سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۱ - Feb 3, 2004
از سوي معاون اشتغال وزارت بهداشت و درمان:
برنامه هاي اشتغال زايي براي
فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي اعلام شد
001899.jpg
گروه اجتماعي:دكتر محمد نوري معاون اشتغال وزارت بهداشت و درمان همزمان با آغاز دهه فجر فعاليتهاي وزارت بهداشت را در ارتباط با اشتغال فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي در جمع خبرنگاران تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري: دكتر نوري اظهار داشت:
در حال حاضر به ازاي هر ۱۰ هزار نفر جمعيت، ۱۱ نفر پزشك، ۲ نفر دندانپزشك، ۵/۱ نفر داروساز و ۲۶ نفر پرستار وجود دارد و مي توان گفت: كشور ما از لحاظ وضعيت خدمات پزشكي درحد ميانگين مي باشد. همچنين در حال حاضر ۳۵ هزار نفر در گروههاي پزشكي افراد جوياي كار وجود دارد كه از ابتداي سال نزديك به ۷ هزار و ۵۶۴ نفر تا تاريخ ۵/۱۱/۸۲ به ستاد مراجعه و ثبت نام كرده اند. از اين تعداد بيشترين تعداد مربوط به رشته مامايي ۱۲۲۴ نفر، رشته پرستاري ۱۱۴۲ نفر و تعداد ۶۵۴ نفر پزشك عمومي هستند.
۶ رشته پزشكي كه بيشترين آمار افراد جوياي كار را دارند. پزشكي عمومي، پرستاري، مامايي، علوم آزمايشگاهي، راديولوژي هستند.
دكتر نوري در ادامه گفت: در ابتداي سال تعداد بيكاران ۴۵۷هزارنفر بوده است كه بيشترين تعداد در شهرهاي تهران، اصفهان، شيراز، آذربايجان شرقي، مشهد و كمترين در شهرهاي اهواز، سيستان و بلوچستان، يزد و كردستان بوده است.
معاون اشتغال وزارت بهداشت افزود: در سال ۱۳۸۰ ستادهاي اشتغال در دانشگاهها تشكيل شد و با همكاري پست افراد جوياي كار شناسايي شدند و در سال ۸۲ اين كار به صورت روزانه درآمد و فارغ التحصيلان با توجه به شهر خود مي توانند مراجعه كنند.
وي افزود: سالانه در دانشگاههاي دولتي ۴۰۰ نفر و در دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ نفر در رشته هاي پزشكي فارغ التحصيل مي شوند كه اين موضوع ضمن اينكه از نظر بالارفتن سطح اطلاعات و تحصيلات جامعه نقش موثري دارد، اما ناهماهنگي بين بازار كار و تعداد فارغ التحصيلان منجر به بيكاري افراد متخصص در رشته هاي پزشكي شده است.
دكتر نوري افزود: ۹۰ درصد از پزشكان عمومي جوياي كار در حال حاضر فارغ التحصيلان دانشگاههاي آزاد هستند. در سال ۱۳۶۱ فقط تعداد ۲ درصد از افراد جوياي كار فارغ التحصيلان دانشگاهها بودند در حالي كه در وضعيت فعلي اين تعداد ۲۵ درصد را شامل مي شود و در سالهاي آينده اين رقم بالاتر نيز خواهد رفت.
معاون اشتغال وزارت بهداشت همچنين گفت: ۶۱ ميليارد تومان از بودجه هاي استاني براي اشتغال زايي تا اواخر ۸۱ و ۲۴ ميليارد نيز از بودجه دانشجويي وزارتخانه به اين موضوع اختصاص يافته است. در سال گذشته حدود ۳۶ هزار نفر اشتغال  زايي وجود داشته كه نزديك به ۱۵ هزار نفر در قالب دولتي و ۲۱ هزار از طريق بودجه هاي استاني تحت پوشش قرار گرفته اند.

۲۴۴ زائر در مراسم رمي جمرات جان باختند
001896.jpg
شبكه تلويزيوني «العربيه»، روز يكشنبه اعلام كرد: ۲۴۴ تن از زائران خانه خدا در مراسم رمي جمرات جان باختند.
با انتشار خبر كشته شدن بيش از ۲۰۰ زائر خانه خدا در رمي جمرات صبح يكشنبه منا در تب و تاب اين خبر از حالت عادي خارج شده بود.تردد آمبولانس ها در منطقه چشمگير بود و زائران خانه خدا با حضور در مراكز مخابراتي منا و استفاده از تلفن هاي همراه خانواده ها را از سلامتي خود آگاه مي كردند.
انتشار خبر كشته شدن زائران خانه خدا موجب شد وزير حج عربستان در يك كنفرانس مطبوعاتي به سئوالات خبرنگاران پاسخ گويد.
در ساعات اوليه حادثه برخي از رسانه ها از كشته شدن ۲۰ تا ۵۰ زائر خبر داده بودند اما در ساعات بعد تعداد كشته شدگان به بيش از ۲۴۰ نفر رسيد اين در حالي است كه آمارهاي ضد و نقيض در منا دهان به دهان مي گردد. در برخي محافل صحبت از ۲۷۰ كشته است.
زخمي هاي اين حادثه كه ۲۵۰ نفر هستند به بيمارستانهاي مكه اعزام شده اند، منابع رسمي دولت عربستان حال برخي از زخمي شدگان حادثه منا را وخيم اعلام كرده است.
براساس اعلام منابع محلي، ۵۴ تن از كشته شدگان منا از اندونزي هستند و پاكستان با ۳۶، مصر ۱۳، بنگلادش و الجزاير ۱۰، تركيه و هند ۱۱، سودان هشت، مغرب هفت، چين پنج و يمن با چهار كشته در رده هاي بعدي تعداد تلفات قرار دارند.
كشور سريلانكا سه زائر و كشورهاي افغانستان، سوريه، سومالي و عربستان هر كدام دو زائر خود را در اين حادثه از دست دادند.تونس، كامرون،  چاد، آفريقاي جنوبي و عمان هر كدام يك نفر را از دست دادند.براساس اين گزارش ۵۳ تن از كشته شدگان شناسايي نشده اند.نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني نيز
در گذشت دهها زائر خانه خدا در رمي جمرات را به تمامي زائران بيت الله الحرام
تسليت گفت.
مسئولان ستاد مكه و هيات پزشكي حج جمهوري اسلامي ايران اعلام كردند كه تمام زائران ايراني در سلامت كامل به سر مي برند.
۶۴ درصد زائران ايراني روز عيد موفق به انجام قرباني شدند
رئيس ستاد حج جمهوري اسلامي ايران در مكه مكرمه گفت: ۶۴ درصد از زائران ايراني در روز عيد قربان پس از رمي جمرات موفق به انجام قرباني شدند.
مصطفي قهرودي روز دوشنبه با بيان اين مطلب به ايرنا گفت: قرباني ۳۶ درصد بقيه نيز از ساعات اوليه روز دوشنبه آغاز شد و تا ظهر همه زائران با انجام قرباني از لباس احرام خارج شدند.وي افزود: درسال گذشته نيز حدود ۳۰ درصد از زائران ايراني در روز يازدهم قرباني كردند كه امري طبيعي است.به گفته قهرودي افزايش چند درصدي آمار كساني كه امسال موفق به قرباني نشدند نسبت به سال گذشته ناشي از ازدحام شديد در جمرات و پيشگيري از حضور زائران ايراني در محل بوده است.
آخرين آمار متوفيان ايراني زائر خانه خدا
تعداد متوفيان ايراني زائر خانه خدا تا ساعت ۲۴ روز يكشنبه به ۱۴ تن رسيد.
از اين تعداد شش نفر زن و هشت تن ديگر مرد هستند.علت درگذشت زائران ايراني دو مورد تصادف و دوازده مورد سكته گزارش شده است.

وقوع زلزله بالاي ۶ ريشتر در تهران قطعي است
يك  متخصص  ايراني  سنجش  از راه  دور (ماهواره ) وقوع  زمين  لرزه  بالاي  شش  درجه  در مقياس  امواج  دروني  زمين  (ريشتر) در شهر تهران  را قطعي  خواند.
دكتر «سيد رمضان  موسوي »   طي  سخناني  در «كانون  توحيد» متعلق  به  انجمن  اسلامي  دانشجويان  ايراني  در لندن  اين  اظهار نظر خود را به  تصاوير ماهواره اي  مستند كرد كه  به  گفته  او به تازگي  از طريق  سازمان  فضايي  آمريكا برداشته  شده  و براي  نخستين  بار يك  ايراني  آن را دريافت  داشته  است .
اين  متخصص  زمين  شناسي  كه  خود دريافت كننده  تصاوير ماهواره اي  ناسا از گسلهاي  ايران  بود، با نمايش  تعدادي  از آنها براي  شركت كنندگان  دراين نشست  از طريق  پرژكتور گفت : اين  تصاوير كه  از اهميت  بسيار زيادي  برخوردار است  نشان مي دهند كه  شكستگيها و گسلهاي  فراواني  در پوسته  زمين  در منطقه  ايران  وجود دارد و بويژه  يكي  از مراكز اين  گسلها در منطقه  تهران  است .

صداوسيما ، نشريات دولتي و نماز جمعه حق تبليغ انتخاباتي ندارند
معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به موضوع تبليغات انتخاباتي اشاره و يادآوري كرد: «طبق قوانين، نامزدهاي انتخاباتي زودتر از هشت روز قبل از انتخابات حق تبليغات ندارند، همچنين داوطلبان اجازه ندارند رقبا را تخريب كنند و يا براي تبليغات انتخاباتي به هيچ وجه نبايد از امكانات دستگاه هاي دولتي و موسساتي كه با بودجه عمومي اداره مي شوند استفاده كنند.»وي افزود: به روزنامه هايي كه مصداق دولتي بودن يا استفاده از بودجه عمومي هستند اعلام كرديم كه اجازه ندارند حتي به صورت درج آگهي نسبت به تبليغات انتخاباتي نامزدها اقدام كنند.معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به بندهاي ديگري از قانون انتخابات افزود: نشريات سازمان ها و
وزارتخانه هاي دولتي و نيز تريبون هاي رسمي مثل نماز جمعه و صدا و سيما حق تبليغ براي نامزدها را ندارند، همچنين شخصيت هاي ملي و محلي اجازه ندارند كه نسبت به تاييد نامزدها اعلام نظر كنند مگر بدون ذكر عنوان و منصب، ضمن اين كه يكسري ضوابط جزيي تري مثل ممنوع بودن استفاده از پلاكارد و پوستر و راه انداختن كاروان هاي تبليغاتي نيز وجود دارد.

استمداد از رئيس جمهور
جمعي از كارگران كارخانه چيپال اراك كه به علت مشكل مالي تعطيل شده است روز يكشنبه در نامه اي از رئيس جمهوري استمداد طلبيدند.
در اين نامه سرگشاده كه نسخه اي از آن توسط نمابر در اختيار ايرنا قرار گرفت آمده است: حدود ۹۰ نفر از كارگران اين واحد توليدي و صنعتي پس از ۲۵ سال خدمت صادقانه از اواخر پارسال به دليل آنچه كه مشكلات مالي كارخانه و تأمين نشدن مواد اوليه بيان شده از فعاليت شغلي خود محروم شده اند.اين نامه كه به امضاي ۴۵ نفر به نمايندگي كارگران بيكار شده رسيده است مي افزايد: حقوق و مزاياي كارگران اين واحد توليدي از شش ماه قبل تاكنون پرداخت نشده و اين مسئله باعث بروز مشكلات شديد اقتصادي كاركنان شده است.

مراسم چهلمين روز درگذشت قربانيان زلزله بم در سراسر كشور برگزار مي شود
قائم  مقام  ستاد مركزي  دهه  فجر انقلاب  اسلامي  كشور گفت : به  منظور ابرازهمدردي  با زلزله زدگان  بم ، در جريان  برگزاري  آيين هاي  دهه  فجر، مراسم  چهملين  روز درگذشت  جان  باختگان  فاجعه  بم  توسط ستاد دهه  فجر در سراسر كشور برگزارمي شود.
مجيد رجبي  معمار روز يكشنبه  در حاشيه  آغاز مراسم  دهه  فجر درحرم  امام خميني (ره ) در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين  مراسم  بصورت  ويژه  از ساعت  ۱۴ تا ۳۰/۱۶ روز چهارشنبه  ۱۵ بهمن  ماه  در شهرستان  بم  و از ساعت  ۱۵تا ۱۷ همين  روز در مسجد بلال  صدا وسيما در تهران  برگزار خواهد شد.
وي  خاطرنشان  كرد: هم اكنون  علاوه  براقشار مختلف  امت  اسلامي ، هنرمندان ، ورزشكاران  و اقليت هاي  ديني  نيز آمادگي  خود را براي  حضور در اين  مراسم  اعلام  كرده اند. در اين  مراسم  كه  روز چهارشنبه  پانزدهم  بهمن  ماه  در مسجد جامع  خاتم  الانبياي  بم  برگزار مي شود چند تن  از قاريان  مصري  با تلاوت  آياتي  چند از كلام  الله  مجيد، زينت  بخش  مجلس  خواهند شد.
اعزام دو هزار دانش آموز بم
به اردوهاي سه روزه
معاون  سازمان  دانش  آموزي  گفت : دو هزار نفر از دانش آموزان  شهر زلزله  زده بم  به  اردوهاي  سه  روزه  در شش  نقطه  كشور اعزام  مي شوند.
دكتر «علي  نقي  يزدان  پناه » عصر يكشنبه  در گفت  و گو با ايرنا در نيشابورافزود: با هماهنگي هاي  به  عمل  آمده  اين  اردوها پس  از برگزاري  مراسم اربعين  جان  باختگان  حادثه  زلزله  بم ، برنامه  ريزي  شده  است .
وي  اظهارداشت : سازمان  دانش  آموزي  در شهرهاي  شيراز، مشهد، ساري ، زنجان ، اصفهان  و يزد پذيراي  دانش  آموزان  زلزله  زده  بم  خواهد بود.
نياز ۲۰ هزار دانش آموز بمي به مدرسه
شوراي رفع بحران آموزشي در بم از نياز ۲۰ هزار دانش آموز بمي به مدرسه و ۷۷۱ كلاس درس خبر داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، منصور ضيايي  راويز، مشاور و نماينده وزير آموزش و پرورش در بم در اين شورا گفت: پراكندگي فعاليتها و مديريت موجب شده كه هنوز شاهد انسجام در رفع موانع تحصيل دانش آموزان و مشكلات فرهنگيان در بم نباشيم. وي افزود: شوراي رفع بحران آموزشي در بم درصدد سامان بخشي به وضعيت موجود است.
«خانه اميد» سازمانهاي غيردولتي
كره جنوبي در شهر بم
تعدادي  از سازمانهاي  غيردولتي  كره جنوبي  در چارچوب  كمك  رساني  به  مناطق زلزله  زده  شهر بم ، درصدد هستند در مرحله  نخست ، ۳۰ واحد مسكوني  در اين  شهرتحت  عنوان  «خانه  اميد» بسازند.
از زمان  وقوع  زلزله  بم ، اعضاي  «شبكه  مردمي  جمع آوري  كمك هاي  اضطراري  به  ايران» متشكل  از سازمان ها و نهادهاي  مردمي  كره جنوبي  هماننددفتر حركت  مشاركت  دهكده  جهاني ، كليساي  نژاد ملي  سئول ، دفتر حركت  كمك  به ملت  كره  و آكادمي  جوانان  كره ، تلاش  كرده اند كمك هاي  نقدي  مردم  اين  كشور رابه  اين  منظور جمع آوري  كنند.

دومين جشنواره اسباب بازي هاي بومي در تبريز
دومين جشنواره اسباب بازي هاي بومي و محلي ۱۴ تا ۱۶ بهمن جاري در مجتمع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تبريز، برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اين جشنواره در دو بخش مقالات و مسابقه اسباب بازي برگزار مي شود و كارشناسان نيز مقوله بازي و اسباب بازي كودكان را از ديدگاه روانشناسي مورد بررسي قرار مي دهند. احياي فرهنگ بومي و محلي اسباب بازي كودكان و نوجوانان استان، آشنايي كودكان و نوجوانان با اسباب بازي هاي بومي و محلي و پيشينه فرهنگي، بازشناسي اسباب بازيهاي محلي به منظور احياي مجدد و ايجاد زمينه براي توليد انبوه آثار منتخب و شناسايي و تشويق صاحب نظران جهت طراحي و ساخت اسباب بازي هاي بومي و محلي از اهداف عمده اين همايش به شمار مي آيند.

روايتي از انقلاب اسلامي در گنجينه اسناد ملي ايران
به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، مجموعه اي از اسناد تاريخ معاصر در زمينه نهضت مردم عليه رژيم ستمشاهي در گنجينه اسناد ملي ايران به نمايش گذاشته شد.به گزارش سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، در اين نمايشگاه بيش از يكصد عكس و سند ارزشمند در معرض ديد پژوهشگران، استادان و دانشجويان دانشگاهها قرار گرفته است.
رونوشت فرمان شاه در مورد تشكيل ساواك، كنترل و نظارت ساواك بر مراسم سوگواري و سخنراني وعاظ در ايام محرم و صفر و نسخي از دستنوشته هاي امام خميني(ره) عليه رژيم ستمشاهي، از جمله اسناد ارايه شده در اين نمايشگاه به مناسبت ربع قرن انقلاب اسلامي است.اين نمايشگاه از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه داير است .

فرمانده ناجا:
تصادفات در كشور با اعمال نرخ جديد جرايم رانندگي ۸درصد كاهش يافت
فرمانده نيروي انتظامي  جمهوري اسلامي  ايران از كاهش ۷۴ درصدي
مرگ و مير در صحنه تصادفات با اجراي آيين نامه جرايم جديد راهنمايي و رانندگي خبر داد.
به گزارش ايسنا، سردار قاليباف در جمع خبرنگاران با اشاره به اجراي آيين نامه جديد جرايم رانندگي از ۱۵ آذر تا ۱۵ دي ماه امسال به مقايسه آمار تخلفات رخ داده در مدت مشابه سال گذشته پرداخت و تصريح كرد: نتايج اجراي اين آيين نامه حاكي از كاهش ۲/۸ درصدي تصادفات و ۱۶ درصدي تخلفات راهنمايي و رانندگي است.
وي كاهش نرخ مرگ در صحنه تصادفات طي همين مدت را ۹۵ فقره اعلام كرد و گفت: تعداد كشته شدگان در صحنه تصادفات از ۳۶۶ مورد در نيمه دوم آذر تا نيمه دوم دي ماه سال گذشته به ۲۷۱ نفر در مدت مشابه سال جاري و تعداد مجروحان نيز از يكهزار و ۲۱۶ نفر به يكهزار و ۱۸۳ نفر رسيده است.
وي تصريح كرد: طي اين ۳۰ روز، تخلفاتي چون پارك دوبله، زير تابلو و عدم رعايت گذرگاه عابر پياده، استفاده نكردن از كمربند ايمني و استفاده از تلفن همراه حين رانندگي با كاهش روبه رو
شده است.
فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد: نبايد انتظار داشت كه با اجراي اين قانون، معضل ترافيك حل شود؛ چراكه هدف از اجراي اين آيين نامه كمك به اصلاح رفتار ترافيكي و حاكميت نظم و انضباط است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |