شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۲ - Dec 13, 2003
خارجي
Front Page

اختلاف نظر سران اروپا درباره بازسازي عراق
002548.jpg
نشست دو روزه سران ۱۵ كشور عضو كنوني اتحاديه اروپا و ۱۰ كشوري كه در فهرست انتظار پيوستن به آن قرار دارند ديروز در بروكسل مقر آن اتحاديه براي بررسي مسائل مربوطه از جمله بازسازي عراق و متن پيشنهادي قانون اساسي اروپايي واحد آغاز به كار كرد. به گزارش منابع خبري از بروكسل اگر چه كشورهاي شركت كننده در نشست بروكسل تلاش مي كنندتا بر مشكلاتي كه بر سر راه تصويب اولين قانون اساسي اتحاديه اروپا وجود دارد فايق آيند، اما اختلاف نظرهاي آنها تا پايان روز جمعه مانع از پيشرفتي در اين زمينه شد.
سيلويو برلوسكني، نخست وزير ايتاليا كه رياست نشست اتحاديه اروپا را بر عهده دارد عصر ديروز تهديد كرد چنانچه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تا پايان اين نشست در خصوص قانون اساسي اتحاديه اروپا به توافق نرسند اين موضوع به سال آينده موكول خواهد شد.وي هنگام ورود به بروكسل گفته بود تنها وقوع يك معجزه مي تواند به اختلاف نظرها پايان دهد.
اگر چه بيست و پنج كشور عضو و نامزد عضويت اتحاديه اروپا در خصوص ۹۰ درصد از محتواي قانون اساسي پيشنهادي اتفاق نظر دارند اما اختلاف نظر آنها بر سر برخي از اصول آن از جمله نظام «راي گيري» و تركيب «كميسيون اروپا» است. كشورهاي لهستان و اسپانيا به شدت درباره نظام راي گيري پيشنهادي كه بر مبناي جمعيت كشورها بنا گذاشته شده و به كشورهاي پر جمعيت حق راي بيشتري مي دهد اعتراض دارند. آنها خواستار حق راي برابر با انگليس،  آلمان، فرانسه، ايتاليا، و كشورهاي بنلوكس هستند.
سران اتحاديه اروپا همچنين صبح ديروز با پيشنهاد فرانسه، آلمان و انگليس براي ايجاد يك ستاد برنامه ريزي در مقر سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در بروكسل موافقت كردند. اين ستاد كه هسته اوليه ستاد مشترك اروپا محسوب خواهد شد به اتحاديه اروپا فرصت خواهد داد تا به صورت مستقل يا با كمك ناتو در عمليات نظامي در سراسر جهان شركت كنند.
سران اروپا ديروز همچنين در بيانيه مشتركي بر پايبندي اين اتحاديه در حمايت از بازسازي سياسي و اقتصادي عراق در چارچوب قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد كردند. سران اروپا در اين زمينه به دو دسته هوادار و مخالف امريكا تبديل شدند. انگليس، ايتالياو اسپانيا با طرح هاي امريكا براي بازسازي عراق موافقت و آلمان و فرانسه مخالفت كردند. آنها با تاكيد بر اين كه محيط امنيتي مناسب و نقش حيات سازمان ملل عناصر اساسي موفقيت اين روند را تشكيل مي دهد حملات تروريستي به عراقي ها، نيروهاي چند مليتي و سازمان هاي بين المللي و كاركنان آنها كه هدف از آن متوقف كردن بازسازي عراق است را به شدت محكوم كردند.
سران اتحاديه اروپا همچنين حمايت خود را از سرعت بخشيدن به جدول زماني براي انتقال قدرت به مردم عراق را اعلام كردند.
موافقت  دولت آمريكا با تشكيل سازمان اطلاعاتي جديد عراق
بنا به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن از واشنگتن مسئولان آمريكايي اعلام كردند كه دولت آمريكا موضوع تشكيل سازمان اطلاعاتي عراق را مورد تصويب قرار داد. بر اساس اين مصوبه سازمان سيا، آموزش و تجهيز اين سازمان را با همكاري اردن بر عهده خواهد گرفت.
در آغاز كار وزير كشور حكومت انتقالي عراق نوري بدران اين سازمان را مديريت خواهد كرد. اياد علاوي و نوري بدران اكثر ايام اين هفته را در مقر سازمان سيا به سر بردند تا جزييات برنامه سازمان جديد التأسيس اطلاعات و امنيت را طراحي كنند. نوري بدران و مسئولان آمريكايي بر اين باورند كه مي توان بسياري از نيروهاي سيستم سابق اطلاعات و امنيت عراق را بكار گرفت.
ساير تحولات
* سيصد نظامي عراقي در اعتراض به انتخاب فرماندهان آمريكايي در اين ارتش بطور دسته جمعي استعفا دادند و خواستار تشكيل ارتش به فرماندهي نظاميان عراقي شدند. اين در حالي است كه سخنگوي نظاميان آمريكايي با تعجب از اين اقدام سربازان عراقي علت اين واكنش را كمبود حقوق آنها اعلام كرد. وزارت دفاع آمريكا نيز اعلام كرد اين مسئله را بررسي مي كند.
* پل برمر حاكم آمريكايي عراق ديروز بار ديگر نسبت به افزايش حملات به نيروهاي ائتلاف در شش ماه آينده هشدار داد.
* خانواده هاي صدها عراقي كه در اسارت نيروهاي آمريكايي به سر مي برند ديروز با برپايي تظاهرات در بغداد خواستار آزادي آنها شدند.
* سازمان ديده بان حقوق بشر ديروز با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد از آغاز جنگ عراق تاكنون دست كم هزار غيرنظامي در بمباران هاي آمريكا و انگليس كشته و زخمي شده اند.
* مقتدي صدر در نماز جمعه ديروز مسجد كوفه از تلاش آمريكا براي سلطه گري بر امت اسلامي انتقاد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از نجف اشرف امام جمعه مسجد كوفه بار ديگر از ملت عراق خواست در سالگرد شهادت محمد صادق الصدر كه ماه آينده خواهد بود، در صورتي كه نيروهاي اشغالگر زندانيان عراقي را آزاد نكنند به اعتصاب همگاني دست بزنند.

حمله اسرائيل به جنين و الخليل
۷ شهرك نشين يهودي در هجوم نيروهاي مقاومت فلسطيني زخمي شدند كه حال دو نفر از آنان وخيم گزارش شده است. بنا به گزارش خبرنگار تلويزيون الجزيره ميني بوس حامل ۱۹ شهرك نشين يهودي در شرق شهر نابلس مورد هجوم قرار گرفت.
سريه هاي قدس، شاخه نظامي جهاد اسلامي، گردان هاي شهداي الاقصي شاخه نظامي جنبش فتح و گردان هاي شهيد ابوعلي مصطفي شاخه نظامي جبهه خلق مسئوليت اين هجوم را برعهده گرفتند.
بلافاصله پس از انجام عمليات ارتش اسرائيل منطقه را تحت كنترل خود گرفت و در اين هنگام با نيروهاي فلسطيني به تبادل آتش پرداخت.
درهمين حال نيروهاي رژيم اشغالگر قدس بار ديگر به شهر جنين هجوم بردند.
در اين حمله ۲۵ جنگ افزارهاي زرهي با حمايت هليكوپترهاي آپاچي به پيشروي پرداختند.
۱۲ جنگ افزار زرهي اسرائيل به روستاي جبع واقع در كنار شهر جنين حمله كردند. در اين هجوم سه فلسطيني زخمي شدند ولي به آمبولانس ها اجازه داده نشد كه آنان را به بيمارستان منتقل كنند. درهمين حال نيروهاي اسرائيلي منزل شهيد ماجد ابودوش يكي از كادرهاي جهاد اسلامي فلسطين در روستاي دورا واقع در جنوب شهر الخليل را ويران كردند. ماجد ابودوش ماه گذشته در هجوم نيروهاي اسرائيلي به اين روستا به شهادت رسيد.

محمد البرادعي:
اسرائيل بايد سلاح هاي اتمي خود را نابود كند
محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي گفت: براي تحقق صلح در منطقه خاورميانه بايد اسرائيل سلاح اتمي خود را نابود كند. عليرغم اين كه اسرائيل رسما دارا بودن سلاح اتمي را نپذيرفته ليكن آژانس بين المللي انرژي هسته اي فرض را بر آن مي گذارد كه اسرائيل داراي سلاح اتمي است.
البرادعي همچنين اظهار داشت كه اسرائيل بايد الگوي آفريقاي جنوبي را در پيش گيرد كه داوطلبانه و با نظارت بين المللي سلاح اتمي خود را نابود كند. وي اين گفته كه اسرائيل در حال حاضر بيش از هر زمان ديگر در تاريخ ۵۰ ساله منطقه از امنيت برخوردار است را نادرست خواند.
البرادعي تصريح كرد كه كشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي هسته اي از او خواسته اند تا مشورت هاي خود با كشورهاي خاورميانه را براي سهل كردن اعطاي تضمين هاي لازم با هدف متوقف كردن فعاليت هاي اتمي در منطقه پي بگيرد.
وي اين اقدام را يك گام ضروري در مسير دستيابي به خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي دانست، ولي در عين حال تأكيد كرد كه به دليل اختلاف نظر كشورهاي عربي و اسرائيل پيشرفت ملموسي در اين زمينه نداشته است.
اسرائيل از پذيرش عضويت در معاهده منع توليد و گسترش سلاح هاي هسته اي سرباز زده و به دليل حمايت جدي آمريكا از آن توانسته است به طور يكجانبه در منطقه سلاح هسته اي را توليد و نگاهداري كند.

همكاري ايران و تركيه براي دستگيري مظنونان بمب گذاري در استانبول
فيروز دولت آبادي، سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه، در گفت وگو با شبكه تلويزيوني ان.تي.وي با تكذيب ادعاي برخي رسانه هاي تركيه مبني بر اينكه ايران همكاري با آنكارا در مبارزه عليه كادك (پ.ك.ك سابق) را به موضوع همكاري در زمينه انرژي مشروط كرده است، افزود: اين ادعا صحت ندارد و عاقلانه نيست كه كشوري مسايل تجاري خود را با همكاري هاي امنيتي مرتبط كند.
به گزارش ايرنا، شبكه تلويزيوني «ان.تي.وي» و برخي مطبوعات تركيه چند روز قبل مدعي شده بودند، تهران به شرط همكاري تركيه با ايران در زمينه انرژي، آمادگي خود را براي شناسايي كادك به عنوان سازمان تروريستي اعلام كرده است.
وي درمورد گزارش برخي از رسانه هاي تركيه مبني بر اينكه دو مظنون در ارتباط با انفجارهاي اخير استانبول به ايران متواري شده اند، گفت: تركيه درمورد دستگيري دو مظنون كه احتمال فرار آنها به ايران وجود داشته است، درخواست همكاري كرده ولي در اين مورد اسناد لازم را در اختيار ايران قرار نداده است.
سفير ايران با اشاره به اينكه ايران اقدام هاي لازم در اين زمينه را انجام داده است، افزود: ناكافي بودن اطلاعات در اين زمينه انجام فعاليت را محدود كرده است.

اخراج منافقين از عراق آغاز شد
دستور شوراي حكومتي عراق براي اخراج منافقين از ديروز وارد مرحله عملياتي شد.
سيدمحسن حكيم، مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفتگو با ايسنا گفت: از روز جمعه وزارت كشور عراق وارد عمل شده و با منافقين برخورد خواهد كرد. وي افزود: ضمن اين كه اين گروه از هر گونه فعاليتي منع خواهندشد، تمامي اموالشان نيز مصادره مي شود.
وي افزود: هر گونه خريد و فروش اموال از منافقين كان لم يكن تلقي مي شود و به مردمي كه از اينها و از رژيم عراق آسيب ديده اند، تعلق مي گيرد.

نشست لويه جرگه به فردا موكول شد
نشست لويه جرگه، براي تصويب قانون اساسي افغانستان كه قرار بود امروز در كابل آغاز شود يك روز ديگر به تعويق افتاد و به فردا موكول شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از كابل «فاروق وردك» رئيس دبيرخانه كميسيون قانون اساسي علت اين تأخير را نرسيدن تعدادي از نمايندگان لويه جرگه از برخي مناطق افغانستان به كابل اعلام كرد.
در همين حال اخضر ابراهيمي نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در افغانستان با هشدار نسبت به ناتواني دولت افغانستان در زمينه مهار قدرت جنگ سالاران و كندي روند بازسازي و بزرگترين مشكل كنوني افغانستان را نبود امنيت اعلام كرد. وي افزود: كوفي عنان در روزهاي آينده جانشين او را در افغانستان مشخص خواهد كرد.
محافل خبري اعلام كرده اند كه «عبدالله الخطيب» به جاي اخضر ابراهيمي به عنوان نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در افغانستان تعيين شده است.

كوتاه از سياست جهان
پاكستان با هيچ تهديد خارجي روبرو نيست
ژنرال پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان ديروز اعلام كرد: پاكستان با هيچ تهديد خارجي روبرو نيست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كراچي، رئيس جمهور پاكستان خطاب به تعدادي از نيروهاي مسلح، مقامات داخلي و ديپلمات هاي خارجي حاضر در مراسم راه اندازي نخستين زيردريايي ساخت اين كشور در نيروي دريايي پاكستان در شهر كراچي اعلام كرد ما با هيچ تهديد خارجي مواجه نيستيم.وي گفت: تنها تهديدي كه كشور پاكستان با آن مواجه است افراط گرايي و تروريسم داخلي است.
درهمين حال قاضي حسين احمد، معاون شوراي اقدام مشترك پاكستان اعلام كرد: به رغم درگذشت مولانا شاه احمد نوراني، رئيس اين شورا، در صورتي كه دولت پاكستان تا هفدهم دسامبر لايحه اصلاحات قانوني را به مجلس ملي ارايه نكند، طبق برنامه قبلي تظاهرات سراسر روز هجدهم دسامبر براي بركناري ژنرال مشرف آغاز خواهد شد.
002546.jpg

نخست وزير جديد كانادا كار خود را آغاز كرد
پل مارتين، ديروز پس از سالها انتظار و بعد از بازنشسته شدن ژان كرتين كه مدت ۱۰ سال پست نخست وزيري كانادا را بر عهده داشت، به عنوان بيست و يكمين نخست وزير آن كشور كار خود را آغاز كرد.
به گزارش منابع خبري از مونترال پل مارتين ۶۵ ساله كه فرزند يكي از وزراي پرسابقه كانادا و يك تاجر ثروتمند و اقتصاددان بين المللي است كابينه قبلي را دچار تغيير و تحول كرده و به جز بيل گراهام بقيه وزرا را يا عزل كرده يا به وزارتخانه ديگري منتقل كرده است. پل مارتين با آنكه چند روز قبل از آغاز به كار از توسعه روابط با آمريكا سخن گفته بود اما دو روز قبل از آغاز به كار به عنوان نخست وزير با تصميم آمريكا مبني بر جلوگيري از مشاركت شركتهاي كانادايي در بازسازي عراق مواجه شد.
هند نيروي نظامي به افغانستان اعزام مي كند
هندوستان درنظر دارد تعدادي از كماندوهاي خود را براي حفاظت از مراكز سياسي و خدمات رساني اين كشور به افغانستان اعزام كند.
به گزارش ايرنا، يك منبع خبري ديروز در كابل اعلام كرد: اين تصميم درپي ربوده شدن دو مهندس راهسازي هند اتخاذ شده است.اين منبع خبري كه خواست نامش فاش نشود، افزود: يك واحد از نيروهاي پليس هند نيز اخيرا براي حفاظت از كنسولگري اين كشور به سوي قندهار در جنوب افغانستان حركت كرد.
چين از آلمان نيروگاه هسته اي مي خرد
نمايندگان دولت چين به منظور مذاكره درباره خريد نيروگاه هسته اي از شركت آلماني زيمنس با مقامات اين كشور ديدار كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين، گرهارد شرودر صدراعظم  آلمان نيز از اين طرح حمايت كرده است.يك سخنگوي دولتي آلمان اعلام كرد: در اين نشست دولت آلمان تاكيد كرد هيئت چيني بايد تضمين كتبي بدهد كه اين نيروگاه به طور محدود براي اهداف غيرنظامي و زيرنظر آژانس بين المللي انرژي اتمي فعاليت خواهد كرد.
چين سه شنبه گذشته اعلام كرد از فن آوري انرژي هسته اي كه قصد دارد از آلمان به دست آورد صرفا براي اهداف صلح آميز استفاده خواهد كرد.
ديدار پاول با مقام هاي اطلاعاتي مصر
كالين پاول وزير امور خارجه  آمريكا و معاونش ريچارد آرميتاژ با عمر سليمان مسئول امور اطلاعاتي مصر ديدار و گفت وگو كردند.ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز پنجشنبه با اظهار اين مطلب افزود: اين مذاكرات كه روز چهارشنبه صورت گرفت موضوعاتي نظير وضعيت حقوق بشر و دموكراسي در مصر و نيز صلح خاورميانه را دربرگرفت.به گفته بوچر، پاول نسبت به قانون اضطراري مصر كه آمريكا منشا آن را انگيزه هاي سياسي مي داند، ابراز نگراني كرد.دولت مصر تحت عنوان اين قانون برخي از شهروندان خود را دستگير و زنداني كرده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |