شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۱ - Jan 3, 2004
كروبي : مسئولان  اجرايي  و نظارتي  انتخابات ، از برخورد سليقه اي  پرهيز كنند
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  به  مسئولان  اجرايي  و نظارتي  هفتمين  دوره  انتخابات مجلس  شوراي  اسلامي توصيه  كرد، از برخورد سليقه اي  پرهيز كنند.
به گزارش    ايرنا، حجت الاسلام  والمسلمين  مهدي  كروبي  درآيين گشايش  دومين  كنگره سراسري  جمعيت  ايثارگران  انقلاب  اسلامي درسالن  همايشهاي مسجد بلال  صدا و سيما گفت : همه  مسئولان  بايد دست  به  دست  هم  بدهند و فضا رابراي  حضور پرشور مردم  در انتخابات  مجلس  هفتم  آماده  كنند.
وي ،  اين  انتخابات  را مهم  دانست  و از مجريان  و ناظران  انتخابات  خواست تا با دقت  و سعه  صدر عمل  كنند و در تمام  كارهاي  خود منافع  كشور و نظام  را در نظرداشته  باشند.
كروبي  تأكيد كرد: شرايط برگزاري  انتخابات  مجلس  هفتم ، شرايط فوق العاده اي  است ، تمام  دوستان  و دشمنان  داخلي  و خارجي  به  نتيجه  اين  انتخابات چشم  دوخته اند و حضور پرشور مردم ، بسيار تعيين كننده  است .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي از تشكلها، احزاب  و گروه هاي  سياسي  خواست  كه باانجام  رقابت  سالم  و نقد سازنده ، شور و نشاط را در فضاي  انتخاباتي  كشورايجاد كنند.وي تأكيد كرد: تشكلها از تهمت  و افترا نسبت  به  يكديگر پرهيزكنند و همديگر را تخريب  نكنند، گرايشها بايد بصورت  سالم  نظرات  خود رامطرح  كنند و حرمت  يكديگر را نگه  دارند.
كروبي التزام  به  تفكر و آرمان  امام  راحل ، و وفاداري  به  امام  و قانون اساسي  را به  احزاب  و تشكلها توصيه  كرد و اظهار داشت : همه  بايد در چارچوب قانون  كارخود را انجام  دهيم  و براي  حفظ نظام  و آرمانهاي  انقلاب  تلاش  كنيم .
رئيس مجلس با اشاره  به  نقش  مردم  در تصميم  گيريها و مسائل  مهم  كشور،خاطرنشان  كرد: امام  راحل  بارها به  نقش  اساسي  مردم  تأكيد كرده اند و معتقدبودند حكومتي  دوام  خواهد داشت  كه  از پشتوانه  مردمي برخوردار باشد.
وي  تصريح  كرد:مردم  بايد احساس  كنند كه  در تعيين  سرنوشت  خود نقش  دارندو اگر اين  احساس  در مردم  تقويت  شود، ما مي توانيم  به  برگزاري  يك  انتخابات باشكوه  اميدوار باشيم .
كروبي  ادامه  داد: اين  انقلاب  تاكنون  با قدرت  و نفوذ رهبري  كه برگرفته  از ايمان  و اعتماد مردم  بود،از همه  حوادث  و دشواريهاي  غير قابل باور، با سربلندي  و اطمينان  عبور كرده  و از اين  امتحان  بزرگ  نيز سربلند بيرون  خواهد آمد.

سناتور آمريكايي به ايران مي آيد
اليزابت دال، سناتور آمريكايي و يكي از بستگان جورج بوش رئيس جمهوري آمريكاست، قرار است به ايران سفر كنند.
خبرگزاري فرانسه به نقل از روزنامه واشنگتن پست، با اعلام اين خبر افزود: ماموريت هيأتي كه سناتور آمريكايي آن را در سفر به تهران سرپرستي مي كند، انساندوستانه است نه ديپلماتيك.

كمك ها، سياسي نشود
000366.jpg
سخنگوي وزارت امورخارجه ضمن استقبال از كمك هاي جهاني ازجمله كمك هاي ايالات متحده به زلزله زدگان بم بر لزوم غيرسياسي ماندن اين روابط تاكيد كرد.به گزارش خبرگزاري مصر، حميدرضا آصفي در واكنش به اخبار مربوط به عزيمت يك هيأت سياسي از آمريكا به همراه كمك هاي انساني براي زلزله زدگان گفت: موضوع كمك رساني به زلزله زدگان بم، يك امر كاملا انساني است و بسياري از كشورهاي جهان ازجمله آمريكا در آن مشاركت داشته اند كه ما از آن استقبال كرده و مراتب قدرشناسي خود را اعلام كرده ايم. اما از آنجا كه اين كمك رساني امري انساني است، لازم است همچنان و بدون آنكه جنبه هاي سياسي به خود بگيرد،  ادامه و استمرار داشته باشد.

تا انتخابات
انتخابات به برادري ها لطمه نزند
امام جمعه موقت تهران با انتقاد از سياست هاي جنگ طلبانه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در سال گذشته ميلادي گفت كه آمريكا با جناياتي كه در جهان مرتكب شده است، آبرويي براي مسيحيت باقي نگذاشته است.
به گزارش ايرنا آيت الله جنتي در بخش ديگري از سخنانش به مسئله انتخابات كه آن را سرنوشت ساز خواند اشاره كرد و گفت: همه كساني كه مي خواهند وارد ميدان انتخابات شوند بايد اخلاق انساني و اسلامي را رعايت كنند.
وي تصريح كرد: دوستي ها و برادري ها و انسجام و يكپارچگي مردم بايد محفوظ بماند و نبايد به خاطر اين كه كسي به مجلس برود يا نرود، به اين انسجام و وحدت خدشه اي وارد شود.
دبير شوراي نگهبان به مسئله بررسي صلاحيت ها اشاره كرد و گفت كه در بررسي صلاحيت ها بايد همه قانون و ارزش ها را رعايت كنند. ما غير از اجراي قانون اعم از قانون اساسي و قوانين عادي، انتظاري از كسي نداريم.
آيت الله جنتي با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر برگزاري انتخاباتي آزاد، سالم، پرشور و قانونمند گفت: برخي هيأت هاي اجرايي خوب عمل كردند و برخي نيز مشكلاتي داشتند كه حواله آنها با خدا.
دبير شوراي نگهبان در عين حال گفت كه شوراي نگهبان صلاحيت هر كسي را كه احراز كند تأييد خواهد كرد.
فضاي انتخابات مناسب
چهارمين نشست مشترك علما و فضلاي كشور و اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتشار بيانيه اي پايان يافت.
به گزارش واحد مركزي خبر، در اين بيانيه با تسليت زلزله بم، از گروههاي سياسي خواسته شده است با پرهيز از مباحث تشنج آفرين، فضاي انتخابات مناسب را فراهم آورند.
توصيه به وزارت كشور و شوراي نگهبان
امام جمعه موقت قم گفت: وزارت كشور بايد فارغ از مسايل جناحي و گروهي، افراد صالح در ميان نامزدهاي هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را تأييد و كساني كه صلاحيت ندارند رد كند.
به گزارش ايرنا از قم آيت الله ابراهيم اميني، در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر افزود: اين نهاد مسئول رسيدگي به مساله برگزاري انتخابات مي باشد و بايد بر اساس قانون و مقررات به وظيفه خود عمل كند. وي با اشاره به وظايف شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: اين نهاد طبق وظيفه خود بايد در كمال امانتداري افراد داراي صلاحيت را تأييد كند.
رد صلاحيت گروهي، شايعه است
سخنگوي هيات اجرائي وزارت كشور تصريح كرد پرونده كانديداها به طور انفرادي بررسي مي شود و رد كانديداها بطور گروهي،حزبي و جناحي شايعه و كذب محض است.
حبيبي در مصاحبه اي كه از برنامه آنسوي خبر شبكه اول سيما پخش شد، افزود: در هيأت اجرايي تهران از مجموع ۱۷۲۴ پرونده كه رسيدگي شد پرونده ۱۴۲ نفر با مشكل مواجه شد كه اين پرونده ها براي رسيدگي بيشتر به مرحله بعدي ارسال شد.
وي با بيان اينكه اين ۱۴۲ نفر هنوز رد صلاحيت نشده اند، گفت : رد صلاحيت زماني قطعي مي شود كه مراحل رسيدگي در هيأت نظارت استان، هيأت مركزي نظارت و شوراي نگهبان طي شود.
پيش بيني كروبي
حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، در گفت و گو با خبرگزاري كار ايران، (ايلنا) تصريح كرد: اكثريت مجلس هفتم در دست موافقان دولت خواهد بود، آن هم نه به خاطر دولت، بلكه چون آنها موافقان اصلاحات هستند.
كروبي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايلنا كه «اكثريت مجلس هفتم را مخالفان اصلاحات تشكيل دهند، آيا حاضريد رياست چنين مجلسي را به عهده بگيريد؟» بدون تاييد يا رد صريح اين مطلب گفت: براي رئيس مجلس شدن اولين شرط اين است كه تأييد صلاحيت شوم؛ دوم اينكه راي بياورم و سوم اينكه بايد اكثريت مجلس خواهان رياست من باشند. وي ادامه داد: البته در صورت حضور در چنين مجلسي، آنها ممكن است رياست مرا بخواهند، اما من چنين پيشنهادي را نپذيرم ويا اينكه برعكس، من بخواهم و آنها نپذيرند.

انتقاد سوسيال دموكرات هاي آلمان از قانون منع حجاب
حسني مبارك : تصميم فرانسه مبني بر منع حجاب اسلامي در مدارس يك مسئله داخلي است
اظهارات «يوهانس رو» رهبر حزب سوسيال دموكرات آلمان درخصوص حجاب اسلامي انتقادات شديدي را در آلمان برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري كار ايران ايلنا يوهانس رو در گفت وگويي تلويزيوني در مورد منع حجاب اسلامي گفت: اگر استفاده از حجاب اسلامي بيانگر ايمان است، پس بايد قانون منع حجاب در مورد لباس رهبانان و استفاده از صليب نيز اجرا شود. وي همچنين در ادامه سخنانش خواستار برخورد مساوي با تمام اديان در مدارس شد.
به نوشته روزنامه اماراتي البيان، «يوهانس رو» تصريح كرد: يك مدرسه دولتي بايد به پيروان تمامي اديان، خواه مسيحي، يهودي، مسلمان و حتي بي دين احترام بگذارد.
رهبر حزب سوسيال دموكرات آلمان تاكيد كرد، اگر استفاده از پوشش اسلامي در مدارس منع شود، بايد از اجراي شعائر ديگر اديان نيز جلوگيري شود.
در حالي كه «يوهانس رو» از استفاده از پوشش اسلامي در مدارس حمايت مي كند،«ادموند اشتويبر» يكي از مقامات بلندپايه آلمان تصريح كرد: يوهانس رو بايد از نظرات خود برگردد چرا كه هويت كشورمان، به دين مسيح بر مي گردد. وي در ادامه گفت:  حجاب در مدرسه در واقع سياستي است كه با دموكراسي، سازگاري ندارد.
گروهارد شرودر صدراعظم آلمان نيز به رغم تاييد قانون منع حجاب گفت: نمي توانم دختران محجبه را از رفتن به مدرسه منع كنم.
در همين حال حسني مبارك رئيس جمهوري مصر روز پنجشنبه اظهار داشت: تصميم فرانسه مبني بر منع حجاب اسلامي در مدارس يك مسئله داخلي است.
مبارك در يك مصاحبه تلويزيوني كه متن آن توسط خبرگزاري خاورميانه اي مصر انتشار يافت گفت: اين يك مسئله داخلي فرانسه است و ما نمي توانيم در آن دخالت كنيم.وي گفت: برنامه هاي پاريس براي ممنوع ساختن علائم مذهبي در مدارس دولتي علاوه بر مسلمانان مذاهب ديگر را نيز در بر مي گيرد.

يادداشت
برقراري روابط ايران و مصرگامي در مسير همگرايي در منطقه
برخي از كساني كه در حوزه خاورميانه اظهارنظر مي كنند، از تغيير خاورميانه و بازترسيم جغرافيايي سياسي آن سخن به ميان مي آورند. اين افراد تصور مي كنند كه منطقه خاورميانه به واحد مسلوب الاراده اي تبديل شده است كه نقشه ديگران بدون هيچ كم و كاستي در آن به مرحله اجرا درخواهد آمد؛ بي آنكه توان عكس العملي را داشته باشد. لذا تحولات دگرگون ساز بسيار جدي ديگري در منطقه رخ خواهد داد.
در اين زمينه بايد گفت كه تغيير اساسي مورد تصور، در واقع با اشغال عراق عملي شده است. بدين معنا كه خاورميانه پس از اشغال عراق وارد مرحله جديدي شده كه دولتها لاجرم بايد در تنظيم سياستهاي خود به اين واقعيت توجه كنند. اما به هيچ وجه اين به معناي تغيير جوهري همه مسائل و فراگير شدن فروپاشي در منطقه نيست. منطقه با تمام توان از هويت خويش دفاع مي كند و در اين مسير احساس هم سرنوشتي ميان دولتها و ملتها بيش از گذشته نمايان شده است، زيرا خود را در برابر خطر بيگانه مي بينند . فشارهايي كه دولت آمريكا به مصر و عربستان سعودي وارد مي آورد نمي تواند بدون چون و چرا مورد پذيرش آنها قرار گيرد. آيا دولت عربستان خواهد پذيرفت كه بخشهاي مهمي از تعاليم قرآن مجيد در مورد جهاد و بني اسرائيل را از سيستم آموزشي خود حذف كند؟ و اگر هم به فرض آن را بپذيرد آيا امكان اجرايي كردن آن را دارد و جامعه عربستان آن را قبول خواهد كرد؟
در مصر نيز وضعيت همين گونه است. عليرغم امضاي قرارداد صلح با اسرائيل ، جامعه مصر همچنان با عادي سازي روابط مقابله مي كند. اسرائيل هرگز اجازه حضور عادي در جامعه مصر را پيدا نكرده است و نهادهاي مدني با هرگونه عادي سازي رابطه با اسرائيل مخالفت مي كنند. دولت نيز با درك دقيق شرايط اجتماعي و منافع عاليه مصر در اين مسير حركت نكرده است. مثلاً تا اين تاريخ اسرائيل نتوانسته در فستيوال هاي فيلم قاهره و يا نمايشگاه سالانه كتاب قاهره حضور يابد؛ و يا در ديگر زمينه هاي فرهنگي ارتباطاتي را با مصر برقرار سازد. در مورد فشارهاي كنوني آمريكا نيز وضعيت به همين منوال خواهد بود يعني جامعه مصر آن را نخواهد پذيرفت. البته دولت در موقعيت بسيار دشواري قرار دارد.در واقع شرايط منطقه به گونه اي است كه همگرايي كشورهاي مختلف خاورميانه ، براي مقابله با چالشهاي پيش رو يك امر ضروري است. اين همگرايي در واقع يك همكاري در امر خير دفاع از هويت منطقه و پاسداري از منافع ملت هاي آن به حساب مي آيد.
پنج كشور مهم خاورميانه عبارتند از ايران، مصر، عربستان سعودي، تركيه و سوريه. توافق بين اين پنج كشور، در حقيقت توافق ميان همه كشورهاي منطقه به شمار مي آيد.
از اين روي،ضرورت تقويت و تحكيم مناسبات جمهوري اسلامي و مصر بر خيرخواهان منطقه پوشيده نيست. مصر يك مركز انديشه اي در منطقه به شمار مي آيد كه توان تغذيه فكري منطقه و حتي بخشهاي مهم ديگري از جهان اسلام را در اختيار دارد.بنابراين برقراري ارتباط با اين كشور مي تواند بر باورهاي عمومي جهان اسلام تأثيرگذار باشد. وقتي از مصر صحبت مي كنيم منظور جامعه مصر با همه گرايشهاي فكري آن است؛ كه البته همگي در مصري بودن اشتراك داشته و از يك هويت ملي برخوردارند.لذا ارتباط قوي تر دو دولت باب ارتباطات صميمانه تر و مطمئن تر دو جامعه و نخبگان ارزشمند دو كشور را فراهم تر خواهد نمود. كوتاه سخن آنكه تقويت روابط دو كشور ايران و مصر در شرايط كنوني با توجه به اعتبارات كنوني در جهان، در برقراري رسمي مناسبات ديپلماتيك متجلي است كه گام بسيار مهمي در تقويت پايه هاي همكاريهاي منطقه اي به شمار مي آيد و علاوه بر دو ملت شريف ايران و مصر،ديگر ملل منطقه نيز از آثار مثبت آن بهره مند خواهند شد و در عين حال مي تواند زمينه مداخلات بيگانگان در امور منطقه را باز هم محدودتر سازد. زيرا مصر و ايران در همكاري با يكديگر مي توانند چتر حمايتي سياسي لازم را براي مقاومت ملت فلسطين فراهم آورند و از مشروعيت مبارزات آنان در منطقه و جهان حمايت كنند. حال كه اين مناسبات از چنين اهميتي برخوردار مي باشد، لازم است كه مسئولان سياسي دو كشور با تلاش مضاعف آن را به طور جدي تري به حركت درآورند و در اين مسير هر مانعي را از ميان بردارند.
مگر نه اين است كه اراده دو ملت و دو دولت برقراري مناسبات است، پس در ترجمه عملي اين اراده بايد همه موانع بر طرف گردد كه به نظر مي  رسد دولت مصر در اين مسير حركت مي كند و اظهارات مناسبي در مورد مسايل مورد توجه مقامات كشورمان بيان مي دارند. در عين حال بايد مسائل كم اهميتي نظير تغيير نام يك خيابان به راحتي پشت سر گذاشته شود تا مقامات دو كشور بتوانند به راحتي در مسير باز برقراري مناسبات حركت كنند.
ناگفته نماند كه دولت مصر پيش از اين بطور عملي آمادگي خود را براي حركت در اين مسير اعلام داشته و عملا نيز برخي نامها را كه موجب اعتراض ايران بوده تغيير داده است .

كوتاه از سياست ايران
براساس مصلحت اعلام مي شود
سخنگوي وزارت امورخارجه با اشاره به جوسازي هاي رسانه هاي خارجي براي مجبوركردن ايران به اعلام فهرست اعضاي دستگيرشده القاعده در ايران گفت: ما به اين مطلب واقفيم و تا مصلحت ندانيم اسامي را اعلام نمي كنيم.
حميدرضا آصفي در گفت وگو با واحد مركزي خبر همچنين ادعاي روزنامه الشرق الاوسط مبني بر دستگيري مسئول شبكه القاعده و دست راست ايمن الظواهري در ايران را بي پايه و اساس خواند و گفت: موضوعات مربوط به القاعده امنيتي است و دولت جمهوري اسلامي ايران فقط زماني كه مصلحت بداند، اسامي را اعلام خواهد كرد.
وي افزود: انتشار چنين اخباري فقط نوعي جريان سازي از سوي محافل و رسانه هاي خبري خاص است، اما مقامات ايران به خوبي به اين جريان سازي ها واقفند و فقط براساس مصلحت عمل خواهند كرد.
تركيه عوارض سفر به ايران را حذف كرد
تركيه براي تسهيل در سفر اتباع خود به ايران مقررات اخذ عواض خروج در سفر به جمهوري اسلامي ايران را لغو كرد.
به گزارش ايرنا، از آنكارا اين مطلب را «كمال اوناكيتان» وزير دارايي تركيه در ديدار با «فيروز دولت آبادي» سفير جمهوري اسلامي ايران در آنكارا اعلام كرد.
اوناكيتان گفت:  قبلا از اتباع تركيه كه قصد داشتند به ايران سفر كنند، در قبال خروج ۲۴ ساعته مبلغ ۷۰ ميليون لير ترك (حدود ۵۰ دلار) عوارض دريافت مي شد.

درگيري گروههاي قومي در كركوك
در درگيري هاي  منطقه  العروبه  در كركوك  كه  از پريشب  تا صبح  ديروز ادامه  يافت ۱۰نفر كشته  و يك  نفر زخمي  شد.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از بغداد در اين  درگيري ها همچنين  يك  خودرو پليس  عراق  بدست  مردم  به  آتش  كشيده  شد و دو خودرو نيز به  دست  مردم  افتاد.
در اين  حال  خانم  سونگل  جابوك  از اعضاي  شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  براي  بررسي  اوضاع  به  اين  منطقه  سفر كرده  است . در حال  حاضر نظاميان  آمريكائي  منطقه  را در كنترل  خود دارند.فاروق عبدالله رئيس  جمعيت
 تركمن  هاي  عراق  در گفتگو با شبكه  تلويزيوني  ابوظبي  درباره  خشونتها در شهر كركوك  عراق  گفت  در كركوك  تركمن  ها و عرب  ها تظاهرات  مسالمت آميز برگزار و بر باقي  ماندن  كركوك  به  عنوان  بخشي  از عراق  تأكيد كردند اما به  تظاهركنندگان  تيراندازي  شد و در اين  تيراندازي  هشت  عرب  و تركمن  كشته  شدند. وي  افزود به  اعتقاد ما تركمنها اين  اقدام  كه  بي ثباتي  را در عراق  به  همراه  داشت  نادرست  بود و مانع  رشد كشور مي  شود ما كردها را مي شناسيم  و تركمنها با برادري  و صداقت  در كنار آنها زندگي  مي كنند اما بعضي  گروههاي 
نژاد پرست  در بين  كردها وجود دارند كه  به  اين  آشوبها دامن  مي زنند ما از سران  كردها مي  خواهيم  به  اين  موضوع  توجه  داشته  باشند كه  ما بايد در عراق  جديد و يكپارچه  زندگي  كنيم  و در كنار يكديگر به  توسعه  كشور كمك  كنيم .
در همين حال يك  مقام  كرد عراقي    گفت  شخصيتهاي  كرد، عرب  و تركمن  عصر پنجشنبه  در كركوك  به  منظور فرونشاندن  تنش  در اين  شهر تشكيل  جلسه  دادند.
روزنامه  واشنگتن  پست  ديروز نوشت  كه  آمريكا در چارچوب  فراهم  كردن  مقدمات  پايان  دادن  به  اشغال  خود بر عراق ، سرگرم  برنامه ريزي  به  منظور تشكيل  بزرگترين  هيأت  ديپلماتيك  خود در جهان  براي  استقرار در بغداد است  كه  شمار كاركنان  آن بيش  از ۳۰۰۰ تن  خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از فلوجه، يك سخنگوي ارتش آمريكا در عراق گفت: ظهر جمعه در اثر سقوط بالگرد «دلتا كي اووا او اچ-۵۸» در فلوجه يك سرباز كشته و يك سرباز نيز مجروح شد. وي درباره جزييات و علت سقوط اين بالگرد توضيحي نداد.
يك سرباز امريكايي نيز پنج شنبه در سانحه رانندگي نزديك فرودگاه بغداد كشته شد و ۶ نفر ديگر نيز زخمي شدند.
مسئولان امريكايي و عراقي گفتند انفجار در رستوراني در بغداد كه بر اثر آن ۸ نفر كشته شدند نشانه اي از تغيير تاكتيك مخالفان اشغالگري عراق و روي آوردن به اهداف غيرنظامي است.

بازتاب لغو موقت تحريم هاي ايران
بوش: سياست آمريكا در قبال ايران تغيير نكرده است
در پي اعلام لغو موقت پاره اي تحريم هاي امريكا عليه ايران و واكنش هاي اوليه اي كه اين تصميم برانگيخت برخي تحليلگران و فعالان سياسي داخلي و خارجي آن را نشانه اي از بهبود روابط تهران- واشنگتن ارزيابي كردند. مقام هاي مسئول ايراني نيز با استقبال محتاطانه از آن، ترديد خود را پنهان نكردند و گفتند بايد براي روشن تر شدن قضيه صبر كرد.
اما ديري نپاييد كه جورج بوش رئيس جمهوري امريكا صراحتا گفت: اين اقدام را نبايد تغيير سياست امريكا در قبال ايران ارزيابي كرد. خلاصه اظهار نظرهاي ۲۴ ساعت اخير درباره اين موضوع به شرح زير است:
ژست سياسي است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت: تعليق  تحريم هاي  ايران  توسط آمريكا، فقط در قالب  يك  ژست  سياسي  قابل  ارزيابي  مي باشد.
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي رفسنجاني  شامگاه  پنجشنبه  پس  از نشست  اضطراري  در شهرستان بم  در گفت  وگو با خبرنگاران  افزود: اين  مسئله  بايد مورد بررسي  قرار بگيرد زيرا اين  مسئله  ديشب  (چهارشنبه  شب ) اتفاق  افتاده  و ما هنوز جلسه اي  در اين  زمينه  نداشته ايم .قاعدتا ً اين  مسئله  در شوراي  امنيت  ملي بررسي  مي شود و سياستي  مناسب  در مورد آن اتخاذ مي شود.وي  خاطرنشان  كرد كه  آمريكا برغم  آن كه  پاره اي تغييرات  و علائم  را نشان مي دهد در عين  حال  دروغ هايي  را نيز مطرح  مي كند مثلا در زمينه  رعايت  نكردن حقوق  بشر در ايران  و تلاش  براي  دستيابي  به  سلاحهاي  كشتار جمعي  كه  بارها از سوي   اين  كشور مطرح  شده  است ، با اينحال  يكسري  علائم  مثبتي  از اين  كشور مشاهده شده است.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در پاسخ  به  سئوالي  مبني  بر اين  كه  آياايران به  كمك  آمريكا واكنش  نشان  مي دهد يا خير گفت : اينها كمك  زيادي  نيست  زيراآنها در زلزله  رودبار هم  تعدادي  هواپيما فرستادند و اين  مسئله  همانند آندفعه  است .
هاشمي رفسنجاني  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا براي  گفت  و گوي  ديگري  درژنو با آمريكا آماده  هستيد يا خير گفت : اين  صحبت ها مخصوص  تهران  است  نه  بم .
لغو تحريم ها، دائمي شود
كمال خرازي وزير خارجه ايران از لغو موقت تحريم هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي توسط آمريكا استقبال كرد. به گزارش ايرنا، وي روز پنجشنبه گفت: «اين اقدام اگر چه موقتي است اما مثبت است.» وي افزود: ما هم مانند ايرانيان مقيم آمريكا از آن (رفع تحريم ها) استقبال مي كنيم، زيرا آنان مي توانند با ارسال كمكهاي نقدي خود به ياري هموطنان زلزله زده بشتابند».خرازي در ادامه خواستار رفع دائمي تحريم ها شد و افزود: «طبعا رفع دايمي و كامل تحريمها از سوي آمريكا مي تواند فضاي جديدي را در روابط دو كشور ايجاد كند.»
۳ ماه كافي نيست
وزير امور اقتصادي و دارايي در گفت و گو با ايلنا گفت: لغو تحريم آمريكا عليه ايران روابط اقتصادي دو كشور را افزايش مي دهد. وي افزود: اگر لغو تحريم اقتصادي آمريكا عليه ايران ، منجر به ايجاد يك رابطه مداوم و مناسب شود ،روابط اقتصادي دو كشور افزايش مي يابد. مهندس طهماسب مظاهري گفت : لغو تحريم اقتصادي آمريكا عليه ايران  ، فقط در حد ارائه تسهيلاتي براي زلزله زدگان بم بوده و تأثيري بر رشد و توسعه اقتصادي كشور نخواهد داشت.به گفته وي، دولتمردان در حال حاضر از لغو اين تحريم براي رساندن تسهيلات بيشتر به زلزله زدگان استفاده
مي كنند.مظاهري ، تحقق روابط و همكاري هاي اقتصادي را در بلند مدت امكان پذير دانست و افزود:  رشد و توسعه ناشي از همكاري هاي اقتصادي در كوتاه مدت ، در حد ۶ يا ۳ ماه ،محقق نخواهد شد.
وي خاطرنشان كرد:  اگر رفع تحريم آمريكا مقدمه يك كار اساسي تر باشد ، روابط اقتصادي ايران و آمريكا ،رواج يافته و افزايش مي يابد ؛ ولي اگر در حد سه ماه باقي بماند ، نمي توان به ادامه روابط اميدوار بود.
به سوي مسئله مهمتر
محمدرضا خاتمي با بيان اين كه «من در جريان جزئيات مسائلي كه منجر به موضع گيري دولت آمريكا شده است، نيستم» تصريح كرد: ولي به هر حال هم اظهارات پاول را مثبت ارزيابي مي كنم و هم به خصوص اقدام دولت آمريكا در لغو هرچند محدود تحريم ها را قدمي رو به جلو و در جهت اعتماد سازي مي دانم. گرچه نمي دانيم  اين روند مثبت تداوم دارد يا خير؛ ولي حداقل به معناي تمايل و اراده حل و فصل مسائل مهمتر تلقي مي شود.
به گزارش ايسنا وي با تأكيد بر اين كه ما در حال ارزيابي عملكرد مثبت آمريكا هستيم، اظهار داشت: با دريافت اطلاعات بيشتر، مطمئن هستم با حسن نيت پاسخ داده خواهد شد و به خصوص اكثر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ديد مثبت اين موضوع را پيگيري خواهند كرد؛ و اين آمادگي را دارند كه در حل و فصل منطقي مشكلات موجود و بر اساس منافع متقابل نقش فعالتري را ايفا كنند.
نبايد كمك ها را مي پذيرفتيم
ارسال كمك هاي آمريكا به زلزله بم و لغو تحريم هاي اقتصادي ايران براي مدت ۹۰ روز در حدي نيست كه تغيير خاصي را در صورت مساله يعني رابطه ميان آمريكا و ايران ايجاد كند؛ زيرا بايد توجه كرد كه معاون وزير امور خارجه آمريكا در مصاحبه خود ضمن اين كه به ارسال كمك ها و امدادرساني اشاره كرده اما بازهم اتهامات قبلي را هم چون ادعاي تلاش ايران براي دسترسي به سلاح هسته اي، حمايت ايران از تروريست، ايجاد اخلال در روند صلح منطقه و... را عليه جمهوري اسلامي ايران تكرار كرده است. حسين شريعتمداري مديرمسئول كيهان با بيان مطلب بالا افزود: لذا نبايد با لغو ۹۰ روزه برخي تحريم ها و يا ارسال برخي از اقلام به ايران در خصوص زلزله بم در نگاه ايران نسبت به آمريكا تغييري ايجاد شود. شريعتمداري معتقد است بهتر بود  ايران كمك هاي آمريكايي ها را نمي پذيرفت، زيرا ميزان كمك ها نزديك به ۲۰۰ هزار دلار است در حالي كه آمريكايي ها ميلياردها دلار از نقدينگي قطعي ما را كه مطلق به ما است بلوكه كرده اند و از ارسال تجهيزاتي كه ما قبلا خريداري كرده ايم، طفره مي روند و با تشكيل دادگاه هاي صوري، همه ساله مبالغ كلاني از دارايي هاي بلوكه شده ما را به نفع خود ضبط مي كنند، بنابراين چنين كمكي كار چندان ويژه اي نبوده است.
واقع گرايي در برابر توانمندي ايران
مواضع اخير مقامات آمريكاگفت: در خصوص ايران بياني است از واقع گرايي سياستمداران آمريكايي در برآورد توانمندي هاي ايران در منطقه بسيار حساسي كه آمريكا در آن با مشكل مواجه است.الهه كولايي نماينده مردم تهران در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب افزود: با در نظر گرفتن تحولات اخير و انعطاف هايي كه از سوي ايران درخصوص منطقه و جهان نشان داده شده، آمريكا نيز در پاسخ تلاش كرده تا رفتارهاي خود را اصلاح نمايد.
تغيير سياست نيست
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا مي گويد اقداماتي كه به دنبال زلزله اخير براي كمك به ايران انجام شده، نشانه بهبود در روابط واشنگتن با تهران نيست.به گزارش بي.بي.سي مقامات آمريكا روز چهارشنبه اعلام كرده بودند كه تحريم ها در مورد انتقال پول به ايران، به منظور تسهيل كمك رساني به زلزله زدگان به طور موقت لغو شده است. مقامات ارشد ايران از اين اقدام استقبال كردند و آن را گام مثبتي در جهت بهبود روابط ايران و آمريكا توصيف كردند، اما بوش اين نكته را روشن كرد كه رفع موقت تحريم ها عليه ايران نشانه اي از تغيير در سياست واشنگتن نيست.او مي گويد كه اگر تهران خواهان روابط بهتر با واشنگتن است، بايد اقدامات بيشتري انجام دهد.از جمله اين اقدامات، تحويل افراد مظنون به عضويت در سازمان القاعده به آمريكا و پايان دادن به پروژه اي است كه بوش آن را برنامه هسته اي ايران ناميد.
همچنين يك خبرنگار بي.بي.سي در واشنگتن مي گويد فهرست خواسته هاي بوش از ايران محدود است و شامل موضوع بحث انگيز اتهام حمايت ايران از گروه هاي ستيزه جويي كه عليه اسرائيل فعاليت مي كنند، نمي شود.به گفته خبرنگار بي.بي.سي، در حالي كه نمي توان پيام بوش را پيام «آشتي بزرگ» دانست؛ با اين حال، روشن است كه رئيس جمهور آمريكا در فكر رويارويي با ايران هم نيست.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |