شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۸
چهارميليون و پانصد هزار گاو ديوانه؟
عكس تزئيني نيست: ميان اين همه فايده جدي تكنولوژي، مضراتي هم وجود دارد. مثل اين موضوع كه تا مشكلي پيش نيايد، دنبال راه حل نمي گردند، گاهي هم چيزهايي پيش مي آيد مثل جنون گاوي كه راه حل ندارد. در عكسي كه مي بينيد يك گاو ديده مي شود كه جدا مبتلا  به جنون گاوي است.
001173.jpg
دكترلاله ميراسكندري 
در سال هاي اخير، بارها و بارها اصطلاح بيماري جنون گاوي به گوشمان خورده است واخبار زيادي شنيده ايم مبني بر انتشار اين بيماري در كشورهاي بويژه اقتصادي دنيا مثل انگلستان، كانادا و آمريكا و انهدام هزاران تن گوشت گاو در اقصا نقاط جهان. اين چه بلايي است كه تا به حال ميليون ها دلار خسارت به كشورهاي صنعتي بزرگ دنيا وارد كرده است؟
بيماري جنون گاوي يك اصطلاح عاميانه براي آنسفالوپاتي اسفنجي گاوي است(BSE) اين بيماري انهدام بافت مغزي است. در اين نوع، انهدام به صورت اسفنجي استBSE .يك بيماري پيش رونده عصبي است كه اكثرا مخصوص گاو است اما مي تواند به ساير حيوانات مثل گوسفند و خوك وحتي انسان انتقال يابد. اين بيماري در انسان به نام كروتزفيلد جاكوب(CJD) ناميده مي شود كه برگرفته از نام دوپزشكي است كه در ابتدا علايم آن را شرح دادند.
علايم اين بيمار در انسان وگاو تقريبا مشابه است. در گاو، عصبانيت و هيجان بر اثر محرك هاي خارجي مثل تماس پوستي و عدم تعادل، هنگام ايستادن است كه ۱۰۰ درصد كشنده است. در انسان از بين رفتن حافظه، ناپايداري احساسي به صورت طغيان هاي بي جا، عدم تعادل هنگام راه رفتن وضعف است كه در طي يك سال تبديل به ديوانگي و نهايتا مرگ مي شود. در مورد علل بوجود آورنده اين بيماري فرضيه هاي متعددي مطرح شده است كه قابل قبول ترين فرضيه، عامل ايجاد كننده اين بيماري را پريون مي داند.
پريون نه ويروس است ونه باكتري، بلكه پروتئيني است فاقد هرگونهDNA يا RNA (دو ماده اي كه براي تكثير و بقاي يك موجودزنده لازم هستند.)
پريون ها اگردر فرم اصلي خود باشند، جزء طبيعي بدن هستند، ولي گاه مولكول پريون دچار چرخش مي شود و شكل فضايي آن تغيير مي كند، در اين صورت، تبديل به عامل بيماري زا مي شود.
بيش از ۵۰ سال است كه بيماري هاي ناشي از پريون ها شناخته شده اند ولي خود مولكول پريون ۱۵۰ سال پيش كشف شده و از آن هنگام هر ۲۵ سال به نام هاي مختلف دوباره كشف مي شود و حتي در سال ۱۹۹۷ پروفسور استانلي پروسيز براي كشف مجدد آن جايزه نوبل گرفت!
پريون ها وجود دارند ولي اينكه واقعا ايجاد كننده بيماري باشند، قابل شك است. به نظر مي رسد پريون ها بيشتر زائيده يك بدن بيمار يا مرده باشند. پريون ها در حقيقت پاسخي به نارسايي است كه براثر تغذيه يا روش زندگي نادرست ايجاد شده اند.
توليد علوفه دام با انبوهي هورمون و آفت كش و مواد مضر ديگر، سيستم ايمني بدن حيوان را نابود مي كند.
وقتي سيستم ايمني بدن حيوان ضعيف مي شود بدن عواملي ضروري براي پاكسازي توده بافت هاي مرده در حال مرگ توليدمي كند كه همان پريون ها هستند، وقتي كه مردم اين گاوهاي مريض را مي خورند، بيمار شده و مي ميرند.
متاسفانه پريون ها را نمي توان از بين برد و به همين دليل دولت انگلستان بيش از ۵/۴ ميليون گاو را كشت و در درجه حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتيگراد سوزاند.
حتي خاكستر آن را كه ممكن بود آلوده باشد دفن كردند. پريون ها از جفت عبور كرده  و از مادر به جنين منتقل مي شوند، پريون ها از طريق انتقال خون هم منتقل مي شوند، ولي از طريق اسپرم منتقل نمي شوند. اين بيماري به شدت نسبت به حرارت مقاوم است، اشعه، حلال ها و سفيد كننده ها هم بر آن بي اثر هستند. به عبارت ديگر كاملا غير قابل انهدام است!
با وجود اينكه بنابر اعلام سازمان بهداشت جهاني شيرگاو آلوده، بي ضرر است ولي تحقيقات در انگلستان شيوع بيماري را به مصرف پنير ربط مي دهد و حتي براي پيشگيري، خوردن تمام فرآورده هاي دامي حتي تخم مرغ را ممنوع اعلام مي كنند.
دوران نهفتگي جنون گاوي در انسان ۲۰ تا۴۰ سال است كه البته مواردي هم از دوران نهفتگي خيلي كوتاه مشاهده شده و در گاو ۴ تا۷ سال است و به همين علت اگر يك مورد گاو آلوده در يك گله مشاهده شد، معمولا تمام گله را از بين مي برند.
البته دانشمندان روش جديدي براي شناسايي پريون ها در خون حيوانات ابداع كرده اند كه مي تواند به عنوان يك روش تشخيصي براي اين بيماري به كار رود. به اين ترتيب كه پريون ها را توسط يك ماده فلورسانت، نشاندار مي كنند. اين كار امروزه در داخل لوله آزمايش انجام مي گيرد ولي اگر در آينده بتوان اين آزمايش را با كيت هاي ساده انجام داد، با شناسايي و قرنطينه گاوهاي آلوده مي توان از ورود اين حيوانات آلوده به رژيم غذايي انسان ها جلوگيري كرد.
بيماري جنون گاوي مي تواند آنچنان همه گير شود كه ايدز در مقابل آن ناچيز باشد. ولي اگر بدن شما سيستم ايمني سالم و قابل اطمينان دارد اصلا نگران نباشيد.
رژيم غذايي سالم و روش زندگي صحيح شما را براي هميشه محافظت مي كند.

تداخل غذا و دارو
001152.jpg
برخي از داروهايي كه مصرف مي كنيم بر روي متابوليسم و دفع موادمغذي، تاثير مي گذارند. از ميان اين داروها برخي به عنوان ضدويتامين ياAntivitamin شناخته شده اند كه از سنتز آنزيم هاي مخصوصي كه براي ساخته شدن ويتامينها ضروري هستند جلوگيري مي كنند. داروهايي كه به منظور شيمي درماني در سرطان ها مورد استفاده قرار مي گيرند از اين دسته داروها هستند.
دو نوع از ضدويتامينهاي شايع، داروي متوتروكسايد است كه در درمان سرطان خون و رماتيسم مفصلي به كار مي رود و همچنين داروي پيريميتامين كه در درمان مالاريا و توكسوپلاسموزيس چشمي به كار مي رود.داروي متوتروكسايد با تغيير دادن آنزيم د هيدروفوليك ردوكتاز باعث مي شود كه اسيد فوليك، بدون جذب شدن دفع شود؛ بدون وجود اسيد فوليك سنتزDNA صورت نمي گيرد و در نتيجه، توليد مثل سلول متوقف شده و سلول مي ميرد. مطالعات اخير نشان داده است كه تجويز مكمل اسيدفوليك در بيماران مبتلا به رماتيسم مفصلي كه از داروي متوتروكسايد استفاده مي كردند سبب شده است كه ميزان مسموميت اين داروها در اين افراد پايين بيايد. همچنين يك دارو مي تواند با تشكيل يك پيوند با موادمغذي، موجب غيرفعال شدن آن ماده شود؛ داروي ايزونيازيد كه براي درمان طولاني مدت سل به كار مي رود عملكردي اينچنين دارد به طوري كه با پيريدوكسين يا ويتامين ۶B باند شده و مانع عملكرد اين ماده مغذي مي شود و در نتيجه باعث كمبود اين ماده در بدن مي شود. از ديگر داروهايي كه باعث كمبود ويتامين ۶B مي شوند عبارتند از: هيدرالازين، پني سيلامين، ال-دوپا و سيكلوترن.
از ديگر داروهاي ضدويتامين، داروي ضدانعقاد كومارين است كه اين دارو، ضدويتامينK است ولي تجويز اين دارو عمدي است زيرا اين دارو با غيرفعال كردن عملكرد ويتامينK از لخته شدن خون به طور غيرطبيعي در عروق جلوگيري مي كند. بنابراين در افراد بيماري كه به اين بيماري دچارند توصيه مي شود كه از غذاهاي غني از ويتامينK پرهيز كنند كه معمولا اين غذاها شامل سبزيجات هستند، كه كاهش در مصرف اسفناج و كلم بروكسل از اين جمله است. همچنين اين بيماران بايد از مصرف زياد مكمل هاي ويتامينA ،D وE كه ممكن است خطر خونريزي غيرطبيعي را افزايش دهند پرهيز كنند. همچنين مصرف الكل با تاثير بر روي كبد مي تواند بر روي پديده انعقاد خون تاثير گذارد.
Krause: منبع 
ايمان محسني- كارشناس تغذيه

درمانگاه هاي ويژه مددكاري در بم
001161.jpg
از آنجا كه اكثر بازماندگان حادثه بم در معرض صدمات شديد روحي و افسردگي قرار دارند، درمانگاه هاي ويژه ارائه خدمات مشاوره اي در اين شهرستان راه اندازي مي شود. در اين درمانگاه ها ضمن ارائه كمك هاي فوري روانشناسي و روانپزشكي به تمام بازماندگان در گروه هاي سني مختلف كه دچار صدمات شديد روحي هستند، به نوعي براي پيشگيري از عوارض استرس ها و شوك هاي رواني اين حادثه و تامين سلامت رواني آنها تلاش مي شود.
اين درمانگاه ها به صورت اتاقك هاي پيش ساخته هستند كه در اولين قدم، تعدادي از آنها به بم منتقل شده اند، اما افزايش اين درمانگاه ها به توان مالي بهزيستي بستگي دارد.

نوشابه عامل چاقي در كودكان
001179.jpg
آخر نفهميديم كه اين نوشابه هاي گازدار چه چيزي دارد كه بيشتر كودكان، به خوردنش علاقه نشان مي دهند.
آنچه مسلم است اينكه مصرف نوشابه هاي گازدار به دليل داشتن كالري زياد سبب چاقي كودكان مي شود.
محققان دريافتند، افزايش وزن كودكاني كه روزانه بيش از ۳۵۰CC نوشابه گازدار مصرف مي كنند، در مقايسه با كودكاني كه روزانه كمتر از ۱۸۰CC از اين نوشابه ها مي نوشند، بسيار بيشتر است.
به گفته محققان، كودكان تا زماني كه به نوشابه ها دسترسي داشته باشند از مصرف شير خودداري مي كنند و به اين ترتيب از ميزان ذخيره فسفر، منيزيم، كلسيم، پروتئين و ويتامين بدن آنها كاسته مي شود.

اضطراب و دستگاه ايمني بدن
001176.jpg
به تجربه ثابت شده كه بسياري از ناراحتي هاي جسمي، ريشه در ناآرامي هاي رواني دارد.
محققان دانشگاه ايالتي اوهايو در يك مطالعه شش ساله دريافتند كه تداوم نگراني و بي قراري مي تواند باعث تحليل دستگاه ايمني بدن و در عين حال بيمار شدن انسان شود. همچنين اين حالات بر ميزان برخي مواد مضر در بدن مي افزايد.
يكي از اين مواد «اينترلوكين »۶ است كه ميزان توليد آن در بدن با افزايش سن، بيشتر شده و با برخي بيماري ها مثل بيماري هاي قلبي، ديابت، پوكي استخوان و ديگر بيماري ها ارتباط دارد. افراد نگران و مضطرب، بيش از ديگران به اين بيماري ها مبتلا شده و چنين امراضي آثار نامطلوبي بر سلامت آنها مي گذارد.

خورد و خوراك
رژيم درماني سل
001158.jpg
سارا صرافي زاده - كارشناس تغذيه 
قسمت دوم 
علائم بيماري سل به تدريج بروز مي كند، حالتي است شبيه آنفلوآنزا و سرفه، كاهش اشتها، تعرق شبانه، درد قفسه سينه و تب را به دنبال دارد. با وخيم تر شدن شرايط بيماري، تب، تعرق شبانه، خستگي مزمن، كاهش وزن و تنگي نفس رخ داده و همچنين خلط خوني بوده و مشكلاتي براي حنجره به وجود خواهد آمد و در نتيجه صحبت كردن براي فرد بسيار مشكل خواهد شد. در زمان هاي گذشتهTB به صورت يك بيماري نادر بوده و مردم كمتر به آن توجه مي كردند. تجويز داروهاي آنتي بيوتيك و ارتقاء كيفيت زندگي باعث شد كه درمان اين بيماري راحت تر شود. معمولا اين بيماري بين افرادي شايعتر بود كه از نظر تغذيه و بهداشت در وضعيت نامناسبي قرار داشتند.
در سال هاي ۱۹۸۵ و ۱۹۹۱، شيوعTB ۱۸،درصد در آمريكا افزايش يافت.
بيماري سل در حال حاضر حالت مهلك و بدخيم به خود گرفته. درمانهايي كه براي اين بيماري در نظر گرفته شده در مرحله اول، استفاده از داروهاي آنتي بيوتيك به صورت روزانه به مدت يك سال بعد از علائم است. اما بهبود خيلي سريع تر حاصل مي شود. بعد از ديده شدن حالت بهبودي در فرد داروها معمولا قطع مي شوند و بيمار تا يك سال تحت نظارت پزشك به سر مي برد. افراد مبتلا به TB ، مستعد دچار شدن به ويروس HIV (ايدز) هستند. در كل عواملي كه فرد را در معرض ابتلا به سل قرار مي دهد عبارتند از: سوء تغذيه، كليه بيماري هايي كه باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي شوند، استرس، پيري، استفاده از داروهاي استروئيدي و عفونت. لازم به ذكر است كه اين نكته را هميشه به ياد داشته باشيم كه رژيم غذايي مناسب (طبق راهنمايي كارشناس تغذيه) به صورت تكميل كننده درمان دارويي است و اين نكته رابايد جدي تلقي كرد.
مواد غذايي كه در اين دوران ضروري به نظر مي رسد عبارتند از: روغن زيتون، روغن مايع زيتون، كليه ميوه ها و سبزيجات بخصوص انار، انگور، آناناس، هويج، گوجه فرنگي، بادام زميني، مصرف پودر شيرخشك همراه با شيرو مصرف كليه لبنيات پاستوريزه. در مواردي كه فرد اشتها ندارد با مشورت پزشك يا متخصص تغذيه مي توان از پودرهاي تقويتي نيز استفاده كرد.
از مصرف مواد زير پرهيز كنيد:
- چربي هاي اشباع (چربي هايي كه در محصولات حيواني وجود دارد.)
- مصرف دخانيات و يا حضور در جايي كه افراد در آن مكان سيگار مي كشند.
- غذاهاي فرآيند شده با شكر و آرد سفيد و...
- قهوه، الكل، آب سودا و ديگر نوشيدني هاي بي ارزش.
- فعاليت زياد و خواب كم 
- استرس

يك بيماري
آسيب هاي گوارشي ناشي از هليكو باكترپيلوري
فردي تعريف مي كرد كه وقتي همسرش باردار بوده، معده درد گرفته. دوستانش مي گفتند: بچه كه دنيا آمد؛ دكتر مي روي؟
بچه به دنيا آمد و نرفت، گفتند: بچه كه به مدرسه رفت ، دكتر مي رود.نرفت.
گفتند: درس بچه كه تمام شد مي رود.نرفت.
حالا  آن بچه ۲۸ سال دارد و هليكو باكتر پيلوري، كماكان فعال است.
001167.jpg
نشميل تبريزي 
عفونت با هليكوباكترپيلوري، از شايع ترين ناراحتي هاي امروز است كه هنگام بروز دردهاي گوارشي به ويژه در ناحيه معده و دوازدهه توجه پزشكان را به سمت خود معطوف مي كند.
هليكوباكترپيلوري يك باسيل كوتاه، مارپيچي شكل، هوادوست و گرم منفي است كه هميشه باعث گاستريت فعال مزمن مي شود. هليكوباكترپيلوري، انواعي از پروتئين ها را توليد مي كند كه به نظر مي رسد يا واسطه صدمه به مخاط معده باشد و يا آسيب وارده به اين ناحيه را تسهيل مي كند. اين باكتري، آنزيمي را به نام« اوره آز» توليد مي كند كه موجب تسريع هيدروليز اوره به آمونياك و دي اكسيدكربن و در نتيجه موجب حفاظت هليكوباكتر در برابر اسيد معده مي شود.
همچنين هليكوباكتر ضخامت و چسبندگي ژل موكوسي پوشاننده سطح سلول هاي مخاطي را كاهش داده، ماده اي چسبنده توليد مي كند كه باعث چسبيدن آن به مخاط معده مي شود و برخي از انواع آن موجب زخم دوازدهه يا معده مي شوند.
شيوع صدمات ناشي از هليكوباكتر در آمريكا با افزايش سن، افزايش مي يابد تا جايي كه در افراد بالاي ۶۰ سال درصد شيوع، حدودا با سن آنها برابر مي شود. برخلاف آن در جوامع در حال توسعه، عموما هليكوباكتر در دوران كودكي بيشتر صدمه وارد مي كند. ميزان اين عفونت در محروميت هاي اقتصادي - اجتماعي افزايش مي يابد و جالب اينكه در ميان افراد زنداني درصد ابتلا بيشتر است.
انتقال هليكوباكتر به صورت مستقيم از فردي به فرد ديگر صورت مي گيرد.
اين انتقال از راه هاي مدفوعي - دهاني، دهاني - دهاني و روده اي - دهاني، صورت مي گيرد. در ابتداي عفونت با هليكوباكتر در مبتلايان زخم دوازدهه، يك دوره گذرا در افزايش ترشح اسيد معده بروز مي كند و به دنبال آن يك دوره كاهش ترشح اسيد كه ماه ها طول مي كشد، به وقوع خواهد پيوست. بعد از اين مدت، ميزان ترشح اسيد به مقادير قبل از عفونت باز خواهد گشت.
گفتيم كه برخي از رده هاي هليكوباكتر باعث ايجاد زخم دوازدهه مي شوند كه درد ناحيه اپي گاستر شايع ترين علامت زخم دوازدهه است كه اين درد حالتي تيز، سوزاننده يا مالشي و مبهم دارد. مشخصه درد زخم دوازدهه به اين صورت است كه بين ۹۰ دقيقه تا ۳ ساعت پس از صرف غذا روي مي دهد و اكثرا بيمار را شب ها از خواب بيدار مي كند.
معمولا چند دقيقه پس از خوردن غذا يا مصرف آنتي اسيدها، درد بيمار رفع مي شود كه احتمالا به خاطر خنثي شدن اسيد معده است. به نظر مي رسد كه درد ناشي از اسيد در بيماران مبتلا به زخم دوازدهه به خاطر ۱) تحريك گيرنده هاي شيميايي به وسيله اسيد. ۲)ايجاد تغيير در حركات معده باشد.
ناگفته نماند كه زخم هاي خوش خيم معده نيز ناشي از عفونت با هليكوباكتر هستند. در اين نوع زخم ها مثل زخم دوازدهه، به نظر مي رسد كه اسيد در آسيب زايي زخم موثر باشد، با اين تفاوت كه بر خلاف زخم دوازدهه، معمولا ميزان ترشح اسيد در بيماران مبتلا به زخم معده، طبيعي يا كمتر از حد طبيعي است. اينكه چرا بعضي از افرادي كه با هيلكوباكترپيلوري دچار عفونت شده اند، مبتلا به زخم دوازدهه شده و ديگران مبتلا به زخم معده، هنوز روشن نيست. از علايم زخم معده، همانند زخم دوازدهه، درد ناحيه  اپي گاستر شايعترين آن است، اما مثل مبتلايان زخم دوازدهه چندان تيپيك نيست. در بعضي موارد، درد ناشي از زخم معده با خوردن غذا بهبود نمي يابد و ممكن است تشديد هم شود. ناگفته نماند كه خونريزي هم از عوارض شايع زخم معده است براي تشخيص هليكوباكتر، آزمايش هايي وجود دارد كه مي توان به موارد زير اشاره كرد: آزمايش تنفس اوره كه حساسيت آن ۹۵-۹۰ درصد است.
نمونه برداري هم كه نيازمند آندوسكپي است ۹۸-۹۰ درصد حساسيت دارد.
آزمايش هاي سرولوژي، بافت شناسي و كشت هم رايج است كه موارد سرولوژي و بافت شناسي نيازمند آندوسكپي هستند.
اما در مورد درمان دارويي: داروهاي بسياري براي درمان عفونت با هليكوباكتر پيلوري موردارزيابي قرار گرفته اند كه عبارتند از: تركيبات بيسموت، آموكسي سيلين، تتراسايكلين، كلاريترومايسين، مترونيدازول، اميپرازول و....
موفقيت آميزترين روش درمان اخير براي عفونت با هليكوباكترپيلوري كه به نام درمان سه گانه معروف است شامل موارد زير است، يك تركيب بيسموت به همراه مترونيدازول و آموكسي سيلين يا تتراسايكلين.
گسترده ترين و موثرترين رژيم درماني عبارت است از يك دوره ۲ هفته اي با بيسموت با دوز ۲قرص، چهار بار در روز همراه با مترونيدازول۴۰۰-۲۵۰ يا۵۰۰ ميلي گرم، سه يا چهار بار در روز و تتراسايكلين ( ۵۰۰ ميلي گرم، چهار بار در روز ) گرچه مي توان به جاي تتراسايكلين از آموكسي سيلين (۵۰۰ ميلي گرم، چهار بار در روز) استفاده كرد كه اين دوره دو هفته اي درمان، البته زير نظر پزشك معالج، تا۹۰ درصد موارد، موجب ريشه كني هليكوباكتر مي شود.
البته استفاد از اين داروها عوارضي هم به دنبال دارد. بيسموت ممكن است باعث تيرگي زبان ومدفوع شده و باعث يبوست شود. آموكسي سيلين ممكن است باعث اسهال ناشي از آنتي بيوتيك ، تهوع، استفراغ، راش پوستي و واكنش هاي آلرژيك شود و مترونيدازول ممكن است باعث تهوع، استفراغ، اسهال و تغيير در حس چشايي شود.
علاوه بر آن به بيماران بايد در مورد عدم استفاده از الكل در زمان مصرف مترونيدازول هشدار داد.
البته علاوه بر اين روش درمان سه گانه، روش هاي ديگري نيز بكار مي رود، به عنوان مثال درمان دوگانه با آموكسي سيلين (۵۰۰ ميلي گرم ،چهار بار در روز) و اميپرازول (۲۰ميلي گرم، دوبار در روز) براي دو هفته عوارض جانبي كمتري داشته و از طرف بيمار نيز بهتر پذيرفته مي شود. اما تنها ۳۶ تا۶۰ درصد احتمال ريشه كني وجود دارد.
همه اين درمان هاي پيشنهادي باتوجه به وضع جسمي بيمار و عوامل تخصصي ديگر، بايد از سوي پزشك (ترجيحا متخصص) ارزيابي  شوند و بهترين و كم ضررترين درمان، اجرا شود.

اهداي خون
001170.jpg
اگر مي خواهيد به سلامتي خود كمك كنيد، خون خود را اهدا فرماييد!
رقيق شدن خون و فراهم آوردن تصفيه مناسب براي ريه، يكي از مزاياي اهداي خون است كه اين خود باعث عملكرد مناسب ريه و نوعي درمان، براي بيماران ريوي محسوب مي شود. به گفته« دكتر بهزاد نيك زاد» - پزشك مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تبريز- اهداي خون مزاياي گوناگوني داشته و بهتر است پس از سن ۱۵ سالگي صورت گيرد و فرد از نظر فشارخون و ميزان هموگلوبين كنترل شود.
هر فرد در سال مي تواند تا ۴بار و هربار تا۰۵۳ CC خون بدهد. البته اين در صورتي است كه فرد از نظر جسماني مشكلي نداشته و كاملا سالم باشد.

عدم تاثير آنتي هيستامين ها
001164.jpg
بعضي ها فكر مي كنند كه قرص و دوا ، نقل و نبات است و به صورت خودسرانه براي هر درد و مرضي از آنها استفاده مي كنند. نمونه بارز آن مصرف خودسرانه آنتي هيستامين ها و شربت هاي سرفه در درمان سرماخوردگي است.
دكتر «سيداحمد سيادتي» با تاكيد بر اينكه داروهاي آنتي هيستامين، معمولا در درمان آلرژي ها موثر بوده و استفاده خودسرانه از آنها مضر است، گفت: «سرفه، نقش فيزيوتراپي ريه را دارد كه ترشحات ريه را به نفع بيمار تخليه مي كند. بنابراين پيشنهاد مي شود كه خانواده ها از دادن شربت هاي سرفه به كودكان خود، خودداري كنند.»

با ويروس ها همكاري نكنيم
001155.jpg
يك متخصص بيماري  هاي عفوني كودكان معتقد است كه دادن تب برها به كودكان اقدام صحيحي نيست. وي علت نادرستي اين امر را از بين رفتن مقداري از ويروس ها به سبب تب در بدن دانست و افزود: «با دادن تب برها با ويروس ها همكاري مي كنيم. دادن تب بر تنها هنگامي كه كودك تب شديدي دارد طبق تجويز پزشك اشكالي ندارد، اما مصرف زياد آنها اثرات بدي بر روي كبد كودك مي گذارد.» به گفته دكتر «احمد سيادتي» گاهي اوقات ممكن است ويروس سرماخوردگي با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شده و از تب بري مثل آسپرين استفاده شود كه در نتيجه سبب ايجاد اختلال هاي بدني و بروز «سندرم راي»، اغما، بي هوشي، تشنج و در نهايت مرگ مي شود

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |