳ متري وي باشند را آلوده مي كند ولي برخي بيماريها از قبيل سرخك، سل و آبله مرغان حتي بعد از گذشتن ساعتها از عطسه فرد ممكن است افراد را آلوده كند.
و اما در مورد علايم بيماري سرخك بايد يادآور شد: زماني كه ويروس سرخك وارد بدن افراد مي شود در ابتدا به صورت علايم سرماخوردگي بروز مي كند يعني: كوفتگي، خستگي عضلاني، قرمزي چشم و بعد از گذشت چند روز سرفه نيز به آن اضافه مي شود و بعد از مدتي دانه هاي قرمزرنگ (راش) در بدن افراد ايجاد مي شود كه اين مرحله ايست كه ويروس در تمام بدن فرد منتشر شده است.
زماني كه ويروس در بدن منتشر شود، روي مناطق مختلفي از بدن اثر مي گذارد لذا ممكن است با قرار گرفتن در بافت مغز منجر به التهاب مغز شود و در گوش باعث عفونت گوش و در كبد منجر به عوارض كبدي شود.
برخي بيماريها نظير سرخجه در دوران بارداري تاثيراتي منفي روي جنين دارند زيرا از راه جفت، ويروس منتقل مي شود و باعث ناهنجاري هايي در جنين مي شود.
بيماري سرخك در دوران بارداري تاثير زيادي روي جنين ندارد اما شدت اين بيماري خطرناك است. و اما در مورد سرخجه, خود اين بيماري خطرناك نيست اما زماني كه زن بارداري به آن مبتلا شود، كودك او امكان دارد به عوارضي از قبيل آب مرواريد، كري، ناهنجاري قلبي و در نهايت عقب افتادگي ذهني مبتلا شود.
سرخك مي تواند عوارض خطرناكي به دنبال داشته باشد از قبيل: ذات الريه و آنسفاليت (عفونت و التهاب مغز). اما خطرناك ترين و جدي ترين عارضه سرخك،SSPE است كه ۲ تا ۱۸ سال پس از ابتلا به صورت مشكلات فكري، روحي و در نهايت عقب افتادگي فكري و از كار افتادگي بروز مي كند. لازم به ذكر است افرادي كه در گذشته واكسن اين بيماري را زده اند و يا دچار اين بيماري شده اند، به علت اينكه ممكن است در تشخيص اين بيماري از ساير بيماريها كه از نظر ظاهري شبيه به سرخك هستند مانند «اگزانتن سوبي تم» و «انترو ويروسي» اشتباه صورت گرفته باشد حتما بايد اين واكسيناسيون را انجام دهند. آمريكا پيشگام ريشه كني سرخك و سرخجه است و بعد از سال ۲۰۰۰ ميلادي ديگر هيچ كدام از اين بيماري ها دركشور ديده نمي شود.
در ارتباط با ضرورت تزريق واكسن لازم است بدانيد كه سالانه بيش از ۲۸ ميليون نفر در دنيا در اثر اين بيماري ها فوت مي كنند و اين بيماري پنجمين عامل كشنده كودكان به شمار مي رود.
احتمال دارد بعد از تزريق واكسن عوارضي از قبيل: ۵ - ۱۵ درصد تب و ۲۵ درصد درگيري و گرفتگي مفاصل ايجاد كند كه اين درگيري در افراد مسن بيشتر است.
با وجود اينكه عفونتهاي موضعي محل واكسيناسيون امكان شكست اين طرح كشوري را بالا مي برند، از آنجا كه سرنگ ها يكبار مصرف هستند و به علت ساخت خاص آن بايد دور انداخته شوند، احتمال انتقال بيماري هاي ويروسي از قبيل ايدز و هپاتيت وجود ندارد. در ضمن اين سرنگ ها احتياج به هواگيري ندارند.
نكته مهم و قابل توجه اين است كه زنان باردار، بيماران شيمي درماني و افراد دچار نقص سيستم ايمني بدن، بايد از تزريق واكسن سرخك و سرخجه پرهيز كنند زيرا كه واكسن اين دو بيماري حاوي ويروس ضعيف شده است و اين ويروس ضعيف، در بدن افراد دچار نقص سيستم ايمني، عوارضي مثل مننژيت، آنسفاليت و سرخك باليني ايجاد مي كند و در زنان باردار روي سلامتي جنين تاثير مي گذارد. در افراد عادي ممكن است در روز هفتم تب جزئي يا دانه هاي قرمز گذرايي بروز كند كه چندان اهميت ندارد. علاوه بر موارد ذكر شده افراد دچار تب و كساني كه طي يك ماه گذشته واكسن ويروس زنده تزريق كرده اند بايد از تزريق واكسن بپرهيزند.

جدا از درمان
پزشكي يا ادبيات؟ كامران فاني
اديب وحداني
اشاره:
عده اي از اهل فرهنگ و هنر و حتي سياست، پزشكي خوانده اند و آن را كنار گذاشته اند و يا آن را ادامه داده اند و فارغ التحصيل شده اند و بعد، ديگر گرد آن نگشته اند و خيلي كم از آنها، هم به كار در رشته هاي پزشكي ادامه داده اند و هم در راه ادامه دادن دغدغه هاي خود به جايي رسيده اند و نامي پيدا كرده اند. «جدا از درمان» به پزشكاني مي پردازد كه از پزشكي مشهورترند!
استاد كامران فاني از مترجمان، متفكران و نويسنده هايي است كه كمتر دنبال شهرت بوده و اطلاعات كمي از او موجود است. او به همراه دكتر داريوش شايگان، بهاالدين خرمشاهي و هرمز همايون پور موسسان نشر «فرزان روز» بوده است. نشري كه در ابتدا با چاپ كتاب هايي مردم پسند و منتقد نرنج! (مانند كتاب هاي پائولوكوئيلو) خود را به بازار و پخش هاي كتاب معرفي كردند و سپس با چاپ كتاب هايي (مانند «زير آسمان هاي جهان») به تاثيرگذاري در عرصه انديشه پرداختند.
در آخر، لازم به ذكر است كه ترجمه فاني از نمايشنامه «مرغ دريايي» گوگول توسط حميد سمندريان و اكبر زنجانپور تا به حال اجرا شده است.
تكه اي از كتاب «سي سال ترجمه، سي سال تجربه» (به كوشش مهدي افشار) را كه در آن، استاد كامران فاني به گذشته خود پرداخته است ، مي خوانيم:
من دانشجوي سال سوم دانشكده پزشكي (دانشگاه) تهران بودم كه ديدم پزشك خوبي نمي شوم، وقتي هم كه مي آمدم از پايين از برابر در دانشكده ادبيات عبور كنم، مي رفتم به دانشكده ادبيات آنجا اسم فروزان فر، دكتر خاندي، دكتر صفا را مي شنيدم.
درس هاشان چقدر خوب بود، شعر فارسي و تطور نثر فارسي. خلاصه ديگر اصلا آن بالا كه دانشكده پزشكي باشد نمي رفتم. سال سوم دومرتبه كنكور دادم و تغيير رشته دادم آمدم در رشته ادبيات اسم بنويسم. آن موقع همه امتحان عمومي مي دادند و بر طبق نمره هاي شان انتخاب مي شدند. يعني ۲۰۰ نفر اول دانشكده پزشكي مي رفتند و بقيه مي توانستند انتخاب رشته كنند و من بار دوم كه امتحان داده بودم باز هم جزو نفرهاي اول شدم. وقتي آمدم ثبت نام كنم، آن كسي كه ثبت نام مي كرد، گفت: شما نفر هفتم شدي و مي تواني به دانشكده پزشكي بروي.
گفتم: نه، گفت: اشتباه مي كني. خلاصه ثبت نام نكرد. آخر من كارت دانشجويي رشته پزشكي خود را نشانش دادم و گفتم كه من دانشجوي سال سوم پزشكي هستم و تغيير رشته داده ام آن موقع حاضر شد كه اسم مرا بنويسد و آمدم دانشكده ادبيات فارسي و ادبيات فارسي خواندم. به قول چخوف وقتي شما كار رسمي پيدا مي كنيدنامزد شما به همسرتان تبديل مي شود.
بنابراين براي من كه آن موقع ادبيات مورد علاقه ام بود حال زن رسمي ام شده بود. بعد از دو - سه سال ديدم اشتباه كرده ام. كاش در همان دانشكده پزشكي مي ماندم. تمام اشكال درس خواندن هاي رسمي همين است كه شما را از آن رشته بيزار مي كند.
من با آقاي خرمشاهي همكلاس بودم و البته همشهري (قزويني) هم بوديم، ولي بعد از گرفتن ليسانس با هم قرار گذاشتيم كه مطلقا گرد دانشكده ادبيات نگرديم.

خوردو خوراك
ارزش ويتامين ها در بيماري هاي چشم 
001200.jpg
تجويز مكمل هاي ويتاميني براي افرادي كه در معرض مبتلا شدن به ناراحتي هاي چشمي هستند، مفيد واقع شده است. محققين دريافتند كه مصرف دوزهاي بالاي مكمل ويتامين هايE ،C، بتاكاروتن و روي توسط افرادي كه از پيرچشمي و ناراحتي هاي چشمي دوران كهولت رنج مي برند، باعث بهبود وضعيت زندگي و كاهش هزينه هاي درمان اين افراد مي شود و از آنجايي كه اكثر بيمه ها،قرص هاي مولتي ويتامين را در بيمه درماني فرد جزو قرص هاي وي به حساب نمي آورند، باعث شده كه مردم از خريد اين قبيل داروها خودداري كنند.
در پايان متذكر مي شويم كه درمان هاي جديد با دوزهاي بالاي ويتاميني، هم مقرون به صرفه بوده و هم كيفيت زندگي را براي فرد مبتلا به بيماري بهتر خواهد كرد. سعي كنيد با استفاده از ميوه و سبزيجات و غذاهاي سالم مقدار ويتامين مورد نياز روزانه را مهيا كنيد،
شايد با اين روش بتوانيد از درآمد ماهيانه خود بهتر استفاده كنيد و خرج دارو و درمان را به حداقل برسانيد.
منبعSENIOR - Journal.com :

مرگ تدريجي اما آگاهانه!
001202.jpg
محققان عقيده دارند: چاقي مفرط، باعث ايجاد اختلال در سلامت كودكان مي شود آنها معتقدند «چاقي» سرآغاز انواع بيماري ها در كودكان است. از جمله مهمترين اين بيماري ها مي توان به افزايش كلسترول ، فشارخون بالا، ديابت نوع دوم و....اشاره كرد. اما مهمتر اينكه اين بيماري ها و خطرات ناشي از چاقي مفرط در «دختران» خطرناك تر از «پسران» است. يك دختر بچه ۵ساله با كلسترول بالا، در سن ۱۲سالگي حتما دچار چاقي مفرط مي شود و اين چاقي باعث مرگ تدريجي او مي شود!مركز تحقيقات قلب آمريكا، تعدادي كودك را انتخاب كردند. از اين كودكان ۵۸كودك «كلسترول بالا» و ۲۱۵ كودك «كلسترول نرمال» داشتند ( نتيجه اين تحقيق در ۲۳ اكتبر ۲۰۰۳ اعلام شده است) همه اين كودكان در فاصله سني بين ۵ تا۶ سال قرار داشتند.
تعداد كودكان از جهت «جنسيتي» مساوي بود( ۵۰ درصددختر، ۵۰ درصد پسر) و از كل اين كودكان %۴۱ سياه پوست بودند. هيچ يك از اين كودكان چه آنهايي كه كلسترول بالا و چه آنهايي كه كلسترول نرمال (طبيعي) داشتند در ابتداي آزمايش اضافه وزن نداشته تنها تفاوت اين دو گروه ميزان كلسترول آنها و بلندي كودكان بدون كلسترول نسبت به گروه ديگر بود. اين دو گروه به مدت ۶ سال تحت آزمايش و كنترل بودند. پس از گذشت ۶ سال، ۲/۴۵درصد از دختران مبتلا به كلسترول بالا و فقط ۶/۲۱ درصد از دختران با كلسترول طبيعي، در سن ۱۱تا۱۲ سالگي دچار چاقي مفرط شدند. در گروه دوم (دختران با كلسترول طبيعي) هم علت چاقي، رعايت نكردن رژيم غذايي صحيح بود. اما در گروه اول با وجود رعايت رژيم غذايي صحيح، باز هم چاقي اتفاق افتاد. محققان عقيده دارند كلسترول بالا، باعث كاهش متابوليسم پايه( سوخت و ساز پايه بدن) شده و در نتيجه چاقي اتفاق مي افتد. بنابراين بالا بودن ميزان كلسترول خون و به همراه آن كاهش متابوليسم پايه، باعث «چاقي مفرط» خصوصا در «دخترها» مي شود و به دنبال اين چاقي مفرط، بيماري هاي ديگري مثل: فشارخون، ديابت نوع دوم و نارسايي قلبي ايجاد شده و اين مقدمات باعث سكته قلبي و مغزي در سنين بالاتر مي شود. بنابراين، چاقي كودكان نه تنها نشانه سلامتي آنها نيست، بلكه بايد براي والدين زنگ خطري نيز محسوب شود. كاري نكنيد كه باعث چاقي كودكانتان شده و سپس به دنبال رژيم غذايي باشيد كه آنها را متناسب كنيد. چاقي بيش از حد و كاهش وزن با رژيم غذايي، باعث صدمات جبران ناپذيري در كودكان، خصوصا در سنين رشد آنها مي شود. سلامت باشيد...
منبعScience Daily News.com:

آزمايش خون براي تشخيص ام - اس
001206.jpg
تشخيص بيماري ام - اس در اولين مراحل آن كار بسيار مشكلي است اما پژوهشگران اعلام كردند كه با آزمايش خون مي توانند در اولين مراحل ظهور بيماري، آن را تشخيص دهند و نحوه رشد بيماري را بررسي كنند. آنها معتقدند بيماري ام - اس مستقيماً به سيستم دفاعي و عصبي انسان آسيب وارد مي كند. يعني در ابتدا با آسيب رساندن به سلول هاي عصبي و بافت هاي بدن، باعث كاهش راندمان عملكرد آنها شده به تدريج كل سيستم عصبي را تحت تاثير قرار مي دهد و كاملاً آن را از كار مي اندازد.
دكتر آريستو ، پژوهشگر مركز تحقيقات كاليفرنيا اين طور نظر مي دهد:  در اولين مراحل بيماري ام - اس اتفاقاتي مي افتد كه باعث آسيب ديدن سلول هاي عصبي مي شود، در اين هنگام آنتي ژن هاي عصبي ترشح و وارد جريان خون مي شود.
آنتي ژنها براي سيستم دفاعي بدن مواد خارجي محسوب مي شوند و به آنها حمله مي كنند.متاسفانه اين مساله باعث مي شود كه آنها به سلول هاي عصبي سالم هم حمله كرده و آنها را نابود كنند.
پژوهشگران اعلام كرده اند: اگر سلول هاي دفاعي يك فرد را جمع كنيم و در مقابل آنتي ژن هاي مربوط به اعصاب قرار دهيم و سلول هاي دفاعي به آنها حمله كنند، پس فرد موردنظر مبتلا با ام - اس است. اين روش به ما كمك مي كند پيش از بروز بيماري آن را تشخيص دهيم.گروه تحقيقاتي مركز تحقيقات كاليفرنيا ۲۰ فرد مبتلا به ام - اس و ۲۰ فرد سالم را مورد آزمايش قرار دادند و مشاهده كردند كه سلول هاي خوني ۳۰ درصد از افراد سالم و ۸۰ درصد از افراد بيمار در مقابل آنتي ژن هاي عصبي عكس العمل نشان مي دهند.
نتيجه تحقيقات نشان داد كه ميزان حساسيت در اين روش ۶۰ تا ۸۰ درصد و درجه اطمينان آن برابر با ۶۵ تا ۷۰ درصد است. يعني اگر ۱۰ فرد بيمار مورد آزمايش قرار بگيرند، بيماري ۶ تا ۸ نفر از آنها تشخيص داده مي شود اما بيماري مابقي پنهان مي ماند. همانطور اگر ۱۰ فرد سالم مورد آزمايش قرار گيرند به اشتباه سه تا چهار نفر از آنها مبتلا تشخيص داده مي شوند.به هرحال آزمايش خون به تنهايي نمي تواند احتمال بروز و ظهور بيماري را در بدن يك فرد تشخيص دهد بلكه بايد (MRI) ام - آر - آي، آزمايش سيستم عصبي و بررسي مايع مغز نخاعي نيز صورت گيرد. اما بازهم بيماري تمام افراد از اين طريق تشخيص داده نمي شود.پژوهشگران اميدوارند با اين روش جديد - آزمايش خون جديد - بتوانند بيماري تعداد بيشتري از افراد را تشخيص دهند و سريع درصدد درمان آن برآيند.
منبعMSN Health :

درمانگاه
آي تي شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |