شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۲ - Dec 13, 2003
بارش برف از پس فردا در كشور شدت مي گيرد
002550.jpg
گروه اجتماعي: بارش فراگير برف در اغلب استان هاي همجوار با دو رشته كوه زاگرس و البرز، چهره زمستاني به بسياري از شهرهاي كشور بخشيد و در مواردي رفت و آمد در معابر بين شهري را مختل كرد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاري هاي ايسنا، ايرنا و واحد مركزي خبر، بارش سنگين برف در خطه شمال كشور ارتباط منطقه كلاردشت به چالوس را مسدود كرد، اين در حالي است كه سازمان هواشناسي از استمرار بارش برف، افزايش درجه برودت هوا و سرما و يخبندان در اين مناطق خبر داده است.
بارش  برف برخي مدارس شهرستان چالوس را پنج شنبه به تعطيلي كشانده و راه هاي ارتباطي تمامي روستاهاي تنكابن را قطع كرده است.
از نوشهر نيز خبر رسيده ريزش پرشتاب برف راه ارتباطي ۶۶ روستاي منطقه كجور به مركز اين شهر را قطع كرده است.
بارش سنگين برف در آخرين روزهاي آذرماه بر ميدان بازي هاي فوتبال نيز تأثير گذاشته به گونه اي كه ديدار تيم هاي استقلال تهران و پگاه گيلان از سري رقابت هاي هفته يازدهم ليگ برتر فوتبال پنج شنبه برگزار نشده و با يكروز تأخير ديروز برگزار شد.
از اردبيل نيز گزارش رسيده جاده هاي بين شهري اين استان از برف پوشيده شده و رفت و آمد به كندي صورت مي گيرد، ضمن آنكه براي دستيابي به ايمني رفت و آمد در جاده هاي سمنان نيز طرح سالم سازي ترافيك زمستاني به مورد اجرا گذاشته شده و نظارت بر رفت و آمد خودروها در گردنه هاي برف گير اين استان شامل گردنه آهوان، گردنه رشم و گردنه خوش ييلاق در مسير آزادشهر به شاهرود با جديت پليس راه دنبال مي شود، ضمن آن كه برف و كولاك شديد شهر «مجن» در ۳۵ كيلومتري شاهرود را فراگرفته و درجه حرارت هوا به شدت كاهش يافته است. در استان خراسان نيز دماي هوا در بجنورد به ۱۳ درجه سانتيگراد زير صفر رسيده و هفت ميليمتر در اين شهر برف باريده است.
آخرين خبر حاكي است بارندگي و بارش برف در سراسر كشور افزايش خواهد يافت به گونه اي كه از بعد از ظهر پس فردا «دوشنبه» در بسياري از نقاط كشور بارندگي و ريزش برف را شاهد خواهيم بود.
هواشناسي كشور همچنين پيش بيني كرده است با ورود يك سامانه پرفشار از شرق درياي خزر كه اغلب مناطق كشور را تحت تأثير قرار مي دهد، باافت بيشتر دما مواجه خواهيم بود.

بحران آمارهاي ضد و نقيض از تعداد دختران و پسران
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد گفت: مطرح كردن آمارهاي ضد و نقيض در خصوص تعداد دختران و پسران در قشر فعال جامعه كه آينده كشور را در دست دارند، بحران و دوگانگي ايجاد مي كند.
مريم يوسفي، جامعه شناس و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعي ايلنا، گفت: مطرح كردن آمار تعداد دختران و پسران در جامعه چندان ضروري نيست و تناقض گويي در مورد آمار آنان،  شايد براي آينده جامعه فاجعه اي ايجاد كند كه قابل جبران نباشد. وي افزود: براي مطرح كردن هر بحثي در جامعه،  بايد ظرفيت ها و فرهنگ پذيرش آن جامعه را در نظر گرفت و اگر قشر جوان ما ظرفيت پذيرش چنين آمارهايي را نداشته باشند، نبايد آن را مطرح كرد.يوسفي با اشاره به اينكه تقدم يك جنس بر ديگري آسيب هاي فراواني را در جامعه ايجاد مي كند، خاطر نشان كرد: اشتباه در مباحث آماري بسيار تعجب آور است و اگر مسئولين به درستي آمار اطمينان ندارند، نبايد آن را مطرح كنند.

پسران بيمه شدگان تا ۲۳ سالگي خدمات درماني دريافت مي كنند
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: در صورت تصويب طرح پيشنهادي سازمان در هيات دولت، فرزندان پسر بيمه شدگان، به دليل محدود بودن بازار كار مي توانند تا سن ۲۳ سالگي از خدمات درماني استفاده كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، شريف زادگان در جمع خبرنگاران در گرمسار افزود: سازمان تامين اجتماعي همچنين طرحي را به هيات دولت پيشنهاد كرده است كه براساس آن، دختران بيمه شدگان اصلي، در صورت انفصال از كار، بيكاري و طلاق، دوباره تحت تكفل خانواده خود قرار مي گيرند.

تقدير يونيسف از تلاش ايران براي آموزش دختران
گروه اجتماعي: براساس موافقتنامه اي كه در سال ۲۰۰۰ سران كشورها در «نشست هزاره» به عمل آوردند همه دولتها موظف به آموزش دختران دنيا شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري: خانم كاري اگه نماينده يونيسف در جمهوري اسلامي طي مراسمي كه در مدرسه راهنمايي فرزانگان به مناسبت ارائه گزارش وضعيت كودكان در جهان سال ۲۰۰۴ برگزار شد ضمن اعلام اين مطلب گفت: زماني كه در امر آموزش تبعيض از ميان برود و دختران نيز به اندازه پسران امكان ادامه تحصيل داشته باشند، رشد مؤثري بوجود خواهد آمد زيرا ناديده گرفتن تحصيلات دختران، ناديده گرفتن نصف جمعيت و نيمي از نيروي توسعه است. خوشبختانه گزارشي كه در ايران وجود دارد،  وضعيت خوبي از رشد تحصيلي دختران را نشان مي دهد كه قابل اهميت است.
كريمي نماينده امور بين الملل آموزش و پرورش نيز در اين مراسم گفت:  مسائل و مشكلات فرهنگي و اجتماعي به ويژه در مناطق محروم و روستايي موجب شده كه پوشش تحصيلي دختران نسبت به پسران كمتر باشد و اين موضوع باعث شده كه آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران جهت بهبود پوشش تحصيلي دختران، طرحها و برنامه هاي خاصي را پيگيري و اجرا نمايد.
كريمي افزود: در سالهاي تحصيلي ۸۰-۷۹ و ۸۱-۸۰ وزارت آموزش و پرورش با همكاري مركز مشاركت امور زنان نهاد رياست جمهوري طرح جذب دختران لازم التعليم بازمانده از تحصيل را در ۶ استان محروم كشور به اجرا درآورد كه نتيجه آن جذب حدود ۱۰ هزار دختر بازمانده از تحصيل در استانهاي آذربايجان غربي - كردستان - اردبيل - خوزستان - سيستان و بلوچستان و هرمزگان بوده است.
وي افزود: بر اين اساس در سال تحصيلي ۸۲-۸۱ اعتباري معادل دو ميليارد تومان به اين امر اختصاص يافت كه منجر به جذب حدود ۲۵ هزار نفر دختر بازمانده از تحصيل در نظام آموزش دوره ابتدايي شد و اين روند براي سالهاي تحصيلي ۸۳-۸۲ و به بعد نيز ادامه خواهد داشت.
توماس مكدرمات رئيس منطقه خاورميانه و شمال آفريقاي يونيسف نيز طي سخناني در اين مراسم گفت:  موضوع گزارش وضعيت كودكان جهان امسال آموزش دختران است. اين گزارش حاكي از آن است كه كودكان بي شماري از حق رفتن به مدرسه محروم مانده و بسياري از آناني كه مدرسه را آغاز مي كنند، توانايي تكميل حتي چند پايه تحصيلات ابتدايي را ندارند.
وي افزود: براي ارائه اين گزارش هيچ پايتختي مناسب تر از تهران نيست. چرا كه ايران كشوري است كه اقدامات فوق العاده اي در راستاي برخورداري كودكان خود - بويژه دختران از حق آموزش انجام داده است.طبق آمار دولت ايران، ۸۱ درصد از پسران در مقابل ۷۵ درصد از دختران تحصيلات دوران متوسطه را مي گذرانند، اين بدان معني است كه فاصله جنسيتي برابر با ۶ درصد وجود دارد. اگرچه اين ميزان تفاوت در تحصيلات دوره متوسطه در مقايسه با آمار ساير كشورهاي منطقه بسيار ناچيز است. اما اينكه ايران اين فاصله اندك را نيز با سرعت هر چه بيشتر از ميان بردارد، حائز اهميت بسياري است.
وي همچنين افزود: ايران نه تنها براي كودكان خودش بلكه براي كودكان مهاجري كه والدين آنها بر اثر جنگ از كشورهاي همسايه افغانستان و عراق به ايران آمده اند نيز امكان تحصيلات فراهم مي نمايد. طي دهه گذشته ايران بار سنگين آموزش كودكان ۵/۲ ميليون پناهنده افغاني و ۲ ميليون پناهنده عراقي را به دوش كشيده است. دستاوردي كه جهان بايد بابت آن از ايران متشكر باشد. اميدواريم كه ايران تجارب خود را در زمينه آموزش كودكان مهاجر و بازگشت نهايي آنان به كشورشان ثبت و مستند كرده باشد.
۶۵ ميليون دختر محروم از تحصيل
يونيسف اعلام كرد، ۶۵ ميليون دختر در سراسر جهان از آموزش و تحصيل محرومند كه اين موضوع خطر فقر مفرط، مردن در دوران كودكي يا ايدز و همچنين انتقال خطر به نسل آينده را افزايش مي دهد.ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس مي افزايد كارول بلامي، مدير اجرايي يونيسف اعلام كرد: بزرگترين مانع براي عدم تحصيل دختران شهريه هاي مدارس است و ما قويا مي خواهيم كه شهريه  مدارس برداشته شود. وي افزود: زمانيكه خانواده ها مجبور به پرداخت شهريه براي آموزش فرزندانشان باشند، ترجيح مي دهند پسرانشان را به مدرسه بفرستند و اين بدين معني نيست كه آنها نمي خواهند دخترانشان را راهي مدرسه كنند.

ايران و روسيه موافقتنامه همكاريهاي فرهنگي و هنري امضا كردند
موافقتنامه  همكاريهاي  فرهنگي  و هنري  ميان  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي و وزارت  فرهنگ  فدراسيون  روسيه  براي  سالهاي  ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ منعقد شد.
اين  موافقتنامه  با هدف  گسترش  همكاري  در زمينه  فرهنگ  وهنر توسط «احمدمسجد جامعي » وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و «ميخاييل  شويدكوي » وزير فرهنگ  روسيه  امضا شد.
روابط عمومي وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي با اعلام  اين  خبر افزود: بر اساس  اين  موافقتنامه  كه  در ۱۵ بند تنظيم  شده است ، دو كشور ايران  و روسيه  هياتهايي  را به منظور انجام  مذاكرات  در مورد همكاريهاي  فرهنگي  و هنري  مبادله  مي كنند.
اين  دو كشور همچنين  در زمينه  تبادل  گروهها، دسته هاي  موسيقي ، تئاتر، هنرهاي  ملي  و مردمي ، سيرك  و هنرمندان  انفرادي  در زمان  برگزاري  جشنواره ها و هفته هاي  فرهنگي ، جشنهاي  ملي  و رويدادهاي  بزرگ  تاريخي  همكاري  خواهند كرد.
مبادله  هيأتهاي  متشكل  از فرهنگيان ، هنرمندان ، استادان  و كارشناسان در رشته  فرهنگ  و نيز مبادله  دانشجويان  ممتاز موسسات  آموزشي  فرهنگ  و هنر دو كشور از بندهاي  ديگر اين  موافتنامه  است .
همچنين  طبق  اين  موافقتنامه  دو كشور برگزاري  جشنواره  سينمايي  در خاك  دو كشور را تشويق  و در زمينه  ترتيب  دادن  هفته هاي  نمايش  فيلمهاي  سينمايي  و مستند با شركت سازندگان  آنها همكاري  خواهند كرد.

طرح پذيرش جنسيتي مجدداً در دستور كار وزارت بهداشت
بررسي  «طرح پذيرش جنسيتي» وزارت بهداشت يا همان اعلام ظرفيت ۵۰ درصدي بر حسب جنسيت كه طي ماه هاي اخير مسكوت ماند، مجددا در دستور كار شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت قرار گرفت.
دكتر حسين كشاورز دبير شوراي علوم پايه پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران  ، با اعلام اين خبر، افزود: طي سال هاي گذشته با انجام كار علمي و كارشناسي، وزارت بهداشت به اين نتيجه رسيده بود كه پذيرش ۵۰ درصدي دانشجو بر حسب جنسيت به حفظ نيروي متخصص و سرمايه در سيستم آموزش پزشكي كشور كمك كرده و از ضرورت و اهميت زيادي برخوردار است.
بنابراين، اين طرح مجددا با هدف كار كارشناسي بيشتر، بسترسازي و فرهنگ سازي در دستور كار شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت قرار گرفت.

بازتاب
بچه اردك زشت
به گفته جعفر ابراهيمي، شاعر و نويسنده كودك و نوجوان، پس از گذشت ۷ سال از برپايي نخستين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان، با وجود تعطيلي يا ورشكستگي برخي نشريات، دست اندركاران اين حوزه همچنان با علاقه در اين بخش تلاش مي كنند.
بي گمان از دور ناظر تكاپوي بچه اردك هاي زشت بوده ايد، اغلب اين جانوران زيبا و دوست داشتني، سعي مي كنند به نوعي خود را به حاشيه امنيت اردك هاي بزرگتر نزديك سازند اما اغلب با نوك زدن هاي متوالي از سوي آنان مواجه مي شوند، با اين حال تلاش اين بچه اردك هاي زشت همچنان ادامه دارد.
در مثل مناقشه نيست اما وضعيت مطبوعات كودك و نوجوان نيز بي شباهت به اين بچه اردك هاي زشت نيست، چرا كه تاكنون بعد از برگزاري شش دوره از جشنواره مطبوعاتي، هنوز اين جشنواره از جايگاه فرهنگي قوي برخوردار نيست، در حالي كه اگر جامعه آماري كودكان و نوجوانان كم سواد و بي سواد را لحاظ كنيم شايد رقمي بالغ بر ۲۰ ميليون نفر جزو مخاطبان اين نشريات باشند. عليرغم گستردگي مخاطبان و شيريني رنگ و فرم آنها معلوم نيست چرا رسانه هاي بزرگسال نسبت به برگزاري اين رويداد فرهنگي سرد و بي روح برخورد مي كنند. شايد انعكاس اخبار پر آب و نان برپايي ۲۵ هزار نمايشگاه كتاب در ۲۵ هزار مدرسه، تاب و توان را از دست اندركاران اين حوزه فرهنگي گرفته است و يا اينكه اين جشنواره كوچك نيز به تعبيري دچار بي مهري متوليان مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واقع شده است.
در خاتمه اميدواريم با گذشت اين سال ها، متوليان مطبوعاتي بتوانند با تخصيص يارانه هاي مناسب اين بچه اردك زشت را زير بال و پر خود بگيرند.
مهدي شهري

سند نقشه عمل به عنوان ملاك توسعه بين المللي شناخته شد
ژنو، ايرنا: رئيس  شوراي  عالي اطلاع  رساني  گفت : بابرگزاري  اجلاس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  سند نقش  عمل  رسميت  يافت  و به  عنوان  اسناد توسعه  بين المللي  قرار گرفت .
نصرالله  جهانگرد در حاشيه  اجلاس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  در گفت وگو با خبرنگار اعزامي  گروه  فرهنگي  ايرنا به  ژنو، افزود: براساس  اين  سند، دسترسي  به  شبكه هاي  اطلاعاتي  و ارتباطي  به  عنوان  زيرساخت  توسعه  ديده  شده ، كه  داراي  مديريت  چند جانبه  گرايي  است .
نقشه  عمل  سندي  است  كه  با تصويب  آن در اجلاس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  به  طيف  وسيعي  از موضوعهاي  مربوط به  جامعه  اطلاعاتي  از جمله  دسترسي  برابر به  اطلاعات ، پرداخته  مي شود.
مشاور رئيس  جمهوري  با اشاره  به  چالشهاي  فراروي  جامعه  اطلاعاتي  گفت : در حوزه  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  با دو چالش  داخلي  و بين المللي  روبرو هستيم .
جهانگرد، نحوه  مشاركت  دولتها در جامعه  اطلاعاتي  را از جمله  چالشهاي  بخش  بين المللي  برشمرد و افزود: حق  دولتها در دسترسي  به  فرصتهاي  توسعه  بخصوص  دولتهاي  در حال  توسعه  و كمتر توسعه  يافته  و از سوي  ديگر دولتهاي  توسعه  يافته  كه  نمي خواهند از اين  فرصت  به  عنوان  حق  مالي ، صرفنظر كنند، چالشي  است  كه  كماكان  وجود دارد.
وي  درباره  چالش  در حوزه  فناوري  اطلاعات  در بخش  داخلي ، گفت : نوع  نگاه  به  اينترنت  در كشور بيشتر بعد فرهنگي  دارد و به  ابعاد ديگر آن از جمله  ابعاد توسعه  اقتصادي ، اجتماعي ، سياسي  و علمي  كمتر توجه  مي شود و اين  شرايطي را بوجود آورده  كه  در بخش  داخلي  با چالش  مواجه  شويم .
جهانگرد، احتمال  ضربه  پذيري  فرهنگهاي  بومي  را از ديگر چالشهاي  حوزه  فناوري  اطلاعات  خواند و گفت : دراين  فرآيند فرهنگهاي  بومي  مي توانند هم  حذف  و هم  تقويت  شوند، لذا هر كشوري  كه  فعال  و توليدكننده  اطلاعات  باشد تقويت  مي شود و خواهد ماند و كشوري  كه  در اين  حوزه  ضعيف  عمل  كند و در توليد اطلاعات  نقشي  نداشته  باشد، فرهنگ  آن محكوم  به  شكست  است .
وزير پست  وتلگراف و تلفن   ، در همين زمينه گفت : فراهم  شدن  مقدمات  حذف  مديريت  صرف آمريكا براينترنت  از مهمترين  دستاورد اجلاس  جامعه  جهاني  اطلاعات  است . به  گزارش  ايرنا، دكترسيداحمد معتمدي  در حاشيه  اجلاس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  در ژنو، افزود: در اين  اجلاس  تأكيد شد كه  هيچ  كشوري  نبايد مديريت  اينترنت  را به  تنهايي  برعهده  داشته  باشد.
به  گفته  وي  پرداختن  به  مسله  چند زباني  در اجلاس  نيز مهمترين  بحث  وچالشي  بود كه  آمريكا نيز با آن مخالفت  كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |