شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۲ - Jan 24, 2004
ابهام در آينده بازار سيمكارت تلفن همراه
001506.jpg
گروه اقتصادي: انحصار در بازار مخابرات كشور شرايطي ايجاد كرده است كه تنها ارائه دهنده خدمات مخابراتي با توجه به انحصار موجود انگيزه اي براي ارائه خدمات بهتر و عمل به وعده هاي خويش ندارد.
در حالي كه در طول سال بارها اعلام شده بود ثبت نام از متقاضيان جديد خريد سيمكارت تلفن همراه از بهمن ماه آغاز مي شود، در روز نخست ماه وعده داده شده منابع آگاه در اين شركت دولتي اعلام كردند كه ثبت نام در سال جاري به دليل نبود امكانات لازم و احتمال تأخير، تحويل، تا اطلاع ثانوي انجام نمي شود. از ماه ها قبل بازار تلفن همراه به دليل انتظار رواني براي آغاز ثبت نام با ركود همراه بود و قيمت ها رو به كاهش گذاشته بود، اما با اعلام تأخير در ثبت نام، واكنش طبيعي در بازار خريد و فروش سيمكارت تلفن همراه، افزايش قيمت ها است.
عليرغم گام هايي كه براي شكستن انحصار در بازار مخابرات كشور برداشته شده و سال آينده با ورود شركت برنده مناقصه «اپراتور دوم» در اين بخش با رقابت دو شركت، خدمات بهتري به مردم ارائه خواهد شد، اما اين روند موجب نشد تا شركت مخابرات در غياب رقيب آينده به وعده فروش سيمكارت در ماه جاري عمل كند.
انصراف شركت مخابرات از عرضه سيمكارت در غياب رقيب،به دليل نامشخص بودن آينده بازار تلفن همراه در سال آينده است.
در صورت پيش فروش تلفن همراه به قيمت ۴۴۰ هزار تومان، قيمت خدمات شركت برنده مناقصه در سال آينده چه بالاتر و چه پائين تر از ۴۴۰ هزار تومان، شركت مخابرات را با بحران روبه رو خواهد كرد.
با توجه به شرايط مناقصه اعلام شده قيمت واگذاري سيمكارت تلفن همراه شركت دوم در سال آينده پائين تر از ۴۴۰ هزار تومان است و به اين ترتيب عدم تمايل شركت مخابرات به فروش سيمكارت طبيعي است، چرا كه در صورت ورود اپراتور دوم آينده بازار به رقابت هاي آتي اين دو بستگي دارد و ادامه عرضه سيمكارت به قيمت هاي موجود و انحصاري ممكن نيست.
در حال حاضر عرضه خدمات مخابراتي در انحصار شركت مخابرات است و سال آينده تنها در بخش تلفن همراه شركت جديدي به عرضه خدمات مي پردازد. وجود رقيب در ديگر بخش هاي خدمات مخابراتي نيز مي تواند به ارائه خدمات بهتر به مردم منجر شود.

يادداشت
دستاورد داووس
نزديك به بيست سال از فعاليت مجمع جهاني اقتصاد كه اصطلاحا اجلاس داووس خوانده مي شود مي گذرد . اين محفل اقتصادي تاكنون سه دوره مختلف را پشت سر گذارده است دوره اول سالهاي دهه ۱۹۸۰ بود كه چندان تحت تاثير شرايط سياسي و اقتصادي اين دهه مورد توجه نبود، اما در دوره دوم يعني دهه ۱۹۹۰، اين سازمان اقتصادي غيردولتي به تدريج از اعتبار بالايي در ميان فعالان اقتصادي و سياسي برخوردار شد و به عنوان مرجعي براي طرح و بيان مشكلات اقتصاد جهاني، تبادل نظر صاحبان سرمايه، صنعت و تكنولوژي و ارائه طرح و برنامه  براي مسائل مختلف اقتصاد جهاني مشهور شد. در اين دوره رهبران اقتصادي و سياسي كشورهاي پيشرفته در جلسات مجمع حضوري فعال داشتند اما در دوره سوم كه يكي دو سال از عمر آن مي گذرد،به نظر مي رسد اين سازمان اهميت و اعتبار گذشته خود را به دليل كمرنگ شدن حضور فعالان اقتصادي كشورهاي صنعتي و حضور فعال تر كشورهاي در حال توسعه و گرايش اين سازمان به سوي مسائل اقتصادي و اجتماعي از دست داده است.
با وجود اين، مجمع جهاني اقتصاد همچنان به عنوان يك مرجع رسمي بين المللي در حوزه اقتصادي مطرح و همچنان بسياري از نگاه ها متوجه آن است.
در اجلاس امسال براي اولين بار هياتي عاليرتبه به رياست رئيس جمهوري اسلامي ايران شركت كردند. حضور آقاي خاتمي در اين اجلاس كه در آستانه برگزاري آن با ترديد مواجه شد، از ديد بسياري از كارشناسان و محافل اقتصادي داخلي به عنوان فرصتي براي تحرك و رسميت دادن به تعامل ايران با اقتصاد جهاني قلمداد شد.
حضور و سخنراني آقاي خاتمي در جلسه افتتاحيه مجمع جهاني اقتصاد هر چند با شعار سالانه آن يعني امنيت و رفاه جهان سازگاري داشت و بازتاب خوبي هم در ميان حاضران در اجلاس و رسانه هاي گروهي جهان بر جاي گذاشت، اما اين تنها دستاورد حضور هيات ايراني در داووس ارزيابي مي شود. انتظار اين بود كه هيات ايراني از فرصت بدست آمده حداقل در تبيين و شناساندن فرصتها و تحولات ايجاد شده براي حضور نيروهاي اقتصاد جهاني در ايران فعال شده و ترديدها و نگراني هاي آنها را از حضور در ايران كاهش دهند. اين مهم مي توانست براي ايران بزرگترين دستاورد حضور در اجلاس ساليانه مجمع جهاني اقتصاد باشد.

بازار نفت ادامه انتظار براي افزايش قيمت ها
گروه اقتصادي: در حالي كه پيش بيني سرما در آمريكا بزرگترين مصرف كننده نفت جهان و كاهش ذخاير استراتژيك اين كشور به همراه بحران سياسي خاورميانه، موجب التهاب بازار جهاني نفت و رشد روزافزون قيمت ها در اين بازار شده است، وزير نفت عربستان اعلام كرد كه قيمت مطلوب براي اوپك ۲۵ دلار است.
علي النعيمي ديروز در داووس همچنين بر تمايل كشورش و اوپك به كنترل قيمت ها بين ۲۲ تا ۲۸ دلار تأكيد كرد.
ديروز همچنين برخي از اعضاي اوپك احتمال كاهش سقف توليد اوپك را در اجلاس آينده رد كردند. اعضاي اوپك سه هفته ديگر قرار است در الجزاير براي بررسي بازار نفت گرد آيند.
يك مقام اوپك ديروز تأكيد كرد توليد اوپك در اجلاس آينده تغييري نمي كند.
ديروز عليرغم كاهش قيمت نفت خام در بازار لندن اكثر دست اندركاران از افزايش بيشتر قيمت ها در روزهاي آينده سخن گفتند.
پيشِ بيني افزايش شدت سرما در شمال شرق آمريكا كه موجب افزايش مصرف سوخت خواهد شد انتظار براي افزايش قيمت ها در بازار نفت را بيشتر كرد.
ديروز در آغاز داد وستدها در لندن نفت برنت ۴ سنت كاهش يافت و به ۰۷/۳۱ دلار رسيد. نفت سبك آمريكا نيز با سه سنت كاهش ۹۰/۳۴ دلار داد و ستد شد.
هفته گذشته بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان نيز در اظهاراتي بر عدم تمايل ايران به قيمت هاي بالاي ۳۰ دلار تأكيد كرده بود.




معاون اول رئيس جمهور خواستار شد:
شركت هاي دولتي واگذار يا منحل شوند

گروه اقتصادي: كندي روند خصوصي سازي در ايران و عدم تحقق برنامه هاي پيش بيني شده براي واگذاري شركت هاي دولتي به بخش خصوصي سبب شد كه سازمان مديريت و برنامه ريزي چندي پيش ضرب الاجلي را براي واگذاري اين واحدها تعيين كند.
ظاهراً اعلام اين ضرب الاجل تأثيري براي تحرك درخصوصي سازي شركت هاي دولتي نداشته است، به اين دليل معاون اول رئيس جمهور با ارسال نامه اي به وزير امور اقتصادي و دارايي خواستار تعيين تكليف اين واحدها پس از پايان دوره ضرب الاجل از سوي هيأت عالي واگذاري شركت هاي دولتي شد.به گزارش سيپنا، مطابق دستورالعمل محمدرضا عارف، معاون اول رييس جمهوري، وزير امور اقتصادي و دارايي موظف شده تا پس از طرح موضوع عدم واگذاري واحدهاي صنعتي و معدني تحت تصدي دولت در هيات عالي واگذاري،با پيشنهاد اين شورا و تصويب هيات دولت ضرب الاجل ديگري به دستگاه ها براي تعيين تكليف داده شود و پس از سپري شدن اين ضرب الاجل و در صورت عدم اقدام،واحدها منحل تلقي شود.
گفتني است،اين دستورالعمل در راستاي اجراي تبصره ماده ۱۱ قانون تمركز امور صنعت و معدن و تشكيل وزارت صنايع و معادن مصوب ۶/۱۰/۱۳۷۹صادر شده است.
مطابق تبصره ماده ۱۱ قانون ياد شده،كليه وزارتخانه ها، موسسات، نهادها،سازمانهاي دولتي و عمومي به استثناي صنايع صرفا دفاعي كه مالكيت يا مديريت واحدهاي صنعتي يا معدني را عهده دار هستند،موظفند با رعايت اصل ۴۴ قانون اساسي نسبت به واگذاري اين واحدها به بخش غيردولتي ظرف مدت دو سال اقدام نمايند و در صورت عدم واگذاري، شوراي عالي اداري نسبت به تعيين تكليف اين واحدها يا انتقال مديريت آنها به وزارت صنايع و معادن
تصميم گيري خواهد كرد.

خبر كوتاه
* روزنامه «عكاظ» در شماره روز جمعه از رسيدن صادرات غيرنفتي عربستان به ۹ ميليارد دلار در سال گذشته ميلادي خبر داد.به نوشته اين روزنامه، در سال گذشته توليدات بيش از سه هزار و ۶۰۰ كارخانه صنعتي عربستان به ۱۲۰ كشور جهان صادر شد.
* ايرنا: وزير راه آهن پاكستان گفت، خطوط راه آهن پاكستان تا مناطق هم مرز با ايران بهبود يافته و با افغانستان نيز خط جديدي احداث مي شود.
* ايرنا: شركت دولتي نفت جمهوري آذربايجان (سوكار) صادرات گازوئيل به ايران را از اوايل سال جاري ميلادي از سرگرفته است.
* ايسنا: روزنامه خليج تايمز نوشت: وزارت نفت عراق در تلاش براي نزديك شدن به كشورهاي همسايه به منظور يافتن خروجي هاي صادراتي جايگزين از جمله خطوط لوله نفت كوتاه به ايران وكويت است.
* ايسنا: يك مقام وزارت امور خارجه هند اعلام كرد: «امضاي موافقتنامه تجارت آزاد با ايران در دست بررسي است.»

گفتگوي امروز
سياست كاهش قيمت خودرو
گروه اقتصادي:  موضع گيري اخير وزير صنايع مبني بر برگشت ناپذيربودن سياست كاهش قيمت خودرو وپيش از آن اظهارنظر برخي از دست اندركاران اين صنعت مبني بر عدم كاهش قيمت در سال آينده، انتظارات رواني خريداران خودرو براي كاهش قيمت را افزايش داده و قيمت خريد نقدي خودرو در بازار را به كمتر از قيمت كارخانه رسانده است.با محمد باقر رجال رئيس هيأت مديره انجمن قطعه سازان خودرو گفتگو كرده ايم.
***
* علت نوسانات اخير در بازار خودرو چيست؟
- بي اطلاع گذاشتن مردم از وضعيت آينده صنعت خودرو توسط خودروسازان موجب شده تا كساني كه براي خريد خودرو سرمايه گذاري كرده اند بيشتر به سمت فروش خودرو و تبديل آن به پول روي آورند تا در صورت واردات يا ارزان شدن قيمت خودرو زيان نكنند.موضوع ديگر اينكه با اعلام قيمت از سوي برخي از مسئولين ايران خودرو و اظهارنظر آنان مبني بر كاهش قيمت، بروز پراكندگي، بلاتكليفي و هرج و مرج در بازار امري طبيعي خواهد بود و با اعلام كاهش قيمت خودرو در سال آينده كساني نيز كه هم اكنون با واريز وجه قصد دريافت خودرو را دارند دچار ترديد شده و بعد از خريد خودرو از كارخانه سعي در فروش آن حتي با ضرر نسبي دارند تا از ضررهاي احتمالي بيشتر ناشي از افزايش روند كاهش قيمت خودرو جلوگيري كنند. در واقع اين نوسانات ناشي از اطلاع رساني نادرست خودروسازان و اظهارنظرهاي متفاوت آنان است.
* پيش بيني شما از بازار قيمت خودرو در سال آينده چيست؟
- در سال جاري با صحبت هايي كه خودروسازان با قطعه سازان كرده اند قراردادهاي خود با قطعه سازان را نسبت به سال هاي ۷۸ و ۷۹ با گذشت چند سال و همچنين با وجود افزايش نرخ رسمي تورم و تاثير آن بر قيمت سوخت، دستمزد و... به طور متوسط با ۱۵ درصد تخفيف منعقد كرده اند. اگر قرار است در خصوص قطعه سازان به اين شكل عمل شود بايد در زمينه قيمت خودرو نيز انتظار حداقل ۱۵ درصد كاهش قيمت را داشته باشيم اين امري طبيعي است حال اينكه چگونه اين كاهش صورت مي گيرد يا چه اتفاقاتي رخ مي دهد، بايد منتظر ماند.
* آزادسازي واردات چه تاثيري بر قيمت خودرو خواهد داشت؟
معتقدم ورود خودروهاي همسان با آنچه درداخل كشور توليد مي شود براي واردكنندگان مقرون به صرفه نخواهد بود چرا كه هزينه هاي گمركي به شكلي است كه واردات خودروهايي در سطح پرايد، پژو ۲۰۶، سمند و... را فاقد صرفه اقتصادي مي سازد و خودروهاي وارداتي بيشتر خودروهاي گران قيمت و لوكس را دربر مي گيرد كه با وجود تقاضاي داخلي از سوي افرادي كه توانايي مالي براي خريد آ ن را دارند، امكان توليد اين خودروها در داخل كشور وجود نداشته و در بازار نيز موجود نمي باشد و واردات خودرو بيشتر به سوي تغذيه كردن اين نوع خودروها گرايش يافته و موثر خواهد بود.

گزارش هفتگي بازار سهام
پايان بيم و اميد در بورس
گروه اقتصادي: هفته گذشته بورس تهران روزهاي پرالتهابي را پشت سر گذاشت. علاوه بر بحران انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه از دو هفته پيش اين بازار را تحت تأثير تحولات سياسي قرار داده بود طرح افزايش ماليات بر داد و ستد سهام و انتظار براي عرضه ۳۵ درصد از سهام مديريتي شركت صدرا شرايطي لبريز از بيم و اميد در بورس تهران ايجاد كرده بود، كه در پايان هفته خاتمه يافت. آثار سياسي ناشي از اختلافات گروه هاي سياسي حول انتخابات مجلس در آغاز هفته جاري كمي در ميزان داد و ستدها اثر منفي داشت و به كاهش شاخص ها منجر شد و اين اثر با نگراني از افزايش ميزان ماليات داد و ستد سهام به كاهش شاخص ها كمك كرده بود.
در حالي كه در طول هفته شاخص ها روند نزولي داشتند اما در روز چهارشنبه و آخرين روز كاري بازار انتشار خبر رد پيشنهاد افزايش ماليات در كميسيون اقتصادي مجلس و تأكيد مقام هاي وزارت اقتصاد به عرضه قطعي بلوك ۳۵ درصد سهام صدرا در روز دوشنبه رونق فراواني به بازار سهام داد و شاخص كل در اين روز به يكباره ۴۶ واحد رشد كردند.
تلاش براي آمادگي شركت هاي حاضر در بورس براي خريد سهام صدرا موجب شد تا در روز دوشنبه حجم بالايي از سهام چه به صورت عادي و چه به صورت چرخشي داد و ستد شود تا شركت هاي متقاضي خريد براي خريد صدرا ذخيره مالي لازم را بيندوزند. اين اقدام در روز پاياني داد و ستد سهام به رشد شاخص كمك كرد و انتظار مي رود كه هفته جاري نيز اين روند ادامه يابد.
در هفته گذشته در بورس تهران در مجموع ۳۱۰ ميليون سهم به ارزش كل ۳ هزار و ۴۱۷ ميليارد ريال داد و ستد شد.
حجم كل مبادلات نسبت به هفته پيش از نظر مالي ۲۱۲ درصد و از نظر تعداد سهام ۱۷۵ درصد رشد يافت.
در تالار اصلي ۲۵۸ ميليون سهم به ارزش ۳ هزار ميليارد ريال و در تالار فرعي ۵۱ ميليون سهم به ارزش ۲۳۶ ميليارد ريال داد و ستد شد. شاخص كل بازار در پايان داد و ستدهاي هفته گذشته ۳۵ واحد كاهش يافت و به ۱۱۰۷۹ واحد رسيد.
هفته گذشته هيچ سهامي از سوي نهادهاي دولتي و سازمان خصوصي سازي عرضه نشد.
بورس فلزات
هفته گذشته در بورس فلزات تهران ۷۹ هزار تن فلز به ارزش ۳۷۸ ميليارد ريال معامله شد.
ارزش معاملات نسبت به هفته پيش ۴۴ درصد و از نظر تعداد سهام شش درصد افزايش يافت.
هفته گذشته بورس فلزات شاهد رشد هزار و سيصد درصد معاملات آلومينيم بود كه منجر به تفاوت شديد ميان نرخ رشد ارزش و وزن معاملات منجر شد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |