شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۱ - Jan 3, 2004
آغاز فعاليت عادي در شهر زلزله زده
بم دوباره جان مي گيرد
000368.jpg
گروه اجتماعي: همزمان با پاكسازي بم و ترميم و نوسازي برخي اماكن آموزشي، اداري و بهداشتي امروز با بازشدن مدارس و مجتمع هاي آموزشي روال عادل زندگي در اين شهر بتدريج آغاز مي شود .
بنا به تصويب ستاد حوادث غير مترقبه كشور تمامي مراكز اداري شهرستان بم از امروز فعاليت خود را مجدداً از سر مي گيرند.
تولد سه نوزاد طي چند روز گذشته و نيز آغاز زندگي مشترك يك زوج جوان نمادهاي ديگري از آغاز زندگي در بم است.
مدارس بم امروز باز مي شود
رئيس نهضت سوادآموزي استان كرمان اعلام كرد: طي امروز چند مجتمع آموزشي براي ساماندهي و تحصيل دانش آموزان زلزله زده بم در محل مدارس تخريب شده و چادرها راه اندازي مي شود.رئيسي با اعلام اين خبر به خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران در بم اظهار داشت: علاوه بر اين مجتمع ها دانش آموزان زلزله زده بم مي توانند بدون نياز به هرگونه مدرك در هر نقطه اي ثبت نام كرده و ادامه تحصيل دهند. از سوي ديگر فرصت مناسبي نيز براي امتحانات نهايي آنها تعيين خواهد شد.
به گفته وي پيش بيني مي شود حدود يك چهارم، ۳۵ هزار دانش آموز بم و يك چهارم، ۳ هزار پرسنل آموزش و پرورش بم نيز جان خود را از دست داده باشند.
رئيسي ادامه داد: بهزيستي به عنوان يكي از متوليان، دانش آموزان را جمع آوري كرده و امكانات تحصيل آنها از جمله كتاب و لوازم التحرير نيز قابل تامين است.رئيس سازمان آموزش و پرورش استان كرمان نيز با اشاره به تخريب بيشتر فضاهاي آموزشي شهرستان بم از خيران و عموم مردم خواست كمك هاي نقدي خود را براي بازسازي فضاي آموزشي مناطق زلزله زده به شماره حساب ۲۱۰۰۰ بانك ملي مركزي سراسر كشور واريز كنند.تقي زاده گفت: بيش از ۱۸۰ مدرسه در بم به كلي ويران شد و در مناطق سه گانه آموزشي ريگان، نرماشير و فهرج هم ۱۰۰ درصد فضاي آموزشي از بين رفته است.او به فعاليت هاي امدادي آموزش و پرورش استان در مناطق زلزله زده اشاره كرد و گفت: تاكنون ۱۵۰۰ نفر از بازماندگان اين حادثه در مدارس كرمان، جيرفت و ماهان اسكان يافته اند و اقدامات درماني آنان هم پايان پذيرفته است.
تشكيل ادارات در كانتينرها
رئيس ستاد وزارت نفت اعلام كرد كه كاركنان ادارات و نهادهاي شهرستان بم در مجموعه اي متشكل از ۱۰۰ كانكس و ۱۵۰ كانتينر اهدايي وزارت نفت مستقر و مشغول به كار مي شوند.
اردشير فتحي نژاد با اعلام اين كه بخشي از اين امكانات به شهرستان بم انتقال يافته و بقيه نيز با راه آهن در حال انتقال است به خبرنگار شانا گفت: اين تصميم در پي ديدار وي و معاون مهندسي و فناوري وزارت نفت از بم به منظور بررسي نيازهاي آسيب ديدگان و شركت در نشستي با حضور وزيران كشور و راه  و ترابري و رئيس ستاد بازسازي مناطق محروم رياست جمهوري گرفته شد.
رئيس ستاد وزارت نفت با اشاره به نبود آبريزگاه، دستشويي و حمام در منطقه زلزله زده گفت: ستاد كمك رساني وزارت نفت به منظور جلوگيري از شيوع بيمار ي هاي واگيردار، به سرعت ۸۲ كابين حمام صحرايي و ۱۰۴ كابين توالت صحرايي به شهرستان بم فرستاده است.
فتحي نژاد همچنين گفت: وزارت نفت ۲ فقره چادر ۴۰۰ نفره اجتماعات با امكان كاربري هاي مختلف از جمله تئاتر، سينما، محل مراسم و سخنراني و سالن سرپوشيده ورزشي به مردم شهر بم اهدا كرده است كه به اين شهر ارسال شده و بلافاصله پس از نصب، به مسئولان محلي تحويل خواهد شد.
آغاز به كار بانك صادرات
بانك صادرات ايران اعلام كرد شعب اين بانك به منظور ارائه خدمات بانكي فعاليت خود را در شهر زلزله زده بم آغاز كرد.به گزارش گروه اقتصادي واحد مركزي خبر با تلاش كاركنان اين بانك تمهيدات لازم براي ارائه خدمات بانكي از سوي شعب بانك صادرات در شهر بم فراهم شده و هم اكنون شعب اين بانك عمليات بانكي را در شعب مجهز به سيستم سپهر انجام مي دهند.
تامين آب شهرستان بم
000370.jpg

در بخش تامين آب شهرستان بم هيچگونه مشكلي وجود ندارد. چاهها كار مي كنند و تمامي مخازن آب و خطوط انتقال سالم هستند و خوشبختانه زلزله به آنها آسيبي نرسانده است.مهندس مسعود رشيدي مدير عامل آب منطقه اي كرمان در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار سايت خبري وزارت نيرو با اعلام اين مطلب اظهار داشت: منابع تامين آب شهرستان بم ۱۰۰ درصد از آبهاي زيرزميني، چاهها و قناتها مي باشد و به دليل سالم ماندن اين منابع، در بخش تامين آب مشكلي نداريم. در بخش توزيع آسيب هايي وارد شده كه تاكنون با تلاش همكاران حدود ۵۰ درصد آن ترميم شده و جريان آب برقرار شده است.
البته وزارت بهداشت به علت شكستگي هاي شبكه توزيع و احتمال ايجاد آلودگي در آب جاري در لوله ها، آشاميدن اين آب را مجاز ندانسته است.
سوخت رساني به شهر بم
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران نيز اعلام كرد: كار سوخت رساني به شهرستان زلزله زده بم تا زمان بازسازي و برگشت حالت عادي به اين شهر به صورت فوق العاده همچنان ادامه خواهد داشت.وي مصرف بنزين را در شرايط عادي شهر بم روزانه ۱۸۰ هزار ليتر اعلام كرد و گفت: در روزهاي نخست پس از وقوع زمين لرزه مصرف اين فرآورده به يك ميليون ليتر در روز رسيده اما هم اكنون ميزان مصرف بنزين به ميزان قبل از وقوع زمين لرزه رسيده است.
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از افزايش مصرف نفت سفيد در روزهاي بعد از زلزله بم به ۶۰۰ هزار ليتر در روز خبر داد و گفت: مصرف نفت سفيد در شهرستان بم پيش از حادثه زمين لرزه روزانه ۱۴۰ هزار ليتر بود كه هم اكنون اين ميزان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار ليتر در روز رسيده است.مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران همچنين گفت: سوخت رساني به روستاهاي منطقه زلزله زده نيز با استفاده از نفتكش هاي سيار و ظرف هاي پلاستيكي و حلب هاي فلزي انجام شده است.
جمع آوري زباله از سطح شهر
كاركنان داوطلب اعزامي از سوي شهرداري تهران به منطقه زلزله زده بم تاكنون بيش از صد تن زباله شهري و بيمارستاني از سطح اين شهر جمع آوري و دفن كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، آتش نشانان امدادگر شهرداري تهران اعزامي به شهر زلزله زده بم،طي ۴۸ ساعت موفق شدند چهار تن از هموطنان بمي را زنده از زير آوار بيرون آورند و به مراكز درماني اعزام كنند.
شستشوي معابر با مواد ضدعفوني كننده، رفع خطر از ديوارها و بناهاي در حال ريزش، رفع انسداد معابر اصلي و فرعي، انتقال نخاله هاي ساختماني و احداث سرويسهاي موقت بهداشتي، از ديگر فعاليت هاي ستاد امداد رساني شهرداري تهران طي روزهاي اخير بوده است. به گزارش واحد اطلاع رساني اين ستاد،امدادگران شهرداري تهران روزانه به طور متوسط دو تا سه دستگاه تريلر كمكهاي غيرنقدي مناطق ۲۱ گانه شهرداري تهران و سازمانها و شركتهاي وابسته به آن را بين زلزله زدگان توزيع مي كنند.
توزيع  غذاي  گرم 
استاندار كرمان  اعلام  كرد: كار توزيع  غذاي  گرم  در بين  زلزله  زدگان  بم  از امروز (شنبه ) با رعايت  اصول  بهداشتي  آغاز مي شود.
مهندس  «محمدعلي  كريمي» روز جمعه  در گفت  وگو با خبرنگار اعزامي  ايرنا خاطرنشان  كرد كه  پيش  از اين  به  علت  اينكه  غذاي  گرم  مي توانست  باعث  بروز انواع  بيماريها شود از توزيع  اين  نوع  غذاها خودداري  مي شد.
كريمي  در مورد ايجاد قرنطينه  احتمالي  در شهرستان  بم  گفت : ترددها در اين  شهرستان  كنترل  شده  است  اما اين  بدان  معني  نيست  كه  اعمال  قرنطينه اي  صورت گرفته  باشد.وي  درباره  زمان  آواربرداري  عمومي  افزود: كار آواربرداري  پس  از يك  مهلت دو هفته اي  به  ساكنان  بازمانده  زلزله  انجام  خواهد شد.به  گفته  كريمي ، سعي  شده  است  كه  تمامي  اجساد كشته شدگان  از زير آوارها خارج  شود اما احتمال  وجود اجسادي  در زير آوارها منتفي  نيست .
بيمه بدهي مراكز درماني آسيب ديده
معاون  بيمه  و درمان  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  اعلام  كرد كه  ارائه كنندگان  خدمات  درماني  طرف  قرارداد با اين  سازمان  كه  در جريان  زلزله  اسناد و مداركشان  از بين  رفته  مي توانند با مراجعه  به  بيمه  خدمات  درماني  استان  كرمان  هزينه هايشان  را دريافت  كنند.دكتر «محمدرضا صفي  خاني » در گفت وگو با خبرنگار اعزامي  ايرنا به  منطقه  زلزله  زده  بم  افزود: بدهي  اينگونه  مراكز براساس  ميانگين  ۹ ماه قبل  از وقوع  زلزله  محاسبه  و پرداخت  مي شود.
صفي خاني  خاطرنشان  كرد كه  اين  اقدام  با هدف  حمايت  از ارائه كنندگان  خدمات درماني  طرف  قرارداد با سازمان  بيمه  خدمات  درماني  صورت  گرفته  كه  در جريان زلزله  استان  كرمان  آسيب  ديده اند.
تسهيلات سازمان تامين اجتماعي
000374.jpg

مدير عامل سازمان تامين اجتماعي نيز، آمادگي كامل اين سازمان را براي ارايه خدمات به حادثه ديدگان زلزله بم و هرگونه مساعدت به بيمه شدگان، مستمري بگيران و كارفرمايان منطقه حادثه ديده اعلام كرد.
دكتر محمدحسين شريف زادگان درگفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: براساس اعلام ستاد مركزي مديريت بحران حوادث سازمان تامين اجتماعي در منطقه زلزله زده بالغ بر ۱۴ هزار نفر بيمه شده و نزديك به ۳ هزار نفر مستمري بگير تامين اجتماعي سكونت داشته اند كه تعداد آنان با احتساب افراد تحت تكفل به حدود ۶۰ هزار نفر افزايش مي يابد، در اين منطقه همچنين ۲۶۰۰ كارگاه مشمول قانون تامين اجتماعي وجود داشته است كه با توجه به ابعاد خسارات وارده به شهر بم و مناطق اطراف آن، پيش بيني مي شود بخش اعظم اين كارگاه ها تخريب شده باشند.
دكتر شريف زادگان افزود: مقرر شده است كليه بيمه شدگان تامين اجتماعي آسيب ديده از زلزله كه در كارگاههاي تخريب شده مشغول به كار بوده اند، با ارايه دفترچه بيمه يا ساير مستندات مربوط به شعبه تامين اجتماعي بم، از مزاياي مقرري بيمه بيكاري استفاده كنند و در مورد كارگاههاي تخريب شده نيز، اخذ حق بيمه تا زمان بازسازي و شروع فعاليت مجدد آنها، استمهال شود و نهايت مساعدت با كارفرمايان اين كارگاه ها به عمل آيد.
ساماندهي كودكان بي سرپرست
سازمان بهزيستي كشور از زمان وقوع زلزله بم ۱۸۰۰ كودك بي سرپرست را ساماندهي كرده است.رئيس سازمان بهزيستي كشور بااعلام اين خبر در كرمان افزود: از اين تعداد ۱۷۰۰ كودك سرپرستانشان مشخص شده است و ۱۰۰ كودك ديگر در مراكز بهزيستي نگهداري مي شوند.
راه چمني گفت: تاكنون هزار نفر براي به عهده گرفتن سرپرستي اين كودكان نام نويسي كرده اند كه واگذاري اين كودكان به افراد متقاضي پس از حصول يقين از بي سرپرست بودن آنها انجام مي شود.رئيس سازمان بهزيستي كشور همچنين گفت: ۴۰ كودك بي سرپرست در مراكز بهزيستي بـم در جريان زلزله جان باختند.
وي اظهار داشت: در اين ۲ مركز ۵۰ كودك نگهداري مي شد كه طي زلزله ۳۰ تا ۴۰ نفر آنها كشته و برخي ديگر نيز مجروح شده اند.رئيس سازمان بهزيستي كشور در زمينه ساماندهي كودكان بي سرپرست شده زلزله بـم بيان كرد: كودكاني كه بي سرپرستي قطعي آنان تأييد شده كه تعداد آنها تاكنون به ۱۸۰۰ نفر رسيده به مراكز شبانه روزي كرمان منتقل مي شوند، كه در اين ميان كودكاني كه با اقوامشان زندگي مي كرده اند، با دريافت اطلاعات و تكميل فرم هاي شناسايي تحويل اقوام مي شوند.
وي اظهار داشت: در صورتي كه همسايگان اين كودكان نيز طي تحقيقات به عمل آمده قابل اعتماد شناسايي شوند، سرپرستي اين كودكان به صورت موقت به آنها سپرده مي شود.
راه چمني با اشاره به اعزام ۷۰ روانشناس به منطقه جهت ارائه مشاوره به بازماندگان زلزله گفت: اين تيم با حضور در چادرها و ارائه مشاوره به پيشگيري از عوارض رواني و عاطفي حادثه مي پردازند.
مدير انجمن حمايت از حقوق كودكان با اشاره به انتشار فرم هاي آماري مربوط به كودكان بي سرپرست، خاطرنشان كرد: انجمن در نامه اي به مسئول بهزيستي تهران با اشاره به اينكه مساله نگهداري و سرپرستي بچه هاي بي سرپرست يك معضل اجتماعي قابل ملاحظه است و براي اينكه به تعداد كودكان خياباني افزوده نشود و گروه هاي مافيايي براي سوءاستفاده از اين بچه ها تشكيل نشود، اعلام آمادگي كرده است تا در شناسايي كودكان بي سرپرست و اعطاي آنها به والدين شايسته با رعايت موازين لازم همكاري كند كه بدين ترتيب اميدواريم بتوانيم رسالت و تعهدي كه به نام انجمن حمايت از حقوق كودكان بر عهده داريم، انجام دهيم.
مشايخ در پايان گفت: در يك برنامه بلندمدت در نظر داريم در شهر زلزله زده بم مهدكودك، دبستان و دبيرستان احداث كنيم.

تسهيلات براي دانش آموزان و دانشجويان بم
معاون  پشتيباني  وزارت  آموزش  وپرورش  گفت  كه  دانش آموزان  داراي  سرپرست  شهرستان  زلزله  زده  بم  كه  براي  درمان  به  شهرهاي  ديــگر انتـــقال  يافته اند، مي توانند بدون  ارايه  هرگونه  مدرك  تحصيلي  در مدارس  ثبت  نام  كنند.شهاب الدين  غندالي  به  ايرنا گفت : براساس  بخشنامه  اين  وزارتخانه ، سازمان هاي  آموزش  و پرورش  موظف  شدند كه  دانش آموزان  بدون  سرپرست  زلزله  بم  را هم  براي  ثبت  نام  سريعا به  مدارس  شبانه روزي  معرفي  كنند.غندالي  گفت  كه  تعيين  پايه هاي  تحصيلي  دانش آموزان  ياد شده  پس  ازاستخراج  از اطلاعات  كامپيوتري  آموزش  و پرورش  در مدارس  اعمال  خواهد شد.
وي  در پاسخ  به  پرسشي  درباره  زمان  شروع  كلاس هاي  دانش آموزان  زلزله زده  بم  گفت  كه  دانش آموزان  بي سرپرست  پس  از بهبودي  سريعا به  مدارس  شبانه روزي  معرفي  مي شوند و به  ادامه  تحصيل  مي پردازند.
رئيس  دانشگاه  آزاد اسلامي  ضمن  تشريح  تسهيلات  در نظرگرفته  شده  براي  دانشجويان  زلزله  زده  گفت : دانشجوياني  كه  در بم  مستقر بودند مي توانند در هر شهري  كه  مايل  باشند، امتحان  اين  ترم  را برگزار كنند.
دانشگاه  پيام  نور روزپنجشنبه  در اطلاعيه اي  اعلام  كرد كه  دانشجويان  مركز بم  مجاز هستند به  جاي  شركت  در آزمون  پايان  نيمسال  پاييز ۸۲ درآزمون  پايان  نيمسال  بهار ۸۳ شركت  كنند.براساس  اين  اطلاعيه ، دانشجويان  ياد شده  در صورت  تمايل  مي توانند از۱۳ تا ۲۱ ديماه  با اخذ معرفي نامه  از مسئولان  مركز بم  مستقر در مركز كرمان  و يا مستقر در محل  پيش بيني  شده  در شهر بم ، در آزمون  يك  يا چند يا تمامي دروس  انتخابي  خود در مركز كرمان  يا ساير مراكز منطقه  چهاردانشگاه  پيام نور شركت  كنند.
گفتني است استاندار كرمان خبر كشته شدن ۴۰۰ دانشجو در زلزله بم را تكذيب كرده است. وي گفت: تعداد دانشجويان كشته شده ۱۰۳ نفر است.

نجات پس از ۷ روز جدال با مرگ
گروه اجتماعي: پس از گذشت هفت روز از زلزله دهشتناك بم، سه نفر از زير آوار نجات داده شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر يك جوان ۲۷ ساله كه يدالله سعادت نام دارد، هنگام وقوع زلزله، كمد منزلش به رويش افتاد و در زير كمد و آوار ناشي از خرابي خانه اش محبوس شد كه درنهايت با كمك امدادگران از زير آوار بيرون كشيده شد و براي بازيابي سلامتي اش بستري شد. گزارش ديگري حاكي است با گذشت هفت روز عصر پنج شنبه مردي ميانسال از زير آوار زلزله زنده اما بيهوش بيرون آورده شد.اين مرد توانسته بود با جاي گرفتن در فضاي ميان ايوان و ديوار خانه از ريزش آوار جان سالم به در برد.
از بم همچنين خبر رسيده در واپسين روزهاي آواربرداري يك زن باردار نيز از زير آوار نجات يافته و زندگي را از سر گرفته است.

ديوان عالي كشور
حكم محكوميت شهرام جزايري را نقض كرد
وكيل مدافع جزايري خبر داد حكم محكوميت صادره از سوي دادگاه بدوي براي شهرام جزايري در ديوان عالي كشور نقض شده است.
به دنبال محكوميت جزايري به اتهام اخلال در نظام صادراتي كشور در شعبه اول دادگاه عمومي تهران، مجموعه پرونده ي وي به همراه تمام متهمان پرونده و نيز ديگر اتهامات جزايري پس از اعتراض و تجديد نظرخواهي متهمان براي رسيدگي مجدد به يكي از شعب ديوان عالي كشور ارجاع شد.
سيد محمدصادق آل محمد، وكيل مدافع جزايري طي تماس با خبرگزاري دانشجويان ايران با اعلام خبر نقض محكوميت موكلش در ديوان عالي گفت: رسيدگي ديوان عالي كشور به پرونده شهرام جزايري پايان يافت و اين ديوان محكوميت وي را در مورد مهمترين اتهامش يعني «اخلال در نظام صادراتي كشور» نقض كرد و پرونده را بر اساس بند ب ماده ۲۶۶ قانون آيين دادرسي كيفري تماما جهت اقدامات مقتضي به دادگاه بدوي عودت داد. وي ياد آور شد كه جزايري در دادگاه بدوي به اتهام اخلال در نظام صادراتي كشور به ۲۰ سال حبس محكوم شده بود اما اين محكوميت مورد تاييد ديوان عالي كشور قرار نگرفت.
آل محمد همچنين اعلام كرد كه محكوميت متهمان رديف هاي دوم، سوم و چهارم اين پرونده نيز از حيث اتهام اخلال در نظام صادراتي نقض شده است.
وكيل مدافع جزايري خاطرنشان كرد: ديوان عالي كشور تجديدنظرخواهي موكلم را نسبت به ساير محكوميت هايش (در مورد اتهامات ديگر) و نيز تجديدنظرخواهي حدود ۴۵ نفر ديگر از محكومان اين پرونده را به استناد ماده ي ۲۵۳ قانون آيين دادرسي كيفري در صلاحيت دادگاه هاي تجديدنظر استان تهران دانسته است.

رئيس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي:
شدت و خسارات زلزله بم پيش بيني شده بود
گروه اجتماعي: احتمال وقوع زمين لرزه اي به قدرت ۷ ريشتر در منطقه بم پيش بيني و ميزان تلفات و خسارات آن هم برآورد شده بود.
دكتر غفوري آشتياني رئيس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي ضمن اعلام اين خبر به ايسنا گفت: اطلاعات ساير گسل ها و مناطق آسيب پذير و زلزله خيز كشور اكنون مشخص شده و ميزان خسارات و تلفات ناشي از آن برآورد شده است، لذا ضرورت دارد مسئوولان و مردم با علم به داشته ها و اطلاعات موجود، تدابير پيشگيرانه را درباره زلزله بعدي از هم اينك بينديشند تا شاهد ضايعه اسف بار ديگري در كشور نباشيم.
دكتر غفوري افزود: اگر زلزله منجيل نقطه عطفي در برخورد با زلزله در كشور بود، مطمئنا زمين لرزه بم نقطه عطف بزرگتري در اين زمينه خواهد بود. زلزله منجيل تحركي را در جامعه دانشگاهي و متخصصان كشور پديد آورد كه در چهارده سال اخير دستاوردهاي تحقيقاتي و علمي كم نظيري در برخورد با زلزله به همراه داشت و اين زلزله نيز مي تواند تجربه و نقطه عطف مناسبي در اين زمينه باشد.
رييس پژوهشگاه بين المللي زلزله در ادامه گفت: زلزله خيزبودن ايران و روش هاي كاهش خسارات و تلفات آن و ضرورت مقاوم سازي سازه ها و اصول آن براي مردم و مسئوولان كاملا روشن است.
وي حلقه مفقوده آمادگي در برخورد با اين پديده را ضعف در بعد اجرايي - عملي مساله عنوان كرد و گفت: آن چه در زلزله بم به بروز چنين تلفات سنگيني منجر شده است، عدم برخورداري از فناوري هاي پيشرفته مهندسي زلزله نيست، بلكه بي توجهي به رعايت الفباي مهندسي است.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه جدي تر مسئوولان به مساله زلزله و ضرورت آمادگي براي برخورد اصولي با آن متخصصان و پژوهشگران كشور را به ارائه راهكارهايي عملي تر و اجرايي تر سازگار با شرايط اجتماعي اقتصادي و فرهنگي كشور فراخواند.
از سوي ديگر عضو هيأت علمي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي با اشاره به فرسودگي و آسيب پذيري لرزه اي شديد شبكه هاي انتقال آب و برق تهران بر ضرورت مقاوم سازي و تجهيز آنها به سيستم هاي اطفاي حريق تاكيد كرد.

رئيس قوه قضائيه در ديدار هفتگي با مردم دستور دارد
۱۰۵ پرونده قضايي مجدداً رسيدگي شود
گروه اجتماعي:  آيت الله «سيدمحمود هاشمي شاهرودي» رئيس قوه قضائيه روز پنجشنبه در ديدار هفتگي با مردم، دستور رسيدگي مجدد و دقيق تر به ۱۰۵ پرونده را صادر كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين ديدار مديركل عفو و بخشودگي قوه قضائيه در خصوص تعداد پرونده هايي كه در حال حاضر عفو شامل آنها مي شود گفت: در عيد فطر حدود ۴۰۰ پرونده پيشنهاد داده شد و از آن به بعد تقاضاهايي به اداره عفو و بخشودگي رسيده ولي چون عفو ۲۲ بهمن در پيش است براي غيراعدامي ها فعلا كميسيوني تشكيل نمي شود چون محتمل هست كه همه آنها در ۲۲ بهمن عفو بخورند و اگرمواردي باشد مشمول عفو ۲۲ بهمن شود بعد از آن براي مناسبت ميلاد رسول الله در تاريخ ۲۰/۲/۸۳ پرونده ها مطرح خواهدشد.
حجت الاسلام والمسلمين قهرماني در پاسخ به اين سئوال مبني بر اينكه رئيس سازمان زندانها اعلام كرد با توجه به مواردي كه رهبر معظم انقلاب موافقت نمودند براي عفو ۱۵ هزار نفر را شامل مي شدند گفت:  آن آماري كه داده شده مربوط به عفو كلي هست نه عفو موردي.
گفتني است، تعدادي از مراجعان در گفتگو با خبرنگاران از توجه رئيس قوه قضائيه و رفع مشكلات مردم از نظم حاكم بر اين جلسات همچنين برخورد بسيار خوب مسئولين با مردمي كه گرفتارند و با هزاران اميد به اين مكان مراجعه مي كنند قدرداني كردند.

امدادگران بي ادعا
محمد اميري
امدادگر فرانسوي با لهجه غليظ انگليسي و با لبخند با اشاره به سگ بور همراهش گفت: اين سگ براي يافتن افراد مرده و زنده است. اين را گفت و در پي امدادگران هلال احمر ايران در ميان آوارها گم شد. از همان ابتدا، رفتارهاي صميمي و انساني امدادگران اسپانيايي، آمريكايي، ژاپني، فرانسوي، سوئيسي، ژاپني و... توجه نه تنها من، بلكه ساير گروه هاي امداد ايراني را به خود جلب كرده بود.
توگويي اين همه امدادگر خارجي، هيچ باري را بر دوش گروه هاي پشتيباني ايراني تحميل نمي كردند. در حالي كه همه كساني كه اين روزها براي كمك به مصدومان زلزله بم به اين شهر ويران آمده اند با خود دنيايي از نياز به چادر، پتو، وسايل گرم كننده، خورد و خوراك و... را هم آورده اند. بنا بر اين مسئولان پشتيباني كننده زلزله بم در طول روز مجبورند علاوه بر تأمين نيازهاي اوليه آنها، بيش از ۱۰۰ هزار وعده غذاي گرم و سرد را بين زلزله زدگان و نيروهاي امدادي توزيع كنند، در حالي كه امدادگران خارجي حتي آب و غذاي اوليه خود را هم به همراه داشتند.
در روز چهارم جستجو، نيروهاي امدادگر خارجي در خيابان منتهي به ارگ بم، وقتي جنازه سه نفر از زلزله زدگان را با كمك نيروهاي شهرداري شيراز از زير آوار بيرون كشيدند، با همان سادگي و صميميت، در كنار كاور حامل جنازه ها مشغول خوردن غذاي ظهر شدند. تلاش و دلسوزي آنها در حين كار، توجه هركسي را به خود جلب مي كرد، در كوله پشتي همراه آنها، لوازمي از قبيل پتو، كيسه خواب، مواد غذايي، دستكش و ساير ملزومات امدادي و بهداشتي قابل مشاهده بود، اميد است مسئولان امداد و نجات ايران،بابهره گيري از شيوه هاي سازماندهي و كار گروه هاي امدادي خارجي بتوانند سازماني امدادي با قابليت مانور بالا راه اندازي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |