شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۸
دام عنكبوت جهاني
كلا هبرداري بدون دخالت دست
كساني كه در اين تجارت سرمايه گذاري كرده اند، به نوعي قرباني تلقي مي شوند چراكه با يافتن زير گروه، همديگر را فريب داده اند
001203.jpg
سعيد مسيح
دام شركت هاي اينترنتي 
عبارت «بدون دخالت دست» زماني نشانه پيشرفت علم بود. دستگاه ها كار انسان را انجام مي دادند، تميزتر و شيك تر.
اين ماجرايي كه خواهيد خواند در همين ارتباط است.
سابقه 
سال ها پيش بود كه مدير يك موسسه تندخواني مشهور، تكنولوژي اين نوع كاسبي را وارد ايران كرد. خريدن كارت و فروش آن به اشخاص ديگري كه هر كدام بايد آنها را به آدم هاي ديگر بفروشند و الي آخر.
ادامه دارد
نام هايي مثل گلدكوئست و پرايم بانك و پنتاگونو به زودي جاي خود را به اسامي جديدتري خواهند داد. شك نكنيد و گول نخوريد.
بانك مركزي نسبت به فعاليت بعضي از شركت هاي اينترنتي كه با استفاده از ساده لوحي تعدادي از شهروندان اقدام به كلاهبرداري چند ميلياردي مي كنند، هشدار داد.
اين شركت هاي موهوم كه ماهيت قانوني آنها محرز نيست، بدون مجوز قانوني، وعده هايي را به مردم داده اند كه تحقق نيافته و روش هاي آنها هم همراه با تقلب است كه خسارات زيادي را به مردم وارد كرده است. در اين ميان تعداد معدودي از افراد، اموالي را به دست آورده اند كه طريق آن فاقد مشروعيت قانوني است. باتوجه به اين مساله در ماده يك و دو قانون تشديد مجازات كلاهبرداران، تصريح شده فردي كه اين عمل را انجام دهد، كلاهبردار محسوب شده و افرادي كه در اين رابطه مالي را به دست آوردند به عنوان تحصيل مال نامشروع، تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
اين كلاهبرداران در اين گونه سايت ها به مردم پيشنهاد مي كنند تا اطلاعات شخصي و اختصاصي خود را وارد اين سايت ها كرده و يا حساب بانكي با سود بالا دريافت كنند.
يك نمونه
اعضاي باند تجارت الماس يكي از اين شركت هاي كلاهبرداري اينترنتي است كه با هوشياري ماموران مبارزه با جرايم رايانه اي و خاص اداره آگاهي نيروي انتظامي فعاليت هاي غير قانوني اعضاي اين باند در كشور مشخص و با همكاري دستگاه قضايي از فعاليت اين باند به صورت علني جلوگيري شد. اما به گفته جمشيدي دبير شوراي عالي توسعه قضايي «فعاليت علني اين باند پس از دستگيري و محاكمه سران آن كاملا به فعاليتي غير قانوني تغيير پيدا كرده است.»
پس از مشخص شدن فعاليت هاي غير قانوني اين باند، ماموران گرداننده سايت هاي فارسي تجارت الماس را در اصفهان دستگير كردند.
وي به نام «ح» بود كه دو سايت مربوط به تجارت الماس را سرپرستي مي كرد و از طريق آن به تبليغ براي اين تجارت شبكه اي مي پرداخت. وي در اصفهان دستگير شد.
دستگيري «ح» آخرين دستگيري از موج گسترده دستگيري عليه بازاريابان اين نوع تجارت بود كه به شدت از سوي مقامات انتظامي و خصوصا بخش هاي بخش مبارزه با جرايم اينترنتي تحت پيگرد قرار گرفته و دستگير شده بودند.
سرهنگ «مهرداد اميدي» مدير كل مبارزه با جرايم رايانه اي نيروي انتظامي پس از دستگيري متهمان اين پرونده گفت: «از جمله محدوديت ها و دغدغه هاي رسيدگي به اين پرونده اين است كساني كه در اين تجارت سرمايه گذاري كرده اند، به نوعي قرباني تلقي مي شوند و با يافتن زير گروه، همديگر را فريب داده اند و با توجه به اين كه تمامي مبالغ سرشاخه  هاي اصلي از كشور خارج شده است، در برگرداندن آن مشكلاتي وجود دارد.»
وي افزود: «با هماهنگي قاضي پرونده در اصفهان در جريان است كه وجود اين شركت ها درخارج بررسي مي شود. در اين راستا سعي خواهيم كرد با اينترپل( پليس بين الملل) اين مساله را در ميان بگذاريم، اما باتوجه به متفاوت بودن قوانين ساير كشورها شايد موفقيت قطعي حاصل نشود، اما تلاش خواهيم كرد جبران خسارتي صورت گيرد.»
سرهنگ اميدي گفت: «در اين موضوع مهمترين مساله اين است كه مردم به سطحي از آگاهي برسند كه فريب شركت هايي كه به اين روش عمل مي كنند را نخورند و به وعده هاي آنها اعتمادنكنند، چرا كه ممكن است پس از مدت ها اين تجارت مجددا به روش ديگري (قرعه كشي هاي اخير) اتفاق بيفتد. ضمن اينكه قوانين و ساز و كارهاي كنوني كشور هم بايدبه تناسب روش ها و فن آوري هاي جديد پيش بيني شوند، چرا كه به ميزان روش هاي صحيح تجارت، روش هاي غير قانوني هم ابداع مي شود.»
نمونه هاي داخلي
شعارهاي تبليغاتي اين گونه شركت  ها كاملا عوام فريبانه است و مخاطبانشان را فقط اقشار كم سواد وبي سواد تشكيل مي دهند. همچنين افراد به ويژه جوانان بي شغل و كم درآمد بيشتر جذب اين نوع روش ها شده اند.
چنين شركت هايي، از آنجا كه نمي توانند مجوز قانوني براي فعاليت خود دريافت كنند، فعاليت خود را روش نوين وفراتر از فهم و درك قانون تعريف مي كنند و يا با دريافت مجوزهايي غيرمرتبط و بزرگ نمايي آن، سعي در فريب مخاطبان خواهند كرد. به تازگي آدرس بانك هاي اينترنتي با پسوند دومين نيوزيلندي و استراليايي جعل شده و مشتريان اين دو كشور سركيسه شده اند.
كلاهبرداران طوري وانمود كرده بودند كه شريك بانك هايي مانندAN ،Westpac وZasBbank وبانك ملي نيوزيلند بوده اند. اما بانك ها هرگونه شراكت با اين سايت هاي جعلي را رد كرده و به مردم نسبت به معامله با اين سايت ها با اسامي بانك ها هشدار داد. بر اساس اطلاعيه بانك مركزي، شركت هاي گلدكوئست و پرايم بانك از جمله مواردي هستند كه شبكه گسترده اي در ايران دارند كه به گفته سرهنگ اميدي همگي هم داراي پرونده هاي شكايت مردم هستند.

شايد پرونده مهمي باشد...
در پي بازرسي چمدان هاي مسافران يكي از اتوبوس هاي پاوه - تهران، ۲۵ ميليون تومان چك مسافرتي جعلي دو بانك ملي و ملت ايران كشف و ضبط شد. اين چك ها كه در حدود ۱۰۰ قطعه بودند هيچگونه مهر و امضاي شعبه صادركننده را نداشته و در درون ۴ دستگاه VCD توسط يكي از مسافران جاسازي شده بودند
. ماموران نيروي انتظامي وقتي مشكوك به اين دستگاه ها شدند كه هيچ گونه پيچ و كارتوني نداشتند. پس از بازجويي هاي اوليه از فرد دستگير شده، مشخص شد كه وي در ازاي دريافت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان، در مرز ايران و عراق اين محموله را تحويل گرفته كه ظرف ۲ روز آن را به تهران برساند. همچنين وي در ادامه بازجويي ها مدعي شد كه اصلا خبري از وجود اين چك هاي جعلي در محموله مورد نظر نداشته و فقط طبق قرار قبلي مي بايست آنها را به رابطي در تهران تحويل مي داده است. تحقيقات براي روشن شدن زواياي پنهان اين پرونده در دادگستري و اداره مبارزه با كالاي قاچاق نيروي انتظامي ادامه دارد.

تراول دزد لو رفت
اين عكس كاملا  تزئيني است. كسي كه سرقت را انجام داده بانويي است كه موفق نشديم تصويري از او چاپ كنيم.
001206.jpg
زن سارقي كه اقدام به سرقت ۹ تراول و ۳ميليون تومان طلا از منزلي در محدوده خيابان پيروزي كرده بود توسط ماموران آگاهي جنوب شرقي دستگير شد.
با شكايت «مهدي»۲۸ ساله كاسب، مبني بر سرقت ۹ تراول و۳ ميليون تومان طلا از منزلش، ماموران آگاهي موفق به دستگيري سارق به نام «الهام»۴۲ساله شدند.
«مهدي» در شكايت خود گفت: «روز سرقت سركار رفته بودم. همسرم ساعت چهار بعدازظهر همان روز به منزل مادرش كه پنج دقيقه اي راه تا منزلمان است، مي رود. او در راه برگشت متوجه مي شود كليدهايش مفقود شده است، به همين خاطر به محل كار من  آمد و هر دو با هم به منزل برگشتيم.
سركوچه يكي از دوستان خانوادگيمان را كه ۲۰ سال است او را مي شناسيم ديديم. وقتي همسرم به خانه مادرش رفت او در آنجا بود. هنگامي كه به خانه رسيديم در خانه باز و تمام اتاق ها بهم ريخته بود. بعد از بررسي متوجه شديم ۹ تراول و تمام طلاهاي همسرم به سرقت رفته است.
پس از شكايت و مشورت با افسر پرونده تصميم گرفتيم تا هنگام وصول چك ها منتظر بمانيم.»
وصول چك ها
«حميدرضا»۲۹ ساله لوله كش، بعد از وصول چك دستگير شد. او به ماموران آگهي گفت: «براي منزل «الهام» تعداد زيادي لوله خريداري و نصب كردم و چون مبلغ بالا بود او چند تراول به من داد. هنگامي كه تراول ها را از او مي گرفتم يكي از همسايه هاي «الهام» در آنجا بود و او به من گفت به گونه اي رفتار كنم كه همسايه اش متوجه تراول ها نشود.من «الهام» را از سه سال پيش كه در بازسازي منزلش لوله كشي كردم مي شناسم.»
دستگيري سارق
پس از اعترفات «حميدرضا. ك» ماموران موفق به دستگيري «الهام» شدند.
«الهام» در اعترافات خود گفت: «در ميهماني كه بوديم، كليد را از كيف دختر صاحبخانه كه بعد از من به آنجا آمده بود برداشتم، بعد به بهانه  هاي مختلف آدرس او را از خواهرش پرسيدم. قبل از اينكه ميهماني تمام شود به منزل او رفتم و ۹ تراول و مقداري طلا سرقت كردم.
با تراول ها مقداري طلا خريدم و تعدادي از تراول ها را هم براي خواهرم كه در شهرستان است و مشكل مالي دارد، فرستادم.
طلاها را هم به دو طلا فروشي آشنا فروختم.براي يافتن طلاها در منزل «مهدي» خانه اش را به هم ريختم. وقتي از سركوچه آنها رد مي شدم متوجه آنها نشدم.»
تحقيق از طلا فروشي ها
«محمد»۲۲ ساله طلا فروش گفت: «الهام» يكي از همسايه هاي من است به همين خاطر طلاها را بدون فاكتور از او خريدم و هيچگونه اطلاعي از سرقتي بودن آنها نداشتم.
«محمد»۳۳ ساله طلا فروش نيز گفت: «من هميشه طلاهايي را كه خريداري مي كنم با فاكتور است اما از «الهام» چون از مشتري هاي قديمي و همچنين همسايه ديوار به ديوار من بود فاكتور نخواستم. او طلاها را در دو نوبت براي فروش پيش من آورد.»
«مهدي» بعد از شناسايي متهم و بازداشت او عنوان كرد كه از خانه پدرزنش به همين شيوه سه تخته فرش ابريشم كه يكي از آنها دورش چرم خالص بود، دودستگاه دوربين فيلم برداري و مقداري طلا سرقت شده است.

سارق دوربين هاي فيلمبرداري
عشق فيلم ؟!
سارقي كه اقدام به سرقت دوربين هاي فيلمبرداري مي كرد توسط ماموران كلانتري ۱۴۷ گلبرگ دستگير شد. سارق «رضا. ت»۳۲ساله، متاهل، داراي دو فرزند و ساكن ورامين است كه چند سابقه سرقت دارد.
شيوه سرقت
«رضا. ت» براي سرقت، به فيلمبرداران مجالس مراجعه مي كرد و به بهانه اينكه يكي از بستگانش از مكه يا كربلا آمده است ساعتي را براي فيلمبرداري تعيين مي كرد و از آنها مي خواست كه خانمي را براي فيلمبرداري از مجلسش بفرستند. در وقت تعيين شده با آژانس دنبال فيلمبردار مي رفت و در بين راه به بهانه اينكه فيلمبردار فيلم خام بخرد و يا عناوين ديگر او را از خودرو پياده مي كرد.پس از پياده شدن فيلمبردار، از راننده آژانس درخواست مي كرد به چند كوچه بالاتر برود. «رضا.ت» به بهانه اينكه اين منزل خودش است دوربين را هم بر مي داشت و از راننده درخواست مي كرد كه به دنبال فيلمبردار برود.
نحوه دستگيري
«رضا.ت» در يكي از سرقتهايش هنگامي كه از خودرو آژانس پياده شد و قصد داشت دوربين فيلمبرداري را هم با خود ببرد راننده با بردن دوربين مخالفت كرده و به او مي گويد: دوربين براي فيلمبردار است و من دوربين را فقط به او تحويل مي دهم. «رضا. ت» هم براي پس دادن دوربين بر مي  گردد و زن به همراه راننده آژانس او را تحويل كلانتري ۱۴۷ مي دهند. استوار محمد فيضي پس از بازرسي بدني «رضا.ت» متوجه مي شود كه او هيچ پولي به همراه ندارد. پس از تحقيق در مورد محلي كه متهم به آن مراجعه كرده بود، متوجه مي شوند كه آن منزل نه به او تعلق دارد و نه به بستگانش.
همچنين ماموران در تحقيقات خود متوجه شدند «رضا.ت» داراي چهار سابقه سرقت است.
هشدار قاضي
قاضي اسماعيلي پس از هشدار به مردم، از كساني كه اين سارق از آنها سرقت كرده بود خواست براي شكايت، به كلانتري ۱۴۷ گلبرگ مراجعه  كنند.

مرگ ۶۰۰ افغان در زلزله بم
۶۰۰ افغان كه در استان كرمان و شهرستان بم زندگي مي كردند در زلزله بم جان خود را از دست دادند.عبدالخالق - مسوول امنيتي ولايت «فراه» افغانستان- با اعلام اين مطلب گفت: بيشتر اين عده، ساكنان شهرستان «قلعه كاه» ولايت «فراه» و تعدادي هم ساكنان ولايت «پروان» افغانستان را تشكيل مي دهند كه در طول سال هاي جهاد و مقاومت به ايران مهاجرت كرده و در شهرستان بم اقامت گزيده بودند.اجساد بسياري از اين قربانيان در هماهنگي با مقام هاي ايراني به اين ولايت هم مرز با ايران انتقال يافته كه با تشخيص هويت آنان، به خانواده هايشان تحويل خواهند شد.مسوول امنيتي فراه همچنين گفت: «مسوولان اين ولايت با كمك افراد خير، تجهيزات و امكانات لازم براي انتقال و دفن اين اجساد را فراهم كرده اند.»

فرود اضطراري
پليس آلمان از فرود اضطراري يك فروند هواپيماي جت مسافربري در محوطه اي نزديك فرودگاه مونيخ خبر داد.
پليس اعلام كرد: يك فروند هواپيماي فوكر ۷۰، حامل ۳۰ مسافر، پس از گزارش خلبان درخصوص نقص فني در يكي از موتورهاي آن، در محوطه اي حدود ۲ كيلومتر، نرسيده به باند فرودگاه مونيخ مجبور به فرود اضطراري شد.
هنوز معلوم نيست هواپيما متعلق به كدام خطوط هوايي است.
به كسي در اين حادثه آسيبي نرسيده است.

شكار ۱۱۷۵ موش با تير و كمان
مردي مالزيايي با كشتن ۱۱۷۵ موش با تير و كمان، عنوان بهترين شكارچي موش را كسب كرد.
اين مرد پس از آنكه شوراي شهرشان براي كشتن هر موش ۳۵ سنت جايزه تعيين كرد، پس از سه ماه، ۱۱۷۵ موش را با تير و كمان كشت و لاشه آنها را به اين شورا تحويل داد و ۵۳۰ دلار به عنوان جايزه ويژه دريافت كرد.
وي تير و كمان را با يك قطعه چوب و يك قطعه پلاستيك از دو شاخه چرخ پسرش ساخته بود.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |