پنج شنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۲
گزارشي از طرح واكسيناسيون سراسري عليه سرخك و سرخجه
تا ده دي ماه فرصت ايمن شدن داريد
001954.jpg
سرعت واكسيناسيون در مراكز مختلف آنقدر زياد است كه حتي وقت نمي كني بنشيني، عملا هر ۳۰ ثانيه يك نفر واكسينه مي شود.
سعيده عليپور
خودم را به داخل اتوبوس مي كشم، فضاي كوچك اتوبوس دائم پر و خالي مي شود. اينجا يكي از همان مراكز سيار طرح ملي واكسيناسيون عليه بيماري سرخك و سرخجه است.
وقتي سوزن سرنگ را به بازويم فرو مي كند نگاهم به طرف دختربچه ۶ ۵ ساله اي جلب مي شود كه با هراس به دست مسوول تزريق واكسن خيره شده است.
دكتر محسن زهرايي معاون مركز مديريت  بيماري ها مي گويد: اين طرح بزرگترين طرح واكسيناسيون سراسري عليه بيماري سرخك و سرخجه در جهان محسوب مي شود. ۳۳ ميليون جمعيت ۵ تا۲۵ ساله ايراني مشمول اين طرح مي شوند كه به نظر مي رسد براي تحت پوشش قرار دادن چنين جمعيتي نياز به بسيج ملي گسترده اي نيز باشد. دكتر زهرايي مي گويد: ما براي انجام اين طرح از دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران و همچنين بسيج جامعه پزشكي كمك گرفته ايم.
مراكز بهداشتي، درماني، بيمارستانها، درمانگاه ها و حتي بعضي از بيمارستان هاي خصوصي هم طرح ملي واكسيناسيون را اجرا مي كنند. اماهمه اينها باز هم نتوانسته است جوابگوي جمعيت تهران باشد. دكتر زهرايي در اين مورد مي گويد: استقبال مردم در تهران به حدي بود كه مراكز واكسيناسيون، تعداد افراد مستقر در اين مراكز و ساعت كار را افزايش داديم.
از ساعت ۸ صبح تا حدود ۹شب مراكز مختلف درماني جهت واكسيناسيون تا ۱۰ دي ماه به فعاليت مشغول هستند. مراجعه گروه  هاي پزشكي براي انجام طرح واكسيناسيون به تمام مدارس و دانشگاه ها باز هم از حجم ترافيك مراجعان كم نكرد. اين شد كه ۳۲ مركز سيار واكسيناسيون (اتوبوس هاي طرح واكسيناسيون) نيز در ميادين اصلي شهر مستقر شدند. معاون مركز مديريت بيماري ها مي گويد: تا به امروز از جمعيت ۵ ميليون نفري كه در تهران مشمول طرح واكسيناسيون عليه بيماري سرخك و سرخجه مي شوند، حدود ۸۵ درصد واكسينه شده اند.
اما اين آمار در شهرستان ها بهتر است، به طوري كه در استان  هاي ايلام، بوشهر، زنجان، سيستان و بلوچستان، كردستان ، كهكيلويه و بويراحمد، كرمان، مازندران ولرستان حدود ۹۵ تا۹۹ درصد واجدين شرايط در اين طرح واكسينه شده اند.
«مريم.ع» دانشجوي بهداشت دانشگاه ايران است كه داوطلبانه به اين طرح پيوسته و الان چند روزي است در يكي از مراكز سيار طرح واكسيناسيون به واكسينه كردن مردم مشغول است، مي گويد: «از صبح ساعت ۸ تا ساعت ۹ شب يك لنگه پا مي ايستم و مراجعان را واكسينه مي كنم. اما نمي دانم چرا خلوت نمي شود.» بعد هم با خنده مي گويد: «خدا كند يك پاداش يا كارمزد خوب به ما بدهند تا خستگي مان دربيايد.»
از او مي پرسم: «با وجود اينكه اكثر مراجعان در دوران طفوليت واكسن سرخك را دريافت كرده اند واكسيناسيون دوباره چه معنايي مي تواند داشته باشد.» او مي گويد: «اكثر اين افراد در دوران كودكي تنها واكسن سرخك را دريافت كرده انداما اين واكسن مخلوطي از واكسن سرخك و سرخجه است.» او ادامه مي دهد: «گروه سني ۵ تا ۲۵ سال بيشترين آمادگي را براي پذيرش بيماري سرخك و سرخجه دارند كه در صورت بروز اين بيماري در سنين بزرگسالي يا در دوران حاملگي اثرات جبران ناپذيري را در پي خواهد داشت.»
مي پرسم، اين واكسن ها هيچ عوارضي در پي ندارد؟ و در حالي كه سرنگ ها را دانه دانه به بازوي افراد مختلف فرو مي كند جواب مي دهد: «در بعضي ها ممكن است ايجاد تب كند. بعضي ها هم به علت ترسشان از آمپول و وسايل مشابه ممكن است فشارشان كم شود.»
هزينه براي يك طرح ملي 
اين طرح حدود ۱۶ ميليارد تومان هزينه اجرايي داشته است. اين در حالي است كه بسياري از امكانات به صورت رايگان جهت انجام اين طرح ملي در اختيار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.
معاونت مركز مديريت بيماري ها مي گويد: «از دو سال و نيم پيش مركز مديريت بيماري ها جهت راه اندازي چنين طرحي در حال تلاش است. بخش هاي تخصصي در گروه هاي علمي مختلف در مورد چنين واكسيناسيوني آن هم در اين حجم گسترده به مطالعه و بررسي پرداختند. از همان زمان هم به جمع آوري وسائل مورد نياز اين طرح ملي اقدام كرديم.»
هر ۳۰ ثانيه يك نفر
سرعت واكسيناسيون در مراكز مختلف آنقدر زياد است كه حتي وقت نمي كني بنشيني، عملا هر ۳۰ ثانيه يك نفر واكسينه مي شود.
«سريع آستين دست چپت را آزاد كن... نفر بعد...»
مي پرسم اينجا از كسي شناسنامه دريافت نمي كنيد اگر سنشان در محدوده مشخص ۵ تا ۲۵ سال نباشد چه طور مي فهميد؟
پسر دانشجوي رشته پزشكي است در حالي كه نام مراجعان را مي نويسد و كارت صورتي رنگي به آنها مي دهد مي گويد: «هيچ كس حتي  آدم بزرگ ها هم علاقه اي به آمپول زدن ندارند، اما خب هست عده اي كه بخواهند احساس جواني داشته باشند و با وجود بالاتر بودن سنشان از ۲۵ سال مي آيند و واكسن دريافت مي كنند.» او تاكيد مي كند: «اينكه شناسنامه يا كارتي دريافت نمي كنيم براي تسريع و راحتي كار براي مراجعان است. در ضمن دريافت اين واكسن در سنين بالاتر هم موردي ايجاد نمي كند.»
مسوول واكسيناسيون يكي از مراكز به من مي گويد: «بعضي از مراجعان نگران هستند نكند از طريق اين واكسيناسيون بيماري هاي مسري به آنها منتقل شود خيلي هاشان بي پرده مي گويند: «نكند ايدز بگيريم»، نمي دانم وقتي تمام سرنگ ها جلو چشم خودشان از پوشش بيرون مي آيد چنين افكاري از كجا ناشي مي شود. دكترزهرايي معاون مركز مديريت بيماري ها در انتها از من مي خواهد تا از طريق روزنامه اعلام كنيم كساني كه تا به حال واكسينه نشده اند در مدت باقي مانده تا پايان روز دهم دي ماه اقدام به واكسيناسيون كنند.»
«باز هم شلوغ است اين چندمين بار است كه مراجعه مي كنم اما موفق نمي شوم واكسن بزنم. فردا هم تولدم است و ۲۶ سالم مي شود و ديگر مشمول اين طرح نيستم.» دختر مي خندد و از بين جمعيت درمانگاه خودش را بيرون مي برد.

آسفالتهاي بدون صدا!
001968.jpg
علي رضا كيواني نژاد
«چاله، دست انداز، فرورفتگي و...» هر چيزي كه دلتان مي خواهد آن را خطاب كنيد. چيزهايي كه برصورت آسفالت سطح خيابان ها و بزرگراه هاي تهران مانند آبله به وفور ديده مي شود. شايد نتوان خيابان يا بزرگراهي در تهران يافت كه از اين معضل، جان سالم به در برده باشد. اشكال از كجاست؟ از كارگران و آسفالت كاران يا نوع آسفالت به كار رفته؟ شايد هم تمهيدات مسوولان براي سالم ترساختن رويه اصلي خيابان ها كارساز نيست.
كارشناسان زيباسازي شهري تصميم گرفتند براي اولين بار در جهان، نسبت به تعويض آسفالت اتوبان هاي بزرگراههاي سيب بزرگ لقب ايالت نيويورك آمريكا اقدام كنند. چرا براي اولين بار؟ شايد تعويض آسفالت كار تازه اي نباشد كه قطعا نيست اما دليل اين تعويض، بدون شك در دنيا بي نظير است!
تحقيقات بر روي آسفالت اين بزرگراه ها حدود يكسال طول كشيد.
كارشناسان محيط زيست و زيباسازي بر اين باورند كه غناي مواد به كاررفته در اين آسفالت ها به گونه اي است كه در عصر حاضر با پيشرفت تكنولوژي سازگار نيست. بنابراين اين روكش ها كه زماني داغ و گداخته بودند و حالا پيكري سرد و سفت پيدا كرده اند، نامناسب تشخيص داده شده و بايد در اسرع وقت تعويض شوند.
توليد صدا
دليل تعويض آسفالت اين اتوبان ها توليد صداي بيش از حد است. رفت و آمد ماشين ها در اتوبان هاي نيويورك در نوع خود بي نظير است. به طوري كه گفته مي شود از نقطه آغازين هر شاهراه در هر ثانيه ۴ اتومبيل مي گذرد كه با احتساب گستردگي اين شريان هاي شهري، مي توان حدس زد كه ترافيك عجيبي در طول اين مسيرها ديده شود. اوايل مارس ۱۹۹۹ عده اي از دانشمندان دانشگاه ميشيگان، تحقيقات خود را روي اين آسفالت ها آغاز كردند. صداي زيادي كه از اين اتوبان ها به گوش مي رسد مساله اي عادي است اما نه براي آنهايي كه كوچكترين واكنش ها را زيرنظر دارند. اين صدا تقريباً در تمام اتوبان هاي جهان شنيده مي شود اما كارشناسان اين ايالت و دانشگاه فوق الذكر معتقد بودند، تعويض آسفالت ها و قراردادن آسفالت جايگزين مي تواند بسياري از مسايل را به صورتي اتوماتيك از بين ببرد.
آسفالت ريخته شده در سطح هر خيابان، نكات ويژه اي را براي استفاده كاربران طلب مي كند. يكي از اين نكات، شن به كار رفته در آسفالت است. در بسياري از كشورهاي جهان كه آسفالت خيابان ها را به صورتي قديمي و كلاسيك انجام مي دهند، ديده مي شود كه نحوه كار، همان شيوه قديمي قير و شن است. ابتدا زيرسازي انجام شده و سپس قير و شن مخلوطي را به وجود مي آورند كه سطح يكدست خيابان را فرش مي كند اما اين آسفالت هاي قديمي حالا جايگزين دارند!
آسفالت جديد
آسفالت جديد، مواد تازه اي دربر ندارد. كارايي جديدي هم ندارد. تنها، روش مخلوط كردن مواد در آن ساده اما موثر است. كارشناسان ميشيگاني قبل از مخلوط كردن شن و قير، شن را تا آنجاكه ممكن است، شستشو مي دهند. دليل اين كار هم ساده است. اگر شن به كار رفته در آسفالت، حامل گرد و غبار باشد. قير به خوبي روي آن نمي نشيند و اين مسئله باعث مي شود آسفالت خيابان پس از مدتي به صورت لايه هاي كوچك و بزرگ جدا شده و يا مانند صورتي آبله زده، سطح خيابان را دچار فرورفتگي كنند.
پس از شستن شن، آن را در هواي داغ كه معمولا جايگاه آن در قسمتي از كارگاه هاي آسفالت سازي قرار دارد، خشك مي كنند. بدين ترتيب ديگر لايه اي مانع چسبيدن شن و قير به هم نمي شود. اين آسفالت حالا مي تواند روكشي مناسب براي سطوح خيابانها باشد، اما اگر اين آسفالت هم نتوانست كارايي لازم را داشته باشد آن وقت چه بايد كرد؟ در ضمن مسأله توليد صدا به كجا مي رسد؟
رابطه فشردگي شن ها و صدا
محققان نتايج آزمايشهاي خود را روي شن و آسفالت چنين عنوان كردند: «هر چه شنها فشردگي بيشتري داشته باشند و قير به درستي روي آنها ريخته شود، ديگر فضايي باقي نمي ماند تا هوا در خلل آن و در فضاي ايجاد شده بين لاستيك و سطح آسفالت، ايجاد صدا كند.»
يعني هوا هميشه در فضاي بين لاستيك و سطح آسفالت در حركت است. حال اگر خلل و فرج شنها كمتر باشد اين فضا كمتر شده و در نتيجه صداي مزاحم يا آلودگي صوتي اتوبان ها هم از بين مي رود. اما آخرين تدبيري كه براي روكش هاي تازه در نظر گرفته شد:
آنها آسفالت جديد را آماده كردند. حتي مراحل برداشتن آسفالت قديمي هم آغاز شد اما پس از مدتي اين كار متوقف شد زيرا اين سوال بدون پاسخ ماند كه اگر آسفالت جديد، پاسخ نداد، آن وقت چه؟!
بنابراين ۱۴ ماه طول كشيد تا ايده جديدي را جايگزين مراحل كاري قبل كردند. كارشناسان، آسفالت تازه را به صورت نوار يا «رول» طراحي كردند تا اگر پاسخ لازم را از تحقيقات و آزمايشهاي خود نگرفتند، آن را بردارند. بدين ترتيب قرار است اين آسفالت نوارگونه از اوايل سال ۲۰۰۵ ميلادي، جانشين آسفالت قبلي شود و قرار است ديگر نه آلودگي صوتي وجود داشته باشد و نه چاله هاي هميشگي!
مي گويند تهران تا استاندارد بزرگراهها در دنيا ۱۷۵۰ كيلومتر فاصله دارد. يعني اگر قرار است ترافيك تهران تا حدودي كاهش يابد بايد ۱۷۵۰ كيلومتر اتوبان جديد احداث شود. اما اين اتوبانها با كدام آسفالت قرار است روكش شود؟
اگر آسفالت كنوني خيابانها را در نظر بگيريم مي بينيم كه هم به لحاظ مسايل زيرسازي و هم به دليل يكدست نبودن سطوح آسفالت شده، چاله ها و دست اندازهاي زيادي را در برمي گيرد و هر جا كه چاله اي ديده مي شود آسفالت روي آن قرار  گرفته است، بدون  آنكه سطح قبلي را هموار كنند و يا حداقل آسفالت قبلي كنده شود. زيرسازي هم تنها به يك مسأله ختم مي شود؛ «غلتك».
استانداردهاي جهاني، المانهاي بيشتري را توضيح مي دهد كه در صورت رعايت آنها مي توان بهترين روكش را براي خيابانها انتخاب كرد. اگر...

قانون ۱۷۱
جاده هاي مولد خطر۱۴
۱۳۳- عدم تطبيق نام موسسه مندرج در بدنه وسايل نقليه همگاني با مشخصات مذكور در صورت وضعيت مسافري: ۱۵ هزار تومان 
يعني دو دره كردن ممنوع.
۱۳۴ - استفاده از لاستيك هاي خارج از استاندارد براي وسايل نقليه عمومي: ۱۵ هزار تومان 
منظور لاستيك هاي عاج از درون است.
۱۳۵- حمل مسافر با وسايل نقليه غيرمسافربري: ۱۵ هزار تومان 
مثلا اگر در قسمت بار كاميون، مسافر حمل شود، اشكالي دارد. كار مردم كه راه مي افتد.
۱۳۶- عدم داشتن بغل نويسي خودروهاي با پلاك دولتي: ۱۵ هزار تومان 
صدالبته خودروهايي كه به صورت تمام وقت در اختيار مديران كل محترم گذاشته مي شود، از اين قاعده مستثني هستند.
۱۳۷ - هر گونه دخالت و دستكاري در دستگاه سرعت نگار (تاخوگراف) در وسايل نقليه عمومي: ۲۰ هزار تومان 
قابل توجه دلالان ماشين. ديگر نمي گويند ماشين مال خانم دكتري است كه فقط مي رود مطب و...
۱۳۸- جابه جايي مسافر با وسيله نقليه عمومي مسافربري بدون داشتن دستگاه تاخوگراف و يا استفاده از صفحات غيراستاندارد در دستگاه تاخوگراف: ۲۰ هزار تومان 
اينجا بايد صفحات استاندارد را تعريف كنيد.
۱۳۹ - جابه جايي مسافر با وسيله نقليه داراي پلاك خصوصي در جاده ها: ۲۰ هزار تومان 
مسافركشي نه تنها در شهرها ممنوع كه در جاده ها هم ممنوع است.
۱۴۰ - عدم رعايت مقررات حمل و نقل جاده اي مولد خطرناك: ۲۰ هزار تومان 
مگر ما جاده هاي مولد خطر هم داريم؟
۱۴۱ - هر گونه حركات نمايشي مانند دور زدن درجا و حركت بر روي يك چرخ و يا حركات آكروباتي در سطح راه ها: ۲۵ هزار تومان 
رانندگان حرفه اي خودروها و موتورسيكلت ها از اين به بعد كجا بايد اين همه مهارت خود را به نمايش بگذارند؟
۱۴۲- عدول از مقررات حمل بارهاي ترافيكي در راه ها: ۲۵ هزار تومان 
يعني قرار است مثلا تريلي داخل شهر ديده نشود؟!

دوره اجباري سربازي
001964.jpg
هيچ كس از گذراندن طرح اجباري خوشش نمي آيد به ويژه ۵۰ درصد از جوانان ما كه نسبت به طول دوره خدمت سربازي معترضند.
رحيم عبادي، رئيس سازمان ملي جوانان با استناد به نتايج مطالعات و تحقيقات اين سازمان با اشاره به جامعه آماري ۱۷ هزار و ۱۷۲ نفري اين تحقيق، اعلام كرد: ۷۳ درصد پاسخ دهندگان به دليل عدم پاسخگويي دوره سربازي به نيازهاي روحي و رواني، آن را با اكراه انجام مي دهند.
به گفته وي، ۴۸ درصد جوانان معتقدند كه دوران سربازي مايه تلف كردن عمر آنها بوده است و عملكرد پادگان ها در تقويت ارزش هاي اخلاقي و ديني با ضريب ۵۱ نادرست است.

دانش آموزان زرنگ ايراني
001956.jpg
معلوم است دانش آموزان ايراني باهوش تر شده اند. چون معاون آموزش و پرورش عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از كاهش مردودي دانش آموزان ابتدايي و راهنمايي خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۷ هزار و ۷۶۹ دانش آموز درسطح راهنمايي مردود شدند كه اين رقم در سال تحصيلي ۸۲۸۱ به ۱۳ هزار و ۴۴۰ نفر رسيد.
عراقي نيا معتقد است شيوه كنوني معلم به صورت تك گو در كلاس و با تكيه بر كتاب نه تنها در يادگيري موثر نيست بلكه موجب مردودي وتجديدي دانش آموزان شده است.

پرداخت اعتبار بيمه زنان
001966.jpg
تا پايان سال ۸۲ اعتبار ۴۵۰ميليوني بيمه زنان خانه دار به سازمان بهزيستي پرداخت مي شود.
رضا توفيقي، معاون طرح و برنامه مركز امور مشاركت زنان با بيان اين خبر گفت: با توجه به تغييراتي كه در فصل هاي بودجه اي خاص براي افزايش كارايي اعتبار مورد نظر سازمان بهزيستي صورت مي گرفت، پرداخت اعتبارات بيمه زنان خانه دار به دليل محدوديت هاي اجرايي و ضوابط اداري كمي به تعويق افتاد.اين گزارش حاكي است، رييس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرده كه مركز مشاركت زنان در پرداخت بودجه بيمه زنان خانه دار خلف وعده كرده و پس از گذشت ۵ ماه هنوز مبلغي را به بهزيستي نداده است.

هواي آلوده، بحران  ملي
001958.jpg
سالانه ۷هزار تهراني بر اثر آلودگي هوا مي ميرند.
تنفس در هواي آلوده تهران به عنوان يك بحران ملي، به مثابه يك خودكشي دسته جمعي است.
دبير ستاد هواي پاك كشور با اعلام اين مطلب گفته است كه آمار مرگ ومير ناشي از آلودگي هوا بالاتر از اين رقم است و محور آموزش به عنوان هفتمين محور برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران ناديده گرفته شده است.
اين ستاد به دنبال جبران اين كمبود است.

مهاجرت  عامل طلاق
001960.jpg
طي سال جاري، هفت درصد ازدواج ها در اسلامشهر به طلاق منجر شده است.
مدير كل سازمان بهزيستي اسلام شهر دليل اين موضوع را مهاجرپذيري اسلامشهر، فرار از منزل،كودك آزاري، همسرآزاري و اعتياد دانسته و گفته است: در سال ۱۳۸۱ بيش از ۱۲ نفر در اين قسمت خودكشي و ۱۹دختر از منزل فرار كرده اند.
وي افزايش حاشيه نشيني را عامل ايجاد تضاد فرهنگي بين مهاجران و افراد بومي و افزايش آسيب هاي اجتماعي در اين شهر عنوان كرد.

سهم ارث زن از زمين در مجلس
001962.jpg
كميته زنان، جوانان و امور خانوادگي مجلس شوراي اسلامي، سهم ارث زن از زمين را بررسي مي كند.
در اين جلسه قرار است تشكيل شوراي عالي خانواده وطرح حل اختلافات خانوادگي نيز بررسي شود.
همچنين طرح تسري حقوق زنان شاغل متوفي به فرزندان در دستور كار اين كميته قرار گرفته است.
در صورت موافقت نمايندگان مجلس با تشكيل شوراي عالي خانواده تصميم گيري مسايل و آسيب هاي خانواده به اين شورا سپرده مي شود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |