چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۹ - Jan 21, 2004
شوراي شهر تصويب كرد
عوارض ويژه فعاليت شركت هاي شهرستاني در تهران
گروه شهري: سازمانها و شركت هايي كه عمده فعاليت آنها خارج از تهران است در آينده براي استقرار خود در پايتخت موظف به پرداخت عوارض ويژه به
شهرداري مي شوند.
شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جلسه علني خود، لايحه مجوز اخذ عوارض جلوگيري از فعاليت هاي غيرضروري بعضي سازمانها و شركت ها در تهران را تصويب كرد.
در ماده واحده اين لايحه آمده است: به منظور جلوگيري از تراكم بيش از حد جمعيت و فعاليت هاي غيرضروري در شهر تهران، به شهرداري اجازه داده مي شود از سال آينده نسبت به دريافت عوارض ويژه نوسازي و بهاي خدمات شهري سالانه از سازمانها، دستگاه ها و شركت هايي كه عمده فعاليت آنها خارج از تهران است اقدام كند.
بر اساس تبصره اين مصوبه، شهرداري موظف است ظرف مدت يك هفته آيين نامه اجرايي مربوطه را به شوراي شهر ارائه دهد.
تمركز غيرضروري برخي شركت ها و هزينه بالاي آنها براي تهران
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران هنگام بررسي اين لايحه در دفاع از دو فوريت آن گفت: بسياري از سازمان ها و مجتمع هاي تجاري، اداري كه حوزه كارشان در تهران نيست ضرورتي هم براي حضور آنها در تهران وجود ندارد.
وي افزود: در حال حاضر بر اساس برآوردها حدود ۱۵۰۰ شركت كه كار اصلي آنها خارج از تهران است، تشكيلات اداري خود را در تهران متمركز كرده اند و اين امر بار ترافيكي، تراكم جمعيت و انواع مشكلات ديگر را براي اين شهر در پي دارد.
وي ۸۰ درصد ترافيك تهران را مربوط به كارهاي اداري دانست و گفت: در حال حاضر سهم اين سازمانها و شركت ها در آلودگي هوا و اتلاف وقت مردم بسيار زياد است و هزينه سنگيني را به مردم تهران تحميل مي كند و در همين رابطه قبلاً در نامه اي به رئيس جمهوري خواستار انتقال اين شركت ها به خارج از تهران شده ام.
شهردار تهران گفت نگاه شهرداري به اين موضوع نگاه درآمدي نيست بلكه اتخاذ سياست هايي است كه اين شركت ها ترجيح دهند از تهران خارج شوند زيرا اين به نفع تهران است.
در لايحه تقديمي شهرداري به شوراي شهر دريافت عوارض ويژه از اين شركت ها تا ۳۵ برابر عوارض نوسازي و بهاي خدمات شهري پيشنهاد شده بود ولي با مخالفت بعضي اعضاء مبني بر لزوم كارشناسي و بررسي هاي بيشتر اين قسمت حذف گرديد.
تعميم ضرايب تخفيف عوارض تجميع پلاك ها به كليه مناطق تهران
شوراي شهر همچنين با تصويب يك لايحه دو فوريتي مجوز اعمال ضرايب تشويقي مربوط به تجميع پلاك هاي شهري در بافت هاي فرسوده را به كليه مناطق تهران تعميم داد.
اين مصوبه به شهرداري اجازه مي دهد به منظور تشويق مالكين به تجميع قطعات پلاك ها، مجوز تخفيف عوارض زيربنا و تراكم مازاد را براي كليه مناطق تهران اعمال كند.
شورا در اين مصوبه بين ۱۵ تا ۴۰ درصد بخشودگي عوارض براي تجميع پلاك ها درنظر گرفته است كه بر اساس آن تجميع دو قطعه ۱۵ درصد، ۳ قطعه ۲۰ درصد، ۴ قطعه ۲۵ درصد، ۵ قطعه ۳۰ درصد، ۶ قطعه ۳۵ درصد و ۷ قطعه و بيشتر (تا ۲۰۰۰ مترمربع) ۴۰ درصد از پرداخت عوارض زيربنا و تراكم مازاد معاف مي باشند.
شورا همچنين طرح اصلاح «قانون حفظ و گسترش فضاي سبز شهرها مصوب ۲/۳/۵۹ شوراي انقلاب» را تصويب و پيشنهادهايي را در اين رابطه ارائه كرد. در اين طرح پيشنهادهايي درخصوص اصلاح قانون مذكور به منظور حفظ و گسترش فضاي سبز و جلوگيري از قطع بي رويه درختان ارائه شده است كه پس از مراحل قانوني و تصويب مجلس اجرا خواهد شد.
۲۲۰۰ هكتار بافت فرسوده در تهران
از سوي ديگر مهندس اميررضا واعظي آشتياني در نطق پيش از دستور با تأكيد بر لزوم احياي بافت هاي فرسوده در تهران گفت: بر اساس آمارهاي موجود ۳۵ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور وجود دارد كه ۲۲۰۰ هكتار آن مربوط به تهران است.
وي افزود: اگر سياست گذاري ها درباره ساخت و ساز كيفي منطقي نباشد با بحران مسكن در ابعاد مختلف مواجه مي شويم.
از سوي ديگر دبير كميسيون امور زيربنايي و توليدي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز پيش از شروع جلسه ضمن تشريح سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوري اسلامي ايران تصميمات مديريتي را از عوامل تدوين اين سند خواند و اظهار داشت: پس از جنگ و دوران سازندگي هر يك از مسئولان در قوه مجربه بر اساس ديدگاه و نظرات مديريت خودشان، اولويت ها و برنامه اجرايي را بدون درنظر گرفتن برنامه و مديريت هاي قبلي تنظيم مي كردند كه اين امر باعث ايجاد چندگانگي در مديريت ها مي شد.وي تحقق اقتدار ملي و كسب جايگاه شايسته در جوامع بين الملل را مستلزم تنظيم سند واحد مديريتي كلان در سطح كشور دانست و راجع به تهران نيز گفت: در حال حاضر راجع به تهران نيز بررسي هايي در مجمع در حال انجام است كه اميدواريم سياست هاي مربوطه به تهران نيز اعلام شود.

با هدف تفكيك زباله از مبدأ
سطل هاي جديد زباله در معابر منطقه ۱۵ نصب شد
001326.jpg
۱۴۰۰ عدد سطل زباله با طرح جديد در معابر منطقه ۱۵ نصب شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۵ معصومي معاون امور شهري و فضاي سبز منطقه ۱۵ ضمن بيان مطلب فوق اظهار كرد: در راستاي اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ و تفكيك زباله هاي خشك و تر و آراستگي محيط و بهداشت شهر، سطلهاي جديد در معابر منطقه نصب شده است.
معاون امور شهري و فضاي سبز منطقه ۱۵ به امتيازات سطلهاي جديد زباله اشاره كرد كه علاوه بر تفكيك به لحاظ داشتن صفحه ميله دار در صورت تخريب قابليت نصب مجدد بر روي صفحه را داراست.وي به ديگر برنامه هاي حوزه امور شهري و فضاي سبز در اين زمينه اشاره كرد و افزود فواصل بين سطلهاي زباله كوتاه و به تعداد مناسب در معابر عمومي نصب خواهد شد.

به ياد قربانيان بم...
شهردار تهران: به تعداد متوفيان در بم درخت مي كاريم
001323.jpg
گروه شهري: دكتر احمدي نژاد بر ساخت  و احياي فضاي سبز شهر بم، به منظور ايجاد شادابي و نشاط در اين شهر و تسلي بخشيدن به آلام بازماندگان
تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد ضمن تاكيد بر بازپيرايي پاركها و فضاي سبز شهر مصيبت زده بم اعلام كرد: شهرداري تهران به نام هر يك از قربانيان زلزله اسفبار شهر بم، يك درخت در اين شهر خواهد كاشت.
پيش از اين نيز تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ اصله اكاليپتوس خريداري شده است كه حدود ۲ هزار اصله آن در بهشت زهراي شهر بم كاشته شده است.

اهداي لوازم ورزشي به مدارس
گروه شهري: به تمامي مدارس مقطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه مناطق ۲۱ گانه تهران لوازم و تجهيزات ورزشي اهداء مي شود.
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: به منظور افزايش نشاط و شادابي و سلامت جسم و روان دانش آموزان، شهرداري تهران اعتبار ويژه اي در اين زمينه در نظر گرفته است.

يك عضو شوراي شهر تهران:
كارگران شهري ساماندهي و شناسنامه دار مي شوند
گروه شهري: رئيس  كميسيون  فرهنگي  شوراي  اسلامي شهر تهران  از اجراي  طرح  ساماندهي  محل  استقرار و شناسنامه  دارشدن  كارگران  شهري  خبرداد.
رسول  خادم  در ارتباط مستقيم  با راديو تهران  بااشاره  به  اينكه  اين طرح  يكي  از ۱۸ طرح  كميسيون  فرهنگي  شوراي  اسلامي شهر تهران  است  گفت:  هدف  از اجراي  اين  طرح  حمايت  و دفاع  از حقوق  نيروي  كار باتوجه  به  تخصص هاي  مختلف  است .
وي  بااشاره  به  تفاهم  نامه  بين  شهرداري  تهران، اداره  كار و امور اجتماعي  و نيروي  انتظامي درباره  اين  طرح  افزود نظارت  اين  طرح  به عهده  فرمانداري  و شوراي  شهر تهران  است  كه  بصورت  آزمايشي  از سه  هفته پيش  در دو منطقه  از منطقه  يك  و پنج  در حال  اجراست  .
عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  يكي  ديگر از اهداف  اين  طرح  را دسترسي آسان  كارفرمايان  و شهروندان  به  نيروي  كار با هويت ، تخصص  و مشخصات  معين  ذكر كرد.
وي  اضافه  كرد اجراي  اين  طرح  در هفته  ها و ماه هاي  آينده  در نقاط ديگر تهران  با مشاركت  بخش  خصوصي  اجرا مي شود.
خادم  درباره  تعيين  صلاحيت هاي  كارگري  كارگران  افزود : نماينده  اداره كار و سازمان  فني  حرفه اي  در محل  استقرار كارگران  مستقر مي شوند و با آزمايش  و بررسي هاي  لازم  به  تدريج  شناسنامه  كار تنظيم  مي كنند و به لحاظ نوع  كار ، طبقه  بندي  و رده  هاي  كارگران  مشخص  مي شود.وي گفت : با اجراي  اين  طرح  مشخص  مي شود كه  چه  تعداد كارگران  شهرستاني  و اتباع  خارجي  در تهران  فعاليت  دارند.

هشدار: افراد سودجو در لباس ماموران شهرداري
گروه شهري: اداره كل خدمات شهري شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي از حضور عده اي فرصت طلب و سودجو در سطح منطقه ۸ تهران خبر داد.
بنابراين اطلاعيه، اخيرا عده اي تحت عنوان ماموران شهرداري تهران با مراجعه به منازل شهروندان منطقه ۸ نسبت به فروش موادي تحت عنوان سموم اتلاف جانوران موذي اقدام مي كنند.
اداره كل خدمات شهري ضمن هشدار به شهروندان درمورد خريد و مصرف اينگونه موارد اعلام كرد: سودجويان هيچگونه ارتباطي با شهرداري تهران ندارند و از طريق قانوني هم مورد پيگرد قرار دارند.
از طرف ديگر شهرداري منطقه ۷ نيز نسبت به افرادي كه با مراجعه به واحدهاي اداري و تجاري به دروغ خود را مامور شهرداري معرفي كرده و با تهديد به پلمب اين واحدها طلب وجوه غيرقانوني و رشوه مي كنند هشدار داد.

افتتاح بزرگترين ايستگاه سوخت گيري گاز طبيعي تهران
گروه شهري: همزمان با ۲۹ دي روز هواي پاك ايستگاه بزرگ سوختگيري گاز طبيعي در ياخچي آباد با حضور شهردار تهران به بهره برداري رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران در مراسم افتتاح ايستگاه سوختگيري گازطبيعي ياخچي آباد دكتر احمدي نژاد طي سخناني اظهار داشت: هر قدمي كه براي پاكي هوا برداشته مي شود مبارك است و من خوشحالم كه امروز شاهد به ثمر رسيدن تلاش همكارانم هستم.
شهردار تهران با بيان اينكه سهم شركت واحد اتوبوسراني تهران در آلودگي هواي شهر تنها سه درصد است، از گازسوز كردن اتوبوس ها به عنوان اقدامي سمبليك ياد كرد و گفت: شهرداري براي كمك به ساخت جايگاه هاي جديد سوختگيري گازطبيعي آمادگي دارد و در ۱۰۰ نقطه براي كمك به اين طرح مهم زمين واگذار مي كند.
دكتر احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه كل سيستم حمل و نقل شهري را نبايد تك سوخت كرد افزود: در كنار اتوبوس هاي گازسوز بايد اتوبوس هاي گازوئيل سوز هم در اختيار داشته باشيم.
شهردار تهران از افزايش تدريجي تعداد اتوبوس هاي ناوگان حمل ونقل شهري به ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خبر داد و با تأكيد بر لزوم استفاده از موتورهاي استاندارد ديزلي از تلاشگران عرضه توليد خواست بكوشند تجهيزات اتوبوس هايي را كه توليد مي كنند بهتر و بيشتر كنند.

شهرداري تهران خواستار درآمدهاي ناشي از صرفه  جويي در مصرف سوخت شد
گروه شهري: شهردار تهران  گفت : براي  توسعه  شبكه  حمل  و نقل  عمومي ، درآمدهاي  ناشي  ازصرفه  جويي  در مصرف  بايد در اختيار شهرداري  قرار گيرد.
محمود احمدي نژاد ديروز در گفت  وگو با ايرنا افزود: سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  بايد اين  درآمد را در اختيارشهرداري  تهران  براي  گسترش  شبكه  حمل ونقل  عمومي به  خصوص  اتوبوس  و مترو قراردهد و بازپرداخت  آن را از محل  درآمدهاي  اين  شبكه  دريافت كند.
وي  علت  اصلي  آلودگي  هواي  تهران  را ناشي  از سوخت  خودروها دانست  و تصريح كرد: بيش  از ۸۹ درصد آلودگي  هوا به  دليل  نوع  سوخت  خودروها است  واگر خودروها كمتر تردد كنند و يا نوع  سوخت  آنها عوض  شود، آلودگي  كمتر خواهد شد.
وي ، توسعه  شبكه  اتوبوس هاي  گازسوز را از برنامه هاي  شهرداري  براي  كاهش آلودگي  هوا ذكر كرد.
شهردار تهران ، همكاري  بين  اين  نهاد و سازمان  بهينه سازي  سوخت  را بسيار مطلوب  ذكر كرد و گفت : بنا داريم  كه  ايستگاه هاي  توزيع  گاز فشرده  را در شهر گسترش  دهيم  و تاكنون  در ۴۱ نقطه  از ۱۰۰ نقطه  به  تعهدمان  در قبال  سازمان  بهينه سازي  عمل  كرده   ايم .
به  گفته  وي ، شهرداري  تهران  به  هر ميزاني  كه  اين سازمان  نياز داشته  باشدزمين  در اختيار مي گذارد و تا پايان  سال  نيز ۶۰ قطعه  زمين  ديگر واگذارخواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |