چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶
اولين مدرسه زرتشتيان تهران
۱۳۱۱، فيروز بهرام
اين مشخصات دبيرستاني است كه همه روز پسران زرتشتي براي استفاده از آن تا تقاطع خيابان جمهوري و سي تير مي روند
002352.jpg
«دبيرستان فيروز بهرام در سال ۱۳۱۱ به وسيله شخصي خيرخواه به نام بهرام بي كاجي تاسيس شد. او اين مدرسه را به ياد فرزند ناكام اش ساخت.
هادي ورمزياري 
پيروان زرتشت بيسواد ندارند! مردماني كه در دينشان بيسوادي يك گناه است از اين جمله اصلا تعجب نمي كنند.
سه هزار سال پيش از آنكه مسيح متولد شود، مردمي در اين دنيا زندگي مي كردند كه پيرو دين يكتاپرست زرتشت بودند. عده اي از اين افراد پس از انقراض سلسله ساساني به هند مهاجرت كردند اما آنهايي كه در يزد و كرمان ماندند و پس از آن در مسير سرنوشت به تهران كشيده شدند، اصول دين خود را فراموش نكردند. اين چند خط كه روي كاغذ كاهي آمد تنها بهانه اي بود براي رسيدن به دبيرستان «فيروز بهرام»، تنها دبيرستان زرتشتي هاي تهران كه بيش از ۷۱ سال از تولدش مي گذرد
در ابتدا مديريت اين مدرسه بر عهده سهراب سفرنگ بود و در آن ۵۷۵ دانش آموز تحصيل مي كردند كه حدود ۱۵۴ نفر آنها زرتشتي بودند. دبيرستان فيروز بهرام بعد از انقلاب به صورت عام و زير نظر مستقيم اداره آموزش و پرورش فعاليت مي كرد اما سال ۱۳۶۳ به صورت خاص و تا حدودي غيرانتفاعي اداره مي شود.» اين چند جمله اطلاعات خداداد راسخي از مدرسه فيروز بهرام بود. جايي كه او حالا مديرش است.
مدرسه فيروز بهرام البته اولين مدرسه زرتشتيان در تهران نيست. اولين مدرسه، «جمشيد جم» بود كه در سال ۱۲۸۵ تاسيس شد. در حال حاضر تنها يك مدرسه راهنمايي و دبيرستان فيروز بهرام در تهران وجود دارند كه متعلق به پسرهاي زرتشتي هستند.
دختران زرتشتي در مدارس عام درس مي خوانند. اطلاعات كلي در مورد تاريخچه مدارس زرتشتي را هم از زبان خداداد راسخي بخوانيد.
«در زمان قاجار روي آموزش و پرورش در شهرهاي خاص مثل يزد و كرمان سرمايه گذاري شد. در آن زمان حدود ۲۵ مدرسه در روستاهاي اين شهرها ساخته شد.
اولين مدرسه در سال ۱۳۰۷ تاسيس شد، بعد از آن دبيرستان پسرانه و دخترانه ماركار به همت «پشوتن جي ماركار» در سال ۱۳۱۰ در شهر يزد ساخته شد. علاقه زرتشتي ها به علم، باعث شده تا ميزان بيسوادي بين افراد زرتشتي در حدود صفر درصد باشد. در كتاب مذهبي ما حساسيت خاصي به فراگيري دانش به چشم مي خورد. در دين زرتشت همه بايد باسواد باشند. تحصيل بخشي از دين ما است.»
شايد به همين دليل ساده باشدكه مفهوم آموزش در دبيرستان فيروز بهرام با ساير مدارس متفاوت است. مثلا آنجا كلاس هاي هنري و موسيقي تشكيل مي شود. وقتي كه زمان تحصيلي معمول به پايان رسيد، همه اين مدرسه تعطيل نمي شود. زنگ تعطيل يعني آغاز كلاس كنكور. اين مشخصات دبيرستاني است كه همه روز پسران زرتشتي براي استفاده از آن تا تقاطع خيابان جمهوري و سي تير مي روند. جايي كه از يك مشكل كليشه اي رنج مي برد، درد اينجا هم پول است.
«براي اداره مدرسه از سرانه سالانه اداره آموزش و پرورش استفاده مي كنيم اما اين كافي نيست. به دليل مشكلات فراوان مالي، انجمن زرتشتيان بسياري از مخارج ما را تقبل مي كند. مثلا در سال ۱۳۷۵ اين مدرسه پير به وسيله دو خير بازسازي شد.»
بحث درس و مدرسه به جاي خود اما ديني كه قدمت اش به۳هزار سال مي رسد، جذابيت هاي ديگري هم دارد.مثلا براي پايان گزارش مي توانيد از مدير باتجربه يك مدرسه زرتشتي بپرسيد كه چه وجه اشتراكي بين اين دين واسلام وجود دارد؟
پاسخ اين سوال برايتان جالب است.
«نقل است كه اعراب در حمله ايران، يكي از بانوان زرتشتي را به اسارت گرفته واين شخص بعدا همسر امام حسين(ع) شد. به همين دليل است كه بسياري از زرتشتيان روزهاي تاسوعا وعاشورا عزاداري مي كنند.» البته اسناد تاريخي براي اين ادعا وجود ندارد و حتي از نظر زماني هم دوران ازدواج امام حسين (ع) با زمان حمله اعراب به ايران تقارني ندارد.
... واين پايان ديدار با مدرسه اي بود كه بيش از ۷۱ سال از عمرش مي گذرد.فيروز بهرام مثل سال هاي جواني اش نيست اما هنوز زنده است.

افتتاحيه جشنواره تئاتر
نقشه عوض شد، فانوس را خاموش كنيد
اما جشنواره تئاتر فجر در اين شرايط براي علاقه مندان تئاتر، شبيه يك فانوس دريايي عمل مي كرد و به عبارتي در ۱۰ روز برگزاري جشنواره خون تازه اي به رگ هاي نمايش و نمايش دوست دميده مي شد. بيست و دومين جشنواره، بين المللي فجر هم از سوم بهمن ماه، آغاز به كار كرد اما گويا قرار نيست كه اين جشنواره، جشنواره باشد. چند روز بيشتر از جشنواره نگذشته كه داد و بيدادها كم كم به گوش مي رسد.
خب، طبيعي هم هست؛ سالي كه نكوست از بهارش يا شايد حال و هوايش پيداست.
۱-افتتاحيه: افتتاحيه اي در كار نيست. جمعه ۳ بهمن، روز شهادت است و قرار نيست جشني برگزار شود. اينكه اگر افتتاحيه، يك روز قبل يا يك روز بعد برگزار مي شد، كجاي دنيا مي لرزيد را نمي دانيم. فقط مي دانيم كه فوق تخصص خراب كردن لحظات مهم هستيم.
۲ - بليت: كلا مشكل فرهنگي بهمن ماه در ايران به حساب ميآيد. تئاتر و فيلم ندارد. آنهايي كه بايد ببينند مشكل دارند. صفهاي شلوغ و بليت هايي كه اگر هم قيمت چاپ شده رويشان را بپردازي داغان مي شوي و واي به حال روزي كه به پست بازار سياه و ... بيفتي. البته هيچ وقت فراموش نكنيد كه ديدن اجراهاي جشنواره، در تالار وحدت يا سالن اصلي از نظر خود گروه هاي اجراكننده هم براي آدم هاي خاص، اهميت دارد.
به خاطر همين است كه وقتي روي صندلي  كه بليتش را با بدبختي گير آورده اي، انتظار يك اجراي خوب را مي كشي، ۲۰ تا ۳۰ بليت ميهمان براي ... جون و ... كل حال سالن را منقلب مي كند. كسي نيامده تئاتر ببيند. ميهمان ها به مهماني آمده اند. اه چرا آب انبه گرفتي؟ پرتقال نداشت؟
۳-مقدمات: اين را اول نگفتيم چون در روزهاي جشنواره هم بعضي مقدمات هنوز فراهم نشده است. هنوز جلوي بعضي درب هاي سالن ها، جشن كارگران و ميله هاي آهني و گچ و ... برقرار است.
هنوز خيلي از دكورهاي اجراها، ده دقيقه قبل از اجرا حاضر مي شود. چي؟ تبليغات مناسب؟ اي بابا چشمتان را بگيرد، اقلا ۲۰ تا بيلبورد در تهران نصب شده به چه زيبايي.
خداوند به طراح پوستر جشنواره هم عزت بدهد. همه چيز روبه راه است. به سلامتي بعد از جشنواره تئاتر و خوبي هايش فيلم از راه مي رسد. همه چيز رو به راه است اما تو باور نكن!

موزه سينما
002349.jpg
چند روز ديگر كه صبر  كنيد، امكان ورود به سالن هاي جديد موزه سينما برايتان فراهم مي شود. مسوولان موزه سينما، منتظر فرا رسيدن بيست و پنجمين سالگرد انقلاب هستند تا مراسم افتتاح سالن هاي جديد را برگزار كنند.
اين مراسم با حضور جمعي از هنرمندان و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار مي شود.
خبر ديگر از موزه اينكه به زودي ۲۵ عنوان كتاب مرجع، حاوي اطلاعات نوشتاري و تصويري در زمينه هاي مختلف سينماي ۲۵ سال گذشته ايران منتشر مي شود. با اين كتاب ها آشنا شويد:
۱-- فيلم هاي سينمايي، جلد اول (۱۳۷۲-۱۳۵۸) ۲-فيلم هاي سينمايي، جلد دوم (۱۳۸۲-۱۳۷۳) ۳-گزيده فيلم هاي كوتاه ۴-گزيده سينماي جنگ و دفاع مقدس ۵-گزيده فيلم هاي كودك و نوجوان ۶-گزيده فيلم هاي مستند ۷-كارگردانان ۸-تهيه كنندگان، استوديوها و دفاتر فيلمسازي ۹-فيلمبرداران، آهنگسازان و تدوينگران ۱۰-عكاسي فيلم ۱۱-طراحي صحنه و لباس ۱۲-چهره پردازي، فيلمنامه نويسي، صدا، جلوه هاي ويژه، دوبله ۱۳-بازيگران ۱۴-جشنواره هاي سينمايي ۱۵-جوايز و حضورهاي بين المللي ۱۶-سيما فيلم، سينما و تلويزيون ۱۷-بنياد سينمايي فارابي ۱۸-كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ۱۹-خانه سينما ۲۰-فيلمخانه ملي ايران ۲۱-انجمن سينماي جوانان ايران ۲۲-معاونت سينمايي ۲۳-ويديو و رسانه هاي تصويري ۲۴-آموزش سينما و ۲۵-نشريات و كتاب هاي سينمايي

ستون شما
اينجا متروكه است
«چرا از ساختمان هاي متروكه نوشته ايد اما به فروشگاه كوروش واقع در خيابان پيروزي اشاره اي نكرده ايد؟ اينجا هم اوضاع اسف باري دارد.»
- اين شرح يك تماس تلفني كوتاه است در ساعت ۵۰:۱۴ شنبه، لطفا رسيدگي كنيد.
انتقاد
دكتر حميد رضا توكلي عضو هيات علمي دانشگاه، در مقاله اي سه صفحه اي، مديريت قبل و بعد از زلزله را نقد كرده است:« اصولا رسيدگي به مشكلات به سخنراني و جلسه و مصاحبه ختم مي شود و در عمل مديريت و سازماندهي مناسبي به چشم نمي خورد... بسياري از بازماندگان و مردم آسيب ديده در زلزله بم در روزهاي گذشته از كنسرو استفاده كرده اند ولي خبري از ساير گروه هاي مورد نياز موادغذايي مثل گوشت قرمز و سفيد، لبنيات، ميوه جات، حبوبات و... نيست.»
- در اينباره، از قرار معلوم، فعاليت هايي صورت گرفته است از جمله حضور گروه هايي كه غذاي گرم به زلزله زده ها مي دهند.
تقدير
تشكر از مقاله روز جهاني دبليوسي با كلي تاخير. در سر برگ  نامه، عنوان « شركت خدمات اجتماعي و رفاهي تهران وابسته به شهرداري» به چشم مي خورد. مدير عامل اين شركت از ايرانشهر دعوت كرده تا گزارش ديگري نيز از پروژه هاي در دست احداث تهيه كند.
- اين شونصدمين تقديري است كه از اين گزارش شده. براي خود ما هم عجيب است.
چاپ نشد
مطلبي در خصوص زلزله بم كه توسط «اينجانب» سعيد خوئي ساماني به رشته تحرير در آمده است.
مطلب آقاي علي مراد مرادي درباره مديريت.
مقاله دكتر عبدالحميد حسين نيا درباره زلزله بم.
گزارش خانم ليلا بهاري درباره گردشگري .
نوشته آقاي ايرج جعفري سيد آبادي كه درباره نوع دوستي ايرانيان و زلزله و... سه صفحه مطلب نوشته بودند.
نكته: تشكر يادمان نرفته. متشكريم.
براي ارايه پيشنهادات وانتقادات مي توانيد با شماره هاي زيربا تحريريه ايرانشهر تماس بگيريد.
تلفن: ۹-۲۹۰۲۹۳۸
نمابر:۲۹۰۲۹۴۰


يك هفته پاتوق
اين خبر را بخوانيد و براي حضور در برنامه هاي آينده پاتوق فرهنگي برنامه ريزي كنيد. از همين امروز شروع كنيد. اگر اهل حضور در پاتوق هستيد بايد ساعت ۳۰:۱۷ خودتان را به اين محل برسانيد.
قرار است همايش بررسي و رويكردهاي نوين به مسايل معنوي توسط «نشرياهو» در پاتوق فرهنگي برگزار شود. اين همايش شامل مسابقه بزرگ داستان نويسي و كتابخواني با ۵۰ ميليون ريال جايزه نقدي، معرفي چند داستان شاخص  معنوي به همراه نمايش تصاوير جذاب آن و ... است.
۴روز پس ازاين همايش بايد بار ديگر به پاتوق فرهنگي برويد. اينبار در ادامه برنامه هاي ادبي اين پاتوق، نشست ويژه اي براي معرفي وبحث درباره تاليفات اخير «پري زنگنه» برگزار مي شود. در اين نشست كه با حضور خانم زنگنه تشكيل مي شود كتاب هايي تحت عناوين :« آواي نام ها»، «پري لا لايي ها» و «يادي از تابستان» مورد بحث و بررسي قرار مي گيرند و بالاخره روز ۱۴/۱۱/۸۲ كه نشستي تحت عنوان «انديشه هاي نراقي در گذر زمان» در پاتوق فرهنگي برپا مي شود.

نوگراي اصفهاني
در مركز فرهنگي هنري صبا نمايشگاهي از آثار ده نقاش نوگراي اصفهاني برپا شده. اين نقاشي ها با وجود تكنيك ها و رويكرد مدرن نقاش هايشان هر كدام نشان دهنده سبك شخصي هنرمندان اصفهاني هستند. در ضمن امروز بعد ازظهر يك نشست تخصصي با حضور كارشناسان و هنرمندان در اين مركز برگزار مي شود. آدرس هست: خيابان طالقاني، ميدان فلسطين، جنب سينما فلسطين، مركز فرهنگي هنري صبا.

ذهن زيبا
زندگي خوش، ۹ شرط دارد: سلامت كافي براي آنكه كار، لذتبخش شود. ثروت كافي براي برآوردن نيازهايت. قدرت كافي براي مبارزه با مشكلات و فايق آمدن بر آنها. حسن نيت كافي براي اعتراف به گناهان و دست كشيدن از آنها. شكيبايي كافي براي زحمت كشيدن تا به ثمررسيدن كاري خوب. نيكوكاري كافي براي آنكه خيري به همسايه ات برسد.
عشق كافي براي برانگيختن ات به اينكه به حال ديگران مفيد باشي.
ايمان كافي براي آنكه خواست خدا را به تحقق برساني و اميد كافي براي آنكه ترس ها و نگراني هاي مربوط به آينده را از تو دور كند.
(گوته)

صبح تا شب
سينما
در اين چند روز باقي مانده تا شروع جشنواره با هم تعدادي از فيلم هاي ديدني اين دوره را كه البته خارجي هستند، مرور مي كنيم. يكي از اين فيلم ها «اهميت ارنست بودن» است كه قرار است آن را در بخش «فيلم هاي روز» نمايش بدهند. اين فيلم را «اليور پاركر» سال ۲۰۰۲ ساخته و كلي هنرپيشه معروف تويش بازي مي كنند. از جودي دنج و ادوارد فاكس بگيريد تا ريز ويتر اسپون و مگان فالوز (بازيگر نقش آن شرلي در سريال روياي سبز). متن فيلمنامه، اقتباسي است از نمايشنامه معروف اسكاروايلد با همين نام و داستانش در لندن اواخر قرن نوزدهم مي گذرد.امروز در حوزه هنري مي توانيد فيلم «حرفه ايتاليايي» را ببينيد كه نمايشش فقط تا فردا ادامه دارد. فيلم مثل هميشه در دو سانس ۳۰:۱۶ و ۱۹ به نمايش در مي آيد و ادوارد نورتون، مارك والبرگ و چارليز ترون در آن نقش بازي مي كنند.
تئاتر
اين هم برنامه امروز جشنواره تئاتر در سالن هاي اصلي شهر:
- تالار وحدت: نيتوس آندرانيكوس (ويليام شكسپير) به كارگرداني روبرتو جولي از آلمان/ ساعت ۱۹
- تالار اصلي تئاتر شهر: دلقك درونگرا به كارگرداني نصر سالامون از اسپانيا/ ساعت ۳۰:۱۹
- تالار چهارسو: قصه شهر فرنگ شهر ما به كارگرداني نصرالله قادري از تهران/ ساعت ۳۰:۱۹، ۲۲
- تالار سايه: با دهان بند سكوت (محمد چرمشير) به كارگرداني رضا حداد از تهران/ ساعت ۱۸، ۳۰:۲۰
- تالار هنر: در انتظار گودو (ساموئل بكت) به كارگرداني پترومائوس از پرتغال و روماني/ ساعت ۳۰:۱۵، ۱۸
- تالار سنگلج: بشر و مليخا به كارگرداني عبدالحسين مرتضوي از تهران/ ساعت ۱۷، ۲۰
- تالار مولوي: آرامش در حضور ديگران (حسين پوربرخوردار) به كارگرداني دادگر، نعيمي از تهران/ ساعت ۱۴، ۱۷
- نمايشنامه خواني كافه ترياي تئاتر شهر: همه عطرهاي عربستان (فرناندو آرابال) به كارگرداني علي هاشمي، ساعت ۱۵
موسيقي 
«از باروك تا مدرن» كنسرتي است كه امشب در سالن اصلي كاخ نياوران برگزار مي شود. اين كنسرت را دو نوازنده اتريشي به نام هاي توماس فئودورف (ويولن) و برتل موتر (ترومبون) اجرا مي كنند. اجراي آنها از آثار بزرگاني مثل باخ، شوبرت و اوژن ايزايي به صورت سولو و دوئت تا به حال توجه بسياري از علاقه مندان به موسيقي را در دنيا به خودش جلب كرده. براي تهيه بليت اين كنسرت كه فردا هم همين جا اجرا مي شود، مي توانيد به مركز نشر هرمس، فروشگاه دارينوش و بتهوون سر بزنيد.
جلسه ادبي 
امروز در پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي، كتاب «اهل غرق» نوشته منيرو رواني پور با حضور خود او نقد مي شود. شهريار وقفي پور (منتقد ادبي)، احمد ميراحسان (منتقد سينمايي) و محمد اسديان (مردم شناس) در اين جلسه درباره اثر رواني پور حرف مي زنند. در اين جلسه ابتدا قرار است رواني پور با همراهي سه تار صادقي بخشي از داستان هاي كتاب را بخواند. اهل غرق درباره باورها، آيين ها و اساطير و جادو در جنوب كشور است.
نمايشگاه 
در نگارخانه فرهنگسراي قانون، نمايشگاهي از آثار سه دانشجوي گرافيك برپا شده. اين آثار شامل چاپ دستي، طراحي پوستر، طراحي بيلبورد و طرح هاي  گرافيكي ديگر است. فائزه جورابچي، عاطفه لطفي و شيرين زهره وند اين سه دانشجو هستند كه آثارشان تا ۹ بهمن در اين فرهنگسرا در معرض بازديد است. آدرس هست: شهرك غرب، فاز يك، ايران زمين شمالي، نگارخانه فرهنگسراي قانون 
فرهنگسرا
فرهنگسراي بهمن از يكشنبه اين هفته مجموعه برنامه هايي را شروع كرده با عنوان هفته فرهنگي استان ها. هدف اين برنامه ها آشنايي جوانان با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف كشور و به قول روابط عمومي اين فرهنگسرا «تقويت خودباوري» در آنهاست. اولين برنامه به استان آذربايجان شرقي اختصاص پيدا كرده و اگر سري به فرهنگسرا بزنيد مي توانيد در برنامه هاي ويژه اين استان شركت كنيد. برنامه هايي مثل شعر و ادبيات، نمايش هنرهاي تجسمي، تكريم از مفاخر علمي و فرهنگي، اجراي نمايش و موسيقي هاي سنتي و پخش فيلم هايي كه هنرمندان اين استان ساخته اند. آدرس را هم كه بلديد: ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن.
تلويزيون 
ما هم مثل شما نگران هستيم. نگران اين كه نكند مهران مديري خاطره خوش كارهاي قبلي اش را با نقطه چين خراب كند. يعني همسايه هاي جديد (سحر ولدبيگي و رضا شفيعي جم) مي توانند به او كمك كنند؟ تجربه نشان داده بايد به مديري فرصت داد. امشب ساعت ۱۵:۲۰ يك قسمت ديگر از اين مجموعه را تماشا كنيد.
بوي غريب پاييز (شبكه ۲، ساعت ۲۱)، خانه اي در تاريكي (شبكه ۳، ساعت ۱۵:۲۰) و آتش و شبنم (شبكه ۱، ساعت ۱۵:۲۲) هم جزو سريال هاي امشب هستند. شبكه تهران امشب ساعت ۱۹ يك قسمت ديگر از پزشكان را پخش مي كند و ساعت ۲۳ تكرار قسمت گذشته بچه هاي خيابان را. برنامه سينماي ايران را هم در آستانه جشنواره فراموش نكنيد: شبكه ۱، ساعت ۱۵:۲۳، صبح تا شب خوبي داشته باشيد.
جواد رسولي

عباس كيارستمي
جلوسفارت سودان در خيابان بهرامي، هميشه ماشين هاي عجيبي پارك است. چند روز پيش مقابل نمايندگي انحصاري سودان در ايران، يك ماشين وطني پارك شده بود كه سرنشين آن حداقل براي اهالي هنر، سفير به حساب مي آيد. مرد عينك قرمز براي انجام يك كار فوري ماشينش را پارك كرده جلوي سفارت و حالا كه بر گشته لطف سرباز نگهبان شامل حالش شده و ماشينش، سه چرخ پرغرور بيشتر ندارد. با يكي از همراهانش مشغول پنچرگيري است ولي جك اضطراري همراهشان تاب بلند كردن پاترول را ندارد. قبل از اينكه مثل هميشه، كلي سوال سينمايي از او بپرسيم و حتي قبل از اينكه بساط عكس يادگاري مهيا شود مي گويد: اينجا هم سفارت يك كشور است مثل كشور خودمان. وقتي براي چانه زدن با سرباز ندارد و ماشين را قفل مي كند و مي گويد: بچه ها موفق باشيد.

مل گيبسون
حالا ديگر «مل گيبسون» فقط يك ستاره خوش تيپ نيست. كارگردان جنجالي ترين فيلم سال به حساب مي آيد. بازيگر فيلم هايي حادثه اي، عشقي و بزن بزن مثل اسلحه مرگبار و ماوريك ، اين روزها فيلمي ساخته به اسم «مصائب حضرت مسيح» كه خيلي از يهودي هاي دنيا را به واكنش واداشته است آنها اعتقاد دارند ديدگاه فيلمساز كه يهوديان را عامل اصلي مصلوب شدن مسيح(ع) جلوه داده، ناعادلانه و نادرست است و به اختلافات بين مذاهب مسيحي و يهودي، دامن خواهد زد اما روحانيون مسيحي، ماجراهاي فيلم را تاييد كرده اند و آنها را به لحاظ تاريخي صحيح خوانده اند.
به هر حال، فيلم «مصائب مسيح» به همين زودي ها اكران خواهد شد و همه اين جار و جنجال ها، بيش از هرچيز، به فروش فيلم كمك خواهد كرد.

مهدي  نوربخش
نور بخش ، سال ها دستيار كارگردان و سازنده آثار تبليغاتي بود؛ اما كسي نمي شناختش.
در جشنواره فجر پارسال هم فيلم «راي باز» را عرضه كرد كه با اقبال نسبي منتقدها روبه رو شد اما فرصت نمايش عمومي پيدا نكرد. به اين ترتيب، بعيد نبود كه اسم نوربخش باز هم كم كم فراموش شود. در اين فاصله او «عاشق مترسك» را در جنگل هاي شمال با بازي محمدرضا پگاه، يكتا ناصر ومجيد مشيري ساخت كه اعلام حضورش در جشنواره در ميان اخبار مربوط به آماده شدن آثار كارگردان هايي مثل كيميايي و مهرجويي و درويش به گوش كسي نرسيد. اما وقتي هيات داوران، اين فيلم را به عنوان يكي از سه فيلم ايراني بخش مسابقه بين المللي، انتخاب كرد، توجه خيلي ها به «عاشق مترسك» و سازنده اش جلب شد. اين يكي از غيرمنتظره ترين انتخاب هاي تاريخ جشنواره فجر است.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |