چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۹
تبليغ بر روي ايستگاه هاي اتوبوس
خودمختاري كامل
001182.jpg
سهيلا بيگلرخاني 
ويترين شيشه اي كه به سبك تابلوي اعلانات عمودي نصب شده، پر است از محصولات ريز و درشت شركت مواد شوينده...
قفل بزرگ روي ويترين با زبان بي زباني مي گويد: اين ظروف فقط براي معرفي و تبليغ كالا در ويترين چيده شده اند. فرفورژه روي ويترين و صفحه فلزي پشت آن عملا دسترسي به اين محصولات را غير ممكن مي كند. تمام تدابير امنيتي براي محفوظ ماندن قوطي هاي خالي شامپو، وايتكس، نرم كننده، خمير دندان و ... در نظر گرفته شده است.
تنها ايستگاه ولي عصر - تجريش در ميدان ولي عصر نيست كه با عنوان ايستگاه چند منظوره در اختيار شركت ها قرار گرفته است تا علاوه بر نصب سرپناه و تجهيز آن، محصولات و يا خدمات خود را در آن به معرض نمايش بگذارند. بسياري از ايستگاه هاي اتوبوس به ايستگاه هاي چند منظوره تبديل شده اند و هر ايستگاهي به تناسب وسع و ميزان هزينه اي كه صاحب كالا يا خدمات مايل بوده، آراسته و تجهيز شده است.
هر كس، هر جور دوست دارد، ايستگاه ها را بيارايد
ايستگاه هاي ميدان ولي عصر با آن سرپناه هاي بزرگ و صندلي هايي كه در دو رديف چيده شده، مسافران را به هوس مي اندازد براي ساعتي هم كه شده معطل اتوبوس بمانند و با محصولات جورواجور شركت... آشنا شوند. از خيابان ولي عصر كه بالاتر مي روي، ايستگاه هاي توانير نيز در اختيار مسكن... قرار گرفته تا با تابلوهاي بزرگ نصب شده بالاي سرپناه جويندگان مسكن را به اين آژانس بكشاند. اينجا از آن تزئينات فرفورژه و صندلي هاي شيك خبري نيست. همان چند رديف آهن كار نيمكت هاي انتظار را مي كند و پايه هاي ساده و سرپناهي كه با سقف پوشانده شده است، خلاصه آنكه اجاره كنندگان اين ايستگاه ها در نوع آراستن آن و صرف هزينه مختارند.
واگذاري ايستگاه هاي اتوبوس به شركت ها و آژانس هاي مختلف براي تبليغ مي تواند يكي از راه هاي درآمدزايي باشد كه درآمد آن مستقيم به بخش حمل و نقل عمومي تزريق شود.
با اين حال گويا در اينجا خبري از قرارداد و رد و بدل شدن پول و در يك كلام معامله به سبك عرفي نيست.
«ايستگاه هاي اتوبوس متعلق به شهرداري هاي مناطق است. بالطبع اگر خدشه اي به اين جايگاه وارد شود، خود شهرداري ها اقدام به تعمير آن مي كنند.»
اين را محمود عباسي معاون مالي شركت واحد اتوبوسراني مي گويد. بر اين اساس درآمد حاصل از واگذاري جايگاه ها نيز به قاعده مي بايد به شهرداري هاي مناطق تعلق گيرد. هر چند به گفته عباسي برخي از مناطق درصدي از درآمد خود را در اختيار شركت اتوبوسراني مي گذارند،اما اين مساله فقط در تعدادي از مناطق شهرداري محقق مي شود و شركت واحد اتوبوسراني از درآمد اين ايستگاه ها در بسياري از مناطق محروم است.
به دنبال يك قرارداد
تلاش ما براي يافتن درصد درآمدي كه نصيب اتوبوسراني مي شود، بي نتيجه مي ماند. نه اتوبوسراني از اين ميزان پول اطلاع دارد و نه شهرداري هاي مناطق.
از ميدان ولي عصر تا خيابان زرتشت چند ايستگاه چند منظوره جور واجور را مي توان يافت،ناحيه اي كه تحت پوشش منطقه ۶ شهرداري است. اين منطقه به گفته عباسي همكاري مناسبي با اتوبوسراني دارد.
براي اطلاع از كم و كيف عقد قرارداد ايستگاه هاي چند منظوره به بخش قراردادهاي منطقه ۶ راهنمايي مي شويم. مسوولان اين بخش به خاطر نمي آ ورند چنين قراردادي منعقدشده باشد. با رايزني با روابط عمومي منطقه ۶ سراغ سازمان زيباسازي اين منطقه مي رويم، اما آنان نيز اظهار بي اطلاعي مي كنند و در نهايت معاونت حمل و نقل ترافيك است كه از وجود اين ايستگاه ها مطلع است.
واگذاري ايستگاه هاي چندمنظوره به شركت ها به شكل معامله پاياپاي صورت مي گيرد. معامله اي كه فريبرز شيراني معاون حمل و نقل و ترافيك منطقه ۶ آن را مشاركتي توصيف مي كند.
نگهداري و تجهيز اين ايستگاه ها به شركت واگذار مي شود. در عوض آنان نيز در قبال اين صرف هزينه مي توانند از فضاي تبليغاتي ايستگاه ها استفاده كنند.
- قراردادي براي در اختيار قراردادن ايستگاه ها تنظيم نمي شود؟ چقدر از درآمد اين قراردادها به اتوبوسراني اختصاص مي يابد؟
قراردادي وجود ندارد. اصلاً پولي رد و بدل نمي شود. در زمان آقاي كرباسچي به شركت واحد و مناطق شهرداري اجازه داده شد به منظور جبران بخشي از هزينه ها، ايستگاه هاي اتوبوسي براي تبليغ در اختيار شركت ها و سازمان ها قرار گيرد.
گفتيد، پولي رد و بدل نمي شود؟
- همين كه سرپناه و نگهداري جايگاه به شكل مجاني انجام مي شود، جبران برخي از هزينه هاي شهري است ديگر. در غير اين صورت هزينه آهن هر سرپناه ميليون ها تومان پول مي شود.
- بالاخره شركت ... براي دراختيارگرفتن ايستگاه هاي اتوبوس از چه كسي مجوز گرفته است؟
اين سئوالي است كه بي پاسخ مي ماند. شيراني احتمال مي دهد اين شركت ها بدون اخذ مجوز اقدام به تجهيز ايستگاه ها كرده باشند كه حتي اگر چنين اتفاقي هم افتاده باشد، نشان از خوش اقبالي شهروندان تهراني دارد. به هرحال ايستگاه هاي اتوبوس با آن شكل و شمايل ظاهري رنج انتظار و سفر نه چندان راحت با وسايل حمل و نقل عمومي را اندكي از تن تهراني ها مي زدايند.
ايستگاه هاي چندمنظوره اينترنتي 
چندي پيش نيز در همين صفحه گزارشي را خوانديد كه به تشريح ايستگاه هاي اينترنتي مستقر در جايگاه هاي اتوبوس، پرداخته بود. با اينكه اين ايستگاه ها به سرعت ناپديد شدند،  اما باور كنيد كه چنين ايستگاه هايي ساخته شده بود. اين ايستگاه ها نيز با تبعيت از همان قانون معامله مشاركتي در سطح شهر كار خود را آغاز كردند، اما به دليل سرقت برخي از تجهيزات آن، در گام نخست ناكام ماند. شايد به همين دليل بر ويترين قوطي هاي خالي شامپو و... قفل هاي بزرگ و نرده هاي حفاظ نصب شده است.
در كنار اين ايستگاه هاي شيك نمود شهرهاي رويايي، هنوز در آن سوي خيابان، ايستگاه هاي اتوبوس تنها با تابلوي راهنما شناخته مي شوند. نه خبري از سرپناه هاي آنچناني هست و نه حتي يك نيمكت شكسته براي نشستن. گويي از اين سوي خيابان كه به آن سوي خيابان قدم مي گذاري از يك پايتخت در دل كشوري توسعه يافته،  به يك شهر بي حساب و كتاب وارد مي شوي. حتي تبليغ بر روي ايستگاه هاي چندمنظوره نيز تابع نظم خاصي نيست؛ نكته اي كه به عقيده شيراني به نكات زيبايي شناسي شهري لطمه مي زند. مسوولان شهرداري نيز با آنكه به همان شيوه مشاركتي در واگذاري ايستگاه ها راضي هستند، اما دلشان مي خواهد اين مشاركت تابع قوانيني باشد كه به يكپارچگي نماي شهري كمك كند.

رنگ و روي شهر
001190.jpg
حداقل اين ايستگاه هاي اتوبوس رنگ و رويي به چهره تهران داد. رنگ هاي شاد و سرزنده تبليغات اتوبوس ها، بر آن رنگ هاي خاكستري و سياه شهر غالب آمده است.
اگر قانوني به تصويب مي رسيد كه  تبليغات چي هاي ايستگاه هاي اتوبوس را موظف مي كرد، علاوه بر رنگ آميزي هاي جورواجور سرپناه هاي ايستگاه هاي اتوبوس، اين ايستگاه ها را چراغاني هم مي كردند. شايد به اين ترتيب تصوير تهران شبها كمي نزديك به كلان شهر كليشه اي سينما مي شد.

تلفن ناشنوايان
001184.jpg
زياد هم دور نيست. شايد همين يكي دو سال بعد ناشنوايان هم بتوانند با تلفن صحبت كنند.
تعجب نكنيد، ژاپني ها در تلاشند تا تلفن مخصوص ناشنوايان را اختراع كنند. از آنجا كه ژاپني ها در اختراع وسايل عجيب و غريب يد طولا دارند، اين اختراع زياد هم دست نيافتني به نظر نمي رسد.
شبكه تلويزيوني يورونيوز گزارش داد، ژاپني ها سعي دارند تلفني اختراع كنند كه بتوانند صوت هاي خاصي را كه افراد ناشنوا قادر به توليد آن هستند، به واژه هاي «معنادار» تبديل كند و سپس اين واژه ها را به صورت كتبي يا صوتي از طريق مونيتوري كه براي تعبيه در اين نوع تلفن ها پيش بيني شده است، در اختيار مخاطب قرار دهد.بنابراين در صورتي كه دانشمندان ژاپني موفق به ساخت اين تلفن جديد شوند، افراد ناشنوا (افرادي كه هم مشكل شنوايي و هم مشكل تكلم و يا يكي از اين دو مشكل را دارند) به راحتي قادر به استفاده از تلفن خواهند بود.

۴۰ درصد فقير
001186.jpg
۴۰ درصد مردم پاكستان معني واقعي زير خط فقر بودن را مي دانند.
وضعيت انساني اين كشور در سال ۲۰۰۳ طبق آمارهاي منتشره از اين قرار است كه ۴۰ درصد مردم اين كشور در زير خط فقر زندگي مي كنند و علت اصلي آن بيسوادي ذكر شده است. كشور پاكستان به لحاظ رفاه اجتماعي در ميان ۱۷۶ كشور جهان رتبه ۱۳۶ را دارد.
اين در حالي است كه تعداد كودكان كارگر در پاكستان افزايش يافته و از ميزان با سوادي در ميان افراد كم درآمد اين كشور كاسته شده است.
اگر چه توليد مواد غذايي در پاكستان در سه دهه اخير افزايش يافته، ولي مساله تغذيه همچنان براي قشرهاي كم درآمد جامعه اين كشور حل نشده باقي مانده است.
فقر و بيكاري از معضلات مهم اجتماعي در پاكستان است و دولت اين كشور برنامه هايي را براي كاستن از اين دو مشكل اجتماعي اعلام كرده است.

صندوقچه خانوادگي
001188.jpg
صندوقچه خانوادگي، هر ساله به اقتضاي زمانه، دفترچه اي را بايد در كنار دفترچه هاي ديگر در خود جاي بدهد.
دفترچه حساب پس انداز، دفترچه بيمه، خدمات درماني، دفترچه خواربار، دفترچه رانندگي و ... .امسال هم به اقتضاي زمانه، وزارت انرژي و منابع طبيعي كشور كانادا بر خود واجب دانست تا دفترچه جديدي را بالاجبار به دفترچه هاي خانوارهاي دارنده خودرو در كانادا اضافه كند.
اين دفترچه با عنوان «دفترچه راهنماي بهينه سازي مصرف سوخت»، به دارندگان اتومبيل كمك مي كند كه مصرف و هزينه سوخت خود را كاهش دهند و بدين ترتيب به كاستن از آلودگي هوا كمك كنند.
اين دفترچه راهنما، ميزان هزينه سالانه سوخت اتومبيل، مقدار مصرف سوخت آن در سال و ميزان توليد گازهاي آلاينده را بر مبناي ۲۰ هزار كيلومتر مسافرت در سال با ۵۵ درصد مسافرت شهري و ۴۵ درصد مسافرت بين شهري، محاسبه مي كند.

قانون ۱۷۱
رها كردن دام ها و احشام و پرندگان  در راه ها-۵
۳۵- باز كردن در وسيله نقليه، بدون رعايت احتياط از طرف سرنشين يا راننده در حال حركت و حين توقف: ۳ هزار تومان 
قرار نيست هر كس هر وقت دلش خواست، هر دري را باز كند. باز كردن در قاعده و قانون دارد آقاجان!
۳۶- باز گذاشتن در وسيله نقليه، در سمت سواره رو: ۳ هزار تومان 
باز گذاشتن در هم قاعده و قانون دارد.
۳۷ -عدم رعايت مقررات چراغ هاي راهنمايي چشمك زن در راه ها: ۳ هزار تومان 
يك بار ديگر به رانندگان عزيز يادآوري مي شود: چراغ زرد چشمك زن يعني عبور با احتياط و چراغ قرمز چشمك زن يعني عبور با احتياط و رعايت حق تقدم.
۳۸- حركت با نور بالا در مواقعي كه بايد از نور پايين استفاده شود: ۳ هزار تومان 
چه عجب! كسي به فكر چشم رانندگان كه از نوربالاي خودروي پشت سري كه از آينه منعكس مي شود، افتاد.
۳۹- در آغوش داشتن اطفال در حين رانندگي: ۳ هزار تومان 
مهر پدر فرزندي (مادر فرزندي) جا دارد. لطفا بگذاريد در وقت مناسب آن را ابراز كنيد.
۴۰ -همراه نداشتن پروانه تاكسيراني: ۳هزار تومان 
كمي هم كساني كه فقط براي ورود به محدوده طرح ترافيك تاكسي خريده اند، نگران شوند.
۴۱ -راندن وسايل نقليه غيرموتوري ويژه حمل بار در پياده رو خيابان ها: ۳ هزار تومان 
چرخ هاي باربري هم از اين به بعد پلاك شده كه در صورت توقف در پياده روها بايد جريمه شوند و جريمه اين چرخ ها اطراف بازار بزرگ ديدن دارد.
۴۲- حركت دادن غيرمجاز يا رها كردن دام ها و احشام و پرندگان در راه ها: ۳ هزار تومان 
چوپان عزيز و محترم را از روي چه نشانه اي بايد جريمه كرد؟!

در شهر
آي تي شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |