چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۹ - Jan 21, 2004
گزارش هاي كوتاه از آخرين تحولات انتخابات
تحصن يك عنوان مجرمانه محسوب نمي شود
سخنگوي  قوه  قضاييه  درباره  تحصن  جمعي  از نمايندگان  مجلس  در اعتراض به  رد صلاحيت  كانديداها توسط هيات  نظارت  بر انتخابات  گفت : تحصن  به  خودي خود يك  عنوان  مجرمانه  تلقي  نمي شود، بلكه  بيشتر بار سياسي  دارد.
به گزارش ايرنا، دكتر غلامحسين  الهام  ديروز در نشست  هفتگي  خود با خبرنگاران  در عين  حال  تأكيد كرد: اگر تحصن  به  اعمالي  منتهي  شود كه  عنوان  مجرمانه داشته  و اخلال  در امر انتخابات  تلقي  شود، قوه  قضاييه  به عنوان  مدعي العموم  با آن برخورد خواهد كرد.
وي  با بيان  اين كه  تشخيص  جرم  با قوه  قضاييه  نيست ، گفت : قوه  قضاييه ، تنها مجري  قانون  مصوب  مجلس  است  و در قانون  هم  اعمال  مجرمانه  تعريف  شده است .
سخنگوي  قوه  قضاييه  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  در صورت  استعفاي  برخي  از مديران  اجرايي  در اين  ارتباط، واكنش  قوه  قضاييه  چه  خواهد بود، توضيح  داد: عكس العمل  تابع  معنا و مفهوم  جرم  است  و اگر اقدامي موجب  نقض  قانون  و حقوق مردم  و سوء استفاده  از قدرت  باشد، اقدام  مجرمانه  تلقي  مي شود.
نگراني هيأت بازرسي تهران
رئيس هيات بازرسي استان تهران با ابراز نگراني از احتمال حضور ناظران متعدد شوراي نگهبان در پاي صندوق هاي اخذ راي در انتخابات مجلس هفتم گفت: لازم است بازرسان مثل سالهاي پيش صرفا تماشاگر تخلفات احتمالي نباشند و با هماهنگي نماينده فرماندار در صورت تخلف بلافاصله اقدام كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، عباس احمدي كه در جمع اعضاي هياتهاي بازرسي شهر تهران سخن مي گفت تأكيد كرد: افزايش ناظران شوراي نگهبان در پاي صندوق هاي راي سبب مي شود اگر افرادي در ميان آنان باشند كه به قانون پايبند نباشند و اهداف خاصي را دنبال مي كنند بتوانند جو صندوق را متشنج كرده و آزادي مردم و سلامت آرا را مخدوش و در نهايت صندوق را باطل كنند.
حضور تزئيني و نمايشي نه
مجيد انصاري عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز به ايرنا گفت: اين مجمع حاضر نيست در انتخاباتي كه حضور او جنبه تزئيني و فرمايشي دارد و نتيجه انتخابات با رد صلاحيت گسترده داوطلبان، از قبل مشخص است شركت كند.
زمان براي تبليغات و ارائه ليست از دست مي رود
دبيركل  سازمان  مجاهدين  انقلاب  اسلامي خواهان  تسريع  در بررسي  مجدد صلاحيت نامزدهاي  تاييد صلاحيت  نشده  در شوراي  نگهبان  شد و گفت  كه  اگر كار با همين كندي  و بي تفاوتي  پيش  برود، در نهايت  گروههاي  سياسي  جبهه  دوم  خرداد امكان ارائه  ليست  ندارند و اگر بخواهند ليست  نيز بدهند زمان  براي  تدارك  تبليغات از دست  آنان  گرفته  مي شود.
محمد سلامتي  به  ايرنا گفت : انتظار اين بود كه  شوراي  نگهبان  پس  از بيانات  روز چهارشنبه  گذشته  مقام  معظم  رهبري واكنش  مثبت  از خود نشان  داده  و با انتشار بيانيه  يا اطلاعيه اي  براي  جبران اشتباهات  مرتكب  شده  در بررسي  صلاحيت ها اعلام  آمادگي  كند.
مجمع روحانيون خواسته هايش را قانوني مطرح كند
نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر مجمع روحانيون معتقد به آرمان و انديشه هاي امام است بايد از طريق مجاري قانوني خواسته هايش را مطرح كند.
حسن سيدآبادي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با اشاره به تصميم مجمع روحانيون مبارز براي عدم شركت در انتخابات در صورت تسريع نشدن در امر تعيين صلاحيت ها گفت: وقتي مقام معظم رهبري تاكيد دارند كه اگر اختلاف شوراي نگهبان و وزارت كشور حل نشود خود شخصا وارد خواهم شد، ديگر جايي براي اين نوع رفتارها نيست.
جمعيت زنان فهرست نمي دهد
يك عضو شوراي مركزي جمعيت زنان جمهوري اسلامي تصريح كرد كه اين جمعيت در اين دوره از انتخابات مجلس در تهران و شهرستانها فهرست ارائه نمي كند.پروانه مافي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران در عين حال افزود كه تشكل متبوعش از كانديداهاي شهرستانها به ويژه زنان حمايت گسترده خواهد داشت.
عضو جمعيت زنان جمهوري اسلامي همچنين با بيان اين كه سهيلا جلودارزاده و فاطمه راكعي دو عضو اين جمعيت از سوي هيات  هاي نظارت تاييد صلاحيت شده اند گفت ، تمركز خاص اين جمعيت در اين دوره از انتخابات بر حمايت گسترده از كانديداهاي شهرستانها به ويژه زنان استوار است.
مطالبات مردم و تحصن كنندگان يكي نيست
يك روزنامه نگار و تحليل گر مسائل سياسي گفت: مردم مطالبات ويژه خود را دارند و كشف اين مطالبات نيز كار چندان دشواري نيست لذا آن زمان كه مردم دريابند يك جريان سياسي ميان خود و مطالبات آنها، فاصله ايجاد كرده است طبيعتا همدلي لازم را نسبت به همراهي با تحركات آن جريان سياسي نشان نخواهند داد. امير محبيان در گفتگويي با خبرگزاري فارس گفت : ميان مطالبات مردم و خواست نمايندگان تحصن كننده همدلي و همخواني وجود ندارد و به عبارتي اين دو با هم يكي نيستند .
اين روزنامه نگار تصريح كرد : اصولا نمايندگان مجلس وكلاي مردم هستند و بايد بيانگر مطالبات و خواستهاي آنها باشند اما به نظر مي رسد كاركرد مجلس ششم ، هر چند كه نبايد نسبت به آن بي انصافي كرده و كارهاي خويش را ناديده بگيريم ، اما در مجموع رضايت عمومي مردم را جلب نكرده و روند حركت آن به گونه اي بوده است كه مردم احساس مي كنند نيازهاي آنها در اولويت كاري نمايندگان مجلس ششم قرار نگرفته است . وي در پاسخ به اين سئوال كه اين ريزش آراي اصلاح طلبان به سود چه گروهي خواهد بود گفت : البته جناح منتقد دولت تلاش كرده كه اين ظرفيتهاي خالي شده جريان دوم خرداد را جذب كند اما هنوز موفقيت لازم را در اين زمينه بدست نياورده و ما بيشتر از آنچه كه شاهد ريزش آراي اصلاح طلبان و افراد مايوس از دوم خرداد به حساب جناح منتقد دولت باشيم ، شاهد ريزش يكسويه آنها هستيم كه اين موضوع كاملا نگران كننده است .
مردم هيچ نشاني از حق طلبي در تحصن نمي بينند
مدير دفتر مطالعات تاريخ و تدوين ايران گفت: مردم به دليل حق طلبانه نبودن تحصن از اين اقدام حمايت نكردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، عباس سليمي نمين، در گفت و گو با خبرگزاري فارس، در خصوص عدم حمايت مردمي، مجامع دانشگاهي و نخبگان از تحصن نمايندگان افزود: اولين برداشت نسبت به تحصن آن است كه اين تلاشي در جهت احقاق حق نيست.
وي با بيان اينكه بطور قطع هيات نظارت در بررسيها اشتباهاتي داشته و مي بايست جبران شود ، تصريح كرد : وقتي عامه مردم مطالعه مي كنند هيچ نشاني از حق طلبي در تحصن نمي بينند .
مدير دفتر مطالعات تاريخ و تدوين ايران يادآور شد: نمايندگان معتقد نيستند كه هيچكدام از نمايندگان در طول اين سالها تخلف نداشتند.
وي افزود : اگر شوراي نگهبان بخواهد اشتباهات هيات نظارت را جبران كند ، نوعي باج دهي و امتياز دهي تلقي خواهد شد و اگر قرار است موارد بطور موردي تصحيح شود ، بايد افراد سالم در مجلس آن موارد را اعلام مي كردند نه اينكه حركتي جمعي آن هم به صورتي كه عناصر متخلف و غير متخلف با هم متجمع شوند و بگويند صلاحيت همه بايد تاييد شود ، صورت گيرد .
سليمي نمين يادآور شد: آقايان خطا كردند اين بحث را در قالب باج خواهي حزبي دنبال كردند، حزبي مي خواهد قدرت نمايي كند و در برابر تخلفات واكنش غلطي از خود نشان دهد و مردم هم براي دفاع از تخلف عده اي وارد ميدان نخواهند شد.
بعيد است خواست گروه هاي دوم خردادي تحقق يابد
انتخابات گذشته نشان داد كه مردم ديگر به دنبال مسائلي كه عنوان مي شود، نيستند و فضاي اين دوره غير از فضاهاي قبلي است.
نماينده مردم ورامين در مجلس ادامه داد: در واقع اين گونه بيانيه ها، زياد واقعي نيست حتي اگر صلاحيت اين افراد نيز رد شود، آنها انصراف نخواهند داد و جرات تحريم انتخابات را ندارند، چرا كه تحريم انتخابات به معناي ايستادگي در مقابل مصالح كشور و منافع ملي است و اين كار به هيچ وجه امكان پذير نيست و اگر عملي شود، پشت پا زدن به تمام رفتارها و ادعاهاي گذشته آنها خواهد بود.
پس از اعلام صلاحيت ها ليست مي دهيم
يك عضو فراكسيون اقليت مجلس اعلام كرد : محافظه كاران ليست انتخاباتي خود را پس از اعلام نتايج تعيين صلاحيتها اعلام خواهند كرد.
حسين سيدآبادي ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: جناح پيروان خط امام و رهبري ليست مشخصي را تهيه كردند و در انتخابات به طور جدي وارد مي شوند، ضمن اين كه دنبال كردن بهبود وضعيت اقتصادي كشور و بيكاري در فضاي آرام و فاقد جنجالي جزو اهداف آنها است.
دفاع از آزادي بدون پشتوانه مردم عملي نيست
رئيس طوسي گفت: امروز هم جناح اصلاح طلب و هم جناح محافظه كار به چالش كشيده شده اند و به نوعي از خود و از تحولات جدي كه در خاورميانه انجام شده و يا در حال انجام است، غافليم و اين جاي نگراني دارد.
به گزارش ايسنا وي با اعتقاد بر اين كه در كشور يك جناح در برابر چالش دفاع از اسلام و ايران قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: بدون ترديد با پيچيدگي هايي كه كشور در آينده با آن روبرو مي شود، نمي توان از آزادي و استقلال آن دفاع كرد مگر با پشتيباني آحاد مردم.
رئيس طوسي ادامه داد: مردم هنگامي در انتخابات شركت مي كنند كه سهم داشته باشند و توانسته باشند راي خود را اعمال كنند.

رئيس جمهوري در سوئيس
پاسخ خاتمي به ترديدها درباره
مردمسالاري و انتخابات در ايران
001362.jpg
مذاكرات  هياتهاي  بلند پايه  ايران  و سوئيس  عصر ديروز  به  رياست  «سيد محمد خاتمي» و «ژوزف  دايس» رؤساي  جمهوري  دو كشور برگزار شد.
به  گزارش  ايرنا، خاتمي در اين  مذاكرات  از ابراز همدردي و كمكهاي  بشردوستانه  ملت  و دولت  سوئيس  به  زلزله  زدگان  بم  قدرداني  كرد واز مشاركت  اين  كشور در بازسازي  بم  استقبال  نمود.
وي  اروپا را بزرگترين  شريك  تجاري  و اقتصادي  ايران  خواند و با اشاره به  روابط خوب  ايران  و سوئيس  اظهار داشت : با توجه  به  مواضع  بي طرفانه  و پيشرفتهاي  علمي و اقتصادي  سوئيس  اميدواريم  دو كشور در زمينه  اقتصادي  بيش از پيش  با يكديگر همكاري  داشته  باشند.
رئيس  جمهوري  در پاسخ  به اظهارات  رئيس  جمهوري  سوئيس  مبني  بر اظهار نگراني  از روند مردمسالاري  در ايران  گفت : ما در ايران  تجربه  نويني  را آغاز كرده ايم  و در اين  زمينه  پيشرفت ها و البته  مشكلاتي  نيز داشته ايم .
وي  تأكيد كرد: هدف  ما برگزاري  يك  انتخابات  آزاد و رقابتي  است  و آنچه در ايران  مي گذرد امري  داخلي  است  و آن را براي  جامعه  مردمسالار طبيعي تلقي  مي كنيم  و اميدواريم  كه  انشاءالله  در آينده اي  نزديك  شاهد انتخاباتي آزاد، عادلانه  و رقابتي  باشيم .
رئيس  جمهوري  با اشاره  به  صدماتي  كه  ايران  از ناحيه  تروريسم  ديده  است اظهار اميدواري  كرد، اروپا در مبارزه  با تروريسم ، صداقت بيشتري  نشان  دهد و به  كساني  كه  دستشان  به  خون  ملت  ايران  آلوده  است  پناه  ندهد.
خاتمي با تأكيد بر اينكه  سلاح اتمي در دكترين  دفاعي  ما جايي  نداردبر ضرورت  نابودي  سلاح هاي  اتمي تأكيد كرد و گفت:  دسترسي  به  تكنولوژي  هسته اي صلح آميز حق  طبيعي  ما است  كه  با نظارت  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي ،آن  رادنبال  مي كنيم .
  خاتمي بااشاره  به  وضعيت  عراق  گفت:  اكنون  منطقي ترين  ودمكراتيك ترين  حرف  در عراق  از سوي  يك  مرجع  ديني  شيعه  مطرح  مي شود كه  پيشنهاد يك انتخابات  آزاد و سراسري  را مي دهد.وي  همچنين  با اشاره  به  مسايل  جاري  فلسطين  گفت : با منطق  و شناخت  حق مردم  فلسطين  و بازگشت  آنها به  وطن  و تشكيل  يك  كشور فلسطيني ، مي توانيم شاهد ثبات  در آنجا باشيم .
رئيس جمهوري  سوئيس  نيز در اين  ديدار از آمادگي  «برن» در مسير بازسازي  بم  درزمينه هاي  مختلف  بويژه  ساخت  سازه هاي  مقاوم  خبر داد.وي  همچنين  پيشرفت  مردمسالاري  در ايران  را به    خاتمي تبريك  گفت اما نسبت  به  ادامه  اين  روند ابراز نگراني  كرد.
دايس  ضمن  استقبال  از عملكرد ايران درخصوص  تبيين  و شفاف سازي  فعاليتهاي هسته اي  و همكاري  با آژانس  بين المللي  اتمي بر علاقه مندي  كشورش  براي  گسترش روابط با ايران  تأكيد كرد.
رئيس  جمهوري  سوئيس  با اشاره  به  بهبود روابط اقتصادي  دو كشور و امضاي قرارداد ماليات  مضاعف ، پشتيباني  دولت  سوئيس  از عضويت  ايران  در سازمان تجارت  جهاني  را اعلام  كرد.
رؤساي جمهوري دو كشور سپس در مصاحبه اي مشترك به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش ايرنا خاتمي در اين مصاحبه از آمادگي ايران براي بحث و مذاكره با مقامات سوئيس درخصوص مسايل مختلف از جمله حقوق بشر، مبارزه با تروريسم و مبارزه با تحقير و تبعيض انسان خبر داد.
وي، بحران عراق را محور ديگر مذاكرات خود با مقامات سوئيس دانست و گفت: اميدواريم هرچه زودتر اشغال عراق پايان پذيرد و با يك انتخابات آزاد و دموكراتيك مردم عراق بر سرنوشت خويش حاكم شوند.
رئيس جمهوري داوريهاي  آمريكا در خصوص  مساله  فلسطين  را بي طرفانه  ندانست  و گفت :هرچه  مساله  خاورميانه  از حالتي  يك جانبه  كه  تحت  تاثيرسياستهاي  سركوبگرانه اسراييل  است  فاصله  بگيرد به  نتايج  بهتري  خواهيم  رسيد.
خاتمي در بخش  ديگري  از اين  كنفرانس  خبري  به  مساله  دموكراسي اشاره  كرد و گفت : دموكراسي  انواع  مختلفي  دارد كه  بايد با موازين  فكري ،مدني  و فرهنگي  جوامع  سازگار باشد تا پايدار بماند.
وي  افزود: دموكراسي  نسخه اي  نيست  كه  در جايي  نوشته  شود و به  جاي ديگري  تحميل  شود؛ خود ملتها بايد بر اساس  معيارهاي  فرهنگي ، قومي ، ديني  وملي  خويش ، آن را مشخص  كنند.
در اين  كنفرانس  خبري ، ژوزف  دايس رئيس  جمهور سوئيس  با ابراز خرسندي از سفر آقاي  خاتمي به  اين  كشور، گفت  و گوهايش  با مقامات  تهران  را بسيارفشرده ، متنوع  و خوب  توصيف  كرد و گفت :در اين  گفت  و گوها درباره  پيشرفت ايران  در مسير دموكراسي  و انتخابات  بحث  و گفت  و گو شد.وي  گفت : در اين  مذاكرات  همچنين  درباره  فعاليتهاي  هسته اي  ايران  نيزبحث  و تبادل  نظر شد و همكاري  ايران  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي موردتأكيد قرار گرفت .
دايس در پاسخ  به  سئوالي  جمهوري  اسلامي ايران  را خواهان  دموكراسي  و رو به  توسعه  دانست  و با اشاره  به  نگرانيهاي  خويش  از مسايلي  كه  در مبارزات انتخاباتي  پيش  آمده  است ، گفت : ما هرگونه  فعاليت  در جهت  تحكيم  مباني دموكراسي  در ايران  را تاييد مي كنيم .وي  با تاييد ضرورت  تحقق  تلاشهاي  ايران  براي  دستيابي  به  تكنولوژي  مدرن گفت : اين  مساله  نيازمند زمان  است .
دايس  ابراز اميدواري  كرد با سفر خاتمي به  سوييس  روند رو به  توسعه روابط تهران  - برن  شتاب  بيشتري  يابد.
وي  همچنين  برنده  شدن  خانم  شيرين  عبادي  و تعلق  جايزه  صلح  نوبل  به  وي را تبريك  گفت .

ستاد انتخابات كشور اعلام كرد:
۴۶ ميليون نفر واجد شرايط شركت در انتخابات هستند
ستاد انتخابات كشور، آمار كل واجدان شرايط شركت در انتخابات مجلس هفتم را در كل كشور ۴۶۵۰۲۳۰۴ نفر اعلام كرد. به گزارش ايسنا تفكيك اين آمار بدون احتساب شهرستان بم در استانهاي كشور به شرح زير است:
۱- استان آذربايجان شرقي ۲۶۷۰۰۶۲
۲-استان آذربايجان غربي ۱۹۱۰۱۹۸
۳-استان اردبيل ۸۹۷۶۷۷
۴-استان اصفهان ۳۱۱۶۶۶۵
۵-استان ايلام ۳۶۱۸۸۰
۶- استان بوشهر ۵۵۸۲۵۴
۷-استان تهران ۸۲۶۱۰۶۱
۸-استان چهار محال و بختياري ۵۸۱۲۴۶
۹- استان خراسان ۴۵۴۲۹۸۰
۱۰- استان خوزستان ۲۷۶۵۱۱۸
۱۱- استان زنجان ۶۹۴۵۲۵
۱۲- استان سمنان ۳۹۸۴۹۴
۱۳- استان سيستان و بلوچستان ۱۱۳۹۲۳۵
۱۴- استان فارس ۲۹۳۳۷۶۴
۱۵ - استان قزوين ۷۵۳۰۹۱
۱۶- استان قم ۶۱۵۶۶۰
۱۷- استان كردستان ۱۰۱۸۷۸۷
۱۸ - استان كرمان ۱۵۰۲۰۸۹
۱۹ - استان كرمانشاه ۱۳۶۸۷۳۸
۲۰ - استان كهگيلويه و بويراحمد ۳۹۸۰۶۷
۲۱- استان گلستان ۱۰۶۷۷۳۹
۲۲- استان گيلان ۱۸۲۳۳۰۲
۲۳ - استان لرستان ۱۱۹۶۹۳۹
۲۴- استان مازندران ۲۱۰۸۶۵۳
۲۵ - استان مركزي ۱۱۰۶۹۳۷
۲۶ - استان هرمزگان ۷۷۷۰۳۵
۲۷- استان همدان ۱۳۰۸۸۱۰
۲۸- استان يزد ۶۲۵۲۹۸
بر اساس اين گزارش، آمار شهرستانهاي اين استانها نيز در روزهاي آتي اعلام مي شود.
شماره بايگاني: ۵۳۹۸۱

بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق
سال آينده همه بيمه مي شوند
سال آينده همه بيمارستانها و مراكز درماني دولتي و خصوصي موظف به پذيرش مصدومان ناشي از حوادث، سوانح و بيماران اورژانسي غيرصدمه ديده هستند. افرادي كه بيمه هستند شركتهاي بيمه گر موظفند به محض دريافت صورت حساب بيمارستانها هزينه را بپردازند و هزينه افرادي كه بيمه نيستند از رديف متمركزي كه در اختيار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي است پرداخت مي شود.
صفايي فراهاني مخبر كميسيون تلفيق بودجه ديروز با اعلام اين خبر در مورد تصويب تبصره هاي هفت تا سيزده لايحه بودجه سال ۸۳ در جلسه هاي دو روز گذشته افزود: دولت مكلف شده است همه افراد را در سال ۱۳۸۳ بيمه كند و بيمارستانهاي دولتي هم موظفند هنگام بستري شدن آنها حداكثر ۲۵ درصد فرانشيز را دريافت كنند. وي افزود: براي توسعه گازرساني به شهرها و روستاها به دولت اجازه داده شد، تا سقف ۳۰۰ ميليون دلار اضافه بر بودجه هاي ديگر از طريق بيع متقابل براي گازرساني به شهرها و روستاها استفاده كند.
مخبر كميسيون تلفيق با اشاره به اينكه براي توسعه تجارت الكترونيكي بيش از ۱۲۵ ميليارد ريال اعتبار در اختيار وزارت بازرگاني قرار مي گيرد ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال ۱۳۸۳ مكلف شده است امكان اتصال رايگان ادارات آموزش و پرورش ، مراكز فني و حرفه اي،  مدارس متوسطه و همچنين مراكز علمي، آموزشي، پژوهشي، ورزشي، مجتمع هاي فرهنگي، هنري و كتابخانه هاي عمومي را به شبكه اطلاع رساني اينترنت فراهم كند.

وزير مسكن و شهرسازي:
بم تا شهريور سال ۸۴ بازسازي مي شود
واحد مركزي خبر: وزير مسكن و شهرسازي گفت: با استفاده از كمكهاي داخلي و خارجي و با هدف حفظ هويت مذهبي و ايراني و توجه به جاذبه هاي گردشگري، شهرستان بم تا شهريورسال ۸۴ بازسازي مي شود.
عبدالعلي زاده ديروز در بم افزود: براي بازسازي اين شهرستان با حداقل ۱۵۰ هزار نفر جمعيت مهندسان مشاور دعوت به همكاري شده اند.وي با اشاره به آغاز مطالعه و طرح ساختاري بم گفت: براي بازسازي اين شهرستان به فناوري مقابله با زلزله نيز توجه شده است.وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به وزش بادهاي ۱۲۰ روزه سيستان در آينده نزديك، زندگي در چادر را براي مردم حادثه ديده دشوار دانست و ابراز اميدواري كرد، بزودي كار سكونت شهروندان بمي در خانه هاي پيش ساخته شده آغاز شود و حادثه ديدگان بيشتر از يك سال در اين خانه ها بسر نبرند.
عبدالعلي زاده تعداد مدارس تخريب شده شهر بم را ۱۰۸ مدرسه اعلام كرد و گفت: بجاي اين مدارس بايد ۱۰۰ مدرسه، سه مجتمع شبانه روزي و يك خانه معلم ساخته شود. به گفته وزير مسكن و شهرسازي پرداخت ۲۵ ميليون ريال كمك بلاعوض به مردم بم براي ساخت مسكن، در هيأت دولت به تصويب رسيده است و
۵۰ ميليون ريال تسهيلات بانكي نيز براي ساخت واحدهاي مسكوني با مساحت ۸۰ مترمربع پرداخت مي شود.آقاي عبدالعلي زاده افزود: شهر بم در محل كنوني ساخته خواهد شد ولي از ساخت و ساز در ضلع شرقي اين شهر كه مركز زمين لرزه بوده است جلوگيري مي شود.

صلاحيت ۲۰۰ نفر تأييد شد
«عباس كدخدايي» عضو حقوقدان شوراي نگهبان ديروز اعلام كرد: در رسيدگي قانوني شوراي نگهبان، تاكنون ۲۰۰ تن از افراد تاييد صلاحيت شدند.
به گزارش روابط عمومي شوراي نگهبان دكتر عباس كدخدايي،  گفت: پرونده هاي افراد عدم احراز و رد صلاحيت شده در هيات هاي اجرايي و نظارت، با تلاش اعضاي شورا، مورد بازنگري قانوني قرار گرفت و اينك با دقت ادامه دارد كه اين موارد به تدريج به اطلاع خود افراد خواهد رسيد. وي گفت: با تكليفي كه رهبر معظم انقلاب براي ما ايجاد كرده اند موظف به سرعت بخشيدن به رسيدگي قانوني شديم و اين كار را انجام خواهيم داد.
كدخدايي تاكيد كرد: ما بر اساس دستور صريح قانون، موظف به بازنگري در پرونده ها هستيم و به مداخله هاي استعمارگران خارجي توجهي نداريم.

رئيس مجلس خواستار توجه ويژه به اشتغال شد
رئيس مجلس شوراي اسلامي بر لزوم توجه كميسيون تلفيق رسيدگي به لايحه بودجه سال ۸۳ كشور به موضوع اشتغال جوانان در بودجه سال آينده تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا، مهدي كروبي ديروز با حضور در كميسيون تلفيق مجلس، از نزديك در جريان فعاليت اين كميسيون در رسيدگي به لايحه بودجه سال ۸۳ كشور قرار گرفت.كروبي در اين ديدار از اعضاي كميسيون درخواست كرد كه در بررسي مواد مختلف لايحه بودجه سال آينده كشور، به امر اشتغال جوانان توجه ويژه اي داشته باشند و در حل مشكل اشتغال به عنوان يكي از معضلات و مسايل مهم كشور تلاش كنند.

گزارش وزير كشور از مكاتبه استانداران با رئيس جمهور
استانداران سراسر كشور در گردهمايي خود و ضمن استقبال از عنايت و ارشادات مقام معظم رهبري، خطاب به شوراي نگهبان، آن را رهگشا و اميدواركننده دانستند.
به گزارش ايسنا، به نقل از روابط عمومي وزارت كشور، آنان هم چنين از مواضع قاطع روساي محترم جمهوري و مجلس شوراي اسلامي در دفاع از حقوق شهروندان و ضرورت رعايت بي طرفي در رسيدگي به صلاحيت داوطلبان نمايندگي و عزم جدي دولت در پافشاري بر عمل به عهد و ميثاق خود با مردم تقدير كردند.
در همين رابطه موسوي لاري وزير كشور درخصوص جمع بندي نظرات استانداران گفت: آنها نگراني خود را از اين كه علي رغم مواضع اميدواركننده مسئولان ارشد نظام و انتظارات به وجود آمده در افكار عمومي تاكنون نشانه ي عملي از تغيير رويه مجموعه  نظارتي آشكار نشده است اعلام كردند.
موسوي لاري در پاسخ به سوالي پيرامون استعفاي استانداران و اين كه آيا آنان همچنان بر استعفاي خود مصر هستند گفت: استانداران تاكيد داشته اند كه در صورت به نتيجه نرسيدن اقدامات جاري و عدم تحقق شرايط برگزاري انتخابات سالم و قانونمند، امكان ادامه ي كار در مسئوليت خود را نخواهند داشت.
وزير كشور در ادامه به نامه خود به رييس جمهور اشاره كرد و گفت: اين جانب در گردهمايي استانداران مراتب مخالفت رييس جمهور و همين طور خودم را با استعفاي آنان به اطلاعشان رساندم و نظر رييس جمهور را مبني بر تداوم فعاليت و به تعويق انداختن استعفايشان به آنان گوشزد كردم.
وي گفت: من در نامه ي خود به رييس جمهور نيز نسبت به ضرورت بازگشت روند انتخابات به مسير قانوني تاكيد كردم و اظهار اميدواري نمودم كه شوراي محترم نگهبان نظرات راهگشاي مقام معظم رهبري و تاكيدات خيرخواهانه ي رييس محترم جمهور و رييس محترم مجلس را مدنظر قرار دهد و راه را براي برگزاري انتخابات آزاد و قانونمند باز كند.
موسوي لاري در پايان به واكنش رييس جمهور نسبت به نامه ي خود و مطالب مطرح شده در گردهمايي استانداران اشاره كرد و گفت: رييس محترم جمهور از تلاش ها و زحمات استانداران و اهتمام آنان نسبت به دفاع از حقوق مردم و برگزاري انتخابات آزاد، قانونمند و باشكوه تقدير و تشكر كرده و نگراني هاي آنان را از وضع موجود قابل قبول و قابل درك دانسته و اعلام نمودند كه من هم از اين وضع نگران هستم و همواره بر انجام انتخابات رقابتي و آزاد تاكيد كرده ام.
وزير كشور اضافه كرد: رييس جمهور مجددا ضمن تاكيد بر لزوم بازگشت روند موجود به شرايط انتخابات قانونمند و توجه دادن شوراي محترم نگهبان به ارشادات مقام معظم رهبري، اظهار اميدواري كردند كه به ياري خداوند شاهد انتخابات باشكوهي باشيم.

كوتاه از سياست ايران
صالحي مشاور خرازي شد
كمال خرازي وزير امور خارجه طي حكمي علي اكبر صالحي را به سمت مشاور علمي و بين المللي خود منصوب كرد.علي اكبر صالحي پيش از اين به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام وظيفه كرده است.
اتهام به پدر بمب هسته اي پاكستان
مقامات پاكستان مدعي شدند: دانشمندان هسته اي پاكستان، تكنولوژي ساخت بمب هسته اي را به ايران انتقال داده اند.
به گزارش ايلنا، يكي از مقامات ارشد پاكستاني كه نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با پايگاه خبري يونايتدپرس نشنال اعلام كرد:  تحقيقات ما نشان داده است كه تنها يك نفر پشت ماجراي انتقال تكنولوژي هسته اي به ايران است و مقصر دانستن كل يك كشور بخاطر اشتباهات يك نفر اشتباه است.وي بدون ذكر نام دكتر عبدالقادرخان پدر بمب هسته اي پاكستان گفت: وقتي كه او كارهايي را براي پاكستان انجام داد، او را يك قهرمان ملي دانستيم اما هم اكنون او مرتكب يك خطا شده است و بايد به خاطر اشتباهاتش هزينه هايي را پرداخت كند.

پاسخ رئيس جمهوري به نامه شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد
سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهور در پاسخ  به  نامه  شوراي  هماهنگي  جبهه  دوم  خرداد تأكيد كرد: من  به  سهم  خود از تمام  توان  و امكان  خود در زمينه  برگزاري  انتخاباتي  آزاد و امكان  رقابت  جدي  بهره  خواهم  گرفت .
به گزارش ايرنا متن  كامل  پاسخ  رئيس  جمهور به    شرح  زير است :
با تشكر از عزيزان  و درك  دغدغه هاي  آنان ، آنچه  مورد نظر همه  ماست ، برگزاري  انتخابات  با شكوه  و آزاد با حضور گسترده  مردم  است  و اين  امر در صورتي  ميسر است  كه  امكان  رقابت  آزاد وجود داشته  باشد تا دايره  انتخاب  مردم  نيز گسترده  تر شود. همگي  بايد بر انتخابات  آزاد و امكان  رقابت  جدي  تكيه  كنيم  و آن را حد و مرز توقع  معقول  و منطقي  و قانوني  خود قراردهيم .
من  به  سهم  خود از تمام  توان  و امكان  خود در اين  زمينه  بهره  خواهم گرفت  و اميدوارم  كه  با توجه  به  راهنمايي هاي  رهبري  معظم  به  شوراي  محترم  نگهبان  و با مذاكراتي  كه  صورت  گرفته  است  و با لحاظ اينكه  آخرين  مرجع  شوراي  محترم  نگهبان  است ، هر چه  زودتر شاهد اقدامات  تكميلي  و تصحيحي  باشيم  و همگي  بتوانيم  در انتخاباتي  پرشكوه  حضور يابيم .
البته  بديهي  است  كه  زمان  نيز اهميت  دارد زيرا گروهها و تشكل ها بايد بتوانند در شناخت  و معرفي  نامزدهاي  مورد نظر خود در فرصت  موسع  اقدام  كنند. من  با اميدواري  به  آينده  مي نگرم .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |