پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۷
انبوه سازي هاي غرب تهران در ضلع شمال شرقي پارك چيتگر
اي دريغا به برم مي شكند
به جاي دشت طلا يي رنگ گندم، درختان تنومند و آواز كاكلي ها اسكلت هاي آهني سر به فلك كشيده، عبور ممتد كاميون ها و وانت ها و لودرهاو انبوه نخاله و آهن، راهمان را سد مي كند
002382.jpg
مهندس محمدرضا محمدي 
نهال ها چه غريبانه در انبوه سنگ و سيمان وآهن محكوم به فنا مي شوند.
پارك چيتگر - تمام راه را در فكر گندم زار بودم و چكاوك هاي كاكلي، دو سالي هست كه نيامده ام اينجا. در برهوتي غريب چشمانم مي گردد به دنبال آنچه كه امروز در انبوهي از آهن و نخاله مدفون شده. لحظه اي بعد به جاي آواز خوشامدگويي چكاوك ها تابلويي جلو چشمانم نقش مي بندد: «منطقه نظامي، ورود ممنوع» به بالا دست نگاه مي كنم به جاي چشم انداز دامنه رشته كوه البرز، اسكلت هاي آهني، مجتمع هاي مسكوني، «برج هاي ۲۵۵ واحدي اميركبير»، «تعاوني مسكن صداوسيما» و تابلوها يكي پس از ديگري... كارگاه شركت تعاوني مسكن، پروژه مجتمع مسكوني استاد...
روي خاك قدم بر مي دارم، گام هايم سنگين مي شود و در خاك نرم كه نشان از حاصلخيزي آن دارد، فرو مي رود.
جلوتر  روي تابلويي زردرنگ نوشته اند: «به موجب قانون، اين اراضي در تملك دولت و در اختيار شهرداري است.»و خط كشي هاي سفيدي در جاي جاي زمين هاي زراعي قديم چشمانم را مي آزارد و باز هم تابلويي ديگر: «شهرك شهيد باقري.» اتحاديه تعاوني هاي مسكن... و چشم اندازي از باغ خشك ميوه و ديوارهاي كاهگلي فرو ريخته. «حسين.ك» صاحب يك آژانس مسكن در همين رابطه مي گويد: «باغباني و باغداري در جايي كه زمين را متري سيصد هزار تومان مي خرند دور از عقل نيست» من فكر مي كنم لابد دور از عقل است!
پروژه هاي عظيمي در راهند. محدوده هاي حصاربندي شده، ساختمان هاي نيمه كاره سر به فلك كشيده، عبور ممتد وانت ها و كاميون هاي پر از سنگ و آجر و ماسه، لودرها و مهندسان نقشه كشي...
«بابا بذار بسازيم و مردم را از بدبختي نجات بديم! شما مخالفي؟»! اين كنايه يكي از مهندسان شاغل در اين مجتمع هاست.
مسوول بخش ارزيابي زيست محيطي پروژه احداث يكي از شهرك ها مي گويد: «تمام مراحل اين پروژه ها از ابتدا تا پايان كار زير نظر ما صورت مي گيرد، حتي قبل از شروع كار امكان سنجي هم صورت گرفته.»
مي گويند يك مجتمع توريستي- تفريحي به زودي در اينجا احداث خواهد شد كه شامل درياچه با قابليت قايقراني، رستوران، سونا، مركز تحقيقات و كليه امكانات است كه البته تمام اينها با ارزيابي زيست محيطي انجام خواهد شد. او تكرار مي كند: «ارزيابي و امكان سنجي.» و آنچه ما مي بينيم حكايت ديگري است. با نابودي زراعت ها و كشتزارهاي دشت شمالي پارك جنگلي چيتگر ديگر خبري از حضور مرغابي هاي وحشي، دسته هاي كوچك خوتكا، سرسبز، اردك ارده اي و همچنين گاوچرانك ها، اگرت ها و حواصيل ها نيست. ... نه، هنوز اگر دقت كنيم صداي ضربه هاي داركوب ها به درختان كهنسال را مي شنويم.
تابستان گذشته بود كه در باغ اناري چيتگر، خرگوشي فربه را ديدم كه به محض ديدن من با جهشي بلند به ميان بوته هاي در هم تنيده پريد و از چشمانم دور شد و روباهي سر دم سفيد كه روي تپه به ما خيره شده بود. جنب و جوش جربيل هايي كه به دنبال دانه در زير بوته هاي گندم به اين سو و آن سو مي دويدند را هيچ وقت فراموش نمي كنم، اما اكنون انبوهي از خاك و نخاله هاي ساختماني راه دالان هاي موش صحرايي را بسته است!
روزگاري دسته هاي بزرگ كرك (بلدرچين) - با مهاجرت از آفريقا به ايران - در فصل بهار فضاي دشت را آماج هجوم رنگين خود مي كردند. اما ديگر از آنها هم اثري نيست. كرك هايي كه كثرت تعدادشان صياداني را با تور و تيچه به خود جلب مي كرد و نيز علاقه مندان پرنده نگري را تا در يك روز به ياد ماندني در طبيعتي پاك، ستايشگر اين همه زيبايي باشند.
روزگاري... روزگاري... اي دريغا به برم مي شكند!

اقدام مثبت شركت پست در چاپ تمبرهاي يوزپلنگ
نامه به دوست با تمبر يوز
002385.jpg
به تازگي يك بلوك تمبر چهار قطعه اي از سوي پست جمهوري اسلامي ايران به چاپ رسيده تحت عنوان يوزپلنگ با نام علميAcinonyc jubatus كه حاوي عكس هايي زيبا از يوزپلنگ هاي بالغ و توله، به ياد يوزپلنگ آسيايي اين گربه سان به شدت در خطر انقراض است اما كاش به جاي عكس هاي يوز آفريقايي از عكس هاي يوز آسيايي استفاده مي كردند. در گوشه چپ اين تمبر، آرمWWF صندوق جهاني حفاظت از حيات وحش با طرح معروف پاندا، جالب توجه است كه مبين همكاري اين صندوق در انجام طرح هاي مربوط به يوز آسيايي و گستره توجه جهاني به حفظ حيات وحش كشور ايران به خصوص يوزپلنگ است. يوزپلنگ يكي از مهمترين گونه هاي موجود در ليست سرخ سازمان جهاني حفاظت از محيط زيست(IUCN) است كه نوع آسيايي آن تنها در ايران وجود دارد و هيچگونه آمار دقيقي از جمعيت آن در دست نيست و خوش بينانه ترين آمار، حكايت از ۴۰ قلاده دارد. بد نيست به اين بهانه، عنوان كنيم كه هم اكنون جرج بي شالر، طبيعت مرد و جانورشناس بزرگ جهان در جهت ادامه طرح احياي نسل يوز آسيايي در ايران به سر مي برد و اميدواريم شاهد ثمرات مثبت آن و نيز فراگير شدن توجه به حيات وحش ارزشمند كشورمان اعم از آبي و خاكي باشيم.
اين اقدام اداره پست را كه نشان از ديد آگاهانه مسوولان آن نهاد به مقوله مهم حفظ تنوع زيستي و حيات وحش كشور دارد، پاس مي داريم و اميدواريم كه چاپ تمبر يوزپلنگ، مقدمه اي باشد براي ارايه سري تمبرهاي حيات وحش ايران اعم از گور آسيايي، عقاب طلايي، پلنگ ايراني، هوبره، زاغ بور و ... و نيز توجه كليه سازمان ها و دستگاه ها به اين مهم.

عبدخدايي:
ارگ بم بي نياز بازسازي
«هيچ نيازي به بازسازي ارگ بم وجود ندارد و خرابه هاي اين بناي تاريخي هم مي تواند گردشگران جهان را به سوي خود بخواند.»
اين نكته جالبي نيست؟
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ايرانگردي و جهانگردي، دكتر محمد طه عبدخدايي گفت: « در حال حاضر بسياري از خرابه هاي اماكن تاريخي در دنيا جاذبه گردشگري دارند و هيچ كس براي جذب گردشگر اقدام به بازسازي آنها نكرده است وي از مدينه الزهرا در اسپانيا، معبد آكروپليس در يونان و بناي تاريخي الحمرا به عنوان نمونه، ياد كرد كه سالانه ميليون ها گردشگر از خرابه هاي به جاي مانده از آنها بازديدمي كنند و كسي به فكر بازسازي دوباره آنها نيز نيفتاده است.»
وي با اشاره به برنامه هاي سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان كرمان اظهار داشت: «پيشنهاد ما اين است كه با تهيه تابلوهاي بزرگ و جذاب از ارگ بم قبل اززلزله، در كنار خرابه هاي ارگ و بازسازي خانه و كاشانه مردم، اين شهر را براي ورود مردم آماده كنيم.»

بحران آژانس هاي مسافرتي
«حداقل تحصيلات، ليسانس، حداقل سن، ۲۵ سال، پنج ميليون تومان وديعه، عدم سوءپيشينه و اعتياد، سه سال سابقه در يكي از آژانس هاي مسافرتي و فضاي مفيد حداقل ۷۰ متر مربع.»
اين مدارك لازم براي دريافت مجوز آژانس مسافرتي است، ساده و سهل الوصول. به اين ترتيب است كه در ايران حدود يك هزارو۹۰۰ آژانس مسافرتي، مشغول فعاليت هستند، جالب است بدانيد تعداد آژانس هاي ما دو برابر چين است، با اين تفاوت كه چين بيش از ده برابر ما جمعيت دارد، بيش از چهار برابر، مساحت و البته رتبه اول در جذب توريست به سال ۲۰۱۰ و رتبه نخست اقتصاد جهان در سال ۲۰۴۱.
خب، هميشه وقتي كنترلي بر جمعيت نباشد، عوارض بعدي بروز مي كند. اين روزها كمتر هفته اي را با خبر تعطيلي يك آژانس مسافرتي سپري كرده ايم.
شرايط مساعد نيست و بحران مالي، گريبان آژانس ها را يكي پس از ديگري مي چسبد و تا تعطيلي كامل دفتر، دست بردار نيست. گرچه مسافراني وجود دارند كه به ايران بيايند و چند روزي را در تمدن باستان و طبيعت شگرف و زيبايي هاي بي حد و حصرش روزگار خوشي سپري كنند اما چيزي كه شرايط را بدتر مي كند حادثه اي است به اسم زلزله. خب، كي جرات دارد به ايران بيايد؟
در عين حال بيشتر مديران ورشكسته، دليل اصلي بحران را عدم پرداخت وام سازمان ايرانگردي و جهانگردي عنوان مي كنند، اوايل سال جاري، سازمان ايرانگردي مصوبه اي تصويب كرد كه به موجب آن مقرر شد به دفاتري كه تور ورودي وارد كشور مي كنند، پانزده ميليون تومان وام پرداخت شود. ولي تاكنون چنين مبلغي پرداخت نشده است. از سوي ديگر بانك ها با بخش دولتي همكاري نمي كنند و بدين ترتيب آژانس ها كه در بخش خصوصي و تحت نظارت دولت مشغول فعاليت هستند، دچار شكست اقتصادي مي شوند.
ايمان مهدي زاده

قهرمانان طبيعت
شالر: به نفع زمين فرياد بكشيد مردم گوش خواهند كرد
جرج شالر؛ بزرگترين طبيعت شناس
002397.jpg
ممكن است به آساني نويسنده «پارك ژوراسيك»، مايكل كريچتون، را به ياد آوريد. قهرمان زندگي او جرج بي. شالر است، مردي كه تقريبا همه صاحبنظران او را بزرگترين طبيعت شناس قرن بيستم مي دانند.
جرج شالر براي مطالعه حيوانات در همه جاي جهان بوده است. او صدها مقاله براي مجلات و ده ها كتاب نوشته كه همه آنها راجع به حيوانات و چرايي زندگي و كارهايي است كه انجام مي دهند.
شالر مي گويد: «علاقه من به حيات وحش از آغاز - نمي دانم از چه هنگام - با من بوده است، فقط مي دانم به تنها چيزي كه در تمام زندگي ام علاقه داشته ام همين بوده است. هميشه كنجكاوي و شگفتي ويژه اي نسبت به دنياي طبيعي داشته ام و دوست دارم در طبيعت باشم. عشق به حيوانات و عشق به طبيعت اصلي ترين چيز است. آدمي بايد نسبت به آنچه انجام مي دهد دل مشغولي  عاشقانه اي داشته باشد.»
و باز مي گويد: «براي همه، جا هست - از علاقه مند به پرواز تا حقوقدان محيط زيست - براي همه جا هست. در واقع هر حرفه اي جنبه هايي زيست محيطي دارد. اما من فكر مي كنم بالاتر از هر چيز، هر كس نياز به دانش، آگاهي و آموختن دارد. شما نياز داريد راجع به محيط زيست و براي محيط زيست صحبت كنيد. بايستيد و به نفع سياره زمين فرياد بزنيد و مردم گوش خواهند داد.»
از معروف ترين كتاب هاي دكتر جرج شالر مي توان «آخرين پاندا» و «شير سرنگتي» را نام برد. شالر در كتاب «كوهستان پلنگ برفي» مي نويسد:
«براي دوره هايي كه مي آيد قله ها هنوز منظره تنهايي خويش را باز خواهند كرد. اما وقتي آخرين پلنگ برفي از سختون ها و صخره ها رخت بركشد... يك جرقه درخشان حيات نيز خاموش مي شود و كوهستان ها به سنگ هايي خاموش و ساكت بدل خواهند شد.»
در آينده مطالب بيشتري از اين طبيعت مرد بزرگ و آثار او خواهيد خواند.

حيات وحش ايران
۱۳ -روباه معمولي
002403.jpg

گونهVulpes vulpes :
خانواده:سگ سانانCANIDEA
راسته: گوشتخوارانCARNIVORA
رده: پستاندارانMAMMALIA
روباه معمولي يكي ديگراز سگ سانان است كه به واسطه دم بلند و پشمالو با نوك سفيد و گوش هاي بزرگ، از سه گونه ديگرمجزا مي شود و به غير از جنگل هاي انبوه شمال در بيشتر نواحي ايران نيز يافت مي شود. رنگ روباه معمولي تركيبي است از قهوه اي و خاكستري كه به خاطر سياهي پشت گوش ها و سفيدي نوك دم، مي توان اين گونه را از سه گونه روباه ديگر تشخيص داد. طول بدن آن ۵۰ تا۷۷ سانتي متر و وزنش از۴ تا۱۰ كيلوگرم است. در اكثر زيستگاه ها و حتي داخل شهرها مشاهده مي شود.
002388.jpg

از مناطق بسيار خشك بياباني وجنگل هاي انبوه دوري مي كند. از پستانداران كوچك و گاهي حشرات وگياهان تغذيه مي كند. در بعضي مناطق مثل دشت تركمن صحرا و در فصل تابستان در مزارع هندوانه ساكن مي شود و هندوانه غذاي اصلي آن را تشكيل مي دهد. دشمن اصلي آن پلنگ و پرندگان شكاري است. به خاطر زيركي و تطابق خوبش با شرايط مختلف طبيعي و استفاده از منابع متفاوت غذايي، علي رغم تعقيب و شكار بي رويه تاكنون كاهش شديدي در جمعيت آنها ايجاد نشده است. تنها عاملي كه مي  تواند خطر آفرين باشد حساسيت شديد اين حيوان به بيماري  هاري است.

بليت لطفا!
002391.jpg
از ابتداي سال ميلادي در برلين، افرادي كه با سگ يا حيوانات دست آموز وارد وسايل نقليه عمومي مي شوند، ملزم به ارايه بليت اضافه هستند. از آنجا كه نگهداري حيوانات دست آموز از جمله سگ ها در آلمان موردتوجه است، دولت، براي اين حيوانات ورودي تعيين كرده است. قيمت اين بليت ها براي هر حيوان ۶/۱ دلار است كه اين قيمت برابر با هزينه تعيين شده براي كودكان است. براي رفاه بيشتر صاحبان اين حيوانات، بليت هاي ماهانه با تخفيف ويژه هم در نظر گرفته شده است. اين قانون شامل تمامي وسايل نقليه عمومي نظير اتوبوس، مترو و ترن ها مي شود. تا به حال هيچ اعتراضي نسبت به وضع اين قانون از سوي دارندگان اين حيوانات گزارش نشده است.

هشدار به قاچاقچيان چوب
002400.jpg
پاسگاه صيانت از جنگل هاي شمال هيركاني در شهرستان طارم ايجاد شد. سجاد سيواني ضمن اعلام اين خبر گفت: اين پاسگاه در سه راهي «سرخه ديزج» طارم مستقر است و ماموران با قاچاقچيان چوب در اين منطقه برخورد خواهند كرد.
وي افزود: هم اكنون طرح جامع مديريت منابع جنگلي در ۲۵هزار هكتار از اراضي اين استان در حال اجرا است.
سيواني هدف از اجراي اين طرح را، مديريت صحيح و علمي منابع جنگلي عنوان كرد و افزود در اين طرح منابع آبي، حيات وحش، مسايل اجتماعي، اقتصادي، جنگل و مرتع مورد مطالعه و توجه قرار گرفته است.

باز هم آتش سوزي
002394.jpg
۷ هزار متر مربع از اراضي جنگلي منطقه  ماهان چمستان نور، روز جمعه در آتش سوخت. وسعت اراضي جنگلي شهرستان نور۹۰ هزار هكتاراست. در اين آتش سوزي ۷۰۰ نهال يك تا چند سال از گونه هاي مختلف نظير راش و ممرز طعمه حريق شدند و طبق معمول علت وميزان دقيق خسارت وارده از اين آتش سوزي هنوز مشخص نشده است و احتمالا كارشناسان در حال بررسي هستند. رئيس اداره جنگل داري نور در اين باره گفت: اين آتش سوزي صبح روز جمعه در منطقه ماهان چمستان آغاز و با تلاش ماموران منابع طبيعي و اهالي منطقه، در عصر همان روز مهار شد. وهاب زاده از استفاده كنندگان جنگل خواست تا از روشن كردن آتش در اين عرصه ها خودداري كنند.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |