جمعه ۱۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۰
تقديم به خانواده هاي داغدار زلزله شهرستان بم
مرگ عزيزان
منبع: اينترنت
000206.jpg

ترجمه: بهناز فاضل
مرگ يكي از عزيزان و نزديكان ما و آنهايي را كه خيلي دوست داريم، ممكن است دنياي ما را دگرگون كند. مصيبتي كه به واسطه از دست دادن يكي از نزديكان بر ما وارد مي شود، در موارد مختلف متفاوت است و بستگي به ميزان وابستگي و نزديكي ما به شخصي دارد كه اكنون در بين ما نيست.در زير برخي از اين موارد و تاثير هر يك از آنها بر روي ما، ذكر شده است:

۱-مرگ والدين: به جرات مي توان گفت كه تحمل اين مصيبت از همه موارد ديگر سخت تر و سنگين تر است چون حس ترك شدن و تنها ماندن را در ما القا مي كند. والدين ما، همه چيز ما هستند و از دست دادن آنها ضربه سنگيني به احساساتمان وارد مي كند به طوري كه دوست نداريم حتي يك ثانيه بعد از مرگ آنها زنده باشيم.
۲-مرگ فرزند: ما به عنوان والدين مسئول نگهداري و مواظبت از فرزندانمان هستيم و بايد آنها را راهنمايي كنيم تا راه درست را در پيش گيرند. بنابراين هنگامي كه يكي از فرزندان خود را در اثر حادثه اي از دست مي دهيم، خود را سرزنش مي كنيم و در رابطه با مرگ آنها خود را مقصر مي دانيم چرا كه نتوانسته ايم خوب از آنها مراقبت كنيم و سهل انگاري و كوتاهي ما باعث به وجود آمدن اين حادثه شده است.
۳-مرگ دوستان و نزديكان: زندگي ما مملو از روابط دوستانه است. در اطراف ما دوستان، خواهرها و برادرها، همكاران، اقوام و آشنايان زيادي هستند كه به نوعي با همه آنها ارتباط داريم و مرگ هر يك از آنها مي تواند به نوبه خود سخت و طاقت فرسا باشد، زيرا هر لحظه خاطراتي را كه با هر يك از آنها داشته ايم در ذهنمان زنده مي شود و مانع از اين مي شود كه آنها را فراموش كنيم. واكنش هاي متفاوتي در اين زمينه وجود دارد كه همه آنها طبيعي هستند.
از زمان وقوع حادثه غم انگيز از دست دادن شخصي، تا بازگشتن به زندگي عادي هفت مرحله وجود دارد كه هيچ ترتيبي در طي اين مراحل وجود ندارد. ممكن است شما ابتدا مرحله اول را تجربه كنيد و سپس مرحله هفت و بعد از آن به مرحله دو بازگرديد و يا ممكن است آنها را به صورت منظم طي كنيد. اصلاً هم لزومي ندارد كه همه آنها را تجربه كنيد. ممكن است چند مرحله از آنها شامل حال شما نشود. شما بايد روي تك تك اين مراحل كار كنيد و وقت بگذاريد.
عدم باور
هنگامي كه عزيزي را از دست مي دهيد، شايد نتوانيد مرگ او را باور كنيد و اصلاً متوجه نمي شويد كه چه اتفاقي افتاده است. ممكن است اين واقعيت دردناك را انكار كنيد و يا از وقوع چنين اتفاقي بهت زده شويد و انتظار داشته باشيد كه باز هم او را ببينيد، با اين كه مي دانيد او ديگر زنده نيست.
خشم و عصبانيت
بعضي از مردم از اين كه شخصي را كه دوستش داشته اند براي هميشه از دست داده اند، خشمگين مي شوند و به درگاه خدا گله گزاري مي كنند كه چرا اين بلا بايد بر سر آنها بيايد و به روزگار بد و بيراه مي گويند كه چرا با آنها ناعادلانه و بي رحمانه رفتار كرده است. حتي ممكن است از دست خودشان هم عصباني باشند.
مشكلات جسمي
غم از دست دادن يك عزيز، ممكن است باعث بروز مشكلات جسمي شود، مانند چاقي يا لاغري ناگهاني. ممكن است احساس كنيد كه روزبه روز اضطراب شما بيشتر مي شود و ديگر نمي توانيد از عهده كارهاي روزمره به خوبي برآييد و همچنين نمي توانيد بر ضعف و ناراحتي خود چيره شويد. به علاوه ممكن است احساس خستگي بيش از حد لحظه اي شما را رها نكند. احساس مي كنيد كه هر چقدر استراحت مي كنيد از ميزان خستگي تان كاسته نمي شود. شما مي توانيد در مورد مسايل و مشكلات جسمي و روحي كه ممكن است در طول اين مدت تجربه كنيد با پزشك و يا مشاور خود صحبت كنيد.
ترس
مرگ يكي از نزديكان باعث مي شود كه تلنگري بر ما وارد شود تا مرگ خود را به ياد آوريم و از اين جهت احساس ترس كنيم. همچنين فكر زندگي كردن بدون شخصي كه دوستش داريم نيز باعث به وجود آمدن ترسي ناشناخته مي شود. ترس يك احساس طبيعي است، ولي ممكن است به يك حس غير طبيعي تبديل شود و در تمام اوقات همراهمان باشد. مشورت كردن با يك مشاور در اين زمينه مي تواند مفيد واقع شود.
احساس گناه
هنگامي كه يكي از نزديكان خود را از دست مي دهيم، در رابطه با حرف هايي كه در زمان حياتش به او زده ايم و يا كارهايي كه انجام داده ايم و به نوعي موجبات آزار و رنجش او را فراهم آورده ايم، احساس گناه مي كنيم و اين فكر مرتباً آزارمان مي دهد. ولي هرگز نبايد تا اين حد خود را سرزنش كرد. البته اين احساس گناه و عذاب وجدان امري كاملاً طبيعي است، ولي بايد سعي كنيم به كارهاي خوبي هم كه در زمان حيات آن شخص انجام داده ايم، بينديشيم و خاطرات خوش با هم بودن را در ذهنمان مرور كنيم. به اين ترتيب مي توانيم تا حدودي احساس گناهمان را كاهش دهيم.
افسردگي شديد
ناراحتي و غصه خوردن در غم از دست دادن كسي كه دوستش داشته ايم امري كاملاً طبيعي است، ولي در بعضي از موارد مي تواند شروعي براي ايجاد بيماري افسردگي شود. طلب مرگ از پيشگاه خداوند و يا از دست دادن همه علايق و عدم اشتياق به انجام كاري از نشانه هاي بروز افسردگي است. از ديگر نشانه هاي هشدار دهنده، مي توان كمبود انرژي، فكر خودكشي، گوشه  گيري از خانواده و دوستان و خواب بيش از حد و غير طبيعي را نام برد. اگر در اين مواقع يكي از اين علايم را در خود مشاهده كرديد و يا شخصي را مي شناسيد كه يك يا چند مورد از اين نشانه ها را دارد، فوراً بايد با يك مشاور در اين زمينه مشورت شود.
پذيرفتن
سرانجام دير يا زود خواهيد توانست با اين مشكل كنار آمده و آن را بپذيريد و فقدان شخصي مورد نظر را قبول كنيد. بعد از اين اتفاق، ممكن است ديد جديدي نسبت به جهان پيدا كنيد و به اين فكر بيفتيد كه فرصت زندگي كردن محدود است و بايد تا آنجا كه مي توانيد به نحو احسن از آن استفاده كنيد و آن هنگام است كه فكر مي كنيد چطور بايد از لحظه لحظه زندگي خود استفاده كنيد و از آن لذت ببريد.
000204.jpg

حال اگر خداي ناكرده موردي اين چنيني برايمان پيش آمد، چگونه مي توانيم آن را پشت سر بگذاريم؟
اين بخش از زندگي بسيار ناخوشايند و غم انگيز است، ولي در چنين مواقعي نبايد خودتان را از ياد ببريد. شما مي توانيد اين دوره بحراني را با استفاده از روش هاي زير، به پايان برسانيد:
۱- غذاهاي سالم را در برنامه  غذايي خود بگنجانيد: ممكن است اصلاً اشتهايي به خوردن غذا نداشته باشيد، ولي بدن شما نياز به غذا و انرژي دارد. خوردن غذايي سالم و سبك در طول اين مدت ضروري است. اين را به خاطر داشته باشيد كه با اعتصاب غذا و غذا نخوردن شما، شخص از دست رفته باز نمي گردد، پس كمي هم به فكر خودتان باشيد.
۲ـ از فعاليت هاي خود نكاهيد: فعاليت هاي بدني باعث كسب انرژي و همچنين بازسازي احساسات شما مي شود و كمك مي كند تا زودتر به زندگي عادي خود بازگرديد.
۳ـ هنگامي كه به كمك نياز داريد از دريافت آن ابايي نداشته باشيد: ممكن است احساس تنهايي كنيد ولي اين طور نيست. اگر بادقت نگاه كنيد، افراد زيادي اعم از خانواده، دوستان، اطرافيان و... در اطراف شما هستند كه به محض اين كه تقاضاي كمك كنيد، با آغوش باز به كمك شما مي شتابند و مي توانند مرهمي بر دل زخمديده شما باشند.
كمك خواستن نشانه ضعف شما نيست بلكه گامي است در جهت بهبود و بازگشت سلامتي تان، پس از دريافت آن ابايي نداشته باشيد!
و در نهايت اين كه:
در مقابل حوادث، مقاوم باشيد و سعي كنيد كه شما آنها را از پا درآوريد. مرگ بخشي از زندگي است و حقيقي است كه همه ما روزي با آن مواجه مي شويم و بخشي از سرنوشت ماست كه نمي توان با آن جنگيد. مقاوم باشيد و صبوري خود را از دست ندهيد. روحيه خود را تقويت كنيد تا در مواقع خاص با بحران جدي مواجه نشويد.

كلانشهر
زلزله ها ارتباطي با هم ندارند
000208.jpg
دانشيار و عضو هيات  علمي  موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران  گفت : وجود ارتباط  مكانيكي  بين  زمين لرزه ها در صورت  زياد بودن  فاصله  كانون هاي  آنها از همديگر منتفي  است.
محمدرضا قيطانچي  روز پنجشنبه  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: فقط  تا شعاع  تقريبي  يكصد كيلومتري ، اين  امكان  وجود دارد كه  وقوع  زمين  لرزه اي  با تحريك  گسل هاي  موجود در آن  محدوده  سبب  آزادشدن  انرژي  آنها و در نتيجه  وقوع  زلزله  شود.
به  گفته  او، اين  احتمال  وجود دارد كه  ارتعاشات  ناشي  از يك  زلزله ، مانند كاتاليزور عمل  كند و سبب  زودرس  شدن  فعاليت  گسل  همجوار شود.
وي  معتقد است  در بعضي  مناطق  گسل ها به صورت  يك  شبكه  و مانند ريشه هاي  درخت  به  همديگر مربوط  هستند و امكان  تحريك  يكي  از آنها در شعاع  يكصد كيلومتري  به  واسطه  فعال  شدن  ديگري  وجود دارد.
وي  تصريح  كرد: از دور و بدون  مطالعه  دقيق  نمي توان  گفت  كه  يك  يا چند زلزله ، مقدمه اي  براي  زلزله  بزرگ  و يا خطرناك  هستند.
قيطانچي  درباره  بعضي  پيش  نشانگرهاي  وقوع  زمين لرزه  از جمله  پارس  سگ ها و بي قراري  بعضي  حيوانات  گفت : اين  موضوع  در اغلب  موارد قبل  از وقوع  زلزله  ديده  شده  است ، اما اينگونه  علايم  فقط  به  قبل از وقوع  اين  پديده  طبيعي  محدود نمي شوند و به  عبارتي  با هر پارس  سگي  نمي توان  گفت  كه  زمين لرزه  خواهد آمد.
او درباره  تاثيرات  احتمالي  فصل  و موقعيت  مكاني  زمين  نسبت  به  كره  ماه  و خورشيد و پديده هاي  جوي  در بروز زمين لرزه ها اظهار داشت : اينها عامل  اصلي  وقوع  زلزله  نيستند بلكه  به عنوان  يك  محرك  امكان  دارد فعاليت  يك  گسل  و زمان  تخليه  انرژي  نهفته  در زمين  را تسريع  كنند.
وي  افزود: ا طلاعات  موجود فعلي  بشر در زمينه  زلزله  ناقص  است  و هنوز نمي توان  درباره  زمان  و مكان  دقيق  وقوع  اين  پديده  طبيعي  اظهارنظر كرد.
وي  تاكيد كرد: براي  كاهش  اثرات  زيانبار پديده  طبيعي  زلزله  بايد برنامه ريزي  درازمدت  در زمينه  مقاوم سازي  ساختمان ها انجام  گيرد.
او گفت : مقاوم سازي  ساختمان ها حتي  در نقاطي  كه  با درصد خطر كمتر زلزله خيزي  روبه رو هستند، مقرون  به  صرفه  بوده  و موجب  افزايش  عمر بنا مي شود.
براي  مقاوم سازي  ساختمان ها انهدام  كامل  و ساخت  دوباره  آن  ضرورت  ندارد بلكه  با اندكي  تغييرات  جزيي  هم  مي توان  بناهاي  موجود را در برابر زمين لرزه  مقاوم  كرد. طي  دو ماه  اخير زمين لرزه هاي  متعدد با بزرگي هاي  متفاوت  در ايران  به وقوع  پيوسته  است  كه  آمار دقيقي  از آنها در دست  نيست.
اما به  تعدادي  از آنها كه  در بايگاني  خبري  نمايندگي  ايرنا در اردبيل  موجود هستند اشاره  مي شود كه  رقم  قيدشده  در آنها برحسب  درجه  ريشتر هستند.
اين  زمين لرزه ها عبارتند از: قم  ۵/۳، هرمزگان
۹/۴ و ۹/۳، دهلران  ۷/۳، سبزوار ۴ ، ۷/۲ ، ۶/۲ و ۴/۳، بجنورد ۸/۴ ، ۵/۳ ، ۳ ، ۴/۳ و ۶/۴، سميرم  ۶/۴، خلخال  ۹/۳، تربت  حيدريه  ۸/۲ و
۵/۲، قاين  ۹/ ۴ و ۲/ ۴، نهبندان  ۷/ ۴ و ۵، زرين دشت  فارس
  ۱/ ۵، ۶/ ۴، ۹/ ۳ و ۵/ ۴، بهبهان  ۳/ ۴، قوچان  ۵/ ۳، مسجد سليمان  ۴ و ۱/ ۴، شرق  اصفهان  ۱/ ۴، بوشهر ۸/ ۳، كازرون  ۹/ ۳، مامونيه  استان  مركزي  ۵، اردستان  ۶/۳، قائم شهر ۴، آمل  ۳/۳، فردوس  ۲/۳ ، دهدشت  ۷/۳، شمال  خراسان
۷/۴، بم  ۳/۶، آوج  ۵/۳ و كرمان  ۹/۲ درجه  ريشتر.

روابط عمومي جشنواره اعلام كرد
۷۷ فيلم متقاضي در جشنواره فجر
فهرست نهايي ۷۷ فيلم متقاضي شركت در بخش مسابقه سينماي ايران بيست و دومين جشنواره فيلم فجر اعلام شد
000210.jpg

نظر به پايان مهلت اعلام شده از سوي دفتر جشنواره براي تكميل فرم تقاضاي شركت در بخش هاي مختلف سينماي ايران، تعداد فيلم هاي متقاضي شركت در اين دوره از جشنواره به ۷۶ فيلم رسيد.
روابط عمومي جشنواره فهرست كامل اين فيلم ها را به شرح زير اعلام كرد:، آغاز دوم (مهشيد افشارزاده)، آفتابگردان هاي وحشي (نورمحمد آشوري نسب)، آقا (اميد بهكار)، آلبوم خانوادگي (غلامرضا حيدرنژاد)، آن مرد را نكشيد (محمد اربابيان)، آواي جبرييل (سيروس رنجبر)، ابجد (ابوالفضل جليلي)، اشك سرما (عزيزا... حميدنژاد)، انتظار (محمد نوري زاد)، الهه زيگورات (رحمان رضايي)، او (رهبر قنبري)، اينك انسان (سيد جواد موسوي)، باج خور (فرزاد موتمن)، باد به دستان (عبدالرضا كاهاني)، بربوم زمان (محمد تقي راوندي)، سربازهاي جمعه (مسعود كيميايي)، سلام (جواد ارشاد)، سه فيلم با يك بليت (افسانه شهر جنگي) (پرويز شيخ طاري، رخشان بني اعتماد، عبدالحسن برزيده)، سيزده گربه روي شيرواني (علي عبدالعلي زاده)، سيماي زني در دور دست (علي صفا)، شاه خاموش (همايون شهنواز)، شب كايت ها (حبيب ا... بهمني)، شكلات (افشين شركت)، شكوفه هاي سنگي (عزيزا... حميدنژاد)، شمعي در باد (پوران درخشنده)، شهر زيبا (اصغر فرهادي)، صبحانه براي دو نفر (مهدي صباغ زاده) ، طلاي سرخ (جعفر پناهي)، عاشق مترسك (ماه كامل) (مهدي نوربخش)، عروس افغان (ابوالقاسم طالبي)، قدمگاه (محمد مهدي عسگرپور)، قلب هاي ناآرام (مجيد مظفري)، قناري (جواد اردكاني)، كافه ترانزيت (كامبوزيا پرتوي)، كنار رودخانه (عليرضا اميني)، كودكانه (مسعود كرامتي)، كودك شاعر (امير قاسم راضي)، مارمولك (كمال تبريزي)، برگ برنده (سيروس الوند)، بوتيك (حميد نعمت الله)، بيست و يك اينچ (ابوذر صفاريان)، پرده عشق (جمال شورجه)، پرنده از قفس پريد (شهرام اسدي)، پروانه ها بدرقه مي كنند (محمد ابراهيم معيري)، پروانه اي در باد (عباس رافعي)، پل سيزدهم (فرهاد قريب)، تارا (سعيد سهيلي)، تنهايي باد (وحيد موساييان)، جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا)، جايي ديگر (مهدي كرم پور)، جوان ايراني (داريوش باباييان)،
000212.jpg
خبرنگار (مرتضي آتش زمزم)، خداحافظ رفيق (شب آفتابي) (بهزاد بهزادپور)، داستان ناتمام (حسن يكتا پناه)، دانه هاي ريز برف (عليرضا اميني)، دايره (جعفر پناهي)، دوئل (احمدرضا درويش)، راهي به روشنايي (رضا اعظميان)، رسم عاشق كشي (خسرو معصومي)، رقص با رويا (محمود كلاري)، زهر عسل (ابراهيم شيباني)، ساكنين سرزمين سكوت (سامان سالور)، مرد سنگي (محسن اميريوسفي)، مزرعه آفتابگردان (فريدون حسن پور)، مزرعه پدري (رسول ملاقلي پور)، مشت بر پوست (موشو) (محسن محسني نسب، محمدرضا عالي پيام)، معادله (ابراهيم وحيدزاده)، مگس (سامان مقدم)، ملاقات با طوطي (عليرضا داودنژاد)، من و نگين دات كام (حسين قناعت)، ميهمان مامان (داريوش مهرجويي)، ناف (محمد شيرواني)، نامه ها (سامان استركي)، و بازهم عشق (محمد دارابي)، همنفس (مهدي فخيم زاده)، هيام (زيتون شكسته) (محمد درمنش)، يك روز، يك زندگي، يك مرد (جمشيد عندليبي).

گزارش روز ششم
غوغاي بم
محمدرضا شكراللهي 
000332.jpg

اينجا نگران  كمبود گورند حتي  در گورهاي  دسته جمعي  هم  جا براي  رفتگان  تنگ  است
اينجا صحراي  محشر است ، غوغاي  عجيبي  به پاست ، فاجعه  مرز نمي شناسد، خدايا چه  مي بينم ، بغض  دلگزايي  در گلويم  سخت  گره  خورده  است ، مي خواهم  با تمام  وجود هق  بزنم. اما، سخت 
بهت  زده ام .
قطرات  اشك  امانم  نمي دهد، خشم  طبيعت  فاجعه اي  با كرانه هاي  ناپيدا در دور دست هاي  يك  گورستان  مخوف ، اما، نو نوار رقم  زده  است .
امروز، چهارشنبه ، دهم  دي ماه  ۱۳۸۲ در سرماي  گزنده  يك  ديار مصيبت زده  راهي  گورستان  شهر بم  شدم . مكاني  كه  ۳۰ هزار قرباني  زلزله زده  طي  شش  روز گذشته  مظلومانه  خفته اند.
گورهاي  جمعي  دسته  دسته  قربانيان  بي گناه  يك  بلاي  آسماني  را در دل  دهليزهاي  سياه  در درون  خود جاي  داده اند، در مكاني  كه  گفته  مي شود تنها ظرف  چند روز اخير وسعتش  پنج  برابر شده  است ، در دل  كانال هاي  كوچك  و بزرگ  هزاران  قرباني  فاجعه  ملي  را كنار در كنار هم  خوابانده اند.
در مدخل  بهشت  زهراي  بم  واويلا است ، يك  وانت  حامل  موتور برق  مجهز به  دو نورافكن  و تعدادي  پريز برق  توي  چشم  مي زند. چند متر آن سوتر تعدادي  روحاني  اعزامي  از قم  كه  ده ها كفن  را آماده  كرده اند با تقلايي  سخت  سرگرم  كارند. اموات  را پوشيده  در كاورهاي  سبز رنگ  به  گورستان  بم  مي آورند.
در چند متري  محل  «بسته بندي  اجساد» يك  خودرو متعلق  به  اداره  آگاهي  تهران  توقف  كرده  است ، روي  آن  عبارت  «اكيپ  ويژه  تشخيص  هويت  ـ شناسايي  اجساد مجهول الهويه ، معاونت  آگاهي  تهران» نمايان  است . اين  گروه ، اجساد مجهول الهويه  بمي  را پس  از انگشت نگاري  و عكسبرداري  از چهره هاي  اغلب  متلاشي  شده  مردگان ، كه  روي  آنها كد «هويت » الصاق  كرده اند مرتب  از طريق  يك  مونيتور كوچك  پخش  مي كنند.
اينان  سواي  خيل  مردگاني  هستند كه  شانس  شناسايي  آنها را از طريق  نداي  بستگانشان  يافته اند. اكيپ  آگاهي  تهران  كه  از ديروز در گورستان  بم  استقرار يافته  است  تا ظهر چهارشنبه از ۳۸۵ جنازه  مجهول الهويه  زلزله  اين  شهر انگشت نگاري  و عكسبرداري  كرده  است .
مي گويند تاكنون  از طريق  پخش  تصاوير آنان  توانسته اند هويت  ۳۵ نفر از جانباختگان  فاجعه  بم  را با كمك  خانواده هايشان  شناسايي  كنند. اغلب  چهره هاي  خونين  و متلاشي  شده  اجساد را كودكاني  تشكيل  مي دهند كه  در خونباره  چهره هاي  رقت بار و معصوميت  كودكانه شان  هر بيننده اي  را به  سختي  تكان  مي دهد.
پس  از پايان  كار گروه  تشخيص  هويت ، جنازه ها را به  جايگاه  خاص  كفن  مردگان  مي برند، درآنجا كاورها را مي گشايند و بلافاصله  پس  از پايان  مراحل  عكسبرداري  از چهره هاي  جانباختگان ، كار روحانيون  اعزامي  از قم  آغاز مي شود.
اين  روحانيون  با نگاهي  محزون  و تقلايي  بي امان  بلافاصله  آيين  مذهبي  كفن پوشي  مردگان  را انجام  مي دهند تا زود نوبت  به  ديگر مردگان  برسد. كفن شدگان  را امدادگران  اعزامي  از نقاط  مختلف  كشور به  كانال هاي  از پيش  آماده  شده  به وسيله  لودرها و بيل هاي  مكانيكي  مي برند و كنار هم  مي خوابانند. عرض  كانال هاي  حفر شده  بين  دو تا چهار متر است ، اين  كار را بدان  خاطر كرده اند تا اجساد را در امتداد خط   طولي  هم  قرار دهند تا حداكثر استفاده  را از فضاي  بهشت  زهراي  بم  ببرند.
جانباختگان  را با گذاشتن  تكه  سنگي  يا تل  خاكي  كنار هم  رديف  مي كنند، البته  مرز ميان  آنها گاه  به  صفر هم  مي رسد. حساسيت  روحاني  جواني  كه  با تلاش  زيادي  اجساد قربانيان  را كنار هم  مي چيند را مي توان  در چشمانش  ديد.
000330.jpg

مقارن  ساعت  ۱۳/۱۰ دقيقه  پيكر سه  جانباخته  را كه  به تازگي  از زير آوار خانه ها يافته اند به  بهشت  زهراي  بم  آوردند. آنها پس  از طي  مراحل  پيش گفته  بي درنگ  شماره هاي  خود را مي يابند، شماره هاي  ۲۸۶ ـ ۲۸۷ ـ ۲۸۸.
بوي  تند اجساد، مشام ها را به  سختي  مي آزارد، آنها را به  كانال  آماده اي  كه  نيمي  از آن  مملو از پيكر قربانيان  است ، منتقل  مي كنند. پيكر سه  قرباني  فاجعه  را در كنار جسد تازه  دفن  شده اي  كه  هنوز بخشي  از كفنش  توي  چشم  مي زند، مي خوابانند.
«مهدي  ترابي» اهل  كرمان  كه  از روز نخست  حادثه  به  اين  ديار آمده  است  و به  كار دفن  اجساد مي پردازد اصرار دارد كه  سه  جسد تازه  آمده  را تنگاتنگ  هم  بچينند تا جاي  بيشتري  براي  نوآمدگان  باشد، خداي  من  فاجعه  مرز نمي شناسد، اينجا نگران  كمبود گورند حتي  در گورهاي  دسته  جمعي  هم  جا براي  رفتگان  تنگ  است .
ترابي  كه  احتمال  مي دهد هنوز چند هزار جسد بمي  در زيرآوارها خفته  باشند،مي گويد: اكنون  براي  پنج  هزار نفر ديگر كانال  حفر كرده ايم ، اما، نگرانيم  كه  اگر آنها را با فاصله  در كنار هم  بچينيم  با كمبود جا
مواجه  شويم .
با اين حال ، حجت الاسلام  دهقاني  اعزامي  از قم  كه  در اين  كانال  بر دفن  مردگان  نظارت  دارد، مصر است  كه  بين  هر دو ميت  دست كم  ۱۰ سانت  فاصله  باشد، او خود با بيل  بين  مردگان  با ريختن  خاك  دست كم  يك  وجب  فاصله  مي اندازد. اموات  را در گورستان  بهشت  زهراي  شهر بم  پابه پاي  هم  و كنار در كنار هم  رديف  مي كنند.
دهقاني  مي گويد: هرچند در روزهاي  نخست  حادثه  ضرورت  اقتضا مي كرد كه  اجساد را بدون  فاصله  در كنار هم  بچينند، اما، اكنون  بايد قربانيان  را با دقت  بيشتر دفن  كرد. گورهاي  جمعي  در اين  مكان  اندازه هاي  مختلف  دارند، از گورهاي  سه  نفره  به  بالا.
گورهاي  جمعي  را با نوار سفيدي  يا تكه  نخي  كه  در چند نقطه  به  زمين  محكم  شده اند از مرز بقيه  گورها جدا ساخته اند هرچند برخي  از اين  مرزبندي ها در تندباد دو روز گذشته  در منطقه  در نورديده  شده  و يا در زير خاك  از نظرها پنهان  گشته  است . روي  برخي  قبرها را بستگانشان  با سيمان  پوشانده اند و با خطوطي  كج  و معوج  نام  مردگان  را بر روي  آن  نگاشته اند، اما، اغلب  مقبره هاي  جمعي  تنها با بستن  نوار نخي  يا چيدن  بلوك  سيماني  يا خشت  گلي  و يا حتي  كاشتن  چند شاخه  نخل  مرزبندي  شده اند.
قبر جمعي  خانوادگي  در ميانه  گورستان  توسعه  يافته  روزهاي  اخير شهر بم  نظرم  را جلب  مي كند، خانواده  ۱۲ نفري  حاجي  كركي  شامل  خودش ، همسرش ، فرزندان  و نوادگانش  را در يك  گور سه  در چهار متري  مدفون  كرده اند. دور تا دور گور آنها را با تكه  بندي  ظريف  محصور كرده اند.
يك  قبر جمعي  ديگر، اما بزرگ تر را با پا اندازه  مي گيرم ، ۴ در ۱۰ متر وسعت  دارد، سه  خانواده  قرباني  زلزله  اخير بم  در اينجا آرميده اند. خانواده هاي  نيشابوري  پارسا و وطنخواه . ريز تك تك  اسامي  اين  خانواده ها در يك  نوار پارچه اي  سفيد ثبت  شده  است . يگانه ، اميرحسين ، طاهره ، محمود، رخساره ، وحيد، مجيد، صادق ، اسما، اعظم  و .... همچنين ، حسين  امينيان  با شش  عضو خانواده اش  در گوري  ديگر خفته  است ، عباس  كاشاني  و دو عضو خانواده اش  در قبر ديگري .
بوي  تند اجساد در فضاي  بسيار سرد امروز بهشت  زهراي  بم  مشام ها را پر كرده  است  كه  سه  جسد ديگر از راه  مي رسد. كد آنها شماره هاي  ۲۸۸ ـ ۲۸۹ و ۲۹۰ است ، كد ۲۹۰ متعلق  به  دختر بچه اي  حدوداً ۱۲ ساله  است  كه  چهره اش  اصلا قابل  شناسايي  نيست ، خدا مي داند هم اينك  خانواده  اين  جانباخته  كجا هستند، در اين  گورستان  در گوشه اي  ديگر خفته اند يا در زير خروارها خاك  نهفته اند و يا در جاي جاي  اين  سرزمين  بزرگ  آواره اند. مقارن  ساعت  ۱۴ سرماي  گزنده  بهشت  زهراي  بم  با بوي  تند اجساد درهم  آميخته  است ، عمق  فاجعه  تكاندهنده  است ، ديگر جاي  ماندن  نيست ، بايد گريخت  يا گريست .

كودكان  ايران  نگراني خود را از  اعتياد به  تصوير كشيدند
000334.jpg
كودكان  ايراني  نفرت  و بيزاري  خود از پديده  شوم  اعتياد و ويراني هايي كه  در اثر موادمخدر در خانواده ها ايجاد مي شود را به  تصوير كشيدند.
آثار نقاشي  ۶۰۰ كودك  ۷ تا ۱۲ ساله  از سراسر ايران  با موضوع  اعتياد در يك  نمايشگاه  دايمي  واقع  در خيابان  مفتح  مركز تخصصي  درمان  اعتياد تهران  به  نمايش  گذاشته  شد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران ، كودكان  پيام ها و هشدارهاي  خود نسبت  به  اين  بلاي  خانمانسوز، موادمخدر، را در اشكال  مختلف  به  تصويركشيده اند.
برخي  از اين  كودكان  در آثار خود با زبان  كودكي ، بدبختي  خانواده ها و افرادي  كه  دچار اعتياد شده اند را نقاشي  كرده اند.
از ديدن  اين  آثار اين چنين  برداشت  مي شود كه  كودكان  مي دانند اعتياد نه تنها والدين  را به  تباهي  كشانده ، بلكه  آينده  آنان  را نيز با مشكل  مواجه  خواهد كرد و از اين  وضعيت  نگرانند.
نگراني  اين  كودكان  از آينده  در نقاشي هايشان  به  روشني  مشخص  است . در اين  نمايشگاه  برخي  كودكان  دعواها و جدايي هايي  كه  بين  اعضاي  خانواده  در اثر اعتياد ايجاد مي شود را به  تصوير كشيده اند.
اغلب  اين  كودكان  شيوه هاي  استعمال  موادمخدر را مي دانند، به  طوري  كه  ابزارهاي  استعمال  را در نقاشي هاي  خود آورده اند.
رييس  هيات  مديره  مركز تخصصي  ترك  اعتياد تهران  گفت : در كشور ما بهترين  راهي  كه  مي توان  در زمينه  اعتياد با كودكان  ارتباط برقرار كرد، نقاشي  است .
«محمد اسماعيل  علي پور» افزود: در بسياري  از كشورها براي  پيشگيري  از اعتياد، از سنين  كودكي  آغاز مي كنند و به  كودكان  آموزش  مي دهند، در صورتي كه  در كشور ما تاكنون  هيچ  برنامه اي  در اين  زمينه  اجرا نشده  است .
وي  گفت : حتي  بسياري  از مسئولان  و دست اندركاران  معتقدند كه  به  هيچ  وجه  نبايد در مورد اعتياد صحبت  كرد.
علي پور، معتقد است  كه  در راستاي  اجراي  برنامه هاي  پيشگيرانه  اعتياد بايد آموزش هاي  لازم  را از راه هاي  اصولي  به  كودكان  ارايه  داد.
به گفته  وي ، روان شناسان  نقاشي هاي  اين  كودكان  را بررسي  كرده  و به  نتيجه  رسيده اند كه  كودكان  ايراني  به  خوبي  اطلاعات  مربوط به  اعتياد را مي شناسند و حتي  راه هاي  استعمال  موادمخدر را مي دانند.
وي  اظهار داشت : كودكان  بيشتر از ساير اعضاي  خانواده  درد ناشي  از اعتياد را احساس  مي كنند.
اين  كارشناس  اعتياد گفت : سعي  كرده ايم  كه  شيوه  ارايه  برنامه ها و ابزارهاي  آموزشي  پيشگيرانه  اعتياد براساس  اين  نقاشي ها تدوين  شود.
وي  با بيان  اين كه  افراد زيادي  از اين  نمايشگاه  ديدن  مي كنند، گفت : تعدادي  از معتادان  پس  از ديدن  آثار نقاشي  كودكان  در نمايشگاه ، فوراً براي  ترك  اعتياد خود اقدام  كرده اند.
به  عقيده  وي ، برخي  معتادان  فكر مي كنند كه  كودكانشان  نسبت  به  اعتياد آنان  بي تفاوت  هستند، در صورتي  كه  هرچند كودكان  بيزاري  خود از اعتياد رابه  زبان  نمي آورند، اما مي دانند كه  اعتياد چه  عواقبي  دارد و از وضعيت  والدين  معتاد خود نگرانند.
آمار نشان  مي دهد روزانه  نزديك  به  نيم  تن  كشفيات  موادمخدر دركشور وجود دارد و به  ازاي  هر يك  كيلو كشفيات  يك  نفر دستگير شده  كه  اكثر دستگيرشدگان  از حلقه هاي  پايين  شبكه  قاچاق  هستند.
دوميليون  نفر معتاد نيز در كشور هستند كه  حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار نفر آنان  هرويين  مصرف  مي كنند. با توجه  به  اثرات  مخرب  اعتياد، روزانه  حداقل  ۱۲ تا ۱۳ ميليون  نفر دغدغه  اين  معضل  را در كشور دارند.
طبق  برآوردهاي  سال  ۱۳۷۷، شيوع  ايدز از طريق  موادمخدر ۵/۲ درصد بود كه  امروزه  اين  رقم  به
  ۵/۶۶ درصد رسيده  است .
طي  ۲۰ سال  گذشته  در خصوص  مبارزه  با موادمخدر در ايران، ۲۱ هزار مورد ضدامنيتي ،
۱۰ هزار مورد برخورد مسلحانه  و سه  هزار و ۹۰۰ مورد گروگان گيري  وجود داشته  است.
پس  از پيروزي  انقلاب  تاكنون، دو ميليون  و
۷۲۰ هزار نفر در ارتباط با قاچاق  موادمخدر و اعتياد دستگير شده اند.
در همين  مدت، حدود دو ميليون  و ۴۰۰ هزار كيلوگرم  انواع  موادمخدر كشف  و ضبط شده  است . در ۲۰ سال  گذشته  حدود ۲۸۵ تن  موادمخدر در افغانستان  توليد مي شد كه  امسال  نسبت  به  سال  ۲۰۰۳ ميلادي  اين  توليد به  سه  هزار و ۶۰۰ تن  رسيده  است .
در جهان  از نظر اقتصادي ، حجم  گردش  مالي  پديده  موادمخدر بالغ  بر يك هزار و ۵۰۰ تا يك هزار و ۶۰۰ ميليارد دلار با سود خالص  حدود ۵۰۰ ميليارد دلار تخمين  زده  شده  است .

اخبار اقتصادي
رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۴ ميلادي بيشتر از سه سال گذشته خواهد بود
اقتصاد جهاني در سال ۲۰۰۴ ميلادي در مقايسه با سه سال گذشته از بيشترين رشد اقتصادي برخوردار خواهد بود.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه كارشناسان اقتصادي با اعلام اين مطلب افزودند دلايل زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد اقتصاد جهان مرحله طولاني ركود را سپري خواهد كرد و امسال ۲۰۰۴ از بيشترين رشد برخوردار خواهد شد.
انتظار مي رود اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۴ به سبب رشد اقتصادي آمريكا رشد قابل توجهي كند اما درصد رشد اقتصاد در مناطق جهان متفاوت خواهد بود و در اين ميان رشد اقتصادي در آسيا بيشتر از مناطق ديگر خواهد بود و منطقه يورو رشد اقتصادي كمتري خواهد داشت.صندوق بين المللي پول در گزارش خود پيش از پايان سال گذشته خاطر نشان كرد: ميانگين پيش بيني شده رشد اقتصادي جهان در سال ۲۰۰۴ ميلادي ۱/ ۴ درصد خواهد بود و اين رقم در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۲/۳ درصد بود.
اما مسئولان بانك جهاني پيش بيني كردند ميانگين رشد كشورهاي در حال توسعه ۹/۴ درصد باشد. اين رقم در كشورهاي صنعتي ۵/۲ درصد خواهد بود. تحليلگران معتقدند فراز و نشيب هاي زيادي كه سال گذشته اقتصاد با آن روبه رو بود توانايي آن را براي
پشت سر گذاشتن بحران هاي آينده تقويت خواهد كرد. اقتصاد آمريكا در تابستان گذشته بيش از هشت درصد رشد كرد و اين نخستين بار ظرف دو دهه گذشته بود و اين رشد به سبب تحولات زيادي است كه اقتصاد آمريكا شاهد آن بود.رشد اقتصادي آمريكا ارزش و اعتبار دلار را در برابر ين و يورو و افزايش داد و ستد سبب شد آمريكا كسري بودجه را جبران كند.
از سوي ديگر توانايي رقابت  كالاهاي
صادر كنندگان آمريكايي از نظر كيفيت و قيمت در بازار افزايش يافته است.
پيش بيني مي شود سال ۲۰۰۴ ميلادي از نظر اقتصادي سال خوبي باشد و احتمال مي رود رشد اقتصادي اين منطقه از جهان امسال بيش از شش درصد باشد.اما كشورهاي منطقه يورو كه سال گذشته ميلادي را با ركود و كسري پشت سر گذاشتند منتظر هستند تا آثار ركود و كسري را در سال جديد از بين ببرند.
 
دركاشان نفت كشف شد
مدير عامل  شركت  چيني  اكتشاف  نفت  در آران  و بيدگل  در استان  اصفهان، از كشف  نفت  در اين  منطقه  خبر داد.
«لي  جين  لون» مديرعامل  شركت  «سينوپك  شنگلي » روز پنجشنبه  به خبرنگار ايرنا گفت : اين  نفت  در عمق  سه  هزار و ۹۶۴ متري  كشف  و به  وسيله  لوله  به  روي  زمين  آورده  شد. وي  اين  خبر را پس  از آن كه  شامگاه  چهارشنبه  انبوه  دود حاصل  از سوختن  نفت  خام  در چاه  اكتشافي  نزديكي  آران  و بيدگل  منطقه  را
فرا گرفت  و بــه  بروز شايعه هايي  بين  مردم  منجر شد، به  خبرنگار ايرنا اعلام  كرد.
جين  لون  تصريح  كرد: به  آتش  كشيدن  نفت  استحصالي  يك  فرآيند طبيعي  بــراي  سنجش  فشار مخزن  است  و هيچ  خطر زيست محيطي  در بر ندارد.
وي  تاكيد كرد: اكنون  آزمايش هاي  لازم  بر روي  نفت  به  دست  آمده  در حال  انجام  است  و پس  از سه  روز كار سنجش  فشار و ميزان  مخزن  نفت  و اين كه  آيــا ذخيره  نفت  موجود براي  استخراج  مقرون  به  صرفه  است  يا نه ، مشخص  خواهد شد.
وي  توضيح  داد: با گذشت  حدود هشت  ماه  از عمليات  حفاري  اكتشاف  نفت  دراين  منطقه  در روزهاي  اخير با انجام  عمليات  انفجار و تزريق  اسيد و گاز نيتروژن  مخزن  نفت  موجود فعال  شد.
وي  افزود: در مرحله  بعدي  يك  حلقه  چاه  ديگر حفر و نتايج  آن  مورد بررسي  قرار خواهد گرفت  و در صورت  موفقيت  شمار چاه هاي  حفر شده  در منطقه  به  هشت  حلقه  افزايش  خواهد يافت .
مدير عامل  شركت  چيني  اكتشاف  نفت  در آران  و بيدگل  خاطرنشان  كرد: عمليات  اكتشاف  در اين  منطقه  به  مرحله  اميدواركننده اي  رسيده  اســت  و اميدواريم  پيامد مثبتي  براي  طرف  ايراني  و چيني  به  همراه  داشته  باشد. وي  با قدرداني  از همكاري هاي  موثر استاندار اصفهان ، فرماندار آران  و بيدگل  و موسسه  عمران  و توسعه  آران  و بيدگل  و مردم  اين  شهرستان ، پيدايش  نفت  دراين  منطقه  را هديه اي  بزرگ  به  مردم  ايران  دانست .

وزير مسكن  بر رعايت 
اصول  فني  و مهندسي
  در ساخت  و سازها تاكيد كرد
وزير مسكن  و شهرسازي، گفت : رعايت  استانداردها و اصول  فني  و مهندسي  در تمامي  ساخت  و سازها در كشور ضروري  است.
«علي  عبدالعلي زاده » روز پنجشنبه  در آيين  بهره برداري  از ۴۲۰ واحد مسكوني  كاركنان  نيروي  هوايي  ارتش  جمهوري  اسلامي  در فرديس  كرج، افزود: رعايت  اين  اصول  موجب  استحكام  بناها در مقابل  حوادث  غيرمترقبه  از جمله  زلزله  خواهدشد.
وي  گفت : مهندسان  ناظر بايد بر ساخت  و سازها و رعايت  آيين نامه  ۲۸۰۰ در احداث  طرح هاي  عمراني  و ساختماني  نظارت  دقيق  داشته  باشند تا در صورت  وقوع  زلزله  و ساير حوادث ، علاوه  بر كاهش  خسارات  و تلفات  احتمالي  از هدر رفتن  هزينه هاي  ملي  جلوگيري  شود.

***
افزايش ارزش يورو در برابر دلار همچنان ادامه دارد
افزايش ارزش  يورو «واحد پول  اروپايي » كه  دو سال  از ورود آن  به  صحنه  اقتصاد و مبادلات  پولي  كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا مي گذرد، در برابر دلار آمريكا همچنان ادامه دارد و هر يورو اين هفته به ۲۵۱/۱ دلار رسيد.
اين  ركوردشكني  در حالي  اتفاق  مي افتد كه  حجم  مبادلات  در بازار بورس  جهاني  به  دليل  تعطيلات  نوئل  و اواخر سال  ميلادي  بسيار كم  بوده  است .
«كريستل  فرادين » يكي  از تحليلگران  مسايل  اقتصادي  در اين باره  معتقد است  كه  بازار ارز معاملات تا هفته  آينده  به  حالت  عادي  خود
باز نخواهد گشت .
وي  در خصوص  افزايش  ارزش  برابري  يورو و دلار گفت : يكي  از دلايل  كاهش  ارزش  دلار افزايش  كسري  بودجه  آمريكاست .
به  عقيده  اين  كارشناس  اقتصادي  كاهش  ارزش  دلار در برابر يورو به  نفع  طلا شد و اين  امر موجب  شد كه  طلا در بازار، ارزش  واقعي  و مطمئن  خود را بيابد. ارزش  يك  انس  طلا هفته گذشته  به  ۴۱۷ دلار رسيد كه  در ۱۳ سال  اخير بي  سابقه  بوده  است .
«فليپ  مير» كارشناس  اقتصادي  در بانك  «سوسيته  جنرال » فرانسه  نيز كاهش  ارزش  دلار را ناشي  از ضعف  ساختاري  و يا عدم  تعادل  اقتصادي  آمريكا ارزيابي  كرد.
وي  گفت : تهديدهاي  تروريستي  عليه  آمريكا در ايام  سال  نو ميلادي  نيز در كاهش  ارزش  دلار بي تاثير نبوده  است .
«فليپ  شلمن » استاد اقتصاد دانشگاه  پاريس  نيز از كاهش  ارزش  دلار ابراز نگراني  كرد و گفت : اين  كاهش ، روند رشد اقتصادي  در كشورهاي  اروپايي  را با مشكل  مواجه  مي كند.
وي  گفت : در شرايط  فعلي  آمريكايي ها نگران  كاهش  ارزش  دلار در برابر يورو نيستند.
«گي  كوادن » رييس  بانك  مركزي  بلژيك  يكي  از كشورهاي  منطقه  يورو نيز هفته  گذشته  افزايش  ارزش  دوباره  يورو در برابر دلار را زنگ  خطري  براي  كشورهاي  عضو منطقه  اروپا دانست .
وي  گفت : اين  افزايش  موجب  عدم  از سرگيري  رونق  اقتصادي  در كشورهاي  اروپايي  كه  واحد پول  آنان  يورو است  خواهد شد.
در مقابل  رييس  بانك  مركزي  آلمان ، قدرتمندترين  كشور عضو اتحاديه  اروپا براي  برطرف  كردن  نگراني  مردم  خود اعلام  كرد كه  هنوز هيچ  دليلي  براي  نگران  شدن  در خصوص  افزايش  ارزش  يورو در برابر دلار وجود ندارد.
وي  همچنين  با هرگونه  اقدام  براي  مقابله  با افزايش  بيشتر ارزش  يورو در برابر دلار مخالفت  كرد.
هم  اكنون  برخلاف  ساير كشورهاي  منطقه  يورو، آلمان  بيشترين  حجم  تجارت  خارجي  خود را با كشورهاي  اين  منطقه  انجام  مي دهد بنابراين  شايد يكي  از دلايل  عدم  نگراني  و يا نگراني  كمتر برلين  به  اين  دليل  باشد.
در مجموع  هم  اكنون  كشورهاي  اروپايي  به ويژه  كشورهاي  منطقه  يورو نگران  افزايش  بيش  از اندازه  ارزش  يورو در برابر دلار هستند.

ادامه اعتماد
سرمايه گذاران به طلا در سال جديد
سرمايه گذاران در جهان مي خواهند در سال جديد پس از كاهش ارزش دلار در بخش طلا سرمايه گذاري كنند.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، جنگ در عراق و كاهش ارزش دلار مقابل ديگر ارزهاي معتبر جهان باعث شد طلا بار ديگر به عنوان پشتوانه اي مطمئن به جايگاه گذشته خود بازگردد و پس از هشت سال از دلار پيشي گيرد.
بهاي طلا در سال گذشته به بالاترين حد در چهارده سال گذشته رسيده بود.
انتشار گزارش هايي منفي درباره اقتصاد آمريكا و افزايش تقاضا باعث افزايش شديد بهاي طلا شد و بهاي آن نوزده درصد در سال گذشته افزايش يافت.
كارشناسان اقتصادي معتقدند بهاي دلار به زودي افزايش نخواهد يافت. با وجود افزايش رشد اقتصادي آمريكا در سال ۲۰۰۳ كسري دارايي اين كشور همچنان باعث نگراني سرمايه گذاران است به ويژه آن كه آسيا اكنون مكان مناسبي براي جذب سرمايه گذاران است و مشاهده بيماري جنون گاوي در آمريكا نيز باعث شد دلار فرصت ديگري را براي بازگشت به جايگاه سابقش از دست بدهد.

نرخ ارزهاي عمده در بازار تهران
هر يورو ديروز در بازار تهران ۱۰۳۹۳ ريال فروخته شد كه ۱/۰ درصد بيشتر از روز چهارشنبه بود.
هر دلار آمريكا نيز ديروز در بازار تهران ۸۳۶۰ ريال و هر پوند انگليس ۱۴۶۲۵ ريال فروخته شد.
يكصد ين ژاپن و فرانك سوييس به ترتيب ۷۷۱۲ و ۶۶۲۵ ريال دادوستد مي شد.

قيمت سكه بهار آزادي
هر قطعه سكه تمام بهار آزادي ديروز در بازار تهران ۸۳۰ هزار ريال فروخته شد.
نيم بهار آزادي ۴۳۱ هزار و ۷۰۰ ريال و ربع بهار آزادي ۲۵۰ هزار ريال خريدار داشت.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
رسانه
زمين
علم
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |