شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۲ - Jan 24, 2004
أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ.
سخت ترين گناهان، گناهي است كه گناهكار، آن را سبك شمارد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
تا ابد جام مرادش همدم جاني بود
در ازل هر كو به فيض دولت ارزاني بود
گفتم اين شاخ ار دهد باري پشيماني بود
من همان ساعت كه از مي خواستم شد توبه كار
بيست و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر آغاز بكار كرد
001500.jpg
بيست و دومين جشنواره تئاتر فجر با پيام احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز رسما آغاز بكار كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيام خود آورده است: هنر نمايش به طور قطع هنري كامل و بديع است و توان و ظرفيت آن را دارد بدون هيچ حد و مرزي، تمامي مفاهيم انساني و الهي را جامه هنر بپوشاند و پيام نهفته خود را در معرض ديد مردم عالم از هر رنگ و نژاد و زبان قرار دهد.
در بخش ديگر اين پيام آمده است: برگزاري جشنواره تئاتر به صورت بين المللي، امكان مقايسه و كسب تجربه و همگوني با هنر معاصر جهان را براي تئاتر ما فراهم كرده و نشان داده است كه در شكل و محتوا نه تنها در پاره اي از موارد نقصاني متوجه جوانان ما نيست، بلكه در بسياري موارد از هنرمندان همطراز خود پيش افتاده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين پيام ابراز اميدواري كرد شرايطي فراهم شود تا در سالهاي آتي جشنواره تئاتر به صورت رقابتي برگزار شود. از سوي ديگر به گزارش ايسنا، نمايش افتتاحيه جشنواره امسال «رقص چيني» نوشته و كار محمد رضايي راد بود.
تعزيه شهادت امام محمد تقي(ع)، «جايي مثل قيامت» نوشته و كار سعيد آلبو عبادي از ماهشهر، «فالگوش» كار منيژه محمدي، «سوگ سياوش» كار پري صابري، «عمو و لوديا» از آلكسي مركوشف، «رعنا» نوشته حميدرضا آذرنگ و به كارگرداني سپيده نظري پور، «آنتيگونه» به كارگرداني دانيل ماتيوژي، «گالري خياباني» كار ارژنگ فرخ پيگير و «... ديگر آدم بشو...» نوشته نيما بيگلريان به كارگرداني مهدي محمدي نمايش هاي ديگر روز نخست جشنواره بودند. در بخش نمايش هاي خياباني نيز ۱۵ نمايش به اجرا درآمد.

فيلم هاي بخش تخيل و حادثه جشنواره فجر
۱۱ فيلم علمي تخيلي امسال در جشنواره فيلم فجر به نمايش درمي آيند.
به گزارش ايلنا، در بخش سينماي تخيل و جلوه هاي ويژه كه امسال به جشنواره افزوده شده است، يازده فيلم بلند متناسب اين بخش، توليد شده از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به نمايش گذاشته مي شوند.
ترميناتور ۳ (جاناتان موستو)، قهرمان (ژانگ ييمو)، مترسكهاي وحشتناك (ويكتور سالوا)، بچه جاسوس ها ۲ (رابرت رودريگوئز)، بچه جاسوس ها ۳ (رابرت رودريگوئز)، بيل را بكش (كوئنتين تارانتينو)، مدال (گوردن چان)، ابسلون (ديويد بارتو)، آرماگدون (مايكل باي)، توازن (كورت ويمر) و ارباب حلقه ها۳ (پيتر جكسون) فيلم هايي هستند كه در اين بخش به نمايش درخواهند آمد.
فيلمهاي بخش سينماي حادثه جشنواره بين المللي فيلم فجر اعلام شدند.در بخش سينماي حادثه جشنواره نيز چند فيلم بلند داستاني خارجي نمايش داده خواهد شد.
در اين بخش كه امسال براي نخستين بار به بخشهاي ويژه جشنواره افزوده شده است، ۱۳ فيلم به نمايش درخواهد آمد.
بي چون و چرا (والتر هيل)، علامت امت (كيت اشنايدر)، قاتل روح (لارنس ماكلين)، خلسه (مايكل آيميردا)، راه حل اضطراري (كريستين دوگاي)، بيگانه (مايكل ابلوويتز)، در جهنم (رينگولام)، فاز چهارم (برايان گورس)، عزم كشتار (مايكل ابلوتين)، جرقه پرتاب (ايوسيمونو)، نيمه جان (دان مايكل پائول)، وقتي كه آخرين شمشير كشيده مي شود (يوجيرو تاكيتا) و محل جنايت (دومينيك فورما) فيلمهايي هستند كه در اين بخش نمايش داده مي شوند.

مجموعه مقالات فلسفي - منطقي ضياء موحد منتشر شد
«از ارسطو تا گودل» مجموعه اي از مقالات فلسفي - منطقي دكتر ضياء موحد، شاعر و منطقي پژوه است كه به تازگي از سوي نشر «هرمس» روانه بازار نشر شده است. به گزارش همشهري، دكتر موحد اين مقالات را در چهار بخش و زير عنوان هاي فلسفه، منطق و زبان، نقد منطق سنتي، معرفي دو فيلسوف بلند آوازه اين قرن و فلسفه رياضي، آورده است.
يكي از ويژگي هاي مهم اين كتاب چاپ دومقاله درباره «فرگه»، فيلسوف و منطقي دان نامي قرن بيستم است كه به نظر مي رسد نخستين مقاله هاي فارسي در توضيح و تقرير مباني فلسفه منطق فرگه باشد.
همچنين بخشي از كتاب به گفت و گوي مفصل جمعي از منتقدان و خوانندگان كتاب قبلي دكتر موحد (منطق موجهات كه سال قبل از سوي همين ناشر منتشر شد) اختصاص دارد كه خواندن آن هم خالي از لطف نيست.سه مقاله آخر بخش اول، يكي نامه تكان دهنده و زيباي راسل است در تجليل از فرگه، و ديگري تقريري از نقد تاريخي واژه گذر فرگه از پسيكولوژيسم هوسرل كه سالها نه تنها بر هوسرل، بلكه بر همه فيلسوفاني كه دخالت پسيكولوژيسم را در فلسفه، نقص مي دانستند، تأثير آشكاري نهاد.در بخش دوم، از نقد منطق سنتي سخن به ميان آمده و در بخش سوم نيز، ابتدا درباره كتاب فلسفه در قرن بيستم جي.اير مقاله اي آمده و سپس به آراء و آثار «ويلارد ون اورمن كواين» پرداخته شده است.
بخش پاياني كتاب به ترجمه و مقاله كلاسيك از گودل و پال بنا سراف در فلسفه رياضي اختصاص دارد.

شايگان و ضيمران در نشست «فوكو و تاريخ جنون»
صدوهجدهمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به بررسي كتاب تاريخ جنون «ميشل فوكو»، فيلسوف فرانسوي اختصاص دارد كه با ترجمه فاطمه ولياني از سوي نشر هرمس به بازار كتاب عرضه شده است.
در اين نشست دكتر داريوش شايگان و دكتر محمد ضيمران و جمعي ديگر از اهل فكر و فلسفه درباره فوكو و كتابش سخن مي گويند.
آثار فوكو آميخته اي از فلسفه، روان پزشكي و تاريخ است. رساله دكتري وي پژوهشي در «تاريخ جنون» بود كه اين امر زمينه را براي نخستين اثر شاخصش آماده كرد كه در سال ۱۹۶۱ منتشر شد؛ نام اين كتاب «جنون و بي عقلي؛ تاريخ جنون در عصر كلاسيك» بود كه فوكو در آن به توسعه روانپزشكي و فهم جنون در قرنهاي ۱۷ و ۱۸ ميلادي پرداخته است.
نشست «فوكو و تاريخ جنون» در ساعت ۱۷ روز هفتم بهمن در محل خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب ، چهارراه فلسطين برپا مي شود.

دومين جشنواره موسيقي دانشجويان علوم پزشكي سراسر كشور برگزار مي شود
دومين جشنواره موسيقي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور به همت مديريت فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي ايران، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، انجمن موسيقي ايران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همزمان با دهه فجر در تهران برگزار مي شود.
عبدالرضا پازوكي، سرپرست معاونت دانشجويي، فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي ايران و دبير اين جشنواره، ضمن اشاره به موفقيت اولين جشنواره موسيقي و نتايج قابل اعتناي آن گفت: اين جشنواره در سه بخش برگزار مي شود كه در بخش مسابقه اين جشنواره شامل گروه هاي موسيقي سنتي، كلاسيك و مقامي و بخش جنبي شامل كارگاه هاي آموزشي با حضور اساتيد موسيقي و تقدير از چهره هاي سرشناس موسيقي خواهد بود.
پازوكي به برپايي نمايشگاه كتاب و آثار موسيقي و هنري در برنامه هاي جنبي جشنواره اشاره كرد و افزود: بازديد از موزه ها و مراكز فرهنگي و هنري و تفريحي تهران، كنسرت گروه هاي مدعو موسيقي و گروه هاي دانشجويي موسيقي جزو برنامه هايي است كه خارج از بخش مسابقه اجرا خواهد شد. وي بخش آزاد رابه عنوان يكي از بخش هاي موضوعات ايران، عنوان كرد و گفت: در اين بخش شركت كنندگان مي توانند آثار خود را در يكي از موضوعات ايران، مقام شهدا و يا تكريم از مقام استاد به دبيرخانه اين جشنواره واقع در ساختمان معاونت دانشجويي- فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي ايران ارسال كنند.

نگارستان
مسافران
001464.jpg
۱. جان روبرت كوزنز John Robert Cozens
۲. تولد: لندن ۱۷۵۲/ وفات: لندن ۱۷۹۷
۳. سبك نقاش: رومانتيسم (آغاز اين سبك از اروپا بود و بعد از آن در قرن ۱۸ و ۱۹ به آمريكا رسيد. در اين سبك نقاشان احساسات مختلف مثل ترس؛ پيروزي؛ عشق؛ ويراني و غم را به تصوير مي كشيدند. به عبارتي هر آنچه كه احساساتشان را تحريك مي كرد بر روي كاغذ مي آوردند. اين سبك در اواسط قرن ۱۹ پايان يافت، اما دوباره در قرن بيستم به نام «نيورمانتيسم» احيا شد.)
۴. زندگينامه نقاش: از سال ۱۷۷۶ تا ۱۷۷۹؛ «كوزنز» از راه كوههاي آلپ از سوئيس به ايتاليا سفر كرد و همين سفر باعث شد تا او از شخصي افسرده و خيال پرداز؛ به نقاشي سرحال بدل شده و آثاري زيبا از طبيعت بيافريند. «كوزنز»؛ يكي از بااستعدادترين نقاشان انگليسي قرن ۱۸ در خلق آثاري از طبيعت بود. اكثر آثار او با «آبرنگ» بود و تنها ۲ اثر با تكنيك «رنگ روغن» داشت كه متأسفانه يكي از آن دو نيز مفقود شده است.
۵. نام تابلو و مشخصات: «بين چامونيكس و مارتيني» / ۷۹-۱۷۷۶/ آبرنگ / ۶/۶۱ * ۵/۴۳ سانتي متر مسافران سوار بر اسب از كوههاي آلپ در فرانسه در حال گذر هستند. كوچكي آدمها؛ حالتي غرورآفرين و پر صلابت به كوههاي اطراف بخشيده است، بطوري كه قله هاي پربرف كوههاي اطراف نمايي خاص دارند.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
اكنون، شكفته با نفس صبح
گل هاي آسماني نيلوفر
بر نرده هاي ساده ايوان خانه مان
برخيز تا به چشم تماشا
اين جام هاي آبي كوچك را
در مقدم سپيده بنوشيم.
ميمنت ميرصادقي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
درد
نيمه شب از دردي كه در قفسه سينه اش زبانه كشيد، بيدار شد. احساس عجيبي داشت: سرگيجه، تپش قلب، لرز و ...
ليواني آب قند درست كرد اما خوردن آن هم اثري نكرد. با خودش گفت: تا صبح بايد صبر كنم. نبايد مزاحم ديگران بشم.
بقيه آب قند را بالاي سرش گذاشت، قدري ذكر گفت و خوابيد. صبح همهمه اي او را به خود آورد. اعضاي خانواده اش بر بدن بي روحش ناله مي كردند.
مرتضي شكري

روزنگار
راهپيمايي
دانشگاه تهران و محلات جنوبي شهر، روز سوم بهمن ۱۳۴۱، يك روز پس از انتشار حكم تحريم رفراندوم اصول ششگانه شاه توسط آيت الله خميني، آيت الله بهبهاني و آيت الله خوانساري، شاهد تظاهرات مردم و دانشجويان بود. روز قبل هم گروهي از مردم به سوي منازل آقايان بهبهاني و خوانساري راهپيمايي كرده بودند و با نيروهاي انتظامي درگير شده بودند. دولت علم، نخست وزير وقت اعلام كرده بود جلوي بي نظمي را خواهد گرفت. شهر قم نيز از نخستين ساعات روز سوم بهمن شاهد تعطيلي بازارها و مغازه ها و راهپيمايي عليه رفراندوم بود. گروه هايي از ارتش ،مدرسه فيضيه را محاصره و شهر قم را تحت كنترل درآوردند. در جريان زد و خورد معترضان با مأموران نظامي و انتظامي، تعداد زيادي دانشجو، طلبه و فعال سياسي در تهران و قم دستگير شدند.
فرودگاه
ستاد ويژه استقبال از رهبر انقلاب اسلامي روز سوم بهمن ۱۳۵۷ در تهران تشكيل شد. شاپور بختيار اطمينان يافته بود كه تصميم امام خميني براي بازگشت به كشور جدي است و ايشان قصد كنار آمدن با دولت او را ندارند. بنابراين به ارتش دستور داد فرودگاه مهرآباد را محاصره كند و از تمام شركت هاي بين المللي هواپيمايي خواست، پروازهاي خود به تهران را لغو كنند. با انتشار اين خبر ده ها هزار تهراني در اطراف فرودگاه تجمع كردند. بختيار در جلسه روز چهارم بهمن مجلس شوراي ملي لايحه انحلال ساواك و لايحه تعقيب قانوني مقامات ارشد سابق را تقديم كرد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
مشكلات بدنسازي در زندان
كپنهاگ: يكي از فرماندهان ارشد پليس دانمارك مي گويد: وجود سالن هاي بدنسازي در زندان هاي اين كشور باعث قوي شدن زندانيان مي گردد و در نهايت امنيت جامعه و نيروهاي امنيتي زندان را به خطر مي اندازد.در بسياري از موارد، مجرمان هنگام آزادي از زندان از لحاظ قواي جسماني بسيار قويتر از زماني هستند كه وارد زندان شده اند.به همين دليل اين فرمانده پليس خواستار تعطيل شدن سالن هاي بدنسازي زندانها شده است.
شعبده بازي و افزايش حجم مغز
پاريس: دانشمندان مي گويند، فراگرفتن فنون شعبده بازي باعث افزايش حجم مغز مي شود.پيش از اين گفته مي شد حجم مغز انسان تنها بر اثر بيماري و يا كهولت سن تغيير مي كند.نتايج آزمايشهاي متعدد دانشمندان حاكي است افراد جواني كه به مدت سه ماه فنون شعبده بازي مي آموزند با افزايش حجم مغز مواجه مي شوند.
هزينه چاقي
واشنگتن: معضل چاقي مفرط شهروندان آمريكايي در سال ۲۰۰۳، بيش از ۷۵ ميليارد دلار براي دولت آمريكا هزينه در برداشت كه نيمي از آن را ماليات دهندگان پرداخته اند.براساس آخرين گزارش ها، ۳۱ درصد از بزرگسالان آمريكايي از چاقي مفرط رنج مي برند و ۳۳ درصد ديگر نيز با افزايش وزن مواجه هستند.
باغ وحش در چمدان
پراگ: يك مرد ۴۳ ساله از جمهوري چك كه از تعطيلات زمستاني باز مي گشت در فرودگاه بين المللي پراگ دستگير شد. اين مرد در بازگشت از اندونزي، ۱۱۵ حيوان منحصر به فرد از جمله ۷۴ لاك پشت، ۱۹ افعي و ۲۲ مارمولك در چمدان خود جا سازي كرده بود و قصد داشت آنها را وارد جمهوري چك كند.
شليك به مغز
ميامي: يك پسر بچه سه ساله در آمريكا كه با اسلحه پدر به مغز خود شليك كرده بود هم اكنون در حالت كما به سر مي برد. پدر اين پسر بچه كه مجوز حمل سلاح داشت، آنرا در خودرواش پنهان كرده بود اما فرزند كنجكاو وي به دور از چشمان پدر، سلاح را در خودرو پيدا كرد و در حين بازي با آن، ناگهان گلوله اي شليك شد و به مغزش برخورد كرد.به گفته پزشكان، قلب پسر بچه كار مي كند اما فعاليت مغز او متوقف شده است.
عاقبت شوخي كردن
ميامي: سه روز قبل يك خانم ۲۱ ساله انگليسي قصد داشت از ميامي آمريكا به مقصد كشورش سفر كند اما در فرودگاه ميامي، ماموران به چمدانهايش مشكوك شدند و به بازرسي اموال وي پرداختند. پيش از اينكه ماموران چمدان ها را بازكنند، اين خانم با شوخي خطاب به آنان گفت: «مراقب باشيد، من سه بمب در اين چمدانها دارم.به همين دليل پليس بلافاصله او را دستگير و ديروز با سپردن ۵ هزار دلار وثيقه از زندان آزاد كرد.در پي حوادث ۱۱ سپتامبر، افرادي كه به شوخي، پليس را تهديد به بمب گذاري كرده اند به شدت تنبيه شده اند.
سارق متقلب
برلين: ديروز پليس آلمان يك سارق خانه را دستگير كرد اما وي در اداره پليس از ناحيه قفسه سينه احساس ناراحتي كرد و مدعي شد دچار حمله قلبي شده است. مسئولان پليس نيز با مشاهده علائم بيماري قلبي مرد سارق اطمينان يافتند كه او دچار حمله قلبي شده است، بنابر اين دستبند را از دستهايش باز كردند و او را به بيمارستان انتقال دادند، اما اين سارق از بيمارستان گريخت و مشخص شد كه تظاهر به حمله قلبي كرده است و كوچكترين مشكلي ندارد.
خرگوش هاي مزاحم
آمستردام: خرگوش ها، مسئولان يكي از زندانهاي شهر هلند را به ستوه آورده اند. هر روز تعداد زيادي خرگوش در اطراف اين زندان تجمع مي كنند و به جويدن كابل هاي تلفن و برق مي پردازند. اين خرگوش ها همچنين سيم كشي سيستم امنيتي زندان را كه از زير زمين عبور مي كند جويده اند.ابتدا مسئولان زندان براي مبارزه با خرگوش ها اقدام به نصب تله كردند و حيوانات به دام افتاده را به حيات وحش انتقال دادند اما اين روش موثر واقع نشده است و قرار است از اين پس به سوي خرگوش هاي مزاحم شليك شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي فيروزه بهنيا و هنرجويان/ تا هفتم بهمن/ ولي ع
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي فيروزه بهنيا و هنرجويان/ تا هفتم بهمن/ ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين، تماشاگه زمان/ تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه آريا:نمايشگاه نقاشي احمد زهدي تا ۸ بهمن/ و نمايشگاه نقاشي مريم طاهريان فر تا ۷ بهمن/ ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك ۱۱ / تلفن ۸۷۱۶۴۰۱
* گالري سيحون:نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان «هنر آسماني، زيبايي زميني»/ ۴ تا ۹ بهمن/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه بامداد:نمايشگاه آثار عكس گروهي از هنرمندان/ تا هشتم بهمن/ خيابان مطهري، خيابان جم، ماگنوليا، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارخانه آثار: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا پنجم بهمن/ خيابان انقلاب، فخر رازي، پلاك ۱۳۶/ تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
* گالرگلستان:نمايشگاه نقاشي شهلا پوركاشاني/ ۳ تا ۹ بهمن/ خيابان دروس، شهيد كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري هفت ثمر:نمايشگاه نقاشي گروهي/ سوم تا هشتم بهمن/ خيابان مطهري، كوه نور، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳

گل و گياه
گل كروي
001461.jpg
نام علمي: Trollias شAlabaster'
خانواده: LILIACEAE
گياه بوته اي دائمي است به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر، داراي برگهاي منقسم كه گلهاي سفيد مايل به زرد آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك مرطوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در تابستان يا پاييز و تقسيم در اوايل پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |