يكشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۸ - Dec 21, 2003
الْإِيمَانُ عَلَي أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَي الصَّبْرِ وَالْيَقِينِ وَالْعَدْلِ وَالْجِهَادِ.
ايمان بر چهار پايه استوار است؛ بر شكيبايي و يقين و داد و جهاد .
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
چون كوي دوست هست به صحرا چه حاجتست
خلوت گزيده را به تماشا چه حاجتست
كه آخر دمي بپرس كه ما را چه حاجتست
جانا به حاجتي كه تو را هست با خداي
بانوان، سومين جايزه گلشيري را ربودند
«پرنده من» از فريبا وفي، «آفتاب مهتاب» از شيوا ارسطويي و «پاره ي كوچك» از سهيلا سبكي برگزيدگان سومين دوره  جايزه  هوشنگ گلشيري معرفي شدند.
در مراسم اهداي جوايز اين دوره از جايزه گلشيري كه جمعه بعدازظهر در فرهنگسراي نياوران برگزار شد، محمدعلي سپانلو با خواندن بيانيه هيأت داوران و با اشاره به اينكه از هفتاد و هشت كتاب مورد بررسي بنياد گلشيري، هفده كتاب به مرحله نيمه نهايي راه يافته اند ، گفت: امسال به نظرمان رسيد معيارهايي كه تفسير بردار است و مشكل ايجاد مي كند را در نظر نگيريم و همه متفق القول بودند كه هدف، نه انتخاب آثاري از نوع خاص و بنا بر سليقه شخصي؛ بلكه انتخاب اثري است كه در قراري كه با خواننده مي گذارد، موفق باشد.
در بخش رمان اول البته از ميان سه كتاب خاك و خاكستر ( عتيق رحيمي)، ده مرده (شهريار وقفي پور) و شهربازي  (حميد ياوري) هيچيك برگزيده اعلام نشدند.
فرزانه طاهري ـ مدير بنياد گلشيري ـ در اين مراسم گفت: در جايزه گلشيري قرار بر اين است كه در هر دوره،  از بين آثار موجود بهترين انتخاب شود؛ اما در دوره هاي قبل به داوران بي مهري شد و انتقادها هيچگاه شكل مكتوب به خود نگرفت كه اين ناشي از اراده ناديده انگاشتن همين امر بديهي است.
وي همچنين از قرار گرفتن داستان هاي به  ويژه كمياب همسرش، هوشنگ گلشيري، بر روي سايت اينترنتي بنياد خبر داد.

شهرام ناظري: چرا مولوي از موسيقي ما غايب است؟
شهرام ناظري گفته است: بايد تحقيقي صورت گيرد تا مشخص شود چرا شعر مولوي كه سراسر موسيقي است، در صحنه موسيقي سنتي ما حضور نداشته است.
به گزارش ايسنا، ناظري كه در همايش آموزه هاي مولانا براي انسان معاصر، با همراهي گروه مولوي به اجراي شعرهايي از فردوسي،  حافظ و مولانا براي حاضران پرداخت، در سخناني گفت: برايم باعث مباهات است كه بعد از يك انتظار
بيست و هفت -هشت ساله، بالاخره فرصتي پيش آمد تا براي كسي كه عاشقش هستم بخوانم.
وي خاطرنشان كرد: قبلا دعوت هايي بوده؛ ولي چون اعتماد نداشتم، اجرا نمي كردم، اما محيط امروز، دانشجويي و همان چيزي است كه عاشقش هستم و برايم اتفاق مهمي است كه در حضور دانشجويان، مولوي شناسان و استادان اين افتخار را پيدا كرده ام كه مي توانم برنامه اي كه انگيزه اش خود حضرت مولانا است را عرضه بدارم.
وي همچنين يادآور شد: آن زمان كه شروع كردم، چيزي در دست نداشتم، فقط مي دانستم كه اجراي شعرهاي مولوي با آموزشي كه ديده ام متفاوت است، چون مبناي موسيقي سنتي ما كه سرچشمه اش دوره قاجار است، شعر سعدي است و از حدود يكصد و بيست، سي  سال پيش تا امروز بهترين آثار را با شعر سعدي خوانده اند. او ادامه داد: خواننده ها و آهنگسازهاي ما فقط به سعدي علاقه مند بوده اند و درصدي به حافظ، ولي رويكرد به شعر مولوي تقريبا صفر بوده است كه دليل اين موضوع بايد مشخص شود.

برگزيدگان جشنواره بين المللي فيلم نفت
نخستين  جشنواره  بين المللي  فيلم  نفت  كه  از ۲۴ آذر در استان  خوزستان  آغاز شده  بود، با معرفي  برگزيدگان  در سينما نفت  آبادان  به  كار خود پايان  داد.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر،هيئت  داوران  در اين مراسم  جوايز خود را در ۳ بخش  فيلم  مستند، مسابقه  داخلي  و مسابقه  بين المللي  به  برگزيدگان  اهدا كرد.
در بخش  فيلم  مستند جايزه  بهترين  فيلم  نامه  نويسي  به  بهرام  مهتابي ،بهترين  تصويربرداري  به  بايرام  فضلي  و عرب  زاده  و بهترين  كارگرداني به  هرمز امامي  رسيد.
در بخش  مسابقه  داخلي  نيز هيئت  داوران  جايزه  بهترين  كارگرداني  را به ابراهيم  فروزش  براي  كارگرداني  فيلم  بچه  هاي  نفت  اهدا كرد، ضمن  اينكه  جايزه  بهترين  فيلم  نامه نويسي  به  بزرگ  نيا براي  فيلم  نامه  جنگ  نفت  كش ها، بهترين  تهيه  كنندگي  به  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  و بهترين  بازيگري  به  مجيد مظفري  براي  ايفاي  نقش  در فيلم  جنگ  نفتكش ها رسيد.در بخش  بين المللي  جشنواره  نيز جايزه  بهترين  فيلم  جشنواره  به  فيلم  قول  به  كارگرداني  شون  پن  اهدا شد.
در اين  بخش  همچنين  هيئت  داوران  جايزه  بهترين  كارگرداني  را به  ابراهيم  فروزش  براي  كارگرداني  بچه هاي  نفت ، بهترين  تهيه كنندگي  را به  بروندورياني  براي  توليد فيلم  در ميانه  ناكجاآباد از آلمان  و جايزه  بهترين اثر هنري  را به  مركز فرهنگي  نفت  براي  توليد فيلم  يكي  از همين  روزها اهدا كرد.

بزرگداشت عباس معارف
اولين سالگرد درگذشت استاد سيدعباس معارف فردا (دوشنبه) اول ديماه۸۲ ساعت ۱۸ الي ۲۱ در تالار وحدت برگزار مي شود.
به همين مناسبت ستاد بزرگداشت آن روانشاد در اطلاعيه اي ضمن گراميداشت ياد و خاطره آن زنده ياد از عموم علاقمندان به علم و فرهنگ و هنر دعوت كرد در اين مراسم شركت كنند.
در اين مراسم سيد حسام الدين سراج در برنامه اي اشعار استاد معارف را با همراهان زمزمه خواهد كرد.

«سايه خون آشام »در حوزه هنري
فيلم سينمايي سايه خون آشام به كارگرداني اي.الياس مرهيج يكشنبه ۳۰ آذر در سالن كوچك حوزه هنري به نمايش درمي آيد.بنابه گزارش ايسنا سايه خون آشام محصول سال ۲۰۰۰ آمريكا بود و در مدت زمان ۹۲ دقيقه بازيگراني چون جاني مالكويچ، ويلم دافو و كري الوز را به خدمت گرفته است.
فيلمنامه توسط استيون كاتز به نگارش درآمده است. مصاحبه با خون آشام نسخه اي ديگر از نوسفراتوي هميشه وحشتناك سينماي اكسپرسيونيسم آلمان در سال ۱۹۲۲ است. مورنائو در نوسفراتو موفق شده كه تخيلات را به صورتي واقعي و واقعيات را به شكلي تخيلي به نمايش درآورد.

همايش آسيب شناسي حوزه و دانشگاه
همايش يك روزه آسيب شناسي حوزه و دانشگاه در سالن همايش هاي دارالشفاي قم برگزار شد. به گزارش خبرنگار همشهري در اين همايش كه با همكاري موسسه پژوهش هاي حوزه و دانشگاه، دفتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها و موسسه آموزش عالي باقرالعلوم برگزار شد، آيت الله جوادي آملي، حجت الاسلام قمي نماينده ولي فقيه در دانشگاه و اعرافي رئيس موسسه پژوهشي حوزه و دانشگاه به ايراد سخنراني پرداختند. در پايان اين همايش نيز ميزگردي در همين راستا با حضور حجت الاسلام پارسانيا، دكتر سعيد زيباكلام و حجت الاسلام قمي برگزار شد كه طي آن به آسيب شناسي شرايط موجود براي به وجودآمدن تعامل متقابل بين حوزه و دانشگاه پرداختند.دكتر سعيد زيباكلام در پايان اين همايش گفت: برگزاري اين همايش در سالروز شهادت دكتر مفتح، نقطه آغازي خواهد بود براي تبديل اين موضوع مهم به يك پروژه بزرگ ملي.

مجموعه سينمايي فرهنگ تهران بازگشايي شد
قائم  مقام  بنياد سينمايي  فارابي  گفت : با راه اندازي  مجموعه  سينمايي فرهنگ ، سالنهاي  نمايش  آثار بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر كامل  شد.
مجموعه  سينما فرهنگ  تهران  به  تازگي  با دوسالن  مجهز به  سيستم  صداي دالبي  ديجيتال  و امكانات  مناسب  فني  و نور به  شبكه  نمايشي  كشور پيوست .
«مجيد مسچي» در گفت  و گو با ايرنا، افزود: سالن  اصلي  سينما فرهنگ  به  نمايش  آثار بخش  مسابقه  سينماي  ايران  وسالن  شماره  دو به  فيلم هاي  بخش  بين الملل  جشنواره  فجراختصاص  مي يابد.
وي  توضيح  داد: براي  بازسازي  و تجهيز مجموعه  سينمايي  فرهنگ  حدود يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون  ريال  هزينه  شده  است .

نگارستان
002772.jpg
معراج
۱. آنتونيوكانال؛ معروف به؛ كانالتو Canaletto ( (Antonio Canale
۲. تولد: ونيز ۱۶۹۷ وفات: ۱۷۶۸ ونيز
۳. سبك نقاش: رئاليسم
۴. زندگينامه نقاش: آثار كانالتو؛ اجتماعي بود و يكي از مهمترين موضوع هاي انتخابي او در نقاشي؛ به تصوير كشيدن مناظر و طبقات اشراف ايتاليايي و انگليسي بود. او نقاشي  هاي فراواني از آب راه ها؛ آثار تاريخي و مناظر زيباي زادگاهش ونيز دارد. كانالتو؛ ؛ در سال ۱۷۴۶ به انگلستان سفر كرد و تعداد زيادي اثر از مناظر معروف انگلستان به تصوير كشيد كه از مهمترين آنها مي توان به قصر وارويك»؛ «دانشگاه اتون» و «سالن سفيد»؛ اشاره كرد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «بوچينتورو در حال گذر از «مولو» در روز معراج » / ۱۷۴۰ / رنگ روغن روي بوم / ۱۸۳ * ۱۲۲ سانتي متر . در ميدان «سن ماركو»؛ « دوك ونيز»؛ در حال سوار شدن به قايق كوچك اما مجلل «بوچينتورو»؛ براي دعوت كردن مردم به جشن ازدواج سمبليك است. اين مراسم يكي از مراسم مهم تاريخي- مذهبي فرانسه است. در روز «معراج مسيح»؛ هر ساله؛ «دوك» بايد«حلقه ازدواجي» را به «درياي آدرياتيك»؛ كه از ميدان «سن ماركو» مي گذرد؛ بيندازد ( البته شاخه اي از اين دريا؛ از اين ميدان مي گذرد). نقاش اين مراسم باشكوه را به زيبايي هر چه تمامتر نقاشي كرده است.
۶.محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال/لندن

بهارستان
كوه ها چه سبز، چه كبود
دم تيشه ي فرهاد هيچ بود!
كوه ها چه سبز، چه كبود
دم تيشه ي او هيچ بود!
ايمانش به عشق بود و به تيشه ي خودش
و با اين دومي زد به ريشه ي خودش
جلگه ها زير پاي او، 
شكارچي دنبال آهو
و او شفاعت آهو مي كرد
وقتي كه شفاعت آهو مي كرد،
يعني: دلش او هو، او هو او هو... مي كرد
به راه خودش مي رفت آن مرد: 
پشت به درد، رو به درد!
كوه، تيشه، بيابان... (هرچه بود) درد بود.
يكي بود يكي نبود، هر كه بود مرد بود؟
اسماعيل شاهرودي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
بايكوت آنكه نمي بيند
از وقتي صداهاي پيرامونش خاموش شده بود ، احساس مي كرد در خلأ زندگي مي كند. گاهي فقط صداي پرندگان و چرندگان را مي شنيد.
آدم هاي اطرافش به كجا رفته بودند؟ فكرهاي مختلفي از ذهنش گذشت. اما هرگز تصور اينكه آدم هاي پيرامونش با فاصله هاي معين از او ايستاده و به حركاتش نگاه مي كنند، به فكرش هم خطور نكرد.
علي الله سليمي

روزنگار
پايان محاكمه
محاكمه دكتر محمد مصدق، نخست وزير ايران در دوران ملي شدن صنعت نفت، در چنين روزي درسال ۱۳۳۲ به پايان رسيد. دكتر مصدق كه پس از كودتاي ۲۸مرداد بازداشت و در دادگاه نظامي محاكمه مي شد، ساعت ۱۵/۱۰ صبح سي ام آذرماه وارد سي و پنجمين و آخرين جلسه دادگاه خود شد. رئيس دادگاه پيش از اعلام ختم جلسه و ورود به شور، نامه حسين علاء، وزير دربار را خواند كه در آن آمده بود: «به فرموده اعليحضرت همايون شاهنشاه، به پاس خدمات آقاي دكتر محمد مصدق در سال اول نخست وزيري خود درامر ملي شدن صنعت نفت كه خواسته عموم ملت ايران است و مورد تأييد و پشتيباني ذات ملوكانه بوده و مي باشد، [ از] آنچه نسبت به معظم له گذشته است، صرف نظر فرمودند.»دكتر مصدق در اين هنگام برخاست و به رئيس دادگاه گفت: «من نه خيانتي به شاه كرده ام و نه خيانتي به مملكت. من نه احتياج به صرف نظر نمودن شاهنشاه دارم و نه احتياج به عفو. آنچه عدالت حكم مي كند، بايد طبق آن با درنظر گرفتن خدا و وجدان خود رأي دهيد.»چند ساعت بعد دادگاه پس از شور، رأي خود را اعلام كرد. دكتر مصدق در اين حكم، با توجه به «جهات مخففه» كه «در تبعيت از افكار عمومي ملت ايران و به پيروي از اوامر اعليحضرت همايوني شاهنشاهي» در نظر گرفته شده بود، به سه سال حبس مجرد محكوم شد. مصدق پس از پايان قرائت رأي دادگاه به سرلشكر مقبلي گفت: «آقاي رئيس دادگاه! اين حكم امشب دادگاه، بر افتخارات تاريخي من افزود. من خيلي متشكرم. ملت ايران و همچنين دنيا معناي مشروطيت ايران را فهميدند!» سرتيپ آزموده، دادستان ارتش در حال ترك دادگاه، به اعتراض گفت: «اين كه حكم نشد!» مصدق به هنگام امضاي صورتجلسه، نسبت به مشروعيت دادگاه و حكم صادره اعتراض كرد و در ساعت يازده شب به سلولش در زندان منتقل شد.
درگذشت صبا
ابوالحسن صبا، موسيقيدان سرشناس ايراني روز ۲۸ آذر ماه سال ۱۳۳۶ در تهران درگذشت. وي كه فرزند كمال السلطنه بود در سال ۱۲۸۱ متولد شد. در كودكي نزد آقاميرزاعبدالله نواختن سه تار، نزد علي اكبر شاهي و حبيب سماعي نواختن سنتور، نزد حاجي علي خان ضربي نواختن ضرب، نزد حسين خان اسماعيل زاده نواختن كمانچه و نزد حسين خان هنگ آفرين نواختن ويولن آموخت.۱۴ ساله بود كه براي تكميل مهارتش در نواختن سه تار به شاگردي غلامحسين درويش درآمد. هنگامي كه علينقي وزيري در سال ۱۳۰۲ مدرسه عالي موسيقي تهران را تأسيس كرد، به آنجا رفت و اصول علمي موسيقي را آموخت. دو سال بعد نخستين كلاسش را به عنوان معلم ويولن در همين مدرسه تشكيل داد. در سال ۱۳۰۸ توسط وزيري به رياست مدرسه صنايع ظريفه رشت منصوب شد و از سال ۱۳۱۰ كلاس خصوصي آموزش آواز، ويولن و سنتور را در خانه اش برپا كرد. صبا از پايه گذاران خط موسيقي و تنظيم رديف هاي آوازي براي سنتور بود.
گروگانگيري
كارلوس، تروريست معروف و همراهانش، در چنين روزي در سال ۱۹۷۵ (۱۳۵۴) به نشست وزراي نفت كشورهاي عضو سازمان اوپك در وين حمله برد و آن ها را به گروگان گرفت. اعضاي گروه او كه نام خود را «ارتش انقلاب عرب» گذاشته بودند، مليت آلماني و عرب داشتند. آنها در يورش به ساختمان محل نشست اوپك، با استفاده از سلاح هاي خودكار سه تن را كشتند و ۶۳ نفر - از جمله ۱۱ وزير نفت اوپك را گروگان گرفتند. گروگانگيران درخواست كردند يك بيانيه ضد اسرائيلي از راديو پخش شود و سپس اتوبوس و هواپيما دراختيار آن ها قرار گيرد تا اتريش را ترك كنند. دولت اتريش تقاضاي آن ها را پذيرفت و سرانجام همه گروگان ها، سالم در الجزاير آزاد شدند. اوپك تحت تأثير اين حادثه تا ۲۵ سال بعد نشستي در سطح وزيران تشكيل نداد.كارلوس كه فرزند يك وكيل ثروتمند و ماركسيست ونزوئلايي بود، در دانشگاه پاتريس لومومباي مسكو درس خواند و سپس جذب جنبش خلق براي آزادي فلسطين شد. او در طول دهه هاي ۷۰ و ۸۰ ميلادي تحت تعقيب بود اما همواره به طرز شگفت انگيزي از دست نيروهاي امنيتي مي گريخت. او سرانجام در سال ۱۹۹۴ در سودان دستگير و به فرانسه منتقل شد. دادگاهي در فرانسه در سال ۱۹۹۷ كارلوس را به اتهام قتل و گروگانگيري به حبس ابد محكوم كرد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
پزشك قلابي
لاگوس: يك پزشك سنتي در نيجريه مدعي شده بود براي هر مشكلي دارو دارد.چند روز پيش مردي به اين پزشك مراجعه كرد و براي مقاومت در برابر جراحت گلوله، دارو خواست. اين پزشك نيز بلافاصله چند داروي گياهي با هم مخلوط كرد و آنرا درون يك كيسه ريخت. پزشك سپس از مراجعه كننده خواست براي مصون ماندن از جراحت گلوله اين كيسه را از گردنش آويزان كند. وي براي اينكه موثربودن اين دارو را ثابت كند، كيسه را به گردن خود آويزان كرد و از فرد مراجعه كننده خواست تا به او شليك كند. اين مرد نيز دو تير به مغز پزشك شليك كرد اما او بلافاصله جان باخت.
حادثه در راه قصابي
مادريد: ديروز هنگامي كه يك گاو وحشي ۱۶۰۰ كيلوگرمي با وانت به يك قصابي منتقل مي شد، ناگهان از اين وسيله نقليه پايين افتاد و يكي از پررفت و آمدترين خيابان هاي اين شهر را مسدود كرد. اين گاو در خيابان به هر شهروندي كه قصد نزديك شدن به او را داشت حمله مي كرد و به همين دليل پليس مجبور شد با شليك چند تير، اين حيوان را از پاي درآورد.
كره در شيشه قهوه
ويرجينيا: ديروز خانمي در آمريكا يك شيشه قهوه خريداري كرد اما در منزل هنگامي كه در شيشه را گشود متوجه شد كه به جاي قهوه كره داخل شيشه قرار دارد.
نكته جالب اينكه كارخانه توليدكننده قهوه، هيچ توليد ديگري بجز قهوه ندارد و مشخص نيست كه كره چگونه به داخلي شيشه قهوه راه يافته ست.
كتك كاري روي يخ
تورنتو: در اغلب مسابقات هاكي روي يخ، كتك كاري و درگيري ميان بازيكنان دو تيم صورت مي گيرد. به همين دليل قرار است سال آينده يك دوره مسابقه هاكي روي يخ در كانادا برگزار شود كه در اين مسابقه خبري از توپ، چوب و دروازه نخواهد بود بلكه شركت كنندگان با پوشيدن لباس كامل بازيكنان هاكي روي يخ به مدت دو دقيقه با يكديگر كتك كاري خواهند كرد. در اين مسابقه هر شركت كننده اي كه خودرا بهتر از رقيب روي يخ كنترل كند و ضربات بيشتري به او وارد نمايد برنده خواهد شد. وروديه اين مسابقات ۲۵۰ دلار است و فرد برنده ۵۰ هزار دلار پول نقد دريافت خواهد كرد.
بزرگترين آكواريوم اروپا شكست
كپنهاك: آكواريوم موزه درياي شمال دانمارك در اروپا بي نظير است. ابعاد اين آكواريوم ۸*۳۳*۲۲ است كه ۵/۴ ميليون ليتر آب دريا داخل آن ريخته شده و ۴ هزار ماهي در آن نگهداري مي شود.اما متاسفانه اخيرا وقوع آتش سوزي در اين موزه باعث شكسته شدن اين آكواريوم شد و بسياري از ماهي هاي درون آن جان باختند.
سوت قطار
واشنگتن: رانندگان قطار در آمريكا موظف هستند در حين عبور از تقاطع جاده ها و خطوط راه آهن بوق قطار را به صدا درآورند تا شهروندان در مسير حركت قطار قرار نگيرند.اما از اين پس اهالي شهرها و روستاها مي توانند در اين رابطه تصميم گيري نمايند. در صورتيكه اكثريت اهالي يك شهر و يا روستا تشخيص دهند كه صداي سوت قطار آزاردهنده است آنگاه راننده قطار ديگر اجازه به صدا درآوردن سوت قطار را در تقاطع هاي آن شهر و يا روستا نخواهد داشت. البته به شرطي كه اقدامات ايمني لازم براي كاهش احتمال بروز حوادث صورت گيرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۱ دقيقه

گل و گياه
اكوميس
002770.jpg
نام علمي: Eucomis bicolor
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي تابستانه، با گلهاي سبز يا سفيد مايل به سبز، مجتمع در گل آذين سنبله كه بالاي گل آذين آن براكته  هاي برگ مانند به چشم مي خورند. برگهاي پايه اي آن داراي لبه  هاي موج دار و لكه هاي ارغواني است. بلندي گياه به ۵۰-۳۰ و گستردگي آن به ۶۰-۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، در فصل تابستان خاك دايما مربوط نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي  باشد.
ازدياد: به وسيله كاشت بذر و يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها وفضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |