جمعه ۱۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۰
ايران رتبه صدم استفاده از اينترنت
دبير دومين جشنواره IT (فناوري اطلاعات) گفت: با
۵/۱ درصد كاربر اينترنت در كشور، ايران رتبه صدم در استفاده از اينترنت را در ميان كشورهاي جهان داراست.
به گزارش خبرگزاري فارس، اميررضا شجاعي، اظهار داشت: از سال ۷۸ قرار شده كه كارت هاي اعتباري را بانك مركزي توزيع كند؛ اما دلايل تاخير اين كار مشخص نيست.
وي ادامه داد: تاكنون ۱۷ بانك و موسسه اعتباري مقوله كارت هاي اعتباري را مورد تاييد و استقبال قرار داده اند.
شجاعي ضمن انتقاد از عملكرد طرح تكفا خاطرنشان كرد: اين طرح تنها بخش دولتي را حمايت مي كند و به طور كلي معلوم نيست بودجه اين طرح در كجا خرج مي شود.
وي به برگزاري دومين جشنواره IT و كارت اينترنت اشاره كرد و گفت: اين جشنواره پس از نمايشگاه بين المللي و نمايشگاه كتاب پرمخاطب ترين نمايشگاه كشور است و از اين جهت رتبه سوم را داراست.
دبير دومين جشنواره IT تصريح كرد: در اين جشنواره تنديس طلايي بهترين ISP اهدا خواهد شد؛ ضمن اين كه آمارگيري هاي لازم در زمينه اينترنت و IT نيز به عمل خواهد آمد. شجاعي معرفي نوآوري هاي جديد، هدايت و هدفمندكردن محصولات اينترنتي و تبيين ساختار نظام الكتريك كشور را از اهداف برگزاري اين جشنواره خواند.

زلزله روي خط اينترنت
در عصر انفجار اطلاعات، تنها چيزي كه پنهان نمي ماند خبرهاي تاثرانگيز، شادي آور، مهيج و... است. درست صبح روز حادثه ياهونيوز، عكس هاي دردآوري از زلزله بم به سرتاسر جهان مخابره كرد. تمامي سايت هاي مندرج در صفحه اول سايت گويا، اخبار و عكس هاي اول خود را به فاجعه ملي ايران
000228.jpg
اختصاص داده بودند. سلسله عصبي سيستم جهاني آن چنان به سرعت كار كرده بود كه بسياري از رهبران و روساي جمهور و نخست وزيران، وزراي خارجه و دفاع را به واكنش واداشت. سيل تسليت براي همدردي با مردم و مسئولان نظام به سوي ايران روانه شد.
دولت ها به سرعت براي گسيل تيم هاي امداد به سوي ايران اعلام آمادگي كردند. ايتاليا، آلمان، آمريكا، پاكستان، عربستان و... همگي خود را براي كمك به ايران مسئول مي دانستند. سفارتخانه هاي ايران در سراسر جهان براي پذيرش تيم هاي پزشكي، ارسال دارو، كمك هاي مالي و... اعلام آمادگي كردند. تيم هاي امدادي بدون ويزا راهي ايران شدند. سيستم رسانه اي همه امكانات را بسيج كرده بود تا هرچه سريع تر كمك ها به سوي زلزله زدگان روانه شد. ايرانيان خارج از كشور بيشترين خطوط تماس اينترنتي را فعال كردند. در چت روم ها همه به دنبال خبرهاي تازه بودند. اكنون اينترنت وسيله اي شده است براي نقل سينه به سينه. امواج از طريق كابل هاي فيبرنوري و ارتباطات ماهواره اي كمربند عواطف و همدردي را به دور زمين براي توجه جدي به ايران بسته بود. آنچه مهم به نظر مي رسيد تلاش همگان براي كاهش خسارات مادي و معنوي است. اما امواج رسانه اي در داخل ايران يك بار ديگر منجر به بسيج ملي شد.
همگان در پاي جعبه جادويي تلويزيون، دختر بچگان حيرت زده، كه نابودي هر آنچه را كه داشتند تنها مي توانستند در كابوس وحشتناك ببينند، به تماشا نشستند. اخبار لحظه به لحظه همگان را به مغازه ها براي خريد مايحتاج زلزله زدگان به بازار روانه مي كرد. همه طوري ديگر شده بودند. اگر
000222.jpg
مي توانستند بال درمي آوردند و در منطقه زلزله زده حاضر مي شدند. اما بدون آن نيز، قلب و دل مردم با امواج راديو - تلويزيوني، ماهواره اي و اينترنتي، هر لحظه به سوي جان باختگان و بازماندگان مي رفت. كسي در داخل و خارج از كشور، ديگر دوست نداشت بي اطلاع باشد. بي اطلاعي در اين صحنه، مساوي بود با قسي القلبي. آيا مي توان امواج به هم پيوسته اي را فراموش كرد كه ذرات تصوير اجساد كودكان، زنان و مردان را به يكديگر مي بافت تا عمق فاجعه را بيش از گذشته آشكار كند؟ اكنون برايم آشكار شده كه اينترنت و امواج تنها يار مظلومان بي گناهي است كه مي تواند در برابر قدرت ها، مامني براي طلب كمك و حقيقت جويي باشد. محلي كه هيچ گاه به قدرت هاي اينترنتي و غول ها و تراست هاي رسانه اي سر تعظيم فرود نمي آورد و قادر است به چشم به هم زدني، افكار عمومي جهاني را به سويي جذب كند.

تا مدت ها فقط متون IT ترجمه كنيم
000224.jpg
آنقدر بدنه متون توليدي در زمينه IT ضعيف است كه بايد براي مدتي تنها به ترجمه متون IT از متون علمي جهان بپردازيم.
حميد ضيايي پرور ـ روزنامه نگاره حوزه IT ـ در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، درخصوص نقش رسانه ها در حوزه اطلاع رساني IT و جهت گيري آنها در اين حوزه اظهار داشت: مهم ترين ويژگي كه رسانه هاي حوزه IT در ايران دارند، نو و جوان بودن آنهاست كه اين ويژگي از جوان بودن پديده فناوري اطلاعات در ايران سرچشمه مي گيرد، به همين جهت مشاهده مي شود خبرنگاران و روزنامه نگاران با تجربه در اين حوزه وجود ندارند. تعدادي هم كه وجود دارند بسيار اندك هستند، لذا برخي از اسامي اين افراد در اكثر مطبوعات مشترك است و توليدكنندگان محتوا در حوزه IT بسيار اندك هستند.
وي افزود: متاسفانه دانشكده هاي ارتباطات نيز هيچ گرايشي در رشته تخصصي براي بحث IT-ICT ندارند و اصلاً وارد اين حوزه نشده اند، لذا مي بينيم در حوزه هاي اقتصادي و يا سياسي هم گرايش خبرنگاران و دانشجويان رشته خبرنگاري و روزنامه نگاري به نسبت زياد است. فارغ التحصيلان زماني كه در حوزه روزنامه نگاري وارد مي شوند، در حوزه خود مطلب مي نويسند.
وي افزود: مشكلي كه در حوزه IT وجود دارد اين است كه دانشكده هاي پايه ما چون فاقد اين رشته هستند، دانشكده ارتباطات و روزنامه نگاري نيز دانشجويان چنين رشته اي را تربيت نمي كنند، لذا آن عده از خبرنگاران و روزنامه نگاران كه در حوزه IT قلم مي زنند، يا برحسب علايق شخصي وارد شده اند و يا برحسب تجربه اي كه در طول ۳ الي ۴ سال كسب كرده اند، به اين عرصه روي آورده اند. لذا اگر اين پايه در نظر گرفته شود، كيفيت اين گونه نشريات، مناسب نيست چرا كه روزنامه نگار تخصصي فناوري اطلاعات به تعداد كافي در جامعه نداريم و بالطبع اين حجم توليد بر روي مخاطبان حوزه IT اثر مي گذارد.
وي در ادامه گفت: لذا اول بايد در نظر بگيريم مخاطب حوزه IT، مخاطبي است كه به شبكه هاي اينترنتي در رسانه هاي غيرمكتوب دسترسي دارد و بخش عظيمي از اطلاعات مورد نياز خود را از رسانه هاي غيرچاپي دريافت مي كند، لذا زماني كه در حوزه IT به رسانه مكتوب روي مي آورد، توقعات بسيار بالايي دارد. چرا كه سطح اطلاعاتي كه در اينترنت به آن دسترسي داشته با سطح اطلاعاتي كه درصدد كسب آن است، بسيار متفاوت است، لذا توقعات مخاطبان حوزه IT بسيار بالاست.
ضيايي پرور، يادآور شد: ويژگي ديگري كه مخاطبان حوزه IT دارند، اين است كه آنها عمدتاً جوان و جزو قشر تحصيل كرده، با درجه دانش و آگاهي هاي بالا هستند. بدين معنا كه برخلاف بقيه مخاطبان مطبوعات كه ممكن است از كسبه با سطح سواد معمولي تا اقشار مختلف اجتماعي باشند، سطح دانش، توقع و نوع گرايشات مخاطبان IT به دليل جوان و پرانرژي بودن بسيار متفاوت است؛ لذا مي توان گفت رسانه هاي فعلي IT چندان نتوانسته اند توقعات و نيازهاي مخاطبان تخصصي را برآورده كنند و ما همچنان نيازمند ارايه نشريات تخصصي، با كيفيت هاي بالا در اين حوزه هستيم.وي تصريح كرد: با توجه بيشتر بر روي ترجمه متون IT از متون علمي كشورهايي كه به نوعي توليدكننده آن هستند، مي توانيم به مردم خود بفهمانيم اصلاً با چه پديده اي مواجه هستيم، تا به ضعف خود در آن پي ببريم و به جبران آن بپردازيم.
وي در ادامه درخصوص نقش IT در رشد و توسعه IT در ايران و ضرورت آن در عرصه روزنامه نگاري گفت: ما كشوري در حال توسعه و در حال گذار هستيم
000230.jpg
كه يكي از پديده هاي صنايع و تكنولوژي جديد جهاني را بايد به عنوان محدوده توسعه انتخاب كنيم. به نظر مي رسد در برنامه چهارم توسعه، يكي از مواردي كه مي تواند در رشد و توسعه نقش محوري داشته باشد، فناوري اطلاعات است.
وي افزود: لذا اگر به اين نگاه و بينش برسيم كه فناوري اطلاعات مي تواند در توسعه تجارت و رشد صنايع و مسايل آموزشي، خدمات بخش هاي دولتي و انتقال دانش و فناوري به كشور، بسيار محوري باشد و اگر آن را قبول داشته باشيم، نوع نگاه و پردازش ها به پديده IT بسيار قوي تر و محوري تر خواهد بود.
اين روزنامه نگار حوزه IT درخصوص ارزيابي روند طي شده تاكنون، گفت: متاسفانه نشريات حوزه IT تاكنون مصرف كننده و كپي كننده بودند و به هيچ عنوان حق مولف را رعايت نمي كرده و به نحوي از روي سايت ها و وبلاگ هاي مختلف كپي برداري مي كردند؛ لذا اين موضوع و حقوق مولف در رسانه هاي IT در چندين مورد به بحث روز و داغ تبديل شد كه پديده حرفه اي و نادرستي است كه موجب مي شود توليدكنندگان محتوا، تضعيف شوند.
وي تاكيد كرد: اگر بخواهيم محتواي قوي در رسانه ها داشته باشيم، بايد حقوق توليدكنندگان و مولفان رعايت شود و اين انتظار از روزنامه نگاران و صاحبان رسانه هاي IT مي رود كه اين حقوق را رعايت كنند.
وي با اشاره به ديگر نكته اي در اين حوزه، گفت: حوزه IT، حوزه سياسي و هيجاني نيست كه رسانه ها بخواهند با آن تيراژ كسب كنند. لذا بايد مطالب علمي و عميق تر را در جامعه نشر دهند، در اين راستا نياز به حمايت شديد مراكز پژوهشي و نهادهايي مانند وزارت ارشاد، وزارت پست، تلگراف و تلفن است كه در حيطه مسايل روزمره نبايد رسانه ها بلغزند و بايد با متخصصان اين حوزه تعامل مثبت داشته باشند.
وي در پايان گفت: به جز نشريات تخصصي حوزه IT مابقي روزنامه هاي ما آن قدر به مسئله IT توجه نكرده اند و عمدتاً مديران اين نشريات داراي سن بالايي هستند و به درستي نقش IT را درك نكرده اند، لذا توجهي به اين پديده نداشته اند و بيشتر براي جور بودن جنس خود، صفحه اي را به اين حوزه اختصاص داده اند و به صورت جدي و اصولي به اين مسئله مي پردازند.

گزارشي پيرامون نمايشگاه دولت الكترونيك
دولت الكترونيك بدون اينترنت!
000226.jpg
دكتر «الهي» مدير اجرايي سالن نمايشگاه دولت الكترونيك در پاسخ به پيگيري هاي خبرنگار ايسنا درباره  عدم اتصال سالن به اينترنت، با برخورد نامناسب واكنش نشان داد.
مهندس «علي ميرگلي» رييس گروه خدمات نرم افزاري دفتر انفورماتيك اطلاع رساني سازمان مديريت و برنامه ريزي در گفت وگو با خبرنگار سرويس IT ايسنا، در مورد نحوه  اجرا  و واگذاري امكانات به غرفه ها، گفت: اولين مشكل ما، اطلاع رساني دير هنگام براي برپايي نمايشگاه بود و فضاي اختصاصي با توجه به موقعيت سازمان، كه فعاليت هاي مربوط به مديريت منابع انساني و برنامه و بودجه را برعهده دارد، مناسب نبود و اين نكته باعث شد تا نتوانيم نيازهاي خود را جهت ارايه  دستاوردها آن طور كه بايد ارايه كنيم.
وي، ادامه داد: طراحي و تزيينات نمايشگاه به خوبي انجام شده است، اما اگر بخواهند فعاليت هاي دستگاه هاي دولتي را به نحو بهتري منعكس كنند بايد فضاي بيشتري به اين امر تعلق داده مي شد، تا امكان ارايه  دستاوردهاي IT  سازمان ها به نحو بهتري فراهم شود. وي، افزود: واگذاري اين مورد به بخش خصوصي باعث مي شود تا با يك ديد تجاري به مسئله نگاه شود و هر سازمان كه توانايي و امكان مالي بيشتري داشته باشد، فضاي مرغوب تري در اختيار خواهد داشت.
وي، افزود: جايگاه دستگاه هاي دولتي در IT ، نياز به بهاي بيشتري دارد، اين در حالي  است كه در اين نمايشگاه حتي به وزارت پست و شركت مخابرات به عنوان متولي ICT در كشور، جايگاه مناسبي اختصاص داده نشده است. همچنين يكي ديگر از مسئولان غرفه  يكي از سازمان هاي دولتي با بيان اين كه در حال حاضر تنها شش خط تلفن براي كل سالن وجود دارد، گفت: بسياري از غرفه ها خط تلفن ندارند و اينترنت هم
راه اندازي نشده است.
وي، ادامه داد: زمان واگذاري و تحويل غرفه ها خيلي دير انجام گرفت و در پاسخ به پيگيري هايي كه جهت آگاهي از علت عدم اتصال به اينترنت انجام داديم، مسئولان عنوان كردند كه خط اينترنت موجود است و به زودي وصل خواهد شد.
وي، خاطر نشان كرد: آماده سازي ديرهنگام سالن ها نسبت به زمان مقرر جهت افتتاح، نشان دهنده  انجام سريع كارها و كمبود نيرو و زمان است. برپايي و نصب تزيينات و طراحي غرفه ها در زمان مناسب و با دقت بيشتر قطعاً كارآيي بهتري براي نمايشگاه به دنبال دارد.
همچنين «تفرشي»، كارشناس كميته  IT وزارت راه وترابري، گفت: بر اساس اطلاعات قبلي قرار بود، سيستم اينترنت نمايشگاه به صورت شبكه يا «ديال آپ» تا روز چهارشنبه به غرفه ها تحويل داده شود، اما تا اين ساعت اين امكان داير نشده و اين در حالي است كه وجود خط اينترنت براي چنين نمايشگاهي از ضروريات به شمار مي رود.»
نخستين نمايشگاه دولت الكترونيك كه به مدت ۵ روز در تهران برگزار شد اين هفته به كار خود پايان داد.

نگاه
كيوسك هاي مطبوعاتي براي كودكان و نوجوانان مناسب نيستند
000214.jpg
جعفر ابراهيمي (شاهد) درباره اشكالات دكه هاي مطبوعاتي كنوني به خبرگزاري فارس گفت: ارتفاع اين كيوسك ها بسيار زياد است و مشتري هاي كم سن و سال نمي توانند نشريات مخصوص خود را شناسايي و انتخاب كنند. ضمن اين كه فروش كالاهايي مثل سيگار در مكاني كه مطبوعات كودك و نوجوان به فروش مي رسد، اصلاً كار مناسبي نيست.
اين شاعر كودك و نوجوان گفت: پيشنهاد اين است كه كيوسك هاي ويژه اي متناسب با وضعيت فيزيكي و علايق و روحيات كودكان و نوجوانان براي ارايه نشريات ويژه اين گروه سني به وجود  آيند.
وي فايده ديگر اين كار را كمك به رشد و گسترش مطبوعات كودك و نوجوان از طريق عرضه مناسب آنها توصيف كرد و افزود: از آنجا كه فروش اين نشريات به دليل قيمت پايين، سود چنداني عايد روزنامه فروشان نمي كند، دكه داران، از عرضه آنها استقبال نمي كنند و در صورت پذيرش هم، آنها را در نقاطي از كيوسك هاي خود قرار مي دهند كه قابل ديدن نيست و نقاط مناسب را به مطبوعات گرانقيمت اختصاص مي دهند.
ابراهيمي مناسب ترين مكان براي معرفي نشريات كودك و نوجوان را در موقعيت كنوني، مدارس معرفي كرد و گفت: اگر آموزش و پرورش، مجلات را خريداري و در مدارس عرضه كند، كودكان و نوجوانان مي توانند از مجلات ويژه خود به راحتي استفاده كنند و اين نشريات هم با آرامش بيشتري به حيات خود ادامه مي دهند.
دبير ششمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان در ادامه خبر داد: كانون در نظر دارد در آينده همزمان با برگزاري اين جشنواره در تهران كه مخاطبانش را بزرگسال فرض مي كند، نمايشگاه هايي در شهرستان ها براي خود كودكان ايجاد و در آنها برنامه هاي شادي را برگزار كند. وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا غرفه اي از نمايشگاه مطبوعات امسال به نشريات ديواري اختصاص نيافته است، گفت: سال هاي قبل اين كار را كرديم كه ناموفق بود. يكي از نارسايي هاي مدارس ما نپرداختن به نشريات ديواري است. توليد روزنامه ديواري در مدارس در گذشته خيلي فعال بود. ولي امروزه به دليل گسترش رايانه و ماهواره، بچه ها كمتر به دنبال تهيه روزنامه ديواري مي روند و در صورت اقبال به آن هم باز از كامپيوتر براي تهيه متن و طراحي تصاوير استفاده مي كنند، در حالي كه شيوه سنتي تهيه روزنامه ديواري در مدارس، ضمن تقويت روحيه مشاركت جمعي دانش آموزان، به افزايش قدرت خلاقيت آنان نيز كمك مي كند.
ابراهيمي علت اين كاستي را بي توجهي اولياي مدارس و نيز خانواده ها به اهميت نشريات ديواري عنوان كرد.
اين شاعر كودك و نوجوان در پاسخ به پرسش خبرگزاري فارس در مورد ارزيابي وضعيت مطبوعات كنوني كودك و نوجوان از نقطه نظر توجه توامان به مهارت هاي ژورناليستي و اصول تربيتي گفت: به آن صورت ايده آل نيست، ولي در حال حركت به سوي وضعيت مطلوب است. قبلاً مطبوعات كودك و نوجوان، بيشتر حالت كتابي داشتند و به مسايل روز، خبر و سرگرمي كمتر توجه مي كردند. اكنون توجه آنها را به مطالب مناسب مجلات مي توان ديد مانند: كميك استريپ (داستان تصويري) كه به طور جدي به آن مي پردازند.
وي در پايان گفت وگو با خبرگزاري فارس به اشتباه برخي روزنامه ها در مورد جشن هاي مجلات در طول برگزاري جشنواره پرداخت و گفت: برخلاف اخبار برخي روزنامه ها، متولي برگزاري اين جشن ها ستاد برگزاري جشنواره نيست، بلكه مجلات شاهد كودكان، رشد و بچه ها گل آقا قبلاً در پاسخ به فراخوان كانون براي برگزاري جشن اعلام آمادگي كرده بودند و انتخابي در كار نبوده است. ضمناً اين جشن ها به معني تقدير از اين مجلات نيست و اساساً مراسمي است كه از سوي خود اين مجلات در حاشيه برگزاري جشنواره برپا مي شود.
ششمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان از ۱۶ تا ۲۳ آذر ماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.

مكث
انجمن وبلاگ نويس ها عضو مي پذيرد
000216.jpg

وبلاگ هاي ايراني مي توانند به عضويت انجمن وبلاگ نويسان ايران درآيند.
به گزارش ايلنا وبلاگ نويسان وبلاگ داران ايراني داخل و خارج از كشور با قبول شرايط مندرج در اساسنامه انجمن مي توانند به عضويت انجمن وبلاگ نويسان ايران درآيند، اين اقدام به منظور ايجاد يك مرجع حقوقي و ايجاد محوريت براي فعاليت هاي وبلاگ نويسان صورت پذيرفته است.بنابراين گزارش، اهداف انجمن، ايجاد پل ارتباطي بين دنياي مجازي و دنياي واقعي، برگزاري همايش ها و دوره هاي خاص جهت ارتقاي فرهنگ وبلاگ نويسي و ايجاد وبلاگ هاي گروهي با محتواي بالاتر و سامان  بخشيدن به اهداف وبلاگ نويسي است.با ايجاد اين انجمن و رسميت بخشيدن به آن از سوي وزارت كشور، اين انجمن خواهد توانست براساس شرايط ذكر شده در اساسنامه از اعضاي خود حمايت به عمل آورد.اين انجمن از شركت مخابرات خواسته است تا با حذف فيلترينگ از وبلاگ هاي ايراني موانع ايجاد شده بر سر راه وبلاگ نويسي را مرتفع كند.

راه اندازي دو رشته
تحصيلي اينترنتي در دانشگاه شيراز
000218.jpg

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: از اسفندماه امسال، دانشگاه شيراز براي اولين بار در دو رشته مهندسي برق و مخابرات و كارشناسي ناپيوسته كنترل، به صورت الكترونيك دانشجو مي پذيرد.
دكترحسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با ايلنا خاطرنشان كرد: از مهرماه آينده نيز اين دانشگاه، در دو رشته كارشناسي ارشد، دانشجوي اينترنتي مي پذيرد.وي با اشاره به اين كه ساير دانشگاه هاي كشور برنامه هاي جدي براي پذيرش دانشجوي اينترنتي را آغاز كرده اند، گفت:  اين امر كمك قابل توجهي براي دانشجويان مجازي است.خالقي تصريح كرد:  دانشجويان اينترنتي، دانشجوي رسمي تلقي مي شوند و بايد در آزموني كه توسط دانشگاه و با همكاري سازمان سنجش برگزار مي شود، شركت كنند.وي در خصوص پذيرش دانشجوي نيمه خصوصي گفت: پذيرش اين دانشجويان به دو صورت، انجام مي گيرد، يكي به اين طريق كه آنان نيز در آزمون سراسري شركت كرده و به عنوان دانشجوي نيمه حضوري پذيرفته مي شوند.معاون آموزشي وزارت علوم يادآور شد: راه ديگر اين است كه اين داوطلبان به عنوان دانش پذير به دانشگاه مراجعه كرده و تعدادي درس را انتخاب مي كنند و اگر اين دروس را با موفقيت بگذرانند،  به عنوان دانشجو پذيرفته مي شوند.خالقي در پايان گفت: سال گذشته،  پنج هزار دانشجو از طريق آزمون سراسري به صورت نيمه حضوري در دانشگاه ها پذيرفته شدند.

اينترنت در آديس آبابا و آمريكا
000220.jpg

اگرچه آمريكا به عنوان اولين كشوري شناخته شده كه شاهد انقلابي در تجارت الكترونيك بوده است، اما امروز اگر در آمريكا فردي تصميم بگيرد از طريق اينترنت مثلاً  به آدرس Amazon.com تعدادي گوسفند زنده را سفارش دهد كه ظرف كمتر از ۴۸ ساعت به وي تحويل شود، به نتيجه نخواهد رسيد. در حالي كه اگر همين فرد در آديس آبابا، مركز كشور حبشه، چنين تصميمي بگيرد، به شرط داشتن كارت اعتباري معتبر، مي تواند از طريق سايت EthioGift.com گوسفند زنده را در سه اندازه كوچك، متوسط و بزرگ سفارش دهد و آن را در مدت كوتاهي تحويل بگيرد. هزينه ارسال گوسفند تقريباً برابر با هزينه اي است كه سايت Amazon.com براي ارسال يك كتاب از مشتريانش دريافت مي دارد. اين قضيه و امثال آن، نشان دهنده گسترش كاربردهاي بومي اينترنت در سطح جهان است.
در گزارشي از سازمان ملل، اينطور آمده است: «كشورهايي كه تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات آنها بر مبناي كار با اينترنت استوار است، در حال برداشتن گام هايي موثر براي افزايش بهره وري هستند. اما كشورهاي در حال توسعه كه از اين قافله جا مانده اند، قادر به مشاهده هيچ گونه رشدي در بهره وري خود نيستند.»
اين گزارش بيان مي كند: افزايش در ميزان بهره وري به بهبود و پيشرفت در استانداردهاي زندگي مي انجامد و بسياري از دستاوردهاي تجاري و بازرگاني در آمريكا مديون مداخلات مثبتي است كه اينترنت در بخش ارتباطات و اطلاعات داشته است.
نكته مهم اين كه اين افزايش در دستاوردهاي تجاري، بازرگاني حتي در آمريكا نيز به مرحله نهايي تكامل خود نرسيده است. بسياري از بخش هاي بازرگاني هنوز در مراحل يادگيري و تجربه اندوزي در استفاده بهينه از اينترنت هستند.
آمريكا، حتي اگر در برداشتن آخرين گام جهت دستيابي به تكامل نهايي در رشد بهره وري باز بماند، باز هم بسيار جلوتر از ساير كشورها در خصوص به كارگيري اينترنت براي مقاصد ارتباطات و اطلاعات خواهد بود.نگراني بخش تجارت و توسعه سازمان ملل از اين موضوع است كه كشورهاي در حال توسعه از اين قافله جا بمانند و نتوانند همسو و همزمان با اين تكنولوژي گام بردارند. به هر حال، اگر كشورهاي در حال توسعه بتوانند در به كارگيري اينترنت در زمينه هاي بازرگاني، تجاري، اطلاعات و ارتباطات خود را به قافله كشورهاي پيشرفته برسانند، قادر خواهند بود كه سطح رفاه، درآمد و بازدهي اقتصادي خود را بالا ببرند. ارزش به كارگيري اينترنت در پيشرفت و توسعه در شركت ها و نحوه عملكرد آنها در اقتصاد و بازرگاني نهفته است.

رسانه
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
زمين
شهر
علم
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |