چهارشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۵ - Jan 7, 2004
ديروز در شوراي شهر تهران تصويب شد
يك طبقه  اضافه بناي تشويقي براي بازسازي املاك فرسوده
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، لايحه تسهيلات تشويقي جهت نوسازي و بازسازي املاك واقع در بافت هاي فرسوده مناطق تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين لايحه كه ديروز در جلسه علني شوراي شهر تصويب شد به شهرداري اجازه مي دهد با رعايت مقررات ،يك طبقه اضافه بنا نسبت به مصوبه ۲۳/۱/۸۲ شوراي عالي شهرسازي براي بافت هاي فرسوده كليه مناطق تهران در نظر بگيرد.
شورا همچنين علاوه بر تسهيلات تشويقي فوق به شهرداري اجازه داد تا مصوبه بخشودگي و كاهش عوارض تجميع املاك مربوط به نوسازي محله سيروس تهران را كه ماه گذشته براي نوسازي اين محله تصويب شد براي بافت هاي فرسوده كليه مناطق تهران تعميم دهد.
شهرداري همچنين موظف است ظرف ۱۵ روز از ابلاغ اين مصوبه، تعاريف بافت هاي فرسوده را به همراه نقشه هاي مربوطه مشخص و جهت تصويب به كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر ارايه دهد.
در ماده واحده اين مصوبه با اشاره به وقوع زلزله ويرانگر بم و ضرورت بهره گيري از تجربيات به دست آمده و نيز هشدار كارشناسان مراكز تحقيقاتي و زلزله شناسي و آسيب پذيري ساختمان هاي موجود در بافت هاي فرسوده تهران بر ضرورت مقاوم سازي به منظور پيشگيري از خسارت هاي جاني ومالي تاكيد شده است.
۷۰۰ هزار واحد مسكوني فرسوده در تهران
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران با اشاره به خطرناك بودن بافت هاي فرسوده و لزوم نوسازي آنها گفت: از يك ميليون و ۶۰۰ هزار واحد مسكوني در تهران، ۷۰۰ هزار واحد فرسوده وجود دارد كه نيازمند بازسازي است.
وي در دفاع از لايحه سياست هاي تشويقي جهت نوسازي و بازسازي بافت  هاي فرسوده در تهران افزود: هر چند سازمان هاي زيادي در اين امر دخيل هستند ولي تمام اين سازمانها در ناهماهنگي كامل بسر مي برند.
احمدي نژاد گفت: پيش بيني كارشناسان در رابطه با تهران احتمال وقوع يك زمين لرزه شديد است و چون خطر احتمالي بزرگ است از اين رو موظفيم براي مقابله با آن آماده شويم و سرمايه گذاري كنيم.
شهردار تهران نوسازي بافت هاي فرسوده را امري ضروري و دائمي دانست. وي گفت كه ضوابط قبلي در اين زمينه كارساز نبوده و بايد براي بازسازي اين بافت ها سياست هاي تشويقي در نظر گرفته شود.وي افزود: تشويق به ساخت و ساز نيازمند حمايت و ايجاد ارزش افزوده است و بخش هاي مديريتي و نظارتي بايد در بازسازي بافت هاي فرسوده فعال شوند.
احمدي نژاد با اشاره به ۳۰۰ ميليون دلار فاينانس براي احياي بافت هاي فرسوده نيز گفت: پيشنهاد اوليه در لايحه دولت اين بوده كه اين مبلغ براي تهران در نظر گرفته شود ولي با بررسي هاي صورت گرفته اين مبلغ به كل كشور اختصاص يافت.
ضمن اينكه اين مبلغ به صورت وام است و مسير استفاده از آن مشكل و طولاني است.
شهردار تهران افزود: در نامه اي كه به رئيس جمهوري و كميسيون اقتصادي مجلس نوشته ام، افزايش سقف اين رقم تا ۲ ميليارد دلار و واگذاري آن به شهرداري درخواست شده است.

افتتاح ۲۹ طرح عمران شهري در جنوب شرق تهران
هر پنج روز، يك پروژه عمران شهري در شمال تهران به بهره برداري مي رسد
000615.jpg
گروه شهري: مراسم افتتاحيه ۲۵ پروژه عمراني، ترافيكي و توسعه فضاي سبز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در موزه طبيعت و حيات وحش ايران (دارآباد) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، شهردار تهران در سخنان كوتاهي گفت: ما امروز شاهد بهره برداري از ۲۵ پروژه عمراني در عرض كمتر از ۳ ماه و با هزينه اي حدود يك و نيم ميليارد تومان هستيم.وي به خبرنگار ما گفت، براساس بررسي هاي صورت گرفته درعرض سه ماه گذشته هر هفته يك پروژه آماده بهره برداري شده است.
شهردار تهران اظهار اميدواري كرد كه ۷۰ پروژه ديگر با هزينه ۲۰۰ ميليارد ريال تا آ خر بهمن ماه امسال در منطقه يك آماده افتتاح باشد.
وي ادامه داد به اين وسيله مي توانيم اعلام كنيم كه سرعت فعاليت هاي عمراني، ترافيكي وفضاي سبز در منطقه يك به حداقل يك پروژه در هر ۵ روز خواهد رسيد.
اين در حالي است كه بودجه مصوب عمراني منطقه يك امسال ۲۳ ميليارد ريال و بودجه املاك آن تقريبا صفر بود اما با تسهيلات فراهم شده از طرف شهرداري تهران ۳ برابر اين بودجه در بخش عمران هزينه شد.
افتتاح ۲۹ طرح عمران شهري، فرهنگي و اجتماعي در جنوب شرق تهران
شهرداري منطقه ۱۵ تهران ديروز اعلام كرد همزمان با گراميداشت دهه فجر، ۲۹ طرح عمراني، فرهنگي، خدماتي، اجتماعي و ورزشي در جنوب شرق تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۵ تهران، مهندس سيدمحمود نصري با اظهار اين مطلب كه براي اجراي ۲۹ طرح يادشده بيش از ۱۵ ميليارد ريال هزينه شده است افزود: با بهره برداري از اين طرح ها، سرانه فضاي سبز، اجتماعي و فرهنگي و خدمات شهري به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش و سطح خدمات به لحاظ كمي و كيفي ارتقاء مي يابد.
وي افزود: با صرف هزينه اي بالغ بر ۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون ريال ۱۰ بوستان محلي شامل آلاله در شهرك كاروان، شاهد در خيابانش اهد، نيكو در شهرك كيانشهر، دستغيب در شهرك والفجر و خاورشهر در شهرك خاور شهر احداث شده و به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
بوستانهاي رز در جنب ورزشگاه باباخاني، سرو در حاشيه مجتمع مسكوني كارخانه سيمان و پارك كوي آزادي و خيابان شهرزاد از ديگر پروژه هايي است كه در دهه مباركه فجر امسال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مهندس نصري همچنين از احداث ترمينال بسيج با صرف ۵۵۰ ميليون ريال در ضلع شمال غربي ميدان بسيج و اصلاح هندسي تقاطع هاشمي به دولت آباد با صرف هزينه اي بالغ بر ۴۰۰ ميليون ريال در انتهاي بزرگراه دولت آباد خبر داد و افزود: مركز مشاور خانواده كيانشهر و خانه محله قيامدشت در محله قيامدشت و احداث سرويس بهداشت عمومي در ضلع جنوب شرقي ميدان بسيج از ديگر طرح هايي است كه به زودي مورد بهره برداري شهروندان قرار مي گيرد.
شهرداري منطقه ۱۵ ارتقاء سرانه فضاهاي ورزشي و فرهنگي جنوب شرق تهران را جزو برنامه هاي اولويت  دار خواند و افزود: با صرف هزينه اي بالغ بر ۶ ميليارد و ۲۶۰ ميليون ريال ۱۲ طرح فرهنگي و اجتماعي شامل زمين چمن و ورزشگاه امام علي(ع) زمين ورزش ارج و چندزمين چمن مصنوعي ديگر، سالن تيراندازي، تجهيز كلينيك ترك سيگار و زمين چمن مصنوعي ورزشگاه شهيد نباتي همزمان با گراميداشت دهه فجر امسال افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

نگاه
داوود كاظمي
000618.jpg

انتقال پايتخت به محل ديگر تنها مديران را به نقطه امن منتقل مي كند
گروه شهري: شهردار تهران گفت: انتقال پايتخت به محل ديگر تنها مديران را به نقطه امن منتقل مي كند و تاثيري بر آمادگي شهر تهران در مواجهه با حوادث طبيعي ندارد.
به گزارش (ايسنا) احمدي نژاد در حاشيه جلسه ستاد بحران شهر تهران در جمع خبرنگاران به نتايج اين جلسه اشاره كرد و افزود: در اين جلسه مقرر شد كه تمام تجربيات بم به سرعت مدون شده و در اختيار مديريت امدادرساني و بحران شهر تهران قرار گيرد.
وي بيان كرد: همچنين ماموريت سازمان ها كه در گذشته تدوين شده بود، مورد بازنگري قرار گرفته و با شرايط روز تطبيق داده مي شود و اطلاعات شهر تهران در زمينه شبكه و امكاناتي كه سازمان ها به سيستم اضافه كرده اند به روز شده و در اختيار ستاد بحران قرار مي گيرد.
شهردار تهران، با اشاره به ايجاد محل هايي جهت آموزش شهروندان، اظهار داشت: از آنجا كه نبود مديريت متمركز و واحد و ايجاد موازي كاري ها يكي از مشكلات امدادرساني در حادثه بم به شمار مي رود، لذا لايحه تشكيل «سازمان دفاع شهري» بزودي به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه خواهد شد.

نصب پل هوايي در شمال غرب تهران
گروه شهري: شهرداري منطقه ۲۲ تهران به منظور ايمن سازي معابر عمومي و تردد شهروندان شمال غرب، ۲ پل هوايي ويژه عابر پياده نصب مي كند.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران ديروز اعلام كرد: در راستاي ارتقاء ضريب ايمني تردد شهروندان، دو پل هوايي ويژه عابر پياده نصب مي گردد كه تا قبل از پايان سال جاري افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
همچنين در پي درخواست شهروندان و انجام مطالعات و بررسي هاي كارشناسي، يك پل هوايي ويژه عابر پياده در شهرك دژبان احداث مي شود.
اين گزارش مي افزايد: بنا به درخواست شهروندان و در پي هماهنگي با شركت واحد اتوبوسراني، مسير خط اتوبوسراني هوانيروز- مترو صادقيه تغيير كرد و از اين پس اتوبوس خط ياد شده از ابتداي شهرك هوانيروز بلوار كاج- بنفشه ۹- بلوار گلها- فلكه صادقيه و بالعكس تردد مي كند.

توسعه فرهنگ سلامت نيازمند مشاركت مردم است
گروه شهري: فرهنگسراي سلامت با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران، افتتاح شد.وي با اشاره به ابعاد مختلف سلامت روحي، جسمي و رواني، خانوادگي افزود: سلامت مثل همه امور شهري نيازمند تعامل و همكاري مردم است و اين امر بدون مشاركت مردم محقق نخواهد شد.شهردار تهران تصريح كرد: ما بايد سلامت را به تمام محلات برسانيم و در سطح پايگاه هاي محله، شوراي سلامت تشكيل شود و اين برنامه گسترده اي است كه نيازمند سرمايه گذاري مديريت شهري و همياري گسترده مردم و همه رسانه ها و افراد اهل فكر و سخن است.

از تصميم تا عمل
شايد خوشايندترين خبري كه پس از وقوع زلزله بم در روزنامه ها درج شد، خبري بود مبني بر اعلام برنامه شهرداري براي مقاوم سازي تهران در برابر زلزله.
***
براساس نقشه پهنه بندي خطر زلزله در ايران، تهران يكي از مناطق پرخطر زلزله است. اين نكته اي است كه همه مسئولان و اغلب شهروندان از آن آگاهند، به ويژه آن كه در پي وقوع هر بار زلزله، اين مسئله بيشتر نمايان مي شود، اما پس از چندي در هزار توي مشكلات ديگر رنگ مي بازد. نكته جالب آن كه اگر روزنامه هاي منتشر شده پس از زلزله رودبار و ديگر زلزله ها را مرور كنيم، مطالبي را مي بينيم كه در آن، واژه هاي «بايد»، «اگر» و «مي شود» بيش از ديگر واژه ها به كار رفته است. «اگرها»، «بايدها» و «مي شودها» يي كه به رغم گذشت چند سال هنوز محقق نشده است. براي نمونه:
«در شهرهاي زلزله خيز بايد راهبردهاي ايمن سازي در مقابل زلزله اولويت داشته باشد. ۴/۲/۷۲».
«بايد با نظارت بر ساختمان هايي كه در حال حاضر ساخته مي شود و اصلاح آئين نامه هاي موجود از ساخت وسازهاي غيرمقاوم جلوگيري كرد. ۱۸/۳/۷۳».
«اگر ساختمان هايي كه در زلزله اخير بيرجند ويران شدند طبق آئين نامه ۲۸۰۰ مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ساخته مي شدند متحمل آن همه خسارت نمي شدند. ۱۴/۱۱/۷۶».
***
اينك در پي بروز زلزله بم همان سخنان تكرار مي شود. براي نمونه: «كارشناسان مركز تحقيقات مسكن و ساختمان ضمن تاكيد بر مقاوم سازي، مي گويند چنانچه ساختمان هاي بم براساس آئين نامه ۲۸۰۰ ساخته مي شد خسارت به حد چشمگيري كاهش مي يافت».
سخن آخر: كلان شهر تهران با همه گستردگي اش، بي دفاع ترين شهر در مواجهه با زلزله احتمالي است. تنها عاملي كه مي تواند از بروز يك فاجعه ملي و جهاني در اين شهر جلوگيري كند همانا تدبير و اهتمام جدي مسئولان است، به ويژه آن كه از يك سو، راهكارهاي پيشگيري و مقابله با اين فاجعه شناسايي و تبيين شده است و از سوي ديگر به اذعان بسياري از كارشناسان و صاحبنظران، در ايران دانش فني، نيروي كارآمد و متخصص و نيز مصالح مرغوب به اندازه كافي وجود دارد. از اين رو، شهروندان تهراني، تصميم شهرداري را براي مقاوم سازي شهر تهران به فال نيك گرفته، چشم انتظار همياري ديگر مسئولان براي تحقق اين تصميم سرنوشت سازند. مگر آن كه اين واقعيت تلخ را بپذيريم كه اين سناريو، سكانس پاياني ندارد.
اسدالله افلاكي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |