شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۱ - Jan 3, 2004
در دو سال آينده
زندان اوين به دانشگاه شهيد بهشتي واگذار مي شود
طرح واگذاري بر اساس توافق رياست جمهوري ، قوه قضائيه ، وزارت مسكن
و سازمان زندانها انجام مي شود
رئيس دانشگاه شهيد بهشتي گفت: طرح واگذاري زندان اوين به دانشگاه شهيد بهشتي از سوي قوه قضاييه، رياست جمهوري، وزارت مسكن، سازمان زندانها و دانشگاه شهيد بهشتي كاملا انجام شده است.
دكتر هادي نديمي در گفت وگو با ايسنا، افزود: بعد از آخرين جلسه در رياست جمهوري، بررسي هاي نهايي در خصوص زندان اوين، براي تصميم گيري به هيات دولت خواهد رفت.
وي در پاسخ به چگونگي واگذاري زندان اوين به دانشگاه شهيد بهشتي و مراحل آن گفت: قرار بر اين است كه دولت بودجه  لازم را معادل ظرفيت زندان اوين براي ساخت بازداشتگاه هاي جديد در اختيار وزارت مسكن قرار دهد و اين وزارتخانه هم در يك طرح دوساله  ضربتي، آنها را بسازد .
رئيس دانشگاه شهيد بهشتي در خصوص تفاهم هاي صورت گرفته ميان دو دانشگاه شهيد بهشتي وعلوم پزشكي در رابطه با تقسيم اراضي زندان اوين افزود: دانشگاه هاي شهيد بهشتي و علوم پزشكي شهيد بهشتي از ابتدا هيچ گونه مشكلي با يكديگر نداشته  و مسائل خود را با تفاهم حل كرده اند؛ هم اكنون نيز اين تفاهم پابرجاست.
وي افزود: اين كمترين كاري است كه دولت براي توسعه دانشگاه هايي مانند شهيد بهشتي و علوم پزشكي شهيد بهشتي مي تواند انجام دهد.
دكتر نديمي در توضيح برنامه هاي دانشگاه شهيد بهشتي براي استفاده از فضاي زندان اوين گفت: طرح چشم انداز ۲۰ ساله دانشگاه تهيه شده و اهداف كلان و سياست هاي راهبردي و تشكيل كميته هاي برنامه ريزي به مراحل پاياني خود نزديك شده و ظرف مدت كمي كميته هاي برنامه ريزي پنج ساله را تشكيل خواهيم داد و حركت ۲۰ ساله دانشگاه، تعداد رشته ها، افق هاي علمي تا سال ۱۴۰۳ مشخص است.
وي افزود: بدين ترتيب از لحاظ نرم افزاري مشكلي براي توسعه و برنامه ريزي شده دانشگاه نداريم و بزرگترين مشكل امكانات و فضا براي توسعه است كه با واگذاري زندان اوين اين مشكل نيز حل خواهد شد و اعتقاد دانشگاه بر اين است كه بخش هاي تحقيقاتي و بالاتر از سطوح تحقيقاتي در يك مجموعه و طرح هايي كه جنبه آموزشي دارد در بخش ديگر باشد و تعيين اين مسئله نيز با طرح كاربردي دانشگاه است.
نديمي ادامه داد: در حال حاضر نيز علت تاسيس رشته هاي جديدي كه دانشگاه فضاي لايق آن را ندارد، اين است كه نمي توانيم توسعه  كمي و كيفي فضا را معطل نبود فضا كنيم و بايد در عرصه  توسعه  علمي حتي اگر شده با چنگ و دندان هم جلو ببريم.
وي درباره  انجام اين كار از سوي شهرداري گفت: ارزيابي من از فعاليت ها و اقدامات انجام شده توسط شهرداري مثبت است و با توجه به اين كه اكثر مسئولان شهرداري دانشگاهيان هستند و اين واگذاري نيز كاري عقلاني و اصولي است، هيچ گونه مشكلي با شهرداري نخواهيم داشت.
دكتر نديمي  گفت: بعد از مصوبه  نهايي هيات دولت، كميته كارشناسي دانشگاه براي بازديد و ارزيابي فضا به زندان اوين خواهد رفت، تعدادي از فضاهايي كه موجود است با تعمير و تغيير قابل استفاده است و فضاهايي هم وجود دارند كه نياز به تغييرات اساسي و جايگزيني نوين دارند.

ارائه پيشنهاد ۲ ميليارد دلار وام براي بازسازي بافتهاي فرسوده تهران به دولت
برنامه شهرداري تهران براي مقابله با اثرات زلزله دوشنبه اعلام مي شود
000362.jpg
شهردار تهران گفت: پيشنهاد دريافت ۲ ميليارد دلار وام از دولت براي بازسازي بافتهاي فرسوده براي سال آينده به دولت ارائه شده است.
به گزارش خبرنگار ما، احمدي نژاد در جريان ملاقات با شهروندان منطقه ۱۲ تهران افزود: اين وام بايد مستقيما از سوي دولت جهت درگير نشدن با سيستم بوروكراسي ادارات به شهرداري تهران داده شود.وي هشدارهاي داده شده در زمينه زلزله احتمالي تهران را واقعي و جدي خواند و اظهار داشت: جزئيات برنامه مقابله با زلزله تهران دوشنبه هفته جاري طي نشستي تخصصي در محل ستاد مديريت بحران به اطلاع عموم خواهد رسيد.
شهردار تهران بيان كرد: علي رغم گريزان بودن ما از مسابقه اي كه بين برخي براي ترساندن مردم و بزرگ كردن ابعاد اين قضيه وجود دارد، اما به طور جدي بايد به فكر تهران باشيم.
وي با اشاره به نبود تمركز و هماهنگي در بخش مديريت بحران تصريح كرد: تاكنون خسارات فراواني از اين ناحيه متوجه تهران شده، به همين دليل به دنبال ايجاد يك سازمان جديد در زمينه امداد و نجات جهت تمركز مديريت واحد بحران با سرمايه گذاري سنگين در شهرداري تهران هستيم.
احمدي نژاد، وجود بافتهاي فرسوده به دليل اتخاذ سياستهاي شهري و شهرسازي را از موانع امر پيشگيري در تهران خواند و اظهار داشت: بيش از ۳۰ سال است كه بخش قابل توجهي از املاك واقع در طرحها اجازه  نوسازي نداشته اند، اين در حاليست كه بخش قابل توجهي از اين زمينها در اختيار ارگانها و سازمانهاي دولتي قرار دارند كه بر خلاف اجراي قانون مبني بر واگذاري اين زمينها به مديريت شهري به منظور اصلاح بافتهاي فرسوده و افزايش سرانه هاي خدماتي، اقدام به فروش اين زمينها به عنوان اراضي مسكوني به مردم مي كنند.
وي ضعف نظارت بر ساخت و سازها را خاطرنشان كرد و گفت: در اين راستا مقرر شده كه نظارتي اتفاقي بر فعاليت مهندسان ناظر صورت پذيرد كه در صورت تخطي مهندسان از رعايت مسائل فني در ساخت و ساز، اجازه نظارت آنها لغو شود.
شهردار تهران افزود: همچنين ضعف محاسبات و كنترل سازه هاي بلند نيز با تقويت دفتر كنترل محاسبات بر روي سازه هاي بلند در شهرداري مرتفع مي شود.
وي از مقاوم سازي ابنيه حساس همچون بيمارستانها، منابع آب، آتشنشاني ها، پلها، نانواييها و دكلهاي برق خبر داد و اعلام كرد: همچنين بايد كنترل لازم بر ساخت و سازهايي كه در محدوده گسلهايي با درصد تخريب بالا قرار دارند، صورت پذيرد، چرا كه علي رغم وجود اطلاع دست اندركاران از گسل، ساخت و سازهاي بلند و متعددي در حريم گسلها صورت گرفته است.
احمدي نژاد در ادامه، منطقه ۱۲ شهرداري را به لحاظ عمراني جزو محرومترين قسمت شهر و فرسوده ترين بافت سازه اي خواند و افزود: بافت مسكوني و تجاري منطقه دهها سال از شرايط زمان و نيازهاي روز دنيا عقب است، به طوري كه هيچ بافت قابل اتكايي در منطقه وجود ندارد.
وي با اشاره به تنظيم و تقديم لوايحي از سوي شهرداري به شوراي شهر تهران جهت بازسازي بافت هاي شهر بيان كرد: اين لايحه به منظور فراهم شدن زمينه نوسازي، ترميم خيابانها، كوچه ها و معابر فرسوده و صدور دستورالعملهاي جديد همراه با رعايت اصول شهرسازي تدوين مي شود تا ضمن فراهم شدن ارزش افزوده لازم، انگيزه ساخت و ساز در ميان مردم و بخش خصوصي را تقويت كند.
شهردار تهران، با اعلام اين كه بزرگترين مركز تجاري كشور در منطقه ۱۲ واقع شده، تصريح كرد: علي رغم وجود برخي نگرشهاي موهوم و خيالاتي كه رنگ و بوي كارشناسانه به خود گرفته و برخي منافع شخصي كه، مانع از نوسازي اين بخش از شهر مي شود، بايد با حركتي بزرگ و جهشي به سمت اصلاح اين گونه بافتها پيش برويم.
وي اظهار اميدواري كرد تمام دستگاههايي كه از منابع مالي برخوردارند، در مقاوم سازي بافتهاي تهران سختگيري به خرج ندهند تا در آينده انگشت حسرت به دهان نگزند.

نگاه
آمريكا : از گفتگو با ايران استقبال مي كنيم
000364.jpg
فريد مرتضوي

تأكيد نماينده يونسكو در ايران بر ثبت شهرك ماسوله در فهرست ميراث جهاني
نماينده  يونسكو در ايران  بر ثبت  شهرك  تاريخي  «ماسوله » در فهرست  آثارجهاني  سازمان  يونسكو تأكيد و خواستار همكاري هاي  لازم  در اين  زمينه  شد.
به گزارش ايرنا از رشت، دكتر «محمد توكلي »  با تأكيد بر اهميت  اكوتوريستي  شهرك  تاريخي  ماسوله  گفت : براي  اين منطقه  توريستي  بايد الگويي  خوب  طراحي  و اجرا شود و اين  الگو مي تواند مورداستفاده  يونسكو نيز قرار گيرد.به  گفته  وي ، يونسكو يك  سازمان  علمي و آموزشي  وابسته  به  سازمان  ملل  متحداست  و هدف  آن همفكري  و همكاري  براي  جلوگيري  از جنگ  و تنش  و كمك  به  احياي سنت ، فرهنگ  و مناطق  تاريخي  كشورهاست .وي  اضافه  كرد: ايران  از جمله  اولين  كشورهايي  است  كه  از ۵۷ سال  قبل  به  سازمان  يونسكو ملحق  شده  است .

گازسوزشدن ۷۵۰ اتوبوس جديد شركت واحد تهران
رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران گفت: بر اساس توافقات انجام شده تا دهه فجر امسال، تهران داراي ۷۵۰ دستگاه اتوبوس گاز طبيعي سوز مي شود.
به گزارش ايسنا ، يوسف حجت گفت : تا كنون ۵۵۰ دستگاه اتوبوس گاز طبيعي سوز توليد شده كه از اين تعداد حدود ۳۰۰ دستگاه تحويل شركت واحد شده و ۲۵۰ دستگاه نيز هنوز باقيست.
در حال حاضر ايستگاه توزيع سوخت گاز تقي آباد با ظرفيت ۸۰۰ دستگاه اتوبوس آماده سوخت رساني است؛ ولي ايراد اصلي، يكطرفه سوخت زدن اتوبوسهاست كه موجب كاهش ظرفيت اين ايستگاه شده و بر اساس مذاكرات صورت گرفته با ايران خودرو ديزل، از ارديبهشت ماه سال آينده اين نقيصه جبران خواهد شد.
ايستگاه توزيع سوخت گاز تقي آباد با ظرفيت ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نيز تا «روز هواي پاك» (۲۹ دي ماه) به بهره برداري مي رسد.
وي با اشاره به تعهد ايران خودرو ديزل مبني بر تحويل قطعي ۵۵۰ دستگاه اتوبوس ديزلي تا پايان بهمن ماه گفت: شركت واحد نيز متعهد است كليه ۵۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز تحويلي را به كار گيرد كه به اين ترتيب در دهه فجر امسال حدود ۷۵۰ اتوبوس گازسوز در تهران خواهيم داشت.

پرداخت يارانه به رانندگان تاكسي سمند
دولت يارانه ۲ ميليون توماني به رانندگان تاكسي سمند پرداخت مي كند.به گزارش آسمان آبي ايران، بر اين اساس رانندگان با پيش پرداخت ۳ ميليون تومان به ايران خودرو براي خريد سمند نام نويسي مي كنند و مابقي پول خودرو كه حدود ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است به صورت وام با كارمزد ۵ تا ۸ درصد به رانندگان واگذار شده كه اين وام طي ۵ سال تسويه مي شود.

نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد
مردم تهران نگران و بي اطلاع در مورد زلزله هستند
براساس يك نظرسنجي ۷/۷۲درصد مردم تهران از بروز زلزله در تهران نگرانند اين در حالي است كه ۶/۷۳درصد پاسخگويان نيز اعلام كرده اند هيچگونه كتاب، بروشور يا جزوه اي در مورد زلزله دريافت نكرده اند.
براساس اين نظرسنجي كه در بين ۹۰۰ نفر از شهروندان تهراني توسط مركز افكارسنجي دانشجويان ايران انجام شده است،  ۸/۳۶درصد از افراد نيز اطلاعات و آگاهي هاي خود را در زمينه كارهايي كه بايد به هنگام زلزله انجام دهند كم، ۱/۴۱درصد متوسط و ۱/۲۲درصد زياد اعلام كرده اند.
۲/۶۵درصد افراد برنامه هاي صدا و سيما در مورد روش مواجهه با زلزله را ديده يا شنيده اند و ۸/۳۴درصد نيز شاهد چنين برنامه هايي نبوده اند . بر اساس اين نظرسنجي ۵۶ درصد اطلاعات و آمادگي مردم تهران را براي مواجهه با زلزله كم دانسته اند در همين حال ۲۷درصد اين آمادگي را در حد متوسط و ۱۷درصد در حد زياد ارزيابي كرده اند.
سئوال هاي ديگري كه از پاسخگويان پرسيده شد اطمينان به استحكام محل زندگي آنان بود كه ۱/۵۳درصد گفته اند به استحكام ساختمان خود اطمينان ندارند و ۸/۲۷درصد نيز پاسخ تا حدودي و ۱/۱۹درصد پاسخ  بلي داده اند.
۳/۶۴درصد افراد مورد مطالعه بر اين باورند كه در ساخت و سازهاي شهر تهران مسائل ايمني كمتر رعايت مي شود.
۳/۶۳درصد از افراد نيز معتقدند امكانات و تجهيزات موجود در شهر تهران در مورد وقوع زلزله نمي تواند جوابگوي نيازها باشد، ۸/۲۱درصد بر اين باورند كه امكانات موجود تا حدودي پاسخگو است.
اما در مورد زلزله بم پاسخگويان ۱/۷۶درصد اقدامات دولت و دستگاه هاي اجرايي را در كمك رساني به زلزله زدگان مناسب و ۹/۲۳درصد نامناسب ارزيابي كرده اند، در عين حال ۶/۹۹درصد پاسخگويان همدردي و كمك مردم كشورمان را به زلزله زدگان مناسب دانسته اند.
اين در حالي است كه ۲/۹۳درصد پاسخگويان خود در اهداي كمك به زلزله زدگان مشاركت داشته اند.
۴/۹۷درصد پاسخگويان نيز كمكهاي كشورهاي خارجي را مناسب ارزيابي كرده اند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |