شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۵ - Jan 17, 2004
شهري
Front Page

چمران: شهرداري را به بنگاه اقتصادي تبديل كرده و تهران را بي دفاع ساخته اند
مسائل فرهنگي در شهرسازي مدنظر قرار نمي گيرد
رئيس شوراي شهر : بي توجهي به هويت فرهنگي شهرها موجب افزايش آسيب هاي اجتماعي مي شود
گروه شهري: دومين اجلاس كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي اسلامي شهرهاي بزرگ كشور روز پنجشنبه در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در اين نشست كه اعضاي كميسيون هاي فرهنگي شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان، تبريز،  شيراز،  اهواز، كرمان و يزد حضور داشتند، گفت: نگاه اقتصادي،  مسايل فرهنگي را به فراموشي سپرده و روح اقتصادي بر مسايل حاكم شده است.
وي افزود: متاسفانه بعد از پايان جنگ نگاه شديد اقتصادي و مادي در برخي مسئولان كشور به دليل جبران عقب ماندگي ها و خسارات ناشي از جنگ حاكم گرديد كه در پي آن مسايل فرهنگي و اجتماعي كه ريشه اصلي تمام پيشرفت ها و پس رفت هاست ناديده گرفته شد.
رئيس شوراي شهر گفت: اين ديدگاه بيش از ساير بخش ها در اداره شهرها اثر گذاشته است كه شايد نشأت گرفته از همان ديدگاه اقتصادي مسئولان و نمونه آن بحث خود كفايي مالي شهرداري  هاست.
چمران افزود: اقتصاد گرايانه فكر كردن ،شهرداري را تبديل به بنگاه اقتصادي كرده بود و عده اي حسابگر و توانمند به لحاظ اقتصادي با اين ديد به شهر نگريستند و باعث بوجود آمدن وضع كنوني شدند.
وي توجه نداشتن به مسايل فرهنگي در شهرسازي را از جمله مشكلات بزرگ تهران دانست و گفت: نداشتن چنين بينشي باعث افزايش آسيب هاي اجتماعي مي شود و مسئولان بايد با ديد فرهنگي به مسايل شهري توجه كنند.
رئيس شورا با تاكيد بر لزوم پرداختن به مسايل فرهنگي در شوراها گفت: توجه به هويت فرهنگي و اجتماعي ضرورتي اجتناب ناپذير است.
شوراي شهر متولي برنامه ريزي شهري است
از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر نيز با اشاره به جايگاه مديريت شهري شوراها گفت: متاسفانه در حوزه شهرسازي شاهد حاكم بودن نگاه سخت افزاري به مسايل شهري هستيم، در حالي كه اگر بهترين كارشناسان سيستم هاي شهرسازي و فني را هم بدون در نظر گرفتن مسايل اجتماعي به كار بگيريم در رفع مشكلات موفق نخواهيم شد.
وي خاطر نشان كرد كه ما در شوراي شهر تهران به پيوند مهندسي فني و مهندسي اجتماعي در كنار يكديگر توجه ويژه داريم وبراي ارائه هر طرحي اين دو موضوع را در كنار هم مي بينيم.
خادم افزود: توجه به آسيب هاي اجتماعي و ساماندهي آنها بايد دغدغه كميسيون  هاي فرهنگي شوراهاي شهر باشد.
وي فقدان متولي فرهنگي را عمده ترين مشكل اجتماعي دانست و گفت: نديدن الگو هاي رفتاري مردم و مهندسي اجتماعي مشكل  آفرين شده است و نگاه مهندسي فرهنگي اجتماعي نياز به باور اجتماعي دارد.
وي گفت :ما به عنوان اعضاي شورا بايد خارج از شوراي شهرداري و به عنوان شوراي شهري فكر كنيم، زيرا شورا نقش هماهنگ كننده و ناظر بر امور شهر را عهده دار است.
خادم گفت : شوراي شهر در ارتباط با تمام مسايل و مشكلات شهر مسئول است چون متولي هماهنگي و برنامه ريزي شهري است.
وي افزود: ما نيازمنديم كه نگاهمان نگاه مديريت شهري شود نه مديريت شوراي شهرداري.
مهنوش معتمدي آذري عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر نيز با اشاره به جمع آوري بي خانمان ها و پناه جويان خياباني گفت: در اين مرحله قرار بر اين بوده كه شهرداري افرادي را كه در خيابان ها خوابيده و در معرض خطر مرگ بوده اند جمع آوري كند.

سازوكارهاي پيچيده آئين نامه ها، مهمترين مشكل مديريت بحران است
تهران بايد به كارگاه بزرگ سازندگي تبديل شود
۴۵ درصد واحدهاي مسكوني تهران به بازسازي نياز دارد
001143.jpg
گروه شهري: تهران بايد به يك كارگاه بزرگ سازندگي تبديل شود و اين كار بايد تا زماني كه تهران به لحاظ نيازها و ظرفيت شهري در يك نقطه كاملاً متعادل و مطلوبي قرار گيرد، استمرار يابد.
دكتر محمود احمدي نژاد ، شهردار تهران در جلسه ملاقات مردمي هفته گذشته خود از منطقه ۱۴ گفت: اگر همه سازمانها و نهادها در امر نوسازي و بازسازي فرسوده شهر با هم همكاري داشته باشند، طي ۵-۳ سال آينده تهران دوباره احياء و نوسازي مي شود، اما اگر بار اين مهم تنها بر دوش مردم و مديريت شهري باشد، قطعاً دستيابي به اين مهم، طولاني و سخت تر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، شهردار تهران درباره اظهارات اخير معاون شهرسازي وزير مسكن كه مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر ارائه يك طبقه اضافي به مالكان بافتهاي فرسوه جهت نوسازي ساختمانها را غيرقانوني خوانده بود، گفت: كساني بايد براي شهر تصميم گيري كنند كه شهر را از خودشان بدانند.
شهرداري نيز مصوبات شوراي شهر را قانوني و خود را ملزم به اجراي احكام آن مي داند.
وي افزود: تهران در ۵ تا ۸ سال آينده به كارگاه سازندگي كشور تبديل مي شود و به لحاظ نيازها، ظرفيتها و فضاهاي شهري در مرحله اي مطلوب و متعادل قرار مي گيرد.
شهردار تهران، حداقل ۴۵ درصد واحدهاي مسكوني تهران را نيازمند بازسازي دانست و اظهار داشت: البته شهر نيازمند بازسازي مستمر است؛ چرا كه به صورت طبيعي روزانه، برخي ساختمانهاي جديد با طي عمر مفيد خود به جمع بافتهاي فرسوده مي پيوندند.
وي با بيان اين كه خزانه عمومي نبايد در مقابل نيازهاي شهرهاي بزرگ و بخصوص تهران خود را كنار كشيده و بي تفاوت باشد، تصريح كرد: روند بازسازي بافتهاي فرسوده با وامهاي محدود و بهره هاي سنگين، طولاني تر مي شود، لذا از دولت، مجلس و مديران در انجام اين پروژه ملي دعوت كرده ايم. البته مديريت شهري منتظر اخذ تصميماتي در پيچ و خمهاي اداري نخواهد ماند.
احمدي نژاد، با اشاره به دراختيارگرفتن زمينهاي سازمان ملي زمين و مسكن گفت: از آنجا كه امكان تملك بافتهايي كه در سالهاي متمادي در طرحهاي شهرداري قرار گرفته و به بافت فرسوده تبديل شده اند، وجود ندارد، لذا مديريت شهري با در اختيار گرفتن اين اراضي، زمينها را در ميان مالكان اين بافتها توزيع مي كند. وي در نظر گرفتن ساز و كارهاي پيچيده در آيين نامه هاي مختلف را از موانع پيش روي مديريت بحران دانست و افزود: در لايحه بودجه ۸۳ شهرداري تهران، رقم مناسبي براي توسعه و تجهيز مراكز امدادرساني پيش بيني شده است و در حال حاضر توسعه مراكز امدادرساني در هر ناحيه شهرداري اقدامي مؤثر تلقي مي شود.
وي با اشاره به احداث سه تقاطع غير همسطح در ميدان شهيد محلاتي، ميدان شهيد كلاهدوز و تقاطع شهيد محلاتي ـ بزرگراه بسيج تصريح كرد: وجود ۲۲ ورزشگاه فعال، پاسخگوي نياز جمعيت ۴۰۰ هزار نفري منطقه نيست، لذا ۳ ورزشگاه براي افزايش سرانه فضاهاي ورزشي در دست اجرا داريم.

نگاه
001140.jpg
داوود كاظمي

مبارزه بيولوژيك
بزودي مبارزه بيولوژيك عليه شپشك هاي زيان آور سروهاي تاريخي كشور در استان هاي كرمان و يزد آغاز خواهد شد. به دليل استفاده بي رويه سموم در باغها و مزارع، دشمنان طبيعي اين گونه آفات كه از حشرات مفيد هستند، تقليل يافته اند و از طرفي سمپاشي بر اين درختان كه گاهي ارتفاع آنان به پنجاه  متر مي رسد عملاً ناممكن است.در اين برنامه با رهاسازي انواع حشرات مفيد مانند كنه هاي شكارگر و سوسك كريپتولموس در محيط طبيعي، گام مثبتي در زمينه حفظ و تعادل اكوسيستم مناطق يادشده برداشته خواهد شد.

تأكيد شهرداري تهران بر استفاده از فناوري اطلاعات در مديريت شهري
معاون  فرهنگي  اجتماعي  شهرداري  تهران ، بر به  كارگيري  فناوري  اطلاعات در مديريت  شهري  تأكيد كرد و گفت : اين  فناوري  در آينده  در حوزه  مديريت  شهري تهران  مورد استفاده  قرار خواهد گرفت .
«اسفنديار رحيم  مشايي» هدف  از اجراي  اين  طرح ها را توسعه  فرهنگ  و فرهنگ سازي  در تمام  امور شهري  عنوان  كرد.
وي ، روز جمعه  به  ايرنا گفت : به  دليل  تحولات  اخير در عرصه  جهاني  بخصوص  در عرصه  فناوري  اطلاعات ، لازم  است  با آن  همسو و همراه شد.
وي افزود: براي  همسوشدن  با اين عرصه ، بايد از تمام  ظرفيت هاي  داخلي  و مردمي استفاده كرد، زيرا دستگاه هاي مختلف  بودجه  و ظرفيت  كاري  محدودي  دارند.وي  يادآور شد: انجام  هر كاري  منوط به  مشاركت  مردم  است ، درحالي كه  براي جلب  مشاركت  مردمي در اين  امر و فرهنگ سازي  آن سرمايه گذاري  نشده  است .
مشايي  با اشاره  به  راه اندازي  فرهنگسراي  فناوري  اطلاعات  در تهران ، گفت :راه  اندازي  اين  فرهنگسرا بستر بسياري  از كارها و پيشرفت ها را در زمينه هاي مختلف  فراهم  مي كند.

خودروها بايد استاندارد يورو ۳ را احراز كنند
كليه خودروهاي توليدي ايران در سال آينده بايد بتوانند استاندارد يورو ۳ را احراز نمايند.به گزارش قلم سبز ايران، طبق تصميم هيأت دولت كليه توليدكنندگان خودرو موظف هستند استاندارد جديد يورو ۳ را احراز نمايند در غير اين صورت خط توليد خودروهايي كه نتوانند خود را با اين شرايط منطبق كنند تعطيل خواهد شد.درحال حاضر حدود ۶۰ نوع خودرو در ايران توليد مي شود. برخي كارشناسان معتقدند باتوجه به مفاد مندرج در اين استاندارد امكان احراز شرايط مذكور از سوي پيكان وجود ندارد.

همايش دوي رهروان شهداي خواهر بسيج
همايش دوي رهروان شهداي خواهر بسيج ناحيه شمال تهران ديروز در ارتفاعات پارك جنگلي لويزان برگزار شد.بيش از دو هزار خواهر بسيجي ناحيه شمال تهران، ادارات منطقه ۴ شهرداري و بنياد جانبازان شهر تهران در اين همايش حضور داشتند.
شركت كنندگان در اين مسابقه از منطقه غرب جنگل شيان مسير ۲ كيلومتري مسابقه را تا مسجد ثقلين در ارتفاعات پارك جنگلي لويزان پيمودند.

زمين هاي معوض اراضي سرخه حصار به زودي تحويل داده مي شود
زمين هاي معوض اراضي سرخه حصار تعيين شده و به زودي تحويل صاحبان پيشين مناطقي از سرخه حصار خواهد شد.
رييس سازمان حفاظت از محيط زيست در گفت و گو با قلم سبز ايران افزود: «كار واگذاري تقريبا در حال پايان يافتن است و صاحبان پيشين اراضي ملي سرخه حصار آن را تحويل خواهند گرفت.»
معصومه ابتكار،  گفت: «هيات وزيران صراحتا و با اكثريت آرا نظر سازمان حفاظت از محيط زيست مبني بر ملي بودن اين اراضي را پذيرفته و ما به هيچ قيمتي اجازه ساخت وساز در اين مناطق را نمي دهيم.»
وي افزود: «سرخه حصار متعلق به ۸ ميليون تهراني است و به نوعي ريه تهران محسوب مي شود و نبايد به هيچ روي در اثر فشار بعضي ها، اين منطقه را نيز آماج ساخت و ساز نمود.»
شهرداري ديوارهاي زندان اوين را تخريب مي كند
شهرداري  تهران  از تخريب  ديوارهاي  زندان  اوين  براي  ساخت  ادامه  بزرگراه  يادگار امام  و مرحله  سوم  اين  بزرگراه  خبر داد.
شهردار منطقه  دو تهران  ديروز گفت : ديوارهاي اين  زندان  پس  از تخريب ، عقب تر ساخته  خواهد شد.
بهروز طاهايي  گفت  براي  تمليك  زمين هاي  اطراف  اين  بزرگراه  ۵۰ ميليارد ريال  هزينه شده  است .
گفته  مي شود احداث  اين  پروژه ، گره  ترافيكي  تقاطع  بزرگراه  شهيد چمران و چهارراه  شهربازي  را باز خواهد كرد.
به  گفته  وي ، فاز سه  طرح  يادگار امام  از سعادت  آباد، كوي  فراز مقابل زندان  اوين  شروع  و از آنجا به  بزرگراه  نيايش  ختم  مي شود.
دراين  بخش  از بزرگراه  ۵/۱۳ كيلومتري  يادگار امام ، ۶ دهنه  پل  احداث  مي شود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |