دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۴ - Jan 26, 2004
تشويق مسرفان و آلايندگان به اتلاف منابع ملي
ثروتمندان در ايران ۲۳۰ برابر تهيدستان يارانه بنزين مي گيرند
گروه شهري: هر خانواده ايراني در سال گذشته به طور متوسط ۴۴ هزار و ۲۳۹ تومان هزينه براي خريد و مصرف بنزين پرداخت كرد.
به گزارش قلم سبز ايران، براساس آخرين گزارش ارائه شده از سوي مراجع آماري كشور متوسط هزينه خانوار ايراني براي خريد بنزين در سال ۱۳۸۱ به بيش از ۴۴ هزار تومان مي رسد.
بر اين اساس پايين ترين دهك درآمدي در سال مبلغي معادل ۹۷۶ تومان براي خريد بنزين مي پردازد.
اين در حالي است كه بالاترين دهك درآمدي معادل ۲۳۲ هزار و ۳۱۱ تومان صرف خريد بنزين مي كند. مصرف بنزين در شرايطي در دهك هاي بالاي درآمدي به شدت بيشتر از دهك هاي پايين درآمدي است كه يارانه بنزين به صورت يكسان از سوي دولت پرداخت مي شود. به اين ترتيب يارانه بنزين عملا مصرف در دهك هاي پر درآمد را تشويق مي كند و دهك هاي پايين درآمدي هيچ سهمي از آن ندارند.
در اين برآورد بدون در نظر گرفتن حمل و نقل عمومي و براساس قيمت تمام شده بنزين (۲۰۰ تومان) و قيمت عرضه آن (۵۰ تومان در سال ۸۱) هر خانوار در پايين ترين دهك در سال گذشته حدود بيست ليتر بنزين مصرف كرده و دولت براي مصرف بنزين آن خانوار ۲۹۲۸ تومان يارانه پرداخت كرده است.
اين در حالي است كه هر خانوار در بالاترين دهك در سال گذشته حدود ۴۶۱۷ ليتر بنزين مصرف كرده و دولت براي مصرف بنزين آن خانوار ۶۹۷ هزار تومان يارانه پرداخت كرده است.
به عبارت ديگر دولت در سال گذشته براي مصرف بنزين هر خانوار ثروتمند ۷۰۰ هزار تومان و براي هر خانوار فقير فقط ۳ هزار تومان يارانه پرداخت كرده است كه بيانگر اختلافي بيش از ۲۳۰ برابر است!
تخصيص بدون ضابطه و غيرعادلانه سوخت، در كنار اتلاف منابع ملي، در شهرهاي بزرگي همچون تهران شكل آلودگي هوا و تزاحم ترافيك را پديد مي آورد. اين گزارش مي افزايد در صورت منطقي شدن يارانه سوخت حجم قابل توجهي از سفرهاي زائد درون شهري كاسته شده و ضمن تشويق سرمايه گذاران به سرمايه گذاري مؤثرتر در حمل و نقل شهري، آلودگي هوا و حجم ترافيك نيز كاهش خواهد يافت.
افزايش نرخ مالكيت خودرو
گزارش ديگري حاكي است كه نرخ مالكيت خودرو طي ۱۰ سال گذشته ۱/۴ درصد افزايش يافته است.
به موجب بررسي هاي صورت گرفته توسط بانك مركزي در پايان سال گذشته ۶/۲۰ درصد از خانواده هاي ايران اتومبيل شخصي داشته اند كه در مقايسه با يك دهه قبل اين رقم ۱/۴ درصد افزايش يافته است.
همچنين نرخ مالكيت اتومبيل در سال ۱۳۸۱ نسبت به سال ۱۳۸۰ رشدي برابر ۱/۲ درصد را شاهد بوده است. طبق آخرين گزارش هاي ارائه شده به ازاي هر ۲۰ نفر در ايران يك خودرو وجود دارد و تعداد كلي خودروهاي در حال تردد در كشور به حدود ۵/۴ ميليون دستگاه مي رسد.
۴۰۰ هزار دستگاه خودروي جديد در تهران
همچنين گزارشي از شبكه خبري آسمان آبي ايران حاكي است كه ۴۰۰ هزار دستگاه خودروي جديد در سال ۱۳۸۲ به تهران اضافه شد.براساس اين گزارش پيش بيني مي شود در پايان سال جاري تعداد خودروها به ۳۵ درصد بيش از ظرفيت تهران برسد.
يك تخمين كارشناسي نشان مي دهد كه تعداد خودروهاي تهران در حال حاضر حدود ۲۰ درصد بيش از ظرفيت شهر است. اين عامل باعث ترافيك هاي سنگين، در جا كاركردن و روشن ماندن طولاني خودروها مي شود.
گفتني است، به علت شلوغي خيابان هر خودرو در تهران بايد ۳ برابر متعارف روشن بماند . همين موضوع باعث كاهش آلودگي حداقل ۳ برابر شده زيرا آلودگي خودرو در حركت هاي روان بسيار كمتر از آلودگي در ترافيك سنگين است.

نگاه
افشين سبوكي
نوشابه هاي پرسپوليس و استقلال به بازار عرضه مي شوند
001611.jpg

جشنواره آثار برتر مطبوعات در حوزه شهري
گروه شهري: براي نخستين بار جشنواره آثار مطبوعاتي در حوزه مسايل شهري به پيشنهاد گروه مشاوران جوان شهردار تهران و توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به اجرا درمي آيد.
به گزارش خبرنگار ما، آثار ارسالي به دبيرخانه فستيوال در ۷ رشته خبر و گزارشهاي خبري، گزارش تحليلي، توصيفي و تحقيقي، مصاحبه، مقاله، سرمقاله و يادداشت، عكس و كاريكاتور بايد در فاصله زماني اول فروردين ۸۲ تا اول اسفند ماه امسال در يكي از نشريات منتشر شده باشد.
بنا بر اين گزارش مهلت ارسال آثار حداكثر تا ۵ اسفند ماه ۱۳۸۲ و زمان برگزاري جشنواره در روز ۹ ارديبهشت ماه ۱۳۸۳ همزمان با آغاز به كار شوراي اسلامي شهر و روستا خواهد بود.
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: هدف از اين جشنواره بيشتر به نقد كشيدن مديريت شهري به شكلي حرفه اي و كارشناسانه و منصفانه است.
وي افزود: اين آثار توسط كميسيون فني و كارشناسي مورد بررسي قرار مي گيرد و به نقادانه ترين و در عين حال كارشناسانه و منصفانه ترين مطلبي كه به ارائه پيشنهادات راهبردي و تأثيرگذار در حوزه مديريت شهري پرداخته باشد جوايزي اهدا خواهد شد.
به اعتقاد مشايي، براي بهبود كيفيت و ارتقاء زندگي شهروندان، مديريت شهري به تعامل با رسانه ها سخت محتاج است و اصولاً توسعه ارتباط با شهروندان تنها از مسير رسانه ها ميسر است.
وي خبر داد: قرار است در برپايي اين جشنواره از تجربيات موفق كشورهاي ديگر هم استفاده شود و حتي در سالهاي آتي تبديل به يك جشنواره فرا ملي شود.

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۸ تهران
گروه شهري: دكتر احمدي نژاد و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران پنجشنبه اين هفته در منطقه هشت با مردم ديدار خواهند كرد.
شهروندان منطقه مي توانند در روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته جاري مورخ ۶ و ۷/۱۱/۸۲ (امروز و فردا) از ساعت ۹ تا ۱۲ جهت تكميل فرم ثبت نام به روابط عمومي شهرداري منطقه واقع در: نارمك- ضلع غربي ميدان نبوت- شهرداري منطقه هشت، مراجعه نمايند.

در محدوده چهاردانگه و مراكز جمعيتي آن
يك منطقه جديد به مناطق ۲۲گانه تهران اضافه مي شود
001614.jpg
گروه شهري: به منظور حل مشكلات حريم شهر تهران يك منطقه جديد به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اضافه خواهد شد.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: براساس اين طرح علاوه بر رفع اختلاف نظرهاي موجود، ساماندهي حريم تهران با اسلام شهر و شهريار موجب رفع موانع قانوني بر سر راه تحرك مردم خواهد شد.
وي افزود: البته به دنبال تسريع تاسيس منطقه ۲۱ و تعيين سرپرستي براي آن بخشي از اين مسايل حل خواهد شد، اما براي ساماندهي بقيه اين محدوده در مناطق ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ تاسيس يك منطقه جديد براي شهر تهران ضروري است.شهردار تهران ادامه داد: به همين منظور محدوده شهر چهاردانگه و مراكز جمعيتي اطراف آن براي تاسيس يك منطقه جديد شهر تهران در نظر گرفته شده است.
به اعتقاد احمدي نژاد، حوزه استحفاظي شهر تهران را بدون برنامه رهاكردن قطعاً موجب توقف اقدامات مردم نمي شود چرا كه مردم منتظر تصميمات ما نخواهند بود، زندگي جريان دارد و مردم كار خودشان را مي كنند، بنابر اين بهتر است هر چه زودتر طراحي هاي لازم را انجام دهيم تا حداقل مردم در قالب آن طراحي ها فعاليت كنند.
به گفته شهردار تهران، در همين راستا ساماندهي روستاها و مراكز جمعيتي بزرگ در دست اقدام است و طرح  هادي ۲۱ مركز جمعيتي به اتمام رسيده و مراحل تصويب قانوني خود را در شوراي اسلامي شهر تهران سپري مي كند.
وي ادامه داد: طرح  هادي بقيه مراكز روستايي هم در دست تهيه است تا ساخت و سازهاي مردم مبتني بر ضابطه و مدون و روشن باشد.
احمدي نژاد در پاسخ به اين سئوال خبرنگار ما درباره مشكلات مربوط به تعريف هاي ناصحيح از جانب برخي سازمانها درباره محدوده و شهرهاي همجوار تهران گفت: برخي سازمانها بدون رعايت قوانين و كسب نظر از شوراي اسلامي شهر تهران و بدون توجه به واقعيت ها به طور يك طرفه خطي مي كشند و حد و مرز و حريم تهران را تعيين مي كنند و زمينه اختلاف نظر بين شهرداريها را فراهم مي كنند.
وي افزود: با اين روش نمي شود شهر را اداره كرد، بالاخره مردم در ساخت و سازها، تغيير كاربري و يا جابجايي ها تابع چه كسي باشند؟
به اعتقاد وي منطقه اي كه ساليان سال با تهران كار كرده (فشم- چهاردانگه و حريمهاي شرقي تهران) و همه ارتباطاتش با تهران بوده نمي شود بدون طي روال و مسير مطالعات درست با يك خط روي كاغذ بگوييم از اين به بعد تابع جاي ديگر باشيد.
شهردار تهران گفت: براي حل اين قضيه هم به مسئولين كشوري نامه نوشتيم و هم از طريق قوه قضائيه به شكل قانوني به دنبال ابطال اين تصميمات ناصحيح هستيم.

تدارك وسيع شهرداري براي برگزاري باشكوه دهه فجر
شمال تهران آذين بندي مي شود
گروه شهري: شهرداري منطقه ۳ تهران ويژه برنامه هايي به مناسبت نكوداشت بيست و پنجمين سالگشت انقلاب اسلامي برگزار مي كند. دكتر علي اصغر تهراني شهردار منطقه ۳ تهران ديروز اعلام كرد: چندين طرح اجتماعي، فرهنگي، فني و عمراني خدمات شهري و ورزشي به مناسبت بيست و پنجمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد. به گفته وي چند بوستان محلي و ناحيه اي از جمله بوستانهاي امداد غربي، دقوز، نصر و تعدادي آب نما در ميادين اصلي منطقه و چندين طرح عمران شهري در دهه فجر مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
وي افزود: اصلي ترين شاخصه برنامه هاي دهه فجر امسال رويكرد به توانمنديها و انگيزه هاي اجتماعي شهروندان و ايجاد بستر مشاركت عملي آنان در برگزاري هرچه باشكوهتر برنامه هاي ويژه دهه فجر است، از اين رو شهرداري تسهيلات و امكانات ويژه اي در اختيار شهروندان، نهادها و سازمان ها قرار مي دهد.
وي افزود: معابر عمومي و اصلي شمال تهران با بهره گيري از ابزارهاي نوين، آذين بندي و نورافشاني خواهند شد و در عين حال دهها برنامه متنوع فرهنگي، اجتماعي و ورزشي با مشاركت نهادهاي ذيربط برگزار مي شود.
دكتر تهراني گفت: افزون بر برگزاري همايش هاي فرهنگي، جنگ شادي، تئاتر خياباني و برپايي نمايشگاه، بازپيرايي معابر عمومي، تجهيز مبلمان شهري و حذف برچسب هاي تبليغاتي نصب شده بر روي درب منازل و نماي ساختمانها با مشاركت شهروندان، از ديگر برنامه هايي است كه در شمال تهران انجام مي شود.

لودرها از پارك ملي «سرخه حصار» خارج شدند
گروه شهري: مديركل محيط زيست استان تهران از توقف كامل فعاليتهاي تخريبي در پارك ملي «سرخه حصار» خبر داد.
مهندس پيراسته در گفت و گو با خبرگزاري ايسنا همچنين با اشاره به اين كه جمعه شب گذشته، بولدوزرها و لودرهاي اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي كه در پارك ملي «سرخه حصار» مستقر بودند، از منطقه خارج شده اند، اظهار داشت: محيط زيست، شهرداري و دستگاه هاي ذيربط همچون گذشته براساس قانون از اين عرصه حفاظت و تغيير كاربري آن را ناممكن اعلام كردند.
وي ابراز اميدواري كرد با انجام اقدامات لازم، زمين معوض هرچه زودتر به اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي واگذار شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |