پنجشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۳ - Jan 15, 2004
مرحله جديد امدادرساني به مردم بم
001089.jpg
پس  از گذشت  بيست  روز از زلزله  بم ، صداي  ماشين آلات  سنگين  و خودروهاي  آوار بردار و جنب  و جوش  براي  بازسازي ، اميد را در دلهاي  زلزله  زدگان  زنده  مي كند. با وجود اين ، برخي  از نارسائيها از قبيل  وضعيت  بهداشتي  و معيشتي  مردم  مصيبت  ديده  را نگران  تر از هميشه  كرده  است . مسئولان  شهرستان  عقيده  دارند اگر تا چند روز آينده  وضعيت  موجود سامان  نيابد با بحران  مواجه  خواهند شد. در روزهاي  اوليه  زلزله  كساني  كه  زنده  از حادثه  جستند و كساني  كه  از زير هزاران  تن  خاك  و آجر و آهن  زنده  بيرون  كشيده  شدند فقط به  اين  فكر مي كردند كه  چه  كساني  را از دست  دادند و چه  كساني  زنده  هستند.
اكنون  كه  حدود بيست  روز از آن واقعه  مي گذرد، توقعات  مردم  مصيبت زده  وارد مرحله  جديدي  شده  است  و با توجه  به  وعده  و وعيدي  كه  مسئولان  به  آنها دادند و متاسفانه  بيشتر آنها جنبه  عملي  پيدا نكرده  است  و نارضايتي  روزبروز ابعاد تازه  تري  به  خود مي گيرد. البته  نمي توان  تلاش  و كوشش  گروههاي  موجود در منطقه  را ناديده  گرفت ، اما وسعت  خرابيها به  اندازه اي  است  كه  از دست  اين  گروهها هم  كاري  برنمي آيد . يكي  از مشكلاتي  كه  مسئولان  با آن روبرو هستند هجوم  جمعيت  بيش  از اندازه  حاشيه  شهرها به  شهر بم  است .
استاندار كرمان  از توزيع  ارزاق  بين  ۲۰۰ هزار نفر جمعيت  در شهر خبر داد و از اين  بابت  ابراز نگراني  كرد، در حالي  كه  جمعيت  اين  شهر قبل  از وقوع  زلزله  قريب  به  ۱۲۰ هزار نفر بوده  است .
براساس  آماري  كه  مدير عمليات  و امداد و نجات  جمعيت  هلال  احمر جمهوري اسلامي  ايران  مستقر در منطقه  اعلام  كرده ، اكنون  حدود ۵۱ هزار خانوار دفترچه  آذوقه  دريافت  كرده اند. عليرضاپرند گفت : روزانه  ۲۱۳ هزار و ۷۹۵ نفر براساس  دفترچه هاي  توزيع  شده  تغذيه  مي شوند كه  با توجه  به  تعداد كشته ها و مجروحان  باور وجود اين  تعداد ساكن  در شهر بم  سخت  است .
ارائه خدمات روانشناسي به جوانان
رحيم عبادي، رييس سازمان ملي جوانان در جريان بازديد از شهر زلزله زده بم در جمع سازمانهاي غيردولتي جوانان كشور با اعلام اين كه ۱۲ هزار جوان در زلزله بم جان باختند افزود: اين سازمان بايد برنامه بلند مدت سه ساله اي را براي جوانان بم طراحي كند و سازمان ملي جوانان با قوت و قاطعيت از فعاليتهاي آنها حمايت خواهد كرد. به گفته وي با توجه به شرايط روحي جوانان بم، شناسايي،  بررسي و ساماندهي نيازهاي آنها ضروري به نظر مي رسد و در اين زمينه تشكيل سازمان غيردولتي داوطلبان جوان،  با كمك دولت موثر خواهد بود. وي تاكيد كرد: همچنين بايد از ظرفيتهاي علمي و عملي كشور استفاده كرد و در اين راستا سازمان ملي جوانان از مشاوران و روانشناسان برجسته براي ارائه خدمات روانشناسي به زلزله زدگان بم بخصوص جوانان دعوت كرده است. گفتني است كلنگ «خانه جوانان» بم در جريان اين بازديد توسط رييس سازمان ملي جوانان بر زمين زده شد.
حمايت رواني از زلزله زدگان
از سوي ديگر اعلام شد نزديك به ۱۵ هزار نفر از مردم شهر بم مي توانند از هفته آينده از برنامه حمايت رواني هلال احمر استفاده كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژنو، فدراسيون بين المللي جوامع صليب سرخ و هلال احمر تصريح كرد، در چارچوب اين برنامه كه اجراي آن ۶ ماه طول خواهد كشيد ۷۵ داوطلب را بسيج خواهد كرد. اين داوطلبان در چارچوب يازده گروه متشكل از يك روانپزشك، يك پرستار يك كارشناس عمليات امدادي و آموزشي به محل حادثه عزيمت خواهند كرد و هر واحد در يك محله از شهر مستقر خواهد شد. در هر ناحيه دو چادر بزرگ برپا خواهد شد و استفاده كنندگان از اين برنامه و به ويژه زنان و كودكان در آنجا جمع مي شوند و به فعاليت هاي اجتماعي و تفريحي مي پردازند.گروههاي حمايت كننده رواني همچنين ۱۸۵۰ كودك را تحت پوشش هلال احمر قرار مي دهند و اين گروهها تلاش خواهند كرد كه والدين اين كودكان و يا ساير اعضاي خانواده آنها را پيدا كنند.

تأمين اجتماعي خبر داد:
رشد ۱۰ درصدي حوادث شغلي
گروه اجتماعي: براساس آمارهاي موجود آهنگ رشد حوادث شغلي در سال هاي گذشته افزايش چشمگيري يافته و حتي از آهنگ رشد جمعيت تحت پوشش تأمين اجتماعي پيشي گرفته است.
به گزارش سازمان تأمين اجتماعي، دكتر سلطانعلي فلاح عضو هيأت مديره و قائم مقام مديرعامل اين سازمان در امور درمان، اين مسأله را ناشي از جدي نبودن كارفرمايان در رعايت نكات ايمني در كارگاه ها براي حفظ سلامت شاغلان آن دانست و افزود: براساس بررسي هاي به عمل آمده، در سال ۸۱ميزان حوادث ناشي از كار ، ۲/۱۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش يافته، درحالي كه رشد بيمه شدگان در سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ حدود ۵/۳ درصد بوده است.وي افزود: در همه جاي دنيا سن بازنشستگي رو به افزايش است و سازمان هاي تأمين اجتماعي در سراسر جهان روش هاي جديدي را براي افزايش سن بازنشستگان مدنظر قرار مي دهند؛ بنابراين در چنين شرايطي نمي توان از قانون مشاغل سخت و زيان آور صرفا تلقي بازنشسته كردن زودهنگام نيروي كار را داشت، چراكه در اين صورت قانون مذكور با رويكرد كنوني تامين اجتماعي در دنيا و نگاه جهاني به مسأله بازنشستگي در تعارض است.
دكتر فلاح همچنين خاطرنشان كرد: در سال هاي اخير رقابت در صحنه هاي جهاني ابعاد نويني يافته و ارتقاي سطح سلامت نيروي كار ماهر، باعث شتاب گرفتن آهنگ توسعه يافتگي جهاني شده است و بسياري از كشورها براي پيشگيري از صدمات شغلي و روش هاي ارتقاي سلامت نيروي كار، سرمايه گذاري هاي زيادي را انجام داده اند.وي تدوين قانون و آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور را فرصتي مناسب براي سالم سازي محيط هاي كاري ذكر كرد و افزود: اصولا يكي از اهداف اصلي اين قانون توجه به موضوع پيشگيري از بروز حوادث شغلي و درمان به طور همزمان بوده است.

هيأت دولت آيين نامه اجرايي برنامه ملي جوانان را تصويب كرد
آيين نامه اجرايي برنامه ملي جوانان مصوب شوراي عالي جوانان ،به تصويب هيات دولت رسيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، هيأت وزيران بر اساس اين آيين نامه مقرر كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي زمينه اجرايي كردن برنامه ملي جوانان را با همكاري سازمان ملي جوانان فراهم و تمهيدات لازم را در لايحه بودجه سال ۸۳ كل كشور، لايحه برنامه چهارم توسعه به عمل آورد و به منظور تأمين منابع لازم جهت حسن اجراي برنامه هاي امور جوانان، كليه اعتبارات مربوط را در چارچوب سياست هاي مذكور پيش بيني كرده و با هماهنگي و نظارت سازمان ملي جوانان در اختيار دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط قرار دهد.
دولت همچنين دستگاه ها و سازمان هاي اجرايي مرتبط با امور جوانان را مكلف كرد تكاليف برنامه ملي جوانان و تمهيدات و اقدامات لازم را با هماهنگي و همكاري سازمان ملي جوانان به عمل آورده، گزارش عملكرد آن را سه ماه يك بار به سازمان ملي جوانان ارائه كند.
بر اساس مصوبه هيأت وزيران همچنين سازمان ملي جوانان مكلف شد كه به منظور استفاده بهينه از همه ظرفيت ها و منابع و ايجاد وحدت رويه، هماهنگي در سياست ها و برنامه ها و اولويت بخشي به امور جوانان در كليه دستگاه هاي اجرايي و سازمانهاي مرتبط نسبت به تنظيم برنامه عمل در حوزه هاي اساسي و اولويت دار امور جوانان با همكاري مراكز دانشگاهي و پژوهشي با دستگاه هاي اجرايي و سازمانهاي غيردولتي جوانان اقدام كرده و ضمن اطلاع رساني مستمر به افكار عمومي، گزارش پيشرفت امور جوانان را هر ۶ ماه يك بار به هيأت وزيران ارائه كند.

پيوستن به برنامه جهاني مبارزه با موادمخدر ضروري است
مديركل درمان، بازتواني و حرفه آموزي ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به تغيير الگوي مصرف معتادان به سمت شيوه هاي پرخطر مانند تزريق هرويين، بر لزوم اجراي هرچه بيشتر برنامه هاي درماني با رويكرد كاهش آسيب تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر سعيد صفاتيان همچنين با اعلام اين كه طرح بررسي الگوي سوء مصرف مواد اعتيادآور در  ۷ استان كشور به صورت نمونه و با همكاري وزارت بهداشت، سازمان زندان ها، سازمان بهزيستي و سازمانهاي غيردولتي و دفتر كنترل مواد مخدر و جرم سازمان ملل در تهران به اجرا درآمده است، افزود: اين بررسي كه بر روي  ۱۸ هزار معتاد صورت گرفته نشان مي دهد  ۵۶ درصد سوء مصرف كنندگان، ترياك،  ۲۶ درصد هرويين و  ۱۸ درصد ساير مواد را مصرف مي كنند.
وي،  ۲۲ درصد مصرف كنندگان هرويين در اين طرح را داراي سابقه تزريق دانست و با اشاره به فعاليت مراكز خود معرف بهزيستي در سال جاري گفت: در بررسي انجام شده بر روي اين افراد،  ۷۳ درصد ترياك و  ۲۰ درصد هرويين مصرف مي كرده اند كه از مصرف كنندگان هرويين فقط  ۸/۸ درصد سابقه تزريق داشته اند.
صفاتيان بر اهميت گسترش طرح بررسي الگوي مصرف مواد اعتيادآور و اتصال آن به برنامه جهاني ارزيابي سوء مصرف مواد (GAP) تاكيد كرد و افزود: برنامه هاي درماني با رويكرد كاهش  آسيب در كشور در حال اجراست.

معاون سازمان بهزيستي كشور:
درمان اعتياد در بودجه سال ۸۳ رديف اعتبار مي گيرد
گروه اجتماعي:  معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور گفت: مراكز اجتماع مدار درمان اعتياد (IC) سازمان بهزيستي در بودجه سال ۸۳ داراي يك ميليارد تومان رديف اعتبار مي شود.
علي اصغر كارانديش در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه سازمان بهزيستي كشور در سال ۸۲ براي درمان اعتياد رديف اعتباري جداگانه و خاصي نداشته است، اظهار كرد: بودجه مراكز اجتماع مدار درمان اعتياد تاكنون از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر تامين مي شد كه در زمينه جذب آن مشكلات بسياري وجود داشت.
وي با اشاره به اين كه سال جاري ۳ ميليارد تومان اعتبار از سوي ستاد به اين امر اختصاص داده شده بود، افزود: با توجه به اين كه بيشتر مراكز IC، دولتي بوده و كمتر به بخش خصوصي واگذار شده اند، سازمان بهزيستي موظف است كه بخشي از اين بودجه را به بخشهاي غيردولتي واگذار كرده و در نتيجه در هزينه كرد آن در بخش دولتي با مشكل روبه رو مي شود.
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور در پايان گفت: با پيگيريهاي به عمل آ مده و همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي، رديف اعتباري خاصي در لايحه پيشنهادي بودجه سال ۸۳ براي اين مراكز در محل اعتبارات سازمان بهزيستي كشور در نظر گرفته شد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |