سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰
ارتودنسي چيست؟
در بسياري از مواقع افراد نمي توانند غذا را كامل بجوند و يا خيلي از افراد نمي توانند حروف را درست بيان كنند چرا كه دو فك در موقعيت صحيح خود قرار نگرفته اند مثلا ممكن است حرف  «س» را« ش» تلفظ كنند و يا تلفظ حرف «ر» براي آنها دشوار باشد. همچنين چهره افراد و استخوان بدني صورت نيز تحت تاثير روابط فكي قرار مي گيرد مثلا افرادي كه فك پايين آنها جلوتر از فك بالا قرار گرفته، نه تنها داراي مشكلاتي از قبيل جويدن و صحبت كردن هستند بلكه استخوان بندي صورت آنها به نوعي تغيير مي كند بطوري كه گونه هاي اين افراد فرو رفته و گود به نظر مي رسد و فك بالا به عقب متمايل مي شود. بنابراين چهره كلي اين افراد عبوس و خشمگين به نظر مي رسد
001814.jpg
دكتر عبدالرضا جميليان،-دندانپزشك، متخصص ارتودنسي و استاديار دانشگاه 
از قديم الايام شنيده ايم كه هر چهره اي با لبخند زيباتر است اما شرط داشتن لبخندي زيبا، دندان هايي مرتب و رديف است. بطور حتم لبخندي كه در پشت آن دندان هاي به هم فشرده و نامرتب پنهان شده باشد در زيبا كردن چهره افراد نه تنها نقشي نخواهد داشت بلكه گاهي بر عكس عمل مي كند. البته درمان هاي ارتودنسي فقط براي زيبايي نيست. در درمان هاي ارتودنسي روابط فكين و دندان ها بهبود مي يابند هنگامي كه روابط فكي صحيح نباشند بر غذا خوردن، جويدن و صحبت كردن تاثير منفي خواهند گذاشت.
بسياري از افراد مشكلي از لحاظ روابط فكي ندارند اما دندان هاي آنها در جاي درست خود قرار نگرفته اند دندان هاي نامرتب نيز بر روي غذا خوردن و صحبت كردن تاثير منفي خواهند گذاشت همچنين باعث گير غذايي و تميز نشدن بسياري از سطوح دنداني به هنگام مسواك زدن مي شوند كه اين امر خود مشكلات پوسيدگي دندان  ها و بيماري هاي لثه  را درپي خواهدداشت. بسياري از افراد به علت اينكه غذا بين دندان هاي آنها گير مي كند از خوردن غذاهايي مثل گوشت خودداري مي كنند و يا اينكه بعد از خوردن غذا مجبورند براي تميز كردن سطوح بين دنداني ، زمان زيادي صرف كنند. با كمك درمان هاي ارتودنسي، دندان ها در جاي درست خود قرار گرفته و روابط صحيحي با يكديگر برقرار مي كنند كه اين امر، غذا خوردن، صحبت كردن ومسواك زدن را راحت تر كرده، همچنين ظاهري زيبا و دندان هايي رديف و مرتب را به صورت افراد هديه مي دهد كه موجب مي شود لبخند فرد دلنشين وزيبا شود و در نهايت اينكه افرادي كه داراي دندان هايي مرتب و رديف هستند چهره شان با لبخند زيباتر مي شود. در خلال اولين ويزيت، متخصص ارتودنسي وضعيت دندان ها و فكين را بررسي كرده و نوع ناهنجاري را تعيين مي كند را ديوگرافي هاي تشخيصي نيز در اين جلسه بررسي مي شوند. متخصص ارتودنسي در اين موقع مي تواند به بيمار يا والدين او، نياز به درمان را اعلام كند. اگر درمان توصيه شود زمان شروع درمان، طول درمان، نوع دستگاهي كه مي بايست استفاده شود، فواصل بين ويزيت ها و نيز هزينه درماني مشخص مي شود.
در ارتودنسي براي حركت دادن دندان ها از وسايل مختلفي استفاده مي شود.
اين وسايل يا متحرك هستند و در صورت لزوم از دهان بيمار خارج مي شوند و يا گاهي به صورت ثابت بر روي دندان ها قرار مي گيرند. انتخاب وسايل متحرك يا ثابت با توجه به وضعيت ناهنجاري و نيازهاي ويژه بيمار انجام مي شود. وسايل ثابت يا متحرك با ايجاد فشار ملايم به سبب تغيير وضعيت فك و دندان ها باعث تصحيح ناهنجاري مي شوند. وسايل ثابت به طرق مختلف بر روي دندان ها مي چسبند و بيمار قادر نخواهد بود كه اين وسايل را، از روي دندان هاي خود جدا نمايد. از اين رو به اين وسايل، دستگاه هاي ثابت نام نهاده اند. مهمترين نكته اي كه بيمار در خلال درمان هاي ارتودنسي  بايد رعايت نمايد تميز كردن مرتب دندان ها و وسايل ارتودنسي است. عدم رعايت اين نكته باعث تشكيل پلاك در دندان هاي بيمار مي شود. پلاك داراي باكتري هاي مضري است كه مي تواند سلامت دندان و لثه بيمار را، با خطر مواجه سازد. پس از صبحانه، ناهار، شام و نيز اگر بين غذاهاي اصلي چيزي خورده شد بايد بلافاصله مسواك زده شود. روش هاي مختلفي جهت مسواك زدن وجود دارد ولي بهتر است از مسواك مخصوص ارتودنسي و يا مسواكي با موهاي نرم و خمير دندان حاوي فلورايد استفاده كنيد.
۱-مسواك زدن را از سطح خارجي دندان با حركت به سمت جلو و عقب دندان شروع كنيد هر دنداني بايد ۱۰ مرتبه مسواك زده شود.
۲ -مطمئن باشيد كه موهاي مسواك دو ناحيه مجاور و زير لثه را تميز كند. باكتري ها تمايل زيادي دارند كه در اين ناحيه مخفي شوند.
۳-سطح داخلي دندان ها را نيز مشابه سطح خارجي مسواك كنيد.
۴-مسواك را در ناحيه لثه قرار داده و با حركت چرخشي اين ناحيه را مجددا تميز كنيد.
۵- در نهايت، سطح جونده دندان ها را تميز كنيد.
مسواك زدن صحيح براي دو فك حدودا به ۱۵ دقيقه زمان نياز دارد. اگر مسواك زدن شما صحيح باشد دندان ها و دستگاه هاي ارتودنسي درخشش خاصي خواهند داشت.
سن مناسب براي درمان ارتودنسي چه زماني است؟
اگر چه مي توان براي بيماران در هر سني ارتودنسي انجام داد، ولي هر چه سن بيمار كمتر باشد، درمان ارتودنسي موفق تر خواهد بود و مي توان چهره اي زيبا و با نشاط به بيمار هديه كرد. زمان شروع درمان بستگي به نوع ناهنجاري دارد، ويزيت هاي مرتب توسط متخصص ارتودنسي باعث مي شود كه درمان بتواند در زمان صحيح شروع شود. اگر رشد فكين صحيح نباشد، درمان بايد زماني شروع شود كه رشد فكين ادامه داشته باشد تا بتوان از رشد فكين براي تصحيح ناهنجاري استفاده كرد. لازم به ذكر است كه شروع درمان در دو جنس مي تواند كمي متفاوت باشد. از آنجايي كه پسران ديرتر از دختران بالغ مي شوند مي توان گفت كه سن مناسب بر اي درمان مشكلات فكي در پسران حدود ۹ تا ۱۲ سالگي و براي دختران ۸ تا ۱۱ سالگي است. هر چند، نحوه تغذيه، جثه بيمار، نژاد و ارث نيز مي تواند بر روي زمان ذكر شده تاثير بگذارد. اگر مشكل اصلي بيمار مربوط به دندان ها باشد، مي توان درمان را، پس از رويش كامل دندان هاي دائمي انجام داد. بنابراين تصحيح فكين بايد در سنين پايين انجام گيرد ولي براي تصحيح دندان ها تا هر سني كه دندان ها و لثه سالم باشد امكان معالجه وجود دارد، هر چند كه براي تصحيح مشكلات دنداني نيز سن پايين حدود ۱۲ سالگي مناسب ترين زمان است. مدت درمان معالجات ارتودنسي بر حسب شدت ناهنجاري دندان فكي و سن بيمار متفاوت خواهد بود. حد متوسط اين معالجات دو سال است ليكن  طول مدت معالجه و نحوه درمان يك فرد ممكن است با سايرين تفاوت داشته باشد. ارتودنسي يك درمان دو يا سه جلسه اي نيست. زمان درمان و كنترل بعد از آن ممكن است ۲ تا ۳ سال به طول انجامد. استفاده از دستگاه هاي ارتودنسي  بايد به طور منظم و طبق دستور متخصص ارتودنسي انجام شود.
درمان به موقع، بخصوص در مواردي كه مشكلات فكي وجود دارد، باعث جلوگيري از جراحي فك و صورت در سنين بالاتر مي شود. به عبارت ديگر اگر بيماري داراي مشكلات فكي باشد و در سنين قبل از بلوغ بين ۸ تا ۱۲ سالگي مراجعه نكند مشكل فكي بيمار روز به روز بدتر مي شود تا جايي كه ديگر نمي توان بيمار را با ارتودنسي درمان كرد. در آن موقع مشكل بيمار بايد با جراحي فك و صورت حل شود. بنابراين براي جلوگيري از جراحي فك و صورت بهتر است بيمار در سنين قبل از بلوغ توسط متخصص ارتودنسي مورد معاينه و درمان قرار گيرد.

تاريخچه پيوند در ايران
001816.jpg
بحث پيوند اعضا در ايران با انجام اولين پيوند كليه در سال ۱۳۴۷ در شيراز آغاز شد.
در آن سال ها پيوند كليه در مراكزي كه در شيراز و تهران وجود داشت انجام مي شد، اما برنامه منسجمي براي آن وجود نداشت و در عرض حدودا ۱۰سال، ۶۰ تا ۸۰ پيوند در ايران انجام شد كه بيشتر كليه ها از اروپا و توسط شبكه يورنزانس پلانت با قيمت ۸۰ الي ۱۰۰ هزار دلار، وارد و اين امر در مواردي به دليل انتقال بيماري هاي وخيم به قيمت جان بعضي از بيماران تمام مي شد. پيوند اعضا در ايران بيشتر جنبه نمايشي داشت و اكثر بيماران نيازمند به انجام پيوند، به كشورهاي اروپايي به خصوص انگليس و آمريكا عزيمت مي كردند.
در سال هاي ابتدايي پيروزي انقلاب انجام پيوند در كشور متوقف شد تا اينكه در سال ۱۳۶۳، اولين بخش پيوند كليه در بيمارستان هاشمي نژاد تهران و با تلاش آقاي دكتر ايرج فاضل تاسيس شد كه پس از آن و به بركت حضور نيروهاي متخصص در داخل كشور و آموزش مستمر و نگرش واقع بينانه، مديران و مسوولان تعداد اين بخش ها افزايش يافته است.
همچنين با فعاليت هاي به عمل آمده، كشور ايران در زمينه فراهم آوري نسوج پيوندي شامل قرنيه، مغزاستخوان، پوست، استخوان، دريچه هاي قلبي، ليگامان، تاندون، غضروف و منيسك در منطقه پيشرو بوده و علاوه بر تامين نياز بيماران كشور، امكان ارائه خدمات به بيماران ساير كشورها نيز وجود دارد.
در ضمن مراكز دانشگاهي ايران، توانايي آموزش تخصصي پيوند اعضا را دارند و بيشترين فعاليت ها مربوط به دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي - درماني تهران و شيراز به لحاظ آموزش گروه هاي تخصصي و انجام پيوند از نظر تنوع اعضا مي باشد.
در مجموع، شرايط براي رشد سريع پيوند اعضا در ايران فراهم آمده است و در اين راه تلاش هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بنياد امور بيماري هاي خاص، مركز مديريت پيوند و بيماري هاي خاص كشور و پزشكان چشمگير بوده است.
جايگاه قانوني پيوند اعضا در ايران:
در اوايل كار پيوند كليه از دهنده زنده فاميل گرفته مي شد ولي به دليل تعداد زياد بيماران و عدم وجود دهنده مناسب فاميل، پيوند از دهنده غيرفاميل نيز آغاز شد اما با توجه به اينكه انجام اين امر در مورد پيوند قلب، ريه، قرنيه و كبد مقدور نمي باشد لذا نياز به انجام پيوند از جسد ضروري به نظر مي رسيد. از نظر جايگاه قانوني پيوند اعضا از جسد و مرگ مغزي در ايران بايد گفت از آنجا كه قانونگذار ضوابط خاصي را در اين باره پيش بيني نكرده بود، لذا با توجه به اجازه علماي مذهبي ايران در سال ۱۳۷۴، لايحه اي توسط دولت تهيه و به مجلس ارائه شد كه توسط نمايندگان تصويب نشد.
اين مسأله موجب نشد كه انجام پيوند اعضا از جسد در ايران متوقف شود، اما سرعت پيشرفت آن را تا حد قابل توجهي كند كرد. در تاريخ۱۷/۱/۷۹، مجددا اين مسأله در مجلس مطرح شد و قانون پيوند اعضاي بيماران فوت شده يا بيماراني كه مرگ مغزي آنان مسلم است، به تصويب رسيد. مفاد اين قانون به شرح زير است:
ماده واحده - بيمارستان هاي مجهز براي پيوند اعضا پس از كسب اجازه كتبي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مي توانند از اعضاي سالم بيماران فوت شده يا بيماراني كه مرگ مغزي آنان برطبق نظر كارشناسان خبره مسلم باشد، به شرط وصيت بيمار يا موافقت ولي ميت جهت پيوند به  بيماراني كه ادامه حياتشان به پيوند عضو يا اعضاي فوق بستگي دارد، استفاده نمايند.
تبصره ۱ - تشخيص مرگ مغزي توسط كارشناسان خبره در بيمارستان هاي مجهز دانشگاه هاي دولتي صورت مي گيرد. اين كارشناسان با حكم وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، به مدت ۴ سال منصوب مي شوند.
تبصره ۲- اعضاي تيم هاي تشخيص مرگ مغزي نبايستي عضويت تيم هاي پيوندكننده را داشته باشند.
تبصره ۳ -پزشكان عضو تيم، از جهت جراحات وارد آمده بر ميت مشمول ديه نخواهند شد.
فتاوي علما:
امام خميني(ره) در پاسخ به سؤالي در مورد پيوند اعضا از فردي كه دچار مرگ مغزي شده و حيات وي غيرقابل برگشت است، فرموده اند: بر فرض مذكور، چنانچه حيات انسان ديگري متوقف بر اين باشد، با اجازه صاحب قلب يا كبد و امثال آن جايز است. مقام معظم رهبري نيز در پاسخ به سؤال مشابهي چنين مرقوم كرده اند: كه در فرض سؤال, استفاده از اعضاي بدن موصوف در صورتي كه نفس محترمه اي متوقف بر آن باشد، اشكال ندارد.
از نظر آيت ا... مكارم شيرازي نيز پيوند اعضاي بدن افرادي كه دچار مرگ مغزي شده اند با نظر اسلام منافاتي ندارد. از نظر ايشان با اينكه حفظ جسد مسلمان واجب است اما اگر حفظ جان يك مسلمان يا عضو او منوط به برداشت يك عضو از بدن مرده مسلمان باشد اشكال ندارد. همچنين از ديدگاه ايشان اگر نجات جان انساني متوقف بر پيوند از فرد دچار مرگ مغزي باشد، نه وصيت اين فرد شرط است و نه اجازه بازماندگانش. منتها انسان اگر احترام بگذارد و از بازماندگانش اجازه بگيرد كار انساني و خوبي است. بنا بر نظر ايشان با محقق شدن يك سلسله شرايط مي توان اجازه پيوند يك عضو از فردي كه دچار مرگ مغزي شده است را به شخص ديگري صادر كرد. شرط اول اين است كه در مرگ مغزي مطمئن شويم بازگشت به حيات امكان پذير نيست و شرط دوم اينكه نجات جان انسان متوقف بر اين پيوند باشد. نظر آيت ا... موسوي اردبيلي نيز به اين شرح است: اگر حفظ جان مسلماني متوقف بر پيوند عضوي از اعضاي ميت مسلمان به بدن او باشد، قطع و پيوند آن عضو جايز است و ديه ندارد و اگر حفظ عضو مهم و موثري از مسلمان،  متوقف بر قطع عضو ميت مسلمان باشد، در اين صورت نيز بنابر اقوي قطع و پيوند آن عضو جايز است، به خصوص اگر خود ميت به آن وصيت كرده باشد. نظر آيت ا... صانعي نيز به اين شرح است: اگر حفظ جان مسلماني موقوف باشد بر پيوند عضوي از اعضاي ميت مسلماني، جايز است قطع آن عضو و پيوند آن و بعيد نيست ديه داشته باشد و آيا ديه بر قطع كننده است يا بر مريض، محل اشكال است، لكن مي تواند طبيب يا مريض قرار دهد كه او ديه را بدهد و اگر حفظ عضوي از مسلمان موقوف باشد بر قطع عضو ميت، در اين صورت نيز بعيد نيست جايز باشد و اگر قطع كند ديه دارد، لكن اگر ميت در حال زندگي اجازه داد ظاهرا ديه ندارد و اولي به عدم حرمت است و اگر خود او اجازه نداد، اولياي او بعد از مرگ وي مي توانند اجازه بدهند؛ با فرض بي احترامي نبودن به ميت و ديه از قطع كننده ساقط نمي شود. بنا به نظر آيت ا... سيستاني اگر حفظ زندگي مسلماني، بر قطع عضوي از اعضاي بدن مسلمان مرده متوقف باشد، قطع آن جايز است ليكن بر قطع كننده ديه لازم مي آيد.
نهادهاي مرتبط با پيوند اعضا
- مركز مديريت پيوند و بيماري هاي خاص:
اين مركز در حوزه معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي فعاليت مي نمايد.آدرس سايت اينترنتي اين شبكهwww.irantransplant.org مي باشد.
با تشكر از واحد آموزش بنيادامور بيماري هاي خاص

يك بيماري
ديابت
ديابت تقريباً در تمام دنيا شناخته شده و اگرچه قابل درمان نيست اما قابل كنترل است.
ديابت يا همان مرض قند نوعي بيماري است كه در آن بدن نمي تواند از غذاي خورده شده به طور مناسب استفاده كند.
به طور طبيعي بدن غذا را به مواد قندي (گلوكز)، تبديل مي كند و از طريق خون به سلول ها مي برد و در آنجا براي توليد انرژي مورد استفاده قرار مي گيرد.
انسولين هورموني است كه در لوزالمعده ساخته شده و به ورود گلوكز به سلول ها كمك مي كند.
وقتي گلوكز نمي تواند وارد سلول ها شود، در خون تجمع مي كند و اين بدان سبب است كه انسولين اصلاً در لوزالمعده ساخته نمي شود و اين نوع ديابت را ديابت نوع اول يا وابسته به انسولين مي نامند.
در نوع ديگر ديابت، انسولين به ميزان كم توليد مي شود يا اينكه سلول ها نمي توانند به درستي از انسولين تشرح شده استفاده كنند كه اين نوع ديابت را ديابت غيروابسته به انسولين نامند.
آگاهي از بيماري 
هميشه به هنگام آگاهي از برخي بيماري هاي خاص، نوعي نگراني و احساس هيجان ناخوشايند در فرد مبتلا ايجاد مي شود.
اگر بيماري شما تاييد شد و داراي احساساتي چون ناباوري، خشم، ترس و تنفر بوديد، بدانيد كه اين احساسات كاملاً طبيعي بوده و بيشتر افراد در نهايت ناچار به پذيرفتن بيماري خود و كنارآمدن با آن مي شوند.
به طور معمول در بيماري هايي چون نفريت، ديابت، لوپوس و... روش درماني مشخصي وجود دارد و پس از مدتي هم،  بيمار تا حدودي با زير و بم هاي آن آشنا شده و آن را از زواياي گوناگون مي شناسد.
در نتيجه به ناملايمات آن خو گرفته و مي داند كه در برابر عوارض گوناگون بيماري چگونه رفتار كند.
كنترل، درمان 
هر بيماري اگر به خوبي كنترل شود، قطعاً بيمار را از ناراحتي هاي احتمالي كه از پيامدهاي بيماري است، مي رهاند، داشتن يك برنامه غذايي منظم و مناسب باتوجه به رژيم تعيين شده از سوي پزشك، ورزش مداوم، انجام آزمايش هاي خون به طور مكرر، كنترل وزن و... همه و همه نقش موثري در بهبود اين ناراحتي ها دارند.
ديابت از آن دسته بيماري هاست كه بايد دائماً كنترل شود كه در غير اين صورت بسته به عامل آن، يكي از دو عارضه هيپرگلسيمي يا همان زيادي قند خون و ديگري هيپوگلسيمي يا همان كمي قند خون بروز مي كند. عارضه اول بر اثر مصرف بيش از حد غذا، بيماري، استرس و عدم مصرف دارو به ميزان كافي، ايجاد مي شود و عارضه دوم درصورت مصرف داروهاي ديابت بروز مي كند.
توجه داشته باشيد كه قند خون شما بايد به طور مداوم كنترل شود و شما مي توانيد پس از يادگيري چگونگي سنجش قند خون به راحتي اين كار را در منزل انجام دهيد.
بيماري قند را مي توانيد با يك برنامه غذايي از پيش تعيين شده نيز تحت فرمان خود (!) درآوريد. بنابراين بر شما واجب است كه بسته به سن، وزن و الگوي ورزشي خود، كالري و مقدار مناسبي غذا مصرف كنيد و بدانيد كه اگر چاق باشيد، كنترل مرض قند به مراتب دشوارتر است. يادتان باشد كه هر روز تقريباً در ساعات مشخص غذاي اصلي يا غذاي سبك بخوريد.
سعي كنيد از غذاهاي مناسبي چون غذاهاي نشاسته دار و پرفيبر استفاده كرده و مصرف قند و نمك را كاهش دهيد. ا زمصرف غذاهاي چرب و سرخ شده اجتناب ورزيده و هرگز سيگار نكشيد.
ورزش را هم از ياد نبريد و به طور مداوم ورزش كنيد اما هرگز به خود فشار نياوريد و از ورزش هاي سنگين بپرهيزيد.
دارو نيز نقش خاصي در كنترل بيماري دارد؛ بيماران ديابتي معمولا از انسولين و قرص هاي ديابت استفاده مي كنند.
مبتلايان به ديابت نيازهاي ويژه اي دارند كه از جمله آنها كنترل وزن و فشار خون، معاينه چشم (سالي يك بار)، مراقبت از پوست و دوري از آفتاب است.
مراقبت از خود
اگر به ديابت مبتلا هستيد، براي حفظ سلامتي خود به نكات زير توجه كنيد:
۱-هميشه از كفش ها و جوراب هاي راحت استفاده كنيد.
۲ -هنگام نشستن پاهاي خود را روي هم نيندازيد.
۳ -پاهاي خود را هر روز وارسي كرده و در صورت مشاهده زخم، خراش و بريدگي كه احتمالا مدت زيادي است كه بهبود نيافته، با پزشك خود تماس بگيريد.
۴ -از حرارت اجتناب كنيد.
۵ -ناخن هاي خود را پس از حمام با يك ناخن گير تميز بگيريد و لبه هاي خشن را به دقت سوهان كنيد.
۶-در هنگام ابتلا به بيماري هاي ديگر به مصرف داروهاي ديابت ادامه دهيد و مايعات زياد بنوشيد. مانند هميشه غذا بخوريد و اگر نتوانستيد،غذا را كنار گذاشته و حبه هاي گلوكز بمكيد و از نوشيدني هاي قندي بنوشيد.
۷ -مصرف انسولين را هرگز قطع نكنيد.
ديابت در بارداري 
اگر باردار هستيد و بيماري قند داريد با سنجش و كنترل دقيق قند خون، مي توانيد بارداري موفق و فرزندي سالم داشته باشيد. البته اين را هم بدانيد:  ديابتي كه در دوره بارداري به وجود مي آيد، معمولا پس از وضع حمل برطرف مي شود. اما فردي كه دچار اين ديابت شده، ممكن است بعدا در طول عمر خود دوباره دچار ديابت شود.

كنگره پروستودونتيست ها
001826.jpg
سومين كنگره بين المللي ساليانه انجمن پروستودونتيست هاي ايران از سوم لغايت پنجم دي ماه در مركز همايشهاي رازي برگزار مي شود.غلامرضا غزنوي دبير علمي اين كنگره هدف از برگزاري اين كنگره را بهره گيري از دانش و تجربيات اساتيد و كارشناسان داخل و خارج از كشور دانست و افزود: از تعداد بيش از ۱۰۰ مقاله ارسالي به دبيرخانه همايش، حدود ۷۰ مقاله به صورت سخنراني در سه سالن، همزمان در اين كنگره سه روزه ارائه خواهد شد. دكتر غزنوي به ايسنا گفت: پانلهاي ويژه اي نيز جهت پرسش و پاسخ به منظور بحث و تبادل نظر و كارگاههاي عملي و آموزشي در طول برگزاري كنگره به صورت رايگان براي همكاران دندانپزشك در نظر گرفته شده است.

واكسن هاي هندي
001818.jpg
مسوول اجراي طرح واكسيناسيون حذف سرخك و سرخجه مادرزادي اعلام كرد: واكسن مصرفي در اين عمليات از كشور هند تامين شده و تاريخ مصرف دارو و واكسن ها گذشته نيست و تا چند ماه ديگر نيز قابل اعتبار و تزريق است. دكتر عبدالرضا استقامتي با بيان اين كه بيش از ۷۰ درصد واكسن كشورهاي سراسر دنيا را اين كارخانه توليد مي كند، به ايسنا گفت: حتي برخي سازمانهاي معتبر غذا و دارو در دنيا، واكسن هاي موردنياز خود را از كشور هندوستان تامين مي كنند و توليدات كارخانه واكسن سازي در هند تحت كنترل و نظارت سازمان جهاني بهداشت و مورد تاييد صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) است.

عسل درماني و لارو درماني
001824.jpg
«عسل درماني» و «لارودرماني» يكي از موثرترين روشهاي درماني زخمهاي ديابتيك (ناشي از مرض قند) است.دكتر عباس ميراب زاده عضو هيات علمي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي اظهار داشت: روش لارودرماني يكي از روشهاي موثر در درمان زخمهايي است كه با روش آنتي بيوتيك درماني و جراحي، درمان نمي شوند كه از جمله مي توان به زخم هاي ديابتيك اشاره كرد.دكتر ميراب زاده افزود: در حال حاضر مراكزي براي مراجعه بيماران جهت استفاده از روش لارودرماني وجود ندارد و ما اميدواريم با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بيمارستانهاي دانشگاهي كشور هرچه زودتر پاسخگوي مشتاقان اين روش درماني باشيم.

بي خبري از بي اختياري
001822.jpg
اكثر زنان از روش هاي درمان بي اختياري ادراري ناشي از زايمان مطلع نيستند
نتايج يك پژوهش حاكي از آن است كه ماماها با اداره صحيح زايمان مي توانند در پيشگيري از ابتلا به بي اختياري ادراري در زنان نقش موثري داشته باشند.
بررسي سه عضو هيات علمي دانشگاه تهران درباره مطالعه كيفيت زندگي زنان مبتلا به بي اختياري ادراري، حاكي از آن است كه بي اختياري ادراري از مشكلات رايج در زنان است كه به نظر مي رسد اثراتي منفي برجنبه هاي مختلف زندگي آنان داشته باشد.

كمبود امكانات پزشكي زنان
001820.jpg
تاثير منفي بي اختياري ادراري بر كيفيت زندگي زنان مورد بررسي در اين تحقيق نشان داد كه اين امر، هشداري براي دست اندركاران بهداشتي به ويژه ماماها است تا به مسأله بي اختياري ادراري كه عامل مهمي در تنزل كيفيت زندگي زنان است، توجه بيشتري مبذول دارند.به نظر مي رسد عدم آگاهي زنان از درمان هاي موجود يكي از علل عدم مراجعه آنها براي درمان باشد. در حالي كه امروزه با به كارگيري تدابير درماني مناسب مانند استفاده از انواع پدهاي مخصوص، دستگاه هاي تحريك الكتريكي و مخروط هاي واژينال مي توان به بازگشت مبتلايان به زندگي عادي و كاستن از اثرات نامطلوب بي اختياري ادراري بر كيفيت زندگي آنان كمك نمود. هرچند متاسفانه اين وسايل و امكانات كمتر در دسترس مي باشند.

مشكلا ت روحي بارداري
001828.jpg
نتايج يك مطالعه نشان داد كه شيوع لحظه اي كل اختلال ها ۳۲ درصد بوده كه بيشترين ميزان، مربوط به ابعاد حساسيت در روابط متقابل و روان پريشي است و با توجه به دگرگوني هاي تصوير ذهني از بدن خويش و نوسان هاي خلقي زنان در اين دوران، شيوع آن توجيه پذير است.همچنين افسردگي در اين بررسي ۳/۳۴ درصد بوده كه اثرات سركوب كننده پروژسترون روي سيستم عصبي مركزي، اختلال در روابط جنسي، دگرگوني هاي جسمي و محدوديت حركتي زنان باردار در ايجاد اين ناهنجاري ها نقش دارند. مراقبت خانواده هاي زنان (به ويژه مورد توجه قرار گرفتن توسط همسرانشان) مي تواند نقش موثري در كاهش اين عوارض داشته باشد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
فرهنگ
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  فرهنگ  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |