چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۹
يكروز در انقلاب
001244.jpg
داري توي انقلاب قدم مي زني. انبوهي از آدم مدام از كنارت رد مي شوند و به تو تنه مي زنند. ويترين كتاب فروشي ها را نگاه مي كني و اسم كتاب ها را مي خواني.
پرسه زدن در بازاري كه كالايش كتاب و اين جور چيزهاست مزه مي دهد، حتي اگر آنقدر پول توي جيبت نباشد كه آنهايي را كه نشان كرده اي بخري و حتي اگر صداي آنهايي كه دم در بازارچه ها ايستاده  اند و فرياد مي زنند و كتاب هاي كنكور را تبليغ مي كنند عصبي ات كند. اين جور وقت ها، ممكن است همين طور كه داري انواع و اقسام كتاب ها را ديدمي زني سوال هايي به ذهنت برسد. حجم توليد كتاب توي اين بازار چقدر است؟ چه كتاب هايي بيشتر مشتري دارند؟ ترجمه ها بيشترند يا تاليف ها؟ تيراژ كتاب ها چقدر است؟ و چيزهايي از اين قبيل. روابط عمومي خانه كتاب به تازگي آماري منتشر كرده كه به بعضي از اين سوال ها جواب مي دهد.با هم مروري مي كنيم بر اين آمارها.
ماه گذشته چندكتاب واردبازار شده؟ باچه تيراژي؟
در آبان ماه سال ۸۲، ۲۷۹۱ عنوان كتاب چاپ شده است. تيراژ كل اين كتاب ها ۱۳ميليون و ۳۹۷هزار و ۵۶۰جلد است كه اگر اين عدد را بر تعداد كتاب ها تقسيم كنيم، تيراژ متوسط كتاب ها مي شود ۴۸۰۰ جلد. تعداد كل صفحات چاپ شده دو ميليارد و ۷۶۲ميليون و ۳۷هزار صفحه است، بنابراين به طور متوسط هر كتاب چاپ شده در اين ماه ۲۰۶ صفحه بوده.
چند تا كتاب چاپ اول در اين مدت منتشر شده؟ چقدر از اين كتاب ها ترجمه يا تاليف بوده اند؟
از ۲۷۹۱ كتاب چاپ شده درآبان ماه، ۱۲۹۰ عنوان چاپ اول بوده يعني ۴۶درصدكل كتاب ها، بنابراين ۵۴درصدمجموع كتاب ها، چاپ مجدد شده اند. از طرفي ۷۶درصد كل كتاب هاي چاپ شده (يعني تعدد ۲۱۳۲ عنوان) تاليف بوده اند. به اين ترتيب سهم كتاب هاي ترجمه بازار فقط ۲۴درصد بوده است.
سهم موضوع هاي مختلف از اين كتاب ها چقدر است؟چه موضوعاتي بيشتر طرفدار دارند؟
ادبيات با فاصله نسبتا زيادي از بقيه در رتبه اول است. در ماه گذشته ۵۱۶عنوان كتاب ادبي (شعر، داستان و رمان،مقالات ادبي، نقد و...) چاپ شده. بعد از ادبيات و در رتبه دوم كتاب هاي علوم طبيعي ورياضيات با ۴۴۳ عنوان قرار دارند. بيشتر اين كتاب ها هم دانشگاهي هستند. علوم اجتماعي با ۴۰۲ عنوان سوم است. كتا ب هاي ديني با ۳۴۷ عنوان مقام چهارم را به دست آورده اند. سهم علوم اجتماعي از بازار آبان ماه ۳۳۰ كتاب بوده. پنج تا موضوع پايين جدول هم عبارتند از: زبان (۲۸۴ عنوان)، كليات(۱۳۳عنوان)، هنر (۱۳۱عنوان)، تاريخ و جغرافيا(۱۲۳عنوان) و بالاخره فلسفه با ۸۰عنوان كتاب در جاي دهم است.
روي هم رفته، كتاب هاي كمك درسي چه سهمي از بازار دارند؟
جواب اين يكي، قدري با تصورات اوليه ما فاصله دارد. كتاب هاي آموزشي و كمك درسي و كنكور كه اين قدر هم با تبليغات و فضاسازي عرضه مي شوند، در ماه آبان فقط ۲۰درصد كل كتاب هاي چاپ شده بوده اند. جالب است بدانيد كه سهم آنها با سهم كتاب هاي مربوط به كودكان و نوجوانان تقريبا برابر است، (۵۵۰در برابر ۵۴۶) . آخرين نكته آمارهاي منتشر شده توسط خانه كتاب اين است كه از ابتداي سال ۸۲ تا آخر آبان، كلا تعداد ۲۲هزار و ۸۶ جلد كتاب منتشر شده است. يعني به طور متوسط هر ماه تقريبا ۲۷۶۰ عنوان كتاب.

مصائب مسيح در انتظار معجزه
بالاخره دوران بيكاري مل گيبسون به پايان رسيد.
او توانست كمپاني پخش ايده آل خود را براي فيلمش يعني «مصائب مسيح» پيدا كند. اين فيلم درباره مرگ حضرت عيسي(ع) است كه محتواي ضدسامي اش با انتقادهاي شديد مواجه شده. آخرين كارهاي اين فيلم ماه آينده در «آيكون پروداكشنز» انجام مي شود وگيبسون پس از كاري سخت و پر دردسر كه تمام سرمايه اش را خودش پرداخت كرده نفس راحتي مي كشد. بسياري از استوديوها از انجام امور فني اين فيلم امتناع كردند. زبان فيلم لاتين و آرماييك است و زيرنويس ندارد، به همين دليل به نظرمي رسد مخاطب زيادي نداشته باشد.
گفته مي شود آيكون از گيبسون خواسته كه نظر خود را عوض كند و اجازه بدهد فيلم دوبله شود يا دست كم زيرنويس داشته باشد، ولي او هنوز قبول نكرده است. جامعه يهوديان اعتراضات شديدي نسبت به ساخت اين فيلم داشته وشايعات بسياري مطرح شده است. شايد همين امر باعث شده كه گيبسون از دوبله يا زيرنويس كردن فيلم خودداري كند. اين خواسته گيبسون باعث نگراني آيكون در مورد فروش فيلم شده است. آيكون تلاش مي كند عقيده كارگردان را عوض كند. ۲۵فوريه يعني چهارشنبه خاكستر( اولين .... چله روزه و پرهيز مسيحيان ۴۰روز پيش از عيد فصح) روزي است كه فيلم روي پرده سينماها مي رود و مل اميدوار است دستي آسماني فيلم او را از شكست كامل نجات دهد. اگرچه از اين دست معجزه ها در حين فيلمبرداري هم رخ داد كه هنرپيشه فيلمش «جيم كاويزل» مورد اصابت صاعقه قرار گرفت و با اينكه نجات او بعيد به نظر مي رسيد، همين دستان آسماني به ياري گيبسون آمد و كاويزل جان سالم بدر برد. به طور حتم اين نشانه اي است بارز اما خير و شرش معلوم نيست. تا ۲۵فوريه صبر كنيد، سرنوشت مصائب مسيح مشخص مي شود.

صبح تاشب
چهارشنبه دقيقه هايش بيش از ۶۰ ثانيه هستند. طبيعي است كه ساعت هم مفهوم ديگري داشته باشد. چيزي به تعطيلي آخر هفته نمانده اما آخر هفته اين كندي ساعت را جبران مي كند. پس، از زندگي در روز چهارشنبه لذت ببريد و به تعطيلات آخر هفته فكر كنيد.
سينما
سينما كريستال دو، همان سالن دوست داشتني خيابان لاله زار، فستيوال فيلم هاي خارجي راه انداخته و هر روز يك فيلم خارجي دوبله نشان مي دهد. غير از اين، چند تا سينما فيلم هاي قديمي و عجيبي اكران كرده اند كه حداقل مي تواند عبرت آموز باشد! سينما شهرزاد، دو فيلم قافله (مجيد جوانمرد) و يورش (محسن محسني نسب) را نمايش مي دهد. سينما تابان هم ديوانه وار (كامران قدكچيان) را روي پرده برده و در سينما تمدن مي توانيد خط آتش (علي سجادي حسيني) و فرار از جهنم (شفيع  آقامحمديان) را ببينيد. اما اگر هنوز توكيو بدون توقف را نديده ايد، سينماهاي دهكده، پارس دو، پيام و قيام آن را نمايش مي دهند. بانوي من (يدالله صمدي) هم در فرهنگسراي جوان و فرهنگسراي بهاران هنوز روي پرده است.
امروز انتخابتان براي ديدن فيلم خارجي به «رونين» ساخته جان فرانكلين هايمر (سال ۱۹۹۷) و با بازي رابرت دونيرو و ژان رنو محدود مي شود. اين فيلم را امروز در سالن كوچك حوزه هنري مي توانيد ببينيد. البته اگر خيلي پايه شديد، سري به سينماتك موزه هنرهاي معاصر بزنيد، اينجا در ادامه همايش فيلم هاي نخستين تاريخ سينماي ايران، ساعت ۱۷ فيلم روز عيد (ژاك تاتي) و ساعت ۳۰/۱۸، سكوت طلاست (رنه كلر) را نمايش مي دهند. از خودشان هم بپرسيد كه ربط اين دو تا فيلم به تاريخ سينماي ايران چيست.
كتاب 
يك كتاب جديد از ابوتراب خسروي به زودي به بازار مي آيد. اسم رمان هست «رود راوي» و نشر قصه قرار است چاپش كند. رمان قبلي خسروي يعني «اسفار كاتبان» با استقبال خوبي مواجه شده بود. يك زندگي نامه هم انتشارات نيلوفر منتشر كرده به قلم كلود عداس و با ترجمه فريدالدين رادمهر. اين كتاب شرح زندگي ابن عربي است كه پايه گذار يك جور مكتب عرفاني به شمار مي رود. نام كتاب هم هست «ابن عربي، سفر بي بازگشت».
نمايشگاه 
از امروز، در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران، دومين نمايشگاه بين المللي لاستيك و پلاستيك (ايران پلاست) برگزار مي شود. هدف نمايشگاه، توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي در زمينه پليمرها است و همين طور توسعه همكاري فني بين شركت هاي داخلي و بين المللي. سه شركت هم حاميان اصلي اين نمايشگاه هستند. شركت ملي صنايع پتروشيمي، شركت سهامي نمايشگاه هاي ج.ا.ا و اتحاديه توليدكنندگان ماشين آلات پلاستيك و لاستيك ايتاليا.
موسيقي 
بابك رياحي پور در موسيقي امروز و به خصوص موسيقي كه پهلو به راك بزند، اسم كاملا آشنايي است. او به تازگي يك آلبوم به بازار فرستاده به نام «آزمون و خطا.» تنظيم كننده آلبوم خود رياحي پور است و نوازنده  هايي مثل شاهرخ ايزدخواه، شهرام شعرباف و علي شكراني گيتار الكتريك زده اند. اين كار سه تا خواننده هم دارد: هومن جاويد، ناصر عزيزي و فرمان فتحعليان. رياحي پور خودش گيتارباس قضيه را هم زده«آزمون و خطا». با اين تيم خوب كار شنيدني و متفاوتي از كار درآمده كه حداقل به امتحانش مي ارزد.
تلويزيون 
اگر جمعه پيش فرصت نكرديد سريال «بچه هاي خيابان» را كه پخش اش تازه شروع شده ببينيد، امشب، ساعت ۲۳ مي توانيد اولين قسمتش را از شبكه تهران تماشا كنيد. بازيگرهاي خيلي زيادي در اين مجموعه بازي كرده اند كه يكي از مهم ترينشان رضا كيانيان است. به جز اين امشب براي فيلم و سريال ديدن اين انتخاب ها را داريد: پزشكان، شبكه ۵ ساعت۲۰؛ مسافري از هند، شبكه ۳ساعت ۱۵/۲۰؛ نقابدار، شبكه ۵ ساعت ۲۱؛ آتش و شبنم، شبكه ۱ ساعت ۱۵/۲۲؛ بوي غريب پاييز، شبكه ۲ساعت۲۱. امشب در ضمن ساعت ۱۵/۲۳ از شبكه ۳ مي توانيد بازيهاي ليگ قهرمانان اروپا راتماشا كنيد

آسيفا
«آسيفا» يك انجمن هنري است كه انديشه تشكيل آن، حمايت از انيماتورهاي خلاق و صاحب سبك در سطح جهان است. اينها حرف هاي نورالدين زرين كلك، انيماتور با سابقه ايراني است كه چند وقتي است به مديريت اين انجمن جهاني برگزيده شده است. زرين كلك همچنين گفته كه آسيفا، چهارهزار عضو از سراسر جهان دارد و در حال حاضر وابسته به سازمان يونسكو است. انتخاب زرين كلك، فرصت بسيار مناسبي براي تقدير از اوست. افتخار منصوب شدن او به چنين مقامي، متعلق به تمام مردم ايران است. چرا در قدرداني از او و ديگر شخصيت هاي فرهنگي كوتاهي مي كنيم؟
اهميت اين انتخاب وقتي بيشتر معلوم مي شود كه به اين نكته توجه كنيم كه برخي از بزرگترين انيماتور هاي جهان كه عضو آسيفا هستند، اين انتخاب را انجام داده اند و زرين كلك، اولين انيميشن ساز آسيايي است كه به چنين سمتي منصوب شده است.

كنسرت گروه گلبانگ
«بهناز ذاكري» سرپرست گروه موسيقي گلبانگ است. او و گروهش قرار است روزهاي چهارم و پنجم دي ماه در تالار وحدت كنسرت برگزار كنند.
خانم ذاكري دراين گروه به جز سرپرستي كردن گروه، سنتور هم مي نوازد. اين گروه يازده نفره سه خواننده دارد و سازهايي مثل دف، رباب باس و ديوان هم در اجرا ،مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اشعاري از حافظ، سعدي، مولانا، عراقي و عطار روي ساخته هايي از انجمن موسيقي ايران اجرا مي شود و سازهاي سنتور، تار، بم تار، كمانچه، ني  و تنبك قطعات را مي نوازند.

هتل آبعلي به تاريخ پيوست
از سمت شرق تهران ۴۵ كيلومتر كه بيرون برويد به شهرستان دماوند مي رسيد. آنجا هتلي وجود دارد به نام هتل آبعلي. از اين پس با احترام نگاهش كنيد. هتل آبعلي از چند روز پيش در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
هتل آبعلي در سال ۱۳۱۶ آغاز به كار كرد. دقيقا ۶۶ سال پيش يك روسي به نام منگنه و ۲ آلماني به نام هاي اندرينگ و ژرژ طراحي و معماري اين هتل را انجام دادند. اين هتل در سال ۱۳۴۷ ميزبان مراسم ازدواج رضاخان با ملكه عصمت بود.

تهرانشهر
آي تي شهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  آي تي شهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |