چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۹ - Jan 21, 2004
الْطَّامِعُ فِي وِثَاقِ الذُّلِِّ.
آزمند در بند خواري گرفتار است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
غم هجران تو را چاره ز جايي بكنيم
ما شبي دست برآريم و دعايي بكنيم
تا طبيبش بسر آريم و دوايي بكنيم
دل بيمار شد از دست رفيقان مددي
فيلم هاي بخش مسابقه اول و دوم جشنواره اعلام شد
۲۷ اثر بلند، مستند و كوتاه  به  بخش  مسابقه  فيلمهاي  اول  و دوم  بيست و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر راه  يافتند.
روابط عمومي جشنواره  فيلم  فجر گزارش  داد: هيات  انتخاب  ازميان  آثار ارسال  شده ، ۱۷ فيلم  بلند، پنج  اثر مستند و پنج  فيلم  كوتاه  داستاني  را براي  بخش  مسابقه  فيلمهاي  اول  و دوم  انتخاب  كردند.
«مجتبي  اقدامي »، «جعفر صانعي مقدم »، «محمدابراهيم  صلواتي فرد»، «يدالله صمدي »،«جواد طوسي »، «مجيد مشيري » و «هارون  يشايايي » اعضاي  هيات  انتخاب جشنواره  هستند و «سعيد حاجي ميري »، «كمال  تبريزي »، «فرهاد توحيدي »،«احمدرضا معتمدي » و «مسعود فراستي » داوري  بخش  آثاراول  و دوم  را بر عهده دارند.
فيلمهاي سينمايي «جايي ديگر»، «دانه  هاي ريز برف»، «عاشق مترسك»، «او»، «شاه خاموش»، «داستان ناتمام»، «پروانه  اي در باد»، «كودك شاعر»، «من و نگين دات  كام»، «هيام»، «ساكنين سرزمين سكوت»، «چند تارمو»، «قدمگاه»، «شهرزيبا»، «بوتيك»، «شب آفتابي»، و «قناري» از آثار بخش مسابقه هستند.
بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن  ماه برگزار مي شود.
فيلم هاي مستند
اسامي ۲۲ اثر مستند راه يافته  به  بخش  مسابقه  سينماي  ايران  (چشم  واقعيت )بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر اعلام  شد.
به  گزارش  روابط عمومي بيست  و دومين  جشنواره  فجر، هيات انتخاب  از ميان  بيش  از ۱۴۰ فيلم  ارسال  شده  به  دبيرخانه  جشنواره ، ۲۲ اثررا براي  بخش  مسابقه  انتخاب  كرد.
فيلمهاي  مستند «آقايان  پرنده»، «بچه ها ساكت»، «از شمس  تا شمس»، «تاريخچه  تهران»، «پولك ، يك  آيين  مذهبي»، «آنسوي  روشنايي»، «قفسي  براي هيچ»، «آخرين  تير آرش»، «گناه  مريم»، «پنجره»، «از ساحل  كوه  تا قله دريا» و «آواي  آتش» از آثار نمايشي  بخش  مسابقه  هستند.
«سوشيوس»، «خاكستر و خيال»، «عشق  در پس  كوچه ها»، «طواف  چشم  (قسمت اول )»، «درخت  ميان  دولحظه»، «اينك  تلاش»، «باد به  دستان»، «چشمان  بيدار»، «چه  شگفت  است  عشق  كه  هم  زخم  است  و هم  مرهم» و «كاشفان  نفت» ديگر آثارمستند بخش  مسابقه  سينماي  ايران  جشنواره  فجر را تشكيل  مي دهند.
پيش  فروش بليت ها
بليت بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر از چهارم تا نهم بهمن در سينما فلسطين تهران پيش فروش مي شود.اگرچه هنوز اسامي فيلم هاي شركت كننده در بيست ودومين جشنواره به طور كامل اعلام نشده است هنرمندان و دست اندركاران سينما با ارائه كارت صنفي خود شنبه چهارم بهمن رسانه هاي گروهي يكشنبه پنجم بهمن، دانشجويان دوشنبه و سه شنبه ششم و هفتم بهمن و نهادها و ارگانها با ارائه معرفي نامه معتبر چهارشنبه و پنجشنبه هشتم و نهم بهمن ماه مي توانند براي دريافت بليت جشنواره فيلم فجر امسال به سينما فلسطين مراجعه كنند.
بهاي بليت بيست و دومين جشنواره فيلم فجر بين سه تا چهار هزار تومان اعلام شده است.
داوران ايراني
به گزارش روابط عمومي بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر، در پي پايان كار هيأت انتخاب فيلم هاي داستاني و مسابقه سينماي ايران و امكان قطعي نمودن داوران بخش مسابقه سينماي ايران اسامي هيأت داوران اين بخش نهايي و معرفي شدند.
اين افراد عبارت اند از: محمد بزرگ نيا، ابوالحسين داودي، محمد داودي، مجتبي راعي، مهدي شجاعي، مينو فرشچي، علي نصيريان. ضمنا با مشخص شدن فهرست نهايي فيلم ها اسامي دو داور ايراني بخش مسابقه بين الملل نيز اعلام مي گردد كه عبارت اند از:
۱. عليرضا شجاع نوري ۲. مجيد مجيدي.

از ۱۶ تا ۲۴ بهمن در تهران برگزار مي شود
نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر
001356.jpg
براي نخستين بار يك موسيقيدان، دبيري جشنواره موسيقي فجر را پذيرفته است تا اين جشنواره كه از ۱۶ تا ۲۴ بهمن در تهران برگزار مي شود، شاهد برگزاري نوزدهمين دوره خود باشد.
به گزارش همشهري؛ دكتر حسن رياحي، آهنگ ساز و سازنده سرود جمهوري اسلامي، به اتفاق محمد خوشرو، مدير اجرايي جشنواره و ايرج نعيمايي، رئيس انجمن موسيقي و مدير پشتيباني جشنواره فجر و دبير جشنواره موسيقي نواحي، روز گذشته در محل تالار وحدت با خبرنگاران رسانه هاي گروهي نشستي داشتند و آخرين اطلاعات مربوط به جشنواره را در اختيار آنها قرار دادند.
حسن رياحي كه عضويت هيات مديره موسيقي را نيز به عهده داردبا اشاره به حضور گروههاي خارجي در جشنواره گفت: پيش بيني شده است كه ۸ گروه از ۸ كشور خارجي در جشنواره فجر امسال حضور يابند كه از جمله آنها گروه  هاي كشورهاي ايتاليا، روسيه، اكراين، چين،آلمان و ايرلند هستند.به گفته رياحي، گروه هاي سنتي از تهران و شهرستانها و بخش جوان با حضور گروههاي پاپ در سه شاخه كلاسيك، ايراني و پاپ از ديگر گروههاي حاضر در اين جشنواره هستند.
وي در ادامه با اشاره به حضور اركسترهاي سمفونيك و ملي در جشنواره گفت: تالار وحدت، رودكي، فرهنگسراي بهمن، خانه هنرمندان و احتمالا فرهنگسراي انديشه اماكن فرهنگي هستند كه شاهد اجراي گروههاي حاضر در جشنواره خواهند بود.
به گفته وي  بخش هاي پژوهش و موسيقي مقامي در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. همچنين مسئولين جشنواره نيز در انتخاب و معرفي موسيقيداناني كه فعاليتهاي خوبي را در زمينه موسيقي فيلم و معرفي موسيقي در خارج از كشور داشته اند تأكيد دارند.دكتر رياحي افزود: يك برنامه نيز اختصاص به يادبود شادروان مليك اصلانيان دارد.
به گفته دبير نوزدهمين جشنواره موسيقي دهه فجر تقدير از پيشكسوتان موسيقي از ديگر برنامه هاي طرح ريزي شده در اختتاميه جشنواره (۲۴ بهمن) است.
به گزارش ايسنا محمد خوشرو مدير اجرايي جشنواره نيز گفت: تعداد ۶۲ گروه از تهران و شهرستانها متقاضي حضور در جشنواره بودند از اين تعداد ۱۴ گروه ويژه بانوان بوده كه در طول ساليان گذشته برنامه داشتند.
وي افزود: با توجه به محدوديت امكانات و فضا مقرر شد تا كارهاي جديد و كيفي در جشنواره ارائه شود.
به گفته خوشرو علاوه بر حضور گروههاي سرشناس و حرفه اي در جشنواره مثل اركسترهاي سمفونيك و ملي، گروه شمس، گروه كر فرهنگسراي بهمن، گروه وزيري و... امسال گروههايي مثل شهنازي به سرپرستي پيرنياكان و يا اركستر بزرگ پارس با دو گروه به سرپرستي ناصر و مسعود نظر در جشنواره حضور دارند.
وي با اشاره به اينكه شروع جشنواره با موسيقي مقامي است كه شانزده بهمن ماه در كرمان برگزار مي شود به كنسرت محمد نوري در تهران و كرمان اشاره كرد.
به گفته مدير اجرايي جشنواره موسيقي دهه فجر از كل گروههاي شركت كننده ۳۰ تا ۳۵ گروه انتخاب خواهند شد.
اركستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني نيز اجرايي ويژه را با عبدالحسين مختاباد خواهد داشت. در اين اجرا ۱۲ تا ۱۵ قطعه از قطعاتي كه ساخته مختابادند و يا وي آنها را خوانده است با اركستر ملي ايران اجرا خواهد شد.
جشنواره موسيقي مقامي- نواحي در كرمان
ايرج نعيمايي دبير جشنواره موسيقي مقامي- نواحي نيز گفت: به دليل حادثه تاسف بار بم جشنواره موسيقي مقامي به تعويق افتاد .اين جشنواره با تغييرات محتوايي همزمان با موسيقي فجر از ۱۷ تا ۱۹ بهمن برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، مدير پشتيباني نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر افزود: با توجه به اينكه با مسئولان استان كرمان مشاوره داشته ايم فكر كرديم اگر اين جشنواره برگزار نشود براي برگزاري آن فاصله زيادي مي افتد، لذا جشنواره را با تغييرات محتوايي در كرمان برگزار خواهيم كرد.
وي افزود: در روز اول برنامه سوگ، آوا كه قطعه اي در موسيقي مقامي براي ايام عزاداري است اجرا مي شود. به گفته نعيمايي مقام چمري از منطقه كرمانشاه، موسيقي غريبي از كرمان و فهرج، مقام الله مزار از خراسان و شروه خواني از بوشهر ديگر قطعات متناسب با حزن و اندوه هستند كه در جشنواره كرمان برگزار مي شود.
وي افزود: روزهاي دوم و سوم نيز از موسيقي مقامي استفاده خواهيم كرد تا از محنت مردم كاسته شده و قطعات به نوعي همراهي با مردم مصيبت ديده بم باشد.
وي با اشاره به اجراي محمد نوري در ۱۶ بهمن ماه گفت كه اين برنامه مستقل از جشنواره انجام خواهد شد تا تجديدي بر روحيه مردم باشد. وي همچنين از حذف بخشهاي مسابقه و تعداد ي ديگر از بخشهاي جشنواره موسيقي مقامي خبر داد.به گفته دبير جشنواره موسيقي تاكنون تعداد ۲۰ گروه براي حضور در جشنواره قطعي شده اند كه ممكن است اين تعداد اضافه شوند.
نعيمايي افزود: در خلال برگزاري جشنواره از ايرج بسطامي - يكي از قربانيان زلزله بم- نيز به پاس زحمات ارزشمندش در طول حيات هنري خود تجليل خواهد شد.

ياد ياران ۴ اسفند برگزار مي شود
دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما اعلام كرد: به دليل تقارن انجام مراحل تداركاتي برداشت سوم موزه سينما و همزماني آن با برگزاري بيست ودومين جشنواره بين المللي فيلم فجر، چهارمين مراسم ياد ياران روز چهارشنبه ششم اسفند ماه در سينما فرهنگ برگزار خواهد شد.
موزه سينما ضمن دعوت از همه علاقه مندان به حضور در اين مراسم، اميدوار است اجراي چهارمين برنامه از سلسله مراسم ياد ياران بيش از پيش مورد استقبال دست اندركاران و مردم شريف و علاقه مند به سينماي ايران برگزار شود.

زبان فارسي در سه دانشگاه پايتخت هند
زبان و ادبيات فارسي از گذشته دور ريشه در فرهنگ مشترك دو كشور هند و ايران داشته است به همين لحاظ در جهت گسترش اين فرهنگ تنها در شهر دهلي پايتخت هند رشته زبان فارسي در سه دانشگاه معتبر اين شهر داير است و صدها دانشجو در مقاطع مختلف در اين رشته مشغول به تحصيل هستند.
به گزارش واحد مركزي خبر از دهلي، در حال حاضر دانشگاههاي جواهر لعل نهرو، دهلي و جامع مليه اسلاميه در پايتخت هند در مرحله مقدماتي ديپلم، ديپلم عالي، فوق ليسانس، پيش دكترا و دكتراي زبان و ادبيات فارسي تدريس مي شود.

ترور منصور
حسنعلي منصور، نخست وزير وقت، صبح روز اول بهمن ۱۳۴۳، هنگامي كه جلوي ساختمان مجلس شوراي ملي در ميدان بهارستان از اتومبيل پياده مي شد، مورد حمله محمد بخارايي، عضو جمعيت فدائيان اسلام قرار گرفت. سه گلوله اي كه بخارايي به سوي منصور شليك كرد، در شكم و گلوي او نشست. منصور به بيمارستان و بخارايي به ساواك منتقل شدند.
اميرعباس هويدا، وزير دارايي، از دفتر رئيس مجلس، خبر حادثه را تلفني به شاه اطلاع داد و مأمور شد فوري به بيمارستان برود و شاه را در جريان وضع منصور قرار دهد. عصر همان روز هيأت دولت در حضور شاه تشكيل شد و شاه پس از گفتن چند نكته، اداره جلسه را به هويدا سپرد و از اطاق خارج شد. شايد در آن هنگام هيچ كس تصور نمي كرد اميرعباس هويدا، دوست نزديك منصور پس از مرگ او فرمان نخست وزيري دريافت كند و ۱۳ سال در اين سمت باقي بماند.
گفته مي شود شاه به رغم نظر پزشكان در مورد بي ثمر بودن معالجات، خواسته است منصور را چند روزي زنده نگاه دارند. حتي چند پزشك و جراح فرانسوي، آمريكايي و انگليسي به بالين او فراخوانده شدند و اعلام خبر مرگ او تا روز ششم بهمن، سالگرد انقلاب سفيد به تعويق افتاد. احتمالا شاه قصد داشته است همزماني مرگ منصور و سالگرد انقلاب سفيد را به معني حمله مخالفان به برنامه هاي خود تعبير كند. محمد بخارايي اما، جواني مذهبي بود كه از تبعيد آيت الله خميني در روز ۱۳ آبان ماه همان سال به خشم آمده بود.
او و گروهي از همفكرانش در پي حمله به منصور بازداشت شدند و مدت ها توسط مأموران ساواك مورد شكنجه و بازجويي قرار گرفتند. آنها بهار سال بعد محاكمه و همگي به اعدام محكوم شدند، هرچند در مرحله تجديدنظر، حكم اعدام گروهي از آنها به زندان هاي طولاني تغيير يافت. بخارايي در نهايت به همراه صفارهرندي، صادق اماني و نيك نژاد به جوخه اعدام سپرده شدند.
rooznegar@hamshahri.org

نگارستان
001359.jpg
ماه مه
۱.فرانچسكودل كوزا Francesco Del Cossa
۲.تولد: فرارا ۱۴۳۵/ وفات: بولونا ۱۴۷۸
۳.سبك نقاش: از نقاشان عصر رنسانس است (پس از اتمام قرون وسطي؛ حدود ۱۴۰۰؛ عصر رنسانس آغاز شد.رنسانس از لغت ايتاليايي »Rinasaila« به معني «تولد دوباره» گرفته شده است. فضا و فرم نقاشي ها خصوصا عقايد مذهبي متغير شد. اين دوره با كارهاي «جيوتو» و «ماساچيو» آغاز شد)
۴. زندگينامه نقاش: «كوزا»؛ از سوي نقاشان ديگر براي خلق آثاري با مضامين «ستاره شناسي» تشويق مي شد. با وجودي كه رعايت پرسپكتيو (رعايت ابعاد و تناسب) در نقاشيهاي نقاشان «فلورانس» بسيار مهم بود؛ اما در اينكار زياد به آن توجه نشده. او دستمزد بسيار خوبي براي همين كار دريافت كرد. در واقع اين كار؛ بخشي از ۱۲ نقاشي ديواري (فرسك) است كه به درخواست «دوك» در منزل او نقاشي شده. پس از اتمام كار؛ او «فلورانس» را ترك كرد و باقي عمرش را در «بولونا» گذراند.
۵. نام تابلو و مشخصات: «ماه مه» / ۱۴۷۰/ نقاشي ديواري (فرسك) / ۱۲۵*۳۲۰ سانتي متر.«ماه مه» به تصوير كشيده شده است! خداي خورشيد يا «آپولو» را بالاي عرابه در حال رهبري جمع مي بينيم.
۶. محل نگهداري تابلو: قصر شيفانويا/ فرارا (بخشي از فرسك به صورت تابلو كشيده شده است)

بهارستان
برف وقتي
مي بارد
از تو نمي پرسد
كه سردت
هست يا نه
مجيد جمشيدي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
رقص
مرد سرش را پايين خمانده بود و نمي شنيد فريادي را كه به سياق ميدان كشتارگاه خطابش مي كرد:
- همانطور كه آبم مي كني، آبت مي كنم. سياهم كني سياهت مي كنم، هر جور كه برقصوني مي رقصونمت
مرد شنيده بود انگار و خفه كرده بود فرياد رقاصه رومي زرورق را ميان دستهاي لرزانش.
سام محمودي سرابي

گشتي در دنياي خبرها
برق گرفتگي فيل ها
دهلي نو: ۴ فيل وحشي در هند به دليل برق گرفتگي جان خود را از دست دادند. ديروز گروهي از فيل هاي وحشي پس از حمله به يك مزرعه، به سوي دهكده مجاور جنگل براه افتادند و در ميان راه يك پست فشار قوي برق را تخريب كردند.
براثر تخريب اين پست، كابل هاي فشار قوي انتقال برق روي فيل ها سقوط كرد و ۴ فيل وحشي براثر برق گرفتگي خشك شدند و بقيه پا به فرار گذاشتند.
اقدام سمبليك كابينه
بانكوك: اين روزها مردم تايلند از مصرف مرغ پرهيز مي كنند كه علت آن شيوع آنفلونزا مرغي در كشورهاي آسيايي است.
دولت اين كشور روز گذشته براي كاهش نگراني هاي مردم، دست به ابتكار جالبي زد. نخست وزير تايلند به آشپزهاي ماهر اين كشور دستور داد براي وي و ۳۵ وزير كابينه اش، غذاهايي كه در آن از گوشت مرغ استفاده مي شود تهيه كنند. پس از آماده شدن اين غذاها، نخست وزير و وزيرانش در برابر ديدگان بيش از ۱۰۰ خبرنگار، اين غذاها را ميل كردند.
يك شركت تايلندي صادركننده مواد غذايي نيز اعلام كرده است، به خانواده افرادي كه در پي مصرف گوشت مرغ جان خود را از دست بدهند ۲۵۶۰۰ دلار غرامت پرداخت خواهد كرد.
سايت رئيس جمهوري براي دانش آموزان
مسكو: ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه يك پايگاه اينترنتي براي دانش آموزان اين كشور طراحي و راه اندازي كرد.
در اين پايگاه اينترنتي، كاربران از طريق كامپيوتر به تور كرملين برده مي شوند و در مورد اصول دمكراسي و دولت روسيه براي آنان توضيح داده مي شود. همچنين در بخش ديگر اين سايت، تصاوير متعددي از خانواده پوتين و حيوانات خانگي اش در معرض ديد كاربران قرار مي گيرد.
اقدام تازه پادشان سوآزيلند
سوآزيلند: دانش آموزان كشور سوآزيلند موظف هستند هر سال پس از مصرف ميوه هاي نوبرانه مزارع پادشاه اين كشور، به وجين كردن علف هاي مزارع كشاورزي خانواده سلطنتي بپردازند.
اما امسال وجين كردن علف ها توسط ۳۰ هزار دانشجو در موعد مقرر به پايان نرسيد به همين دليل پادشاه اعلام كرد، مدارس اين كشور با يك هفته تأخير كار خود را آغاز خواهد كرد تا دانش آموزان بتوانند عمليات وجين كردن مزارع را به پايان برسانند.پادشاه جنجالي سوآزيلند چندي پيش دستور ساخت يك مقر ۱۴ ميليون دلاري براي ۱۰ همسر خود صادر كرد در حالي كه اين كشور با كسري بودجه معادل ۱۴۵ ميليون دلار مواجه است.
شوخي با راننده قطار
ولينگتن: يك راننده قطار در نيوزلند به دليل استرس شديد به صورت موقت شغل خود را ترك كرد. ديروز هنگامي كه اين راننده قطار در حال حركت بود، ناگهان متوجه شد كه يك پسربچه روي ريل نشسته به همين دليل تصميم گرفت قطار را متوقف كند. اما سرعت قطار به حدي زياد بود كه وي نتوانست قطار را قبل از رسيدن به پسربچه متوقف نمايد و او را له كرد. بلافاصله پس از اين حادثه دلخراش، راننده با يك شوك روحي شديد مواجه گرديد و بدنش به لرزه درآمد. اما اين پايان ماجرا نبود چون هنگامي كه پليس از راه رسيد متوجه شد، كودك له شده در واقع عروسكي بود كه به شكل انسان واقعي طراحي شده بود.به هر حال، راننده نگون بخت به دليل تحمل استرس شديد هم اكنون در بيمارستان بستري است.
طوطي چرچيل
لندن: طوطي سخنگو وينستون چرچيل نخست وزير سابق كشور انگليس هنوز هم زنده است.اين طوطي در زمان جنگ جهاني دوم، همراه و يارجدانشدني چرچيل بود كه واژه هاي جالبي به زبان آورد اما پس از مرگ نخست وزير در سال ۱۹۶۵ ديگر مانند گذشته صحبت نكرد و اين روزها تنها واژه هاي «سلام» و «خداحافظ» را تلفظ مي كند.
اين طوطي در حال حاضر ۱۰۴ سال سن دارد. طوطي ها معمولاً در حيات وحش ۴۰ سال عمر مي كنند اما در برخي موارد نادر، سن آنها به ۱۱۰ سال هم مي رسد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شيو: نمايشگاه آثار خط نقاشي و خوشنويسي سيد محمود ابوالقاسمي / از ۴ تا ۱۲ بهمن / خيابان مطهري، مقابل جم، پلاك ۲/۲۲۱ / تلفن: ۸۷۳۰۸۶۴
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي آثار باتيك ثريا نيكوروش و هنرجويان / از دوم تا هشتم بهمن / بزرگراه چمران، پل مديريت، روبروي دانشگاه امام صادق، جنب داروخانه، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي كلاژ فريبا بهمني / از ۲ تا۷ بهمن / ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه عكسهاي بيژن بني احمد / تا اول بهمن / خيابان مطهري / كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي رضا فلاح زاده و هنرجويان / از ۲ تا ۷ بهمن / شهرك قدس، فاز ۳ ، خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* گالري آتشزاد: نمايشگاه نقره و سنگ آثار هاله يوسف زاده / از ۲ تا ۸ بهمن / ميدان ونك، خيابان توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي آبرنگ شهيد پوركاشاني / ۳ تا ۹ بهمن / دروس، خيابان كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* خانه هنرمندان: نمايشگاه گروه + ۳ به نفع زلزله زدگان بم / تا ۶ بهمن / خيابان طالقاني، بعد از ايرانشهر، موسوي شمالي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۶۱۷۱
* گالري شبنم: نمايشگاه نقاشي و عكاسي ليلا هنري و آرش زنگنه / از ۳ تا ۸ بهمن / بزرگراه كردستان، مجتمع تجاري آ.اس.پ واحد ۴۱۸ تلفن: ۸۰۳۵۹۸۵
* تالار انديشه: نمايشگاه نقاشي و آثار نقش برجسته علمي محمد شيخي / تا ۹ بهمن / حوزه هنري، زير پل حافظ

گل و گياه
فلوكس
001353.jpg
نام علمي: Phlox Paniculata
خانواده: POLEMONIACEAE
گياهي دائمي است به بلندي ۲/۱ مترو گستردگي ۶۰ سانتي متر. داراي برگ هاي بيضي شكل بوده و گل هاي آن در اواخر تابستان ظاهر مي شوند و در انواع واريته ها به رنگ هاي مختلف ديده مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك مرطوب و غني با زهكشي خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار، تقسيم در اوايل بهار و تهيه قلمه ريشه در زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@cityoftehran.com

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |