دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۴ - Jan 26, 2004
أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَي الْجَاهِلِ.
نخستين پاداش بردبار از بردباري آن است كه مردم او را
در مقابل نادان ياري كنند.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
آرام جان و مونس قلب رميده اي
از من جدا مشو كه توام نور ديده اي
پيراهن صبوري ايشان دريده اي
از دامن تو دست ندارند عاشقان
كيانوش عياري در نيمه راه بم
۵۰ درصد فيلمبرداري فيلم بم انجام شده است و گروه در تلاش است اين فيلم را به بهترين نحو به سرانجام برساند .
كيانوش عياري نويسنده، كارگردان و تهيه كننده فيلم بم در گفت و گو با خبرگزاري مهر با اعلام اين خبر گفت: عليرغم تمام تلاش هاي انجام شده و با توجه به مشكلات موجود در شهري زلزله زده نمي توانيم حتي بخش هايي از فيلم را براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده كنيم.وي در مورد دلايل توليد يك فيلم سينمايي درباره زلزله بم گفت: طرح و فكرهايي از زمان زلزله رودبار در ذهن داشتم كه با وقوع زلزله بم تصور كردم به تصوير كشيدن آن مي تواند از خودگذشتگي انسان ها را در مقابله با اين فاجعه انساني ماندگار كند.
ساخت اين فيلم در شرايط سخت تنها بوسيله يك ضرورت اتفاق افتاده است.
عياري در مورد شرايط توليد در بم گفت: به هر حال دشوار است گفتن جزئيات، كار سختي است چون در شرايطي كه امدادگران در حال كمك رساني هستند ما بدنبال ساخت فيلمي سينمايي هستيم. كسي اعتراض نمي كند ولي همه گروه به لحاظ اخلاقي معذب هستند. مي دانيد گروه بايد در اين شرايط خيلي هدفمند باشد تا مشكلات را در خود تحمل و فشارها را سرشكن كند.
فيلم «بم» ماجراي معلم جوان يك مدرسه روستايي را روايت مي كند كه پس از زلزله از زير آوار نجات يافته و براي آوردن كمك به شهر مي آيد، اما درمي يابد كه در شهر فاجعه اي بزرگتر روي داده است. او در طول يك روز با ماجراهاي مختلفي روبرو مي شود كه برخورد با يك زنداني از جمله آنهاست. اين زنداني براي يافتن خانواده خود از زندان خارج شده است. بهناز جعفري و مهران رجبي از جمله بازيگران اين فيلم هستند.

برگزيدگان گلدن كلاب امروز معرفي مي شوند
001578.jpg
برندگان شصت و يكمين دوره جوايز سالانه گلدن كلاب، امروز در هاليوود معرفي مي شوند.
به گزارش بي بي سي، موفقيت در گلدن كلاب، شاخصي براي احتمال موفقيت در اسكار محسوب مي شود و برگزيدگان آن درست پيش از معرفي فهرست نامزدهاي دريافت جوايز اسكار معرفي مي شوند.
فيلم «كوهستان سرد» كه به جنگ هاي داخلي آمريكا مي پردازد، بيشترين تعداد نامزدها را براي دريافت جوايز اين دوره گلدن كلاب دارد. اين فيلم از جمله براي دريافت جايزه بهترين فيلم نامزد شده است.
«رودخانه مرموز» آخرين ساخته كلينت ايست وود و «گمشده در ترجمه» ساخته سوفيا كاپولا نيز هر كدام با پنج نامزدي در رده بعدي قرار دارند. قسمت سوم ارباب حلقه ها در چهار رشته و «رئيس و فرمانده» در سه رشته نامزد دريافت جوايز گلدن كلاب شده اند.
جودلاو، نيكول كيدمن و رنه زلوه  گر براي بازي هايشان در فيلم  «كوهستان سرد» و آنتوني مينگلا براي كارگرداني اين فيلم نامزد جايزه اند. جوايز گلدن كلاب توسط اتحاديه نويسندگان سينمايي خارجي هاليوود اهدا مي شود.

كنسرت مختاباد به نفع كودكان بي سرپرست بم
سيد عبدالحسين مختاباد، خواننده و آهنگساز در روزهاي پاياني ژانويه(اوايل بهمن) در شهر كاونتري كنسرتي را به نفع كودكان بي سرپرست زلزله بم اجرا خواهد كرد.
به گزارش همشهري در اين اجرا سروش همايوني (ويولن)،  احمد انوشه(ني) و علي ترشيزي(تمبك) مختاباد را در اجراي قطعات موسيقي سنتي همراهي خواهند كرد.
مختاباد قرار است پس از اجراي موسيقي در شهر كاونتري انگليس به تهران آمده و اجراي مشتركي با اركستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني داشته باشد.

حاتمي كيا و رئيسيان پروانه ساخت گرفتند
شوراي صدور پروانه فيلمسازي ۳۵ ميلي متري در جلسه اخير خود براي پنج پروژه  سينمايي پروانه ساخت صادر كرد و با تغيير نام دو پروژه نيز موافقت به عمل آورد.
به گزارش ايسنا، شوراي مذكور براي چهار پروژه سينمايي به اسامي: «پرونده هاوانا» به كارگرداني عليرضا رئيسيان و تهيه كنندگي سيد ضياء هاشمي، « بم» به كارگرداني و تهيه كنندگي كيانوش عياري، «جزيره آهني» به كارگرداني محمد رسول اف و تهيه كنندگي ابوالحسن داودي، «بازي در بازي» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه كنندگي محمدرضا تخت كشيان و «به رنگ ارغوان» به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا و تهيه كنندگي سيد جمال ساداتيان پروانه ساخت صادر كرد.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: اين شورا همچنين با تغيير نام فيلم «آوا» به كارگرداني سعيد اسدي و تهيه كنندگي منوچهر شاهسواري به «آشوب» و «پرنده از قفس پريد» به كارگرداني شهرام اسدي و تهيه كنندگي سيد جمال ساداتيان به «به من نگاه كن» موافقت به عمل آورد.

انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن
تازه ترين اثر جان اسپوزيتو ترجمه و منتشر شد
تازه ترين اثر جان.ال.اسپوزيتو، محقق و مستشرق نامي غرب با عنوان «انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن» با ترجمه دكتر محسن مدير شانه چي و از سوي انتشارات مركز بازشناسي اسلام و ايران به بازار كتاب عرضه شد.
به گزارش همشهري در اين اثر كه به كوشش اسپوزيتو گردآوري شده، گروهي از برجسته ترين شخصيتهاي علمي و استادان و پژوهشگران صاحب نظر از دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشورهاي مختلف، هر يك به بررسي ابعاد گوناگون بازتابهاي احتمالي انقلاب ايران در نقطه اي از جهان اسلام پرداخته اند.
به نوشته مترجم، كه خود در حوزه تاريخ، دستي چيره دارد و پيش از اين «ايران بين دو انقلاب» اثر آبراهاميان را به فارسي برگردانده بود، كتاب و مجموعه مقالات آن به دليل جامعيت و نگاه ژرف علمي و ارزيابي و تحليل دقيق و متكي بر منابع متعدد و پژوهشهاي ميداني در غالب فصول، كه هر يك به صورت مقاله اي مستقل و در عين حال مجموعه اي منسجم انتشار يافته، اثري ارزنده، روشنگر و درخور تأمل درباره انقلاب محسوب مي شود.
كتاب در ۱۵ فصل و ۳۸۵ صفحه تدوين شده است.

اجراي كنسرت شجريان در مجموعه ورزشي آزادي قطعي است
«محمدرضا شجريان» گفت كه با همكاري مسئولان شوراي تأمين استان تهران اجراي كنسرت وي، حسين عليزاده، كيهان كلهر و همايون شجريان در مجموعه ورزشي آزادي به نفع زلزله زدگان بم قطعي شده است.كنسرت موسيقي شجريان قرار است روز شنبه يازدهم بهمن ماه در مجموعه ورزشي آزادي برگزار شود.وي ديروز در گفت وگو با همشهري از انتشار برخي مطالب به نقل از وي در مطبوعات و رسانه ها انتقاد كرد.
شجريان گفت: برخي از تيترها به نقل از من با عنوان «انتقاد از مسئولان فرهنگي» و يا درج مطالبي در خصوص «انتخابات» كاملا بي اساس است.وي گفت: گفت وگوي روز گذشته من با مطبوعات كشور درباره اجراي اخيرم در سالن وزارت كشور و مسائل حاشيه اي آن بود و هيچ ارتباطي به برخي مسائل نقل شده از طرف من نداشت و اتفاقا وزير كشور و معاونان ايشان در اجراي كنسرت مساعي و همكاري جدي داشتند.
شجريان افزود: در اين جلسه مطالبي درباره اصل مجوز مطرح شد كه مربوط به سياست كلي اصل مجوز در كشور است و ارتباطي به وزارت ارشاد ندارد.
وي گفت: مسئولان وزارت ارشاد بويژه آقاي مسجد جامعي در خصوص صدور مجوز و اجراي كنسرت كمك بسياري كردند كه در قطعي شدن برنامه تأثير زيادي داشت كه جاي بسي سپاس از سعه صدر و مردمي بودن ايشان است.
شجريان ابراز اميدواري كرد، با برپايي اين كنسرت كمك هاي بيشتري براي مردم زلزله زده بم جمع آوري شود.
پاسخ استانداري تهران به اظهارات قبلي شجريان
علي تعالي با اشاره به همكاري كامل استانداري تهران براي برگزاري كنسرت شجريان، از برخي صحبت هاي وي در خصوص شوراي تامين استان كه صبح ديروز در روزنامه ها درج شد، انتقاد كرد.
به گزارش ايسنا وي گفت: به محض دريافت ابلاغيه وزارت ارشاد، مبني بر همكاري براي برگزاري كنسرت شجريان به اتفاق نماينده ايشان جلسه اي تشكيل داديم. استانداري هم از ابتدا تأكيد داشت كه اين برنامه برگزار شود لذا بي هيچ مخالفتي از سوي نهادها و سازمانها، مباحث ترافيكي را حل كرده و در جلسه اي نيم ساعته، مجوز لازم را صادر كرديم.
تعالي افزود: شوراي تامين نه تنها مخالفتي با برنامه نداشت بلكه بيشترين همكاري را نيز انجام داد لذا مصاحبه شجريان با رسانه ها موجب تعجب ما شده است.
چرا كه ما با روي باز و گشاده همه سازمانها را دعوت كرديم تا مشكلات ترافيكي و ديگر مسائل كنسرت حل شود.
مدير كل سياسي - انتظامي استانداري تهران گفت: آقاي شجريان گفته است براي برگزاري كنسرت نبايد دخالتي شود و نياز به هيچ مجوزي نيست اما اين گفته ها در يك شهر ۸ ميليوني چندان منطقي نيست.به گفته تعالي، اگر جلسه اي براي كنسرت گذاشته مي شود بيشتر براي نظم و تدابير ترافيكي است، حال اين برنامه اجتماعي باشد يا هنري.

علي رفيعي: ديگر تئاتر كار نخواهم كرد
دكتر علي رفيعي، مديريت ضعيف تئاتر كشور را عامل اصلي سرخوردگي خود و گروهش براي فعاليت در عرصه تئاتر كشور عنوان كرد.
علي رفيعي به ايسنا گفت: با شكل كنوني مديريت تئاتر نمي توان چشم انداز مناسبي براي تئاتر كشور متصور شد.
كارگردان نمايش هاي «در مصر برف نمي بارد و شازده احتجاب» تأكيد كرد: با اين شكل و رويه اي كه هم اكنون تئاتر به راه خود ادامه مي دهد هيچ اميدواري براي بهبود وضعيت موجود وجود ندارد.
رفيعي گفت: فكر مي كنم آنقدر سياستگذاري ها اشتباه باشد كه هنرمنداني مثل من ديگر نخواهند در اين وضعيت كار كنند.
وي تصريح كرد: من هميشه كوشش هاي خود را كرده ام و همه تشريك مساعي هاي خود را انجام داده ام ولي متوجه شده ام فايده اي ندارد و تئاتر ما به شكل بسيار شخصي كه خودكامگي در آن محسوس است اداره مي شود.
رفيعي افزود: در اين وضعيت ما فقط مجريان امر هستيم و به هيچ وجه در مديريت، تصميم گيري و تعيين خط مشي هاي تئاتري مملكت سهمي نداريم.
وي تصريح كرد: با ما همانند مطرب هايي رفتار مي شود كه بناست به موقع به نوازندگي خودمان مشغول شويم و در آنجا كه نيازي به ما نيست همانند يك قاب دستمال كهنه ما را به دور مي اندازند و كنارمان مي گذارند.
به اعتقاد علي رفيعي، با شرايط فعلي اگر يك قرن هم بگذرد تئاتر هيچ پيشرفتي نخواهد كرد.
وي افزود: با شرايط فعلي تئاتر، شاهد هيچ پيشرفتي در تحول، جذب تماشاگر و جلب بخش خصوصي براي كمك به ارتقا و توسعه تئاتر نخواهيم بود.
رفيعي گفت: من هنوز رنج ها و مشكلات كارهاي گذشته خود را روي گرده ام حس مي كنم.
وي تأكيد كرد: ساير اعضاي گروهي كه با من همكاري داشته اند هر كدام به شكلي سرخورده اند و اين تنها من نيستم كه سرخورده ام.
وي در عين حال گفت: برخي از دوستان، خودشان را ناگزير مي دانند كه به رغم همه سختي ها ادامه بدهند ولي من ديگر خودم را ناگزير احساس نمي كنم و هر دريافت و برداشتي كه مي خواهند بكنند، بكنند.وي افزود: من زماني كار تئاتر خواهم كرد كه بدانم در پيشرفت تئاتر به اندازه و سهم خودم نقش دارم چون هم اكنون چنين نقشي را براي خودم قائل نيستم از تئاتر كناره گرفته ام.علي رفيعي تأكيد كرد: در حال حاضر نمي خواهند كه ما نقشي در پيشرفت تئاتر داشته باشيم.
علي رفيعي هم اكنون در حال تهيه مقدمات ساخت اولين فيلم خود با عنوان «بهار خزر» در بندر انزلي است.
فيلمبرداري اين فيلم را محمود كلاري به عهده دارد، به گفته رفيعي اين فيلم از مضموني عاشقانه برخوردار است كه در بستري اجتماعي روي مي دهد. داستان فيلم مربوط به زمان حال است و راجع به مردي است كه بعد از ۲۵ سال به زادگاه خودش بر مي گردد.

وزارت  ارشاد حضورناشران  ايراني  در نمايشگاه  قاهره  را تكذيب  كرد
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفتر توسعه  نشر بين الملل  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي اعلام  كرد، تاكنون  هيچ  يك  از ناشران  ايراني  متقاضي  شركت  در نمايشگاه  كتاب  قاهره  موفق به  دريافت  رواديد از كشور مصر نشده اند.
به  گزارش  روز يكشنبه  روابط عمومي وزارت  ارشاد، اين  سخنان  محمدرضاوصفي  مديردفتر توسعه  نشر بين المللي ، واكنشي  به  انتشار خبري  مبني  برشركت  ناشران  ايراني  در نمايشگاه  كتاب  قاهره  توسط برخي  راديوهاي  خارجي بود كه  در برخي  از مطبوعات  كشور نيز به  چاپ  رسيد.
وصفي  تصريح  كرد: حضور ناشران  ايراني  در سي  و ششمين  نمايشگاه  كتاب قاهره  را تكذيب  مي كنيم  زيرا اين  ناشران  موفق  به  دريافت  رواديد از كشورمصر نشده اند. وي  افزود: اين  در حالي  است  كه  در ۱۶ دوره  برگزاري  نمايشگاه  بين المللي كتاب  تهران ، ناشران  مصري  حضوري  فعال  دراين  نمايشگاه  داشته  و از حمايت هاي دولت  جمهوري  اسلامي ايران  نيز بهره مند شده اند.
مديردفتر توسعه  نشر بين الملل  وزارت  ارشاد، روابط ايران  و مصر راديرينه  خواند و اظهار اميدواري  كرد كه  در فرصت  اندك  باقي  مانده ، شرايط براي  حضور ناشران  ايراني  در اين  نمايشگاه  فراهم  شود. راديو بي بي سي  روز گذشته  در گزارشي  اعلام  كرد  : ايران  براي  نخستين بار پس  از انقلاب  اسلامي در نمايشگاه  بين المللي  كتاب  قاهره  شركت  مي كند.

بهارستان
آئينه زشت نيست
تصويرهاي ماست كه تاريك مي كند
مهر زلال را
صالح وحدت

نگارستان
001584.jpg
كدخدا
۱. آلبرت كوپ Albert Cuyp
۲. تولد: دوردريخ ۱۶۲۰ /وفات: دوردريخ ۱۶۹۱
۳. سبك نقاش: باروك (اين سبك در رم از سال ۱۶۰۰ آغاز شد و تا اواسط قرن ۱۸ ادامه داشت. نام اين سبك از كلمه Baracco به معني ابله يا مسخره گرفته شده است. مشخصه سبك غلو و تكلف در كاراست).
۴. زندگينامه نقاش: كوپ يكي از معروف ترين نقاشان قرن هفدهم آلمان بود كه آثاري زيبا از طبيعت داشت. آثار او تاثير به سزايي بر ياكوب ون روييسدل و جان ون جوين داشت. تخصص كوپ در به تصويركشيدن رودها، درياها و مناظر طبيعي روستا بود. آثار او در قرن هجدهم به قيمت گزافي توسط كلكسيونرهاي انگليسي خريداري مي شد. آثار او الهام بخش بسياري از هنرمندان انگليسي بود.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: كدخدا با اسب و رعيت ها/ ۱۶۵۰/ رنگ روغن روي چوب/ ۸/۵۰*۱/۳۸ سانتي متر اثر؛ نزديك به غروب خورشيد را نشان مي دهد. فضايي آرام و كاملاً روستايي با استفاده از رنگهاي گرم و نوري زيبا؛ جلو ه اي خاص پيدا كرده است. نور طلايي رنگ اثر؛ به رنگهاي آبي و سبز كه رنگهاي خنثي و بي روح هستند؛ روح بخشيده است. نقاش به خوبي از نور و سايه استفاده كرده است. توجه كنيد به رنگ طلايي زيباي بدن گاو؛ گويي نورخورشيد مستقيماً به آن تابيده است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال/لندن.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
نشاني
بايد اين كار را انجام مي داديم. اما از توان ما خارج بود. به هر دري كه مي زديم نتيجه نمي گرفتيم .دخترم از نگاه ديگران بيزار بود و من از نگاه او شرم داشتم.
به دنبال يك نشاني همه جا را زير پا گذاشتيم ولي پيدايش نكرديم... اما مدتي بعد كارها انجام شد و پس از هفته ها آمد و رفت دخترم به مانند گذشته خود را زيبا مي ديد.
بعدها فهميديم كه آن نشاني هميشه با ما بوده....
از آن وقايع چيزهايي كه به ياد دارم، آتش سوزي خانه، چهره سوخته دخترم و كسي بود كه نامش را نشاني گذاشتيم، اما هيچوقت او را نديديم.
سرور غفاري

روزنگار
خون
روز ششم بهمن ۱۳۵۷ مردم ايران خود را براي ورود قريب الوقوع رهبر انقلاب اسلامي به كشور آماده مي كردند. بختيار در اين روزها از يك سو با شوراي انقلاب در تماس بود و امكان استعفا از نخست وزيري و ملاقات با امام خميني را در پاريس بررسي مي كرد و از سوي ديگر مي گفت: زمان براي بازگشت رهبر انقلاب به كشور مناسب نيست، كاركنان هواپيمايي كشوري اعتصاب كرده اند، فرودگاهها بسته است و سفر ايشان به ايران خطرناك است.
از سوي ديگر حوادثي كه در خيابان ها اتفاق مي افتاد، وضعيت را براي رسيدن به هر نوع توافقي دشوارتر مي ساخت.
برخوردهاي گروهي از نظاميان با مردم كه از نيمه  روز در تهران و چند شهر ديگر آغاز شده بود، ده ها كشته به جا گذاشت. پاره اي صاحبنظران عقيده دارند كشتار ششم بهمن برنامه نظاميان تندروي رژيم پهلوي بود تا به اين ترتيب مانع از حصول توافق ميان دولت و انقلابيون و به تبع آن سفر امام خميني به كشور شوند.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
پيام كوتاه
ليدز: در سال گذشته ميلادي ۵/۲۰ ميليارد پيام كوتاه (SMS) از طريق تلفن هاي همراه در كشور انگليس ارسال شد.
پيش بيني مي شود كه اين رقم در سال ۲۰۰۴ به ۲۳ ميليارد پيام افزايش يابد.
بسياري از صاحبان تلفن همراه اين روزها، براي برقراركردن ارتباط به جاي صحبت كردن از پيام كوتاه استفاده مي كنند.
جاماندن از ميني بوس
لندن: ديروز اعضاي خانواده اي كه به آمريكا سفر كرده بودند با هواپيما به انگليس بازگشتند. اعضاي اين خانواده ۱۳ نفري براي اينكه از فرودگاه به خانه برسند، يك ميني بوس اجاره كردند. سه ساعت پس از اينكه ميني بوس از فرودگاه خارج شد مسافران از راننده خواستند در كنار رستوراني توقف كند تا آنان بتوانند اندكي استراحت كنند و غذا بخورند. اما هنگامي كه آنها از ميني بوس پياده شدند دريافتند كه پسر ۱۱ ساله  خود را در فرودگاه جا گذاشته اند به همين دليل بار ديگر به فرودگاه بازگشتند و او را سوار كردند.
پسربچه در زماني كه اعضاي خانواده در حال سوارشدن به داخل ميني بوس بودند به دستشويي رفته بود و هنگامي كه بازگشت اثري از آنان نديد.
مربي كاراته و ساعت مچي
منچستر: ۵ سارق مسلح كه قصد سرقت ساعت مچي گرانقيمت يك مربي كاراته را داشتند از اين عمل خود پشيمان شدند.
اين مربي كاراته ساعت ۴۵ هزار پوندي خود را براي فروش در روزنامه آگهي كرده بود به همين دليل سارقان محل سكونت وي را شناسايي كردند و به او يورش بردند.
اما به محض ورود سارقان به منزل، مربي كاراته از خود دفاع و سارقان را نقش زمين كرد. با آنكه سارقان پا به فرار گذاشتند اما پليس سه تن از آنان را دستگير كرده است.
پزشكان ناشي
لندن: دو جراح در انگليس به جرم  خارج كردن تنها كليه سالم يك بيمار، به مدت يكسال ازكار بركنار شدند.
اين دو جراح بدون اينكه پرونده بيمار را به دقت مطالعه كرده باشند او را تحت عمل جراحي قرار دادند و به اشتباه تنها كليه سالم وي را از بدنش خارج كردند. به همين دليل اين بيمار ۶۹ ساله پنج هفته پس از عمر جراحي جان باخت.
البته پزشكان متخلف منكر اين اشتباه شده اند.
ركورد جهاني سقوط آزاد
بانكوك: ركورد جهاني سقوط آزاد شكسته شد. در عمليات شكستن ركورد ۶۷۲ چترباز از ۴۲ كشور جهان به طور همزمان از ۶ هواپيما بيرون پريدند و دست كم سه نفر از آنان در حين فرود مجروح شدند. اين عمليات در كشور تايلند انجام شد. ركورد قبلي سقوط آزاد همزمان، متعلق به كشور برزيل بود كه چهار سال قبل ۵۸۸ نفر به طور همزمان سقوط آزاد انجام دادند.
اسكناس هزار دلاري
واشنگتن: آخرين باري كه دولت آمريكا اقدام به چاپ اسكناس هزار دلاري كرد در سال ۱۹۳۴ بود كه اين اسكناس ها از سال ۱۹۶۹ به بعد از رده خارج شده است.
چندي پيش، پليس آمريكا يك مرد ۷۱ ساله را به دليل رانندگي تحت تاثير مشروبات الكلي دستگير كرد و در حين بازرسي بدني با يك اسكناس هزار دلاري در كيف پولش مواجه شد.
در آن زمان پليس اين اسكناس منحصر به فرد را تحويل موزه داد و به جاي آن ۱۰ اسكناس ۱۰۰ دلاري در اختيار پيرمرد گذاشت. اما پيرمرد به هيچ قيمتي حاضر به از دست دادن اسكناس ۱۰۰۰ دلاري نبود و حتي حاضر نشد به جاي آن ۳۲۳۱ دلار از پليس پول نقد دريافت كند. به همين دليل روز گذشته پليس مجبور شد اسكناس ۱۰۰۰ دلاري پيرمرد را بازگرداند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۹ دقيقه

گل و گياه
گل رز زرد
001581.jpg
نام علمي: Rosa Buff Beautg
خانواده: ROSACEAE
درختچه اي است به بلندي و گستردگي ۲/۱ متر كه داراي برگهاي براق به رنگ سبز تيره است و گلهاي فنجاني شكل و پر گلبرگ آن با عطر ملايم به رنگ زرد كمرنگ در تابستان توليد و بطور پراكنده در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: فضاي باز و آفتابي را ترجيح مي دهد به خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق پيوند جوانه در تابستان و يا تهيه قلمه خشبي در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |