پنج شنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۲
امروز كريسمس نيست!
002026.jpg
اميد پارسانژاد
امروز روز كريسمس است! سران كشورها به هم تبريك مي گويند، در سفارتخانه بسياري از كشورهاي خارجي در تهران جشن برپاست. رئيس جمهور و ساير سران كشور ما، سالروز تولد حضرت عيسي(ع) را به همتايان خارجي خود، پيروان مسيح در سراسر جهان و «به ويژه هموطنان مسيحي» تبريك مي گويند. تلويزيون كارتون ها و فيلم هاي مربوط به كريسمس پخش مي كند و ...
اما اگر سالروز تولد مسيح را به دوست ارمني خود تبريك بگوييد،به شما خواهد گفت ما امروز راكريسمس نمي دانيم!
ميترا
آربي كشيشيان در اين باره مي گويد: تا قرن چهارم ميلادي، تمام كليساهاي جهان، روز ششم ژانويه را به عنوان روز تولد عيسي مسيح جشن مي گرفتند. چون در انجيل لوقا آيه اي هست كه نشان مي دهد غسل تعميد و تولد عيسي مسيح در يك روز بوده و آن هم روز ششم ژانويه است. اما در قرن چهارم ميلادي، شوراي كالسدون و اسقف كليساي روم تصميم گرفتند و پيشنهاد كردند سالروز تولد مسيح را به جاي ششم ژانويه در ۲۵ دسامبر كه روز تولد ميترا بود، جشن بگيرند.در واقع يك آيين شرك آميز قديمي رواج داشت كه اين روز را به عنوان روز تولد الهه خورشيد ميترا جشن مي گرفتند و كلسيا تصميم گرفت كاري بكند مردم به جاي ميترا، تولد عيسي مسيح را جشن بگيرند. به اين ترتيب مي خواستند عيد شرك آميز قبلي فراموش شود. ولي كليساي شرق، كليساي قبطي، كليساي سرياني و كليساي مالابار هند به سنت قديمي پايبند ماندند. بنابراين اكثر مسيحيان ايران ارمني و آشوري روز ششم ژانويه را جشن مي گيرند.
كاچي!
با اين حساب به نظر مي رسد هموطنان مسيحي ما، از اينكه در ايران هم روز ۲۵ دسامبر را رسما به عنوان سالروز تولد مسيح پذيرفته اند و مقامات و رسانه هاي رسمي آن را تبريك مي گويند دل خوشي نداشته باشند. اما خانم ژيلبرت چنين عقيده اي ندارد.
او مي گويد: ما ارمني ها مي دانيم كه اكثر غيرارمني ها، اطلاعات كمي از عقايد و رسوم ما دارند. در واقع انتظار نداريم آنها اين جزييات را بدانند. تا حدودي طبيعي است كه وقتي همه دنيا ۲۵ دسامبر را كريسمس مي دانند، مردم غيرمسيحي ما هم همان روز را سالروز تولد مسيح بدانند. در واقع همين كه در اين روزها از جشن هاي ما صحبت مي كنند و تبريكي گفته مي شود خوب است. كاچي بهتر است از هيچي!
سنت ها
اما مسيحيان اين روزها را چگونه مي گذرانند؟ به گفته خانم ژنيك، فضاي مدارس مسيحيان ايران، از مدتي پيش از عيد، حال و هواي ديگري پيدا مي كند. مدارس را تزيين مي كنند درخت كريسمس مي گذارند. رسم است كه بابانوئل براي بچه ها هديه هاي كوچكي مي آورد. هديه هايي كه در بسته بندي هاي قشنگي شبيه كفش، كالسكه يا كيسه بابانوئل آماده شده است و به بچه ها داده مي شود. برنامه هاي موسيقي و سرود اجرا مي شود و بچه ها با بابانوئل عكس مي گيرند. مدرسه روز اول و دوم ژانويه تعطيل است. روز ششم ژانويه هم كه جشن تولد حضرت عيسي است، باز مدرسه ها تعطيل است و بچه ها خوش هستند.
آقاي كشيشيان از روزه اي كه مومنان مسيحي در پنج روز اول سال نگاه مي دارند مي گويد. ارامنه شب ششم ژانويه به كليسا مي روند و آنجا مراسم عشاي رباني برگزار مي شود.
قسمت هايي از كتب پيامبران از عهد عتيق كه به ظهور مسيح اشاره دارد، خوانده مي شود. بعد مومنان توبه و اعتراف مي كنند و آنگاه به ميز مقدس نزديك مي شوند و تبرك مقدس را مي پذيرند. مردم پس از مراسم عشاي رباني، سرودهاي شكر گزاري مي خوانند و به خانه مي روند.
جشن خانوادگي 
آنطور كه خانم ژيلبرت مي گويد، در ميان ارامنه رسم است كه شب اول ژانويه را بيرون از خانه بگذرانند. هركس با دوستانش به جايي مي رود و جشن مي گيرد، اما در شب ششم ژانويه، اعضاي خانواده حتماً بايد دور هم جمع باشند. همه در خانه فرد بزرگ خانواده جمع مي شوند و شام را با هم مي خورند. پيش از آغاز صرف شام، يكي از بچه هاي كوچك خانواده دعا مي خواند و بعد همه با هم شام مي خورند. شامي كه به گفته آقاي كشيشيان، ماهي و سبزي جزء جدانشدني آن است.
نشانه ها
ماهي نماد عيسي مسيح است. در دوراني كه مسيحيت مخفي بود، مسيحيان براي شناختن يكديگر از نشانه ماهي استفاده مي كردند. سبزي هم نماد نجات از گناه است. بر مبناي كتاب مقدس هنگامي كه خداوند به بني اسرائيل دستور داد از مصر خارج شوند،  فرمود كه شب ها سبزيجات تلخي را استفاده كنند تا به ياد روزهاي تلخ اسارت خود بيافتند. آقاي كشيشيان مي گويد در انديشه ما، مصر،  نماد گناه است و ما وقتي سبزي مي خوريم به ياد اين مي افتيم كه انسان گرفتار گناه بود و عيسي مسيح كوشيد او را از اين اسارت رها كند.

نمايشگاه كاريكاتورهاي كوثر در كانادا
يهودي عصباني، تهديد كرد
002030.jpg
اگر از نيك آهنگ كوثر كاريكاتوريست مشهور مطبوعات ايران خبر نداريد، بايد خدمتتان عرض كنيم او در كانادا تشريف دارد. براي كاري كه به آن مي گويند برپايي نمايشگاه.
اگر به سايت او مراجعه كنيد، پوستر نمايشگاهش را با قطع بزرگ در صفحه اول مي بينيد. نمايشگاهي با عنوان «صداي سكوت» شامل ۳۵ اثر كه ۲۰ عدد مربوط است به جنگ و سياست هاي جرج بوش و بقيه در ارتباط با آزادي بيان.
«نگاه نيك آهنگ كاملا انتقادي است.» اين عنوان مطلبي است كه در روزنامه تورنتو استار درباره نمايشگاه كاريكاتورهاي نيك آهنگ كوثر در دانشگاه تورنتو به چاپ رسيده است با اين توضيح كه به دليل استقبال از اين نمايشگاه، تاريخ آن يك هفته (تا ۳ ژانويه) تمديد شده است.
يكي از جالب ترين اتفاقات اين نمايشگاه مربوط مي شود به روزي كه يك يهودي در اعتراض به يكي از كاريكاتورها كه عليه آريل شارون كشيده شده با قيافه اي عصباني سالن را به هم مي ريزد و تهديد مي كند كه نمايشگاه را تعطيل خواهد كرد، اما تا امروز كه دو ۲۴ ساعت ديگر به پايان نمايشگاه باقي مانده تهديداو عملي نشده است. همانطور كه مي دانيد يهودي هاي طرفدار اسرائيل در اين شهر قدرت بسياري دارند.
احمد سخاوند كاريكاتوريست مشهور ايراني در كانادا، رضا براهني نويسنده شهير، برايان گيبل كاريكاتوريست بزرگ كانادايي و اعضاي انجمن هاي مختلف مطبوعات در كانادا به نيك آهنگ افتخار بازديد داده اند و اين به جز دانشجوياني هستند كه علي رغم تعطيلي، لحظه اي سالن را خالي نگذاشته اند. ببخشيد كه راه دور است و نمي توانيم از شما درخواست كنيم كه يك تك پا تشريف ببريد تورنتو، تماشا!

صبح تا شب
سينما
براي ديدن فيلم خارجي امروز مي توانيد اينجاها را امتحان كنيد: دار و دسته هاي نيويوركي (مارتين اسكورسيزي) در سينما فرهنگ، ايران ۲، سپيده و فرهنگسراي گلستان. چهارمين فرشته (جان اروين) در سينما فرهنگ ۲ سانس آخر، تفنگدار (پيتر هايمر) در سينما سحر، شهرك پليس (جيمز منگاد) در سينما نادر و سينما كريستال ۱ و ۲ كه فستيوال فيلم هاي خارجي اش همچنان ادامه دارد (احتمالا فيلم من كي هستم ساخته جكي چان يا رنجرهاي تگزاس استيو مانير).
اما مهم ترين فيلم خارجي كه امروز مي توانيد ببينيد و لذت ببريد در سالن كوچك حوزه هنري است. امروز و فردا پدر خوانده ۲ و ۳ در اين سالن به نمايش در مي آيند. به خصوص ديدن پدرخوانده ۲ روي پرده و با صداي خوب، تجربه  ويژه اي است كه نبايد از دستش داد. همان وقتي كه چهره تنها آلپاچينو كه به جايي خيره شده روي پرده ظاهر مي شود و موسيقي نينوروتا شروع مي شود كافي است تا تمام دو سه ساعت فيلم، آدم توي صندلي فرو برود و خودش را به داستان كاپولا و پوزو بسپارد.
امروز در سينما تك حوزه هنرهاي معاصر «لاگولو» به كارگرداني آلن ژوبر و «بي خوابي» ساخته پي اركوليبوف نمايش داده مي شود. هر دوي اين فيلم ها مستند هستند و درباره آثار هنري هنرمندان ديگر ساخته شده اند
. بنابراين اگر كشته مرده مستندهاي هنري به خصوص از نوع فرانسوي اش هستيد امروز ساعت ۱۶ برويد سينما تك.
نگارخانه 
نگارخانه خانواده (نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان) ميزبان آثار تجسمي و هنرهاي دستي گروهي از هنرمندان است.نام نمايشگاه هست «نرگس» و تا يكشنبه آينده هم ادامه دارد. در نگارخانه كار (خيابان قزوين، خيابان شهيد سبحاني) امروز مي توانيد نقاشي هاي گروهي از دانشجويان رشته هنر را كه اينجا برپا شده تماشا كنيد. براي نقاشي ديدن امروز فرصت هاي ديگري هم داريد مثلا رفتن به خانه هنرمندان و ديدن كارهاي خانم «فرشته يميني شريف» گالري دريابيگي، (شهرك غرب، فاز ۳، خيابان دوم) هم آثار سفال محمود كثيري را به نمايش گذاشته. اين نمايشگاه فقط تا امروز برقرار است. «گربه هاي ولگرد» كامران عدل هنوز روي ديوارهاي نگارخانه الهه (خيابان آفريقا، گلفام) هستند.
حتما گزارشي را كه دو روز پيش از اين نمايشگاه عكس توي همين صفحه داشتيم را خاطرتان هست. آخرين مورد هم نگارخانه شيث و نمايشگاه «وعده هاي سبز در ديدار با يلدا»ست. اين گالري در خيابان انقلاب، ضلع شرقي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد واقع است.
جشنواره 
چشم انداز سينماي مستند فلسطين و لبنان امروز هم در مجموعه سينما فلسطين برقرار است. در اين جشنواره، آثار سينماگرهاي مهم عرب مثل اليا سليمان، ليانه بدر، رشيد مشاروي و چند نفر ديگر به نمايش در مي آيد و در كنار آنها ۶۰ فيلم كوتاه و مستند هم از فيلمسازان فلسطيني و لبناني پخش مي شود.
دومين جشنواره كارت اينترنت و تلفن هم از فردا جمعه در تالار بزرگ ايران (ميدان فاطمي) شروع مي شود. جشنواره اي كه غرفه هايش در اختيارISP ها و موسسات ارائه دهنده كارت هاي اعتباري است.
تلويزيون 
باز هم نمي دانيم فيلم سينمايي ساعت ۱۵/۲۰ شبكه ۳ و فيلم سينمايي ساعت ۳۰/۲۲ شبكه ۵ چي ها هستند. فقط مي شود توصيه كرد ساعت ۲۲ سينما يك و فيلم «آخرين جنگجو» ساخته آكيرا كوروساوا، فيلم ساز بزرگ ژاپني را حتما ببينيد. سريال هاي تلخ و شيرين (شبكه ۲) و دليران تنگستان (شبكه ۲ ساعت ۴۵/۰۰) هم در صورتي كه خيلي پايه بوديد تلويزيون تماشا كنيد، امشب پخش مي شوند. امروز بعدازظهر ساعت ۱۴ بازي استقلال و برق شيراز را كه در ورزشگاه حافظيه برگزار مي شود ببينيد. فردا هم ساعت ۱۵/۱۶ بازي پرسپوليس ابومسلم مي تواند ديدني باشد. آخر هفته خوبي داشته باشيد.
كتاب 
انتشارات توس، كتابي از دانيل يرجين اقتصاددان آمريكايي چاپ كرده به نام «جايزه». اين رمان چند سال پيش به دليل قدرت تصويرپردازي توانسته بود يك جايزه پوليتزر برنده شود. يرجين در رمان هزار صفحه اي اش از شخصيت هايي مثل چرچيل، راكفلر، استالين،  هيتلر، ملك سعود، سلسله پهلوي، بوش، صدام و... استفاده كرده است. اين رمان را اكبر افسري به فارسي برگردانده.
جواد رسولي

مردم
رضاداد
چند وقت پيش مطلبي نوشتيم درباره محمد مهدي حيدريان و از او تقدير وتشكر كرديم كه دبير جشنواره امسال را اين قدر زود انتخاب كرده است و حالا مجبوريم كه حرف مان را پس بگيريم. چون اين انتخاب نسبتا زود هنگام، در اصل قضيه چندان تفاوتي ايجاد نكرده است. حالا كه حدود پنج هفته به آغاز جشنواره باقي مانده، هنوز عنوان هيچ كدام از بخش هاي جنبي جشنواره مشخص نيست، حتي معلوم نيست بخش هاي مربوط به هنرمندان ايراني، به بزرگداشت كدام سينماگران اختصاص دارد. به اين ترتيب مي بينيد كه تقدير تاريخي جشنواره فجر به قوت خودش باقي است. قرار نيست از مدتي قبل درباره بخش هايي كه خير سرمان قرار است در طول جشنواره دنبال كنيم، چيزي بدانيم، شايد هم زيادي داريم مته به خشخاش مي گذاريم. ولي از شهرونداني كه مهمترين فرصت شان براي ديدن فيلم روي پرده همين جشنواره فجر است، چه انتظاري داريد؟
استيون اسپيلبرگ
كمتر كسي مي تواند شامه تيز اسپيلبرگ در شكار مضامين عامه پسند را ناديده بگيرد. كسي كه فيلم هايش در تاريخ سينما بيشترين فروش را داشته اند و دست به مس زده به طلا تبديل شده است. اسپيلبرگ البته  حالا بعد ازعمري فيلم پرفروش ساختن، سراغ توليد فيلم هاي ديگري رفته. آثاري از قبيل «گزارش اقليت» و «اگه مي توني منو بگير.» اين فيلم ها البته چندان ناموفق از كار درنيامدند ولي از تماشايشان مي شد فهميد كه سازنده اين آثار فقط دغدغه فروش محصولاتش را نداشته است. اما اگر دلتان براي روزگار تجاري سازي اسپيلبرگ تنگ شده نمايشگاهي در تهران بر پا شده كه آن فيلم ها را به يادتان بيندازد ؛ نمايشگاه دايناسورهاي «پارك ژوراسيك» كه اميدواريم به همين زودي گزارشي درباره اش داشته باشيم. راستي، واقعا به جز اسپيلبرگ چه كسي فكر مي كرد كه در آخرين سال هاي هزاره دوم مي شود فيلمي درباره موجودات ماقبل تاريخ ساخت كه يك ميليارد دلار پول در بياورد و دايناسورهايش، ده سال پس از نمايش فيلم، در كشوري كه فيلم پارك ژوراسيك اكران نشده اين قدر طرفدار داشته باشد.

كوتاه
صعود
در دهكده «گيانتسه» همه رافائل را مي شناختند. جواني كه مي خواست نام زادگاهش را در تاريخ ثبت كند. اهالي دهكده همه رافائل را مي ديدند كه هيزم را پشتش گذاشته و در پاسخ سلام همه مي گويد: «روزي هيماليا را زيرپا مي گذارم.»
رافائل مي خواست اولين نفر باشد. اولين كسي كه پايش به قله مي رسد. تمام روزهاي عمرش را به اميد اينكه روزي اولين باشد پشت سر گذاشته بود اما هميشه تعجب مي كرد كه چرا مردم از كار بي نظيري كه او مي خواهد انجام بدهد متعجب نمي شوند. شايد اين خنده هاي ساده و بي تفاوتي ها تنها از سر حسادت بود. شايد دليلش اين بود كه هيچ كس نمي توانست مثل او اولين كسي باشد كه به قله مي رسد. بالاخره روزي كه رافائل انتظارش را مي كشيد فرا رسيد. كوله پشتي و وسايل كوهنوردي اش را برداشت و به كوه حمله كرد. رفت و رفت تا رسيد به قله. اطرافش را نگاه كرد و بغض گلويش را فشرد. روي قله جاي پاي آدم و چند پرچم را ديد. او اولين نفر نبود . پيش از رافائل هم خيلي ها به قله رسيده بودند. او مي خواست اولين نفر باشد. ناگهان فكري به خاطرش رسيد، صبح فردا اهالي دهكده، جسد له شده رافائل را پيدا كردند!

تئاتر مولوي
002034.jpg
اين روزها در ادبيات ايران هيچ كس به اندازه مولوي مورد توجه قرار نگرفته. پس از برگزاري جلسه هاي بررسي آثار مولانا كه در پاتوق فرهنگي برپا شد، اين بار نوبت به افتتاح تئاتر مولوي رسيد.
تئاتر مولوي عصر امروز افتتاح مي شود. در اين مراسم عده اي از هنرمندان، دانشجويان و مديران فرهنگي، هنري حضور دارند.
از اينكه امروز براي حضور در مراسم افتتاحيه تئاتر مولوي دعوتنامه نداريد متاسفيم اما به هر حال اين خبر به زودي برايتان جذاب مي شود، وقتي كه براي استفاده از تئاتر مولوي احتياجي به دعوتنامه نداشته باشيد.

امروز تهران
002032.jpg
همين كه صبح از خواب بيدار شويد و بيرون را نگاه كنيد كافيست كه با لباس سبك وارد خيابان شويد. امروز صبح آسمان تهران كاملاً آفتابي است.
اينكه در اولين روزهاي زمستان هوايي آفتابي داشته باشيم خيلي جذاب است. به خصوص كه اين روز آفتابي، آخر هفته و تعطيلات را در برمي گيرد.
البته باوجود آفتاب كه در آسمان خودنمايي مي كند، دماي هوا بالا نيست. صبح با ۲ درجه آغاز مي شود. دماي هوا از ظهر به ۶ درجه بالاي صفر مي رسد. پس از آن بايد دگمه هاي كت يا پالتو را محكم ببنديد كه سرما نخوريد. دماي هوا دوباره رو به كاهش مي رود تا شب كه به همان ۲ درجه بالاي صفر مي رسد. ناگفته پيداست كه امروز برف، باران يا تگرگ هم نداريم.

ذهن زيبا
من در زندگيم حتي يك روز كار نكردم. آنچه انجام دادم تفريح بود.
توماس اديسون
كتاب مانند آينه است. اگر ابلهي آن را مطالعه كند نبايد انتظار داشته باشيد كه يك فرزانه به نظر برسد.
جي. سي. ليختنبرگ
آنان كه نمي توانند بر خويش مديريت كنند ناچار به اطاعت از ديگران هستند.
ويكتورهوگو

نيوكنسرت مي دهد
002036.jpg
آنها قبلا هم دورهم جمع شده و كنسرت داده بودند. آن موقع اسم كنسرتشان «بزرگترين كنسرت سال» بود و هر كدامشان لقبي داشتند. حالا آنها دوباره دور هم جمع شده اند: امير عبداله، محمدخاكپور،ايليا، حامي و بهنام ابطحي. اين بار ديگر از نيما نكيسا هم خبري نيست. آنها آخر هفته كنسرت دارند و اين خيلي هم خوب است. تنها چيزي كه اين وسط مثل يك شوخي بي مزه و بي ظرافت به نظر مي رسد، اسم  آن است. فكرش را بكنيد: «كنسرت بزرگ پاپ ماتريكس!» اين ديگر آخر استفاده از شهرت و موفقيت ديگران است. به خصوص كه آمريكايي هم باشد. پيدا كردن اسم ماتريكس براي يك كنسرت پاپ آخر نبوغ است. قبول نداريد؟

حمله به هري پاتر
002028.jpg
«هري پاتر» فيلم جذابيست. علاقه مردم به تماشاي اين فيلم هر بازيگري را براي ايفاي نقش در آن وسوسه مي كند. عجيب نيست كه با يك اعلاميه خيلي ها هيجان زده شوند و براي بازي در فيلم بي تابي كنند.
مديران توليد فيلم براي استفاده از دختر دوقلو در نقش هاي «پاروتي» و «پادما» اعلاميه اي صادر كردند كه حاصل آن تجمع ۲ هزار دختر آسيايي در وست اند لندن بود. گرچه تهيه كننده هاي هري پاتر به نوجوانان آسيايي اجازه خودنمايي ندادند و به گرفتن عكس اكتفا كردند، اما دختران آسيايي به بازي در قسمت چهارم هري پاتر و جهشي بلند در دنياي بازيگري اميدوارند. براي مديران فيلم چهره افراد اهميت بيشتري از توانايي هاي آنها دارد.

عاشقانه هاي ايراني
002038.jpg
«عاشقانه هاي ايراني» متعلق به موذن هاي بزرگ است. اين عنوان فيلم مستندي است كه به كارگرداني اميد شريف موسوي با موضوع بررسي اذان و مناجات بر مبناي دستگاههاي موسيقي ايران ساخته مي شود.
بخش عمده اين فيلم به استاد «رحيم موذن زاده» گوينده پيشكسوت اذان تاريخي و قرائت اذان او پس از ۴۰ سال اختصاص دارد. البته در اين فيلم مستند استادان ديگري هم حضور دارند.
موسوي كه پيش از اين مستند «هشت صدقدم در لاله زار» را با حضور مسعود كيميايي ساخته، مستند عاشقانه هاي ايراني را به تهيه كنندگي خبرگزاري دانشجويان ايراني توليد مي كند.

براي اهل كتاب
002040.jpg
براي اهل كتاب يك خبر ويژه داريم. هيات نظارت بر اجراي ضوابط نشر كتاب در پايان آذرماه مجوز ۴۲۵ عنوان كتاب را صادركرده كه نسبت به هفته پيش از آن ۷۶/۳۰ درصد افزايش را نشان مي دهد.
از ميان ۴۲۵ مجوز امضاشده، بيشترين مجوز قبل از چاپ به كتاب هاي كمك درسي آموزشي با ۱۳۶ عنوان و كمترين مجوز به علوم سياسي با ۹ عنوان داده شد.
اين خبر برايتان وقتي جذابتر مي شود كه بدانيد تعداد ۴۳۴ عنوان كتاب چاپ اول و چاپ هاي بعدي در دبيرخانه  هيات نظارت بر اجراي ضوابط نشر كتاب، اعلام وصول شده.

سايت
Salamatiran.com يكي از كاربردي ترين آدرس هايي است كه در ميان سايت هاي ايراني مي شود پيدا كرد. اين سايت يك بانك اطلاعاتي نسبتاً كامل و مجهز است درباره انواع و اقسام بيماري ها، دردها، علائم و نشانه هاي بيماري ها و از آن طرف داروهاي گياهي و شيميايي مختلف. مثلاً اگر يك وقت سردردي چيزي داشتيد و خواستيد طبق معمول، خودتان بنا به تشخيص خودتان يك مسكن بياندازيد بالا، بهتر است قبلش سري به اين سايت بزنيد و در قسمت سردردها، علائم دقيق سردردتان را مشخص كنيد. به اين ترتيب، سايت سلامت ايران مناسب ترين داروي درد شما را به شما پيشنهاد مي كند. يكي از حاميان اصلي اين سايت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي است

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |