پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۷
ا يست قلبي،بيماري سال
فشار عصبي يا دوپينگ
تماشا ي مستند مرگ يك انسان بسيار تحقير كننده است؛ بخصوص اگر قرباني بازيكن فوتبال باشد. مرگ فهر، بازيكن مجاري تيم بنفيكا در برابر دوربين هاي تلويزيوني آن هم به فاصله ۷ ماه پس از مرگ فوئه، بسيار سوال برانگيز است. اين حملا ت قلبي حاصل فشار عصبي و تمرينات سخت است، يا استفاده از داروهاي غير مجاز كه اين روزها در ورزش بسيار باب شده است؟
002367.jpg
ميكلوس فهردر يك نگاه
روز تولد: ۲۰/۷/۱۹۷۹ (۲۹ تير ۱۳۵۷)
محل تولد: بوداپست 
قد: ۱۸۴ سانتي متر
وزن: ۸۰ كيلو گرم 
موقعيت در بازي:مهاجم 
درگذشت: ۵ بهمن ۱۳۸۲ بعد از گرفتن كارت زرد
دكتر لا له ميراسكندري 
به نظر مي رسد بيماري سال را بايد سكته قلبي حين مسابقه بناميم!
در طي هفت ماه گذشته اين دومين حادثه مرگ بر اثر حمله قلبي در زمين بازي است. يكشنبه پنجم بهمن «ميكلوس فِهِر» مهاجم تيم بنفيكا در بازي اين تيم مقابل ويتوريا، بر اثر سكته قلبي درگذشت و اين در حالي است كه «مارك ويويان فوئه» خردادماه امسال در بازي تيم كامرون در مقابل كلمبيا در مرحله نيمه نهايي جام كنفدراسيون ها به همين سرنوشت دچار شد.
در مورد فوئه علت اصلي ايست قلبي، سابقه بيماري قلبي عنوان شد ولي اينبار ظاهرا علت، گرفتن كارت زرد توسط فِهِر بوده است. درست يك دقيقه بعد از به ثمر رسيدن تنها گل بازي توسط فرناندو آگوئيار مهاجم بنفيكا در وقت تلف شده و هنگام شادي تيم بنفيكا، داور بازي آقاي بنكوئرنكا يك كارت زرد به فهر نشان مي دهد و به دنبال اين اتفاق وي بلافاصله خم شده و از پشت به زمين مي افتد. داور مسابقه مي گويد: «من فورا فهميدم كه اتفاق بدي افتاده است و سريعا گروه هاي پزشكي هر دو تيم را خبر كردم، ولي اين واقعا عجيب است كه چنين اتفاقي بيفتد.»
بازيكنان به طرف وي مي دوند و يكي از هم تيمي هايش سر او را در بغل مي گيرد. در اين موقع بازي به مدت ۱۵ دقيقه متوقف شد و فهر را از زمين خارج كردند و پزشكان سعي كردند وي را به هوش بياورند. در حالي كه بازيكنان تيم زانو زده و دعا مي كردند، بقيه از جمله مربي اين تيم «خوزه آنتونيوكاماچو» گريه مي كردند.
البته آمبولانس كمي دير به محل رسيد و رئيس فدراسيون فوتبال پرتقال مي گويد: «آمبولانس معمولا به كنار زمين نمي آيد و اكثر مواقع خود پرسنل تيم بنفيكا مي توانند اقدامات اوليه حمله قلبي را انجام دهند.» فهر ساعت ۴۵:۹ دقيقه بعدازظهر وارد بيمارستان مي شود. اقدامات پزشكي اورژانس براي وي انجام مي شود ولي متاسفانه نتيجه نمي دهد و وي در ساعت ۱۰:۲۳ فوت مي كند. اين بازيكن حتي خسته هم نبوده، چون در دقيقه ۵۹ بازي در جريان يك تعويض وارد بازي شده و فقط نيم ساعت در بازي بوده است.
در هر دو مورد مرگ بر اثر سكته قلبي در زمين بازي، بازيكنان بسيار جوان بوده اند. ميكلوس فهر تنها ۲۴ سال داشت و در ۲۰ جولاي سال ۱۹۷۹ به دنيا آمده بود.
البته اتوپسي هاي (نمونه برداري ها) لازم براي تعيين علت دقيق مرگ روز دوشنبه انجام گرفت ولي به احتمال قريب به يقين علت مرگ حمله قلبي است.
فهر بازيكني مجارستاني است و تا به حال ۱۸بازي ملي براي تيم ملي مجارستان انجام داده است. وي از سال ۱۹۹۹ براي بازي در تيم پورتوي پرتقال وارد اين كشور شد و در سال ۲۰۰۲ به تيم بنفيكا پيوست.
آنتونيا كونهاوالس رئيس روابط عمومي تيم بنفيكا گفت: «هيچ كس دوست ندارد چنين خبري بدهد، ما همگي شوكه شده ايم و همگي با خانواده او همدردي مي كنيم.»
دكتر گيلبرت مادايل رئيس فدراسيون فوتبال پرتقال افزود: «به عنوان نماينده فدراسيون فوتبال تاسف خود را نسبت به اين وضعيت اعلام مي كنم. زندگي موقعيت هاي ناعادلانه اي براي ما ايجاد مي كند. قلبا با خانواده وي همدردي مي كنيم.»
البته به غير از همدردي چه صحبت ديگري در اين زمينه باقي مي ماند وقتي ما فكر مي كنيم كه سالم ترين و قوي ترين انسان ها هميشه ورزشكاران هستند؟!
ولي در اين دوره و زمانه با حرفه اي شدن فوتبال و فشار روحي كه بر ورزشكاران حرفه اي وجود دارد، وقوع چنين حوادثي دور از ذهن نيست. دغدغه  مطرح بودن، معتبر بودن و يك گل بيشتر زدن، هر كدام به تنهايي مي تواند فشار عصبي بالايي براي ورزشكاران ايجاد كند.
در اين دوره زمانه كه حتي ورزش هم به جاي عامل تندرستي، به وسيله امرارمعاش تبديل شده است، عجيب نيست اگر بشنويم كه در فينال فلان جام جهاني فوتبال، ۱۱نفر بازيكنان تيم مغلوب يكجا سكته كردند!

ناخن هاي انسان بيش از چنگ انداختن به كار مي آيند
از سر درون
دكتر ليلا قاسميان- كيوان گرجي 
002376.jpg

وقتي بحث مراقبت از ناخن ها پيش مي آيد معمولا خانم ها به دو دسته تقسيم مي شوند: گروهي به آن، به عنوان يك وسيله زينتي و فرعي نگاه مي كنند و براي زيباتر جلوه دادن، ناخن هاي خود را بلند نگه داشته و به اشكال مختلف مي آرايند. گروه ديگر نيز از ناخن هايشان به عنوان يك وسيله استفاده مي كنند. مثلا براي كنجكاوي كردن و سيخونك زدن. اما مسأله مهمي كه معمولا در نظر گرفته نمي شود اين است كه ناخن ها اطلاعات زيادي در مورد سلامت عمومي بدن به ما مي دهند. به ناخن هاي خود نگاه كنيد، آيا آنها محكم و سالم به نظر مي رسند؟ برجستگي ها و يا مناطقي را با شكل ها و رنگ هاي غيرطبيعي مشاهده مي كنيد؟ بسياري از ناخن ها به مراقبت هاي خاص نياز ندارند اما بعضي از آنها نشاني از بيماري را در خود دارند و نيازمند توجه و مراقبت هستند. خواه شما به ناخن هاي خود به عنوان يك وسيله تزئيني نگاه كنيد يا يك وسيله كاربردي، لازم است مطالبي را درباره آن بدانيد.
ناخن 
ناخن ها از لايه هاي پروتئيني تشكيل شده اند كه كراتين نام دارد. ناخن ها كمك مي كنند تا اشياء را دستكاري كنيم و از بافت حساس نوك انگشتان محافظت مي كنند. هر ناخن از چندين بخش تشكيل مي شود كه عبارتند از:
۱ -صفحه اصلي يا پلاك ناخن، اين قسمت همان سطح رويي ناخن را تشكيل مي دهد كه بيشتر در معرض ديد قرار دارد.
۲- چين ناخن، پوستي كه از سه طرف ناخن، را احاطه كرده است.
۳- بستر ناخن، پوستي كه در زير صفحه اصلي ناخن قرار دارد.
۴- ركوتيكولCuticle ، بافتي كه صفحه ناخن را در قاعده ناخن مي پوشاند.
۵- بافت زايشيmatrix ، ناحيه اي است كه زير كوتيكول قرار دارد و رشد ناخن از آن قسمت صورت مي گيرد.
۶- لانولاLunula ، قسمت هلال شكل سفيدرنگي كه در قاعده ناخن قرار دارد.
ناخن ها به طور متوسط روزانه يك دهم ميلي متر رشد مي كنند و حدود ۶-۴ ماه طول مي كشد كه يك ناخن از محل بافت زايشي تا نوك انگشت برسد.در ناخن هاي انگشتان پا، رشد كندتر صورت گرفته و اين زمان به ۱۲-۸ ماه مي رسد. رشد ناخن ها در دست مسلط (دستي كه بيشتر با آن كار مي كنيم)، سريعتر است. همچنين رشد ناخن به سن، فصل و تغذيه بستگي دارد. آنها در تابستان سريعتر از زمستان رشد مي كنند. ناخن ها نفوذپذيرند، يعني مايعاتي كه با ناخن در تماس هستند جذب آن مي شوند.
ناهنجاري هاي ناخن 
برخي از علايمي كه در ناخن ها ديده مي شود نيازمند توجه خاصي نيستند مانند خطوط عمودي كه با افزايش سن، گرايش به بدتر شدن دارند يا لكه ها و خطوط سفيدي كه معمولا به مرور زمان به سمت بيرون رشد كرده و محو مي شوند. نمونه هايي از اين دسته تغييرات عبارتند از:
- لكه هاي سفيد: شايع ترين عارضه در ناخن هاست كه معمولا در اثر ضربه هاي ضعيف مانند كوبيدن ناخن ها روي ميز و يا جاهاي ديگر ايجاد مي شوند. بيشتر در كساني ديده مي شود كه كار يدي انجام مي دهند. نياز به درمان ندارد. اين لكه ها به مرور زمان به سمت بيرون رشد مي كنند.
- شيارهاي عمودي: افزايش سن و قرار دادن ناخن ها در آب، آنها را مستعد نازك تر شدن و نرم تر شدن مي كند. نازك شدن ناخن ها موجب ايجاد شيارهاي عمودي در روي آنها مي شود، استفاده از منابع غذايي حاوي آهن و روي مي تواند موجب سفت تر شدن ناخن ها شده و از بروز چنين علايمي جلوگيري كند. ماساژ دادن ناخن ها با روغن بادام نيز موجب سفت تر شدن ناخن و حفاظت از آنها مي شود.
002379.jpg

- سياه شدن ناخن ها يا كبودي زيرناخن: خون مردگي هايي كه در زير ناخن مشاهده مي شود معمولا در اثر كوبيده شدن يا فشرده شدن ناخن در لاي در يا اشياي ديگر ايجاد مي شود. اين كبودي ها به مرور زمان از بين مي روند و گاهي نيز ممكن است در اثر شدت ضربه و آسيب، ناخن ضربه ديده بيفتد اما جاي نگراني نيست چون ناخن جديد جايگزين مي شود.
برخي ديگر از ناهنجاري هاي ناخن نيازمند توجه و پيگيري درمان هستند كه به طور عمده به سه دسته موضعي، مادرزادي يا ژنتيك و ناهنجاري هاي همراه با بيماري هاي پوستي يا بيماري هاي سيستميك، تقسيم مي شوند. مانند:
: Paranychia- يك عفونت باكتريايي، قارچي يا ويروسي است كه بافت اطراف ناخن را درگير كرده و موجب احساس درد، تورم، زق زق و قرمزي در اين نواحي مي شود. در چنين وضعيتي عامل ايجادكننده عفونت شناسايي شده و درمان مناسب با داروهاي ضدقارچ، باكتري يا ويروس انتخاب مي شود.
: Onychomycosis- يك عفونت قارچي ناخن است كه ريشه كن كردن آن آسان نيست، عفونت رايجي كه اغلب (حدود ۴۰درصد موارد) با يك بيماري قارچي در قسمت ديگري از بدن همراه است. در اين نوع عفونت، معمولا داروهاي ضدقارچ خوراكي به مدت حداقل ۶ هفته براي ناخن هاي انگشتان دست و ۱۲هفته براي ناخن هاي انگشتان پا تجويز مي شود. شكل ديگري از درمان نيز توصيه مي شود و آن تجويز دارو با مقدار بيشتر براي هفت روز در هر ماه به مدت ۳-۲ ماه است. درمان هاي موضعي نيز به عنوان شيوه هاي جديدتر درمان در دسترس  هستند.
- جدا شدن ناخن از بستر ناخن :(Onycholysis) در اين حالت صفحه ناخن از بستر خود جدا مي شود. شايع ترين علت بيماري، پسوريازيس و يا تماس بيش از حد با شوينده ها است، اين مشكل با عوامل ديگري نيز مانند ضربه يا گير كردن ناخن به جايي، واكنش هاي دارويي، بيماري هاي قارچي و واكنش به سفت هاي ناخن يا ناخن هاي مصنوعي ارتباط دارد. تايپ كردن و كار با صفحه كليد به مدت طولاني هم ممكن است موجب بروز چنين مشكلي شود.
بد نيست كه بدانيم حدود ۵۰درصد از بزرگسالاني كه مبتلا به بيماري پوستي پسوريازيس هستند از ناهنجاري هاي ناخن رنج مي برند.
- سندروم ناخن زرد: تورم در دست ها و يا وضعيت تنفسي شخص از قبيل برونشيت مزمن ممكن است باعث شود تا در يك يا چند ناخن رنگ هاي زرد و يا سبز مشاهده شود. اين علامت معمولا با رشد آهسته تر ناخن ها همراه است به طوري كه كوتاه كردن ناخن ها به هر از چندماه يكبار به تعويق مي افتد.
- سوراخ سوراخ شدن :(Pitting) در اين حالت ناخن كمي شبيه به انگشتانه خياطي مي شود. اين حالت ممكن است در اثر ضربه ايجاد شود يا ممكن است از عوارض بيماري هايي نظير پسوريازيس، اگزما يا آرتريت باشد.
- ضخيم شدن ناخن ها: اصلي ترين دليل اين ناهنجاري، عفونت هاي قارچي و پسوريازيس است. ضربه و كهولت سن نيز ممكن است دليل ديگري باشد. معمولا با درمان مشكل اصلي وضعيت ناخن به حالت عادي برمي گردد.
- تيرگي ناخن: در اين حالت ناخن ها مات و كدر بوده و در نوك آنها نوار تيره رنگي ديده مي شود. اين علامت ممكن است نشاني از يك بيماري جدي مانند سرطان، نارسايي هاي احتقاني قلب و يا ديابت باشد. اين علامت ممكن است ناشي از كهولت سن نيز باشد.
- چماقي شدن ناخن ها: در اين حالت ناخن ها به دور انگشتان خميده مي شود. اين حالت ممكن است مادرزادي بوده و يا ناشي از كمبود اكسيژن باشد كه در بيماري هاي ريوي ديده مي شود.
002373.jpg

- شيارهاي عرضي :(Beauشs lines) شيارهايي كه در عرض ناخن مشاهده مي شود. اين مشكل مي تواند از مانيكور كردن غلط ناشي شود. در مواقعي كه رشد ناخن به دليل بيماري هايي مانند حمله قلبي، سرخك، سينه پهلو يا تب، از بافت زايشي متوقف مي شود نيز اين شيارها مشاهده مي شوند.
- خطوط هلالي شكل :(meeشs lines) خط هاي هلالي شكلي هستند كه در امتداد لانولا ديده مي شوند. اين خطوط، سفيدرنگ بوده و در مسموميت با آرسنيك بروز مي كنند.
- ناخن هاي قاشقي شكل: در اين حالت ناخن ها، نرم، فرورفته و قاشقي شكل هستند. فرورفتگي روي ناخن ها معمولا به حدي است كه مي تواند يك قطره از مايع را در خود نگه دارد. اين ناهنجاري در كم خوني هاي ناشي از فقر آهن ديده مي شود.
با اين مشخصات و علايمي كه مطرح شد اگر حدس مي زنيد و يا مشكوك هستيد كه مشكلي داريد يا نه، سعي كنيد با يك پزشك عمومي يا يك متخصص پوست مشورت كنيد تا با انجام مشاهدات و آزمايشات لازم، تشخيص مناسب را ارايه كند. فراموش نكنيد وقتي به ديدن پزشك خود مي رويد لاك هاي روي ناخن خود را پاك كنيد تا بشود ناخن را ديد.
به ياد داشته باشيد كه 
مهمترين مسأله در بحث مراقبت از ناخن ها اين است كه از استفاده نادرست از ناخن ها پرهيز كنيد. از آنها به عنوان يك وسيله استفاده نكنيد. آنها را نجويد و يا پوست اطراف آن را نكنيد. معمولا موقع مرتب كردن ناخن ها، پوست انتهاي ناخن(cuticle) را از ناخن جدا كرده يا آنرا مي چينند كه اين كار نيز درست نيست. بهتر است از محلول ها و موادي كه براي نرم كردن پوست استفاده مي كنيد به ناخن ها نيز بماليد. بريدگي هاي كوچك در كناره هاي ناخن مي تواند راهي براي ورود باكتري ها يا قارچ ها باشد و ايجاد عفونت كند (عفونت نسوج نرم مجاور ناخن.(paronychia ناخن ها به كندي رشد مي كنند و علايم آسيب ديدگي تا ماه ها روي ناخن ها باقي مي ماند.
اگر ناخن هاي شما خشك و شكننده است يا اينكه ورق ورق شده و مي شكند، موقع استفاده از آب، صابون و ديگر شوينده ها، از دستكش هاي پلاستيكي يا دستكش هاي ظرفشويي با آستر كتاني استفاده كنيد و به طور مرتب دست ها و ناخن هاي خود را با مرطوب كننده ها مرطوب نگه داريد. روش هايي براي سفت تر شدن ناخن ها و حفاظت از آنها:
- ناخن هاي خود را كوتاه نگه داريد و نوك آن را كمي گرد كنيد.
- از سفت  كننده هاي ناخن استفاده كنيد اما از محصولاتي كه در آنها از فرمالدئيد و تولوئن سولفا ناميد، استفاده شده باشد بپرهيزيد. زيرا اين مواد شيميايي ممكن است موجب خارش، قرمزي و تحريك پوست شود.
- هر وقت دستهايتان را شست و شو مي دهيد، پس از شست وشو از يك مرطوب كننده براي مرطوب نگه داشتن دستها استفاده كنيد.
- موقع خواب ناخن ها و پوست اطراف آن را با مرطوب كننده ها، مرطوب كرده و يك دستكش پنبه اي بپوشيد.
- از پاك كننده هاي لاك ناخن، بيش از دوبار در ماه استفاده نكنيد. اگر نياز به پاك كردن لاك از روي ناخن ها داريد از پاك كننده هايي كه حاوي استون هستند استفاده نكنيد زيرا ممكن است ناخن ها را خشك كند.
- ناخن هاي حساس و شكننده را بعد از حمام كردن يا پس از خيساندن در آب ولرم به مدت ۲۰-۱۵ دقيقه مرتب كنيد و پس از مرتب كردن از مرطوب كننده ها استفاده كنيد.
- بريدگي ها و شكاف هاي ناخن را با چسب ناخن يا با يك لاك بي رنگ ترميم كنيد.
منبعmayoclinic :

نگاهي به دومين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات معلولان
از استقبال خبري نبود
002370.jpg
مانا لقماني 
اگر در اين چند روز سري به محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي زده باشيد، حتما مي دانيد كه در كنارچند نمايشگاه گوناگون - در زمينه هايي كه هيچ كدام تقريبا هيچ ربطي به هم نداشتند- دومين نمايشگاه بين المللي لوازم، تجهيزات و وسايل معلولان هم (در سالن ۲۷) از يكم تا پنجم بهمن ماه برگزار بود. در اين نمايشگاه كه با هدف شناساندن توانمندي هاي معلولان، معرفي محصولات توانبخشي و بازاريابي براي آنها برگزار شد، علاوه بر تعاوني سازمان بهزيستي، شركت هاي گوناگوني كه در زمينه ساخت، طراحي و... لوازم و تجهيزات معلولان، فعاليت مي كردند نيز شركت داشتند. به طور كلي ميزان استقبال از نمايشگاه، نسبت به سال قبل چندان چشمگير نبود كه شايد يكي از دلايل آن، نامناسب بودن زمان برگزاري نمايشگاه بود.
بيشتر غرفه داران نيز از اين مسأله ناراضي و معتقد بودند كه اگر در كنار اين نمايشگاه، نمايشگاه ديگري نيز برگزار مي شد كه مورد اقبال عمومي قرار مي گرفت، حتما استقبال از اين نمايشگاه هم بيشتر مي شد.
عده اي هم معتقد بودند كه درباره نمايشگاه، از سوي رسانه ها و ساير مراكز مربوط، تبليغي صورت نگرفته يا تبليغات كافي نبوده است.
يكي از شركت كنندگان در اين نمايشگاه ضمن انتقاد از نحوه برگزاري نمايشگاه، گفت: «اين نمايشگاه قرار بود كه يك نمايشگاه كاملا تخصصي براي ارايه آخرين دستاوردهاي علمي در راستاي ساخت تجهيزات توانبخشي باشد؛ اما اين طور نشد.» (براي مثال در كنار غرفه هاي تجهيزات توانبخشي، غرفه هايي هم بودند كه با آنها تناسبي نداشتند و به ارايه محصولات ساخت خود معلولان مي پرداختند.)
وي ضمن انتقاد از نحوه بد اطلاع رساني افزود: «آنچه ما از برگزاري نمايشگاه، انتظار داشتيم، به هيچ عنوان برآورده نشد.»
يكي ديگر از غرفه داران كه معتقد بود برگزاري نمايشگاه براي معلولان، داراي شرايط ويژه اي است، خاطرنشان كرد: «از آنجا كه مخاطبان اين نمايشگاه قشر خاصي هستند، اطلاع رساني و در عين حال حمايت از آنها بسيار مهم است كه متاسفانه هيچ گونه اطلاع رساني به آنها نشده بود. بنابراين نمايشگاهي بود كه اصلا از آن استقبال نشد.»
عليرضا عربشاهي - مجري دومين نمايشگاه بين المللي تجهيزات معلولان- ضمن اشاره به محدوديت هايي كه در تقويم نمايشگاهي ايجاد شده، گفت: «اين نمايشگاه قرار بود روز جهاني معلول در آذرماه برگزار شود اما شركت هايي كه به آنها اطلاع رساني شده بود، توجه چنداني نكردند و در نهايت با مشورت آقاي دكتر راه چمني، اين زمان براي نمايشگاه در نظر گرفته شد.» وي با اشاره به اينكه بازديدكننده هاي اين نمايشگاه، بازديدكنندگان خاص هستند، افزود: «ما نبايد توقع داشته باشيم كه مردم عادي به اين نمايشگاه توجه زيادي بكنند. اين نمايشگاه به عقيده من مختص معلولان، خانواده ها و كلا كساني است كه به نوعي با معلولان سروكار دارند.» به اعتقاد آقاي عربشاهي در كنار مسايل گفته شده، دسترسي معلولان نيز به اين نوع نمايشگاه  ها تا حدودي مشكل است. وي در پايان، پيشنهاد كرد كه اگر بهزيستي از چنين حركتي حمايت كند، انگيزه شركت هاي توليدكننده اين تجهيزات براي شركت در نمايشگاه هاي اينچنيني بيشتر خواهد شد. علاوه بر آن، اگر در اين زمينه نمايشگاه هايي كه به هم مربوط مي شوند (نمايشگاه هايي كه دانشگاه توانبخشي و انجمن ارتوپدي برگزار مي كنند) در يك جا جمع شده و هماهنگ باشند، قطعا با استقبال بيشتري روبه رو خواهيم بود.

حفظ اندام و كاهش حمله قلبي
نتايج پژوهش جديد پژوهشگران نشان داد كه حفظ تناسب اندام در هنگام جواني، منافع طولاني مدتي چون كاهش خطر حملات قلبي و سكته هاي مغزي در سنين ميانسالي را به دنبال دارد. براساس اين مطالعه، افرادي كه تناسب اندام كم يا متوسط دارند  بيشتر در معرض خطر فشار خون بالا، ديابت و سندرم متابوليك قرار مي گيرند.
به اعتقاد كارشناسان، اين مطالعه دليل ديگري است مبني بر اينكه تمرين هاي ورزشي منظم مي تواند سبب به تعويق افتادن زمان شروع ديابت نوع دوم در انسان شود.

آموزش موسيقي و تقويت حافظه
دستاوردهاي يك پژوهش تازه نشان مي دهد كه آموزش موسيقي در دوران كودكي مي تواند سبب افزايش حافظه شفاهي در سنين جواني شود. براساس اين پژوهش كه توسط روانشناسان دانشگاه هنگ كنگ انجام شد، پسران جواني كه آموزش موسيقي كلاسيك ديده بودند، در آزمون هاي حافظه شفاهي، نسبت به همتايان خود كه آموزش موسيقي نديده بودند، نمرات بالاتري كسب كردند.
پژوهشگران اعلام كردند كه اين اختلاف حافظه ممكن است به علت اين حقيقت باشد كه آموزش موسيقي، سمت چپ مغز را كه مسوول حافظه شفاهي است، تحريك مي كند.

مكمل هاي ۱۲ B و مقابله با افسردگي
مصرف مكمل هاي ويتامين ۱۲ B ممكن است براي كمك به افراد براي مقابله با افسردگي مفيد باشد.
پژوهشگران دانشگاه كوپيو در فنلاند، دريافتند كه افراد دچار افسردگي درصورتي كه سطح خوني ويتامين ۱۲ B آنها بالا باشد، پاسخ بهتري به درمان مي دهند. آنها پيشنهاد كردند كه مصرف مكمل هاي ويتامين ۱۲ B ممكن است راهي براي تقويت اثر داروهاي ضدافسردگي باشد. اين رابطه حتي پس از درنظرگرفتن عواملي چون مصرف سيگار و الكل، نوع درمان دريافت شده و تاريخچه افسردگي در خانواده هم قابل توجه بود.

آمار سزارين
آمار سزارين ۶۶ درصد بيشتر از آمارهاي جهاني است.
به گفته دكتر علي مزيدي، متاسفانه در بيمارستان هاي خصوصي كشور آمار سزارين بيش از ۹۰ درصد است كه اين ميزان در كشورهاي پيشرفته اي مانند سوئد ۱۶ درصد و طبق آمار جهاني ۲۴ درصد است.
زايمان طبيعي يك روند فيزيولوژيك است كه اگر دخالت غيرضروري كادر درماني در آن به حداقل برسد يك امر طبيعي و ساده خواهد بود.
در زايمان سزارين به دليل عدم تخليه طبيعي مايعات موجود در ريه نوزاد، نياز به دست كاري است كه اين خود سبب بروز عوارض بعدي در نوزاد مي شود.

سوند و عفونت
نتايج يك پژوهش بهداشتي حاكي از آن است كه بيش از ۳۰ درصد دريافت كنندگان سوند به عفونت هاي ادراري مبتلا مي شوند. براساس اين پژوهش كه توسط دكتر سيد مجتبي موسويان و كريم مشعلي انجام شده، عفونت هاي دستگاه ادراري از شايع ترين عفونت هاي باكتريايي انسان در تمام سنين بوده و استفاده از سوندهاي ادراري به عنوان يكي از مهم ترين عوامل زمينه ساز آنها، محسوب مي شود.
استعمال سوندهاي ادراري در بخش هاي گوناگون بيمارستاني به منظور كمك به درمان بيماراني صورت مي گيرد كه تحت عمل هاي جراحي قرار گرفته اند و قادر به كنترل ادرار نيستند. با اين حال علاوه بر گسترش عفونت ادراري از استعمال سوندها، گاه خطر عفونت هاي خوني يا مرگ و مير را نيز به دنبال خواهد داشت.

شير يخچالي
شير سرشار از مواد مغذي است. خوردن ۱ ليوان شير در روز نياز روزانه ما به خيلي از ويتامين ها و مواد معدني را برطرف مي كند. ولي نحوه نگهداري شير بسيار مهم است. همينقدر بدانيد كه نگهداري شير در يخچال به مدت ۳ روز ميزان ويتامينC آنرا بيش از يك سوم كاهش مي دهد يعني ميزان ويتامينC از ۴/۱۰ ميلي گرم در ليتر به ۱/۳ ميلي گرم در ليتر مي رسد. ويتامينE شير نيز بعد از ۳ روز نگهداري در يخچال از ۲۸/۰ ميلي گرم در ليتر به ۲۲/۰ ميلي گرم در ليتر كاهش مي يابد. شايد اين اختلاف به نظر كم برسد ولي از آنجايي كه ميزان اين ويتامين ها در شير كلاً در حد بسيار كم است، همينقدر تفاوت ازنظر محاسبات آماري معني دار است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |