پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۰ - Dec 11, 2003
استقبال ايران از تصميم عراق درباره اخراج منافقين
پس از سه هفته، سخنگو و تعدادي از اعضاي هيات دولت در پايان جلسه هفتگي خود در گفت و گو با خبرنگاران شركت كردند.
به گزارش خبرنگار همشهري: در پايان اين جلسه كه در غياب رئيس جمهور و وزير خارجه كه به سوئيس سفر كرده اند برگزار شد، محور اصلي سئوالات خبرنگاران درباره اخراج اعضاي منافقين از عراق، ماجراي گروگانگيري در سيستان و بلوچستان و برخورد با اخلال گران مراسم و همايش هاي قانوني بود. مخاطب اصلي پرسش ها نيز سخنگوي هيات دولت و وزراي كشور، اطلاعات و دفاع بودند.
اخراج منافقين
سخنگوي دولت درباره تصميم شوراي حكومت انتقالي عراق مبني بر اخراج منافقين از اين كشور، گفت: ما منتظر اقدامات عملي هستيم و طبعا از همه كشورهاي دوست انتظار داريم كه منافع مردم ايران را در نظر بگيرند.
وي با بيان اينكه در اين خصوص هيچ معامله اي بين ايران و آمريكا صورت نگرفته است، هرگونه فشار به شوراي حكومت انتقالي عراق را در اين خصوص تكذيب كرد.
علي يونسي وزير اطلاعات نيز گفت: ما قبلا اعلام كرده ايم و از هواداران منافقين نيز مي خواهيم كه دست از لجاجت بردارند و خودشان را به مردم تسليم كنند. اگر اينها خودشان را تسليم كنند ما حتما به آنها ارفاق خواهيم كرد.
علي شمخاني وزير دفاع نيز تصميم شوراي حكومت انتقالي عراق در اخراج منافقين را نشان دهنده توانمندي و ظرفيت هاي اين شورا در جهت ايجاد صلح، امنيت و ثبات در عراق و كل منطقه خاورميانه ارزيابي كرد.
گروگان گيري
درخصوص گروگانگيري اخير در سيستان، موسوي لاري وزير كشور در پايان جلسه هيات دولت به خبرنگاران گفت: به هيچ وجه هيچ مبلغي به گروگانگيران پرداخت نخواهد شد.
وي افزود: براساس  آنچه كه مشخص شده است، گروگانها به خارج از كشور برده شده اند.
وزير كشور با بيان اينكه اين جهانگردان بدون هيچ اطلاعي به مسئولان محلي اين سفر را انجام داده اند، گفت: حتي از مقصد اين جهانگردان اطلاع دقيقي در اختيار ما نيست.
گروگان گيران در ازاي آزادي دو آلماني و يك ايرلندي ۵ ميليون يورو طلب كرده اند.
يونسي وزير اطلاعات نيز با بيان اينكه جهانگردان مذكور بدون هماهنگي به اين سفر رفته اند گفت: هيچگونه امتيازي به عناصر اشرار نمي دهيم و با آنها قاطعانه برخورد خواهيم كرد. وي با بيان اينكه آنها در نهايت مجبور به آزادي گروگانهاي خود هستند، گفت: از دولتهاي آلمان و ايرلند هم مي خواهيم كه هيچگونه باج و امتيازي به اشرار و قاچاقچيان ندهند.
اخلالگران
عبدالله رمضان زاده- سخنگوي دولت درباره وضعيت دستور رئيس جمهور به وزراي اطلاعات و كشور براي پيگيري و شناسايي عاملان اخلال در نظم تجمعات قانوني گفت: دو وزارتخانه مذكور به شدت پيگير موضوع هستند و نيروي انتظامي آمادگي لازم را در اين خصوص كسب مي كند.
يونسي وزير اطلاعات نيز با اشاره به شناسايي افراد حمله كننده به تجمعات و سخنراني ها گفت: اطلاعات لازم را در اختيار دستگاه قضايي قرار مي دهيم.
وزير اطلاعات افزود: كار ما شناسايي و معرفي افراد به دستگاه قضايي است و عمده عوامل حادثه يزد و برخورد با ميردامادي نيز شناسايي شده اند. وي اظهار داشت: همه مسئولان تصميم گرفته اند كه با اين دسته از افراد برخورد شود.
يونسي در ادامه با بيان اينكه اين افراد در كشور، شناخته شده هستند، گفت: با تصميماتي كه اخيرا قوه قضاييه گرفته است مطمئن هستيم كه اين پديده به شدت كاهش مي يابد. وزير كشور نيز در مصاحبه اي ديگر با بيان اينكه مسئولان سياسي انتظامي، اطلاعاتي و فرماندهان و مسئولان سپاه و بسيج در برخورد با عوامل حادثه يزد متفق القول بوده اند گفت:  اكثر عوامل اين حادثه دستگير و در اختيار دستگاه قضايي و سازمان قضايي نيروهاي مسلح قرار گرفته اند.

تا انتخابات
همه قانوني عمل كنند
رئيس مجلس ديروز در نطق پيش از دستور جلسه علني مجلس از همه عوامل اجرايي و نظارتي انتخابات مجلس هفتم خواست طبق قانون عمل كنند.
مهدي كروبي همچنين با اشاره به آغاز ثبت نام از نامزدهاي نمايندگي مجلس كه پس فردا آغاز مي شود، از نيروها و گرايش هاي مختلف خواست نام نويسي كنند. وي همچنين از اظهارات فعالان سياسي دو جناح اصلي كشور عليه يكديگر انتقاد كرد و بر اين نكته تاكيد ورزيد كه همه كساني كه در چارچوب جمهوري اسلامي فعاليت مي كنند، قصد خدمت دارند. كروبي در بخش ديگري از سخنانش خطاب به منتقدان مجلس گفت: به مزاح مي گويم اگر آتشي كه روي مجلس روشن كرده اند بخواهد ادامه يابد مجلس هم توپخانه دارد و توپخانه اش هم سنگين است. اشاره وي به نطق هاي پيش از دستور مجلس بود كه به صورت مستقيم از راديو پخش مي شود.
آنها كه نمي آيند
تعدادي از فعالان اصلاح طلب مجلس اعلام كرده اند در انتخابات مجلس هفتم شركت نخواهند كرد. هادي خامنه اي،  فاطمه حقيقت جو، جميله كديور، عباسعلي اللهياري و بهروز افخمي از جمله اين افراد هستند.
مجلس دوره گذار
در پي اعلام عدم حضور كروبي در انتخابات مجلس هفتم، جواد اطاعت عضو فراكسيون مشاركت گفت: نمايندگان و شخصيت هاي سياسي سعي در منصرف كردن كروبي از اين تصميم خود دارند چرا كه وي متعلق به كل كشور است و نبايد در اين زمينه تصميم شخصي بگيرد. وي گفت مجلس هفتم داراي آرايي شكننده مي باشد و در آن توازن جناح هاي سياسي راست و چپ را شاهد خواهيم بود و به نوعي مجلس گذار از دوره ششم به هشتم مي باشد و آماده ساز تغيير جريان سياسي موجود در مجلس ششم است.
بازرس هاي جديد
يك منبع آگاه پارلماني از اقدام جديد وزارت كشور مبني بر تشكيل هيات هاي بازرسي انتخابات خبر داد. وي گفت: علاوه بر بازرس هاي سابق كه توسط فرمانداران براي هر صندوق تعيين مي شوند، از سوي وزارت كشور نيز براي هر صندوق در انتخابات مجلس هفتم يك بازرس ديگر تعيين شده است كه براي اولين بار است كه اين اقدام در كشور صورت مي گيرد.
وي تأكيد كرد بسياري از فرمانداران نسبت به اين موضوع انتقاد كردند و اين عمل وزارت كشور را به معناي عدم اعتماد به فرمانداران تلقي كردند، و طي نامه اي به رئيس جمهور بر اين مسأله معترض شده اند.سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات پريروز گفته بود كه طبق قانون چيزي به نام بازرسي (غير از هيات هاي اجرايي و نظارت) نداريم و هر ارگاني كه بازرس تعيين كند، بازرسان آن فقط به مقام هاي بالاتر خود پاسخگو هستند و گزارش آنها به انتخابات تأثير ندارد.
برنامه هاي انتخاباتي جبهه مشاركت شنبه اعلام مي شود
جبهه مشاركت ديروز اعلام كرد كه سياستها و برنامه هاي انتخاباتي خود را براي شركت در انتخابات هفتمين دوره مجلس، روز شنبه همزمان با آغاز ثبت نام از نامزدهاي انتخاباتي اعلام مي كند.
پرونده دارها آري- محكومان نه
اسماعيل شوشتري وزير دادگستري ديروز در پايان جلسه هيات دولت به ايرنا گفت: نامزدهاي انتخاباتي كه در دادگاهها داراي پروند ه هاي كيفري هستند، مي توانند در هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كنند ولي نامزدهايي كه داراي سوابق كيفري هستند نمي توانند در انتخابات نامزد شوند. منظور از سوابق كيفري داشتن محكوميت قطعي در محاكم است.
آنچه قانون گفته است
محمدباقر نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با ايسنا با بيان اين كه شرايط انتخاب شوندگان را كه شوراي نگهبان بر آن نظارت مي كند، قانون مشخص كرده است، گفت: در قانون، التزام به قانون اساسي آمده است، و آنچه كه شوراي نگهبان موظف به نظارت بر آن است  مواردي است كه در قانون آمده است.

در راهروهاي مجلس
* حدود ۱۸۰ نماينده مجلس در نامه اي خطاب به رئيس جمهور خواستار رسيدگي به وضعيت كارگران ايراني در كشورهاي همسايه عربي به خصوص كشور كويت شدند.
* ده نماينده زن مجلس در تذكري به وزير كشور خواستار افشاي نام كساني شدند كه به تجمعات حمله كرده اند.
* احمد شيرزاد در راهروهاي مجلس از دوگانگي در رفتارهاي محافظه كاران خبر داد و تأكيد كرد فراكسيون اقليت مجلس از هواداران خود خواسته كه در آستانه انتخابات دست از هرگونه خشونت بكشند.
* برخلاف خبري كه رئيس كميسيون اصل نود و همچنين جميله كديور مخبر اين كميسيون داده بودند گزارش پرونده آغاجري بنابه صلاحديد هيأت رئيسه ديروز در صحن علني قرائت نشد و انصاري راد قبل از پايان جلسه با ناراحتي جلسه را ترك كرد.
شكوري راد عضو ديگر اين كميسيون نيز گفت: به اين موضوع نمي خواهم پاسخ دهم و به بهانه خستگي از جمع خبرنگاران عبور كرد. شنيده مي شود هاشم آغاجري بنابه همه دلايلي از جمله منافع ملي، خود خواسته كه اين گزارش قرائت نشود.
* مهدي كروبي از نطق روز سه شنبه لقمانيان نماينده همدان به شدت انتقاد كرد و گفت: سياه نمايي هاي صورت گرفته به هيچ وجه صحت ندارد.
وي خطاب به لقمانيان گفت: اين چه طرز حرف زدن است كه زحمات ۲۵ ساله نظام را زير سئوال مي بريد. در پي اين انتقاد، لقمانيان در نوشته اي به رئيس مجلس، گفته هاي خود را تصحيح كرد.
* هنگامي كه حاجي بابايي نماينده همدان سئوال خود از وزير دارايي در مورد كسري بودجه را مطرح مي كرد، تعداد حاضرين مجلس به ۵۰ نفر رسيده بود كه عملا خلاف آيين نامه مي باشد. در ضمن در حين سئوال حاجي بابايي، خيرآبادي و مزروعي به انتقاد از سئوال حاجي بابايي پرداختند و خواستار مطرح نشدن سئوال شدند كه حاجي بابايي خطاب به مزروعي گفت: شما كه دم از آزادي بيان مي زنيد چرا اين طور عمل مي كنيد.
* بهروز افخمي نماينده تهران كه در نطق قبلي خود مردم رابه تنبلي سياسي و لوث كردن خودشان محكوم كرده بود در نطق ديروز خود به نوعي حرف خود را پس گرفت و بيان داشت مردم شهرستانها به هر حال در انتخابات شركت خواهند كرد و بي تفاوتي احتمالي مردم شهرهاي بزرگ اصلا نمي تواند موجب بي اعتباري بشود.
وي در پايان نطق خود تأكيد كرد خود را براي نمايندگي در دوره بعد شايسته نمي دانم لذا كانديدا نمي شوم.
* موسي قرباني نماينده قائنات هم در نطق پيش از دستور خود حمله به شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام، قوه قضائيه و سپاه را در نطق پيش از دستور برخي نمايندگان محكوم كرد و تأكيد كرد، انتقاد بايد در محيطي آرام و با منطق بيان شود.
* امامي راد ديروز در صحن علني خواستار تذكري شد كه كروبي به او اجازه تذكر نداد.
وي در راهرو به خبرنگاران گفت: قصد داشتم طي اظهاراتي به تبيين و رفع اتهام نسبت به نطق خودم بپردازم ولي به من اجازه داده نشد.

كوتاه از سياست ايران
عراق، منافقين را اخراج مي كند
به گزارش ايرنا: شوراي حكومت انتقالي عراق روز سه شنبه تصميم گرفت حدود پنج هزار عضو منافقين را كه در اين كشور مستقرند تا پايان سال جاري ميلادي اخراج كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، اين شورا با انتشار بيانيه اي ضمن معرفي اين گروهك به عنوان تروريست تصميم به اخراج آنها از عراق گرفت.در اين بيانيه  آمده است: اين شورا با توجه به گذشته سياه منافقين اخراج آنها از عراق را تا پايان سال جاري به اتفاق آرا تصويب كرد.شوراي حكومتي عراق همچنين تصميم به بستن دفاتر، ضبط سلاح و پولها و جلوگيري از انجام هرگونه فعاليت اعضاي آن تا زمان اخراج گرفته است.اين بيانيه افزود: اين پول ها به صندوق خسارت قربانيان رژيم فاشيست سابق عراق واريز خواهد شد.در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: افراد و نهادهاي عراقي مي توانند در ارتباط با جنايات اين گروه شكايت و درخواست غرامت كنند و غرامت آنها از پول هايي كه اين سازمان در داخل و خارج كشور دارد، پرداخت خواهد شد.
اجازه دولت براي امضاي موافقتنامه اوليه پروتكل الحاقي
سخنگوي هيأت دولت ديروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: دولت به وزارت خارجه اجازه داده است تا موافقتنامه اوليه پروتكل الحاقي را امضا كند.رمضان زاده زمان صدور اين اجازه را يكي از جلسات هفته گذشته دولت ذكر كرد.
يونسي و لايحه تمركز اطلاعات
در پايان جلسه ديروز هيأت دولت، وزير اطلاعات در پاسخ به اين سئوال كه چرا دولت لايحه تمركز اطلاعات را از مجلس پس گرفت، گفت : ما در قانون تمركز اطلاعات داريم و آن لايحه نيز تمركز اطلاعات نبود بلكه لايحه اي بود كه بعضي از مشكلات و كمبودهاي قانوني وزارت اطلاعات را حل مي كرد كه متأسفانه با جوسازي به تأخير افتاد . يونسي گفت: بنده موافق پيگيري آن لايحه هستم.
ميانجيگري شاه اردن تكذيب شد
دريابان علي شمخاني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ديروز در گفت وگو با خبرنگاران ضمن رد برخي اخبار و شايعات درباره ميانجيگري ملك عبدالله پادشاه اردن ميان ايران و آمريكا گفت: ارتباط دادن سفر ملك عبدالله به واشنگتن با موضوع روابط ايران و آمريكا ناشي از ساده انديشي و عدم شناخت عميق دشمني و كينه كاخ سفيد از ايران و نفرت و بيزاري ايرانيان نسبت به نومحافظه كاران آمريكاست.

در پايان اجلاس تهران اعلام شد
اجلاس آينده خزر در باكو برگزار مي شود
شركت كنندگان اجلاس  گروه كاري تهران، آن را موفقيت آميز ارزيابي كردند.
معاونان  وزراي  امور خارجه  و نمايندگان  پنج  كشور ساحلي  درياي  خزر در پايان  مذاكرات  خود، دوازدهمين اجلاس  گروه  كاري  ويژه  تدوين كنوانسيون  رژيم  حقوقي  درياي  خزر در تهران  را موفقيت  آميز خواندند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، در اين  اجلاس  كه  نمايندگان  و معاونان  وزراي  امورخارجه  جمهوري  اسلامي  ايران ، روسيه ، قزاقستان ، تركمنستان  و آذربايجان  شركت  داشتند، صفري  معاون  درياي  خزر وزير امور خارجه  ايران، در جمع  خبرنگاران  داخلي  و خارجي  گفت:  در اين  اجلاس  كنوانسيون  محيط زيست  درياي  خزر به  امضاي  پنج  كشور ساحلي  درياي  خزر رسيد كه  اين  مسئله  گام  بلندي  است  و مي تواند زمينه ساز توافقات  كشورها درخصوص  شيلات ، كشتيراني  و رژيم  حقوقي  درياي  خزر باشد.
وي  با بيان  اينكه  كشورهاي  ساحلي  درياي  خزر براي  تدوين  رژيم  حقوقي  اين  دريا منافع  خود را لحاظ مي كنند، در عين  حال  خاطرنشان  كرد: با توجه  به  اختلاف  نظرهاي  جغرافيايي  و اكولوژيكي، در اجلاس  تهران  به  پيشرفت هاي  بسيار خوبي  در مقايسه  با اجلاس  عشق آباد دست  يافتيم.
 صفري  زمان  اجلاس  بعدي  را روزهاي  ۱۵ ، ۱۶ و ۱۷ مارس  ۲۰۰۴ در باكو اعلام  و ابراز اميدواري  كرد، اين  نشستها زمينه را براي  تدوين  رژيم حقوقي  درياي خزر فراهم  كند.

ايران در رابطه با اروپا پيش شرط نمي پذيرد
سخنگوي وزارت امورخارجه با استقبال از ابراز آمادگي اتحاديه اروپا براي توسعه همكاري هاي گسترده با جمهوري اسلامي ايران اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران در تنظيم روابط خارجي خود، حاضر به پذيرش هيچگونه پيش شرط نمي باشد.
به گزارش ايرنا، آصفي همچنين ابراز تمايل نماينده عالي سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا براي سفر به ايران بر پايبندي جمهوري اسلامي به اجراي تعهدات خود در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرد و گفت: اميدواريم اتحاديه اروپا با درك واقع بينانه از فضاي حاكم بر روابط دوجانبه به خصوص در مقطع گفت وگوي سازنده و پس از بيانيه تهران، زمينه هاي لازم را براي پيشبرد مذاكرات و همكاري هاي متقابل سودمند سياسي و اقتصادي فراهم سازد.

فعاليت سازمان انصارالاسلام در عراق ممنوع شد
راديو آزاد عراق به نقل از يكي از اعضاي شوراي حكومت انتقالي اين كشور خبر داد: اين شورا فعاليت سازمان انصارالاسلام در عراق را ممنوع كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از گزارش ديشب اين راديو، كريم الماهوتي افزود: براساس مصوبه جديد شوراي حكومت انتقالي و تاييد همه اعضاي آن انصارالاسلام از اين پس، در اين كشور حق فعاليت نخواهند داشت.

در حاشيه اجلاس سران جامعه اطلاعات انجام شد
ديدار خاتمي و مبارك در ژنو
002528.jpg
سيدمحمد خاتمي و حسني مبارك رؤساي ايران و مصر كه براي شركت در اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات به ژنو سفر كرده اند عصر ديروز در حاشيه كار اين نشست با يكديگر ملاقات و گفتگو كردند.
به گزارش خبرگزاري ها از ژنو در اين ديدار كه پس از دو دهه قطع رابطه ميان دو كشور صورت گرفت روساي جمهور دو كشور درباره مسايل دوجانبه، مساله عراق و بحران خاورميانه بحث و تبادل نظر كردند.
تا ساعت تنظيم خبر (ساعت ۱۰ شب) از جزئيات مذاكرات خاتمي و مبارك گزارشي منتشر نشد اما تحليلگراني كه اين ملاقات را با دقت زير نظر داشتند، آن را مهم و تاريخي ارزيابي كردند.
به اعتقاد بيشتر كارشناسان ديدار خاتمي و مبارك و نحوه ظاهر شدن آنان در برابر دوربين ها، نشان مي دهد كه طرفين براي حل مسائلي كه از ۲۵ سال پيش تاكنون بين آنها وجود دارد، مصمم هستند. ايران در سال ۱۹۷۹ ميلادي در اعتراض به امضاي قرارداد صلح كمپ ديويد بين قاهره و تل آويو روابط خود را با مصر قطع كرد.
از هفته گذشته كه بحث عضويت ناظر ايران در اتحاديه عرب مطرح شد، نگاه همه تحليلگران به سوي روابط ايران با مصر به عنوان مهم ترين عضو اتحاديه عرب، معطوف شد.

حكيم: منافقين در عراق محاكمه مي شوند
سيد عبدالعزيز حكيم رئيس شوراي حكومت انتقالي عراق از محاكمه اعضاي گروهك منافقين در عراق خبر داد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» و به نقل از خبرنگار واحد مركزي خبر از بغداد ، عبدالعزيز حكيم ديروز در مصاحبه با خبرنگاران در دادگاه ويژه رسيدگي به جرائم جنايتكاران رژيم سابق عراق در بغداد گفت : سران و اعضاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) به علت جنايت هايي كه در عراق مرتكب
شده اند تروريست محسوب و محاكمه مي شوند.
حكيم افزود : حتي اگر سران و اعضاي جنايتكار اين سازمان از عراق خارج شوند، به كمك مجامع
بين المللي آنها را دستگير و محاكمه خواهيم كرد.
رئيس شوراي حكومت انتقالي عراق با اعلام تشكيل دادگاه ويژه براي محاكمه سران رژيم سابق عراق اظهار داشت اين واقعه مهم تاريخي در عراق جديد است كه با تشكيل دادگاه در كشوري اشغال شده جرائم ضد انساني پيگيري مي شود.
وي گفت : در اين دادگاه كه با حضور ۵ قاضي زبده و هيات منصفه عراقي به صورت علني برگزار خواهد شد به جرائمي كه برضد مردم عراق بويژه در حلبچه و نيز ايران صورت گرفته است رسيدگي مي شود.

ثبت نام نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم پس فردا آغاز مي شود
ثبت  نام  از داوطلبان  شركت  در هفتمين  دوره  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي از روز شنبه  ۲۲ آذرماه  آغاز خواهد شد.
براساس  قانون  انتخابات ، داوطلبان  نمايندگي  مجلس  بايد در مدت  هفت  روزاز تاريخ  آغاز ثبت  نام  با مراجعه  به  فرمانداري  يا بخشداري  مركز حوزه  انتخابيه  اقدام  به  ثبت  نام  كنند.
به  گزارش  خبرنگار   ايرنا، داوطلبان  در خارج  از كشور نيزمي توانند از ۲۲ آذرماه  به  نمايندگيهاي  ايران  اعم  از سفارتخانه ها وكنسولگريهاي  مراجعه  و ثبت  نام  كنند.
براساس  اعلام  ستاد انتخابات  كشور، مدارك  لازم  براي  ثبت نام  اصل  شناسنامه عكس  دار، سه  نسخه  تصوير از كليه  صفحات  شناسنامه ، ۱۰ قطعه  عكس  جديد ۳در ۴،اصل  و تصوير آخرين  مدرك  تحصيلي  معتبر و يا معادل  آن ، اصل  و تصوير برگ پايان  خدمت  وظيفه  عمومي و يا مدرك  معتبر مبني  بر روشن  شدن  وضعيت  مشموليت خدمت  وظيفه  عمومي براي  آقايان  است .داوطلبان  در مشاغل  دولتي  در زمان  مراجعه  بايد گواهي  استعفا مبني  برموافقت  بالاترين  مقام  مسئول  و عدم  اشتغال  در پست  دولتي  را به  عنوان  يكي  ازمدارك  ثبت  نام  ارايه  دهند.نظاميان  داوطلب  شركت  در انتخابات  نيزبايد گواهي موافقت  ستاد فرماندهي كل  قوا و سلسله  مراتب  نظامي با استعفا آنان  را ضميمه  مدارك  ثبت  نام  كنند.

احمد ناطق نوري:
فراكسيون اقليت مجلس خشونت و سخنراني هاي هنجارشكن را محكوم مي كند
نماينده  مردم  نور و محمودآباد درمجلس  شوراي  اسلامي گفت  مامعتقديم  شركت  گسترده  مردم  درانتخابات  مايه  سرافرازي  ملت  وموجب  نااميدي  دشمنان  خواهد شد.
به گزارش واحد مركزي خبر احمد ناطق  نوري  دومين  ناطق  پيش  از دستور جلسه  علني  ديروز مجلس  با اشاره  به  اينكه  فراكسيون  اقليت  درمجلس  شوراي  اسلامي در آستانه  فعاليتهاي  انتخاباتي  با تأكيد برضرورت  شور ، نشاط و گرمي  در فضاي انتخاباتي  كشور هرگونه  خشونت  و برهم  زدن  اجتماعات  قانوني  را محكوم مي كند، تصريح  كرد سخنرانيهاي  هنجارشكن  واهانت  آميز را كه  نوعي خشونت  محسوب  مي شود و سبب  تحريك  احساسات  مي شود محكوم  مي كند.
نماينده  نور افزود ما صريحا ازكساني كه  تصور مي كنند جلوگيري  ازبرپايي  اجتماعات  و سخنرانيهاي  قانوني  به  سود كشور وانقلاب  است  مي خواهيم  براحساسات  خود مسلط باشند و اجازه  دهند سخن  ها گفته  شود تا مردم  باشنيدن ، پرسيدن  و گفت  و شنود منطقي  بتوانند فكر كنند وتصميم  بگيرند. ناطق  نوري  گفت  ، مردم  بايد بدانند بهترين  هديه  براي  احزاب  و افرادي كه  نمي خواهند پاسخگوي  مواضع  سياسي  و رفتار خود باشند برهم  خوردن  مجامع  و بوجود آمدن  درگيري  وتنش  است .
وي  افزود آنان  براي  فرار از پاسخگويي  به  افكار عمومي  به دنبال  مظلوميت  هستند، به  همين  جهت  مااصولا به  برخي  تحركات  كه  منجر به  تنش و درگيري  مي شود به  ديده  شك  و ترديد مي نگريم .
نماينده  نور ومحمودآباد گفت  ازتمام  نيروهاي  مخلص  و وفادار به اسلام  و انقلاب  مي خواهيم  باآرام  نگهداشتن  فضا درسراسر كشور به  ويژه درمجلس  و مطبوعات ، فرصت  سوءاستفاده  از مظلوميت  به  كساني كه  مي خواهند جامعه  را در آستانه  انتخابات  بصورت  دوقطبي  درآورند، ندهند.
دومين  ناطق  جلسه  علني  ديروز مجلس  افزود مردم  بايد بدانند چه  كساني در سخنراني  ها، مقاله  ها ومواضع  خود اتهامات  آمريكا و رژيم  اشغالگرقدس  را برضد جمهوري  اسلامي ايران  و بانام  دفاع  از حقوق  بشر و آزادي  تكرار مي كنند.
وي  با اشاره  به  اينكه  مردم  بايد بدانند چه  كساني  دم  ازشايسته  سالاري  و ايران  براي  همه  ايرانيان  ، مي زنند گفت  مردم  بايد بدانند چگونه  درعزل  و نصب  ها، مديريت  كشور را تا پايين ترين  سطوح  به  افراد وابسته  به  حزب  وگروه  سياسي  خود سپرده  وخدمتگزاران  به  مردم  را از خدمت  محروم  كردند.
نماينده  نور و محمودآباد با اشاره  به  اينكه  مردم  بايد بدانند چه كساني  دغدغه  خدمت  به  مردم  رادارند و چه  كساني  به  فكر منافع  حزبي  وجناحي  هستند ادامه  داد اگر فضا آرام  باشد واين  مسايل  بصورت  منطقي مطرح  شود بسياري  از حقايق  روشن  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد مدعيان  اصلاحات  ازپديدآمدن  تشنج  وتنش  بهره مند مي شوند تابا فرافكني  و مظلوم  نمايي ، اتهامات  هميشگي  خود را به  اركان  نظام  تكرار كنند.
ناطق  نوري  گفت  پديدآمدن  فضاي  درگيري  و بوجود آمدن  تنش  و برهم  خوردن مجامع  سخنراني ، توده  هاي  مردم  راخسته  و بدبين  مي كند و سبب  دلسردي وخودداري  از شركت  در انتخابات  مي شود.
وي  تصريح  كرد: تجربه  درگيري  دائمي  اعضاي  شوراي  سابق  شهرتهران  را كه  منتهي  به  كاهش  مشاركت  مردم  درانتخابات  دوره  دوم  شوراها درشهرهاي بزرگ  شد بايد جدي  گرفت اين  نماينده  مجلس  گفت  خشم ، خشونت ، درگيري  واهانت  سبب  مي شود تاعنصر آگاهي  كه  لازمه  تصميم  گيري  آزادانه  است  درحاشيه  قرار گيرد و محو شود.
وي  افزود ازتمام  كساني كه  تمايل  دارند انتخابات  مجلس  هفتم  به  سودكشور باشد تقاضا مي كنيم  كوشش  كنند تا انتخابات  مجلس  هفتم  به  فرصتي براي  پرسش  و پاسخ ،  انديشه  و تامل  در روشها و  انديشه  هاي  جريان  سياسي  حاكم  بر كشور شود.وي  ادامه  داد چرا درتمام  دستگيريها و محاكمات  دربسياري  از نطق  ها،بيانيه  ها ومقالات  از
دستگير شدگان  طرفداري  مي كنند بدون  اينكه  يك كلمه  درباره  اتهام  و دلايل  مجرميت  يامحكوميت  آنها يا رفتاري  كه انجام  داده اند سخن  بگويند.وي  خاطرنشان  كرد چرا در گزارشها و نطق  ها اين  همه  بر سر ماجراي  قتل زهرا كاظمي جنجال  برپا مي شود اما آقايان  حاضر نيستند حتي  يك  كلمه درباره  قتل  كيوان  تابش ، جوان  ايراني  كه  بدست  پليس  كانادا بدون  دستگيري  و محاكمه  به  ضرب  گلوله  در خيابان  كشته  شده  است  ، به  دولت  كانادا اعتراض  كنند.
دومين  ناطق  پيش  ازدستور جلسه  علني  ديروز مجلس  گفت  چرا همواره  كاري مي كنند كه  دولتهاي  خارجي  را خوشحال  كنند و با اينكه  دم  از آزادي وحقوق  بشر ايران  ، براي  همه  ايرانيان  مي زنند اينطور گزينشي  عمل مي كنند و در تمام  مسايل ، سياسي  كاري  مي كنند.
وي  گفت  چرا به  جاي  چاره  انديشي  براي  رفع  مشكلات  مردم  ومشورت  و گره گشايي  ازمعضلاتي  مانند بيكاري  ، اعتياد، گراني  مسكن ، دشواري  ازدواج  جوانان  وسنگيني  ترافيك  به  اركان  نظام  اعتراض  وانتقاد مي كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |