شنبه ۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۴ - Dec 27, 2003
ايران از كمك هاي بين المللي استقبال مي كند
معاون  كنسولي  وزارت  امور خارجه  كشورمان  اعلام  كرد ايران  از كمك  هاي  بين المللي  به  زلزله زدگان  شهرستان  بم  استقبال  مي كند.
آقاي  هادي  در گفتگوي  تلفني  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با اشاره  به ابعاد گسترده  و عميق  زمين  لرزه  صبح  ديروز شهرستان  بم ، درخصوص  ارسال  كمك هاي  بين المللي  تأكيد كرد در حال  حاضر نخستين  اقلام  مورد درخواست  از كشورهاي  خارجي ، دستگاه  الكترونيك  و حيوانات  زنده ياب  براي جستجوي  افراد زنده اي  است  كه  در زير آوار باقي مانده اند كه  اين  اقلام بايد در كوتاه ترين  زمان  ممكن  و حداكثر تا دو روز آينده  به  مناطق  زلزله زده  ارسال  شود.وي  افزود بيمارستانهاي  صحرايي ، دستگاههاي  مولد برق  و تصفيه  آب ، چادر و دارو از ديگر اقلام  مورد نيازي  است  كه  كشورهاي  خارجي  مي توانند براي  كمك  به  زلزله  زدگان  ايران  ارسال  كنند.
آمادگي فنلاند براي  ساخت  بيمارستان  صحرايي 
سازمان  صليب  سرخ  فنلاند شامگاه جمعه  آمادگي  خود رابراي  ساخت  يك  بيمارستان صحرايي  در منطقه  زلزله  زده  شهرستان  بم  اعلام  كرد.
دولت  فنلاند نيز اعلام  كرده  است  كه  در صورت  اعلام  نياز ايران  آمادگي  داردتا يك  گروه  ۱۵ تا ۲۰ نفره  متخصص  زنده  ياب  را به  منطقه  اعزام  كند.
اعلام آمادگي همه جانبه دولت تركيه براي كمك رساني
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه جمعه شب در گفت وگويي تلفني با دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور، ضمن اعلام تسليت دولت و ملت تركيه به دولت و مردم ايران به مناسبت زلزله تأسف بار بم آمادگي كامل اين كشور را براي ارسال كمك هاي مورد نياز مناطق زلزله زده ايران اعلام كرد.وي با اعلام اين نكته كه يك گروه ۷۵ نفره از پزشكان كشور تركيه آماده حضور فوري در مناطق زلزله زده هستند، افزود: ما آماده هستيم كه تحت نظر دولت جمهوري اسلامي تيم هاي پزشكي، تيم هاي تجسس و هرگونه كمك مورد نياز را به ايران ارسال كنيم.
ايتاليا، سگ هاي زنده ياب به ايران مي فرستد
نخست وزيري ايتاليا، در تماس با سفارت جمهوري اسلامي ايران در رم، خواستار اعلام فوري نيازهاي شهر زلزله زده بم در استان كرمان شد.
وزارت خارجه ايتاليا با تشكيل فوري ستاد كمك رساني به زلزله زدگان ايران، براي اعزام فوري سگ هاي آموزش ديده زنده ياب، گروه هاي حرفه اي امدادرساني و ارسال كمك هاي فوق العاده مانند دارو، غذا، تجهيزات فني، چادر، لوازم گرمايشي و مولد برق در كوتاه ترين مدت اعلام آمادگي كرد.
۱۶ تيم  نجات  در انگليس  آماده  اعزام  به  ايران  هستند
۱۶ تيم  متخصص  نجات  و امدادرساني  در انگليس  آماده  اعزام  به  ايران  براي كمك  به  زلزله  زدگان  شهرستان  بم  واقع  در استان  كرمان  هستند.
صليب  سرخ  بين المللي  مستقر در انگليس  اعلام  كرده  است  كه  از زمان  دريافت خبر وقوع  زلزله  در ايران  ۱۵ تيم  كارشناسي  خود را كه  داراي  تجربه  انجام عمليات  نجات  در مناطق  مختلف  جهان  هستند براي  اعزام  به  ايران  آماده  كرده است .در همين  حال  يك  سازمان  خيريه  امدادي  انگليس  نيز از آماده  كردن  يك  تيم ۱۶ تا ۲۰ نفره  متخصص  نجات  در حوادث  غيرمترقبه  براي  اعزام  به  ايران  خبرداد.
دولت ونزوئلا براي كمك اعلام آمادگي كرد
دولت ونزوئلا نيز در تماس با سفارت كشورمان در كاراكاس با اظهار تأسف از بروز زلزله در ايران همدردي دولت و ملت ونزوئلا را با خانواده قربانيان زلزله بم اعلام و براي ارسال هرگونه كمك به مردم ايران از نظر پزشكي و ديگر نيازهاي ممكن اعلام آمادگي كرد.
تدارك  يك  سازمان  امداد آلماني براي  اعزام  به  ايران 
شبكه  تلويزيوني  ان-۲۴ در آلمان  روز جمعه  با پخش  گزارشهايي  از زمين لرزه  شديد در جنوب  شرقي  ايران  اعلام  كرد: سازمان  امداد فني  (ان .ها.و.) براي  اعزام  نيروهاي  خود به  مناطق  زلزله  زده  ايران  تدارك  مي بيند.
اين  سازمان  امداد همچنين  روز جمعه  در يك  بيانيه  مطبوعاتي  از وقوع  زمين لرزه اي  به  قدرت  ۳/۶ ريشتر كه  مركز آن شهر بم  است  خبر داد و اعلام  كرد: واحد امداد اين  سازمان  مي تواند فقط طي چند ساعت  براي  اعزام  به  مناطق زلزله زده  آماده  شود.

نخستين برآورد از تعداد تلفات و مجروحان زلزله بم
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه كرمان اعلام كرد حداقل تلفات زلزله بم تا ساعت ۲۲ ديروز ۱۵ هزار نفر برآورد مي شود.مقامات محلي در استان كرمان براساس آمارهاي دريافتي از مراكز بيمارستاني، درمانگاهي و امدادي نيز مي گويند كه حداقل ۳۰ هزار نفر در جريان زمين لرزه دهشتناك روز جمعه در شهرستان بم زخمي شده اند.
000058.jpg

مجروحيني كه نياز به درمان اوليه داشتند در محل درمان شدند و افرادي كه آسيب بيشتري ديده اند، به بيمارستان هاي استان و استان هاي همجوار اعزام شدند.
امدادرساني ادامه دارد و به دستور مقام معظم رهبري و رياست جمهوري همه ارگان هاي دولتي براي ياري آسيب ديدگان بسيج شده اند.
وقوع چند پس لرزه در شهرستان بم
۱۰ پس لرزه شهرستان بم را لرزانده است. بنا بر اعلام مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران شديدترين اين پس لرزه ها ۳/۵ درجه در مقياس ريشتر بوده است.
مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران شدت پس لرزه ساعت ۱۷ و ۳۸ دقيقه و ۲۲ ثانيه شهرستان بم را ۶/۴ درجه در مقياس امواج دروني اعلام كرد.
به گزارش مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، وقوع پس لرزه حوالي شهرستان بم واقع در استان كرمان اعلام شده است.
به گزارش خبرنگار همشهري عليرغم مشكلات ديد در شب براي خلبانان و ممنوعيت پرواز در شب، باتوجه به عمق فاجعه و ضرورت كمك رساني به آسيب ديدگان خلبانان اعزامي به منطقه بم تا پاسي از شب به پرواز خود ادامه دادند.
اين گزارش همچنين حاكي است مردم شهرهاي نزديك بم اولين كساني بودند كه در صحنه كمك رساني به مردم آسيب ديده حاضر شدند. هم اكنون نيز گروههايي از زنان و مردان شهرهاي اطراف با تهيه آذوقه و لباس به كار تغذيه و اسكان آوارگان مشغولند. گروهي ديگر ازمردم در جلو بيمارستان ها و مراكز امدادي شهرهاي كرمان تجمع كرده و در حال اهداء خون به مجروحان آسيب ديده از زلزله هستند.
برخي از اهالي كرمان، در گفت وگو با خبرنگاران ما اظهار داشتند بسياري از مردم، به محض اطلاع از وقوع زلزله، با وسايل شخصي به سوي بم شتافتند و تقريبا قبل از اين كه مسئولان محلي از استان و ساير نقاط كشور در شهر زلزله زده بم حاضر شوند، مردم در حال كمك رساني به زلزله زدگان بودند.
براساس اين گزارش، حدود ساعت ۱۲ ظهر ديروز، شهر در سكوتي وهم انگيز فرورفته بود و تقريبا هيچ نمادي از مدنيت در شهر به چشم نمي خورد و مردم به همراه تمامي ارگان ها و نهادهايي كه در چنين ايامي مي توانند ياور آنها باشند، به يكباره در امواج چندريشتري زلزله بلعيده شده بودند و خانه هاي آنها، آوار و گورهاي ناخوانده آنها شده بود.
شامگاه ديروز و نيز ديشب كرمان و ديگر شهرهاي استان كرمان كه نزديك بم هستند، حال و هواي خاصي داشت و در تمام محله ها و كوچه پس كوچه هاي شهر، مردم در تدارك آماده ساختن غذاي ساده و جمع آوري پتو براي ارسال به بم بودند. همچنين بسياري از مردم كرمان، به ويژه بانوان، درحالي كه اشك در چشمان آنها حلقه زده بود، در پايگاه هاي انتقال خون حاضر شده بودند،  به طوري كه پزشكان و دستياران آنها، قادر به پاسخگويي كامل نبودند.به گزارش خبرنگار ما با فرارسيدن شب و كندشدن آواربرداري، صداي ضجه و ناله زلزله زدگان در گوشه گوشه شهر بم به گوش مي رسد.در كوچه هاي منتهي به خيابان هاي مركزي شهر، مردمي كه از اين حادثه جان سالم بدر برده اند با برافروختن آتش تلاش دارند با هر وسيله افراد گرفتار آمده در زير آوارها را خارج كنند.
خطوط انتقال برق تخريب شده است و شهر در تاريكي بسر مي برد و تنها روشنايي، چراغ خودروهاي امدادي است كه همچنان در تلاش براي ياري زلزله زدگان هستند.
000056.jpg

به گزارش خبرنگار ما لشگر ۴۱ ثارالله از اولين ساعات وقوع فاجعه با تمام توان در صحنه حاضر و به كمك آسيب ديدگان شتافت. فرماندهان نيروي هوايي، زميني و رئيس ستاد مشترك سپاه پاسداران نيز با حضور در منطقه حادثه ديده به هماهنگي عمليات امداد و نجات پرداختند.
اين گزارش همچنين حاكي است سپاه پاسداران با ۶ فروند هواپيماي آنتونوف، ۴ فروند ايليوشين و ۶ فروند بالگرد به صورت شبانه روزي به كار انتقال مجروحان و حمل آذوقه براي آسيب ديدگان مشغول هستند.
بنابر اين گزارش ۲۰۰۰ بسيجي از استان كرمان در شهر بم به كار امداد و نجات مشغولند و بسيجيان استان هاي همجوار نيز درحال كمك به روستائيان هستند.گزارش هاي ديگر از منطقه حاكي است بيشترين تخريب و تلفات در مناطق روستايي صورت گرفته كه خانه ها كم استحكام و گلي است.
كمك هاي كميته امداد
۱۰۰ تن كمك هاي امدادي كميته امداد امام خميني(ره) جمعه شب براي ياري زلزله زدگان بم وارد اين شهرستان شد.كمك ارسالي شامل تجهيزات امدادي و وسايل اوليه زندگي مي شود.
زلزله زدگان شهرستان بم باتوجه به وسعت حادثه، به كمك هاي بيشتر نيازمند هستند.

زلـزلـه مردم به ياري بيايند
بم ويران شد
هزاران هموطن
جان باختند
****
۳ روز عزاي عمومي
در ايران
فاجعه ملي در «بم» مردم به ياري بيايند
شهرستان بم در ۱۸۳ كيلومتري جنوب شرق كرمان واقع شده است.اين شهرستان از ۴ بخش مركزي، ريگان، فهرج و نرماشير و ۹ دهستان تشكيل شده است. شهرستان بم ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارد كه از اين تعداد ۱۴۱ هزار نفر جمعيت روستايي است.
000036.jpg

گروه اجتماعي: زلزله شديدي به بزرگي ۳/۶ درجه در مقياس ريشتر ساعت۵و ۲۸ دقيقه بامداد جمعه شهرستان بم و مناطق اطراف آن را لرزاند.گزارش هاي غيررسمي تلفات اين زلزله را ۲۰ هزار نفر برآورد مي كند.
بر اثر اين زلزله بيش از ۷۰ درصد خانه هاي بم ويران شده است. زلزله ۲ بيمارستان شهر بم را نيز تخريب كرده است. در پي اين زلزله ارتباط تلفني شهرستانهاي بم، جيرفت و كهنوج با كرمان قطع شده است همچنين شبكه آب و برق بم نيز قطع شد.
بدنبال اين حادثه وزير كشور در گزارشي به رئيس جمهوري آخرين مشكلات و نيازهاي منطقه زلزله زده استان كرمان را تشريح كرده است.در اين گزارش با اشاره به حجم بالاي تخريب و سختي تردد در جاده ها، بر لزوم استفاده از هواپيماي سي۱۳۰ و بالگرد تأكيد شده است.
همچنين وزير كشور خواستار انتقال مجروحان به بيمارستانهاي مراكز استانهاي همجوار و تهران و رسيدگي به وضعيت آنها شده است.
سردي هوا و تخريب ساختمانها و نياز به استقرار و اسكان مردم در چادر و تأمين مايحتاج اوليه آنها نيز از مواردي است كه در اين گزارش به آنها اشاره شده است.در بخش ديگري از اين گزارش به لزوم جمع آوري اطلاعات دقيق از ميزان تخريب و آمار مجروحين و كشته شدگان براي هدايت و مديريت كمك رساني تأكيد شده است.اين گزارش حاكي است در حال حاضر پل هوايي بين كرمان و بم برقرار است و دو هواپيماي سي۱۳۰ و چند بالگرد كار حمل مجروحين و ارسال كمك هاي لازم را بر عهده دارند.
بيمارستانهاي شهرهاي اطراف بم مملو از مجروحين است. اين در حالي است كه معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي كرمان حال بيش از ۹۰ درصد مجروحين اين حادثه را وخيم اعلام كرده است.سازمان انتقال خون نيز با صدور اطلاعيه اي از هموطنان خواست تا نسبت به اهدا خون به حادثه ديدگان اقدام كنند.
اين در حالي است كه افراد زير ۲۵ سال بدليل تزريق واكسن سرخك و سرخجه قادر به اهدا خون نيستند.از سوي ديگر پليس راه اعلام كرده است به دليل ترافيك شديد فقط ماشينهاي امدادي اجازه تردد در محورهاي اطراف شهر بم را دارند. غذا، دارو وچادر امدادي از مهمترين نيازهاي مردم زلزله زده
000012.jpg
است.استاندار كرمان اعلام كرده است : مناطق آسيب ديده ناشي از زمين لرزه درشهرستان بم، به شدت نيازمند ماشين آلات راهسازي اند تا امدادگران اقدام به جمع آوري آوار از مسير كوچه ها و خيابانها كنند.محمدعلي كريمي گفت: تاكنون اكيپهاي امدادي و راهسازي به منطقه اعزام شده اند و ساير مناطق استان نيز در حال اعزام اين نوع اكيپها مي باشند.
مشكلات امدادرساني
خبرنگاران  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي از بم گزارش  دادند كه  در سطح  شهرصداي  آمبولانسهايي  كه  مجروحـان  را به  بيمارستانها منتقل  مي كنند به  گوش  مي رسد و لشكر ثارالله  نيز در محل پايگاه  فرماندهي  تيپ  خود جهت  مداواي  مجروحين  اورژانسي  برپا كرده  است .
مراكز درماني  استان  براي  مداواي  مجروحين  در حالت  آماده  باش  هستند وبالگردها و آمبولانسهاي  امداد در حال  انتقال  مجروحين  به  بيمارستان  ومراكز درماني  مي باشند.نوع  مصالح  ساختماني  مرسوم  در منطقه  از نوع  پست  مي باشد و از اين  رو احتمال  دارد كه  عده  آسيب  ديدگان  با توجه  به  شدت  زمين  لرزه ، زياد باشد.كوچه هاي  باريك  و معابر عريض  محدود در سطح  شهر بم ، امداد رساني را مشكل  كرده  است ، با اين  حال  امدادگران  با تلاش  فراوان  سعي  در خارج ساختن  آسيب  ديدگان  از زير آوار و انتقال  مجروحين  به  بيمارستان  دارند.
امدادگران  هلال  احمر كه  به  محل  رفته اند از وسايل  پيشرفته  براي  يافتن افراد مانده  در زير آوارهاي  شهر ياري  مي گيرند.امدادگران  از چند استان  به  منطقه  اعزام  شده اند تا امدادگران  محلي را كمك  كنند.از تهران ، كرمان ، بندرعباس  و يزد تا ساعت  مخابره  خبر، چندين بالگرد حامل  وسايل  امدادي  و امدادگران  به  منطقه  پرواز كرده  است .
امدادگران  در صحنه  هستند
در همين زمينه يك  كارشناس  ستاد حوادث  غيرمترقبه  در وزارت  كشور گفت  كه  به  دليل  هجوم مردم  به  مناطق  زلزله  براي  كمك  به  بستگانشان ، كار امداد رساني  با مشكل مواجه  شده  است .
مهندس  محمود يزدي  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، خاطرنشان  كرد كه  اين  اقدام  هموطنان  موجب  شده  است  كه  تردد خودروهاي  امدادي  در مناطق زلزله  زده  با مشكل  مواجه  شود.يزدي  خاطرنشان  كرد كه  ستاد حوادث  غيرمترقبه  كشور با همكاري  ارگانها ، سازمانها و وزارتخانه هاي  دست اندركار، تمامي تلاش  خود را براي  امدادرساني  به  مجروحان  ناشي  از زلزله  استان  كرمان  به كار گرفته  است .
حال ۹۰ درصد مجروحين   وخيم  است 
000014.jpg

 معاون  درمان  دانشگاه  علوم  پزشكي  كرمان  اعلام  كرد: حال  عمومي بيش  از ۹۰درصد مجروحين  ناشي  از وقوع  زلزله  بم  كه  به  كرمان  اعزام  شده اند وخيم  است .دكتر مسعود اميني  به  خبرنگار ايرنا گفت : بر اثر وقوع  اين  حادثه  ناگوارشماري  از كاركنان  بيمارستانهاي  شهر بم  نيز كشته  و مجروح  شده  اند.وي  افزود:كارانتقال  مجروحين  زمين  لرزه  بم  به  شهر كرمان  توسط ۳۰ دستگاه  آمبولانس  و ۵ دستگاه  اتوبوس  شهرداري  در دست  انجام  است .وي افزود: از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي ايران در كرمان، امكانات لازم و اكيپهاي راهسازي در حال اعزام به منطقه هستند.
تخريب ارگ تاريخي بم
ارگ تاريخي بم بزرگترين مجموعه خشتي جهان تقريبا به طور كامل تخريب شد.درباره تخريب ارگ تاريخي بم ،فكور پاس مدير اداره كل ميراث استان كرمان گفت: متاسفانه ارتباط تلفني ما با شهرستان بم قطع است و ما هنوز نتوانسته ايم اطلاعات دقيقي از شدت تخريب ارگ بم به دست آوريم اما با توجه به قدمت ارگ تاريخي بم كه به دوره ساساني باز مي گردد و تمام بنا از خشت ساخته شده بدون شك اين بناي منحصر به فرد به شدت آسيب ديده است. وي افزود: هم اكنون به همراه گروهي از كارشناسان ميراث استان كرمان براي بررسي ارگ بم عازم بم هستيم.
همچنين خبرهاي مختلف نيز از شهرستان بم نشان از تخريب كامل ارگ تاريخي شهر بم و بافت تاريخي اين شهرستان دارد.
اعلام سه روز عزاي عمومي توسط دولت
سخنگوي دولت جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: در پي وقوع زلزله در استان كرمان كه به كشته و مجروح شدن عده بي شماري از هموطنان منجر شد، هيأت دولت در سراسر كشور سه  روز عزاي عمومي اعلام كرد.
تشكيل ستاد بحران
همچنين در پي وقوع اين فاجعه ملي ، به دستور آقاي خاتمي جلسه ستاد بحران به رياست وزير كشور در وزارت كشور تشكيل شد.به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر در اين جلسه كه با حضور رئيس جمهور ، وزيران راه و ترابري، صنايع و معادن، امور اقتصادي و دارايي، مسكن و فرماندهان سپاه و نيروي انتظامي، جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش و تعدادي ديگر از مسئولان لشكري و كشوري آخرين اوضاع منطقه زلزله زده و نحوه كمك رساني به زلزله زدگان را مورد بررسي قرار دادند.
امداد شهردار ي تهران به زلزله زدگان
همچنين شهردار تهران به ستاد پيشگيري و مديريت بحران دستور داد تا از تمامي امكانات در اختيار براي امدادرساني به حادثه ديدگان زمين لرزه در شهر بم كرمان استفاده كنند.دكتر مازيار حسيني رئيس ستاد پيشگيري و مديريت بحران در تهران در اين زمينه اعلام كرد به دنبال دستور مستقيم دكتر احمدي نژاد اين ستاد ضمن اعلام آماده باش به تمام واحدهاي تحت پوشش و هماهنگي نزديك با وزارت كشور چند تن از كارشناسان خود را براي بررسي دقيق نيازهاي ضروري به منطقه زلزله زده اعزام كرده است.
دريافت  كمكهاي  مردمي
 مديرعامل  جمعيت  هلال  احمر استان  تهران  آمادگي  اين  جمعيت  را براي  دريافت كمكهاي  نقدي  و غيرنقدي  شهروندان استان  تهران  براي  كمك  به  زلزله زدگان  استان كرمان  اعلام  كرد.دكتر حميدرضا دهقان  به خبرنگار ايرنا گفت: وسايل  گرم كننده  از جمله  پتو و چراغ  والور، موادغذايي فاسد نشدني از جمله  كنسرو و كمپوت  از جمله  نيازهاي  اوليه  زلزله  زدگان  است .وي  خاطرنشان  كرد كه  شماره  حساب  ۱۱۱۱۱ و شماره  حساب  ارزي  ۷۰۲۰۷۰ بانك ملي  شعبه  مركزي  نيز آماده  دريافت  كمكهاي  نقدي  هموطنان  در داخل  و خارج  ازكشور است .
000016.jpg

كميته امداد امام خميني (ره) نيز اعلام كرده است دفاتر اين نهاد آماده دريافت كمك هاي مردمي است.
آخرين خبر
آخرين اخبار حاكي است تاكنون حدود ۴ هزار نفر بر اثر زمين لرزه امروز در شهرستان بم كشته شدند.به گزارش واحد مركزي خبر از كرمان، حدود ۳۰ هزار نفر نيز در اين حادثه زخمي شدند.براثر زمين لرزه ۷۰ درصد شهر بم به طور كامل و بقيه شهر نيز ۷۰ درصد تخريب شده است.
در ساعت ۳۰/۱۸ روز جمعه مشاهدات يك خبرنگار از تيم اعزامي ايرنا به منطقه زلزله زده بم حاكيست با توجه به تاريكي هوا و كمبود وسيله سنگين (لودر و بيل مكانيكي) عمليات آواربرداري كند شده است و پيش بيني مي شود از بامداد امروز وسيع تر دنبال شود.بدليل تاريكي هوا، بالگردهاي امدادرساني هوانيروز از ادامه پرواز بازمانده اند .بم بدليل قرار داشتن در حاشيه كوير لوت شبهاي بسيار سرد و كويري دارد و در ساعت مخابره خبر (۲۸/۱۸ دقيقه) دماي آن ۸ درجه سانتيگراد بالاي صفر بود.

پيام رئيس جمهوري به مناسبت زلزله استان كرمان
رئيس  جمهوري  در پيامي به  وزيركشور فاجعه  زلزله  در استان  كرمان را به  ملت  ايران  و بازماندگان  اين  فاجعه  تسليت  گفت  وخواستار تشكيل  ستادي زيرنظر وزير كشور براي  حل  مشكلات  و رسيدگي  به  امور آسيب ديدگان  شد.
متن  پيام  رئيس  جمهوري  به  وزير كشور به  شرح  زير است :
جناب  آقاي  موسوي  لاري  وزير محترم  كشور
باتأسف  فراوان  از فاجعه  زلزله در استان  كرمان  و عرض  تسليت  به  ملت  ايران  و بازماندگان  فاجعه  به  ويژه در شهرستان  بم  و آرزوي  شفاي  عاجل  براي  مجروحان  و آسيب  ديدگان ، لازم  است  درادامه  اقدامهايي  كه  از سوي  همه  دستگاههاي  ذيربط صورت  گرفته  است ، سريعاستادي  زير نظر حضرت  عالي  و با حضور وزيران  محترم  بهداشت ، درمان  و آموزش پزشكي ، راه  و ترابري ، رياست  محترم  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  و رئيس دفتر مناطق  محروم  رياست  جمهوري  با فوريت  تمام  نسبت  به  اقدامهاي  مناسب  ومؤثر براي  درمان  و كمك  به  مردم  شريف  و رساندن  امكانات  لازم  تشكيل  وبرنامه هاي  خود را سريعا به  دولت  اعلام  نمايند.بديهي  است  در اين  حادثه  تلخ  كه  يك  فاجعه  ملي  است  همكاري  همه دستگاههاي  كشوري ، نظامي و انتظامي و بسيج و  تمام  امكانات  به  ويژه  كمك هاي مردم  شريف  در سراسر كشور زير نظر مسئولان  امر مي توانند از شدت  مصيبت  وخسارات  وارده  بكاهند.

بررسي موقعيت زلزله خيزي استان كرمان
استان  كرمان  با وجود گسل هاي  بنيادي  در ناحيه  لوت  و جبال  بارز و رويداد زمين  لرزه هاي  مهم  در راستاي  اين  گسلها، به  عنوان  يك  پهنه  پرخطر شناخته  مي شود.
مهم ترين  گسلهاي  بنيادي  كه  فعاليت  لرزه خيزي  آنها محرز مي باشد، گسلهاي  كوهبنان ، گلباف ، اندوهجرد، نايبند، راور و سبزواران  مي باشد.
بگفته  يك  متخصص  زلزله شناسي  اين  گسلها مي توانند بيشترين  خطر را براي  شهرهاي  كرمان ، گلباف ، شهداد، راور و جيرفت  به وجود آورند.
دكتر مهدي  زارع  چند سال  پيش  در يك  گردهمايي  در كرمان  گفته  بود گسل  بم  كه  در انتهاي  خود به  شهر بم  مي رسد در صورت  فعاليت  مجدد مي تواند حادثه اي  شبيه  به  زمين  لرزه  سال  ۱۳۵۷ طبس  را در اين  شهر به وجود آورد. حال  پس  از تنها ۴ سال  از گفته  اين  متخصص  زلزله  شاهد تحقق  پيش بيني  اوهستيم .
اين  استاديار پژوهشكده  زلزله  شناسي  در آن گردهمايي  گفته  بود در جيرفت  بيش  از ۱۵۰ سال  قبل  زلزله  بزرگي  روي  داده  و عدم  وقوع  زمين  لرزه  از اين  تاريخ  به  بعد و آرامش  آن مي تواند مشكوك  و آرامش  قبل  از طوفان  تلقي  شود.
بگفته  دكتر زارع  اكثر زمين لرزه هاي  ايران  با مكانيسم  فشاري  است  واين  مكانيسم  مخرب ترين  نوع  زلزله  است . زلزله شناس  مذكور در گردهمايي  مذكور در كرمان  گفته  بود اين  استان  محل  برخورد دو روند بنيادي  شمال  جنوبي  و شمال  غربي  - جنوب  شرقي  مي باشد كه  اكثر اين  روندها فعال  هستند.
به  گفته  اين  متخصص  زلزله  موقعيت  اكثر شهرهاي  اين  استان  در پاي  دامنه  هاكه  محل  عبور گسلهاي  كواترنري  مهم  است  نيز مويد اين  مطلب  است  كه  خطر زمين لرزه  در شهرهاي  اين  استان  بايد جدي  گرفته  شود.
احمد دباغ  زاده - مديرعامل  سابق  جمعيت  هلال  احمر استان  كرمان  نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفته  است  طي  يك  دوره  ۸۸ ساله  بيش  از ۲۱۵ بار زمين لرزه  استان  كرمان  را به  لرزه  درآورده  كه  بيشترين  آن يعني  ۴۹ درصد در شهرستان  كرمان  بوقوع  پيوسته  است . هر سال  چندين  مورد زلزله  در استان  كرمان  روي  مي دهد كه  شديدترين  آن درسال  ۱۳۶۰ با ۸/ ۶ ريشتر در بخش  گلباف  روي  داد.
طي  اين  حادثه  بيش  از ۱۵۰۰ نفر كشته ، هزاران  نفر زخمي  و بيش  از سه  هزار واحد مسكوني  تخريب  شد.
پس  از آن مردم  گلباف  در هنگام  بازسازي  مجدد خانه هاي  خود به  توصيه هاي  ايمني  براي  استفاده  از مصالح  مرغوب  و بكارگيري  روشهاي  فني  و اصولي  عمل  كردند و در نتيجه  زلزله اي  كه  اسفند ماه  سال  ۱۳۷۷ با ۴/ ۶ درجه  ريشتر دراين  بخش  روي  داد تنها ۵ كشته  و ۵۰ زخمي  بدنبال  داشت  كه  نسبت  تلفات  وخسارات  با سال  ۱۳۶۰ قابل  مقايسه  نيست . در شهر بم  نيز آخرين  بار در ۱۳ مرداد ماه  امسال  زلزله اي  به  قدرت  ۵/ ۵ ريشتر روي  داد كه  طي  آن خساراتي  به  واحدهاي  مسكوني ، باغات  و دامهاي  اين منطقه  وارد شد اما تلفات  انساني  به  همراه  نداشت .
امسال  همچنين  بارها مناطق  گلباف ، كوهبنان ، كرمان  و راور در اين  استان  به  لرزه  در آمدند كه  شدت  آن از ۷/ ۲ تا ۲/ ۴ ريشتر در نوسان  بوده  است .
زلزله خيزي  استان  كرمان  بر هيچكس  پوشيده  نيست ، پس  پيشگيري  از خسارات  و تلفات  مالي  و انساني  و رعايت  اصول  ايمني  به  هنگام  ساختمان سازي  ضرورتي  انكارناپذير به نظرمي رسد.

تسليت مقامات كشورهاي خارجي
در پي وقوع زلزله شديد بم، مقامات كشورهاي مختلف با ارسال پيام ضمن اظهار تأسف آمادگي خود را براي ارسال كمك به ايران اعلام كرده اند.
پوتين رئيس جمهوري روسيه به مناسبت وقوع زلزله در بم و كشته شدن تعداد زيادي از مردم پيام تسليتي براي سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران فرستاد.
به گزارش بخش مطبوعاتي كاخ كرملين در بخشي از اين پيام آمده است: خبر مربوط به وقوع زلزله در ايران كه باعث مرگ تعداد بسياري از مردم و خرابي گسترده شده است عميقاً مرا تكان داد.
پوتين در پيام خود خطاب به خاتمي افزود: مراتب تأسف و تأثر عميق خود را به مناسبت وقوع اين حادثه غم انگيز به رهبري و مردم ايران اعلام مي دارم.
رؤساي جمهوري چين، افغانستان، اتريش،ايتاليا، ارمنستان، تركمنستان، تاجيكستان نيز در پيامهاي جداگانه اين حادثه را تسليت گفتند.
نخست وزير اسپانيا نيز اين حادثه را تسليت گفت و آنا پالاسيو، وزير امور خارجه اسپانيا نيز در تماس تلفني خود با كمال خرازي با تأسف عميق از وقوع زلزله در كشورمان و با ابراز همدردي و تسليت از سوي دولت و مردم اسپانيا گفت: اسپانيا آماده است تا در امر كمك رساني مشاركت نمايد.دولتهاي يونان و تركيه نيز پيامهاي تسليتي ارسال كردند.
همچنين وزيران امور خارجه آلمان و ايتاليا ضمن ابراز همدردي ، آمادگي خود را براي كمك به زلزله زدگان اعلام كردند.
مقامات جمعيت هلال احمر تركيه نيز در تماس با سفارت جمهوري اسلامي ايران در آنكارا آمادگي خود را براي كمك به زلزله زدگان اعلام كردند.
طبق اعلام سفارت كشورمان در آنكارا، مسئولان هلال احمر تركيه ضمن كسب اطلاعات در مورد زلزله بم، اعلام كردند كه براي اعزام گروههاي امدادي جهت كمك رساني به زلزله زدگان و ياري در عمليات امداد و نجات آماده هستند.

روز تلخ در تحريريه
ديروز يكي از تلخ ترين روزهاي تحريريه بود. از ظهر كه آمده بوديم، همه چشم ها به تلكس هاي خبري بود كه از فاجعه بم گزارش مي دادند و دستگاه هاي سرد بي احساس هر لحظه زخم قلب ها را خونچكان تر مي كردند. دو هزار تا چهار هزار تا، بعد ده هزار تا، بعد حتي رقم هاي بيشتر، بيشتر و بيشتر... و هر رقم كه بيشتر مي شد از ذهن مي گذشت كه، خدايا اينها هم ميهنان من هستند، مردمي در دوردست بيابان هاي تفتيده كه طلوع آفتاب پنجم دي ماه را هرگز نديدند.
در ضميمه ايرانشهر امروز (كه چهل و هشت ساعت قبل از صفحات رويي روزنامه چاپ مي شود) گزارشي هست درباره اندوهي كه مرگ يك يوزپلنگ بر تحريريه حاكم كرده بود.همان تحريريه ديروز مي بايست ذره ذره شرنگ مرگ هزاران هم ميهن را مي چشاند... هزاران نفر، نه يكي، نه دو تا، نه سه تا... هزاران نفر. اين روز تلخ چقدر دير به شب رسيد.

خاتمي:مردم به ياري زلزله زدگان بشتابند
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در گفت وگو با شبكه خبر از مردم خواست به ياري زلزله زدگان بشتابند.وي ضمن ابراز تسليت گفت: تمام نيروها بسيج شده اند اما حجم و شدت حادثه بزرگ تر از آن است كه بتوانيم به نيازهاي موجود جواب دهيم خاتمي ضمن اشاره به پيام هاي مكتوب و تلفني دولت هاي جهان گفت: ايران آماده پذيرش كمك هاي بين المللي است.
وزير كشور نيز نجات  زلزله زدگان  زير آوار و انتقال  مصدومان  به  مراكزدرماني  را مهمترين  دغدغه  نيروهاي  امدادي  دانست  و گفت  كار تجسس  وخارج  كردن  مصدومان  از زير آوار به  سبب  قطع  برق  در مناطق  زلزله زده بسيار دشوار است. عبدالواحد موسوي  لاري  در مصاحبه  با خبر ۲۱ شبكه  اول  سيما اظهارداشت  ساعاتي  بعد از وقوع  زلزله  در استان  كرمان  و شهرستان  بم مجموعه  نيروهايي  كه  در امر امدادرساني  به  فعاليت  مي  پردازند درمناطق  زلزله زده  حضور پيدا كردند.وي  افزود ستاد حوادث  غيرمترقبه  به  رياست  رئيس  جمهور تشكيل  جلسه داد كه  در اين  جلسه  براي  كمك  رساني  هرچه  سريعتر به  زلزله زدگان تقسيم  كار شد.وي  از آمادگي  بيمارستانها و مراكز درماني  استان   هاي  همجوار استان كرمان  براي  خدمات  دهي  به  مصدومان  زلزله  استان  كرمان  خبرداد و اضافه كرد تعداد زيادي  از مصدومان  به  شيراز و اصفهان  فرستاده  شده اند.
وزير كشور با بيان  اين كه تا ساعت  ۵۵/۲۲ ديشب  ۱۹ پرواز از مبدا تهران به  استان  كرمان  انجام  شده  است  اظهار داشت : ۴ فروند هواپيماي  ۳۳۰ ارتش ، ۳ فروند انتونوف  ۷۴ سپاه ، دو فروند ايرباس ۳۱۰ از شركت هواپيمايي  ماهان ، دو فروند ايلوشين  از شركت  فراز قشم ، يك  فروندفوكر۱۰۰ ايران  اير، يك  فروند ايرباس  ايران  اير و سه  فروند ايلوشين از مسكو به  كرمان  پرواز كرده  و به  انتقال  مصدومان  زلزله  مي پردازند.وزير كشور با اشاره به اين كه شهر بم از نظر تلفات جاني زلزله در رتبه نخست در مقايسه با ساير مناطق زلزله زده قرار دارد افزود، اطلاع دقيقي در مورد ميزان تلفات جاني در روستاها وجود ندارد.
شفيعي فرماندار بم نيز در گفت وگو با شبكه خبر گفت: با آن كه از ساعات اوليه همه امكانات شهرستان و استان بسيج شدند اما به علت عمق فاجعه توفيقي براي نجات مردم نداشته ايم.
وي با اشاره به سرماي بي سابقه بم در سال جاري خواستار ارسال فوري وسايل گرم كننده، پتو، چادر و تيم هاي پزشكي شد.
گفتني است تا آخرين ساعات شب گذشته ۱۲ هزار چادر، ۸۰۰ نيروي امدادگر، ۲۵۰ پزشك و پرستار، ۱۵۰۰ چراغ والور و۱۵۰ دستگاه خودرو سبك توسط هلال احمر به منطقه ارسال شده است. نيروي انتظامي نيز يك بيمارستان صحرايي ۲۰۰ تخت خوابي را در بم مستقر كرده است.
گفتني است به دليل نبود نيروهاي امداد پزشكي و آمبولانس در فرودگاه تهران مجروحان توسط نيروهاي مردم و ميهمانداران جابه جا مي شوند.
پيام هاي تسليت
* مراجع عالي قدر آيت الله صانعي و آيت الله صافي گلپايگاني و آيت الله فاضل لنكراني به مناسبت زلزله بم كرمان پيام هاي تسليتي صادر كردند.
* رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيامي حادثه غم انگيز و دلخراش زلزله در شهرستان بم را به خانواده هاي مصيبت زده تسليت گفت.
* حجت الاسلام «مهدي كروبي» رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با ارسال، پيامي خطاب به مصيبت ديدگان حادثه زلزله  استان كرمان به ويژه شهرستان بم، درگذشت جمعي از هموطنان عزيز را تسليت گفته و خواستار كمك رساني هر چه سريعتر به آسيب ديدگان شد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |