پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۷
هويت ايراني و صف هاي طولا ني
اينجانب ۰۰۷۲۹۴۸۰۲۱ هستم
شهروندان مي توانند از طريق تلفن گوياي ثبت احوال با ۲۰ خط پشتيبان (۶۷۲۹۵۹۳) اگر از شماره ملي خود اطلاعي ندارند، مطلع شوند
002358.jpg
يادتان باشد وقتي از شما پرسيدند نام و نام خانوادگي، بگوييد ۰۰۷۲۹۴۸۰۲۱ مثل داستان ۱۹۸۶ ، البته بايد چند سالي صبر كنيد.
سعيده عليپور
از نيمه دوم سال ۸۲ استفاده از شماره ملي در بسياري از فرم ادارات مختلف به صورت كاربردي در آمده است
مرد و زن كلافه و درهم پشت سر هم رديف شده  اند. آنقدر مراجعه كننده آمده كه صف از داخل اداره پست هم بيرون زده و تا پياده رو كنار پست خانه ادامه پيدا كرده است. آن سوتر كنارجدول خيابان پيرمردي خسته كه به عصايش تكيه داده چمباتمه زده است با خودش غرغر مي كند. «اين دم آخري شماره ملي مي خواهم چه كار؟...!»
اينجا جمعيت جمع شده اند تا كارت شناسايي ملي يا همان شماره ده رقمي ملي خودشان را كه به هر ايراني - چه داخل كشور، چه خارج از كشور- يكي يكدانه داده شده است، بگيرند.
گرچه كارت شناسايي ملي و شماره ملي براي اموري چون گرفتن گذرنامه، ثبت نام در كنكور و گرفتن شماره خودرو ضروري و لازم است اما وقتي موسم گرفتن كالا برگ و يا همان كوپن سابق خودمان كه مي رسد بازار شلوغ پست خانه ها از اين هم شلوغ تر مي شود.
قرار است كارت هاي شناسايي ملي به قول سعيدعبودي معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور، سند هويت ايرانيان و سند شناسايي آنها باشد، وي مي گويد: «اين كارت براي افراد بالاي ۱۵ سال صادرمي شود كه عكس، مشخصات شناسنامه اي و آدرس محل سكونت در آن وجود دارد.»
عبودي ادامه مي دهد: «تاكنون به ۸۵ درصد جمعيت كشور به وسيله كارت ابلاغ، شماره ملي ابلاغ شده است كه در پي آن تاكنون ۱۰ ميليون تقاضاي كارت شناسايي ملي داشتيم كه از اين تعداد حدود ۹ ميليون كارت شناسايي ملي صادر شده است.»
و البته همه اين امور از طريق ادارات پست و مراكز ثبت احوال كشور صورت مي گيرد.
معاون امور حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور مي گويد: « در كارت ابلاغ شماره ملي (يا همان كارت موقت) تنها اسم و شماره ملي ثبت شده است و تاكنون به ۳۴ ميليون ايراني تحويل داده شده است.»
به موجب قانون دارندگان كارت شناسايي ملي بايد در هرگونه جابه جايي محل سكونت، اداره ثبت احوال را در جريان قرار دهند. عبودي مي گويد: «اين موجب مي شود به اين وسيله آماري هم از محل سكونت داشته باشيم.»
معاون امور حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال مي گويد: «كارت شناسايي ملي مي تواند نيازهاي مختلف آماري در كشور را رفع كند.»
وي ادامه مي دهد: «صدور كارت شناسايي ملي طبق قانوني است كه سال ۷۶ گذاشته شده و در سال ۷۸ به تصويب رسيده و از سال ۷۹ نيز به اجرا درآمده است.
كارت شناسايي در دو سه دهه گذشته دردنيا با افزايش جمعيت وگسترش مناسبت هاي اقتصادي و اجتماعي و افزايش مشاركت مردم رايج شده است.
عبودي مي گويد: «به منظور تسريع در امر گردش اطلاعات در كشورهاي پيشرفته دنيا به هر نفر يكID number داده شده است.»
وي مي افزايد: «در اين مورد، ما نسبت به كشورهاي همسايه پيشتاز بوده ايم.»
به هر حال اميدوار باشيد؛ با شماره هاي ۱۰ رقمي خودتان، اولين گام را به سوي تشكيل دولت الكترونيك، برداشته ايد.
توصيه مي كنيم از آنجايي كه از نيمه دوم سال ۸۲، شماره ملي براي بسياري از امور، كاربردي شده است براي دريافت كارت شناسايي ملي سريع تر اقدام كنيد.
يك قطعه عكس با زمينه روشن، ۲۵۰ تومان فيش بانكي، تصوير شناسنامه به همراه كارت ابلاغ شماره ملي، اينها همه وسايل مورد نياز براي مراجعه به پست خانه و دريافت كارت شناسايي ملي است.
پيرمرد در حالي كه به چند جا مراجعه كرده است و طي چند روز در صف هاي متعدد ايستاده و موفق به تحويل مدارك اش براي دريافت كارت ملي نشده است مي گويد: «اين كارت شناسايي ملي هم واقعا دردسري شده. من سنم بالاي ۷۰ سال است چرا من و امثال من بايستي در اين صف ها ساعت ها بايستيم.»
در حالي كه مسوولان ثبت احوال و پست مي گويند همه باجه هاي پستي و ادارات ثبت احوال موظف هستند تا براي دريافت مدارك، جهت صدور كارت شناسايي ملي اقدام كنند. پيرمرد شرح مي دهد كه براي دريافت كارت شناسايي ملي به يكي از شعب اداره ثبت احوال و يكي از باجه هاي پستي مراجعه كرده است كه او را به منطقه پستي مركز(چهارراه لشكر) ارجاع داده اند. او مي خواهد تا مسوولان اداره ثبت احوال و اداره پست، كمتر مردم را سرگردان كنند.
مسوول باجه پستي كه از ازدحام آن همه جمعيت و پاسخ گويي به آنها كلافه به نظر مي رسد پنجره جلوي پيش خوان را كه مي بندد مي گويد فرم تمام شده برويد فردا بياييد. آن سوتر هم سر آخرين فرم كه بايد متعلق به كدام يك از آن دو نفري باشد كه هر كدام ادعا مي كردند جلوتر از آن يكي بوده است، دعوا بود. خانمي با عصبانيت اعتراض مي كند كه دو روز است از كارش زده است تا بتواند مدارك كارت شناسايي ملي را بگيرد و تكميل كند. او ادامه مي دهد: «اگر هر روزبخواهم براي دريافت كارت شناسايي ملي به اداره پست مراجعه كنم و دير به محل كارم برسم، حتما كارت شناسايي محل كارم را باطل مي كنند.
عبودي، معاون امورحقوقي- سجلي سازمان ثبت احوال مي گويد: ما تقاضاي كارت شناسايي ملي را از طريق دستگاه هاي دولتي كه توسط كاركنان آن دستگاه ها داده مي شود و نيز مدارس، دريافت مي كنيم و از اين طريق حدود ۱۰ درصد كارت هاي شناسايي ملي خود را از طريق ادارات و مدارس دريافت كرده اند.
وي مي  گويد: از اين طريق قصد داريم تا مراجعات حضوري مردم را كم كنيم. اما تاكنون در مورد افراد بازنشسته در اين مورد كاري صورت نگرفته است.
او مي گويد: «مردم مي توانند از طريق تلفن گوياي ثبت احوال با ۲۰ خط پشتيبان (۶۷۲۹۵۹۳) اگر از شماره ملي خود اطلاعي ندارند، مطلع شوند.
اين مركز آمار اطلاعات سازمان ثبت احوال، آمار و اطلاعات شناسنامه اي افراد كل كشور را دارد.
به هر حال اگرهميشه از اجحاف در حق خودتان ناراحتيد در مورد شماره ملي ديگر نمي  توانيد چنين ادعايي كنيد، چون هيچ شماره اي رنگين تر از شماره ديگر نيست.

بزرگراه، در تهران نمي ايستد
۵۵۵ كيلو متر
اهميت چاره انديشي براي گسترش و بهبود وضعيت معابر، چندگانه است: اهميت اقتصادي، زماني، آلودگي هاي زيست محيطي، تاثيرات رواني - اجتماعي و امنيت فرد در جامعه 
برديا افشين 
وقتي شاهد حركت و جابه جايي در معابر شهري هستيد، مطمئنا مي گوييد «شهر زنده» است و اگر «جابه جايي را نبينيد» شهر را مرده مي بينيد، اما مي بينيد كه خيلي ها براي جابه جايي به بيرون آمده اند. اما حركت به كندي صورت مي گيرد مي گوييد:« اينجا تهران است!»
مي خواهيم اول روشن كنيم كه مطالعات حمل ونقل و ترافيك چقدرموثر است، چقدر به آن حساسيت نشان داده نشده است، علمي، با آن برخورد نشده و بيشتر نتايج ما از اين مبحث بر روي حدس وگمان بودن است.
بزرگترين دليل، حضور آثار نامطلوب درسطح شهر و درتمام معابر چه اصلي و چه فرعي تهران است.
بافت و محيط كالبدي شهر، تركيبي از توده هاي ساختماني و فضا اند. تمام مكان هاي مسقف را مي توان توده هاي ساختماني ناميد و فضا تمام مكان هايي است كه مسقف نيستند و معبر از جمله «فضا» هاست و به عنوان عنصر شهري طراحي اش صاحب اهميت است. اگر فرض كنيم تمام ابنيه بشر را از بافت شهر خارج كنيم، ۲۰ تا۳۰ درصد باقي مانده، معابر است كه براي آمد و شد استفاده مي شود.
اهميت چاره انديشي براي گسترش و بهبود وضعيت معابر، چندگانه است: اهميت اقتصادي، زماني، آلودگي هاي زيست محيطي، تاثيرات رواني - اجتماعي و امنيت فرد در جامعه.
البته اين چاره  انديشي وقتي معني پيدا مي كند كه پي برده باشيم اين رفت و آمدهاي گسترده اگر نابسامان صورت بگيرد، ناهنجاري ها را در تمام حوزه هاي تاثير گذار خود بوجود مي آورد؛ ناهنجاري هاي غير قابل جبران. وگرنه بديهي است كه رفت و آمدهاي بيشتر، نتيجه رشد جمعيت شهري است و توقع داريم اين رشد وتوسعه ادامه پيدا كند.
البته بحث حمل ونقل شهري، لزوم آن و فعاليت هاي درخور آن، بحث ادامه دار ما خواهد بود. ولي اينجا مي خواهيم معرفي كنيم كه براي گستردهتركردن شبكه معابر، احداث چه بزرگراه هايي در دست مطالعه است. مطالعاتي كه آغاز آن سابقه اي ۳۷ ساله دارد و به عنوان طرح هاي تفصيلي شهر تهران معرفي شد وحالا در ادامه، معاونت فني و عمراني شهرداري، طرح هاي مطالعاتي خود را براي گسترش شبكه حمل ونقل معرفي مي كند:
بزرگراه ها
پيش از همه بايد معرفي كنيم كه بزرگراه ها در بين راههاي شرياني درجه اول قرار دارد كه در طراحي شهري نقش اصلي را در جابه جايي ايفا مي كند ، راههايي كه شبكه راه هاي درون شهري را متصل مي كنند، تقاطعشان با ديگر معابر، غيرهم سطح است و دسترسي ها به آن كنترل شده اند. يعني ورودي و خروجي هاي فرعي مسير، خللي در جريان اصلي وارد نمي كند. به هر حال گسترده كردن شبكه بزرگراهها به چند عامل مهم زير بستگي دارد:
-هزينه
- حجم تردد وسايل نقليه
- محدوديت هاي فيزيكي (كاربري زمين)
- و سياست هاي مسوولان
در حال حاضر در تهران ۳۰۲ كيلومتر مسير بزرگراهي وجود دارد، ۶۹ كيلومتر در حال اجرا است و براي گسترده شدن شبكه معابر، مسيرها در دو اولويت در حال مطالعه است كه جمع آن ۱۸۴ كيلومتر است كه مي تواند كل مسير شبكه بزرگراهي تهران را به ۵۵۵ كيلومتر برساند.
از جمله، اين بزرگراه ها كه در اولويت اول مطالعه قرار دارند، ئ مي توان به ادامه بزرگراه كردستان از نيايش تا شمال تابناك به طول ۲ كيلومتر، ادامه بزرگراه نواب از باقرخان تا آذربايجان به طول دو كيلومتر و ادامه شاخه هاي شرقي و غربي اين بزرگراه در مجموع به طول ۳ كيلومتر، ادامه بزرگراه همت از بزرگراه فتح تا پادگان باقري به طول ۱۲ كيلومترو بزرگراه شرق از رسالت تا مسيل باختر به طول ۲ كيلومتر مي توان اشاره كرد. جمع اين مسيرهاي در حال مطالعه كه در اولويت اول قرار گرفته اند به ۶۴ كيلومتر مي رسد.
ولي اگر مسيرهاي در حال مطالعه كه در اولويت دوم قرار گرفته است، اجرا شود چه رويايي خواهد بود و شايد مشكل گشا.
به مسيرها نگاه كنيد، ادامه بزرگراه يادگار امام (از امام خميني تا ميدان بهداري)، بزرگراه آسيا (شهيد همت تا نيايش)، بزرگراه شرق (تهران كمربندي آزادگان تا شهر ري)، بزرگراه ايران خودرو (شهيد همت تا رسالت)، اتصال يادگارامام به آزادراه تهران ساوه و ... اين مسيرهاي رويايي در مجموع ۱۲۰ كيلومتر خواهد بود.
گفتيم كه بزرگراه ها معابري با ويژگي هاي خاص خود در دسترسي و تقاطع ها هستند و احداث تقاطع هاي غير هم سطح بارزترين خصوصيت آن است. در گستره مسيرهاي در حال مطالعه جاي اولويت اول ۵۹ مورد تقاطع و براي مسيرهاي اولويت دوم ۲۰۶ مورد تقاطع در نظر گرفته شده است، در حال حاضر در ۳۰۲ كيلومتر بزرگراه در حال بهره برداري، تنها ۱۴۶ تقاطع موجود است.
پيش بيني مي شود براي سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ پروژه هاي بزرگراه كردستان، نيايش تا شهيد چمران، بزرگراه رسالت (كردستان تا مدرس)، صيادشيرازي (رسالت تا قدوسي)، نواب (هلال احمر تا تندگويان)، نواب (توحيد تا آذربايجان)، آذري (يادگار امام تا ميدان تير)، سرخه حصار (سه راه آزمايش تا كلاهدوز)، همت (صيادشيرازي تا سه راه آزمايش)، همت (سلوقان تا رودخانه كن)، رسالت (دهكده تا آزادگان)، آهن فروشان (فتح تا سعيدآباد)، آيت الله سعيدي (فتح تا آذري)، كمربندي شهر ري (فداييان اسلام تا بزرگراه تهران - ورامين) احداث شود و ادامه مسيرهاي در نظر گرفته شده براي توسعه تا سال ۱۳۸۵ عمليات عمراني اش خاتمه خواهد يافت.

شهرنامه
به دنبال اصل مدرك
از فرداي روزي كه بازنشسته مي شويم، فرقي نمي كند، من، شما يا ايشان... در زمره مراجعان اين سوي ميز قرار مي گيريم. يعني مي شويم ارباب رجوع و كساني كه آن سوي ميز نشسته اند، به كارمان رسيدگي مي كنند. نگارنده اين نامه هم بعد از ۲۵ سال كار در حوزه بهداشت و درمان و لابد خدمت به مملكت و مردم به مقام بازنشستگي نايل آمده ام تا از مزاياي  آن برخوردار شوم.
اما سازمان بازنشستگي براي پرداخت پاداش آخر خدمت و گروه از من مدرك مي خواهد، آن هم اصل مدرك دانشگاهي را! البته من تنها نيستم، ۳ هزار نفر مثل من دنبال اصل مدركشان هستند. اما از آن طرف جزو مراجعان روزمره دانشگاه علوم پزشكي شده ايم. من كه دست كم از آبان ماه تا به حال دنبال اصل مدرك تحصيلي ام را گرفته ام، اما هنوز تحويلم نداده اند. يعني مي گويند، پيدا نشده است.
وانگهي، بعضي هاشان مي گويند، اين دنبال اصل مدرك گشتن، يك كار اضافي است. به زبان ساده، تا همين پريروز ما همكار همين آقايان يا خانم ها بوده ايم، آن هم ۲۵ سال آزگار! اما آيا شايسته چنين رفتاري هستيم؟ مي دانم، كارها زياد و كاركنان دانشگاه هم سرشان شلوغ است، اما بد نيست نيم نگاهي هم به همكاران ديروز خود و بازنشستگان امروز داشته باشند.
پ. ب - تهران

جريمه رانندگان تاكسي
رانندگان تاكسي كه از اين پس اقدام به سوار كردن زن و مرد غريبه اي كه هيچ نسبت فاميلي با يكديگر ندارند، كنند ضمن تذكر به آنان از سوي ماموران راهنمايي و رانندگي در صورت تكرار جرم، جريمه مي شوند.
سرهنگ حاتم محمدي معاون انتظامي راهنمايي و رانندگي تهران در حالي كه اين موضوع را جرم اعلام كرده است، گفت: اين اقدام از ابتداي بهمن ماه با همكاري و ابلاغ به سازمان تاكسيراني به منظور توجيه رانندگان تاكسي آغاز شده است. اين كار فعلا در حد تذكر به مسافران و رانندگان تاكسي است اما از ابتداي سال آينده با اجباري شدن اين طرح، اقدام از تذكر خارج شده و رانندگان متخلف جريمه خواهند شد.

بي علامتي ويروس ايدز در زنان
با وجود اينكه زنان به لحاظ فيزيولوژيكي و اجتماعي بيش از مردان در برابر ابتلا به ايدز مستعدند، بي علامت بودن بيماري هاي آميزشي از جمله ايدز در زنان و مراجعه كمتر آنها به پزشك، اين مساله را تشديد مي كند. رئيس اداره ايدز در وزارت بهداشت، ميترا معتمدي هرودي معتقد است باتوجه به برآورد كلي كارشناسان مبني بر وجود حدود ۳۰ هزار نفر مبتلا به ايدز در جامعه، پيش بيني مي شود بعد از ادغام مراكز مشاوره درنظام بهداشت و درمان، شمار رسمي مبتلايان به ايدز افزايش چشمگيري نسبت به ارقام فعلي داشته باشد.

۲۰ تا۳۰ ساله ها؛ متقاضيان طلاق
امروزه بيشترين متقاضيان طلاق در دادگاه ها، زوجيني هستند كه بين سنين ۲۰ تا۳۰ سال قرار دارند.
معاون دادگاه خانواده رنجبر گفت: امروزه اكثر افراد مراجعه كننده به دادگاه درسال  ها و يا ماه هاي ابتداي شروع زندگي تصميم به جدايي مي گيرند و اين امر در تهران بيشتر ديده مي شود. همچنين زنان تمايل كمتري به طلاق دارند و در اكثر مرافعات بين زوجين ديده مي شود زنان به علت وابستگي كه به فرزندان و همسر خود دارند، تمايل كمتري به طلاق دارند و در اكثر مواقع به خاطر فرزندان خود بسياري از مشكلات را مي پذيرند و به زندگي ادامه مي دهند.

بازهم  كودك آزاري
امسال نيز خبرهاي ناخوشايندي از كودك آزاري در كشورمان وجود داشت.طي دي ماه سال جاري، ۱۶ مورد كودك آزاري حاد در انجمن حمايت از حقوق كودك تهران به ثبت رسيده است.
در اين مدت ۱۶ مورد كودك آزاري حاد به اشكال مختلف توسط نزديكان و وابستگان اطفال به انجمن حمايت از حقوق كودكان و كميته مددكاري آن اعلام و گزارش شد.
منصور فتحي، سرپرست صداي يارا در اين زمينه تاكيد كرد كه نگرش نامناسب والدين به تربيت اطفال و نبود حمايت هاي قانوني لازم، اين معضل را گسترده تر و تشديد مي كند.

مهر زنان بيمه مي شود
با اجراي طرح بيمه طلاق، مردان ديگر نگران پرداخت مهريه زنان درصورت جدايي نباشند. اين طرح كه البته به منظور حمايت مالي هم از مردان و هم از زنان به اجرا درمي آيد تا يك ماه آينده به دولت و مجلس ارايه مي شود. دكتر مصطفي اقليمي -عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي -در توضيح بيمه مهريه و طلاق اظهارداشت: پس از امضاء سند ازدواج، شوهر درصورت تمايل، به صورت قسطي و ماهانه مبلغي را مثلا ۲ هزار تومان به بيمه پرداخت مي كند تا در آينده درصورتي كه زن و شوهر مجبور به طلاق از يكديگر شدند حتي اگر مبلغ پرداختي مرد تا آن زمان به اندازه كل مهريه زن هم نشده باشد بيمه تمام مهريه را به زن پرداخت مي كند. به اين ترتيب هم زن به حق خود مي رسد و هم مرد مجبور به فروش دارايي خود نيست.

فرار دختران
عضو هيات علمي دانشگاه تهران،  عباس گلدوست عارفي معتقد است برخورد نامناسب و ناشايست والدين با فرزندان موجب فرار دختران از خانه مي شود. بر اساس يك تحقيق، ۷۰ درصد فرزندان به دليل رفتار ناشايست والدين خود از خانه گريختند.
وي گفته است براساس آمار سازمان بين المللي كار، سالانه ۱۰ ميليارد دلار سود از تجارت و قاچاق دختران و زنان نصيب باندهاي مافيايي مي شود و برآوردها بيانگر اين واقعيت تلخ است كه ۱۰ ميليون نفر از كودكان جهان قرباني اين تجارت مي شوند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |