دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۴ - Jan 26, 2004
توسط معاون ارزي بانك مركزي
عملكرد چهارساله حساب ذخيره ارزي اعلام شد
كاهش ارزش دلار ۲،ميليارد دلار سود عايد كشور كرد
گروه اقتصادي: پس از مدت ها اظهارنظر كارشناسان اقتصادي از خسارات ناشي از افزايش ارزش يورو در مقابل دلار در اقتصاد كشور و زيان ناشي از واردات كالا و اعطاي وام حساب ذخيره ارزي به طرحهاي مصوب كه بر اساس واحد ارزي دلار انجام مي شود، ديروز محمدجعفر مجرد معاون ارزي بانك مركزي اعلام كرد همه اظهاراتي كه در مورد زيان كشور در اثر كاهش ارزش دلار در برابر يورو از سوي كارشناسان مطرح شده اشتباه است.
وي ديروز در همايش ماهانه پژوهشكده پولي بانكي با اعلام اين مطلب افزود، كارشناسان بانك مركزي هرروز نرخ ارزهاي خارجي را بررسي مي كنند و با انجام مديريت بر تنوع ذخاير ارزي كشور تاكنون ۲ ميليارد دلار سود عايد كشور كرده اند و معادل اين مبلغ به ذخاير ارزي كشور افزوده شده است.وي افزود: در حال حاضر چهل درصد سبد ارزي كشور دلاري و شصت درصد نيز ديگر ارزها است و بسياري از كارشناسان خارجي پيش بيني هاي بانك مركزي ايران در مورد حساب ذخيره ارزي را ستوده اند.وي كه در مورد عملكرد حساب ذخيره ارزي در چهارسال اخير سخن مي گفت، افزود: از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۱ حدود ۱۳ ميليارد و ۳۷۸ ميليون دلار و از ابتداي سال جاري تا پايان آذرماه حدود ۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار تحت عنوان مازاد درآمد نفتي به حساب ذخيره ارزي افزوده شده است.
وي با اشاره به اينكه، در طول سال ۷۹ تا ۸۱ مبلغ ۵ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار و از ابتداي سال ۸۲ تا پايان آذرماه حدود ۵ ميليارد دلار از اين حساب برداشت شده است و در حال حاضر مانده اين حساب تا پايان آذرماه ۶ ميليارد و يكصد ميليون دلار است، گفت: اين رقم با توجه به روند كنوني قيمت نفت به حدود ۷ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار تا پايان سال مي رسد. وي مانده حساب ذخيره ارزي در پايان سال گذشته را ۸ ميليارد و ۸۱ ميليون دلار اعلام كرد.
معاون ارزي بانك مركزي ميزان كل تسهيلات پرداختي از حساب ذخيره ارزي از ابتداي تشكيل در سال ۱۳۷۹ تاكنون را ۳/۳ ميليارد دلار و براي اجراي ۶۳۰ طرح ذكر كرد.
بانك هاي كشور نيز در حال حاضر بررسي پرداخت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به ۳۳۹ طرح را در دست بررسي دارند كه ارزش كل اين درخواست ها بيش از ۵ ميليارد و ۸۱۹ ميليون دلار است.
وي هدف از تشكيل حساب ذخيره ارزي را مصون سازي اقتصاد كشور نسبت به نوسانات غيرقابل پيش بيني درآمدهاي نفتي اعلام كرد و گفت: مهمترين چالش كشورهاي نفتي، نوسان قيمت نفت ،پايان پذيري منابع يادشده و مواجه بودن با بيماري وابستگي به درآمدهاي نفتي است و حساب ذخيره ارزي به تنوع در فعاليت ها و درآمدها و همسو كردن نوسانات هزينه در بودجه كشور كمك و از وارد شدن شوك به اقتصاد جلوگيري مي كند.
مجرد همچنين به تأثير اين حساب در رشد بخش خصوصي اشاره كرد و گفت: بخش خصوصي با استفاده از تسهيلات اعطايي از اين حساب تأثير فراواني در رشد اقتصادي در برنامه سوم داشته است.

يادداشت
واگذاري يا انحلال
مسئله خصوصي سازي به مانند بسيار مسائل ديگر در اقتصاد ايران به نظر مي رسد كه در چارچوب يك فرايند طبيعي نتيجه بخش نيست. در سالهاي ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ رقم پيش بيني شده براي خصوصي سازي شركتهاي دولتي در قانون برنامه سوم توسعه و قانون بودجه ساليانه، تحقق پيدا نكرد. در سال ۱۳۷۹ تنها مبلغ بسيارناچيزي از سهام شركتهاي دولتي واگذار گرديد كه اين ميزان در سال ۱۳۸۰ به ۳/۹ ميليارد تومان و در سال ۱۳۸۱ به ۸۳۰ ميليارد تومان بالغ گرديد. در سال ۱۳۸۲ نيز براساس قانون بودجه اين سال قرار است ۱۸۰۰ ميليارد تومان از سهام شركتهاي دولتي واگذار گردد كه تا اين زمان و در فاصله زماني كمتر از ۲ ماه به پايان سال تنها ۱۵۶۰ ميليارد تومان واگذار شده است. براي سال آينده نيز در قانون بودجه فروش ۲۲۰۰ ميليارد تومان سهام شركتهاي دولتي پيش بيني شده است. فارغ از كم و كيف مسئله و اينكه سهام شركتهاي دولتي به عنوان بدهي دولت به شركتهاي شبه دولتي فروخته مي شود و از اين بابت اقتصاد كشور بايد تاوان سياستهاي گذشته دولت را بدهد ومنبع درآمدي نصيب دولت براي توسعه زيرساختهاي كشور نمي كند، (در آخرين مورد يك ميليون و سيصد هزار سهم به عنوان بدهي دولت به صندوق ذخيره فرهنگيان واگذار گرديد)، فرايند و سرعت واگذاري اين شركتها بسيار كند و نفس گير است. اين مهم چنانكه از سوي كارشناسان مختلف نيز مطرح شده آثار منفي عمده اي بر اقتصاد كشور گذاشته است. به گونه اي كه شاخص رقابت پذيري اقتصاد ايران در طول سالهاي گذشته نه تنها بهبود پيدا نكرده بلكه روندي نزولي نيز داشته است. به نظر مي رسد سياست خصوصي سازي كشور با چالشها و موانع بسياري هم به لحاظ ساختار و چارچوب قانوني، هم به لحاظ روند اجرايي و مقاومتهايي كه در بدنه دولت و شركتهاي دولتي وجود دارد و هم به لحاظ آثار اجتماعي و اقتصادي غيرقابل كنترل نظير بيكاري نيروهاي كار شركتهاي واگذار شده مواجه است.
به نظر مي رسد نبايد اقدام معاون رئيس جمهور به عنوان نماينده دولت به ارسال نامه محدود شود و دولت به طور اساسي و بنيادين به هشدارهاي داده شده و تداوم سياست سختگيري در خصوصي سازي عمل كند.

واگذاري يك ميليون و ۳۰۰ هزار سهم شركتهاي دولتي به صندوق فرهنگيان
ابراهيم صادقي، مدير امور عرضه سهام سازمان خصوصي سازي، در گفت و گو با ايسنا در مورد تسويه بدهي هاي دولت گفت: سازمان خصوصي سازي تعداد يك ميليون و ۳۰۰ هزار سهم وابسته به هفت شركت را جهت تسويه بدهي هاي دولت به صندوق ذخيره  فرهنگيان واگذار كرد.
وي خاطر نشان كرد : سازمان خصوصي سازي تصميم دارد سهام ۲۳ شركت ديگر را نيزجهت تسويه بدهي هاي دولت واگذار كند.
وي همچنين متذكر شد: از ميان ۲۳ شركت، ۱۹ شركت در بورس و چهار شركت ديگر به صورت مزايده عرضه خواهد شد.

۱۰۰ ميليارد دلار در بخش انرژي سرمايه گذاري مي شود
وزير نفت گفت: پيش بيني مي شود كه بتوان ظرف ۱۰ سال آينده، يك صد ميليارد دلار در بخش نفت، گاز و پتروشيمي،  بدون در نظر گرفتن صنايع پايين دستي نفت سرمايه گذاري كرد.به گزارش شانا،بيژن زنگنه تصريح كرد: اين حجم سرمايه گذاري،  دور از واقعيت نيست و برآورد مي شود كه ۶۰ ميليارد دلار از اين ميزان به شكل هاي مختلف مثل سفارش كار به صنايع داخلي و ارجاع كار به مهندسان مشاور و پيمانكاران ايراني قابل جذب و انتقال به داخل كشور باشد.
وزير نفت به حجم سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف صنعت نفت از نيمه سال ۷۶ تا كنون اشاره كرد و گفت: در اين مدت نزديك به ۱۷ ميليارد دلار ( ۲/۳ ميليارد دلار در بخش نفت و ۵/۱۳ ميليارد دلار در بخش گاز طبيعي) سرمايه گذاري شده كه بيش از ۴۰ درصد آن جذب و تنها ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار آن در ميدان گازي پارس جنوبي متمركز شده است. وي ميزان سرمايه گذاري قطعي شده در بخش پتروشيمي را ۴ ميليارد دلار اعلام كرد واظهار داشت: ظرف چند سال گذشته حدود ۱۵ تا ۱۶ ميليارد دلار براي اجراي طرح هاي پتروشيمي تصميم گيري شده كه هم اكنون در حال اجراست.

احتمال توقف عمليات عمراني سد كارون ۳
گروه اقتصادي: با پايان مهلت شهرداري ايذه براي پرداخت عوارض ۱۹ ميليارد ريالي ،امروز منازل مسكوني كارشناسان شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران توقيف مي شود.
علي اكبر زحمتكش مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران ديروز در گفتگو با ايسنا با اعلام اين خبر افزود: در صورت مصادره اموال و زمين هاي اين شركت طرح كارون ۳ متوقف مي شود.در عمليات احداث سد كارون سه از ماه قبل با اختلاف ميان مسئولان استان خوزستان و مسئولان اجراي طرح اختلال ايجاد شده است.

خبر كوتاه
* با صرف دو هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال هزينه و با گذشت ده سال از آغاز عمليات اجرايي فرودگاه بين المللي امام (ره) اين طرح ۱۲ بهمن ماه افتتاح مي شود.
* ايرنا: مديركل روابط عمومي هما گفت: يك فروند هواپيماي پهن پيكر مسافربري ايرباس به ناوگان شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي هما پيوست.
*شانا: با حضور وزير نيرو بهره برداري كامل از نيروگاه شهيد عباسپور به عنوان نخستين نيروگاه برق آبي ساخت داخل در روزهاي دهه فجر آغاز مي شود.
* ايسنا: مديرعامل شركت سايپا يدك گفت: «با افتتاح و فعاليت با ظرفيت كامل سه تعميرگاه مجاز سايپا از اوايل سال۸۳، روزانه ۸۰۰ خودرو در تعميرگاه هاي مركزي سايپا پذيرش مي شوند.»
* موج: ۱۱ هزار هكتار از باغات فارس به كشت زيتون اختصاص داده شده است كه از اين باغات سالانه ۱۳۰۰ تن محصول زيتون به دست مي آيد.
* فارس: وزير بازرگاني عراق در اجلاس اقتصاد جهاني در داووس گفت: صادرات نفت شمال عراق اوايل بهار آغاز خواهد شد.

گفتگوي امروز
دلايل افزايش قيمت تخم مرغ
گروه اقتصادي: افزايش قيمت تخم مرغ در روزهاي گذشته سبب اظهارنظرهاي متفاوت در خصوص دلايل اين افزايش شد. برخي فرا رسيدن فصل سرما و عده اي ديگر افزايش قيمت جهاني سويا و ذرت را از دلايل اين امر عنوان كرده اند.با محمود شهيري پارسا مدير كل دفتر طيور وزارت جهاد كشاورزي گفتگو كرده ايم.
***
* دلايل افزايش قيمت تخم مرغ در چند روز گذشته كدام است؟
-به طور خلاصه عواملي چون فرارسيدن فصل سرما و امكان نگهداري بيشتر تخم مرغ توسط عوامل توزيع و فروش، افزايش ميزان مصرف اين محصول در اين فصل، گسترش صادرات تخم مرغ به كشورهاي آسياي ميانه، عراق و افغانستان كه هيچ منعي براي آن وجود ندارد و افزايش قيمت نهاده هاي مورد نياز براي توليد تخم مرغ در افزايش قيمت اين فرآورده مؤثر بوده است.توليد تخم مرغ در سال جاري نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزايش يافته و از ميزان ۵۴۷ هزار تن در سال ۸۱ به ۶۲۸ هزار تن در ۹ ماه سال جاري رسيده است و تا اول دي ماه سال جاري قيمت فروش تخم مرغ زير قيمت تمام شده توليد بوده است.
* چه اقداماتي براي كنترل قيمت و عرضه تخم مرغ به نرخ مصوب انجام داده ايد؟
-تخم مرغ نرخ مصوب ندارد و قيمت آن بر مبناي عرضه و تقاضاي بازار صورت مي گيرد. در زمينه كنترل قيمت مرغ و تخم مرغ تنها عامل تنظيم بازار وجود دارد. در زمينه مرغ براي كنترل و تنظيم بازار مشكلي وجود ندارد و همچنان كه در سال جاري شاهد بوديم كمترين نوسان و تنش قيمتي را داشته ايم و مي توانيم از طريق ذخيره سازي، بازار را كنترل كنيم. فقط در ۱۵ روز تابستان در اين زمينه مشكل داشتيم كه با توجه به بهينه شدن توليد، تا پايان سال نگراني در خصوص قيمت مرغ وجود ندارد.
* ارزيابي شما از نرخ كنوني تخم مرغ چيست؟
- با اين تفاسير معتقديم كه عرضه تخم مرغ به قيمت هركيلو ۷۰۰ تومان در شرايط فعلي براي مصرف كننده منصفانه بوده و هيچ اجحافي در ارائه اين قيمت صورت نگرفته است چرا كه قيمت پايين تر موجب ضرر توليدكننده و قيمت بيشتر از اين اجحاف به مصرف كننده خواهد بود. هم اكنون تخم مرغ به قيمت ۶۶۰ تومان توسط اتحاديه ذي ربط در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود تا زير قيمت ۷۰۰ تومان يا در نهايت با اين قيمت به مصرف كننده عرضه شود.نگراني فعلي ناشي از افت قيمت اين محصول در آينده است چرا كه با روند فعلي توليد ميانگين ۲ ميليون قطعه جوجه تخم گذار، بايد به همين ميزان نيز مرغهاي تخم گذار مسن راهي كشتارگاه شود ولي با خوب بودن بازار تخم مرغ اين مرغ نيز توليد خواهد داشت و بازار را مي گيرد. در حال حاضر گرچه توان توليد ۸۰۰ هزار تن تخم مرغ را داريم ولي تنها از ۶۰۰ هزار تن توان توليدي خود بهره مي گيريم.افزايش ۳ تا ۴ درصدي قيمت امري منطقي و معقول است و براي محاسبه قيمت بايد ميانگين سالانه قيمت اين محصول را با توجه به افزايش نرخ تورم، افزايش قيمت نهاده ها، كارگر، سوخت، ذرت و سويا درنظر بگيريم نه اينكه قيمت آن در زمان پيك مصرف ملاك قرار گيرد.

بزرگترين داد و ستد سهام در بورس تهران
گروه اقتصادي: امروز بزرگترين داد و ستد سهام در بورس تهران به ارزش پايه ۳۳۴ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان انجام مي شود.
با عرضه ۳۵ درصد از بلوك مديريتي سهام شركت صنعتي دريايي ايران(صدرا) بزرگترين عرضه سهام در چهارچوب خصوصي سازي در تاريخ بورس انجام مي شود.در طول هفته هاي اخير بسياري از شركت هاي سرمايه گذاري و شركت هاي فعال در بورس خود را براي خريد سهام اين شركت آماده مي كنند.پس از واگذاري سهام صدرا قرار است سازمان خصوصي سازي سهام ماشين سازي اراك را در بورس عرضه كند.سهامداران اصلي شركت صدرا، سازمان گسترش و نوسازي با ۳۵ درصد، صندوق حمايت و بازنشستگي آينده ساز ۰۱/۸ درصد، سرمايه گذاري تدبير ۸۴/۵ درصد و شركت بيمه ايران ۷۷/۲ درصد هستند. ۵۰۰ ميليون سهم كل سهام اين شركت است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۴۳
۷,026
۴۵,572
حق تقدم سايپا ديزل
۱۶۵
۳,466
۱۵,587
آذريت
۳۳۲
۶,982
۲۵,000
پگاه اصفهان
۶۷
۱,410
۲۰,000
راديوالكتريك
۱۱۶
۲,448
۶۰,000
نيروترانس
۱۰۸
۲,286
۴۰,000
كاشي پارس
۳۸۷
۸,387
۱۰,766
لاستيك سهند
۹۴
۲,140
۳,875
كارتن پارس
۲۱۵
۵,021
۲۷,310
خدمات كشاورزي
۳۷۴
۸,775
۱۶۰,862
سايپا ديزل
۵۰۹
۱۳,454
۱۳,638
حق تقدم سايپا
۲۴۷
۷,135
۱,176,608
سرمايه گذاري بانك ملي
۲,720
۸۱,705
۱۱,010
سيمان قائن
۵۰
۱,646
۲۵۷,260
جوش و اكسيژن
۱۹۸
۷,292
۲۶۳,949
بانك كارآفرين
۳۲۴
۱۴,077
۲۷۸,447
تراكتورسازي
۴۳
۲,266
۲۰,181
سرماآفرين
۷۱
۳,766
۷۸,919
ماشين سازي اراك
۲۷۸
۱۶,483
۱۰۴,790
دارو رازك
۸
۵۷۹
۱۲,504
پارسيلون
۶۱
۴,831
۳۶۷,346
سرمايه گذاري ملي
۳۰۸
۲۶,133
۱۴,368
خدمات انفورماتيك
۱۷۶
۱۵,822
۱۵,273
سيمان ايلام
۱۳
۱,298
۳۶,898
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت  بيمه
۵۴
۵,589
۵۳,789
صنعتي بهشهر
۴۴۳
۴۶,046
۲,682,526
سيمان شاهرود
۲۵
۲,851
۹۲۴,054
سرمايه گذاري بوعلي
۴۲۹
۵۸,123
۱۰,476
سيمان دورود
۲۱
۲,894
۱۴,686
محورسازان
۸
۱,354
۱۵۳,976
معادن روي ايران
۳۴
۵,832
۱,039,274
ايران خودرو
۲۸
۵,300
۴,000
مقره سازي ايران
۲۹۵
۵۸,596
۸,816
سيمان بهبهان
۴۶
۹,212
۱۴۶,713
پتروشيمي خارك
۱۵
۳,361
۲,562
نورد آلومينيوم
۳۰
۷,693
۱,638
كاغذسازي كاوه
۱۰
۲,586
۸۱۰
فرآوري  مواد معدني
۱۹
۴,919
۱۳۳,464
خوراك دام پارس
۱۴۴
۳۸,547
۱,390
سيمان مازندران
۱۰
۲,752
۳۸,105
كف
۱۰
۳,610
۳,900
مگسال
۱۳
۵,678
۶۱۴,594
سرمايه گذاري غدير
۴
۲,029
۷۶۰
فنرسازي خاور
۳
۱,836
۲,405
نورد و لوله اهواز
۱
۱,405
۵۱۷,369
فروسيليس ايران
۵۵
۸۸,622
۲,301
سيمان شمال
۲
۵,739
۶۶,050
سرمايه گذاري رنا
۲
۶,151
۳۴۴,690
داروسازي داملران
۴
۱۴,420
۱۳,787
سيمان كارون
۴
۴۶,728
۲۳,999
سيمان خزر
۱
۱۲,637
۱۶,560
سايپا آذين
۱-
۱۶,393
۲,172,401
دارو فارابي
۱-
۱۵,547
۹,804,354
داروپخش
۱-
۴,775
۱,610,465
فرآورده نسوز
۲۴-
۳۷,256
۳۵,369,160
سيمان فارس وخوزستان
۱۲۳-
۴۴,141
۱۵۶,131
سيمان تهران
۱۲-
۲,172
۱۳۵,650
سرمايه گذاري سپه
۳۲-
۵,662
۱۰۹,223
مارگارين
۱۵-
۲,610
۳۵,118,061
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۶-
۴,683
۱۱۳,152
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۲۸-
۲,465
۱۲۰,376
صنايع مخابراتي
۱۲۷-
۶,999
۱۰۵,325
آهنگري تراكتور
۱۸۸-
۸,598
۳۵۴,333
چادرملو
۱,319-
۵۲,972
۱۷۹,338
سيمان سپاهان
۱۷۹-
۶,424
۱۵۸,135
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۸۹۴-
۲۲,248
۱,523,636
صنعتي دريايي
۷۲۲-
۱۳,811
۶۱۰,047
تراكتورسازي
۴۲۸-
۸,185
۲۸۷,328
سايپا ديزل
۱۵۱-
۲,701
۲۲۶,237
سرمايه گذاري پتروشيمي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۵۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۹۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |