شنبه ۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۴
جاي خالي پاسداران يگان ويژه ميراث فرهنگي
... و تاراج همچنان ادامه دارد
عدم تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي بر وظايف نيروهاي حفاظت از ميراث فرهنگي مي افزايد . نيروهاي حفاظتي اين سازمان هم بايد در كار خود متخصص باشند و دوره و آموزش هاي لازم را بگذرانند
002102.jpg
محمد غمخوار
دوشنبه  بيست و چهارم آذرماه است. چهار سارق نقشه خود را مرور مي كنند. عقربه هاي ساعت واپسين ساعات روز را نشان مي دهد. آنها دور هم جمع شده اند و براي آخرين بار نقشه  خود را مرور مي كنند تا هنگام اجراي آن مشكلي پيش نيايد.
ساعت ۱۲ شب است، خيابان موزه چهلستون خلوت است. هرازگاهي ماشين هاي عبوري بدون توجه به اطراف در تاريكي شب از خيابان رد مي شوند. ديگر از جهانگردان، توريست ها و مسافراني كه به شوق ديدن بناهاي قديمي ولي منحصربه فرد، به اصفهان آمده اند هم خبري نيست.
پيرمردي سوار بر كالسكه اش در حالي كه از زور سرما خودش را در ميان پالتوي رنگ و رورفته اش پنهان كرده و «هي كنان» از ميدان امام خميني بيرون مي آيد. صداي سم هاي اسب بر روي آسفالت سرد خيابان سكوت خيابان را مي شكند. چهار سارق وقتي از خلوتي خيابان مطمئن مي شوند به سمت موزه چهلستون مي روند. اگر نقشه  آنها بدون هيچ مشكلي اجرا مي شد به راحتي مي توانستند از موزه سرقت كنند. قصد واردشدن به موزه را دارند كه نگهبان موزه متوجه آنها مي شود. سارقان به نگهبان فكر نكرده بودند. نگهبان فداكار موزه كه آثار باستاني كشور -كه درواقع سندهاي ملي هستند- را در خطر مي بيند با آنها درگير مي شود. سارقان سعي مي كنند با از سرراه برداشتن اين مشكل به كار خود ادامه دهند اما نگهبان تنها، در برابر چهار مهاجم مقاومت مي كند.
يكي از سارقان چاقويي را از جيبش بيرون مي آورد و به سمت نگهبان هجوم مي برد و او را مجروح مي كند. آنها خيلي ترسيده اند يكي از سارقان كه خودش را در خطر دستگيري مي بيند از آنها مي خواهد كه فرار كنند. ديگر همدستانش هم كه از ترس، مو به تنشان سيخ شده، قبول كرده و با رهاكردن نگهبان كه غرق در خون روي زمين افتاده بود از محل فرار مي كنند.
ماموران كه از طريق نگهبانان موزه متوجه ماجرا شده اند بلافاصله خود را به محل مي رسانند و تحقيقات خود را براي شناسايي و دستگيري ضاربان آغاز مي كنند.
اولين موضوعي كه در تحقيقات مشخص مي شود؛ سارقان در اجراي نقشه خود ناكام مانده اند و نتوانسته اند از موزه سرقت كنند.
سرهنگ عباسعلي محمديان پس از اين ماجرا به خبرنگاران گفت: «نيروي انتظامي پس از اطلاع از ماجرا تحقيقات خود را آغاز كرد و درحال حاضر مشغول انجام كارهاي اطلاعاتي هستيم و به نتايج خوبي براي شناسايي سارقان ناشناس رسيده ايم و تا چند روز آينده نتايج تحقيقات خود را اعلام خواهيم كرد.» همچنين «رئوف» مدير يگان ويژه پاسداران فرهنگي گفت: مسلح بودن سارقاني كه نيمه شب دوشنبه به كاخ موزه چهلستون اصفهان حمله كرده اند در دست بررسي است.
وي ادامه داد: هيچ گونه آسيب جدي به موزه وارد نشده اما مسلح بودن يا نبودن دزدان درحال بررسي است. وي يادآور شد: اوباشي كه به اين كاخ موزه حمله كرده اند از اشياي موجود در كاخ و تجهيزات كاخ اطلاعي نداشته اند. زيرا همه اموال موجود در كاخ ثبت ملي شده و براساس ثبت ملي قابليت خريد و فروش اشيا در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد.
هجوم چهار ناشناس با سلاح سرد به يكي از موزه هاي مشهور كشور با چاقو آنهم در مركز شهر بزرگ اصفهان نشان از نبود امكانات امنيتي در موزه هاي كشور دارد. نبود يك پاسگاه انتظامي براي حفاظت در كنار موزه ها، عدم استفاده بعضي از موزه ها از حداقل امكانات امنيتي مانند دوربين هاي مداربسته و آژيرهاي خطر باعث شده است كه سارقان به خود اين جرات را بدهند كه نيمه هاي شب براي سرقت اشياي عتيقه وارد موزه شده و اقدام به سرقت از موزه بكنند. به گفته يك كارشناس مسائل امنيتي، در بعضي از موزه ها كه تعدادشان هم كم نيست از دزدگيرهاي بسيار ساده استفاده مي شود.
وي مي گويد: سيستم اين دزدگيرها چنان ساده و قديمي است كه سارقان نيمه حرفه اي هم قادر به ازكاراندازي آنها هستند.
اما در اين ميان خلاء ناشي از نبود يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي كاملاً مشهود است و درحالي كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با راه اندازي اين يگان موافقت كرده اند اما فعاليت آنها همچنان در هاله اي از ابهام باقي مانده است.
عدم هماهنگي بين دستگاهها باعث شده كه پس از سرقت هاي اشياي عتيقه ، اقدام مفيدي براي شناسايي سارقان در كمترين زمان موجود صورت نگرفته و سارقان به راحتي ثروت ملي را همچون يك چمدان از پايانه هاي كشور خارج مي كنند.
سه روز پس از ماجراي هجوم افراد ناشناس به موزه چهلستون در حالي كه همه منتظر شنيدن خبر دستگيري ضاربان نگهبان موزه بودند فرمانده نيروي انتظامي اصفهان در نشست خبري خود اعلام كرد: «ما مشغول كارهاي اطلاعاتي خود هستيم.»
در صورت سرقت از موزه سه روز كار اطلاعاتي زماني بسيار نااميد كننده است و در اين زمان سارقان به راحتي مي توانستند شيء سرقتي را به هر نقطه از جهان كه مي خواستند ببرند. نبايد فراموش كرد كه مجرمان هميشه يك قدم جلوترند ودر صورتي كه اقدام فوري و مفيد براي پيگيري و رديابي آثار انجام نگيرد، رسيدن به آنها هيچ وقت ممكن نخواهد بود.
بحث تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي پس از سرقت يك جلد قرآن نفيس از موزه پارس از سوي مسوولان و خبرنگاران موردتوجه قرار گرفت ولي پس ازمدتي اين موضوع به فراموشي سپرده شد و با گذشت حدود هشت ماه از ماجرا هنوز هيچ خبري از فعاليت هاي اين يگان نيست. در بيست و هفتم فروردين ماه امسال بين ساعت ۳۰/۱۴ تا ۱۵، چهار نفر ناشناس با خريدن بليت وارد موزه پارس شده وبا غافلگير كردن نيروهاي انتظامي موزه مذكور و تهديد و ايجاد رعب و وحشت اقدام به سرقت يك جلد قرآن كريم كردند.
اين قرآن بزرگ خطي كه روي پوست آهو نوشته شده است، جلد چرمي و پوشش پارچه اي دارد. قرآن سرقت شده از موزه پارس به خط كوفي و در قرن سوم هجري قمري نگاشته شده است داخل خطوط اين قرآن نقطه هاي طلايي و قرمز به عنوان تزئين ديده مي شود. و صفحات اول آن تذهيب شده و حاشيه دار است.
انسان وقتي نحوه سرقت از موزه پارس را به ياد مي آورد و مي بيند به چه راحتي چهار سارق آن هم هنگامي كه موزه براي بازديد علاقمندان باز بوده است اقدام به سرقت يك قرآن با ارزش كرده اند به امنيت موزه ها شك مي كند. با اين اوصاف مي توان به اين قضيه پي برد كه چهار ناشناسي كه قصد سرقت ازموزه چهلستون را داشته اند چگونه جرات كرده اند با سلاح سرد و بدون هيچ گونه اطلاعي از اوضاع حفاظتي موزه، قصد سرقت اشياي با ارزش موزه را داشته اند.
اما بايدبه اين نكته توجه شود كه عدم تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي بر وظايف نيروهاي حفاظت از ميراث فرهنگي مي افزايد. نيروهاي حفاظتي اين سازمان هم بايد در كار خود متخصص باشند و دوره و آموزش هاي لازم را بگذرانند. در چند ماه اخير همچنين خروج آثار باستاني جيرفت از كشور يكي از مهمترين بحث ها درزمينه خروج اشياي عتيقه در كشور است. نماينده مردم جيرفت درمجلس شوراي اسلامي اعتقاد دارد كه سرقت آثار باستاني جيرفت را افرادي از خارج از كشور حمايت و هدايت مي كنند.
محمد فرخي بر ضرورت شناسايي عوامل پشت صحنه اين رخدادها تاكيد كرد و گفت تا وقتي كه اين مساله را به عنوان يك فاجعه ملي مدنظر قرار ندهيم اين امر ادامه خواهد داشت.
به گفته وي فعاليت نيروهاي انتظامي به گونه اي است كه گويا منطقه را رها كرده باشند، هر چند كه دلايلشان در مواردي قابل پذيرش است. وزير ارشاد هم در واكنشي به ابعاد تازه غارت و خروج آثار باستاني جيرفت گفت: از ابعاد فاجعه اي كه در جيرفت رخ داده است تا جايي كه مطلعم به گفته احمد مسجد جامعي، حفظ و جلوگيري از خروج اين آثار تنها با همكاري، هماهنگي و عزم راسخ ملي ميسر است، وي افزود:نگراني و حساسيت بوجود آمده در سطح كشور نسبت به مساله جيرفت بدان معنا نيست كه تا به حال چنين اتفاقاتي نمي افتاده است.
وزير ارشاد ابراز اميدواري كرد با تلاش مسوولان استان نيروي انتظامي و دستگاه قضايي وضعيت بهتري را در منطقه ياد شده شاهد باشيم.
بر اساس اين گزارش مدتي است تعدادي افراد سودجو و ناشناس با حفاري هاي غير مجاز در منطقه جيرفت اقدام به سرقت اشياي باستاني و خارج كردن آنها از منطقه و كشور مي كنند.

كشف هروئين در كفش پنج كودك
002104.jpg
در شهرستان شهرضا در استان اصفهان ماموران حوزه انتظامي با استفاده از يك قلاده سگ مواد ياب، موفق شدند كه افزون بر چهار كيلوگرم هروئين كه در كفش هاي پنج كودك هفت تا۱۰ ساله تبعه افغانستان جاسازي شده بود كشف كنند.
به گفته مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان، ماموران انتظامي به هنگام بازرسي از يك دستگاه اتوبوس كه از بندركنگان به سوي اصفهان در حال حركت بود توانستند چهار كيلوگرم هروئين را از كفش هاي پنج كودك يك خانواده كشف كنند.

سرقت بيش از ۳۰۰هزار اتومبيل
002106.jpg
سارقان حرفه اي طي يكسال گذشته بيش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو از انگليسي ها سرقت كرده اند. وزارت كشور انگليس با انتشار اين گزارش اعلام كرد، خودروهاي سرقت شده شامل منطقه ايرلند شمالي نمي شودو تنها متعلق به محدوده جغرافيايي انگليس،ولز و اسكاتلند است. با اين اوضاع، اين وزارتخانه تصريح كرده است كه ميزان سرقت خودرو در اين كشور نسبت به سال گذشته از حدود ۹/۷ درصد كاهش برخوردار بوده است. بر پايه اين گزارش بيشترين سرقت هاي صورت گرفته در ميان انواع خودرو به سواري هاي كوچك تعلق داشته، به گونه اي كه از هر يك هزار دستگاه خودرو به سرقت رفته، ۱۳ مورد به اين نوع از خودروها اختصاص داشته است.

دو سر بريده
002108.jpg
در پي درج گزارشي با عنوان خودكشي به خاطر ۵ ميليون تومان صفحه حوادث روز چهارشنبه ايرانشهر و پيگيري خبرنگاران به نظر مي رسد.
واقعياتي ديگر نيز در اين ماجرا وجود دارد كه خبرنگارما از آن بي خبر بوده است.
روز گذشته در تماسي با افراد درگير اين پرونده متوجه شديم كه چاپ اين مطلب باعث بروز مشكلا تي شده است و ما با يادآوري اين نكته كه حرفه ما خالي از خطا نيست، خود را موظف مي دانيم از آن خانواده محترم پوزش بطلبيم.

حوادث
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |