دوشنبه ۲۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۰ - Jan 12, 2004
بخش خصوصي از منابع مالي خارجي بهره مند مي شود
گروه اقتصادي: كاهش مخاطرات سرمايه گذاري در ايران همچنين كاهش تنش در روابط خارجي كشور در ماه هاي اخير شرايطي فراهم كرده است كه نهادهاي مالي بين المللي تمايل بيشتري براي حضور در ايران نشان دهند.
سفر معاون بانك جهاني به ايران كه رياست مؤسسه مالي بين المللي يكي از نهادهاي تحت پوشش اين بانك را نيز برعهده دارد از جمله نماد  هاي اين روند است.
در اين زمينه طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز، حضور رئيس مؤسسه مالي بين المللي در ايران را زمينه ساز تأمين مالي بخش خصوصي كشور از طريق منابع خارجي دانست و با اشاره به اينكه رابطه بخش خصوصي ايران با اين نهاد سالها قطع بوده است، گفت: حضور اين نهاد در ايران به آن مفهوم است كه بخش خصوصي آن كشور در اقتصاد نقش معناداري پيدا كرده و توانسته پروژه اي را اجرا كند كه داراي توجيه و بازده اقتصادي است.
وي اضافه كرد: حضور اين مؤسسه همچنين حاكي از رعايت اصول و قوانين اقتصادي در پروژه هاي بخش خصوصي و ديگر فعاليت هاي اقتصادي كشور است.
مظاهري در مورد همكاري اين مؤسسه با بانك كارآفرين گفت: اين همكاري تنها يك كار بانكي و يا برقراري ليزينگ (اجاره به شرط تمليك) نيست، بلكه به همت مسئولان اين بانك ابزاري براي تأمين منابع موردنياز اجراي پروژه هاي بخش خصوصي در كشور فراهم شده است.
وزير دارايي با بيان آنكه اين اقدام آخرين پروژه توسط اين مؤسسه در ايران نخواهد بود، گفت: رئيس اين مؤسسه و معاون بانك جهاني آمادگي خود را براي همكاري با بخش خصوصي ايران در بخش هاي انرژي، مخابرات، فرآوري محصولات كشاورزي، ساختمان اعم از فاينانس كردن ساختمان سازي و يا تأمين منابع جهت توليد مصالح صنعتي ساختمان اعلام كرده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه بخش بيمه و ساير بخش هاي اقتصادي كشور بتوانند در آينده ضمن حضور گسترده تر در عرصه هاي بين المللي، امكان دستيابي بخش خصوصي با ساير منابع دراختيار سازمان هاي بين المللي را فراهم كنند.
بانك توسعه اسلامي اختصاص دو خط اعتباري جديد به ميزان ۱۰ ميليون دلار به بانك صنعت و معدن و ۱۲ ميليون دلار به بانك كشاورزي را تصويب كرد.
بانك هاي كشاورزي و صنعت و معدن اختيار تام دارند، تا طرح هايي كه نياز ارزي آنها دست كم ۲۰۰ هزار دلار و حداكثر پنج ميليون دلار است، ارزيابي، تصويب و پرداخت كنند.

يادداشت
اقتصاد ايران ايستاست
از جمله بارزترين پيامدهاي گسترش ارتباطات و پيوندهاي جوامع در بخشهاي مختلف بويژه در بخش اقتصادي، ارزيابي ساختارها و وضعيت كشورها از سوي موسسات تحقيقاتي و نظرسنجي معتبر بين المللي است كه معمولا منبع و مرجع قابل قبول بسياري از محافل اقتصادي، شركتهاي توليدي و خدماتي و كارشناسان در بررسي امكان برقراري ارتباط، فعاليت و سرمايه گذاري و ارائه طرحهاي كارشناسي بوده و مي باشد. به واقع اين گزارشات و ارائه شاخص ها راهنمايي بسياري از شركتها براي فعاليت اقتصادي آنهادر كشورهاي مختلف است.در ماههاي اخير گزارشهاي مختلفي از سوي اين موسسات پيرامون وضعيت و شرايط اقتصادي ايران منتشر شده است كه متاسفانه در تمام اين گزارشها تصويري نامطلوب از اقتصاد ايران ترسيم شده است.
در تازه ترين گزارش بنياد هرتيج آمريكا كه مهمترين شاخص ارزيابي هاي آن درجه آزادي اقتصادي كشورهاي مورد نظر است، اقتصاد ايران را در بدترين شرايط آزادي اقتصادي ارزيابي كرده و آن را در درجه ۵ قرار داده است.
اين گزارش بيانگر عدم موفقيت خصوصي سازي در بخش هاي مختلف اقتصادي است. براساس ارزيابي هرتيج شاخص كلان اقتصاد ايران (آزادي اقتصادي) و بسياري از شاخصهاي بخشهاي مختلف اقتصادي نسبت به سال گذشته تغييري نكرده و در برخي بخشها، شاخصها رشدي منفي داشته اند.گزارش اين بنياد بيانگر اين واقعيت است كه دولت در اقتصاد ايران همچنان نقش اول را بازي كرده و به عبارتي ديگر نقش تصدي گري دولت در بخشهاي مختلف اقتصادي همچنان روبه افزايش است.البته با توجه به ماهيت خصوصي سازي يعني فروش سهام شركتهاي دولتي به نهادهاي شبه دولتي و همچنين ضعف بخش خصوصي و عدم استقبال آن از خريد شركتهاي دولتي و علاوه بر آن رشد بودجه اين شركتها در لوايح سالانه بودجه و در كل بزرگ شدن دولت، ارائه چنين گزارشي چندان تعجب برانگيز نيست. آنچه جالب توجه است، رتبه ۱۴۸ ايران در بين ۱۵۵ كشور جهان است. در اين ميان شايد كشورهايي چون افغانستان، عراق و كره شمالي وضعيتي بدتر از ايران داشته باشند. اين تصوير به طور قطع امكان بهره گيري ايران از تسهيلات اقتصاد جهاني را كاهش مي دهد و در روند پيوند اقتصاد ايران با نهادهاي مالي و پولي بين المللي و جذب تكنولوژي هاي جديد تاثيرات منفي برجا مي گذارد.

رئيس كل بانك مركزي:
نرخ تورم در ۹ ماه سال جاري ۲/۱۶ درصد و رشد نقدينگي حدود ۱۵ درصد بوده است
رئيس كل بانك مركزي گفت: دولت هنوز درخصوص وضعيت حساب ذخيره ارزي در برنامه چهارم تصميمي نگرفته است.
ابراهيم شيباني پس از جلسه ديروز هيأت وزيران در پاسخ به پرسش خبرگزاري فارس، گفت: هيأت دولت وضعيت حساب ذخيره ارزي را به زودي مشخص مي كند.در برنامه چهارم دو بحث درخصوص حساب ذخيره ارزي مطرح است كه يكي باقي ماندن آن به شكل حساب نزد بانك مركزي و ديگري تبديل آن به صندوق ذخيره ارزي يا صندوق توسعه كشور است.
وي درخصوص رشد نقدينگي و تورم در نه ماه سال جاري گفت: رشد نقدينگي در اين مدت حدود ۱۵ درصد و نرخ تورم ۲/۱۶ درصد بوده است.(در مدت مشابه سال قبل رشد نقدينگي ۱۹‎/۱درصد و نرخ تورم ۱۶درصد بوده است).شيباني خاطرنشان كرد: بانك مركزي در برنامه چهارم مستقل تر مي شود.

تعداد كاركنان دولت بعد از انقلاب ۴برابر شده است
مدير دفتر بهبود تشكيلات و برنامه ريزي نيروي انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: در ۲۴ سال گذشته حجم كارمندان دولتي با بيش از چهار برابر افزايش از ۵۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۸ به دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در سال جاري افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي ايران مانيا، مسعود شكرالهي به گزارش بانك جهاني اشاره كرد و گفت: حجم دولت ايران دو برابر وضعيت طبيعي آن است.
وي در آمد ملي سرانه ايران را ۱۶۴۹ دلار اعلام كرد و گفت: اين رقم در سه دهه گذشته تنها ۲۰درصد رشد كرده است. وي در عين حال نسبت به اسمي بودن يا واقعي بودن اين افزايش اشاره اي نكرد.
وي با اشاره به اين كه ارزش صادرات غيرنفتي ايران به ۳/۶ ميليارد دلار افزايش يافته است، تاكيد كرد: فرش و ميوه هاي خشك بيشترين سهم را در صادرات غيرنفتي ايران دارند.
اين در حالي است كه صادرات محصولات تكنولوژيك پيشرفته تنها ۹/۱ درصد كل صادرات غيرنفتي ايران را شامل مي شود.

واردات فولاد آلياژي، صنعت فولاد كشور را تهديد مي كند
ورود بي رويه فولاد، صنعت فولاد آلياژي كشور را تهديد مي كند.
مهندس خبيري دبير نخستين همايش فولاد آلياژي با اعلام اين مطلب گفت: واردات بي رويه فولادهاي مخصوص، مهندسي و حتي آلياژي زيان سنگيني به كشور وارد كرده و روند سرمايه گذاريها و بازدهي سرمايه در اين بخش را به علت رقابت ناسالم از حالت اقتصادي خارج كرده است.نخستين همايش فولاد آلياژي، در روزهاي ۲۳ و ۲۴ ديماه در يزد و با عنوان بازار، توسعه و صنايع پايين دستي برگزار مي شود.

گفتگوي امروز
شهرداري ايذه و مجريان طرح كارون ۳
گروه اقتصادي: با توقف عمليات اجراي طرح كارون ۳ توسط شهرداري ايذه، مناقصه مجريان طرح و شهرداري بالا گرفته و در تازه ترين اظهارنظر، وزارت نيرو خبر از مطرح شدن اين پرونده در دادگاه تجديدنظر استان داده است.با رحيم جافري شهردار ايذه درخصوص روند شكل گيري پرونده و ادعاهاي مجريان طرح گفتگو كرده ايم.
***
* مبناي اقدام شهرداري براي توقف عمليات اين سد چه بوده است؟
-مجريان احداث اين طرح بايد نيم درصد عوارض پيمانكاري را به شهرداري ايذه پرداخت كنند اما تاكنون اين بدهي را كه بخشي از آن رقمي حدود ۲ ميليارد تومان است پرداخت نكرده اند. شهرداري پس از عدم پرداخت اين مبلغ موضوع را در كميسيون ماده ۷۷ مطرح و اين كميسيون رأي به صدور اجرائيه داد و با ابلاغ رسمي رأي، مجريان با اظهار اين كه در بودجه طرح محلي براي پرداخت اين بدهي پيش بيني نشده است خواستار پرداخت بدهي خود در مدت زمان قانوني ۱۸ ماهه شدند اما متأسفانه با سپري شدن اين مهلت در تاريخ ۱۳/۵/۸۲ باز هم مجريان از پرداخت بدهي خود سر باز زدند. علي رغم ارسال اخطار حسن نيت باز هم اقدامي براي پرداخت بدهي صورت نگرفت. در جلسه اي با حضور اعضاي شوراي شهر و مدير پروژه و كارشناسان اين طرح، آنان با وجود اذعان به اين كه مبلغ مذكور حق قانوني شهرداري است تنها به استناد دستور وزير نيرو مبني بر عدم پرداخت طلب شهرداري، از پرداخت اين بدهي خودداري كرده اند.شهرداري نيز حساب هاي مجريان طرح را توقيف و مسدود نموده و خودروها و املاك آنان را در راستاي اجراي ثبت پرونده توقيف خواهد كرد. همچنين براي كاهش ترافيك و تصادفات شهري از عبور و مرور وسايل نقليه مرتبط با طرح جلوگيري خواهد شد تا نسبت به احداث جاده كمربندي اقدام كنند.
* استدلال مجريان مبني بر دوري محل طرح و عدم استفاده از خدمات شهري براي پرداخت نكردن عوارض را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-اين موضوعات قبلاً نيز در دفاعيه آنها مطرح شده و با وجود همه پيگيري و استعلامي كه انجام دادند، صدور رأي قطعي و لازم الاجرا نشان از قانوني نبودن اين دفاعيات است.همچنين بر اساس قانون تقسيمات كشوري و استعلام دريافتي از اداره ثبت حوزه نفوذ شهر بيشتر از ۲۸ كيلومتر مورد ادعاي مجريان طرح است.بزرگترين هزينه اي كه اين طرح براي ايذه ايجاد كرده، آن است كه جمعيت شهر قبلاً ۵۴ هزار نفر بود اما در حال حاضر به ۱۲۰ هزار نفر رسيده است.اين افزايش ۱۰۰ درصدي جمعيت شهر به دليل كوچ اجباري ناشي از زيرآب رفتن زمين يا مسكن ساكنين اراضي محدوده طرح بوده است.دو برابر شدن جمعيت نيازمند توان مضاعف شهرداري براي ارائه خدمات مورد نياز است اما مجريان حاضر به پرداخت هيچ وجهي نيستند.

خبر كوتاه
* ستاد بن كارگري اعلام كرد، آخرين مهلت مراجعه كارگران جهت دريافت وجوه نقدي بنهاي سال ۱۳۷۹ تا پايان اسفندماه سال جاري تعيين شده است. كارگران مشمول قانون كار كه بنهاي سال ۱۳۷۹ را در دست دارند و تاكنون جهت دريافت وجوه نقدي اين بنها مراجعه نكرده اند، مي توانند براي اخذ وجوه پرداختي بنهاي مذكور به مراكز اتحاديه امكان در استانها مراجعه و در قبال ارائه بنهاي خويش، مبالغ ريالي آن را دريافت كنند.
* سازمان حمل ونقل و پايانه هاي كشور با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد، براي همه رانندگان فعال ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي شامل رانندگان كاميون، اتوبوس، ميني بوس و سواري كرايه كه در جاده هاي بين شهري در داخل و خارج كشور فعاليت دارند، كارت هوشمند صادر و جايگزين دفترچه كار آنان مي شود.
* ايسنا- بررسي بودجه پيشنهادي برخي وزارتخانه ها و سازمان ها در لايحه بودجه ۸۳ نشان مي دهد كه وزارت كار و امور اجتماعي با بيش از ۳۸ تريليون ريال بيشترين و وزارت تعاون با ۲۲۵ ميليارد ريال كمترين سهم را از بودجه ۸۳ دارند.
* ايرنا- معاون ترويج و نظام بهره برداري وزارت جهاد كشاورزي گفت: تا پايان سال جاري، ۲۰۱ مركز ترويج و خدمات كشاورزي در سطح كشور راه اندازي مي شود.
* عباس شفيعي معاون وزير نيرو گفت: در زمان حاضر ۲۲ درصد جمعيت شهري كشور زير پوشش طرح هاي فاضلاب شهري قرار دارد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۷۴۲
۸,407
۱۳۱,114
لاستيك سهند
۱۰۴
۲,038
۱۱,000
فارسيت درود
۲۲۷
۴,600
۱۳,772
حق تقدم سرمايه گذاري معادن وفلزات
۲۷۲
۵,723
۵۰۲,885
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۳۵۸
۷,542
۱,073,545
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۸۲
۳,836
۱,279,334
سرمايه گذاري البرز
۷۵
۱,587
۱۸,057
پارس پامچال
۵۰۱
۱۰,649
۱,003,510
داروسازي سبحان
۶۱۶
۱۳,900
۲۰۴,187
تراكتورسازي
۱۰۶
۲,650
۱۳۶,875
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۶۳۹
۱۶,445
۲۳۰,418
كربن ايران
۲۵۹
۶,909
۲۵,637
آهنگري تراكتور
۱,465
۴۲,949
۲۸۴,268
سيمان شاهرود
۱۶۴
۵,141
۱۴۳,878
سرمايه گذاري ساختمان
۲,085
۷۴,208
۱۰,641
سيمان شمال
۱۱۹
۴,271
۲۵۳,113
ماشين سازي اراك
۱,255
۴۶,322
۱۲۰,883
سيمان تهران
۲۴۱
۹,041
۲۸,822
پتروشيمي فارابي
۳۶
۱,421
۵۹۸,477
معادن روي ايران
۱,241
۵۴,016
۶۵,333
سيمان سپاهان
۴۵۹
۳۵,919
۵۱۳,316
سيمان شرق
۶۲۴
۵۱,456
۱۴,975
سيمان اصفهان
۹۰
۸,702
۱۴,866
داروسازي زهراوي
۲۳
۲,479
۴۳۳,542
سرمايه گذاري پتروشيمي
۵۱
۶,655
۴۰۰,879
پتروشيمي اراك
۳۱
۴,950
۱۰,010
فرآورده نسوزپارس
۱۰۵
۲۰,099
۹۹,189
سيمان هگمتان
۱۰
۱,919
۵۳,010
ساختمان اصفهان
۱۳
۲,886
۸۵,728
مهرام
۵۰
۱۴,481
۵۰,502
سيمان كارون
۱۴۳
۴۶,912
۱۰,976
نفت بهران
۴
۱,404
۱۵,010
فروسيليس ايران
۲۲
۸,978
۴۲,158
پتروشيمي خارك
۱۰
۴,471
۴۵,790
مرتب
۲۹
۱۳,129
۱۱,076
سايپاآذين
۹
۷,176
۱,163,138
بانك كارآفرين
۳
۲,696
۲۵,485
كف
۳
۳,377
۵۵,010
نورد آلومينيوم
۳۷-
۵۸,000
۵۵,135
سيمان دورود
۳-
۵,984
۸۵,863
مارگارين
۳-
۵,817
۵۶,141
سرمايه گذاري رنا
۱۴-
۱۰,006
۳۵,703
پتروشيمي ابادان
۷-
۴,890
۱۵۰,000
خوراك دام پارس
۱۴-
۹,259
۷۵۰,415
چادرملو
۵۸-
۱۷,405
۲۲۱,370
زامياد
۷-
۱,903
۴۰,500
قند شيرين خراسان
۲۰-
۵,778
۱۳۷,601
سرمايه گذاري غدير
۲۱-
۲,550
۲۰,175
سرمايه گذاري نفت
۳۳-
۲,817
۱,232,801
سرمايه گذاري بوعلي
۱۵-
۱,259
۳۶,268
راديوالكتريك
۲۵-
۲,042
۳۱۸,747
سرمايه گذاري سپه
۴۶-
۳,313
۲۱۴,265
حق تقدم ايران خودروديزل
۷۰-
۴,519
۱۰۴,367
ايران خودروديزل
۸۲-
۵,064
۲۸۹,347
سرمايه گذاري ملي
۱۱۷-
۶,322
۲,204,296
ايران خودرو
۷۵۶-
۳۸,924
۲۲۴,183
سيمان فارس وخوزستان
۱۳۸-
۷,075
۱۳۹,101
گروه بهمن (وانت )
۵۷۳-
۲۳,381
۳۵۲,833
صنعتي دريايي
۲۰۶-
۸,205
۱۰۱,295
فولادكاويان
۱۷۵-
۶,014
۶۶۳,128
توسعه صنايع بهشهر
۱۷۳-
۴,911
۸۹,513
كمباين سازي
۱۵۲-
۴,261
۸۰,564
مس باهنر
۵۵۰-
۱۳,011
۳۱,146
حق تقدم سايپا
۹۶-
۱,945
۳۹,658
نوردولوله اهواز
۱۷۳-
۳,302
۶۲,500
آذريت
۱۸۳-
۳,491
۱۰,025
كارتن مشهد
۸۹۰-
۱۶,913
۱۴,000
دارو رازك

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۵۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۸۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۶۵۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |