پنج شنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۲
آياتنها يك رژيم غذايي كم چربي براي كم كردن وزن كفايت مي كند؟
سيري كامل
001980.jpg
در طول دو دهه گذشته، دانشمندان پژوهش هاي زيادي درباره گلوكز و انسولين انجام داده اند. آنها با اندازه گيري ميزان سرعت جذب گلوكز موجود در غذا، رژيم غذايي ما را در فهرستي كه آن را فهرست مواد قندي ناميده اند، مشخص كرده كه بهGI معروف است. يك تكه پيراشكي دونات لعابدار كه داراي مقدار زيادي كربوهيدرات هاي آرد سفيد و شكر است به ميزان زيادي از گلوكز و انرژي تبديل مي شود و درعوض ميزان گلوكز يك كاسه آش بلغور جودوسر كه زمان خيلي بيشتري براي هضم و تبديل شدن به گلوكز نياز دارد بسيار پايين تر است.
ويكي وادلو، كوزه گري ۵۳ ساله، قدرتمند و سرشار از شور و نشاط زندگي است كه در كنار خانواده اش در مزرعه اي واقع در ويرجينيا به كار طاقت فرساي خود مشغول است. او تمرينات ورزشي مداوم و منظمي دارد و بيشتر وقت خود را در خارج از خانه صرف تمرينات ورزشي مي كند.
اين تغييرات از ۴۵ سالگي وارد زندگي او شده است ، از وقتي كه ظرافت ظاهري او ناگهان از بين رفت، مي گويد: «ناگهان به خود آمدم و متوجه شدم كه كيلوكيلو به وزنم اضافه مي شود كه خيلي تاسف انگيز بود.» به گفته او، اندازه لباس هايش كم كم به سايز شش، هشت و بعدها به بيشتر از ۱۰ رسيد. تصورش را بكنيد كه با اين سرعت به سايز شما پنج شماره اضافه شود!
وقتي رژيم گرفت و مصرف چربي را قطع كرد (متخصصان فقط مي گفتند: قطع مصرف چربي) وزن او يك خرده كاسته شد، اما وزن كاهش يافته به زودي دوباره افزايش يافت با اين تفاوت كه فقدان چربي در رژيم غذايي او باعث رنگ پريدگي و زردي پوستش شده بود. علاوه بر آن احساس بي حالي مي كرد و اغلب گرسنه هم بود. حتي گاه پيش مي آمد كه توان ايستادن هم نداشته باشد.
اين طور شد كه تصميم گرفت يك رژيم همراه با ميزان كربوهيدرات كمتر ( مثل مصرف نان هاي جو، ماكاروني، لوبيا و باقلا) و در عوض مقدار زيادي ميوه و سبزيجات و مقدار متناسبي از پروتئين و چربي هاي اشباع نشده را جايگزين كند.
نتيجه بسيار تكان دهنده بود. بدون اينكه زمان زيادي را صرف كرده يا احساس ناراحتي كند، هشت كيلو ازوزن وادلو كم شد، ميل و اشتياق او به شيريني جات از بين رفت و از همه بهتر اينكه ديگر از آن ضعف هاي حاصل از رژيم هاي گذشته خبري نبود، ضمن اينكه تا چهار سال هم وزن او ثابت ماند.
او نيز مانند ساير آمريكايي ها تصور مي كرد كه تنها يك رژيم غذايي كم چربي براي كم كردن وزن كفايت مي كند و در اين راستا توصيه هاي متخصصان تغذيه مبني بر جايگزين  كردن چربي به جاي كربوهيدرات ها را پذيرفت.
مي دانيد كه بر اساس يافته هاي دانشمندان ما دو نوع چربي داريم: خوب و بد، دو نوع هم كربوهيدرات داريم: خوب و بد. برخي از كربوهيدرات ها داراي مواد قندي هستند و بيشتر غذاهاي داراي چربي كم يا فاقد چربي (چيپس هاي بدون چربي و كيك هاي برنجي) شايد خودشان كمك چنداني به چاق شدن ما نكنند اما احساس گرسنگي را تحريك كرده در نهايت سبب اضافه شدن وزن مي شوند.
با هضم غذا دربدن كربوهيدرات ها تبديل به قندي به نام گلوكز مي شوند چون فشار خون باوجود گلوكز بالا مي رود.
پانكراس پيغامي مبني بر بالا بردن ميزان ترشح هورمون انسولين دريافت مي كند.
(انسولين هورموني است كه قند خون راتنظيم مي كند) در سلول ها گلوكز سوخته و تبديل به انرژي شده يا براي استفاده در آينده به صورت چربي در بدن ذخيره مي شود.
يك رژيم غذايي سرشار از GI (فهرست مواد قندي)براي سلامتي شما قطعا مضر است؛ زيراشما را به سوي يك خطر اساسي سوق مي دهد. سوخت و ساز يك بسته پنير بدون چربي به مراتب خيلي بيشتر از يك پيراشكي دونات است هرچه ميزان قند موجود در جريان خون در بين سلول ها بيشتر مي شود، پانكراس نياز بيشتري به ترشح كردن انسولين  پيدا مي كند و اين درست به معناي فشار آمدن به پانكراس است.
اين دورهمچنان ادامه مي يابد و علاوه بر آن ممكن است ميزان انسولين بالا تاثير كمتري بر قندهاي ذخيره شده داشته باشد.
به اعتقاد محققان فقط در آمريكا، ۵۰ ميليون نفر داراي انسولين بالا هستند و در اين افراد احتمال ابتلا به ديابت نوع دوم (كه ۱۶ ميليون آمريكايي به آن دچارند) بيشتر است؛ يعني درست چيزي در حدود ۵ درصد ميزان مرگ و مير در آمريكا.
ديابت به خودي خود تنها دليل براي نگراني نيست، زيرا افزايش گلوكز نه تنها براي رگ هاي خوني مضر است، بلكه افزايش انسولين نيز سبب ايجاد مشكل فشارخون و بالارفتن ميزان چربي مي شود و نتيجه آن افزايش ناراحتي و حمله هاي قلبي است.
ديويد جنكينز، پروفسور دانشگاه پزشكي تورنتو و يكي از پيشگامان تحقيقات GI (فهرست مواد قندي)ميزان خطر را بالاتر از اينها دانسته و ارتباط بين ميزان بالايGI و نارسايي هاي تخمدان ها و انواع سرطان هاي از اين دست را خاطرنشان مي كند و نتيجه ديگر تحقيقات، بيانگر وجود ارتباط نزديك ميان ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ و ميزان بالاي گلوكز است.
پس توجه بيشتر شما به كيفيت قندها و چربي ها، بي درنگ باعث اتخاذ تصميمات مثبتي مي شود و پاداش اين توجه هم جالب تر است؛ چراكه مصرف مواد غذايي با ميزان قند كمتر هم مي تواند احساس گرسنگي را برطرف كند.
مدير برنامه هاي چاقي بيمارستان كودكان در بوستون و يكي از محققان مربوط به GI (فهرست مواد قندي)مي گويد: «اگر براي لحظه اي درنگ كرده و به جامعه آمريكا نگاهي بيندازيد، ملاحظه مي كنيد كه از هر سه نفر ،  دو نفر اضافه وزن دارند و پس از گذشت ۳۰ سال آمريكايي ها باوجود مصرف كالري كمتر، همچنان چاق تر شده و علاوه بر آن ميزان قند خون آنها هم افزايش يافته است.
يك رژيم كه داراي مواد پروتئيني باشد مي تواند از بسياري از اين مشكلات بكاهد. اما خوردن گوشت قرمز و چربي هاي اشباع شده مسبب بيماري هاي قلبي است و اين به اين مساله بازمي گردد كه ما در وهله اول به كربوهيدرات ها بسنده مي كنيم. پس از مصرف يك وعده غذايي پرچرب، ميزان گلوكز و ترشح انسولين سر به فلك مي زند؛ هورمون هاي استرس زا مثل آدرنالين، گلوكز اضافي را مي گيرند و همه اين تغييرات سبب ضعف، گيجي و يك گرسنگي حريصانه مي شود كه در نتيجه اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت (پرخوري اولين نماد آن است) اين درمورد افرادي كه رژيم گرفته اند، بسيار خطرناك است.»
گري برايان ۴۷ ساله، يكي از همين افراد بود كه اين چرخه را با شتاب پيمود. او متخصص كامپيوتر در يك مركز پزشكي است و چند سال قبل هم به دليل عدم تشخيص نارسايي غده تيروئيد،  وزنش به سرعت از ۸۰ به ۱۱۰ كيلو رسيد. البته مشكل تيروئيد او رفع شد اما وزنش تغييري نكرد و رعايت رژيم غذايي هم كارساز نشد. اما فقط با كمك يك رژيم داراي GI (فهرست مواد قندي)پايين و پروتئين مثل باقلا، لوبيا،  ماهي تن و... بود كه توانست به وزن ۵/۸۲ كيلويي خود برگردد. حداقل ۱۶ تحقيق بر روي تجربيات برايان صورت گرفت و در يك مورد بسيار استثنايي تعداد ۱۲ مرد جوان چاق را به سه گروه تقسيم كردند. به گروه اول ميزان بالايي ازGI ، به گروه دوم به ميزان متوسطGI و به گروه سوم به ميزان كمGI و به همه به مقدار مساوي كالري دادند (پسرها اجازه داشتند كه بيشتر از مقدار نيازشان بخورند.)
نتيجه بسيار جالب توجه بود: گروه اول ۵۳ درصد كالري نسبت به گروه دوم و گروه سوم ۸۱ درصد كالري كمتر نسبت به دو گروه قبلي در وعده بعدي غذا خوردند.
اين تحقيقات با اين نتايج موفقيت آميز، احساس خوشايند و معجزه گونه اي از كم كردن وزن مي دهد.
درحالي كه علم هنوز مي كوشد دقيقاً مشخص كند كه واقعاً چه چيزي ميزانGI (فهرست مواد قندي) را پايين مي آورد، اين دانشمندان نظر جالبي دارند و معتقدند كه چنين غذاهايي عموماً در فرآيند كمترين ها جاي مي گيرند و غذاهايي شامل فيبر، پروتئين و چربي را همراهي مي كنند. چون براي هضم اين غذاها زمان زيادي لازم است، بالطبع احساس سيري شما هم طولاني مدت شده و به همين نسبت ميزان قند خون پايين نمي آيد.
دانشمندان در آخرين تحقيقات خود در مدرسه بهداشت عمومي هاروارد و همچنين در بيمارستان زنان بوستون، مواردي را بررسي كرده اند كه ميزان متوسطي از چربي ها (شامل ۳۵ درصد از نوع اشباع شده) مثل ماهي تن،  آوا كادو،  ماهي هاي پرچرب، باقلا و... در رژيم غذايي خود گنجانده بودند، نسبت به كساني كه رژيم هايي در حدود ۲۰ درصد كالري داشتند،  وزن بيشتري را از دست داده بودند.
كتي مك مانوس، مدير سازمان تغذيه بيمارستان زنان وبريگهام مي گويد: «اما به هرحال اينها خيلي زود دوباره وزن از دست رفته را به دست مي آورند ولي آنهايي كه ميزان متوسطي از چربي را دريافت مي كنند وزن جديد خود را دست كم تا دو سال حفظ مي كنند.»
او معتقد است، شما مجبور نيستيد كه برده GI (فهرست مواد قندي)و منفعت هاي حاصل از آن باشيد. خوردن سيب زميني كباب شده يا ديگر غذاهاي اين چنيني، خوب و لذت بخش هستند.
ويكي وادلو مي گويد: «من گاهي اوقات مردد و سرگردان مي شوم.»
مواد سفيد كه او به آنها GI (فهرست مواد قندي)بالا مي گويد مختص به مواد خاص هستند. مثلاً در دوران تعطيلات، او غذاهاي ويژه كريسمس را به خوبي مي خورد و اضافه وزن نيز پيدا مي كند؛ اما با شروع سال جديد او دوباره به رژيم با مقدار كمGI روي آورده و وزن اضافه شده را كم مي كند.
او در اين باره مي گويد: «اين مثل گرفتن يك رژيم معمولي نيست، بلكه تغيير سبك زندگي بوده و روشي است كه من دوست دارم و مي خواهم با آن سازگار باشم.»
ترجمه: معصومه اصغرزاده سهيلي 
تنظيم: مانا لقماني 
منبع: ريدرز دايجست

كارساز اما سخت...
001976.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهيكارشناس علوم و صنايع غذايي 
منظور از پوسته يا پوست تخم پرندگان يا حيوانات ديگر: «لايه سفيدرنگ، قهوه اي و يا سفيد با لك هاي رنگي» است. اين لايه: از ديرباز بخش زائد و بي خاصيت «تخم جانداران» بوده است. اما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه اين لايه نه تنها بي مصرف نيست بلكه در مواردي، بسيار ارزشمند و حياتي است. آمار جالبي نيز در اين زمينه در دست است. مثلا هر ساله در انگلستان، ۳۶۰ تن پوست تخم پرندگان به عنوان زائده دور ريخته مي شود و همين بخش بي مصرف، حاوي مقادير زيادي كلسيم، منيزيم، كربنات و پروتئين است!
اما يكي از مهمترين مشكلات استفاده از پوسته تخم پرندگان خصوصا پوسته تخم مرغ، ناتواني در جداسازي كامل آن از بخش خوراكي است. روشهاي مختلفي براي اين منظور به كار گرفته شده است اما در حين عمل به جهت «تردي» بيش از حد پوسته، بخشي از آن از بين مي رود.
براي استفاده از «پوست تخم پرندگان» پس از جداسازي، عمليات خشك كردن، خرد كردن و خواباندن در اسيد انجام مي شود تا بتوان از پوسته استفاده كرد. در سال ۱۹۹۷ يك كمپاني آمريكايي براي اولين بار با استفاده از دستگاهي كه براي خرد كردن گوشت استفاده مي شد، پوسته را كاملا خرد كرده و آن را به ذرات بسيار ريز تبديل كرد. سپس آن را با «آب» مخلوط كرد، به طوري كه ذرات خرد شده پوسته در آب غوطه ور شده و سپس با آب، حالتي تقريبا يك فاز ايجاد كرد. با استفاده از اين دستاورد جديد، از پوست تخم مرغ و پوست تخم پرندگان ديگر در ساخت محصولات جديد استفاده كردند.
چه محصولاتي با استفاده از اين دستاورد تهيه مي شود؟
پوست تخم مرغ حاوي ۱۰ درصد كلاژن است. اين كلاژن، كلاژن نوع اول است (كلاژن ۱۰ نوع مختلف دارد). اين نوع كلاژن (نوع اول) استفاده فراواني خصوصا در پزشكي دارد به طوري كه هر گرم آن (كلاژن نوع اول)، هزار دلار به فروش مي رسد.
اين نوع كلاژن براي «كرمهاي پوستي»، «ايمپلنت هاي دنداني»، «آنژيوپلاستي»، «جراحي هاي پلاستيك»، «درمان پوكي استخوان»، «بازسازي بافت قرنيه» و در «داروسازي» براي تهيه «آنزيمهاي تجزيه كننده كازئين» و تهيه «امولسيون كننده ها» استفاده مي شود.
اما علاوه بر اين، از آن در صنعت براي تهيه  كاغذ و در كشاورزي به عنوان تقويت كننده محصولات كشاورزي براي جبران كمبود كلسيم استفاده مي كنند.
مصارف خوراكي 
مهمترين مورد مصرف پوست تخم پرندگان خصوصا «پوست تخم مرغ» در تهيه خوراك دام و طيور به عنوان «غني كننده» از جهت كلسيم است. اما اين ماده غني كننده چگونه تهيه مي شود؟ براي تهيه اين ماده غني كننده از ۷۰ قسمت پوست تخم مرغ، ۸ قسمت آلبومين، ۵ قسمت ذرت، ۱۷ قسمت سويا و ۱۵/۰ قسمت اسيد پروپيونيك، استفاده مي كنند. سپس اين مواد را كاملا مخلوط كرده، آن را سرد مي كنند و به خوراك دام و طيور مي افزايند.
براي انسان چطور؟
يك تيم تحقيقاتي در انگلستان(ADAS) در حال جستجوي راه مناسبي براي استفاده از تركيبات مفيد پوست تخم مرغ هستند. آنها عقيده دارند، زماني تحقيقات آنها به نتيجه مي رسد كه پوست تخم مرغ از نظر ساختاري نرم و قابل هضم شده و معده انسان بتواند اين تركيب سخت را هضم كند. علاوه بر اين مسأله طعم آن نيز حل شده و به نوعي قابل مصرف شده باشد. علاوه بر اين، اين گروه در حال جستجوي راهي براي «پاستوريزه كردن» پوست تخم مرغ به منظور از بين بردن عوامل بيماري زا در آن هستند. آنها عقيده دارند به نتايج مطلوبي رسيده اند و تنها اندكي زمان لازم است تا نتايج نهايي به دست آيد. اين تحقيق چه زماني به نتيجه خواهد رسيد؟ ما نيز مثل شما منتظريم!...
منبع : Egg shell.com

خورد و خوراك
انبه 
سارا صرافي زاده كارشناس تغذيه 
تاثيرات تغذيه اي:
از نظر ويتامينA وC غني مي باشد.
مقدار ويتامينC موجود در انبه به نوع آن بستگي دارد.
منبع خوبي از ويتامينE و آهن است.
منبع خوبي از بتاكاروتن است.
از نظر مواد مغذي بسيار غني است.
فوايد از نظر سلامتي:
مسهل و مدر
براي كاهش اسيد معده مفيد است.
انگور
ارزش تغذيه اي:
به طور معجزه آسايي غني از ويتامينA وC و بيوفلاونوئيد است و نيز حاوي ژرمانيوم و سلنيوم است.
مقدار زيادي منيزيم و آب دارد.
انگور سياه غني از آهن است.
كشمش نيز به عنوان فرآورده انگور، منبع خوبي از انرژي و قند است و مواد مغذي بسياري دارد.
فوايد از نظر سلامتي:
انگور يكي از ميوه هايي است كه از نظر پزشكي حائز اهميت است.
اين ميوه در درمان بسياري از بيماري ها موفق بوده.
مصرف انگور يكي از موثرترين و قابل اطمينان ترين راههاي درمان در هنگام بروز تومور در جهت كاهش اثرات آن است.
انگور باعث تصفيه خون و تقويت سيستم ايمني بدن مي شود و باعث افزايش وزن در افرادي مي شود كه در اثر سرطان لاغر شده اند.
قند موجود در انگور به راحتي هضم و جذب مي شود. انگور تونيك بوده و باعث بازسازي بافتها مي شود.
انگور باعث افزايش فعاليت دستگاه گوارش شده و كبد را تميز كرده و به بهبود فعاليت آن كمك مي كند.
مقدار آب زيادي كه در انگور وجود دارد، از ته نشين شدن مواد معدني در هر جايي از بدن جلوگيري مي كند. به خاطر زياد بودن محتوي آهن، در تشكيل خون نيز موثر است.

مغز زنبور عسل و انسان
طبق تحقيقات محققان دانشگاه «ايلينوي»، ژنها، اثري مستقيم بر روي رفتارهاي انفرادي زنبور عسل دارند. بنابراين طبق نظريه آنها، با شناخت كامل ساختار ژنتيكي زنبور عسل، رفتارهاي زنبور عسل قابل كنترل است.
آنها تحقيقات خود را با بررسي ۶۸۷۸ ژن مختلف موجود در زنبور عسل آغاز كردند و به اين نتيجه رسيدند كه ژنها، نقش فعالي در كنترل رفتار زنبور عسل دارند. اگرچه در قديم شكل گيري بسياري از رفتارها را به عوامل محيطي نسبت مي دادند اما اين گروه تا حدود زيادي ثابت كردند كه «ژنها» عوامل اصلي «شكل گيري رفتارها» در زنبور عسل هستند.
دكتر رابينسون مي گويد: ما ساختار ژنهاي مغز زنبور عسل را دقيقا شناسايي كرده و به اين نتيجه رسيده ايم كه «ژنهاي مغز»، فرمانده اصلي تمامي فعاليتها هستند. او ادامه مي دهد: ما توسط كامپيوترRNA)Mrna پيام بر) ۶۰ زنبور عسل را بررسي كرديم؛ اين ۶۰ زنبور به دو گروه «زنبورهاي كارگر» و «زنبورهاي پرستار» تقسيم شده بودند. با اين بررسي به نتايج مهمي دست يافتيم.
اما چگونه؟
دكتر رابينسون ادامه مي دهد: در «زنبورهاي پرستار» در همان هفته هاي دوم و سوم زندگي، مغز پيامهاي خاص خود را انتقال داده و رفتار اختصاصي اين گروه يعني «نگهداري از نوزادان» شكل مي گيرد و در زنبورهاي كارگر، جمع آوري گرده و توليد عسل به عنوان يك «رفتار خاص» آغاز مي شود. بنابراين ما به اين نتيجه رسيديم كه «ساختار و الگوي ژنهاي مغز» در هر گروه با گروه ديگر كاملا متفاوت است.
اما در بين تحقيقات، نكته اي مهم به نظر محققان رسيد و آن اين بود كه «سن» و «تفاوت سن» اين دو گروه، شايد عاملي براي تفاوت رفتار باشد. بنابراين اين نكته، محققان را واداشت تا آزمايش را از نماي ديگري تكرار كنند.
دكتر رابينسون مي گويد: «براي بررسي اين نكته، دوكندوي مختلف طراحي كرديم. در يك كندو فقط (زنبورهاي پرستار هم سن) و در كندوي ديگر فقط (زنبورهاي كارگر هم سن) را قرار داديم و آزمايش را مجددا تكرار كرديم و اينطور نتيجه گرفتيم كه شكل گيري رفتارها، ربطي به سن زنبورها ندارد. يعني به جهت تفاوت ساختار ژنهاي مغزي در هر گروه، باز هم رفتارهاي خاص در هر گروه ظاهر مي شود. فقط تنها تفاوت اين بود كه در زنبورهاي كارگر به جهت قرابت زنبورهاي جوان با يكديگر؛ «رفتارها» سريعتر ظاهر شد.»
دكتر رابينسون مي افزايد: «اگر رابطه بين (اثر ژنهاي مغزي) و (رفتارهاي آدمي) نيز به همين ترتيب ثابت شود، بسياري از بيماريهاي ارثي رواني قابل درمان خواهد بود. بنابراين براي نتيجه گيري قطعي، نيازمند بررسي هاي كاملتر و بهتري هستيم.» به اميد آن روز...

ناراحتي ريوي  و بهداشت دهان
001984.jpg
شرايط نامساعد دندان و لثه باعث تضعيف فعاليت ريه ها مي شود. يافته هاي دانشمندان دانشگاه بوفالو نشان مي دهد، ناراحتي هاي ريوي در بيماري هاي مزمن افرادي كه بهداشت دهان و دندان را رعايت نمي كنند بيشتر ديده مي شود. گروهي از محققان معتقدند ارتباط بين امراض ريوي و سلامت دهان و دندان زياد شفاف نيست ولي فعاليت باكتري در دهان را نمي توان ازنظر دور داشت. آنها معتقدند كه چسبيدن باكتري ها به دندان و تركيب آنها با بزاق و ارتباط اين بزاق با قسمت فوقاني دستگاه تنفسي شرايط را براي ابتلا به عفونت فراهم مي كند. فاكتورهاي زيادي در بدبوكردن شرايط دهان و مشكلات آن نقش دارند كه عبارتند از: سيگاركشيدن، آلودگي هوا، آلرژي (حساسيت ها) و زنتيك فرد.

دندان سالم و ريه
001982.jpg
محققان در آزمايش هاي خود از افرادي استفاده كردند كه حداقل ۲۰ ساله بوده و به طور متوسط ۶ دندان طبيعي داشته اند.
اين اشخاص پرسشنامه اي درمورد سابقه بيماري تنفسي خود پر كرده و از آنها تست ظرفيت ريوي به عمل آمد. نتايج نشان دادند كه درصورت وجود بيماري در دهان و دندان، فعاليت تنفسي كاهش خواهد يافت. دكتر Scannapieco (يكي از افراد گروه تحقيق) مي گويد: «ما نمي گوييم كه مسواك نزدن باعث پيشرفت امراض ريوي مي شود، بلكه اينطور است كه اگر شما درحال حاضر دچار بيماري تنفسي و ريوي هستيد توجه زيادي به دندان و لثه خود داشته باشيد.»

امراض لثه  امراض قلبي
001990.jpg
البته اين امكان وجود دارد كه افزايش بهداشت دهان و دندان يكي از فاكتورهاي كمك كننده در جلوگيري از انواع بيماري ها مي باشد كه آمار نشان مي دهد ۲/۲ ميليون مرگ در دنيا به خاطر اين شرايط است.
انجمن دندانپزشكي بريتانيا معتقد است كه تحقيقات ثابت كرده سلامت دهان و دندان و لثه ارتباط زيادي با انواع بيماري ها ازجمله امراض قلبي و سكته دارد.البته لازم است كه مطالعات بيشتري صورت گيرد.
در پايان از افراد مبتلا به انواع بيماري هاي ريوي خواهشمنديم به سلامت دهان و دندان و لثه خود بيشتر اهميت دهند تا شايد از اين طريق از بروز عوارض شديدتر بيماري شان كاسته شود.

تخم مرغ و آنژين صدري
001978.jpg
به گفته دكتر خادم وطن، متخصص بيمار ي هاي قلب و عروق، با تغذيه مناسب از جمله استفاده از سه وعده رژيم غذايي دريايي در هفته، افزايش مصرف سبزيجات وميوه هاي تازه، كاهش مصرف كربوهيدرات ها و چربي هاي اشباع شده و ورزش مي توان بيماري هاي قلبي از جمله آنژين صدري را تا حد زيادي تحت كنترل درآورد. آنژين صدري، احساس ناخوشايندي در قفسه سينه است كه به علت كاهش خون رساني و اكسيژن رساني به عضله ميوكارد قلب اتفاق مي افتد و نشانه اي از بيماري  تصلب شرايين است كه بر اثر تنگي عروق تغذيه كننده قلب اتفاق مي افتدتغذيه نامناسب، مانند مصرف بيش از حد تخم مرغ، جگر و گوشت پرچربي و مصرف كم سبزيجات وميوه ها هم ازعوامل مستعد كننده بيماري است.

كمبود روان پرستاران
001988.jpg
يكي از روان پزشكان بيمارستان روز به يكي از مشكلات رشته روان پزشكي در كشور را كمبود روان پرستار عنوان كرد.بيمارستان روزبه بيش از ۵۰ سال سابقه روان پزشكي و روان پرستاري دارد و از ۹۰ پرستار درحال فعاليت در اين بيمارستان، حتي يك نفر هم آموزش روان پرستاري نديده است.طبق گفته اين روان پزشك، باوجود اينكه بيمارستان روزبه بالاترين ضريب اشغال تخت در بين بيمارستان هاي دانشگاهي را داراست ولي از پايين ترين سرانه نيروي انساني برخوردار است. فاصله سرانه نيروي انساني كشور نسبت به ساير كشورها نيز بسيار زياد است. اگر هم در بيمارستان هاي رواني، پرستار استخدام مي شود، اين پرستاران بايد آموزش هاي كافي در زمينه روان پرستاري ديده باشند.

خشكي پوست و بيماري هاي ديگر
001986.jpg
خشكي پوست يك بيماري محسوب نمي شود، بلكه مي تواند نشانه برخي از بيماري ها باشد. دكتر امير جوانبخت با اشاره به ارثي بودن خشكي و حساس بودن پوست در برخي افراد گفت: «بسياري از افراد داراي پوستهاي چرب هستند كه با افزايش سن و رسيدن به دوران ميانسالي اين چربي خود به خود از بين مي رود. عواملي از قبيل رطوبت هوا و مواد شوينده اي كه مصارف زيادي دارند در به وجود آمدن خشكي پوست موثرند.اين بيماري هيچ گونه رابطه اي با نوع تغذيه اي كه مصرف مي شود ندارد. البته مصرف خوراكي هاي غيربهداشتي كه باعث اسهال و استفراغ مي شوند و متعاقب آن از دست دادن بيش از حد آب بدن را به همراه دارند، به صورت موقت باعث خشكي پوست مي شوند. »

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |