شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۲
مسموميت تنفسي ۹۰ دانشجوي دانشگاه آزاد
به دليل اشكال در تهويه هوا خوابگاه الزهرا(س) دانشگاه آزاد واحد زنجان، نزديك به ۹۰ دانشجوي اين خوابگاه دچار مسموميت شده و به بيمارستان منتقل شدند. به گزارش ايسنا صمد حنيفي معاون امور دانشجويي دانشگاه آزاد زنجان، در مصاحبه اي كوتاه در خصوص اين خبر به خبرنگار ايسنا، گفت: ساعت يك بامداد دو شب پيش، گزارش دادند كه تعدادي از دانشجويان به دليل استشمام بوي گاز،  حالت تهوع و سرگيجه دارند.وي افزود: متأسفانه بيشتر دانشجويان به دليل خروج ناگهاني در آن موقع شب، دچار شوك شده بودند. در نتيجه علاوه بر مصدومين گروهي هم به دليل حضور چند ساعته در محيط باز خوابگاه دچار مشكلاتي شدند كه به بيمارستان منتقل شدند.

در خبرها
كاهش انگيزه دانشجويان تهديدي جدي براي دانشگاهها
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه اعتياد مسأله فراگيري در دانشگاهها نيست و وضعيت نگران كننده اي در اين خصوص وجود ندارد بلكه امروز، دانشگاهها بيشتر با آسيب كاهش انگيزه تحصيلي دانشجويان مواجهند. دكتر حسين ابراهيم آبادي، مديركل دفتر برنامه ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار ما، ضمن بيان اين مطلب افزود: برخلاف نظرياتي كه در مورد انحطاط بينش و معنويت در ميان دانشجويان مطرح مي شود، تحليل ما اين است كه چنين اتفاقي رخ نداده، بلكه الگوها و رفتارهاي معنوي تغيير كرده است و تفاوت زيادي در اصل به وجود نيامده است. وي گفت: دانشگاهها همزمان با ورود دانشجويان نسل سومي كه از حدود سال هاي ۸۱-۸۰ آغاز شده، با تغيير فضا، نگرش و رفتارهاي دانشگاهي مواجه شده اند كه فردگرا شدن دانشجويان از جمله مهم ترين اين تغييرات است. وي افزود: دانشجويان ما بطور كل كمتر جمع گرا هستند و منافع فردي در نگرش و رفتار آنها بيشتر از منافع جمعي مطرح است. ضمن آنكه، در ميان دانشجوياني كه به فعاليت گروهي علاقه دارند، گرايش به مسائل فرهنگي، هنري و سياسي جاي خود را به مسائل اجتماعي و علمي داده و تشكل هاي مربوط به مسائل عام المنفعه، زيست محيطي و... بيشتر در حال شكل گيري است. دكتر ابراهيم آبادي ادامه داد: دانشجويان نسل دومي به گونه ديگري به مسائل نگاه مي كنند و مفروضات و حتي پوشش آنها با دانشجويان سه تا چهار سال قبل متفاوت است. وي با اشاره به كاهش انگيزه تحصيلي در دانشجويان گفت: به دليل بروز همين پديده فردگرايي در دانشگاهها، الگوها متفاوت شده، تشكل هاي جمعي كمتري در مورد مسائل معنوي دانشجويان مشاهده مي شود و ميزان انگيزه دانشجو براي درس خواندن، يافتن علم و جستجو و دانش پژوهي نيز كاهش يافته است. دكتر ابراهيم آبادي حوزه خاص فعاليت دفتر برنامه ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي را مطالعات فرهنگي و اجتماعي آموزش عالي و توسعه علمي كشور عنوان كرد و گفت: مطالعات اين دفتر در چهار حوزه مشخص صورت مي گيرد. وي گفت: علوم انساني از اين حيث اهميت دارد كه پايه مطالعات فرهنگي بر آن استوار است. اين عضو هيأت علمي وزارت علوم ضمن اشاره به اينكه نظام آموزش عالي ما چندان به يافته هاي علمي در عرصه هاي مختلف نزديك نيست، اظهار داشت: اين فاصله در حوزه علوم انساني بيشتر احساس مي شود.
اعتصاب غذاي دانشجويان هواپيمايي
شماري از دانشجويان دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري در اعتراض به آن چه مشكلات مديريتي و صنفي مي ناميدند، اعتصاب غذا كردند.
به گفته نماينده اين دانشجويان، رييس اين دانشكده در بين دانشجويان حاضر شد و سعي كرد آنان را قانع كند، اما آنها خواستار جلسه پرسش و پاسخ رسمي شدند كه در زمان تعيين شده رئيس دانشكده در جمع دانشجويان حاضر نشد. همچنين دانشجويان كلاس ها را تعطيل كردند و با صدور بيانيه اي خواستار لغو سفر مديران دانشكده به دبي، بهبود وضعيت آموزشي دانشكده و بازنگري كلي و اساسي در هيات علمي، اصلاح وضعيت كارگاهها، آزمايشگاهها و اوضاع نابسامان و برخي گروههاي آموزشي شدند.
زمان برگزاري آزمون دكتراي تخصصي دانشگاه آزاد
همشهري دانشجو - مريم وادي پور:رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي گفت: آزمون دكتراي تخصصي اين دانشگاه پنج شنبه و جمعه، ۷ و ۸ اسفند ماه سال جاري برگزار مي شود.
دكتر سيد جواد انگجي در گفت وگو با خبرنگار همشهري دانشجو ضمن اعلام اين خبر افزود:  ثبت نام اين آزمون از ۳ آذرماه سال جاري آغاز و تا ۴ دي ماه ادامه خواهد داشت .
وي با بيان اينكه ثبت نام در تهران در مناطق هشت گانه پستي و در شهرستانها در مراكز پستي همان شهرستان صورت مي گيرد، خاطرنشان كرد: آن دسته از داوطلباني كه داراي سهميه رزمندگان، ايثارگران و شاهد هستند بايد مدارك قابل قبول سهميه خود را تنها هنگام ثبت نام به همراه مدارك ثبت نام خود در اختيار مركز آزمون قرار دهند. انگجي با اشاره به اينكه امسال ۱۵۱ رشته در مقطع دكترا وجود دارد، گفت: در سال جاري ۳ رشته جديد به اين مقطع افزوده شده و داوطلبان در ۶ گروه آزمايشي شامل فني- مهندسي با ۳۱ رشته،  علوم انساني ۵۰ رشته، علوم پايه ۳۲، دامپزشكي ۱۶، هنر ۲ و كشاورزي و منابع طبيعي با ۲۰ رشته پذيرش خواهند شد. وي ادامه داد: سؤالات آزمون تشريحي بوده و نمره كل براساس ۷۰ درصد نمره كتبي و ۳۰ درصد مصاحبه، محاسبه خواهد شد و علاوه بر تهران در واحدهاي علوم تحقيقات بعضي شهرستانها نظير تبريز،  شيراز، كرمان، خراسان و اراك نيز امسال مقطع دكترا داير شده است.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در پايان گفت: تاريخ توزيع كارت آزمون روزهاي سه شنبه و چهارشنبه، ۵ و ۶ اسفندماه سال جاري خواهد بود كه اطلاعات لازم در اين زمينه در اختيار داوطلبان قرار خواهد گرفت.
اعطاي «نشان نخل آكادميك» فرانسه به يك استاد زن ايراني
«نشان نخل آكادميك» وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فرانسه به «دكتر الميرا دادور» عضو هيات علمي دانشكده زبان هاي خارجي دانشگاه تهران اعطا مي شود. اين جايزه علمي به مناسبت فعاليت هاي دكتر دادور در زمينه شناساندن زبان و ادبيات ايراني به محققان فرانسوي و توسعه آموزش زبان فرانسوي در كشور، روز دوشنبه اول دي ماه سال جاري طي مراسمي به وي اعطا مي شود.
دكتر الميرا دادور گفت: اين نشان به افرادي كه فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي در زمينه زبان و ادبيات تطبيقي، آموزش زبان فرانسه، كمك به ايجاد دوره دكتري زبان و ادبيات فرانيه در ايران داشته اند از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فرانسه اعطا مي گردد.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |