جمعه ۱۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۰
به انگيزه وقوع زمين لرزه فاجعه آميز در شهر بم
حوادث طبيعي و راه هاي كاهش خسارات
000282.jpg
جواد سفري
حوادث طبيعي نتيجه رفتار قانونمند
طبيعت است و مي توان با استفاده از
تجارب جهاني و فناوري هاي نوين براي
رساندن ميزان خسارات به حداقل ممكن
اقدام كرد
حادثه دلخراش و تاسف آور زمين لرزه در شهر قديمي و تاريخي بم، موجب اندوه عميق همگان شد. بر اثر اين زمين لرزه، بسياري از هموطنان ما جان باختند و خسارات بسيار سنگين اقتصادي به بار آمد. حوادث طبيعي نتيجه رفتار قانونمند طبيعت است و گريزي از آنها نيست. اما شناخت و فناوري هاي نوين بشر كه محصول هزاران سال تجربه و تحمل فجايع بزرگ است، شيوه هاي مناسبي براي كاهش خسارات زلزله پيش روي ما نهاده است. كشور ما در يكي از مناطق زلزله خيز جهان قرار دارد. لذا، انجام مطالعات دقيق زمين شناختي براي شناسايي گسل ها، جلوگيري از احداث هرگونه بنا در اين مناطق و همچنين احداث بناهاي مقاوم در برابر سوانح طبيعي براي كاهش خسارات ضروري است. در گزارش حاضر به همين موضوع پرداخته ايم.
هريك از عناصر جوي و طبيعي مي تواند بلاياي مهمي مانند توفان، سيل، زلزله، آتش فشان و... به وجود آورد. به همين دليل از هزاران سال پيش بشر همواره در معرض اين گونه حوادث و خسارات ناشي از آن بوده است. خسارات حوادث طبيعي از جمله زلزله، جاني و مالي است. زلزله درگذشته هاي دورتر كه هنوز شهر و شهرنشيني به وسعت كنوني نبود، خسارات كمتري داشت، اما امروزه، گاهي زمين لرزه هاي شديد،  باعث نابودي تاسيسات حياتي يك شهر و قربانيان بي شماري مي شود، به همين دليل، از زمان پيدايش شهرنشيني جديد و ساخت و سازها برپايه نظام نوين مهندسي حتي الامكان سعي مي شود كه ساخت و سازها در مناطق زلزله  خيز و بر روي گسل ها انجام نگيرد و همچنين براي احداث بناها از سازه هاي مقاوم و محاسبات دقيق استفاده شود.
در ميان كشورهاي جهان، ژاپن با دارا بودن بيشترين تجربه ها به موفقيت هاي بزرگي در ادارات شهرهاي مقاوم نسبت به زمين لرزه دست يافته است. با اين وجود، بر اثر وقوع زلزله در شهر بندري كوبه در ژاپن در سال هاي پاياني دهه ۹۰ ميلادي، بيش از دو هزار نفر جان باختند. كارشناسان علت اين تلفات سنگين را در ژاپن كه معمولاً در ۴۰ سال اخير با تلفات كمتري در سوانح طبيعي و زلزله روبه رو بوده است، احداث تاسيسات شهري بر روي دره هايي اعلام كردند كه به طور مصنوعي پر شده اند.
سرزمين ما ايران به دليل موقعيت ويژه جغرافيايي در يكي از مناطق زلزله خيز جهان قرار دارد. وقوع زمين لرزه هاي سنگين و پر تلفات در طول ۶۰۰ سال اخير در ايران، بيانگر اين واقعيت است. از اين رو، جست وجو براي راهكارهاي مناسب به منظور پيشگيري از خسارات و تلفات زلزله هميشه به صورت يك مسئله ملي در ايران مطرح بوده است.
اين كه گفته مي شود، پيشگيري در سوانح طبيعي همواره مقدم بر اقدامات مبتني بر مقابله است، يك اصل كلي است. زيرا پس از وقوع سوانح طبيعي از قبيل زلزله، گاهي خسارات چنان سنگين است كه قابل جبران نيست. لذا، به كارگيري تدبيرهاي فني و دقيق براي پيشگيري از خسارات زلزله و ديگر سوانح طبيعي بسيار ضروري و حياتي است. در طول چهار دهه اخير، در ايران زلزله هاي شديد و پرخسارتي رخ داده است. زمين لرزه دشت قزوين، زمين لرزه شرق خراسان، زمين لرزه طبس، زمين لرزه رودبار، زمين لرزه اردبيل و زمين لرزه بيرجند و... باعث خسارات سنگين انساني و اقتصادي شده است. اين زلزله هاي پي در پي و خسارات سنگين آنها به ما هشدار مي دهند كه در ايران، نسبت به مقاوم سازي شهرها و اجراي طرح هاي فني و مناسب براي پيشگيري از خسارات و زيان هاي زمين لرزه اقدام كنيم.
بايد گفت كه برنامه ها و طرح هاي انجام شده، از جمله احداث شهرهاي جديد و مقاوم در بعضي مناطق از جمله خراسان، تا حدودي موفقيت آميز بوده است، اما در مجموع ما نياز به برنامه هاي كلان، فني و موفقيت آميز براي احداث شهرهاي مقاوم در برابر زلزله داريم و نبايد متكي به طرح هاي امدادي و اقدامات موقت و ناپايدار باشيم.
پيش آگاهي و پيشگيري در كليه امور بهتر از مبارزه و درمان است. در بسياري مواقع پيشگيري، صدمات و خسارات جاني و اقتصادي ناشي از بلاياي طبيعي را به حداقل ممكن مي رساند. لذا انجام كار فرهنگي اطلاع رساني و تقويت دانش عمومي براي پيشگيري از خسارات حوادث طبيعي از قبيل زلزله ضروري است. به طور مثال، حوادثي از قبيل زلزله، سيل، كاهش سطح جنگل ها و مراتع، گسترش بيابان ها و... با ساخت خانه هاي مسكوني مقاوم، جلوگيري از نابودي پوشش گياهي و درختان جنگلي، جلوگيري از چراي مفرط دام در مراتع، احداث سيل بند، سد و... قابل پيشگيري است. به طور كلي پيش آگاهي و پيشگيري از خسارات حوادث و بلاياي طبيعي داراي سه مرحله پيش از وقوع، هنگام وقوع و بعد از وقوع است. مرحله پيش از وقوع نيازمند تمهيداتي شامل پيش بيني هاي لازم براساس اطلاعات درست در امور هواشناسي، زمين شناسي و زيست محيطي، استفاده از سازه هاي موثر در كاهش بليه و آماده سازي اذهان عمومي است.
تخصيص اعتبارات لازم براي انجام پژوهش هاي علمي و كاربردي براي انجام اقدامات پيشگيرانه نيز ضرورت دارد.
هنگام وقوع حادثه وجود امكانات لازم براي كمك رساني به خسارت ديدگان و جلب مشاركت عمومي از طريق رسانه هاي گروهي، از اولويت هاي مهم است.
در مرحله بعد از وقوع به كارگيري روش هاي مقابله با پديده هاي ثانوي با توجه به احتمال وارد آمدن صدمه هاي جدي درخور اهميت است.
در عين حال مهم ترين روش براي مقابله با بلاياي طبيعي، علمي كردن و اجراي درست برنامه هاي مقابله از طريق برنامه ريزي هاي جامع منطقه اي، ملي و فراملي است.
طبق آمارهاي بين المللي در ۲۷ سال گذشته ۶/۳ ميليون نفر بر اثر بلاياي طبيعي جان باخته اند، بيش از سه ميليارد نفر آسيب ديده اند و بيش از ۲۴۰ ميليارد دلار زيان اقتصادي به بار آمده است.
همچنين آمارها نشان مي دهند كه شمار حوادث طبيعي همچنان رو به افزايش است. از جمله برپايه تازه ترين يافته هاي آماري بين سال هاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ ميلادي شدت بلايا ۱/۴ برابر بيشتر شده است. بلاياي طبيعي اصولاً ماهيتي پيچيده دارند و در شرايط كنوني بسياري از آنها خارج از كنترل انسان به نظر مي رسند. اما ميزان آسيب پذيري بر اثر اين بلاها نتيجه عملكرد عوامل انساني است.
با توجه به مطالب فوق، ساختارهاي اساسي براي كاهش بلاياي طبيعي به شرح زير قابل جمع بندي و تعريف است:
۱ - برقراري سيستم هشدار و اخطاريه ها بهنگام جوي.
۲ - آماده سازي نيروهاي انتظامي و راهداري.
۳ - ايمن سازي كانون هاي وقوع سوانح طبيعي.
۴ - انجام تمهيدات علمي و مهندسي براي ايمن سازي شهرها در برابر حوادث طبيعي به ويژه زلزله.
۵ - اجراي طرح هاي لازم براي نظارت و ارتقاي سطح آموزش عمومي و تخصصي براي كاهش آثار حوادث طبيعي.
۶ - تقويت نيروي انساني متخصص و گروه هاي پژوهشي، كارشناسي براي مطالعه و شناخت حوادث طبيعي و راه هاي كاهش خسارات.

نقش بازيافت زباله در حفظ محيط زيست و صرفه جويي هاي اقتصادي
براي هر دفترچه يك درخت قطع مي شود
000280.jpg
مينو بيگي
با تامين زمين مورد نياز براي دفن زباله هاي تهران مشكل مكاني دفع زباله حل شده است اما تنها با طرح بازيافت مي توان ضمن جلوگيري از آلودگي محيط به اقتصاد كشور هم كمك كرد
اشاره: گسترش بي رويه شهر تهران در دهه هاي اخير و افزايش جمعيت اين شهر، جمع آوري و دفع زباله را با مشكلاتي روبه رو كرده است. هفته گذشته و در پي نگراني هايي كه درباره كمبود زمين براي دفع بهداشتي زباله كلانشهر تهران پيش آمده بود، مسئولان شهرداري در تهران اعلام كردند كه اراضي مناسب و كافي براي دفن زباله در تهران تامين شده است.
اما جهان و بيشتر كشورهاي توسعه يافته رويكرد گسترده اي هم به بازيافت زباله به لحاظ صرفه جويي هاي اقتصادي داشته اند. دفن زباله، به منزله دفن يك ثروت است كه علاوه بر آلوده كردن وسيع محيط زيست، يك خسارت سنگين اقتصادي محسوب مي شود. گزارش اين شماره را به بررسي تازه ترين يافته هاي آماري و تحليل هاي گوناگون درباره بازيافت زباله اختصاص داده ايم.
اگر پاكيزه ترين محلي را كه در محيط زيست وجود دارد در نظر بگيريد، بي شك در آنجا هم زباله خواهيد ديد! حتي در قله اورست و فضاي لايتناهي، توانايي انسان براي توليد زباله همچنان ادامه دارد، اما رشد جمعيت، تغيير الگوي مصرف به عنوان يك عامل تاثير گذار جنبي، سبب مشكلات ازدياد توليد انواع مواد زايد جامد دور ريز شده و اين امر پيامد هاي مختلف زيست محيطي ـ بهداشتي و اقتصادي ـ اجتماعي، به ويژه در جهان صنعتي و شهرهاي بزرگ كشورهاي در حال رشد را به همراه داشته است.
از ديد عمومي اينگونه مواد زايد تنها به عنوان كالاهاي مصرف شده بي ارزش تلقي مي گردد اما به دليل عدم كارآيي روش هاي سنتي دفع و با كمبود زمين، بروز خطرات بهداشتي افزايش هزينه ها و ديگر مشكلات بازيافت مواد، از اين زايدات به عنوان يك اصل مهم مطرح شده است.
تغيير الگوهاي مصرف و روند روبه تزايد آن، استفاده از منابع معدني را تسريع كرده و اين امر با دگرگوني در خطوط توليدي صنايع و تمايل و دسترسي راحت تر به مواد غذايي و كالاهاي مصرفي مردم (نظير غذاهاي آماده كنسرو شده كه به عنوان يك جانشين، جايگزين تهيه خوراك در منازل شده) استفاده از برخي مواد نظير فلزات (آلومينيم ...) كاغذ، شيشه، پلاستيك و غيره را افزايش داده و الگوي مصرفي جديدي به نام «بسته بندي» را پديد آورده است. مواد مورد نياز جهت بسته بندي كالاها حدود سي درصد به وزن و پنجاه درصد به ميزان حجم كلي زباله خانگي مي افزايد، به طوري كه تنها در ايالات متحده آمريكا سالانه هر نفر سيصد كيلوگرم مواد مصرف شده براي بسته بندي را دور مي ريزد و بيش از نيمي از كاغذ و شيشه توليد شده و يك سوم مواد پلاستيكي جزو موادي هستند كه داراي دوره حياتي كمتر از يك ساله اند. در اين كشور رقمي معادل سه درصد از بودجه ملي انرژي و يك دلار از هر ۱۰ دلاري كه شهروندان بابت غذا و نوشابه خودشان پرداخت مي كنند صرف هزينه بسته بندي كالا مي شود.
اگر چه افزايش حجم تركيبات مواد دور ريز در بسياري از شهرها نه تنها مشكلات جمع آوري و دفع را به همراه داشته، بلكه از حدود توانايي و بودجه مديريت شهري نيز خارج است به طوري كه اگر حتي امكان دسترسي به نقاط مناسب از نظر زيست محيطي، بهداشتي وجود داشته باشد به دلايل مسافت زياد و دور بودن از محل توليد و جمع آوري، هزينه هاي اقتصادي بسياري را تحميل مي كند يا كمبود اراضي جهت دفع زباله، تلاش هاي جهاني را نخست به استفاده از كارخانجات زباله سوز راهنمايي كرد اما بسياري از كوره هايي كه در اواسط اين قرن ساخته  شده اند به دليل عدم تطابق با استانداردهاي كيفيت هوا و خطرات بهداشتي ناشي از سوخت مواد زايد داراي تركيبات كلرين در پلاستيك ها و برخي ديگر از مواد، بدون كابرد مانده و مخالفان زيادي پيدا كرده است به طوري كه در كشور آلمان، مقرراتي درباره يازده ماده آلوده كننده هوا تصويب شده است، به طوري كه ماده خروجي يك كوره به مدت يك ساعت از ميزان مجاز آن تجاوز كند، تعطيل مي شود. لذا با توجه به خطرات اينگونه كوره ها، تكنولوژي هاي جديد و پرهزينه اي پديد آمده، كه بر اساس قوانين كشورهاي مختلف، ملزم به استفاده از آنها هستند.
اما توده زباله اي كه با تصور دورريزهاي غير قابل استفاده اقتصادي، هر روزه از منازل، موسسات و صنايع جمع آوري و دفع مي گردد، به طور عمده شامل فلزات با ارزش، ظروف شيشه اي، پلاستيك، كاغذ و نيز مواد غذايي مملو از مواد آلي و هر يك داراي قابليت استفاده مجدد هستند، توجه به اين مواد به دليل بحران انرژي، كاهش منابع، هزينه هاي زيست محيطي، خسارات بهداشتي و افزايش هزينه هاي مختلف در فرآيند استخراج و توليد محصولات مسئولان آگاه را به تفكر جديدي به نام بازيافت و احياي مجدد راهنمايي كرده است. به همين دليل آنها دريافته اند، كوه زباله اي كه به همراه مشكلات و هزينه هاي گزاف بايد دفع شود معدني فنا ناپذير است و بايد به جست وجوي موثرترين و بهينه ترين روش هاي بهره برداري از آن پرداخت لذا در فرآيند تبديل به موادي جديد از اين زوايد، اقتصاد نويني  پايه گذاري شد. اين تفكر علي رغم بروز موانع متعدد، در بسياري از كشورهاي جهان شكل گرفته است.
به طوري كه در تعداد زيادي از شهرها، جهت اجتناب از هزينه هاي فرآيند دفع زباله و كسب درآمد از محصولات توليدي از مواد اوليه بازيافتي، تشكيلات مديريتي تاسيس گرديده است و در اين راستا، محققان و متخصصان متعددي مشغول به كار هستند تا بتوانند شيوه ها و الگو هاي نويني در كاربرد هرچه بيشتر اين مواد ارايه كنند. هر چند مي توان كليه مواد دور ريز را بازيافت كرد، اما در فرآيند توليد، كميت و كيفيت اين مواد و هزينه هاي آن متغير هستند، به طوري كه اگر، كاغذ با ساير مواد به ويژه مواد آلي اختلاط حاصل كند با كاهش ارزشي روبه رو مي شود و يا فلزات و شيشه به دليل عدم تجربه سريع، رقابتي فشرده با مواد خام معدني پيدا مي كند به عنوان يك اصل، به دليل آن كه همواره تميزترين مواد دست دوم ارزش و بهاي بيشتري دارند در عمليات بازيافت نيز قانون كلي براين اساس استوار است كه هرچه طبيعت مواد زايد جامد به ماهيت اصلي خويش نزديك تر باشد هزينه هاي دسته بندي و تغيير كيفي آن كمتر خواهد بود. بررسي هاي علمي نشان مي دهد كه در ازاي توليد يك دفترچه ۱۰۰ برگي مجموعه اي از درختان جنگلي، نابود مي شود. پس به بازيافت كاغذ بايد بهاي بيشتري داد. به طور طبيعي آلودگي هاي مختلف آب و هواي ناشي از فعاليبت كارخانه هاي كاغذ سازي (مشكل زيست محيطي عمده كشورهاي توليد كننده اين مواد) مستلزم هزينه هاي بسياري درفرآيند توليد، كنترل و دفع زباله است .
اما از نظر اقتصادي نيز با بازيافت كاغذهاي باطله مي توان از هزينه هاي ديگر ممانعت به عمل آورد زيرا احداث يك كارخانه جهت استفاده از كاغذهاي بازيابي شده حدود ۸۰-۵۵ درصد از مخارج مختلف كارخانه هاي كاغذ سازي را كاهش مي دهد، از اين رو با استفاده از نمونه مواد زايد چون كاغذ باطله، منابع آب كمتري به هدر مي رود و درآمد ملي نيز جهت واردات كاغذ صرف نمي شود زيرا به ماشين آلات و تكنولوژي مناسب ارازان تري نياز است.
اما چنان كه گفته شده است، تفكر بازيافت و تبديل مجدد مواد زايد جامد بر اهداف كلي زير شكل گرفته است:
۱- جلوگيري از بهره برداري بي رويه از منابع طبيعي
۲- كاهش مصرف انرژي به ويژه استخراج منابع مواد خام
۳- كاهش ميزان زباله جهت كاهش هزينه هاي دفع
لذا بازيافت يا استفاده مجدد از مواد اوليه پس از مصرف، سبب مي شود تا از مصرف مواد اوليه به صورت بي رويه خودداري شده و كمبود آن جبران گردد. از اين رو در سيستم بازيافت نظر اكولوژيست  ها از جهت حفظ محيط زيست و اقتصاددانان از جنبه كاهش هزينه هاي استخراج و توليد تامين مي شود. قوانين و سياستگزاري هاي صحيح و مديريت اصولي بر بازيافت و تبديل مواد زايد، در سال هاي اخير رشد قابل توجهي داشته است و مردم جهان به ويژه دوستداران حفظ محيط زيست اميدوارند، تجارب جديد از لحاظ اقتصادي و زيست محيطي به آينده كره زمين و حفظ حيات در اين كره خاكي كمك شاياني كند.
منابع:
۱- سيد مسعوده نوري - ارزيابي مزاياي اقتصادي و زيست محيطي بازيافت و تبديل مواد
۲- پسماند و زباله  در همه جا- ترجمه سپيده هراتيان

نگاه
تنوع زيستي ايران   يك ثروت ملي است
000274.jpg

مرگ يوزپلنگ ماده اي كه در پارك پرديسان نگهداري مي شد، از اين رو مورد توجه علاقه مندان به طبيعت، حيات وحش و ميراث طبيعي كشور ما قرار گرفت كه اصولاً اين گونه زيستي موسوم به يوزپلنگ آسيايي منحصر به فرد و يك گونه در حال انقراض است. طبق تحقيق كارشناسان حيات وحش عوامل گوناگوني از قبيل محدود شدن زيستگاه، شكار بي رويه، از ميان رفتن منابع تغذيه، موجب شده است تا زندگي يوزپلنگ آسيايي كه زيستگاه آن منحصراً طبيعت ايران است مورد تهديد جدي قرار بگيرد. اما در چند مورد چوپانان و روستاييان حوالي كوير يزد يوزپلنگ هايي را كه در محدوده آبادي آنها ديده شده بودند، مورد حمله قرار داده و آنها را كشته اند يوزپلنگ پارك پرديسان موسوم به ماريتاي، يكي از توله هايي است كه مورد حمله چوپانان قرار گرفته بودند دو توله  جان سپردند و اين توله ماده، پس از تلاش كارشناسان حيات وحش نجات يافته و به پارك پرديسان منتقل شده بود. اگر بخواهيم مسايل مربوط به گونه هاي زيستي و حيات وحش ايران را منحصر و محدود به گونه يوزپلنگ آسيايي نكنيم، متوجه مي شويم كه فقدان فرهنگ آشنايي با اهميت حيات وحش و نقش آن در چرخه زندگي ما، باعث برخي حوادث ناگوار و از بين رفتن گونه هاي زيستي مي شود. طبعاً طبيعت عاري از موجودات زنده، براي زندگي آدمي نيز مناسب و مساعد نخواهد بود. به همين دليل، بايد راه هاي گوناگون اطلاع رساني، تصميم فرهنگ محيط زيست به منظور آشنايي جامعه با اهميت گونه هاي زيستي و گياهي را مورد توجه قرار دهيم، تا جامعه خود به مراقبت از زندگي آنها اهتمام ورزد و ناآگاهانه موجبات انقراض گونه هاي زيستي را فراهم نكند.
وسايل ارتباط جمعي از جمله مطبوعات، راديو و تلويزيون مي توانند در آموزش همگاني به منظور آشنايي بيشتر مردم با اهميت حيات وحش به خصوص گونه هاي نادر از جمله يوزپلنگ آسيايي كه بخشي از ميراث طبيعي ما محسوب مي شود نقش مهمي داشته باشد. در كتاب هاي درسي دوره دبستان، راهنمايي، دبيرستان، هنرستان ها و همچنين دروس دانشگاهي بهتر است به مقوله محيط زيست و حيات وحش توجه بيشتري مبذول شود. قطعاً هيچ عاملي بيشتر از انگيزه هاي ملي نمي تواند ما را در حفظ  محيط زيست و تمامي مظاهر آن كه با زندگي آدمي ارتباط تنگاتنگ دارند، ياري دهد.
نكته ديگر، فقدان امكانات لازم براي نگهداري از گونه هاي زيستي در پارك ها و باغ وحش هاي كشور ماست. جانوران وحشي با زندگي در محيط هاي باز و ويژگي هاي اين مناطق انطباق يافته اند و به  آساني نمي توان، زندگي آنها را با وضعيت و شرايط موجود در پارك ها و باغ وحش ها تطبيق داد، مگر آن كه چه از لحاظ محيط، مكان زيست و چه از لحاظ تغذيه، تحت نظارت دقيق كارشناسان، نسبت به نگهداري حيوانات وحشي در اسارت اقدام شود. كشور ما به دليل گوناگوني آب و هوا از لحاظ تنوع زيستي يكي از غني ترين سرزمين هاي جهان است بهتر است براساس تجارت جهاني، در مراقبت از اين ثروت بزرگ و موهبت الهي تمام مساعي خود را به كار گيريم تا نسل هاي  آينده هم از اين موهبت ها بي نصيب نمانند.
پكن براي المپيك ۲۰۰۸
آماده مي شود
000276.jpg

پايتخت چين مي خواهد پيش از بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ آلودگي هاي خود را پاك سازد و راه هاي بهتري براي دفع ميليون ها تن زباله بيابد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، چن ون ژان، مدير كميته اداري شهرداري اين شهر در يك نشست خبري گفت: «ما مي خواهيم ميزبان عالي ترين بازي ها براي برگزاري المپيك در تاريخ باشيم، ما نه تنها به ورزشگاه هاي خوب نياز داريم، بلكه به محيط زيست پاكيزه هم احتياج است.»
البته اين از واقعيت به دور است، زيرا اين شهر ۱۳ ميليوني ۲/۴ ميليون تن زباله در سال توليد مي كند، كه ۹۰ درصد آن دفن مي شود.در حالي كه پكن براي ميزباني بزرگ ترين رخداد ورزشي جهان آماده مي شود، برنامه هاي زيست محيطي در اولويت قرار گرفته اند. شهرداري پكن در مجموع ۶/۳ ميليارد دلار براي سرمايه گذاري در طرح هاي زيست محيطي و ساير طرح ها مانند حمل و نقل اختصاص داده است.پكن براي ۲۰ طرح مهم زيست محيطي متعهد شده است، كه شامل جايگزيني زغال سنگ با گاز طبيعي، جلوگيري از انتشار گازهاي آلاينده توسط خودروها، كاشت درختان و تصفيه فاضلاب است.در پكن زباله هاي بيمارستاني، مجموعاً ۴۰ تن در روز است، كه پس از شيوع بيماري سارس (نشانگان شديد و سخت تنفسي) در آغاز سال ۲۰۰۳ حساسيت هاي بيشتري را برانگيخته است.
همه گيري سارس مقام هاي شهر را مجبور كرد تا به فرآوري ضايعات پزشكي و زباله هاي بيمارستاني بيشتر توجه كنند.در سال هاي پيش از برگزاري بازي هاي المپيك، شهرداري پكن در نظر دارد براي ساخت دو واحد فرآوري و دفن زباله هاي بيمارستاني، با ظرفيت ۶۵ تن در روز برنامه ريزي كند.
ترجمه:سعيد علوي نائيني

از هفت گوشه جهان
قوانين سخت تر براي صنايع آلاينده اروپا
000296.jpg

طبق مصوبه پارلمان اروپا صنايع مسئول آلودگي زمين و آب در اين قاره موظفند، هزينه هايي را براي رفع اين آلودگي ها بپردازند، اما هواداران محيط زيست خواستار تصويب مقررات سخت تري براي حفظ محيط زيست قاره اروپا هستند.
در اين حال اعلام شده است، چنانچه صاحبان صنايع در اروپا نتوانند سازوكارهاي مناسبي براي كنترل آلودگي ها مطابق استانداردهاي مصوبه فراهم كنند، كميسيون اروپا يعني بازوي اجرايي اتحاديه اروپا يك نظام اجباري بيمه بر ضد خسارات آب و خاك را بر آنان تحميل خواهد كرد.
مصوبه جديد اتحاديه اروپا شامل صنايع وابسته به فلزات سنگين، توليدكنندگان شيميايي، دفن ضايعات و كوره هاي زباله سوزي است، اما بخش هاي كليدي صنايع عمده از جمله: آلودگي هسته اي، آلودگي نفت درياها و آلودگي زيست شناختي از فرآورده هاي تغيير ژنتيك يافته را شامل نمي شود. جمعيت صلح سبز، از اين موضع گيري اتحاديه اروپا راضي نيست و خواستار تصويب قوانين قوي تر و نيرومندتري است.
رايزني ۵ كشور
براي مقابله با توفان شن
000286.jpg

چين، مغولستان، ژاپن، كره شمالي و كره جنوبي براي مهار توفان هاي شن و غبار سالانه كه به اين سرزمين ها خسارات سنگيني وارد مي كند، به توافق رسيدند. همه سال ها بيابان ها در تمام اين منطقه رو به گسترش اند و شهرها را مورد تهديد قرارداده اند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، هرساله از فروردين تا خرداد، بادهاي سرد نيرومند از سيبري حجم عظيمي از غبار زردرنگ را از صحراي گبي در قزاقستان، مغولستان و شمال چين در هوا معلق ساخته و آن را به شبه جزيره كره و ژاپن مي برد. اين توفان ها، در شهرهايي مانند پكن و سئول، پروازهاي هوايي را مختل مي كند و باعث تعطيلي مدارس مي شود. همچنين عده زيادي از شهروندان كه از بيماري هاي تنفسي و چشمي شكايت دارند در بيمارستان ها بستري مي شوند. در يك گردهمايي كه اخيراً در پكن برپا شده بود، مقام هاي زيست محيطي از سراسر شمال شرق آسيا قول دادند راه حل مناسب و موثري براي مهار توفان شن بيابند.
«ژوگوانگ يائو»، معاون اداره دولتي حفظ محيط زيست چين به خبرگزاري شين هوا گفته است: «غبار و توفان شن به يك مسئله جدي زيست محيطي در شمال شرق آسيا تبديل شده است و حل اين مشكل عمده نيازمند همكاري هاي جمعي و موثر است.»
به گفته وي بايد اطلاعات كارشناسان مبادله شود و براين اساس سامانه نيرومندي براي مهار توفان هاي شن به وجود آيد.برپايه تازه ترين آمارها كه از سوي مقامات چيني ارايه شده، خشكسالي هاي پي درپي نيز به صورت تهديدي جدي عليه شهرهاي اين مناطق تبديل شده است. در سال ۲۰۰۰، توفان ها ۱۲ بار منطقه را درنورديدند و در سال ۲۰۰۱ اين رقم به ۳۲ بار بالغ شده است.زنگ هاي خطر، سال پيش، هنگامي به صدا درآمدند كه هواداران محيط زيست چين دريافتند كه حدود يك سوم اين سرزمين تبديل به بيابان شده است. بيشتر اين تغييرات به خاطر فعاليت هاي بي رويه اقتصادي انسان، به خصوص چراي بي رويه دام ها صورت گرفته است.
000278.jpg

كشتار فيل ها
در سه كشور آفريقايي
به گزارش سازمان رديابي حيات وحش كه وابسته به سازمان ملل متحد است، كشورهاي نيجريه، ساحل عاج و سنگال در غرب آفريقا، نسبت به خريد و فروش غيرقانوني عاج كه قاچاق آن را در كشورهاي پيراموني تشويق مي كند، بي تفاوتي به خرج داده اند و همين سهل انگاري سبب تشديد قاچاق عاج فيل در منطقه وسيعي از آفريقا شده است.به گزارش خبرگزاري رويتر از ژنو، به تازگي چهار تن عاج قاچاق در نيجريه، ساحل عاج و سنگال به دست آمده است. اين مقدار عاج با كشتن ۷۶۰ فيل به دست آمده كه به مثابه يك فاجعه است. اين ميزان حتي بيش از جمعيت برآورد شده فيل هاي اين سه كشور است.بنا به همين گزارش بيشتر عاج هاي قاچاق از جمهوري دموكراتيك كنگو، كامرون و جمهوري گابن در آفريقاي مركزي حمل شده بود.
به گفته كارشناسان قانون غيركافي و اجراي ضعيف آن در نيجريه، ساحل عاج و سنگال تهديدي جدي براي حيات فيل ها در اين سه كشور و آفريقاي مركزي است.
طبق همين گزارش هر سه كشور پيمان هاي بين المللي حاكم بر تجارت گونه هاي در خطر نابودي را نقض كرده اند.بزرگ ترين خريداران عاج قاچاق، خارجيان مقيم اين سه كشور، توريست ها و بازرگانان اروپايي به ويژه فرانسه، ايتاليا، چين، كره جنوبي و آمريكا هستند.

زمين
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
رسانه
شهر
علم
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |