چهارشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۸ - Dec 31, 2003
تأكيد شوراي شهر بر ايمن سازي ساختمانها در برابر زلزله
گروه شهري: شهرداري تهران از اين پس نظارت و كنترل دقيق تري را بر ساخت و سازو ايمن سازي ساختمانها اعمال مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جلسه علني خود با توجه به وقوع زلزله اخير بم و تاكيد كارشناسان و مراكز تحقيقاتي بر ضرورت ايمن سازي ساختمان ها در برابر بلاياي طبيعي، طرح ۲ فوريتي را تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري موظف به رعايت و كنترل دقيق قوانين و ضوابط مقررات در كليه مراحل اعم از طراحي، محاسباتي و اجرايي ساختمان هاي خصوصي، عمومي و دولتي است.
براساس اين مصوبه شهرداري موظف است حداكثر ظرف مدت ۳ ماه در راستاي ارتقاء كيفيت، ايمني لرزه اي و افزايش عمر مفيد سازه ها، نسبت به بازنگري، تهيه و تدوين يك نظام كنترلي و نظارت اصولي بر شيوه هاي ساخت و ساز و كيفيت مصالح مصرفي اقدام و پيشنهادهاي خود را براي تصويب به شوراي شهر ارايه كند.
دكتر حمزه شكيب- عضو شورا گفت: در تهران چهار گسل مشابه گسل بم وجود دارد و بيش از ۳۰ درصد ساختمان هاي تهران داراي بافت هايي كاملا فرسوده است و از اين گذشته ۷۰ درصد ساختمان ها قبل از تصويب آئين نامه زلزله (۲۸۰۰) ساخته شده و اصول و ضوابط در آنها رعايت نگرديده و فقط درصد كمي از ساختمان هاي تهران بر اساس اصول مهندسي و آئين نامه زلزله ساخته شده است.
اين عضو شوراي شهر، دليل اصلي اين معضل را نبود يك نظام كنترلي مبتني بر اصول علمي مقاوم سازي در كشور دانست و افزود: وزارت مسكن و شهر سازي نظام كنترلي شفافي در زمينه ساخت و ساز ندارد و ساخت وسازها را مهندسان اهل فن انجام نمي دهند.
فقدان طرح جامع حمل و نقل
در اين جلسه دكتر حسن زياري رئيس كمسيون شهرسازي شورا نيز باارايه گزارشي از نداشتن طرح جامع حمل و نقل و ترافيك به عنوان يكي از مشكلات اساسي تهران ياد كرد و گفت: تعدد مراكز تصميم  گيري درباره ترافيك، توليد و شماره گذاري بي رويه خودرو و موتور سيكلت در تهران و تمركز مراكز اصلي كشور و نيمه كاره ماندن برخي بزرگراهها از جمله مشكلات اساسي ترافيكي در تهران مي باشد.
انتقاد از وزارت مسكن
از سوي ديگر مهندس واعظي آشتياني عضو شوراي شهر با انتقاد از عملكرد وزارت مسكن و شهرسازي گفت: وزارت مسكن و شهرسازي ملاك طرح جامع تهران را سقف جمعيتي شهر قرار داده است اما از شهرداري مجوز ساخت بناي مسكوني براي ۱۶۰ نفر از مديران خود را مي خواهند كه براي كار به تهران مامور شده اند و با اتمام مدت ماموريتشان بايدبه شهر خود برگردند.
«مديريت واحد ترافيك» و طرح «جامع حمل و نقل شهري»
به موجب مصوبه ديگري شهرداري «لايحه ايجاد مديريت واحد ترافيك وحمل و نقل» و نيز «طرح جامع حمل و نقل و ترافيك» شهر تهران را به شوراي شهر ارايه مي دهد.
شوراي شهر ديروز با تصويب يك طرح ۲ فوريتي شهرداري را موظف كرد كه لايحه ايجاد مديريت واحد ترافيك و حمل و نقل شهري را ظرف مدت ۳ ماه و طرح جامع حمل و نقل شهري را ظرف يك سال آينده به شوراي شهر ارايه دهد.

شهرداري تهران هر روز در ساعاتي معين كمك ها را روانه بم مي كند
كمك رساني شهرداري تهران به زلزله زدگان بم ادامه دارد
000280.jpg
گروه شهري: مهندس محمدي زاده - معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد سازمان خدمات موتوري شهرداري موظف شده است به گونه اي برنامه ريزي كند كه كاروان هاي كمك رساني ساعتهاي ۱۴ و ۲۲ هر روز به طرف بم حركت كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران وي از شهرداران مناطق بيست و يك گانه و مديران سازمانها و شركتهاي تابع خواسته است در اجراي اين تصميم با سازمان خدمات موتوري هماهنگي و همكاري كنند.
ارسال كمك هاي جمع آوري شده
شهرداري به بم
مدير عامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران ، گفت : تاكنون  بيش  از ۷۵كاميون  از كمك هاي  جمع آوري  شده  شهرداري  تهران  به  منطقه  زلزله زده  بم  ارسال شده  است .
«حميدالدين  ملازهي» ديروز در گفت  وگو با ايرنا افزود: پس  از وقوع  زلزله  در شهرستان  بم  و به  دستور شهردار تهران ستاد بحران  ويژه اي  در حوزه  معاونت  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  تشكيل  و مقررشد كه اين  نهاد تمامي تلاش  خود براي  جمع آوري  كمك ها به  مصدومان  و بازماندگان اين  زلزله  را بسيج  كند.
وي  لوازم  ارسال  شده  به اين  مناطق  را شامل  پوشاك ، پتو، بيل ، كلنگ ، لباس ،وسايل  گرمايي ، دستگاه  جوش ، آب  معدني ، مواد غذايي  بخصوص  كنسرو و ديگر موادمورد نياز زلزله  زدگان  دانست .
اعزام اكيپ هاي امدادي به بم
شهرداري منطقه ۲۰ تهران در پي وقوع زلزله در شهرستان بم، افزون بر ارسال مواد غذايي، تجهيزات پزشكي، بيش از ۱۰۰ نيروي انساني كارشناس، خدماتي و تكنيسين راه همراه با تجهيزات و امكانات خدماتي و فني به شهر بم اعزام كرد.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۰ تهران همچنين خاطرنشان كرد كه نظافت و پاكسازي بخشي از شهرستان زلزله زده بم به عهده اين شهرداري واگذار شده است.
پايگاه هاي جمع آوري كمكهاي مردمي
شهرداري منطقه ۶ تهران به منظور تامين بخشي از نيازهاي شهروندان زلزله زده شهرستان بم، پايگاه هاي جمع آوري كمكهاي مردمي در كليه ساختمانهاي شهرداري و ميادين اصلي شهر ايجاد كرده است. روابط عمومي شهرداري منطقه ۶ تهران افزود: به منظور امدادرساني و انجام امور خدماتي و فني، بخشي از امكانات ترابري و نيروي تخصصي اين شهرداري به منطقه زلزله زده بم اعزام شده اند.

ضوابط و استاندارد بايد در هر زمينه اي اعمال شود
000278.jpg
معاون  رئيس  جمهور و رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست ، بر اعمال  ضوابط و استاندارد در همه  ابعاد زندگي  از جمله  ساخت  و ساز و محيط زيست  تأكيد كرد.
دكتر معصومه  ابتكار ديروز در مراسم  آغازين  نخستين  همايش  ملي تخصصي  آموزش  محيط زيست ، گفت : اينكه  بر سختگيري  درباره  اجراي  قوانين  و ضوابط تأكيد مي شود، به  خاطر آزار مردم  يا پيچيده  كردن  مسايل  نيست  بلكه  اين  امر، سعادت  و سلامت  بشر را در دراز مدت  به  دنبال  خواهد داشت .
به گزارش ايرنا، وي  در اين  زمينه  ضرورت  آگاهي  و حساس  نمودن  مردم  را خاطرنشان  كرد و افزود: دولت  هم  وظيفه  دارد براي  جلوگيري  از بروز فجايع  و خسارات  هنگفت ، اين  ضوابط را بطور سختگيرانه اي  اعمال  كند.
رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست ، نقش  آموزش  عمومي  را در زمينه  رعايت  مقررات  زيست  محيطي  مورد توجه  قرار داد و از آموزش  با هدف  افزايش  دانستنيها و توانستنيها به  عنوان  شعار يونسكو در سال  ۲۰۰۴ ياد كرد.
ابتكار، حوزه  زيست  محيطي  را بسيار فراگير و گسترده  عنوان  كرد و گفت : اين  حوزه  فقط به  حفظ جنگل  يا رفع  آلودگي  ختم  نمي شود، بلكه  مجموعه  اكوسيستم  را كه  با شرايط محيطي  ما ارتباط دارد، دربرمي گيرد.
بنا براين  نمي توان  حيطه  محيط زيست  را در زمينه  آموزش  محدود كرد.
وي ، توجه  به  مسئله  آموزش  زيست  محيطي  را در بودجه  سال  ۱۳۸۳ دولت  كه به  مجلس  ارايه  شده ، قابل  توجه  دانست  و تصريح  كرد: در برنامه  چهارم  توسعه نيز بطور مجزا به  بحث  آموزش  عمومي  زيست  محيطي  و تكليف  دستگاههاي  مختلف  براي  مشاركت  در اين  امر، توجه  و تأكيد شده  است .

بار ترافيكي معابر شرق تهران ساماندهي شد
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  از بهبود ترافيك  محدوده  شرق  تهران خبر داد و علت  آن  را اصلاح  هندسي  در بزرگراه  بسيج ، اعلام  كرد. اين  طرح  به  زودي  رسما به  بهره برداري  مي رسد.
دكتر حميد بهبهاني  در گفت وگو با ايرنا افزود:اين  طرح  زمان  سفرهاي  درون  شهري  را با سرعت  مجاز درحدود ۲ دقيقه  كاهش  داده و موجب  كاهش  زماني  سفرها، عدم  توقف ، كاهش  آلودگي  هوا و كاهش  مصرف  سوخت  مي شود.
وي  ادامه داد: اين  مدت  زمان  از زمان  تاخير چراغ  راهنمايي  تقاطع  ۴۶ متري  رحيمي بسيج  كمتر است .
وي  اظهارداشت : طبق  ضوابط ترافيكي ،وجود تقاطع هاي  همسطح  درمسير بزرگراه توصيه  نمي شود و به  همين  منظور مسدود نمودن  تقاطعات  موجود دراين  بزرگراه  وتامين  حركات  گردشي  درمحل هاي  ديگر درطول  مسيراين  بزرگراه  در دستوركار قرارگرفته  است .
وي  تقاطع هاي  بزرگراه  هجرت ، محلاتي ، خيابان  ۴۵ متري  آهنگ  و خيابان  ۴۶متري  شهيد رحيمي را از مهمترين  تقاطع هاي  اين  بزرگراه  عنوان  كرد.

«طاق چشمه»هاي بازار پاچنار تهران بازسازي شد
بازسازي  طاق  چشمه هاي  بازار پاچنار تهران  در راستاي  برنامه هاي  مرمت  وبازسازي  بازار بزرگ  پايتخت  به  وسيله ميراث  فرهنگي  استان  تهران  انجام  شد.
معاون  حفظ و احياي  آثار تاريخي  استان  تهران ديروز در گفت  و گو با ايرنا، گفت : اين  طرح  از محل  اعتبارات  استاني  وبا كمك هاي  مالي  شهرداري  منطقه  ۱۲ تهران  اجرا شد.
اسكندر مختاري  درمورد وضعيت  قرارگيري  اين  طاقي ها در بازار پاچنارقبل  از اجراي  پروژه  بازسازي  اين  مكان  تاريخي  افزود: بخش هاي  عمده اي  از طاق چشمه هاي  بازار پاچنار به علت  همجواري  با رطوبت  تخريب  شده  و درحال  فروپاشي بودند.
وي  گفت : با توجه  به  اين  عامل  قسمت هاي  ياد شده  از طاق  چشمه هاي  بازارپاچنار قابل  مرمت  نبوده  و كارشناسان  ميراث  فرهنگي  براي  احياي  نماي  بازارمجبور به  تخريب  طاق چشمه هاي  اوليه  و بازسازي  مجدد آن ها به صورت اوليه  شدند.
اين  كارشناس  فرهنگي  اظهار داشت : اين  طرح  با ساختن  مجدد طاق  چشمه ها وبا توجه  به  سبك  معماري  اوليه  آن به  پايان  رسيد و نماي  اوليه  بازار بزرگ تهران  به  آن بازگردانده  شد.

نخستين فرهنگسراي «IT » در تهران گشايش يافت
گروه شهري: نخستين فرهنگسراي فن آوري اطلاعات «IT» كشور ديروز در تهران افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين فرهنگسرا با هدف بهره گيري از دستاوردها و آثار فن آوري در توسعه شهري و حمايت از جنبش هاي نرم افزاري در طرح هاي توسعه فن آوري اطلاعات كشور به بهره برداري رسيد.
بنابراين گزارش؛ علاقه رو به گسترش نوجوانان و جوانان به حوزه فن آوري اطلاعات ايجاد يك فرهنگسراي IT را ضروري مي نمود.
همچنين همكاري هاي فن آوري اطلاعات با نهادها و دستگاه هاي مرتبط در راستاي طرح هاي توسعه شهري، حمايت و پشتيباني از فعاليت هاي خلاقانه و فناورانه، ارتقاي مهارت ها و فرهنگسازي استفاده از فن آوري هاي تركيبي در توسعه شهري، ايجاد سامانه اطلاع رساني جهت جمع آوري اطلاعات فن آوري مربوط به منابع و ظرفيت هاي شهري، از همه مهم تر ايجاد اشتغال براي جوانان علاقه مند به حوزه فن آوري اطلاعات از طريق حمايت از پروژه  هاي مربوط به اين حوزه از جمله اهداف و كاركردهاي فرهنگسراي IT است.
ساختمان فرهنگسراي IT در ۴ طبقه و ۱۶۰۰ متربناي مفيد در منطقه ۱۱ تهران- تقاطع كارگر جنوبي و خيابان جمهوري اسلامي واقع است .

آب در بخشي از جنوب تهران قطع مي شود
به دليل اجراي عمليات نصب شير فشارشكن به قطر ۹۰۰ ميلي متر در خيابان ۱۷ شهريور جنوبي (ضلع شرقي فروشگاه رفاه) در محدوده شركت آب و فاضلاب شهر ري، به مدت ۱۳ ساعت از ساعت ۱۷ امروز تا شش صبح روز بعد، آب سا كنان برخي مناطق قطع خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران، اين مناطق از شمال شامل: بزرگراه بعثت، از جنوب: بزرگراه آزادگان، از شرق: شهرك حميديه و سعيديه و از غرب: خيابان شهيد بروجردي (جاده سوم) است.
طبق اين گزارش: تانكرهاي آب در ساعات قطعي آب در مناطق ياد شده مستقر است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |