يكشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۸ - Dec 21, 2003
احمدي نژاد:از حقوق مالباختگان پروژه اركيده دفاع مي كنيم
هشدار شهرداري درباره پيش خريد واحدهاي مسكوني
انبوه سازان مسكن در سال هاي اخير موضوع بحث ها و مناقشات بسيار بوده اند. گسترش فعاليت آنها به امكان برخورداري از مسكن ارزان براي بسياري از اقشار آسيب پذير جامعه انجاميده و نيز زمينه اعمال دقيق تر مقررات و ضوابط ساخت وساز را فراهم آورده است.
اما برخي از آنها نيز برحسب شرايط يا به نقض مقررات و ناديده انگاشتن ضوابط روي آورده يا به طور كلي قادر به انجام تعهدات خود نبوده اند. از همين رو شهرداري و نيز شماري از نهادهاي مسئول قضايي مصرانه از مردم درخواست كرده اند براي پيش خريد مسكن احتياط لازم را به عمل آورده و فقط با آن گروه از انبوه سازان قرارداد ببندند كه از مجوزهاي قانوني لازم برخوردارند.
مشكلاتي كه دراين باره گروهي از شهروندان در منطقه شهر ري با آن روبه رو شده اند شهردار تهران را ناچار به واكنش كرد . گزارش اين موضوع را در صفحه ۳ بخوانيد.ي
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران پرجنجال ترين ديدار عمومي خود را پنجشنبه گذشته در منطقه ۲۰ تهران سپري كرد.
به گزارش خبرنگار ما، از آنجايي كه چندين ميليارد تومان پول پرداختي از ناحيه حدود ۴ هزار نفر از شهروندان محروم و مستضعف منطقه توسط عده اي كلاهبردار به بهانه ساخت مسكن ارزان قيمت به تاراج رفت، صدها نفر از اعضاي فريب خورده پروژه به اصطلاح مسكوني اركيده در يك تجمع اعتراض در محل شهرداري منطقه ۲۰ خواستار رسيدگي به اين معضل و رفع ضرر و زيان هاي وارده از ناحيه مقامات شهر از جمله شهرداري تهران شدند.
بنابراين گزارش، احمدي نژاد شهردار تهران با حضور در جمع معترضين، ضمن تقدير از آن دسته از مال باختگان كه با متانت و منطق مشكل پيش آمده را مطرح كردند و خواهان رسيدگي به مسئله در چارچوب قوانين و مقررات شدند به انتقاد از كساني پرداخت كه خواهان تامين خسارات خود از محل اموال بيت المال بودند. وي گفت: اين درست نيست كه با ضايع كردن حقوق عامه مردم به دنبال جبران حقوق از دست رفته خود باشيم.
وي تاكيد كرد: شهرداري تهران گرچه در اين قضيه دخالتي ندارد و حقي هم از كسي ضايع نكرده اما به عنوان وكيل مدافع و خدمتگزار، نگران شماست بنابراين تا حصول نتيجه مطلوب لحظه اي شما را تنها نخواهد گذاشت.
وي ادامه داد: شهرداري تهران تمام توان اداري، حقوقي و اجرايي خود را در اين باره به كار خواهد گرفت.
احمدي نژاد خبر از تشكيل كميته اي متشكل از يك عضو شوراي شهر، شهردار منطقه ۲۰، يك حقوقدان، معاون امور مناطق شهرداري به همراه نماينده اي از ميان مال باختگان به منظور رسيدگي و پيشبرد صحيح امور داد و گفت: با دادستان تهران هم در اين باره صحبت خواهم كرد تا كار را هرچه سريعتر به انجام برسانيم. در هر حال نظام جمهوري اسلامي حق شما را تا ريال آخرش از كلاهبرداران بازخواهد ستاند.
شهردار تهران طي سخناني با ابراز همدردي با خسارت ديدگان پروژه مسكوني اركيده گفت: من هم مانند شما با فشارهاي اقتصادي دست بگريبانم اما به عنوان يك برادر خواهان طي مراحل قانوني براي حل اين معضل هستم.
وي افزود: شما به تعهدات خود در قراردادهاي منعقدشده عمل كرديد و حال طرف حساب شما موظف است طبق همان قرارداد و معادل همان رقم، ارزش و متراژ ملك مورد نظر عمل كند بنابراين به محض اينكه طرف قرارداد شما زمين حدود ۲۰ هكتار، متناسب با معيارهاي اعلام شده شناسايي و رسما به شهرداري معرفي كند ما آمادگي داريم خارج از نوبت به سرعت و بدون طي مراحل اداري، پروانه حداكثر ساخت و ساز را به آن زمين اختصاص دهيم.
وي مژده داد: شهرداري تهران به فضل خدا در محل جديد براي جبران خسارات خسارت ديدگان هيچ عوارضي نخواهد گرفت. شهردار تهران گفت: مردم تهران صرف ديدن يك آگهي ساخت در روزنامه ها نبايد آن را ملاك عمل قرارداده و اقدام به پيش خريد مسكن بكنند.
دكتر «محمود احمدي نژاد» ضمن هشدار به مردم تهران اظهار داشت: ممكن است باز هم در آينده شاهد نمونه هايي مانند ماجراي پروژه ساختماني «اركيده» باشيم، لذا مردم در هنگام پيش خريد كردن بايستي نسبت به صحت تمامي مجوزهاي شركتهاي سازنده اطمينان حاصل كنند.

عابران پياده قربانيان تصادفات رانندگي
۵۰ درصد فوت شدگان تصادفات را عابران پياده تشكيل مي دهند
002768.jpg
آمار و ارقام  تصادفات  نشان  مي دهد  حدود ۵۰ درصد از مرگ  و مير ناشي  از تصادفات  در ايران  را عابرين  پياده  تشكيل  مي دهند.
طبق  آمارهاي  شركت  مطالعات  جامع  حمل  و نقل  و ترافيك  تهران ، درشهر تهران  روزانه  بيش  از ۱۴ ميليون  سفر درون  شهري  انجام  مي شود كه  ۳۵ درصد مربوط به  سفرهاي  پياده  است  و ۶۵ درصد از سفرهاي  عابر پياده  را سفرهاي  آموزشي  تشكيل مي دهند.
بنا به يكي از گزارشهاي تهيه شده توسط ايرنا: آمار تصادفات  عابر پياده  در تهران  ۲۹ نفر به  ازاي  ۱۰ هزار دستگاه  وسيله  نقليه  است  كه  اين  در مقايسه  با كشور ژاپن  ۴/۱ به  ازاي  هر ۱۰ هزار وسيله  نقليه  است .
ميانگين  طول  كلي  پياده رو براي هر شهروند در تهران  ۶۵۰ متر (حدود ۱۰ دقيقه  پياده  روي ) است .
كمترين  طول  پياده روي  مربوط به  تعويض  وسيله  نقليه  به طول  ۲۷۵ متر و بيشترين  آن  مربوط به  سفرهاي  تفريحي  به  طول  يك  هزار و ۲۳۰متر است .
با مقايسه  درصد مرگ  و مير عابرين  پياده  به  عنوان  درصدي  از كل  مرگ  و ميرهاي  تصادفات  راه  ايران  با ديگر كشورها اين  آمار در اروپا و آمريكا حدود ۲۰ درصد، آفريقا ۴۳ درصد و در خاورميانه  ۵۱ درصد است .
به  طور ميانگين  در چندين  كشور اروپايي  و آمريكايي  علت  ۱۷ تا۳۲ درصد از تصادفات  عابر پياده  در تقاطع ها و حركات  گردش  به  چپ  بوده  است .
درمورد قوانين  موجود عابر پياده ،بايد گفت : قوانيني  براي  عابران  پياده درقوانين  عام  حقوق  مدني  و كيفري ، جزايي ، تعزيرات ، ديات  و راه ها و راه آهن  و راهنمايي  و رانندگي  در نظر گرفته  شده  است  كه  ما تاكنون  نسبت  به  آنها كم توجه  بوده ايم .
تدوين  آيين  نامه  پياده روي  را مي توان به  عنوان  راهكاري  مفيد دانست و اصلاح  و بازنگري  در وسايل  كنترل  ترافيك ، گذرگاه هاي  عرضي ، گذرگاه هاي پياده ، پياده روها، حاشيه  راه ها، وسايل  نقليه  اضطراري ، معلولين ، پل ها و راه آهن  لازم  و ضروري  است .
در اين گزارش آمده است كه در نظرسنجي  كه  درباره عابرين پياده انجام  شده، مشخص  شد كه  علت  عدم  رعايت  قوانين  راهنمايي  و رانندگي  از سوي  عابران عجله ، كمبود وقت  و عدم  آشنايي  با مقررات  راهنمايي  و رانندگي  است .
دراين  نظر سنجي  مسئولين  سازمان ها و نهادهاي  ذي  ربط علت  كم توجهي  به  پياده روي  را عدم  آشنايي  با مسائل  و مشكلات  پياده روي  ذكر كرده اند.

نگاه
داوود كاظمي
002766.jpg

لايحه قطار شهري هفته جاري به شوراي شهر ارائه مي شود
شهردار تهران    به  خبرنگاران  گفت : شهرداري  تلاش  دارد هفته  جاري لايحه  قطار شهري  را تكميل  و به  شوراي شهر تهران  براي  تصويب  ارسال  كند.
دكتر محمود احمدي  نژاد افزود: لايحه  قطار شهري  در واقع  كار دراز مدت  و بلند مدت  بحث  مديريت  شهري  براي  حل  معضل  ترافيك  است .
وي  گفت : بهسازي  ناوگان  اتوبوس ، تكميل  بزرگراه ها، تعريض  خيابان ها و بهسازي  ناوگان  تاكسيراني  نيز از اقداماتي است  كه  براي  حل  معضل  ترافيك  انجام  مي شود.
وي  اظهار داشت : دو طرح  گسترش  مترو و قطار شهري  در حال  گذراندن  مراحل  قانوني  است  كه  در صورت  تصويب  در كنار تمام  اين  ايستگاه ها، مراكز اداري  مورد نياز مردم  مستقر خواهند شد تا هم  خدمات  اداري  در تمام  شهر گسترش  يابدو هم  تردد در شهر كاهش  پيدا كند. شهردار تهران  اظهار اميدواري  كرد: مردم  تهران  در پنج  سال آينده  شاهد راه اندازي  ترن  هوايي  توسط فرزندان  انقلابي  و بسيجي  خود باشند.

طرح ساماندهي موتورسيكلت ها به وزارت كشور ارائه شد
گروه شهري: طرح شهرداري براي ساماندهي موتورسيكلت ها جهت تصويب در مجلس شوراي اسلامي به وزارت كشور ارائه شده است.
به گزارش ايسنا فقدان مقررات راهنمايي و رانندگي در مورد موتورسيكلت ها، باعث افزايش ميزان تخلفات موتورسواران مي شود، لذا شهرداري در طرح مذكور جرايمي براي اين گونه تخلفات در نظر گرفته است.
در صورت تصويب طرح در مجلس شوراي اسلامي، شهرداري تسهيلات اجراي اين قانون را فراهم مي كند.

اعتراض به انتقال متكديان تهران به اسلامشهر
شوراي شهر اسلامشهر با ارسال نامه اي به فرماندار، نسبت به تصميم انتقال متكديان جمع آوري شده شهر تهران به اين شهر اعتراض كرد.
به گزارش ايسنا در بخشي از اين نامه يادآوري شده است: گويا شهرستان اسلامشهر محل مناسبي براي انتقال صنوف مزاحم و پناهگاهي براي دفع ناهنجاريها و معضلات اجتماعي شهرهاي استان تهران تلقي مي شود و اين شهرستان به دليل واقع شدن در حاشيه پايتخت، هزينه هاي سنگيني متحمل مي شود. شوراي شهر اسلامشهر خاطرنشان كرده است: مسئولين اسلامشهر طي چند سال گذشته با توجه به برنامه هاي اجرا شده و در دست اجرا، نسبت به رفع ناهنجاريهاي اجتماعي و معضلات شهري گام هاي عملي و مفيدي برداشته و با بهره گيري از امكانات موجود و تواناييهاي شهرستان، سعي و تلاش خود را معطوف به ارتقاي كيفي سرانه هاي فرهنگي و اجتماعي آن كرده اند.

متخلفان حمل و تخليه زباله در كشور مشمول جرايم سنگين مي شوند
معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در صورت تصويب نهايي لايحه «مديريت پسماندها» در مجلس شوراي اسلامي، براي متخلفان حمل و تخليه زباله در كشور، مجازات سنگيني چون جريمه، توقف عمليات، توقيف وسيله نقليه، حبس و پرداخت خسارت وارده به محيط زيست در صورت بروز هر تخلف اعمال مي شود. مهندس مجابي در گفت و گو با ايسنا با اشاره به تصويب لايحه پسماندها و مواد زائد جامد در كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي طي هفته گذشته گفت: به غير از دولت، حدود ۶۰ نفر از نمايندگان مجلس بر اساس ماده ۱۰۲ آيين نامه داخلي به يك فوريت طرح در صحن علني راي دادند و مقرر شد اين طرح در اولويت قرار گيرد.

مامورين مخفي تخلفات شهرداري ها را گزارش مي كنند
شهردار تهران گفت : تعدادي  مامور ويژه  و مخفي  كه  حتي  دفتر اينجانب  آنان را نمي شناسد، براي  گزارش  روزانه  تخلفات  شهرداري هاي  مناطق  تعيين  شده است  و تخلفات  و مسائلي  كه  در حوزه هاي  مختلف  شهرداري  اتفاق  مي افتد را گزارش  مي كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه ديدار با مردم شهر ري اظهار اميدواري  كرد: تعداد افراد مخفي  به  حدي  برسد كه  مسائل  لحظه  به  لحظه  كنترل  و جلوي تخلفات  كاملاً گرفته  شود.وي  گفت : قبل  از اين ، علاوه  بر تخلفات ، پول هاي  زيادي  از بيت المال  بي حساب  و كتاب  حيف  و ميل  مي شد.
شهردار تهران  با تأكيد براينكه  امروز دشمنان  ما از وجوه  پنهان  توطئه ها از قبيل  ايجاد تفرقه  و ياس  و نااميدي  در بين  مسئولين  و مردم  بهر مي برند گفت : ما به عنوان  مجريان  و مديران  كشور ضمن  حفظ وحدت  و همدلي ، موظف  به اميدآفريني در بين  مردم  هستيم .
وي  متذكرشد: از آنجا كه  دشمن  ناكارآمدي  مديران  و مسئولين  مسلمان ، انقلابي  و متعهد را القا مي كند، بايد مديران  نظام  اسلامي  با عملكرد خوب  خود نماد شجاعت  و كارآمدي  باشند تا اين  توطئه  دشمن  نيز خنثي  شود.
شهردار تهران  به  همكاري  مردم  در انجام  امور شهرداري  اشاره  كرد و افزود: بدون  همكاري  و همراهي  مردم  امور شهرداري  انجام  نمي گيرد و روحانيون  و ائمه  جماعات  نقش  مهمي  در اين  مورد مي توانند داشته  باشند.
وي  اظهارداشت : امكانات  شهرداري  را در اختيار فرهنگ  اصيل  كشور قرار مي دهيم  و از تلاشي  كه  دشمن  سعي  دارد بي هويتي  و بي  ريشگي  را بر شهروندان  مسلمان  تحميل  كند، جلوگيري  خواهيم  كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |